گرچه انسان ها همه در شكل و ظاهر يكسانند، اما دليل بر اين نيست كه در باطن و معنويت نيز يكسانند. «ان نحن الاّ بشر مثلكم ...»
- الگوها و مربيّان بايد با تربيت پذيران، در شرايط همسان باشند. (آنچه نقطه ى قوّت انبيا است ، در نظر بعضى نقطه ى ضعف بود. اگر پيامبران از خود انسان ها و داراى نيازها و غرايز و مشكلات انسانى نبودند نمى توانستند مربى و الگوى انسان ها واقع شوند.) «بشر مثلكم»
- پيامبران، در باره خود غلوّ نمى كردند و مى گفتند: ما انسانى مثل شما هستيم. «ان نحن الاّ بشر مثلكم»
- مقام نبوّت، هديه و منّت الهى است. «يمُنّ»
- معجزه به امر خداست، نه خواست مردم. (حتّى اگر مردم توقع معجزه نداشته باشند، انبيا آن را مى آورند) «الاّ باذن اللَّه»
- توكّل، لازمه ى ايمان است. «فليتوكّل المؤمنون»
- مؤمن، از عناد و انكار مخالفان خسته نمى شود و با توكّل بر خداوند راهش را ادامه مى دهد. «وعلى اللَّه فليتوكّل المؤمنون»
سوره ابراهیم آیه ۱۱👆📜
#متقین
کاری به کار دیگران ندارند🕊🥀
منبع :نهج البلاغه الاسلام -خطبه ۱۸۴(خطبه همام)
خداى من و چه بسیار بنده اى که به شامگاه صبحگاه درآمد، درحالى که سختى جنگ و پیکار را با جانش تحمّل مى کند، و دشمنان از هر جانب او را با شمشیرها و نیزه ها و ابزار جنگ در محاصره آورده اند، در میان آهن تلاش مى کند، نهایت کوشش را بکار گرفته، راه چاره اى نمى یابد، و گریزگاهى نمى یابند، از سختى جراحات بیمار شده، یا در خون خویش زیر سمها و لگدها غلطان گشته، جرعهآبى را آرزو مى کند
یا یک نگاه به اهل و فرزندش را تمّنا مى نماید، امّا توانى بر آن را ندارد، و من از همه اینها در سلامت کاملم، تو را پس سپاس اى پروردگار تواناى شکست ناپذیر و بردبارى که شتاب نورزى، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و مرا بر نعمت هایت از شاکران و در برابر عطاهایت از ذاکران قرار بده.
🕊🥀🤲
خدايى كه هدايت كرد، حمايت هم مى كند. پس تنها بر او توكّل كنيم.«نتوكل على اللَّه و قد هدينا»
- راه انبيا همان راه خداست. (به جاى «سبله» فرمود:) «سُبلنا» چنانكه در جاى ديگر مى فرمايد: «قل هذه سبيلى ادعوا الى اللَّه على بصيرة»(13)
- لازمه پيمودن راه خدا، تحمّل سختى هاست. «سبلنا - لنصبرنّ»
- هم بايد بر خدا توكل كرد و هم بايد در برابر مخالفان صبر و مقاومت نمود. «نتوكل على اللَّه... ولنصبرنّ»
- مؤمن با آزار و شكنجه، از عقيده و عملش دست برنمى دارد. «لنصبرنّ على ما آذيتمونا»
- كسى مى تواند صبر كند كه تكيه گاهى داشته باشد. «لنصبرنّ... على اللَّه نتوكل»
-----
13) يوسف، 108.
سوره ابراهیم آیه ۱۲👆📜
گرچه پذيرفتن آيات مهم است، ولى پذيرش شادمانه مهمتر است. «يفرحون»
- ايمان به تمام دستورات الهى لازم است، نه بخشى از آن. «بما انزل»
- حزب گرايى كوركورانه، يك آفت وخطر در برابر حق گرايى است. «من الاحزاب من ينكر»
- بايد در برابر انكار حق، قاطعيت نشان داد. «من ينكر... قُل»
- دليل بندگى خالصانه، آن است كه سرنوشت و آينده ما به دست اوست. «اعبداللَّه... اليه مآب»
- توحيد، نبوت، معاد اصول مشترك همه اديان آسمانى است؛
توحيد، «اعبداللَّه ولا اشرك به» نبوت، «اليه ادعوا» معاد، «اليه مآب»
سوره رعد آیه ۳۶👆📜
(۹۶) اى آن که به خواهنده اش پاسخ گوید، اى آن که براى فرمانبرش دوست است، اى آن که به دوستدارش نزدیک است، اى آن که براى کسى که از او نگهدارى طلبد دیدهبان است، اى آن که به هرکه به او امید بندد کریم است، اى آن که هرکه از او نافرمانى کند بردبار است، اى ان که در بزرگى اش مهربان است، اى آن که در فرزانگى بزرگ است، اى آن که در نیکى اش دیرینه است، اى آن که به هر که او را خواهد دانا است
🤲🕊🥀
بعثت انبيا و نزول كتب آسمانى، سنت حكيمانه الهى است. «و كذلك»
- پيام وحى بايد به زبان مردم باشد. «حكماً عربياً»
- دستورات الهى، روشن و بدون ابهام و اعوجاج است. «عربيّاً»
- پست تر از هواپرستى وهوسرانى، تأمين هوسهاى ديگران است. «اهوائهم»
- علم به تنهايى سعادت آفرين نيست، چه بسا كه انسان با وجود علم، باز هم به دنبال خرافات و هوسهاى مردم برود. «اتّبعت اهوائهم بعد ما جاءك من العلم»
- انسان هاى آگاه، مسئوليت بيشترى دارند. «جاءك من العلم»
- علم واقعى، قرآن است. «انزلناه... جاءك من العلم»
- خداوند با هيچكس خويشاوندى ندارد، حتى اگر انبيا هم كج بروند، مورد تنبيه الهى واقع مى شوند. «مالك من اللَّه»
- جلب رضايت منحرفان همان، و از دست دادن امدادهاى الهى، همان. «اتّبعت اهواءهم... ما لك من اللَّه»
سوره رعد آیه ۳۷👆📜
(۹۷) خدایا! از تو درخواست مى کنم به نامت اى سببساز، اى شوقآفرین، اى برگرداننده، اى پیگیر، اى سامانبخش، اى هراسآور، اى برحذردار، اى یاد آور، اى تسخیرگر، اى دگرگون ساز
🤲🕊🥀
33.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
يكتا معبود هستى، كسى است كه فرمانروايى مطلق دارد. «هو اللّه الذى لا اله الاّ هو الملك»
- فرمانروايى خداوند، از هر گونه ظلم و كاستى به دور است و مملوّ از قداست مى باشد. «القدوّس السلام»
- خداوند هيچ گونه ضررى به خلق خود نمى زند. «السلام»
- خداوند، احاطه كامل بر هستى دارد. «المهيمن»
- پندارهاى مشركان درباره ى خداوند، نادرست است. «سبحان اللّه عما يشركون»
سوره حشر آیه ۲۳👆📜
تفسیر نور
16.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃 پای سخن خدا
هرگز چشمت به متاعی که به برخی از اهل دنیا دادهایم نباشد!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ