بعثت انبيا، سنت الهى وبر اساس لطف و رحمت اوست. «كذلك...بالرحمن»
- توجه به تاريخ هر قوم، براى تبليغ وتربيتشان لازم است.«قد خلت من قبلها»
- وظيفه پيامبران تلاوت وحى الهى بر مردم است. «لتتلوَا»
- در برابر كفّار مقاومت واز عقيده خود دفاع كنيد. «يكفرون بالرحمن، قل هو ربّى»
- توكل بر خدا، عامل مقاومت در برابر كفار است. «قل هو ربى عليه توكلّت»
- دلايل ايمان ما به خداوند؛ ربوبيّت او «ربّى»، يگانگى او «لااله الاهو»، پناهگاهى او «عليه توكلت»، و بازگشت ما بسوى او «اليه متاب»، مى باشد.
سوره رعد آیه ۳۰👆📜
(۹۰) اى آن که جز او غیب نداند، اى آن که برنگرداند بدى را جز او، اى آن که آفریدگان را جز او نیافریند، اى آن که گناه را جز او نیامرزد، اى آن که نعمت را جز او کامل نکند، اى آن که دلها را جز او دگرگون نکند، اى آن که کارها را جز او تدبیر ننماید، اى آن که باران را جز او فرو نبارد، اى آن که روزى را جز او نگستراند، اى آن که مردگان را جز او زنده نسازد
🤲🕊🥀
انتظار نداشته باشيد كه همه مردم ايمان بياورند. «لو يشاءاللَّه لهدى الناس جميعاً»
- عناد ولجاجت، درد بى درمان جوامع بشرى است. (اگر كسى طالب و جوياى حقّ باشد، يك معجزه هم براى ايمان آوردن كافى است) «قرآناً سُيّرت به، قطّعت به، كلّم به»
- در جهان بينى الهى همه كاره خداست. «بل للَّه الامر جميعاً»
- معجزه، تحت اراده خداوند است. نه بر اساس پيشنهاد و هوس هاى افراد لجوج. «بل للَّه الامر جميعاً»
- اراده خداوند بر هدايت اختيارى انسان هاست، نه اجبار و اكراه آنان. «لو يشاء اللَّه لهدى الناس جميعاً» چنانكه در آيه اى ديگر مى فرمايد: «لا اكراه فى الدين»(169)
- كفّار بايد منتظر ضربه هايى از جانب خداوند بر كشور و مرزهاى خود باشند. «لايزال الّذين كفروا تصيبهم بما صنعوا قارعه»
- قهر خداوند اختصاص به جهان آخرت ندارد. «تصيبهم ... قارعه»
- همه جا موعظه و استدلال كافى و كارساز نيست، گاهى قهر و غضب لازم است. «تصيبهم ... قارعه»
- علت نزول بلاها، كردار خود ماست. «بما صنعوا قارعه»
- هشدارهاى الهى گاه به صورت مستقيم و نسبت به خودماست و گاه بطور غير مستقيم و نسبت به ديگران و مناطق اطراف ماست.«تحلّ قريباً من دارهم»
- از عذاب ديگران درس عبرت بگيريم. «او تحّل قريباً من دارهم»
- هيچگاه در وعده ها و وعيدهاى الهى شك نكنيم. «لا يخلف الميعاد»
-----
169) بقره، 256.
سوره رعد آیه ۳۱👆📜
(۹۱) اى یاور ضعیفان، اى همراه غریبان، اى یار دوستان، اى چیره بر دشمنان اى بالا برنده آسمان، اى مونس برگزیدگان، اى محبوب پروا پیشگان، اى گنجینه تهیدستان، اى معبود توانگران اى کریم ترین کریمان
🕊🥀🤲
4_5769555741971058874.mp3
47.01M
به نام خدا🕊
بر سيه دل چه سود خواندن وعظ، نرود ميخ آهنين در سنگ. «سواء عليهم...
- حساب اتمام حجّت، از حساب تأثيرگزارى سخن و تأثيرپذيرى مردم جداست. (با اين كه در مورد گروهى، احتمال تأثير نيست ولى بايد پيامبر با آنان اتمام حجت كند و هشدار دهد.) «سواء عليهم...»
- قرآن، مايه ى ذكر است و پيروى از آن، وسيله ى يادآورى فراموش شده ها و بيدارگرى فطرت خفته انسان است. «اتبّع الذّكر»
- رحمت گسترده ى الهى، نبايد موجب بى پروايى ما شود. «خشى الرّحمن»
- نشانه ى ايمان و خشيت واقعى، پروا داشتن در نهان است. «بالغيب»
- بيم و اميد در كنار هم لازم است. در جمله «خشى الرّحمن» هم خشيت است و هم رحمت.
- ترس از خدا در خلوت و درون مهم است نه در ظاهر و حضور در برابر مردم. «خشى الرّحمن بالغيب»
- وظيفه انبيا هم انذار و هشدار است، «انّما تنذر...» هم اميد وبشارت. «فبشّره»
- كسى بشارت بهشت را دريافت مى كند كه هشدار پيامبران او را متذكّر كرده باشد. «تنذر من اتبّع الذّكر... فبشّره...»
سوره یس آیه ۱۰و۱۱👆📜
تفسیر نور
شناخت تاريخ پيامبران، عامل صبر و بردبارى در برخورد با مشكلات و تحمّل سختى ها و مصائب است. «استهزء برسل من قبلك»
- كسى كه فرستادگان الهى را مسخره كند، كافر است. «فامليت للّذين كفروا»
- مهلت دادن، سنّت حتمى و هميشگى الهى است. «فَاَمليت» (مؤمن از اين فرصت براى توبه وعمل صالح بهره بردارى مى كند، اما كافر بر گناهان خويش اصرار مى ورزد.)
- به مهلت الهى مغرور نشويم، كه قهر او يكدفعه مى رسد. «ثُمّ اخذتهم»
- اگر كسى را براى انجام كارى مأمور مى كنيد، خطرات و سختى هاى كار را به او گوشزد نماييد و به او روحيه دهيد. «لقد استهزء برسل من قبلك»
سوره رعد آیه ۳۲👆📜
(۹۲) اى کفایت کننده از هرچیز، اى پاینده بر هرچیز، اى آن که چیزى مانند او نیست، اى آن که چیزى بر فرمانروایى اش نیفزاید، اى آن که چیزى بر او پوشیده نیست، اى آن که چیزى از خزانه هایش نکاهد، اى آن که مانندش کسى نیست، اى آن که چیزى از علمش پنهان نماند، اى آن که به همه چیز آگاه است، اى آن که همه رحمتش همه چیز را فرا گرفته است
🕊🤲🥀
خداوند با طرح سؤال، عقل و فطرت انسان را به قضاوت مى طلبد. زيرا عقل و فطرت با شرك سازگار نيست. «أفمن... ام تنبئونه»
- كسى كه از خداى عليم و واحد و قيّوم جدا شود، به ورطه شرك و چند خدايى گرفتار مى آيد. «شركاء»
- بت پرستى و شرك به قدرى سبك سرى و بى منطق است كه حتى نمى توان نام و اوصاف معبودان آنان را بيان كرد. «قل سمّوهم»
- شايد مشركان نيز از عمق جان بت ها را قبول ندارند. «ام بظاهر من القول»
- شرك نيز نوعى كفر است. «جعلوا اللَّه شركاء... زيّن للذين كفروا»
- كسى كه مسائل انحرافى برايش جلوه كرد، از راه حق و مسير هدايت باز مى ماند. «زُيّن... صدّوا»
- به نقشه ها و تدبيرهاى خود مغرور نشويد. «زيّن... مكرهم»
#سوره رعد آیه ۳۳👆📜
(۹۳) خدایا! از تو درخواست مى کنم به نامت اى اکرام کننده، اى روزى بخش اى نعمت دهنده، اى عطابخش، اى بى نیازکننده، اى ذخیره گذار، اى نابودکننده، اى زندهساز، اى خشنودکننده، اى رهایى بخش
🤲🕊🥀
كسى كه براى خدا شريك قرار دهد، در دنيا نيز عذاب مى شود. «لهم عذاب فى... الدنيا»
- شفاعت، شامل حال مشركان نمى شود. «ما لهم من اللَّه من واقٍ»
سوره رعد آیه ۳۴👆📜
(۹۴) اى آغاز و انجام هرچیز، اى پرستیده و دارنده هرچیز، اى پروردگار و سازنده هرچیز، اى آفریننده و برآورنده هرچیز، اى گیرنده و گشاینده هرچیز، اى آغاز کننده هرچیز، اى پدید آورنده وقتی اندازهبخش هرچیز، اى هستى بخش و جنباننده هرچیز، اى زنده کننده و میراننده هرچیز، اى آفریننده و میراث بر هرچیز
🤲🕊🥀
آنچه را كه مى توان از بهشت درك كرد، شبيه و مثل آن است، «مَثَل الجنّة» و گرنه بهشت براى وجود محدودى مانند ما، به درستى قابل درك نيست.
- نعمت هاى بهشتى، موسمى، موضعى و فاسد شدنى نيست و قطع و وصل و آفت در آن راه ندارد. «دائم»
- بهشت، بهاى تقواست و بى جهت به كسى داده نمى شود. پاداش پرهيز موقت دنيوى، كاميابى دائم اخروى است. «الجنة التى وعد المتقون...اكلها دائم»
- به ظاهر افراد نگاه نكنيد زيرا كه پايان كار مهم است. «عقبى الذين اتقوا»
- مؤمن بايد باتقوا باشد. در مقابل «المتقون»، «الكافرين» آمده است.
سوره رعد آیه ۳۵👆📜