🌸 تصویری از نماز جماعت خانوادگی
💐ارسالی از سوی خانواده محترم موسوی
💠💠💠💠
کانال خانواده قرآنی اردکان https://eitaa.com/qoranardakan
دعا 23 مادر مرادی.m4a
256.6K
🔶 قرائت دعای روز 23 ماه مبارک رمضان با لحن مادر خانواده مرادی
💐ارسالی از خانواده محترم مرادی 👏🏻
💠💠💠💠
کانال خانواده قرآنی اردکان https://eitaa.com/qoranardakan
جزء ۲۳باباجون.m4a
1.08M
🔶 قرآئت آیاتی از جزء 23 قرآن کریم با لحن و سبک سنتی توسط پدر بزرگ خانواده محترم مرادی
💐ارسالی از خانواده محترم مرادی 👏🏻
💠💠💠💠
کانال خانواده قرآنی اردکان https://eitaa.com/qoranardakan
آیه 23 پدر مرادی.m4a
741.1K
🔶 قرآئت آیاتی از جزء 23 قرآن کریم با لحن پدر خانواده
💐ارسالی از خانواده محترم مرادی 👏🏻
💠💠💠💠
کانال خانواده قرآنی اردکان https://eitaa.com/qoranardakan
47.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 فیلم اقامه دو رکعت نماز
📣 توسط آقا کوچولوی دوست داشتنی ، سید محمد موسوی
💐ارسالی از سوی خانواده محترم موسوی
💠💠💠💠
کانال خانواده قرآنی اردکان https://eitaa.com/qoranardakan
🌸مفهوم آیه ۷۵ ص .به ابلیس می گوید چرا بر مخلوق من سجده نکردی.
📣 توسط آقا سید محمد موسوی
💐ارسالی از سوی خانواده محترم موسوی
💠💠💠💠
کانال خانواده قرآنی اردکان https://eitaa.com/qoranardakan
هدایت شده از پیک معرفت اردکان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ پیامی از دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان
🎙با کلام
امام جمعه موقت حجت الاسلام #محیطی
⏳زمان
یک دقیقه و ۴۴ ثانیه
#پیک_معرفت
@peykemarefat
هدایت شده از خانواده قرآنی
🔶یکی دیگر از طرح های کانال خانواده قرآنی اردکان ، تشویق شما همشهریان عزیز به حفظ قرآن کریم است.
🔴در این راستا پیشنهاد می شود ، به حفظ سوره مبارکه ملک اقدام کنید...
✅این سوره مبارکه 30 آیه است و اگر هر روز یک آیه را حفظ کنید ،
💠اولا:روزانه ، آیه روز سوره را بخوانید و برای ما بفرستید تا به نام خودتان در کانال منتشر شود.
💠دوما : انتهای ماه مبارک سوره کامل را حفظ کرده اید و می توانید در مسابقه حفظ سوره ملک که بعد از ماه مبارک برگزار می کنیم شرکت کنید...
🔵حفظ سوره مبارکه ملک در ماه مبارک رمضان
هر روز یک آیه با هم
روز اول ماه مبارک رمضان
آیه اول سوره ملک
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۱﴾
بزرگوار [و خجسته] است آنكه فرمانروايى به دست اوست و او بر هر چيزى تواناست (۱)
🔴 ارسال آثار و موارد خواسته شده به آیدی در ایتا : @mobinardakan
🔵عضویت در کانال خانواده قرآنی اردکان
https://eitaa.com/qoranardakan
هدایت شده از خانواده قرآنی
🔶 یکی دیگر از طرح های خانواده قرآنی ، فراخوان ارسال صدای گلبانک اذان است.
🔵 هر یک از آقایان اعضای خانواده ( پسر - پدر ) می توانند ، اذان را با صدای خود قرائت کنند و با موبایل ضبط کرده و برای ما ارسال کنند.
💠 از لحظه اذان گفتن هم عکس بگیرید و برای ما ارسال کنید.
💠 سعی کنید اذان را با لحن عربی و با صوتی زیبا و دلنشین قرائت کنید.
💠 علاوه بر اینکه امتیاز ارسال اذان در جدول امتیازات خانواده درج می شود ، برترین اذان های ارسالی ، جوایز نقدی دریافت می کنند.
💠 همچنین اذان های ارسالی در صورت تایید ، به مساجد محلات معرفی می شوند تا بعد از بازگشایی مساجد، این عزیزان هم به عنوان موذن مساجد ، به صورت زنده اذان بگویند.
🔴 اذان را با صدای خودتان ضبط کنید و برای این آیدی در ایتا بفرستید :
@mobinardakan
🔵عضویت در کانال خانواده قرآنی اردکان
https://eitaa.com/qoranardakan
هدایت شده از خانواده قرآنی
✅مسابقه و جایزه
📤با ارسال طرح های متنوع به کانال خانواده قرآنی اردکان
🔶شرکت برای عموم آزاد است .
📣دخترا، پسرا ، مامان و باباها و همه و همه ...
🔖چه چیزهایی می تونید بفرستید :
1️⃣ 🎤صدای ضبط شده از دعای روزانه ماه مبارک رمضان
هر یک از اعضای خانواده ( هر صوت حداکثر 3 امتیاز ) (هر نفر هر روز 1 صوت)
2️⃣🎤صدای ضبط شده حداقل 3 آیه از جزء روزانه قرآن
هر یک از اعضای خانواده ( هر صوت حداکثر 3 امتیاز ) ( ترتیل )(هر نفر هر روز 1 صوت)
3️⃣🎤 صوت قرائت نماز
توسط هر یک از اعضای خانواده (حداکثر 10 امتیاز ) ( هر نفر در طول یکماه 1 صوت)
4️⃣ 🔖نقاشی یا خطاطی متن یا برداشت مفهومی از ادعیه روزانه ماه مبارک
( ویژه 3 تا 15 سال ) ( هر اثر 3 امتیاز ) (هر نفر هر روز 1 نقاشی )
5️⃣ 🔖نقاشی یا خطاطی متن یا برداشت مفهومی از یکی از آیات جزء روزانه قرآن
(( ویژه 3 تا 15 سال ) ( هر اثر حداکثر 3 امتیاز )(هر نفر هر روز 1 نقاشی)
6️⃣ 📝متن (حداقل 4 سطر) برداشت از مفهوم یا نفسیر یک یاچند آیه از جزء روزانه قرآن کریم
( ویژه 16 سال به بالا) ( ارسال متن مشابه ممنوع) ( هر اثر حداکثر 3 امتیاز)(هر نفر هر روز 1 متن )
7️⃣ 📸تصاویر خانگی با موضوع ( نماز جماعت در منزل – قرائت قرآن در منزل – عبادت و سحر خیزی در منزل – سفره افطار ساده در منزل – آماده سازی افطار و اطعام برای نیازمندان -... )
(هر مورد حداکثر 1 امتیاز ) (هر نفر هر روز بابت هر موضوع 1 عکس )
8️⃣ 🎤 صدای ضبط شده روزانه از آیات حفظ شده سوره مبارکه ملک
برای تمامی سنین - هر روز بر اساس روز ماه مبارک ، آیه سوره مبارکه ملک را حفظ کنید و ارسال کنید.
در پایان ماه مبارک ، مسابقه حفظ این سوره برگزار می شود.
9️⃣🎤 صدای گلبانک اذان ، قرائت اذان و ضبط آن با موبایل و ارسال برای کانال خانواده قرآنی
برای آقایان در تمامی سنین
💠هر روز موارد منتخب ارسالی شما عزیزان در کانال خانواده قرآنی اردکان منتشر می شود و خودتان هم می توانید در کانالها و گروههای دیگر منتشر کنید تا بیشتر بازدید شود چرا که امتیاز دهی بیشترین بازدید کننده هم به جمع امتیازات خانواده شما اضافه می شود.
👨👩👧 در انتهای ماه مبارک رمضان گروه داوران این طرح به جمعبندی امتیازات شرکت کنندگان اعم از خانواده و افراد متفرقه اقدام خواهند نمود و نهایتا با انتخاب خانواده برتر ، انتخاب شرکت کننده انفرادی برتر ، انتخاب خانواده و فرد ممتاز و اهدای جوایز ویژه بعد از ماه مبارک رمضان این طرح به اتمام خواهد رسید. ان شاء الله
🔴 ارسال آثار و موارد خواسته شده به آیدی در ایتا : @mobinardakan
🔵عضویت در کانال خانواده قرآنی اردکان
https://eitaa.com/qoranardakan
هدایت شده از پیک معرفت اردکان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ پیامی از دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان
🎙با کلام
امام جمعه موقت حجت الاسلام #محیطی
⏳زمان
یک دقیقه و 48 ثانیه
#پیک_معرفت
@peykemarefat
🔴 ارسال آثار و موارد خواسته شده به آیدی در ایتا : @mobinardakan
🔵عضویت در کانال خانواده قرآنی اردکان
https://eitaa.com/qoranardakan
پول فریاد
در پایان دعا برای استجابت دعا میگوییم؛ ای خدایی كه به هر كسی كه از تو چیزی سۆال میكند، تو جود میكنی و نسبت به او بخشش داری، دعای ما را اجابت كن! ما گاهی سائلین را رد میكنیم؛ اما خدا درخواست همه را میدهد و رد نمیكند؛ ولی گاهی چیزی كه صلاح ما نیست را از خدا میخواهیم و خدا نمیدهد؛ البته آن خواسته را هم در قیامت برآورده میكند :در قیامت بندگان میپرسند؛ خدایا اینها كه به ما میدهی چیست؟ خطاب میآید كه در دنیا خواستی صلاح نبود بدهیم و الان آن را برآورده میكنیم.
سرانجام اطاعت یا نافرمانی خدا
هر بنده ای برای آنکه به هدایت و رستگاری دست یابد لازمه آن این است که اطاعت خداوند و رسولش را نماید، چرا که رسول، فرستاده خداوند است که دستورات خدا را برای مردم بیان می دارد. اگر کسی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) اطاعت نکند یقینا خدا را اطاعت نکرده و کسی که خدا را اطاعت نکند از پیروان شیطان گشته و کافر تلقی می گردد به طوری که خداوند عزوجل در قرآن کریم می فرماید: ”قل اطیعوالله و الرسول فان تولوا فان الله لا یحب الکافرین”(آل عمران ،32) یعنی ”بگو اطاعت خداوند و رسولش را کنید پس اگر روی برگردانید به درستی که خداوند کافران را دوست ندارد” پس کسانی که نافرمانی خداوند و رسولش را می کنند جزو کافرانند و از رحمت خداوند به دور می باشند و خداوند آنان را هدایت نمی کند چنانچه در قرآن می فرماید: ”إِنَّ اللهَ لاَیَهْدِی القَوْمَ الكَافِرینَ ”(مائده ،67) یعنی ”و خداوند قوم کافر را هدایت نمی کند.” پس ما نیز در این روز از خداوند می خواهیم که به ما توفیق دهد تا از دستوراتش پیروی نموده و هیچ گاه نافرمانی او را ننماییم.
سه خصلت برای مۆمن/دعای روز بیست و چهارم
امام جواد (علیه السلام) فرمود: مۆمن باید 3 خصلت داشته باشد. اول توفیق داشته باشد، دوم خودش را موعظه كند و سوم اینكه نصیحت دیگران را قبول كند.
مناجات
اللهم انی اسئلك فیه ما یرضیك خدایا در این روز از تو درخواست میكنم آنچه را كه رضای تو در اوست
و اعوذ بك ممّا یۆذیك و به تو پناه میبرم از آنچه تو را پسند است،
واسئلك التوفیق فیه و از تو توفیق میخواهم كه دراین روز به فرمان تو باشم
لأنْ أطیعَكَ و لا اعصیك و هیچ نافرمانی نكنم
یا جواد السائلین ای عطا بخش سوالكنندگان
دعا با صدای امیر رضا عرب
اگر میخواهید بدانید كه خدا از شما راضی هست یا نه، ببینید خودتان در ته دل از خدا راضی هستید؟ اگر راضی باشید، خدا هم از شما راضی است
شرح فرازهای دعا
اللهم انی اسئلک فیه ما یرضیک ؛ منظور از ما یرضیک چه می باشد؟
در این دعا از خداوند خواستاریم که به ما توفیق دهد آنچه را که رضایت او در آن است انجام دهیم، حال می خواهیم بدانیم که رضایت خداوند در چه چیزی می باشد؟ و چه چیزهایی موجب رضایت پروردگار عالمیان می گردد؟ که باید در جواب بگوییم هر عملی را که خداوند انسانها را به انجام آن امر فرموده است: موجبات رضایت خداوند از بندگان است که اگر بنده ای به آن دستورات عمل نماید رضایت خداوند را برای خود واجب نموده و اگر نافرمانی از آن دستورات نماید خشم و غضب الهی را بر خود واجب نموده است.
اگر میخواهید بدانید كه خدا از شما راضی هست یا نه، ببینید خودتان در ته دل از خدا راضی هستید؟ اگر راضی باشید، خدا هم از شما راضی است.
حدیث داریم كه شما مانند بیمار هستید و خدا مانند دكتر و طبیب. همانطور كه دكتر هر چه بگوید، بیمار میپذیرد، خدا هر چه به ما داد، ما هم باید رضایت داشته باشیم.
امام موسی بن جعفر علیه السلام در حدیثی فرمودند: ”ان الله حرم الجنه علی کل بذی قلیل العیاء لایبالی ما قال و ما قیل فیه”یعنی ”خداوند بهشت را حرام نموده بر کسانی که دارای زبانی فحاش اند و حیای آنها کم است، باک ندارند از اینکه خودشان چه می گویند و باک ندارند که درباره آنان چه گفته می شود"
اگر در مصیبتها و نداریها از خدا گله نكنیم و تسلیم خدا باشیم، یعنی اینكه ما از خدای راضی هستیم و خدا هم از ما رضایت دارد. اما خیلی سخت است كه انسان ذرهای گله از خدا نداشته باشد.
به عنوان مثال: انفاق کردن، اقامه نماز، پرداخت زکات موجبات رضایت الهی از بندگان و دروغ و تهمت و غیبت، موجبات خشم و غضب پروردگار عالمیان می باشد که ما در این روز از خداوند خواستاریم ما را جزو کسانی قرار دهد که به دنبال جلب رضایت او باشیم نه خشم و غضب او که همانا خداوند سخت عذاب است ”أَنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ ”(مائده،98)
و اعوذبک مما یوذیک؛ منظور از مما یوذیک چه می باشد؟
در اینجا منظور از مما یوذیک ”آنچه که ترا ناپسند است” انجام اعمالی است که خداوند انسان را از انجام آن اعمال منع نموده است. مثل: دروغ، غیبت، تهمت، فحش که هنگامی که انسانی یکی از این اعمال را انجام دهد موجبات عذاب و عقوبت الهی را فراهم می سازد. به عنوان مثال: امام موسی بن جعفر علیه السلام در حدیثی فرمودند: ”ان الله حرم الجنه علی کل بذی قلیل العیاء لایبالی ما قال و ما قیل فیه”یعنی ”خداوند بهشت را حرام نموده بر کسانی که دارای زبانی فحاش اند و حیای آنها کم است، باک ندارند از اینکه خودشان چه می گویند و باک ندارند که درباره آنان چه گفته می شود” که این نمونه ای از اعمالی است که در پیشگاه خداوند زشت و ناپسند است و انجام آن باعث عقوبت الهی می گردد، که ما نیز در این روز به خداوند پناه می بریم تا ما را از تمامی اعمالی که موجبات خشم وغضبش را فراهم می کند دور سازد.
خدا درخواست همه را میدهد و رد نمیكند؛ ولی گاهی چیزی كه صلاح ما نیست را از خدا میخواهیم و خدا نمیدهد؛ البته آن خواسته را هم در قیامت برآورده میكند :در قیامت بندگان میپرسند؛ خدایا اینها كه به ما میدهی چیست؟ خطاب میآید كه در دنیا خواستی صلاح نبود بدهیم و الان آن را برآورده میكنیم
و اسئلک التوفیق فیه الان اطیعک و لااعصیک یا جواد السائلین
خدایا از تو توفیق میخواهم كه در ماه رمضان اطاعت تو را كنم و گناه انجام ندهم! روایت داریم از امام نهم (ع) كه فرمود: مۆمن باید 3 خصلت داشته باشد. اول توفیق داشته باشد، دوم خودش را موعظه كند و سوم اینكه نصیحت دیگران را قبول كند.
مالاندوزی برای وراث
وارثان خود را به خدا بسپارید و نه به پول. حدیث داریم كه اگر وارث خوب هستند، خدا خودش نگهبان آنهاست و اگر بد و دشمن خدا هستند؛ چرا برای دشمنان خدا زحمت میكشید؟
سوره زمر
در بیست و چهارمین قسمت از سلسله مقالات «معارفی از قرآن کریم» آیاتی از جزء بیست و چهارم را محور بحث قرار داده و به بیان معارفی از آن می پردازیم. سعی ما بر این است که قرآن عزیز را به شکلی محسوس تر ببینیم و به شکلی کاربردی تر در زندگی خود وارد کنیم که آن کتابی است برای هدایت و سعادت تمام انسانها.
رفتار عجیبی که منکران قیامت دارند
وَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالاَْخِرَةِ وَ إِذَا ذُكِرَ الَّذِینَ مِن دُونِهِ إِذَا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ(45- زمر)
هنگامى كه خدا به یگانگى یاد مىشود دلهاى كسانى كه به آخرت ایمان ندارند گرفتار نفرت مىشود و هنگامى كه یاد غیر خدا مىشود، شادمان مىگردند.
گاه انسان چنان به زشتی ها خو مىگیرد و از پاكی ها بیگانه مىشود كه از شنیدن نام حق ناراحت و از شنیدن باطل مسرور و شاد مىگردد، در برابر خداوندى كه آفریننده عالم هستى است سر تعظیم فرود نمىآورد، اما در برابر قطعه سنگ و چوبى كه خود ساخته و یا انسان و موجوداتى همانند خود زانو مىزند و تعظیم مىكند
آیه گزارشی از رفتار کسانی است که ایمانی به آخرت ندارند و زندگی را خلاصه در همین چند روزه دنیا می دانند و بس(1). این عده کسانی اند که وقتی در پیش آنها سخن از خدا و دین و احکام و معارف آن شود چندششان شده و حالت تنفر سراسر وجودشان را می گیرد و اگر با آنها سخن از دنیا و راههای ارضای خواسته های نفس گفته شد فورا شادمان گشته و سرور و خوشحالی وجودشان را در بر می گیرد.
سرچشمه بدبختى این گروه دو چیز بوده است انكار اصل توحید و عدم ایمان به آخرت
شبیه این معنى در آیه 46 سوره اسراء نیز آمده است:«وَ إِذا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِی الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلى أَدْبارِهِمْ نُفُوراً؛ هنگامى كه پروردگارت را در قرآن به وحدانیت یاد مى كنى فرار مى كنند.»
از این آیه به خوبى استفاده مىشود كه سرچشمه بدبختى این گروه دو چیز بوده است انكار اصل توحید و عدم ایمان به آخرت.(2)
امان از انسان ناشکر و نمک نشناس
فَإِذَا مَسَّ الْانسَانَ ضُرٌّ دَعَانَا ثمَُّ إِذَا خَوَّلْنَهُ نِعْمَةً مِّنَّا قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلىَ عِلْمِ بَلْ هِىَ فِتْنَةٌ وَ لَاكِنَّ أَكْثرََهُمْ لَا یَعْلَمُونَ(49- زمر)
وقتى انسان گرفتار زیان مىشود، ما را مىخواند و هنگامى كه ما از جانب خود نعمتى به او مىدهیم [به جای شکر گزاری] مىگوید: این با تلاش و درایت خودم به دست آمده است؛ در حالی که آن نعمت وسیله ای برای امتحان او بود و بیشتر مردم از واقعیت بی خبرند.
این آیه به یکی از ویژگیهای طبیعت انسانی اشاره می کند كه به پیروى هواى نفس گرایش دارد و به نعمتهاى مادى و اسباب ظاهرى پیرامونش مغرور است و فراموشكار نیز هست؛ که هر وقت دچار گرفتارى می شود رو به خدا کرده و او را به خلوص مىخواند ولی همینکه پروردگارش نعمتى به او داده و او را از گرفتاری خلاص می کند فورا آن نعمت را به خودش نسبت مى دهد و مىگوید: «هنر خودم بود» و پروردگارش را فراموش مىكند و نمىداند كه همین خود وسیله ای است كه با آن امتحانش مىكنند.(3)
دو نکته:
1. انسان هم دارای طبیعت است و هم دارای فطرت. طبع و طبیعت او ریشه در جنبه مادی و خاکی او دارد(4) ولی فطرت او متعلق به عالم بالا و آن جنبه ملکوتی اوست.(5) بنابراین هر چه که برای انسان طبیعی و مربوط به طبیعت او می شود اگر تحت مدیریت وحی و فطرت در نیاید عامل سقوط و هلاکت انسان می شود. یکی از این طبیعی ها همین حالت است که در آیه به آن اشاره شد.
2. انسان باید تمام داشته های خود را نعمت الهی دانسته و شکرگزار او باشد و نیز بداند که داده های خدا جنبه آزمون و امتحان هم دارد که اگر با مصرف درست آنها در مواردی که رضای الهی در آن است شکر آن را بجا آورد علاوه بر حل مشکل دنیائیش، بهشت خود را هم آباد کرده است و اگر به محض دریافت نعمت، دهنده آن را فراموش کرد و در مسیر کفر و ناسپاسی قدم گذاشت؛ همان نعمت تبدیل به نقمت شده و جهنم او را شعله ور می کند.
بندگان خدا! از رحمت او مأیوس نشوید
قُلْ یَاعِبَادِىَ الَّذِینَ أَسْرَفُواْ عَلىَ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ(53- زمر)
بگو: اى بندگان من كه [با ارتكاب گناه] بر خود ستم کرده اید! از رحمت خدا نومید نشوید که یقیناً خدا همه گناهان را مى آمرزد زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است
وَأَنِيبُوا إِلَى رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ ﴿۵۴﴾
و پيش از آنكه شما را عذاب در رسد و ديگر يارى نشويد به سوى پروردگارتان بازگرديد و تسليم او شويد
(7) برای مطالعه بیشتر به مقاله «بخشش؛ بدون توبه» رجوع کنید
(8) التحقیق فی كلمات القرآن الكریم ج5، ص271
(9) لسان العرب ج10 ص166
(10) مجمع البحرین ج3 ص318
(11) قَالَ لهَُمْ خَزَنَتهَُا سَلَامٌ عَلَیْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَلِدِینَ(73- زمر) و نیز آیه 8 سوره تحریم
(12) آیه 27 سوره نحل
(13) این برخورد با کسانی که «أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ» هستند امر عجیب و دور از ذهنی نخواهد بود.
(14) المیزان ج17 ص332
وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ ﴿۵۵﴾
و از نیکوترین چیزی که از طرف پروردگارتان به سوی شما نازل شده است پیروی کنید، پیش از آنکه ناگهان و در حالی که بی خبرید، عذاب به شما رسد؛
خداوند متعال در این آیات راه بازگشت را توأم با امیدوارى به روى همه گنه كاران مى گشاید و با لحنى آكنده از نهایت لطف و محبت آغوش رحمتش را به رویشان باز كرده و فرمان عفو آنها را صادر نموده است.
دقت در تعبیرات این آیه نشان مىدهد كه از امیدبخش ترین آیات قرآن مجید نسبت به همه گنهكاران است. فراگیری و گستردگى آن به حدى است كه طبق روایتى امیر مؤمنان على علیه السلام فرمود: در تمام قرآن آیهاى وسیعتر از این آیه نیست.(6)
دو نکته مهم
1. با استناد به جمله « إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا» ثابت می شود که خداوند هر گناهی اعم از صغیره و کبیره را بخشیده و مشمول غفران خود می کند.
2. با مقایسه این آیه با آیه 48 سوره نساء که می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَكَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ یَشاءُ؛ خداوند شرك را نمىبخشد، اما كمتر از آن را براى هر كس كه بخواهد مىبخشد.» فهمیده می شود که بخشش در آیه مورد بحث در صورتی است که گنهکار توبه کرده باشد که اگر فرد گنهکار به واقع توبه کرد وعده خدا در حقش عملی شده و گناه او هر چه که باشد بخشیده می شود حتی اگر شرک باشد؛ اما اگر توبه ای در کار نبود خدا ممکن است از برخی گناهان او در گذرد که بی تردید شرک جزء آنها نخواهد بود.(7)
یکی را «بدرقه» ؛ یکی را «هِی» می کنند
وَ سِیقَ الَّذِینَ كَفَرُواْ إِلىَ جَهَنَّمَ زُمَرًا ... وَ سِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْاْ رَبهَُّمْ إِلىَ الْجَنَّةِ زُمَرًا ... (73- زمر)
« سِیقَ» ماضی مجهول فعل «سَاقَ» و از ریشه «سَوق» است و معنای آن حرکت دادن از پشت سر است.(8) از این رو به کسی که حیوانات را از پشت می راند تا حرکت کنند «سائق» گفته می شود.(9)
«زُمَر» که نام همین سوره هم هست جمع «زُمرة» است و زمره به معنای جماعت و گروهی از مردم است(10)؛ بنابراین معنای آیات مورد بحث این می شود: که منکر شدند و کفر ورزیدند را به صورت گروه گروه به سمت جهنم می برند و در مقابل کسانی که اهل تقوا و خداترسی بودند را هم دسته دسته ساماندهی کرده و به سوی بهشت حرکت می دهند.
نکته قابل توجه این است که برای هر دو دسته از فعل « سِیقَ» استفاده کرده است؛ آیا این بدان معناست که طرز حرکت و انتقال این دو گروه به بهشت و جهنم به یک سبک و سیاق است؟ یا هر یک از این دو طایفه را با سبک و سیاق متناسب با آنها به سمت جایگاه و محل استقرارشان حرکت می دهند؟
پاسخ روشن است؛ بی تردید در روزی که حقیقت ظهور می کند کسانی که عمری به دین خدا احترام گذاشتند؛ احترام خواهند دید(11) و آنان که تا توانستند دین خدا را مسخره کردند و از هیچ بی احترامی نسبت به آن دریغ نورزیدند، جز خفت و خواری چیزی نصیبشان نمی شود(12)
پس معنای « سِیقَ» برای کافران و مؤمنان متفاوت خواهد بود. « سِیقَ» برای کافران یعنی آنها را همچون حیوان از پشت سر هِی کرده و به جهنم می ریزند(13) و « سِیقَ» برای مومنان یعنی آنها را در کمال عزت و احترام بدرقه کرده و با تشریفات خاصی تا بهشت مشایعت می کنند.
دو شرط بهشت در کنار تنها شرط جهنم
مَنْ عَمِلَ سَیِّئَةً فَلَا یجُْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثىَ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئكَ یَدْخُلُونَ الجَْنَّةَ یُرْزَقُونَ فِیهَا بِغَیرِْ حِسَابٍ(40- غافر)
هر كه بدى كند جز به مانند آن كیفر نیابد، و از مردان یا زنان كسانى كه كار شایسته انجام دهند در حالى كه مؤمن باشند، آنان در بهشت درآیند و در آن بىحسابْ روزى یابند.
پیام آیه این است: كسى كه در دنیا عمل ناپسندی انجام دهد، در آخرت فقط مثل همان عمل جزای او خواهد بود؛ یعنى جزایى كه او را بد حال و گرفتار كند و كسى كه عمل صالحى انجام دهد، چه مرد باشد و چه زن، به شرطى كه ایمان هم داشته باشد، در آخرت داخل بهشت گشته و در آن رزقى بىحساب خواهند داشت.(14)
اما برداشتی که از این آیه ممکن است و روا این است که ورود به جهنم و تحمل عذاب آخرت تنها یک شرط دارد و آن اینکه انسان نافرمانی خدا را کرده و مرتکب گناه شود؛ ولی ورود به بهشت دارای دو شرط است: یکی ایمان و دیگری عمل صالح و در تحقق این شروط هم به هیچ وجه جنسیت مطرح نیست.
پی نوشت ها :
(1) إِنْ هِیَ إِلاَّ حَیاتُنَا الدُّنْیا نَمُوتُ وَ نَحْیا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثینَ (37- مؤمنون)
(2) نمونه ج19 ص476-487
(3)المیزان ج17 ص273
(4) هُوَ الَّذی خَلَقَكُمْ مِنْ طینٍ (2- انعام)
(5) فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی (29- حجر)
(6) تفسیر نورالثقلین ج4 ص491
ایات زیبای جزء 24
به نام خدا
جزء 24 قرآن از ایه 32 تا انتهای سوره زمر،سوره غافر و ایات 1-46 سوره فصلت تشکیل شده است.
سوره غافر ،نخستین سوره از سوره های اغازشونده با حم است.این سوره ها در اواخر دوران مکه نازل شده و در حکم اتمام حجت با کافران و مشرکان و حاوی بشارت به مسلمانان است.
وعده حمایت رسولان و اهل ایمان در دنیا:
إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهَادُ ﴿۵۱﴾ غافر
بی تردید ما پیامبران خود و مؤمنان را در زندگی دنیا و روزی که گواهان [برای گواهی دادن] به پا ایستند، یاری می کنیم.
يَوْمَ لَا يَنْفَعُ الظَّالِمِينَ مَعْذِرَتُهُمْ وَلَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ ﴿۵۲﴾ غافر
همان روزی که عذرخواهی ستمکاران سودشان ندهد و برای آنان لعنت خدا و سرای سخت و بدی است.
مرا بخوانید تا اجابت کنم شما را:
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ ﴿۶۰﴾
و پروردگارتان گفت: مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم، آنان که از عبادت من تکبّر ورزند، به زودی خوار و رسوا به دوزخ درآیند.
عذاب مشرکان قطعی است
فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَإِمَّا نُرِيَنَّكَ بَعْضَ الَّذِي نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ فَإِلَيْنَا يُرْجَعُونَ ﴿۷۷﴾
پس (ای رسول، چند روزی بر آزار کافران امت) صبر کن که البته وعده (ثواب و عقاب) خدا حق است، که اگر آنها را در حیات تو و مقابل چشم تو به بعضی از وعدههای خود که به آنها میدادیم (به شمشیر تو) عقوبت کنیم یا چنانچه تو را قبض روح کنیم باز رجوع آنها به سوی ماست (و در قیامت به کیفر اعمالشان میرسانیم).
نکات کلیدی و پیام های مهم جزء بیست و چهار
لجبازي و پافشاري در انكار حقيقت، از بزرگترين ظلم هاست
حقپذيري از مهمترين شاخص هاي رفتاري انسان است که در آیات مختلف قرآن تکرار شده است.
فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَذَبَ عَلَى اللّهِ وَ کَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جاءَهُ أَ لَیْسَ فِی جَهَنَّمَ مَثْوىً لِلْکافِرِینَ ۳۲ زمر
وَ الَّذِی جاءَ بِالصِّدْقِ وَ صَدَّقَ بِهِ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ-لَهُمْ ما یَشاؤُنَ عِنْدَ رَبِّهِمْ ذلِکَ جَزاءُ الْمُحْسِنِینَ
ترجمه مکارم: چه کسى ستمکارتر است از آن کسى که بر خدا دروغ ببندد و سخن راست را هنگامى که به سراغ او آمده تکذیب کند؟! آیا در جهنم جایگاهى براى کافران نیست؟! اما کسى که سخن راست بیاورد و کسى که آن را تصدیق کند، آنان پرهیزگارانند. آنچه بخواهند نزد پروردگارشان براى آنان موجود است; و این است جزاى نیکوکاران
طبق این آیات، میتوان گفت رسیدن اخبار و مفاهیم صدق به افراد، یک نعمت است و تکذیب (نپذیرفتن و باورنکردن) آن، کفران و ناسپاسی و ظلم است. هم چنین فرد باید مستحق دریافت این نعمت باشد(در جریان حقیقت قرار گرفتن ،تصادفی و بدون حکمت نیست). استفاده از لفظ "اذ جاءه " به همراه ضمیر ه به معنای به سراغ فرد امدن و رسیدن صدق به فرد،این معنا را تایید میکند که لزوما خبر صدق به همه افراد جامعه نمیرسد بلکه هرکس بنابر انچه به وی رسیده ،موظف به تصدیق یا تکذیب و واکنش صحیح می باشد .
پس هر وقت متوجه شدید که خبری صدق است و یا به حقیقت واقعه ای پی بردید ویا فهمیدید که نظر و قضاوت قبلی شما اشتباه بوده و واقعیت چیز دیگری است ،انرا بپذیرید و پافشاری بر اشتباه نکنید که ظالم خواهید بود و هر چه دیرتر انرا تصدیق کنید و واکنش مناسب نشان دهید ،ظلمتان بیشتر خواهد بود. این مهم بویژه برای والدین، مربیان، اساتید، علما، مسئولین فرهنگی، حکومتی و رسانه ها اهمیت بیشتری دارد.
دعای فرشتگان در حق اهل ایمان
سوره غافر، نخستین سوره از سوره های اغازشونده با حم است. این سوره ها در اواخر دوران مکه نازل شده و در حکم اتمام حجت با کافران و مشرکان و حاوی بشارت به مسلمانان است.
در ایات ابتدای سوره مومن (غافر) به دعای فرشتگان در حق مومنین اشاره شده و در اواسط سوره به اجابت این دعا در حق یکی ازمصادیق مومنین (مومن ال فرعون) اشاره شده است.
الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَيُؤْمِنُونَ بِهِ وَيَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا
رَبَّنَا وَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍ رَّحْمَةً وَعِلْمًا فَاغْفِرْ لِلَّذِينَ تَابُوا وَاتَّبَعُوا سَبِيلَكَ وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ(7)
فرشتگانی که حاملان عرشند و آنها که گرداگرد آن (طواف میکنند) تسبیح و حمد پروردگارشان را میگویند و به او ایمان دارند و برای مؤمنان استغفار میکنند
(و می گویند:) پروردگارا! رحمت و علم تو همه چیز را فراگرفته است؛ پس کسانی را که توبه کرده و راه تو را پیروی میکنند بیامرز، و آنان را از عذاب دوزخ نگاه دار!
رَبَّنَا وَأَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِي وَعَدتَّهُمْ وَمَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
پروردگارا! آنها را در باغهای جاویدان بهشت که به آنها وعده فرمودهای وارد کن، همچنین از پدران و همسران و فرزندانشان هر کدام که صالح بودند، که تو توانا و حکیمی(8)
وَقِهِمُ السَّيِّئَاتِ وَمَن تَقِ السَّيِّئَاتِ يَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمْتَهُ وَذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ(9)
و آنان را از بدیها نگاه دار، و هر کس را که در آن روز از بدیها نگاه داری، مشمول رحمتت ساختهای؛ و این است همان رستگاری عظیم!
رفتار نیک و بدتان به خودتان برمیگردد.
مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاء فَعَلَيْهَا وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ ﴿۴۶ فصلت ﴾
خرمشاهی: و هركس كه كارى شايسته پيشه كند، به سود خود اوست، و هركس كارى بد پيش گيرد، به زيان خود اوست، و پروردگارت در حق بندگان ستمگر نيست.
قرآن ، مایه شفای قلوب و هدایت اهل ایمان
وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا أَعْجَمِيًّا لَّقَالُوا لَوْلَا فُصِّلَتْ آيَاتُهُ أَأَعْجَمِيٌّ وَعَرَبِيٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدًى وَشِفَاء وَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ فِي آذَانِهِمْ وَقْرٌ وَهُوَ عَلَيْهِمْ عَمًى أُوْلَئِكَ يُنَادَوْنَ مِن مَّكَانٍ بَعِيدٍ ﴿ ۴۴ فصلت﴾
و اگر [اين كتاب را] قرآنى غير عربى گردانيده بوديم قطعا مى گفتند چرا آيه هاى آن روشن بيان نشده كتابى غير عربى و [مخاطب آن] عرب زبان. بگو اين [كتاب] براى كسانى كه ايمان آورده اند رهنمود و درمانى است و كسانى كه ايمان نمى آورند در گوشهايشان سنگينى است و قرآن برايشان نامفهوم است و [گويى] آنان را از جايى دور ندا مى دهند.
معتز 24.mp3
3.94M
قرائت جزء بیست و چهارم قرآن کریم
به روش تحدیر ( ترتیل قرآن با سرعت بیشتر )
با صدای استاد معتز آقایی
🔴 ارسال آثار و موارد خواسته شده به آیدی در ایتا : @mobinardakan
🔵عضویت در کانال خانواده قرآنی اردکان
https://eitaa.com/qoranardakan
جزء۲۴.wav
38.75M
💠قرائت ترتیل جزء بیست و چهارم قرآن کریم
🔶با لحن و صدای استاد و حافظ بزرگوار اردکانی
جناب آقای علی هاتفی اردکانی
💠💠💠💠
🔵عضویت در کانال خانواده قرآنی اردکان
https://eitaa.com/qoranardakan
🔴 ارسال آثار و موارد خواسته شده به آیدی در ایتا : @mobinardakan
تلاوت جزء 24.wav
45.17M
💠قرائت ترتیل جزء بیست و چهارم قرآن کریم
🔶با لحن و صدای استاد و قاری بزرگوار اردکانی
جناب آقای علیرضا شاهدی
💠💠💠💠
کانال خانواده قرآنی اردکان https://eitaa.com/qoranardakan
آیه 24.mp3
51.3K
آیه بیست و چهارم سوره ملک
طرح حفظ روزانه یک آیه از سوره مبارکه ملک
قُلْ هُوَ الَّذِي ذَرَأَكُمْ فِي الْأَرْضِ وَإِلَيْهِ تُحْشَرُونَ
بعد از اینکه حفظ کردید ، صدای خودتان را با موبایل ضبط کنید و برای ما بفرستید...
🔴 ارسال آثار و موارد خواسته شده به آیدی در ایتا : @mobinardakan
🔵عضویت در کانال خانواده قرآنی اردکان
https://eitaa.com/qoranardakan
ترجمه 24.mp3
26.6K
ترجمه آیه بیست و سوم سوره ملک
طرح حفظ روزانه یک آیه از سوره مبارکه ملک
بگو: «او کسی است که شما را در زمین آفرید و به سوی او محشور میشوید!»
ارسال آثار و موارد خواسته شده به آیدی در ایتا : @mobinardakan
🔵عضویت در کانال خانواده قرآنی اردکان
https://eitaa.com/qoranardakan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
10 درس سبک زندگی قرآنی از جزء بیست و چهارم قرآن / استاد حاج ابوالقاسم
🔴 ارسال آثار و موارد خواسته شده به آیدی در ایتا : @mobinardakan
🔵عضویت در کانال خانواده قرآنی اردکان
https://eitaa.com/qoranardakan