eitaa logo
خانواده قرآنی‌
1.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
685 ویدیو
227 فایل
رسانه اطلاع رسانی و فرهنگی قرآنی امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی اردکان اردکان ،خیابان دولت،مجتمع فرهنگی تبلیغی تبلیغات اسلامی تماس :۳۲۲۴۹۳۰۰ ایتا: @mobinardakan
مشاهده در ایتا
دانلود
۶٫ اهداف مشترک یکی دیگر از عوامل خوش بختی در خانواده، اهداف مشترک محسوب می‌شود. هر چه مشترکات میان افراد، افزایش یابد به همان مقدار امکان توافق، بیشتر می‌شود. وقتی دو انسان، علاقه ها و مشترکات فراوان دارند، امکان بیشتری برای هم زیستی سالم دارند. در پیمودن راه زندگی باید بر مشترکات طرفینی افزود و از زمینه های اختلاف کاست. به گفته ی مولوی مشترکات، زاغ و لک لک را نیز سازگار می‌نماید: آن حکیمی گفت: دیدم هم تکی در بیابان زاغ را با لک لکی در عجب ماندم بجستم حال شان تا چه قدر مشترک یابم نشان چون شدم نزدیک، من حیران و دنگ خود بدیدم هردوان بودند لنگ»۲۱ البته این مسئله، را هم تجربه اثبات می‌کند، هم عقل و هم روان شناسی، چنان که یکی از روان شناسان می‌نویسد: «روشن است که بسیاری از الگوهای روابط زناشویی می‌توانند عمل کرد رضایت بخش داشته باشند. عناصر مشترک زیر احتمالا در این الگوها دیده می‌شود: ۱٫ احترام متقابل: زن یا شوهر در همسر خود توانایی یا ویژگی مهمی را می‌بیند که از نظرش قابل احترام است. ۲٫ شکیبابی: توانایی زن و شوهر در پذیرش کم بودهای یک دیگر. ۳٫ توانایی توافق بر سر هدف های مشترک و پیش برد آن ها.۲۲ روان شناس دیگری می‌گوید: «بهترین حالت هنگامی است که دو همسر در خدمت یک آرمان یگانه چون هنر، عدالت اجتماعی یا خدا به هم پیوسته باشند.۲۳»بنابراین، وقتی که می‌خواهیم هم سفر یا همسر را انتخاب کنیم، باید کسی را برگزینیم که با ما در یک مسیر و به سوی هدف مشترک در حرکت بوده و به ارزش های مورد پسندمان پای بند باشد، چون ارزش های مشترک بین دو انسان الفت و صمیمیت ایجاد می‌کند ولی کدامین هدف مشترک، بالاتر از ارزش های شرعی ودینی است؟
پدر مورد تایید قرآن که به عنوان الگوی والدین معرفی می‌شود، حضرت ذکریا(علیه السلام) است که فرزندی موحد و حکیم چون یحیی دارد و قرآن او را به عنوان فرزندی نیکوکار نسبت به والدین و پرهیزگار و دور از ستم گری و عصیان می-ستاید و به او درود می‌فرستد: «و براً بوالدیه و لم یکن جبار عصیاناً و سلام علیه یوم ولد و …۳۲؛ او نسبت به پدر و مادرش نیکوکار بود و جبار (و متکبر) و عصیان گر نبود. سلام بر او، آن روز که تولد یافت و آن روز که می‌میرد و آن روز که زنده برانگیخته می‌شود!» و مریم مادر نمونه‌ای که فرزندی چون عیسی به دنیا می‌آورد و خداوند فرزندش را به نیکی به مادر توصیه می‌کند. «و اوصانی بالصلوه و الزکاه مادمت حیا و براً بوالدتی و لم یجعلنی جباراً شقیاً،۳۳»
۷٫ عمل صالح از مهمترین عوامل خوش بختی انسان در دنیا و آخرت عمل به احکام شرعی و دینی است و این مطلب را می‌توان از آیات قرآن کریم استخراج کرد. قرآن شریف خانواده ا ی را طراحی می‌کند که مکتب و معبدی است که اعضای آن مدارج بندگی را طی می‌کنند و به حیات طبیه راه می‌یابند. افراد در خانواده، علاوه بر تامین حقوق دنیوی خود مانند امنیت، آرامش، تغذیه، بهداشت مناسب، تحصیل علوم و عدالت اجتماعی و … حقوق معنوی خود را نیز جست وجو می-کنند. مرد و زن موظف به ایجاد شرایط مقتضی و رفع موانع برای دست یابی یک دیگر به این حقوق هستند. در همین زمینه قرآن کریم می‌فرماید: «مَن عَملَ صالحاً مِن ذَکَرٍ او انثَی وَ هوَ مُومن فَلَنُحیِیَنَّه حَیَاهً طَیبهً وَلَنَجزیِنَهُم اجرهُم بِاحسنِ مَا کَانوا یَعملُونَ؛۲۴ هر کس کار شایسته‌ای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که مومن است، او را به حیاتی پاک، زنده می‌داریم و پاداش آن ها را به بهترین اعمالی که انجام می‌دادند خواهیم داد». خداوند در این آیه ، شرط رسیدن به حیات طبیه و دخول در بهشت و اجر اعمال را، ایمان و عمل صالح ذکر می‌کند و این دو، تنها در محیط خانواده کسب می‌شود.دین اسلام هیچ گونه فرق میان زن و مرد در کسب حقوق معنوی نگذاشته است: «کُلُ نَفسٍ بِمَا کَسَبَت رَهِینه؛۲۵ (آری) هر کس در گرو اعمال خویش است.» و نیز در آیه ی دیگر می‌فرمایند: «وَالّذینَ یَقُولُونَ رَبَنّا هَب لَنَا مِن ازوَاجِنَا وَ ذُرِیّاتَنا قُرهَ اعَیُنٍ وَ اجعَلنَا للمُتّقِینَ امَاماً؛۲۶ و کسانی که می‌گویند: پروردگارا! از همسران و فرزندان مان مایه ی روشنی چشم ما قرار بده و ما را برای پرهیزگاران پیشوا گردان.»«قره» از واژه ی قرار است و منظور از «قره اعین»، آرامش دیدگان است. چشم انسان در چیزی که خوشایند اوست، آرام می‌گیرد. در این آیه، عباد الرحمن از خداوند درخواست می‌کنند که همسران و فرزندان شان را مایه ی آرامش چشم آن ها قرار دهد و از آن جا که چشم و دل مومن جز به رضای حق آرام نمی‌گیرد، نتیجه ی آیه این است که:پروردگارا، نسل و اهل خانه ی ما را در مسیر خود و مورد رضای خود قرار ده. خلاصه آن که مومنین – عبادالرحمن – علاوه بر انجام مسئولیت خود در قبال تامین حقوق معنوی خانواده، برای کمال معنوی آنان و رسیدن به رضای حق نیز دعا می‌کنند.۲۷ شاید انگیزه برای این خیرخواهی و دعا، این آیه باشد: «وَ الّذینَ امَنُوا وَاتّبَعَتهُم ذُرِیّتُهُم بِایمَانٍ الحَقنَا بِهِم ذُرِیَتَهُم وَ مَا التنَاهُم مَن عَمَلِهِم مِن شَیء کُلُ امرِیٍ بِمَا کَسَبَ رَهِین؛۲۸ کسانی که ایمان آوردند و فرزندان شان به پیروی از آنان ایمان اختیار کردند، فرزندان شان را در بهشت به آنان ملحق می‌کنیم؛ و از پاداش عمل شان چیزی نمی‌کاهیم؛ و هر کس در گرو اعمال خویش است.» در تفسیر قرطبی، ذیل همین آیه ی فوق از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است که فرمودند: «خداوند ذریه ی مومن را در بهشت همدرجه ی او قرار می‌دهد، هر چند آن ذریه از حیث عمل و پاداش از او نازل تر باشند، برای آن که به وجود ایشان و پیوستگی ایشان، چشم روشن شود.»۲۹ در قرآن کریم از خیرخواهی، نصیحت و دعای والدین برای فرزندان، شواهد دیگری نیز وجود دارد؛ نظیر نصایح لقمان به فرزندش که در طی پنج نصیحت عمده، وی را به توحید و دوری از شرک، حسن خلق، نماز، امر به معروف و نهی از منکر، صبر و شکیبایی و میانه روی توصیه می‌کند و از تکبر، خودپسندی، فخر و مباهات به دیگران منع می‌کند. هم چنین درخواست حضرت نوح برای پسرش که خداوند او را به خویش ملحق گرداند: «وَ نَادَی نُوحُ رَبَهُ فَقَالَ رَبِ انَّ ابِنی مِن اهِلی وَ انَّ وَعدَکَ الحَقُ وَ اَنتَ احکَمُ الحَاکِمِینَ؛۳۰ نوح به پروردگارش عرض کرد: «پروردگارا! پسرم از خاندان من است و وعده ی تو (در مورد نجات خاندانم) حق است؛ و تو از همه ی حکم کنندگان برتری.» اما از آن جا که پسر نوح غیرصالح بود و از اهل او حساب نمی‌شد، پاسخ شنید: «قَالَ یَا نُوحُ انهُ لَیسَ مِن اهلِکَ اِنّهُ عَمَلُ غَیرُ صَالحٍ فَلا تَسالنی مَا لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمُ انّی اعِظُکَ ان تَکُونَ مِن الجَاهِلِینَ؛۳۱‌ای نوح ! او از اهل تو نیست؛ او عمل ناصالحی است [ فرد ناشایسته‌ای است] پس آن چه را آگاه نیستی از من مخواه.»
پی‌نوشت‌ها ۱٫ ر. ک، زمانی، مصطفی، عشق و خودکشی، پیام اسلام، قم: به نقل از زمزم معارف، ش۱۶، ص۳۸، سال۱۳۸۷٫ ۲٫ بایار، ویرجینیا، چگونه انسان بهتر باشیم، ترجمه ی ناهید فخرایی، ص۱۹۰، بنگاه ترجمه و نشر کتاب تهران، بی‌تا. ۳٫ ویلیام جیمز، دین و روان، ترجمه ی مهدی قائنی، ص۱۰۶، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران، بی‌تا. ۴٫ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۱۷، تهران: المکتب الاسلامیه، ۱۳۶۷٫ ۵٫ همان، ص۱۲٫ ۶٫ همان، ص۲۲٫ ۷٫ بقره، آیه ی ۲۲۱٫ ۸٫ وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۳۱٫ ۹٫ کلینی، محمد بن یعقوب، فروع الکافی، ج۵، ص۳۳۳، بیروت: دار الاضواء، ۱۴۰۵٫ ۱۰٫ همان، ص۳۲۷٫ ۱۱٫ امینی، ابراهیم، انتخاب همسر، ص۱۰۲، تهران: موسسه ی انتشارات امیرکبیر، سال ۱۳۷۸٫ ۱۲٫ نوری الطبرسی، میرزا حسن، مستدرک الوسائل، ج۱۴، ص۱۹۳، قم: موسسه ی آل البیت، ۱۴۰۷٫ ۱۳٫ کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ترجمه ی سیدجواد مصطفوی، ج۱، ص۳۰، تهران: چاپ دوم، ۱۳۷۷٫ ۱۴٫ وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۵۱٫ ۱۵٫ الطبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص۲۳۳، تهران: سال ۱۳۷۶٫ ۱۶٫ مستدرک الوسائل، ج۱۴، ص۱-۲٫ ۱۷٫ نور، آیه ی ۳٫ ۱۸٫ وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۲۳٫ ۱۹٫ همان، ص۵۱٫ ۲۰٫ مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۵، ص۲۸۵، بیروت: موسسه ی الوفا، ۱۴۰۹٫ ۲۱٫ مولوی بلخی، جلال الدین محمد، مثنوی معنوی، ص۲۶۹، اقبال سال۱۳۷۴٫ ۲۲٫ الکسنو، ریتال و ربچاد، زمینه ی روان شناسی، ترجمه ی محمدتقی براهنی، ج۱، ص۱۸۰، بهروز، تهران، سال۱۳۶۷٫ ۲۳٫ لپ، انیاس، روان شناسی عشق ورزیدن، ترجمه ی کاظم سامی و محمود ریاض، ص۲۱۷، رز، تهران، سال ۱۳۵۶٫ ۲۴٫ نحل، آیه ی ۹۷٫ ۲۵٫ مدثر، آیه ی ۳۸٫ ۲۶٫ فرقان، آیه ی ۷۴٫ ۲۷٫ حسینی، اکرم، تحکیم خانواده در آموزه های قرآنی، نشریه ی کتاب زنان، ش۲۶؛ ص۶۸، سال ۱۳۸۳٫ ۲۸٫ طور، آیه ی ۲۱٫ ۲۹٫ قرطبی، محمد بن احمد، تفسیر قرطبی، ج۱۷، ص۴۵، بیروت: دار الکتب العلمیه، سال ۱۴۲۰٫ ۳۰٫ هود، آیه ی ۴۵٫ ۳۱٫ همان، آیه ی ۴۶٫ ۳۲٫ مریم، آیه ی ۱۴-۱۵٫ ۳۳٫ همان، آیه ی ۳۱-۳۲٫
💠پاسخ رهبر انقلاب به استفتایی درباره خواندن «دعای فرج» در قنوت نماز 🔶رهبر معظم انقلاب در پاسخ به استفتایی درباره خواندن دعای فرج در قنوت نماز، خواندن اذکار و ادعیه‌ای را که مخاطبش غیر خدا است جایز ندانستند. متن سؤال و پاسخ رهبر معظم انقلاب به شرح ذیل است: سؤال: آیا در قنوت نماز می توان دعای فرج «اِلهى عَظُمَ الْبَلاَّءُ» را قرائت کرد؟ جواب: خواندن دعای مذکور تا جایی که مخاطب خداست اشکال ندارد اما مابقی که مخاطب غیر خدا است، جایز نیست و باعث بطلان نماز می شود.
📢 اطلاعیه فوری به اطلاع می رساند نظر به شرایط موجود و تعویق آزمون های ارشد و دکتری، آزمون مرحله اول پانزدهمین دوره اعطای مدرک به حفاظ قرآن کریم که قرار بود به صورت همزمان در سراسر کشور در روز 27 تیر ماه سال جاری برگزار شود ، نیز به تعویق افتاده و زمان جدید آن متعاقبا اعلام می گردد. به اطلاع حافظان قرآن کریم شهرستان اردکان می رساند ، این آزمون در روز جمعه این هفته برگزار نمی شود و اطلاع رسانی در خصوص زمان جدید برگزاری آزمون ، به صورت پیامکی به متقاضیان اعلام خواهد شد. واحد قرآن اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اردکان
هدایت شده از .
لینک عضویت گروه رسانه آزاد اردکان http://eitaa.com/joinchat/2203189259C3f1bda2b55
غدیر را چگونه گرامی بداریم ؟ 💠لینک عضویت گروه رسانه آزاد اردکان http://eitaa.com/joinchat/2203189259C3f1bda2b55 برای دوستانتان هم ارسال کنید...
غدیر را چگونه گرامی بداریم ؟ 💠لینک عضویت گروه رسانه آزاد اردکان http://eitaa.com/joinchat/2203189259C3f1bda2b55 برای دوستانتان هم ارسال کنید...
غدیر را چگونه گرامی بداریم ؟ 💠لینک عضویت گروه رسانه آزاد اردکان http://eitaa.com/joinchat/2203189259C3f1bda2b55 برای دوستانتان هم ارسال کنید...
غدیر را چگونه گرامی بداریم ؟ 💠لینک عضویت گروه رسانه آزاد اردکان http://eitaa.com/joinchat/2203189259C3f1bda2b55 برای دوستانتان هم ارسال کنید...