11.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّه ...
تلاوت ویژه از محمود شحات انور
#من_محمد_را_دوست_دارم #لبیک_یا_رسول_لله #میلاد_پیامبر_اکرم
💠اینجا از دل قرآن لذت ببرید👇
http://eitaa.com/joinchat/3988258840Cf72b766992
نعمتی که مسلمانان بهرهمند شدند..
امام علی(عليه السلام) در خطبه 133 مىفرمايد: وَ كِتابُ اللهِ بَيْنَ اَظْهُرِكُمْ ناطِقٌ لا يَعْيى لِسانُه؛
قرآن در دسترس و جلوى روى شماست. بر خلاف كتب آسمانى اديان ديگر از قبيل كتاب حضرت موسى و حضرت عيسى(عليهما السلام)، قرآن در اختيار شماست.
🕎گفتنى است در امم گذشته و به خصوص در بين يهودِ بنى اسرائيل كتاب مقدّس در اختيار عموم مردم نبوده است؛ بلكه تنها نسخههاى محدودى از تورات در نزد علماى يهود موجود بوده و براى عموم مردم امكان مراجعه به تورات وجود نداشته است.
✝درباره كتاب آسمانى حضرت عيسى(عليه السلام) وضع از اين هم نگران كنندهتر بوده و هست؛ زيرا آنچه امروز به نام انجيل در ميان مسيحيان شناخته مىشود كتابى نيست كه بر حضرت عيسى مسيح(عليه السلام) نازل شده؛ بلكه مطالبى است كه به دست افرادى گردآورى و به نام اناجيل اربعه معروف شده است. بنابراين امم پيشين از دسترسى به كتب آسمانى محروم ماندند.
امّا وضعيت در مورد قرآن متفاوت است.
#برشی_ازکتاب
📖قرآن در آینه نهجالبلاغه آیت الله مصباح یزدی
💠اینجا از دل قرآن لذت ببرید👇
http://eitaa.com/joinchat/3988258840Cf72b766992
«عمل نیک از غیر مسلمان مثل ادیسون»
📌گاهی اوقات برخی از روی رگ روشنفکری میگویند فلان شخص هرچند در حوزه ی تفکر اسلامی نبوده و برای اسلام و هدفش کار نکرده، ولی در جوامع کفر برای ملت خود منشأ خدماتی بوده است، پس چطور ممکن است مشمول رحمت خدا نشود و در عذاب باشد؟
افراد زیادی برای ملت خود خوب و نافع بوده اند، اما گناه آنها این بود که فکر اسلامی نداشتند؛ بلکه در مقابل اسلام بوده اند. پذیرفته نشدن عمل چنین کسانی در پیشگاه خداوند، امری ممکن است و خودخواهی اسلام هم نیست؛ زیرا تکامل انسانها جز در سایه ی فکر و ایده و مقررات اسلام تأمین نمیشود.
بنابراین، کوشش مالی، زمانی مورد قبول خدا است و اثر دارد که با طرز فکر اسلامی انجام گیرد و برای بینش نجات بخش اسلام باشد، نه هر بینش دیگری.
خیلی ها سوال میکنند، آیا اینشتین یا ادیسون به جهنم میروند؟ این از دو حال خارج نیست: اگر قاصر بوده اند، نمیروند، ولی اگر مقصر بوده اند، میروند. اینکه فلانی، فلان چیز را کشف کرد، باعث نمیشود که بگوییم خدا از تمام مقررات و ستهای عالم میگذرد.
#برشی_ازکتاب
📖 #تفسیر سوره برائت ص ۳۵۹ امام خامنه ای ذیل آیه ۵۳
💠اینجا از دل قرآن لذت ببرید👇
http://eitaa.com/joinchat/3988258840Cf72b766992
شیاطین و اجانین در چه خانه ای نیست اند..
📌امیر مؤمنان، علی(ع) می فرمایند:
«البَیْتُ الَّذی یَقْرَأ فیهِ الْقُرآنُ وَ یُذْکَرُ اللهُ عَزَّوَجَلَّ فیهِ تَکْثُرُ بَرَکَتُهُ وَ تَحْضُرُهُ الْمَلائِکَةُ وَ تَهْجُرُهُ الشَّیاطینُ وَ یُضییءُ لِأهْلِ السَّماءِ کَما تُضییءُ الْکَواکِبُ لِاَهْلِ الْاَرْضِ وَ اَنَّ الْبَیْتَ الَّذی لا یُقْرَأ فیهِ القُرآنُ وَ لا یُذْکَرُ اللهُ عَزَّوَجَلَّ فیهِ تَقِلُّ بِرِکِتُهُ وَ تَهْجُرُهُ الْمَلائِکَةُ و تَحْضُرُهُ الشَّیاطینُ»
خانه ای که قرآن در آن خوانده نمی شود و خداوند عزّوجلّ در آن یاد نمی شود، برکتش کم می شود و ملائکه از آن خانه می روند و شیاطین در آن حاضر می شوند.
الحکم الزاهره ترجمه:محمدرضا انصاری محلاتی، ص ۲۶۲
#قرآن_دربیان_معصوم
💠اینجا از دل قرآن لذت ببرید👇
http://eitaa.com/joinchat/3988258840Cf72b766992
5.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قرائت استودیویی آیه ۶۵ سوره حضرت یوسف توسط استاد محمود شحات انور
📌وقتی بارهایشان را باز کردند، متوجه شدند که پولهایشان را به آنها برگرداندهاند. با تعجب گفتند: «پدرجان، دیگر چه میخواهیم؟! این هم پول ماست که به ما برگرداندهاند. اگر بنیامین را همراه ما بفرستی، هم آذوقۀ خانواده را تهیه میکنیم و هم مراقب برادرمان هستیم و بهراحتی یک بارِ شتر غلّۀ زیادتر میگیریم.»
#تلاوت_ویژه
💠اینجا از دل قرآن لذت ببرید👇
http://eitaa.com/joinchat/3988258840Cf72b766992
یک وجه مهم در اهمیت انس و تدبر در قرآن👇
📌پیامبر اکرم صل الله علیه واله:
فاذا التبست علیکم الفتن کقطع اللیل المظلم فعلیکم بالقرآن
پس هرگاه فتنه ها چون شب تار شما را فراگرفت به قرآن رو آورید.
(کافی کتاب الفضل القرآن ح۲)
#قرآن_دربیان_معصوم
💠اینجا از دل قرآن لذت ببرید👇
http://eitaa.com/joinchat/3988258840Cf72b766992
«9⃣ نکته کوتاه و کاربردی از آیه تبلیغ»
#ویژه #المیزان
يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ (۶۷مائده)
1⃣وجه ناسازگارى این آیه با آیه قبل و بعدش (که هردو درمورد اهل کتاب اند) اينست كه از جمله" وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ" بر مىآيد حكمى كه رسول اللَّه (ص) مامور به تبليغ آن شده، امر مهمى است كه در تبليغ آن بيم خطر بر جان رسول اللَّه و يا بر پيشرفت دينيش هست ولی اوضاع و احوال يهود و نصاراى آن روز طورى نبوده كه از ناحيه آنان خطرى متوجه بشود.
2⃣خطرات محتملى در تبليغ اين حكم پيش بينى مىكند ليكن اين خطر خطر جانى براى شخص آن جناب نيست،خداى تعالى، خود در كلام كريمش بر طهارت دامن انبياء از اين گونه ترسها شهادت داده و فرموده:" ما كانَ عَلَى النَّبِيِّ مِنْ حَرَجٍ فِيما فَرَضَ اللَّهُ لَهُ سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَ كانَ أَمْرُ اللَّهِ قَدَراً مَقْدُوراً الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ وَ كَفى بِاللَّهِ حَسِيباً"
3⃣اين حكم حكمى است كه حائز كمال اهميت است بحدى كه جا دارد رسول اللَّه (ص) از مخالفت مردم با آن انديشناك باشد و خداوند هم با وعده خود وى را دلگرم و مطمئن سازد، حكمى است كه در اهميت به درجهايست كه تبليغ نشدنش تبليغ نشدن همه احكام دين است، و اهمال در آن اهمال در همه آنها است، حكمى است كه دين با نبود آن جسدى است بدون روح كه نه دوامى دارد و نه حس و حركت و خاصيتى.
4⃣خطر محتمل را نمىتوان از قبيل گرفتاريها و افتراءات كفار در اوايل بعثت دانست لذا از ناحیه آنها نمیباشد بلكه خطرى اگر بوده (و مسلما هم بوده)وقوعش جز در بعد از هجرت و پاى گرفتن دين در مجتمع اسلامى تصور ندارد و به دست عده ای از مسلمین بوده است.
5⃣مىتوان گفت گر چه كلام صورت تهديد دارد ليكن در حقيقت در صدد بيان اهميت مطلب است، و مىخواهد بفهماند مطلب اينقدر مهم است كه اگر در حق آن كوتاهى شود حق چيزى از اجزاى دين رعايت و ادا نشده است.
6⃣بايد دانست كه مقصود از كفر در اينجا، كفر به خصوص همین آيه است كما اينكه در آيه حج، مخالفين خصوص حج را كافر خوانده و فرموده:" وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ" «۹۷ آل عمران» نه كفرى كه به معناى استكبار از اصل دين و از اقرار به شهادتين است.
7⃣عصمت در آيه مورد بحث ظاهرش اينست كه به معناى نگهدارى و حفاظت از شر مردم باشد و اين ربطى به مساله عصمت انبيا ندارد.
8⃣احتمال اينكه آيه در اوايل بعثت نازل شده احتمال صحيحى نيست،زيرا در اول بعثت هنوز دين تبليغ نشده تا در تبليغ اين امر مهم بيم از بين رفتن دين و هدر رفتن زحمات پيامبر وجود داشته باشد.
9⃣اگر مراد از" ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ" اصل دين يا اصل و فرع آن باشد آيه لغو خواهد بود. زيرا معناى آيه اين مىشود: هان اى رسول! ابلاغ كن دين را زيرا اگر ابلاغ نكنى دين را ابلاغ نكردهاى دين را.
ترجمه #تفسیر المیزان جلد۶ ص۵۹-۷۶
«باکمی تغییر در عبارات»
💠اینجا از دل قرآن لذت ببرید👇
http://eitaa.com/joinchat/3988258840Cf72b766992
19.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حکایت جالب مسلمان شدن یک آتئیست و قرآن
#دلبریهای_قرآن
💠اینجا از دل قرآن لذت ببرید👇
http://eitaa.com/joinchat/3988258840Cf72b766992
از دل قرآن
«9⃣ نکته کوتاه و کاربردی از آیه تبلیغ» #ویژه #المیزان يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِ
#خلاصه 9 نکته درمورد آیه تبلیغ از کتاب ارزشمند #المیزان
📌آیه ربطی به آیه قبل و بعد ندارد.
📌ترس پیامبر از بعضی مسلمین بود نه اهل کتاب.
📌ترس پیامبر برای جان خویش نبود.
📌اهمیت این حکم نشان از ولایت بودنش هست.
📌کفر در آیه منظور کفر به این حکم است نه در مقابل اسلام.
📌عصمت یعنی نگهداری نه عصمت انبیا.
📌در ابتدای بعثت دینی نبوده که ترس از هدر رفتن باشد لذا آیه در اوایل بعثت نبوده.
📌چیزی که بر پیامبر نازل شده اگر اصل دین باشد و ولایت نباشد معنای آیه لغو میشود.
💠اینجا از دل قرآن لذت ببرید👇
http://eitaa.com/joinchat/3988258840Cf72b766992
2.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فرازی زیبا از استاد شیخ شاکرنژاد
#تلاوت_ویژه
💠اینجا از دل قرآن لذت ببرید👇
http://eitaa.com/joinchat/3988258840Cf72b766992
تأثير قرآن بر وليد بن مُغَيره !!
📌آمدند پيش وليد كه اين محمد جوانانمان را يكى بعد از ديگرى دارد گمراه میکند، يك فكرى بايد برايش كرد. به اين نتيجه رسيده بودند كه ما بايد يك توجيهى براى قرآن بسازيم؛ اين به صورت يك موج معنوى و يك فكر درآمده، فكر را با زور نمیشود از مغز جوانهاى امروز بيرون آورد.
قلمرو زور تا يك حد معينى است، از آن بيشتر ديگر قلمرو آن نيست.
عدهاى از اين مردم و جوانها باورشان آمده است كه قرآن سخن خداست، حالا ما بايد يك فكر ديگرى، يك تبليغى در اين زمينه بكنيم كه باورشان نيايد. به او گفتند كه تو بيا ببين چه توجيهى میتوانى بكنى؛ با او مشورت كردند. گفت من خودم بايد يك بار سخن او را بشنوم.
قرار شد در يك نوبت كه پيغمبر اكرم می آیند در نزديك كعبه مینشينند به قرآن خواندن، او بيايد آنجا و خودش استماع كند. روزى به آنجا آمد كه اتفاقا رسول اكرم سوره حم سجده را میخواندند. وقتى كه اين سخنان را شنيد -كه به عمرش چنين سخنانى نشنيده بود- يك حالت عجيبى پيدا كرد، حالت اضطراب، اصلًا بدنش به لرزه درآمد، بعد زود از جا حركت كرد و به خانهاش رفت و دو سه روز هم از خانه بيرون نيامد، يكدفعه شهرت پيدا كرد كه وليد مسلمان شده است.
تعبير عجيبى است: مسلمانها را میگفتند «صُباة» از «صَبْوَه» به معنى عاشق. هركسى را كه میخواستند بگويند به دين اسلام درآمده، مىگفتند «صَبا» يعنى اين هم مجذوب شد، اين هم رفت. اين سه روز كه از خانه بيرون نيامد، شهرت پيدا كرد كه خود وليد هم رفت، جزو آنها شد، صَبا.
ابو جهل كه مرد خيلى عنود عجيبى بود، به خانه وليد رفت و با اينكه وليد عموى او بود و خيلى هم برايش محترم بود و اين نسبت به او بچه بود، شروع كرد به پرخاش كردن، گفت: عمو! تو ما را رسوا و مفتضح كردى، آبروى ما را بردى. ما گفتيم تو میآيى بلكه يك چارهاى بكنى، تو هم مثل اينكه گرايش پيدا كردى. گفت: نه، من گرايش پيدا نكردم. گفت: پس درباره اين چه بگوييم؟
هرچه را كه گفتند، گفت: نه، نمیشود اين حرف را زد. آخرش گفتند: پس به نظر تو چيست، چه بگوييم بهتر است؟ گفت: به نظر من باز هم از همه بهتر اين است كه بگوييم در سخن اين مرد يك جادويى هست چون يك تأثيرى در انسان میبخشد نظير تأثير جادو، يعنى اصلًا همه چيز انسان را از او میگيرد و انسان را به سوى خود میكِشد. من خودم هم آنجا عنقريبٍ بود كه كشيده بشوم، اين بود كه لرزه به اندامم افتاد، فرار كردم كه ديگر اين حرفها را نشنوم.
+قرآن اين جريان را در اينجا نقل فرموده است:
ذَرْنِي وَ مَنْ خَلَقْتُ وَحِيداً. وَ جَعَلْتُ لَهُ مالًا مَمْدُوداً. وَ بَنِينَ شُهُوداً. وَ مَهَّدْتُ لَهُ تَمْهِيداً. ثُمَّ يَطْمَعُ أَنْ أَزِيدَ. كَلَّا إِنَّهُ كانَ لِآياتِنا عَنِيداً. سَأُرْهِقُهُ صَعُوداً. إِنَّهُ فَكَّرَ وَ قَدَّرَ. فَقُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ «مدثر۱۱-۱۹»
جلد ۲۸ مجموعه آثار #شهید_مطهری ص۹۹
💠اینجا از دل قرآن لذت ببرید👇
http://eitaa.com/joinchat/3988258840Cf72b766992
خیلی موثر است
#دستورالعمل قرآنی استاد عرفان امام خمینی ره برای اصلاح نفس
#قرآن_دربیان_علما
💠اینجا از دل قرآن لذت ببرید👇
http://eitaa.com/joinchat/3988258840Cf72b766992