هدایت شده از من امیدم به 彡خـ♡ـدا彡 ، بعد خدا هم به 彡خداسـ♡ـت بیخیال همه لفظ دمت گرم بشر دم ما تا ب ابد با دم حیدر گرم است
هنگام اذان است 🌷
لحظه اجابت دعاست🌷
خدایا ظهور حجتت را برسان 🌷
خدایا قلب مقدسش از ما راضی وخشنود بگردان 🌷
خدایا موانع ظهورش برطرف بگردان 🌷
خدایا عاقبت همه مارو ختم به خیر بگردان 🌷
خدایا ما را آنی وکمتر از آنی به خودمان وامگذار🌷
خدایا تا مارو نبخشیدی از این دنیا نبر🌷
الهی آمین بحق حضرت زینب(س)🌷
🍃🌸🌹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمّد وَعَجِّل فَرَجَهُم وأهْلِك أَعدَائَهُـم أجمَعین🌹
🅰💖 💖✍
💔
❣✨💫❣✨💫❣
May 11
>>> مسیحیت و یهودیت
مسیحیت و یهودیت دارای احکامی است:
۱- دست بی وضو زدن به نام انبیاء ازجمله حضرت موسی و عیسی علی نبینا و آله و علیهما السلام به فتوی برخی از فقهاء جایز نیست. (۱)
۲- اهانت به هیچ پیامبری از جمله حضرت موسی و عیسی (ع) جایز نیست.
۳- چنانچه مسلمانی بخواهد نماز خود را در کلیسا یا کنیسه بخواند به فتوی بعضی از فقها باید از متولی آن معابد اجازه بگیرد زیرا آنان این معابد را برای عبادات خود ساخته اند نه عبادات مسلمانان. (۲) فقه شیعه ، فقه قانون مداری و فقه مراعات حقوق دیگران است .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- توضیح المسائل محشی ، ج۲، ص۲۱۳.
۲- الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة، ج۱، ص: ۵۵۴.
https://eitaa.com/qoranvaahlebait
💠💎💠💎💠💎💠💎💠💎💠💎💠
>>> گفتگو در مورد دیگران
هنگام صحبت کردن در مورد دیگران به این نکات توجه کنیم.
۱. تعریف کردن از دیگران و ستایش از آنان ، هم جایز است و هم نیازی به اجازه گرفتن از آنان و کسب رضایت ندارد.
۲.دادن لقب¬ها و عنوان¬های زشت به دیگران حرام است و هم چنین است پسوندهای نامطلوب زیرا قرآن می¬فرماید: و لا تنابزوا بالالقاب. (۱) چه درحضور آنان باشد یا پشت سرشان زیرا موجب فتنه و اذیت است.
۳.غیبت کردن حرام است مخصوصا عیوبی که مخفی است و دیگران اطلاع ندارند.
مثل این که بگوییم: فلانی در بدنش فلان نقص است یا اختلاف خانوادگی دارد و امثال اینها.
تذکر: شارع مقدس در موارد محدودی غیبت کردن را جایز شمرده است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- حجرات/۱۱.
https://eitaa.com/qoranvaahlebait
💠💎💠💎💠💎💠💎💠💎💠💎💠
>>> سد معبر
• کسانی که ماشین خود را سرِراه مردم پارک می کنند به طوری که سد معبر می نمایندباید توجه داشته باشند که این کار گناه دارد وجایز نیست.
• به فتوای بیشتر فقها کسی که سرِ راه نماز می خواند و سد معبر می کند نمازش باطل است . اسلام دین قانون مداری و نظم است. (۱)
• شخصی که سرِ راه مردم چاله و امثال آن را ایجادکرده به طوری که عبور کنندگان متوجه آننمی شوند ونشانه یا تابلویی هم نصب نکرده ،هر خسارتی که به عابرین برسد آن شخص شرعا ضامن است و باید آن خسارتها را جبران نماید. (۲)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- در ا ین مورد باید به رساله مراجع تقلید مراجعه شود ولی به هر حال احتیاط در ترک ایستادن سر راه مردم است.
۲- جواهر الکلام ، ج۳۷ ، ص۴۷.
https://eitaa.com/qoranvaahlebait
💠💎💠💎💠💎💠💎💠💎💠💎💠
>>> عدد ده
عدد ده در فقه دارای احکامی است :
۱- کسی که به سفر می رود اگر تصمیم بگیرد در مکانی ده روز بماند باید نماز خود را کامل بخواند و اگر ماه رمضان است روزه های خود را بگیرد. (۱)
۲- بین حیض اول و دوم حد اقل ده روز باید فاصله باشد و اگر زن در کمتر از این فاصله ،خون دوم را ببیند باید آن را استحاضه به شمار آورد واحکام استحاضه را بر آن مترتب نماید.(۲)
۳- حیض و نفاس بیشتر از ده روز نمی شود واگر زن بیشتر از ده روز خون دید باید ایام عادت خود را حیض یا نفاس به شمار آورد وبقیه را استحاضه.
۴- اعتکاف ده روز آخر ماه رمضان مستحب است.(۳)
۵- در ده شب اول ماه ذی حجه مستحب است نمازی بین نماز مغرب و عشا خوانده شود که به نماز «واعدنا »معروف است و دستور آن در کتاب مفاتیح الجنان و سایر کتب بیان شده است .
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- توضیح المسائل محشی، ج۱،ص۷۱۷.
۲- العروة الوثقى (المحشى)، ج۱، ص: ۵۳۷.
۳- ریاض المسائل ج۱ ص : ۳۳۲.
https://eitaa.com/qoranvaahlebait
💠💎💠💎💠💎💠💎💠💎💠💎💠
خرما دارای احکامی است :
۱- کسی که ۸۴۷ یا بیشتر خرما تولید کرده باید زکاة آن را باید بدهد ( البته معیاردراین مقدار آن وقتی است که خرما خشک شده نه آن وقتی که رطب است )اگر آبیاری درختهای خرما به طور طبیعی بوده مثل باران ، باید یک دهم خرمای تولید شده رابه عنوان زکاة بپردازد واگر آبیاری به طور غیر طبیعی بوده مثل دستگاه های مولد آب ، باید یک بیستمخرمای تولید شده را به عنوان زکاةبپردازد. (۱)
۲- پُختن خرما اشکال ندارد چه همراه غذا یا غیر آن برخلاف انگور وآب انگور که اگر پخته شود حرام می گردد مگر این که دوثلث آب آن تبخیر شود . (۲)
۳- مبادله ده کیلو خرما به دوازده کیلو مثلا باطل است زیرا دو چیز هم جنس را که با یکدیگر مبادله می کنیم نباید یک طرف کمتر و یک طرف بیشتر باشد(در چیزهای پیمانه ای یا وزن کردنی ) بنا براین مبادله ده کیلو رطب به ده کیلو خرمای خشک هم جایز نیست زیرا رطب وقتی خشک شود کم می گردد. بله می توانیم ده کیلو را بفروشیم وبا پول آن ، دوازده کیلو خرما بخریم که دوتامعامله مستقلبه حساب آید. (۳)
۴- در شب یا روز عید فطر می توان برای هر نفر سه کیلو خرما به عنوان زکاة فطره به فقیر داد زیرا قوت غالب به حساب می آید.(۴)
۵- شراب به دست آمده از خرما مثل شرابهای دیگر حرام است و نجس و اگر نزد حاکم شرع ثابت گردد ۸۰ ضربه شلاق دارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- توضیح المسائل محشی، ج۲ ، ص ، ۱۰۹.
۲- همان ، ج۱ ، ص۸۲.
۳ - همان ، ج۲ ، ص۲۱۱.
۴ -همان ، ج۲ ، ص۱۶۹.
https://eitaa.com/qoranvaahlebait
💠💎💠💎💠💎💠💎💠💎💠💎💠
>>> راه تشخیص وظایف شرعی
تنها راه تشخیص وظایف شرعی ، رجوع به فقهای جامع الشرایط است. پس این موارد سبب پیداش حکم شرعی نمی شود :
۱- با خواب دیدن چیزی بر انسان واجب نمی شود . بله اگر کسی در خواب محتلم شود جنب است و باید غسل کند زیرا در جنب شدن فرقی بین حالت خواب و بیداری نیست .
۲- کسی که نذر کند معصیتی را مرتکب شود این نذر باطل است و حق ندارد معصیت پروردگار را مرتکب شود . وهم چنین است در مورد قسم خوردن بر ارتکاب گناه. (۱)
۳- چنانچه پدر و مادر به فرزندشان دستور به انجام گناه دهند نباید اطاعت کند و هیچ وظیفه ای نسبت به انجام فرمان آنان ندارد بلکه موظف به ترک معصیت است زیرا حق خداوند مقدم بر حق آنان می باشد.
۴- اطاعت زن از شوهر تا وقتی است که به سر حد درخواست گناه نرسد. اما اگر شوهر از زن بخواهد که بندگی خداوند را رها کند مثل این که درخواست کند روزه ماه مبارک رمضان را ترک کند یا حج واجب خود را انجام ندهد نباید زن اطاعت نماید. (۲)
۵- با استخاره نمی توان حکم شرعی را تشخیص داد . استخاره اگر هم معتبر باشد مربوط به جایی است که بین دو امرجایز یکی را بخواهیم انتخاب کنیم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- توضیح المسائل محشی ،ج۲ ،ص۶۱۳.
۲- مجمع المسائل (للگلپایگانی)، ج۱، ص: ۴۲۹.
https://eitaa.com/qoranvaahlebait
💠💎💠💎💠💎💠💎💠💎💠💎💠
>>> نقش زمان و مکان
در مواردی زمان و مکان در تشخیص وظیفه شرعی نقش دارند :
۱- اگر مشتری جنسی را بخرد و معیوب در آید ، حق دارد آن جنس را به فروشنده پس دهد . ولی در تشخیص این که چه چیز عیب به حساب می آید باید به عرف آن زمان و مکانی که معامله در آنجا صورت گرفته مراجعه کرد. (۱)
۲- فقها می فرمایند شخصی که عادل است در کنار عدالتش باید مروت نیز داشته باشد . و مروت را به این معنی می کنند که کاری که برای او نا مناسب است در کوچه و خیابان و غیر اینها انجام ندهد ، ولی در تشخیص این که چه کاری نا مناسب است باید به عرف همان زمان و مکانی که در آن زندگی می کند مراجعه شود. (۲)
۳- نماز آیات بر کسانی واجب است که در موقع سبب آیات در همان زمان و مکان حضور داشته اند . مثلا نماز آیا ت بر کسانی واجب است که در همان شهر هنگام زلزله حضور داشته اندو بر دیگران واجب نیست. (۳)
۴- مرد باید نفقه همسر و دیگر افراد واجب النفقه خود را بپردازد . ولی در تشخیص اینکه نفقه چیست و چه مقدار باید باشد باید به عرف همان زمان و مکانی که در آن زندگی می کنند، مراجعه شود. (۴)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- این مطلب مورد اتفاق همه فقها است به عنوان نمونه بنگریدالروضة البهیهمبحث خیار عیب .
۲- السرائر ، ج۲ ، ص۱۱۷.
۳- توضیح المسائل محشیج۱ ، ص۸۱۴.
۴- همان ،ج۲ ، ص۴۷۶.
https://eitaa.com/qoranvaahlebait
💠💎💠💎💠💎💠💎💠💎💠💎💠