eitaa logo
انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی آمل
442 دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
520 ویدیو
367 فایل
💎انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی آمل 💎 @quran_amol برای همکاری در نشریات دانشکده علوم قرآنی آمل و دیگر فعالیت های علمی با آیدی زیر در ارتباط باشید: @Maryam_janalipour منابع رشته علوم قرآن و حدیث https://eitaa.com/olampiadelmireshteheolomqorani
مشاهده در ایتا
دانلود
انجمن علمی دانشجویی دانشکده و انجمن علمی دانشجویی علوم قرآن و حدیث دانشگاه برگزار می کنند: ✅نشست با موضوع: 📓"بررسی تطبیقی مفردات منتخب سوره واقعه" 🎓مولف کتاب و ارائه دهنده: (دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده الهیات و معارف اسلامی شهیدمدنی آذربایجان) ✍دبیر علمی: (دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه مازندران) 🎓ناقد: (دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده علوم قرآنی آمل) 🗓پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ 🕰ساعت۲۲:۳۰_۲۱:۳۰ 💻پخش زنده به آدرس: http://82.99.217.99/amol 📜همراه با اهدا گواهی معتبر به شرکت کنندگان @quran_amol
🔴 برگزاری نشست نقد کتاب "بررسی تطبیقی مفردات منتخب سوره واقعه" در خبرگزاری بین المللی قرآن کریم(ایکنا)👇 https://iqna.ir/fa/news/3967899/ ۲۱:۳۰ به صورت http://82.99.217.99/amol @quran_amol
شب هفدهم.m4a
13.29M
💐💐💐💐قرآن ناطق💐💐💐💐 🌺 🌸 🌹 🌷 ❤️ ❤️ 💐💐💐💐قرآن ناطق💐💐💐💐 سخنران: دکتر سیدمعصوم حسینی (ریاست دانشکده علوم قرآنی آمل) @quran_amol
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: جمعه - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ میلادی: Friday - 30 April 2021 قمری: الجمعة، 17 رمضان 1442 🌹 امروز متعلق است به: 🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام 💠 اذکار روز: - اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (100 مرتبه) - یا ذاالجلال و الاکرام (1000 مرتبه) - یا نور (256 مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹معراج حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، در سالهای اول بعثت 🔹وفات برادر زاده ابولؤلؤ رحمة الله علیه، 130_131ه-ق 🔹قتل عایشه، 58ه-ق 🔹جنگ بدر، 3ه-ق 🔹بناء مسجد جمکران به امر حضرت صاحب الزمان عج، 373ه-ق 📆 روزشمار: ▪️1 روز تا اولین شب قدر ▪️2 روز تا ضربت خوردن امام علی علیه السلام ▪️3 روز تا دومین شب قدر ▪️4 روز تا شهادت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام ▪️5 روز تا سومین شب قدر @quran_amol
🔰 «اللَّهُمَّ اهْدِنِی فِیهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ وَ اقْضِ لِی فِیهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ یَا مَنْ لاَ یَحْتَاجُ إِلَی التَّفْسِیرِ وَ السُّؤَالِ یَا عَالِماً بِمَا فِی صُدُورِ الْعَالَمِینَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین» «خدایا در این روز مرا به هدایتم كن؛ و حاجت‌ها و آرزوهایم را برآور؛ ای خدایی که احتیاج نداری که من حاجتم را برای تو شرح و تفسیر کنم؛ اى که به آنچه در صدرهای جهانیان است، آگاهی؛ درود فرست بر محمد و آل او پاكیزگان» 🔹 اعمال ما در هر حال، یا صالح‌اند و یا فاسد؛ اما معیار این صلاح و فساد، چیست؟ 🔹 اگر عمل هرکسی، متأثر از اعتقادات اوست، سبک زندگی انسان مؤمن از باور و ایمان او شروع می‌شود و به صورت «عمل صالح» متجلی می‌شود و این تجلی از دروازه‌ی حفظ حدود الهی می‌گذرد؛ به معنای ساده‌تر، عمل صالح همان رعایت است که تخطی از آن، عمل ما را می‌کند. 🔹 ایمان و عمل صالح 65 بار در قرآن کریم همراه با هم آورده شده «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» اما تصور ما بر این است که باید عالم باشیم تا بتوانیم عمل کنیم! آیا مشکل بشر از ندانسته‌هایش است، یا دانسته‌هایی که به آن عمل نمی‌کند؟ 🔹 اگر «علم» مبنای عمل ما باشد و نه ایمان، در این صورت دیگر مهم نیست که همین علم در مواقعی ضد دین عمل می‌کند. پس همان نوع نگرش غربی‌ها در سیاست، مدیریت، جامعه‌شناسی، اقتصاد و... را وحی منزل می‌پنداریم! علم می‌باید تابعی از ایمان باشد. ❓چرا برای ایمان تنها به توصیه روی منبرها اکتفا می‌کنیم و هیچ نهاد رسمی تقویت ایمان نداریم؟ ✳️ اگر برای علم، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و... ایجاد کرده‌ایم، همزمان نیاز به ایجاد نهادهای هم داریم. ▫️شرحی بر دعای روز هفدهم ماه رمضان برگرفته از جلسه 356 کلبه کرامت @quran_amol
نشست علمی نقد کتاب با موضوع "بررسی تطبیقی مفردات منتخب سوره واقعه" از سوی انجمن های علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل و دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با ارائه خانم سمیه آزاددل؛ دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، ناقدی خانم سیده صدیقه سلیمان پور؛ دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده علوم قرآنی آمل و دبیر علمی خانم دکتر زینب السادات حسینی؛ دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه مازندران به صورت زنده و به مدت 90 دقیقه در سامانه ادوب کانکت با حضور دانشجویان محترم قرآنی برگزار شد. @quran_amol
ابتدا خانم آزاددل در معرفی کتاب "بررسی تطبیقی مفردات منتخب سوره واقعه" بیان داشت: کلید نگارش این کتاب از سال 94 زده شد و در سال 96 با نگارش مقاله "مفهوم شناسی واژه نُزُل" که در همایش ملی نقد زبان شناختی ترجمه های معاصر فارسی قرآن کریم پذیرفته شده و نیز با نگارش مقاله ژورنالی "بررسی تطبیقی وجوه معنایی و کاربردهای مصداقی واژه نُزُل" ادامه یافت و در سال 98 کتاب مذکور به چاپ رسید که به عنوان کتاب برتر در بخش دانشجویی کارشناسی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در سال 99 انتخاب شد. وی گفت: در نگارش این کتاب، از دو تفسیر شیعه المیزان و مجمع البیان و دو تفسیر اهل سنت الکشاف و التحریر و التنویر و همچنین 15 کتاب لغت استفاده شد و 10 واژه منتخب سوره واقعه بررسی گردید. در تحلیل این واژه ها ابتدا به کتب لغت مراجعه شد که از نظر لغوی چه معنایی دارند و سپس مفهوم این 10 واژه در چهار تفسیر منتخب بررسی گردید. خانم آزاددل افزود: از بین چهار کتب تفسیری که در این پژوهش به شرح نظرات آن ها در واژگان سوره واقعه پرداخته شد، دو تفسیر مجمع البیان طبرسی و التحریر و التنویر ابن عاشور در بیشتر موارد به شکل دقیق تری به شرح معنای واژه پرداختند و همچنین از میان کتب لغتی که از آن ها بهره گرفته شد، دو کتاب مفردات راغب و التحقیق مصطفوی به شرح همه واژگان مورد بررسی سوره واقعه پرداخته اند. خانم سلیمانپور به عنوان ناقد نشست بیان داشت: از جمله محاسن کتاب فوق آن است که محقق از دوره کارشناسی تحقیق و پژوهش خود را در این زمینه آغاز کرده و در نهایت پروژه مذکور را به کتاب تبدیل نمود. عنوان کتاب با توجه به محدوده مشخص پژوهش، مناسب بود. از نقد های بارزی که درنگاه اول بر کتاب وارد است ازلحاظ ساختاری ست یعنی از تفاوت چندانی بین کتاب و پایان نامه دیده نمی‌شود؛ درحالی که باید چهارچوب و اسلوب نگارش کتاب رعایت می شد. چرا با توجه به عنوان کتاب که انتظار می رفت واژگان بیش تری کار شودتنها ده واژه انتخاب شد؟ معیار و میزان انتخاب ده واژه بر چه اساس و اصولی بود؟ وی ابتدا به نقد صوری و نگارشی کتاب اشاره کرده و اذعان داشت: طرح روی جلد کتاب با محتوای آن همخوانی نداشته و مخاطب را در همان راستا همراهی نمی کند. همچنین بهتر بود عناوین 10 واژه منتخب در فهرست مطالب کتاب درج گردد. آوردن بخشی از پروپوزال( چکیده، سوال اصلی وفرعی، بیان مسئله) وجود برخی اشکالات تایپی و نگارشی، تکرار و دوباره گویی برخی عبارات، اطناب کلام و استفاده نا به جا از علائم نگارشی در بعضی جملات، از دیگر نقدهایی است که بر کتاب مذکور وارد است. خانم سلیمانپور سپس به نقد محتوایی کتاب پرداخته و اشاره داشت: با توجه به عنوان کتاب، قرار بود مفردات سوره واقعه بررسی گردد اما حدود 100 صفحه ابتدایی کتاب، به مباحث مقدمه، پیش زمینه، حواشی وتوضیح واضحات اختصاص داده شد؛ مباحث اصلی شامل صفحات کمتری شد. در بررسی لغوی، عین عبارات نویسندگان مختلف ذکر شده و تحلیل نگارنده کمتر مشاهده می شود. همچنین نتیجه گیری پایان کتاب به صورت خلاصه بیان شد که بهتر بود، مفصل تر بیان می گردید چرا که نشان دهنده عملکرد ویافته های محقق در طول مسیر تحقیق است. در پایان دبیر نشست؛ خانم دکتر حسینی خلاصه ای از مباحث را بیان نموده و تصریح کردند: از جمله نقدهایی که بر کتاب "بررسی تطبیقی مفردات منتخب سوره واقعه" وارد است ذکر پروپوزال در ابتدای کتاب، تکرار برخی تعاریف، وجود برخی اشکالات نگارشی بوده و نیز بهتر است پس از بیان نظرات لغویان و مفسران، نقاط افتراق و اشتراک این دیدگاه ها بیان شود که توجه به سیاق آیات، به ارائه تحلیل بهتر کمک خواهد نمود. همچنین استفاده از مجمع البیان و الکشاف که از تفاسیر قدیمی محسوب می گردد و تفسیر المیزان و التحریر و التنویر به عنوان تفاسیر معاصر، از نقاط مثبت این کتاب شمرده می شود. قابل ذکر است که در پایان این نشست علمی به سوالات دانشجویان پاسخ داده شد. @quran_amol
شب هیجدهم.m4a
16.32M
💐💐💐💐قرآن ناطق💐💐💐💐 🌺 🌸 🌹 🌷 ❤️ ❤️ 💐💐💐💐قرآن ناطق💐💐💐💐 سخنران: دکتر سیدمعصوم حسینی (ریاست دانشکده علوم قرآنی آمل) @quran_amol
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: شنبه - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ میلادی: Saturday - 01 May 2021 قمری: السبت، 18 رمضان 1442 🌹 امروز متعلق است به: 🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم 💠 اذکار روز: - یا رَبَّ الْعالَمین (100 مرتبه) - یا حی یا قیوم (1000 مرتبه) - يا غني (1060 مرتبه) برای غنی گردیدن ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹اولین شب قدر 📆 روزشمار: ▪️1 روز تا ضربت خوردن امام علی علیه السلام ▪️2 روز تا دومین شب قدر ▪️3 روز تا شهادت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام ▪️4 روز تا سومین شب قدر ▪️12 روز تا عید سعید @quran_amol
🔰 «اللَّهُمَّ نَبِّهْنِی فِیهِ لِبَرَکَاتِ أَسْحَارِهِ وَ نَوِّرْ فِیهِ قَلْبِی بِضِیَاءِ أَنْوَارِهِ وَ خُذْ بِکُلِّ أَعْضَائِی إِلَی اتِّبَاعِ آثَارِهِ بِنُورِکَ یَا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعَارِفِین» «خدایا مرا برای برکات سحرهایش متنبه کن؛ و دلم را به پرتو انوارش نورانی کن؛ و کاری کن تا همه اعضا و جوارحم از آثارش پیروی کنند؛ به خودت اى روشنى بخش دل‌هاى عارفین» 🔹 بشر در تمام طول تاریخ به دنبال دست‌یابی به نور بوده است؛ غافل از آنکه شیطان، هنرمندانه بر باطل، لباس حق پوشانید و فضایی ترسیم کرد که نور تقلبی به جای نور حقیقی دیده بشود... این نور تقلبی، رهاوردی جز برای بشر در پی نداشت. ✳️قلب مرا نورانی کن؛ 🔸در این صیرورت درونی و هجرت انفسی، هر طاغوتی می‌تواند « » من باشد؛ و چرا نباشد، وقتی که حب هر چیزی را که به دلم راه دهم، خواه ناخواه عبد و مملوک آن شده‌ام و دیگر خودم نیستم. طاغوت‌هایی که بنده‌وار مرا در پی خود به هر سو می‌کشند. 🔸قلبم مرتباً در تب و تاب دل‌سپاری به دنیا، پُست و مقام، اشیاء و کسان و پذیرش آن‌هاست. ✳️ رب من، مرا از این سرگشتگی رهایم کن! «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنوا يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ ۖ وَالَّذينَ كَفَروا أَولِياؤُهُمُ الطّاغوتُ يُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَى الظُّلُماتِ...» ▫️شرحی بر دعای روز هجدهم ماه رمضان برگرفته از رویکرد «ولایت‌مدار» و جلسه 200 کلبه کرامت @quran_amol