#اولین_جشنواره_مجازی_قرآن_کریم
💠 سوالات مسابقه "پیام قرآن"
🔶️🔹️ جزء بیست و هفت قرآن کریم
🔹️🔶️ روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان
۱. آیه ۳۹ سوره نجم بیان می کند:
الف: زن در صواب اعمال شوهرش سهیم است.
ب: دارایی و مقام انسان در دنیا پشتوانه انسان در قیامت خواهد بود.
ج: انسان جز آنچه تلاش کرده بهره دیگری نخواهد برد.
د: گزینه الف و ج.
۲. آیه ۲۰ سوره حدید بیان می کند:
الف: زندگی دنیا جز بازی، لهو و کالای فریبنده چیزی نیست.
ب: خداوند باران را مایه برکت زمین قرار داد.
ج: خداوند ستمکاران را دوست ندارد.
د: گزینه ب و ج.
🔷️ نحوه شرکت در مسابقه پیام قرآن
@golestan_quran
سوره مبارکه بقره (آیه ۲۰۸)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﻫﻤﮕﻲ ﺩﺭ ﻋﺮﺻﻪ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺑﺮﻱ [ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ] ﺩﺭ ﺁﻳﻴﺪ ، ﻭ ﺍﺯ ﮔﺎم ﻫﺎﻱ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻧﻜﻨﻴﺪ ، ﻛﻪ ﺍﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺍﺳﺖ.
@golestan_quran
#در_محضر_بزرگان ۴
💠 آیت الله حائری شیرازی 💠
🔸 میخ کفشتان را با چکش او کوبیده اید.🔸
میگویی: «آقا چکشت را به من بده تا میخ ته کفشم را بکوبم» ، آیا منّتی سر او دارید که چکشش را به شما داده؟ میخ کفش او نبود ، میخ کفش شما بود.
عمل صالح ، خیرش به جیب خودتان می رود نه توی جیب خدا ؛ میخ کفشتان را با چکش او کوبیده اید ؛ چکش او همین جان و تن و نیرویی است که عطایتان کرده است ؛ پس احساس کنید که به او بدهکار شده اید نه طلبکار.
ریشه عُجب انسان ، این است که خودش را مالک می بیند؛ اگر تمام حَسَنات اهل عالم از دست و زبانتان صادر شود، اما خودتان را شناخته باشید، برای شما هیچ عُجبی نمی آورد.
@golestan_quran
هدایت شده از گلستان قرآن
به نام خدا
💠 به مناسبت ماه مبارک رمضان 💠
اولین_جشنواره_مجازی_قرآن_کریم
برگزار می گردد.
💠 جهت اطلاع از جزئیات
و شرکت در جشنواره روی
عنوان مورد نظر کلیک کنید. 💠
🔸 تلاوت تحقیق قرآن کریم
🔹 ایده های نوین قرآنی
🔸 تفسیر سوره انبیاء
🔹 کتابخوانی
🔸 پیام قرآن
🔹 نهج البلاغه
💠 ویژه کودک و نوجوان 👇
🔸 اذان گویی
🔹 تلاوت تقلیدی
🔸 نقاشی کارهای خوب
🔹 خوشنویسی سوره قدر
🔸 نامه ای به امام زمان (عج)
🔹 عکس رمضان
👇لینک "گلستان قرآن" 👇
🔷 ایتا:
eitaa.com/golestan_quran
🔷️ اینستاگرام:
instagram.com/golestan.quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | قدس، خرمشهر دیگر میشود.
🔻 حضرت آیتالله خامنهای: «ما میگوئیم مبارزات همهجانبهی ملّت فلسطین -مبارزات سیاسی، مبارزات نظامی، مبارزات اخلاقی و فرهنگی- باید ادامه پیدا کند تا کسانی که غاصب فلسطین هستند، تسلیم رأی ملّت فلسطین بشوند. از همهی مردم فلسطین اعمّ از مسلمان و مسیحی و یهودی فلسطینی و آن کسانی که در خارج فلسطین تبعیدشدهی از فلسطین هستند، نظرخواهی بشود، و اینها معیّن کنند که چه نظامی در فلسطین حاکم باشد و همه تسلیم آن باشند؛ مبارزه تا این زمان باید ادامه پیدا کند و ادامه پیدا خواهد کرد.» ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
@golestan_quran
🔰 سخنرانی رهبر انقلاب در روز قدس
💢 با توجه به عدم برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس به دلیل محدودیت های ناشی از ویروس کرونا و ضرورت پاسداشت موضوع فلسطین به عنوان مسأله اول جهان اسلام، امسال، رهبر معظم انقلاب اسلامی به صورت زنده با مردم سخن خواهند گفت.
🔸 روز جهانی قدس
💠 جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲
🔹 شبکههای رادیویی و تلویزیونی
@golestan_quran
#پرسش_و_پاسخ_قرآنی ۱۸
👈 در محضر استاد:
💠 دکتر محمد جعفر غفرانی
#پرسش
💢 با سلام خدمت استاد عزیز، از پاسخ های خوب شما در کانال گلستان قرآن خیلی استفاده می کنم؛ آیا می شود درباره فرق بین ازدواج اسلامی و رایج توضیح بفرمایید؟ برای اولین بار است که این اصطلاح را می شنوم.
#پاسخ
🌿 سلام و رحمت الهی بر شما،
ازدواج های رایج، اشکالات زیادی دارند که در کتاب *ازدواج چرا و چگونه* به آن پرداخته شده، اکنون فقط به چند مورد و به اختصار اشاره می شود:
۱ـ در ازدواج های رایج، *چــــرایی* ازدواج، برای عروس و داماد و اطرافیان، به درستی *روشن نیست.*
۲ـ در ازدواج های رایج، تحت تأثیر إلقائات روانشناسان، تمام حساسیت طرفین بر *شناخت طرف مقابل* است و دنبال *بهترین همسر* می گردند و هیچ تلاشی برای *خودشناسی* و *بهترین همسرداری* ندارند، لذا بسیاری از زوج ها خیلی زود، با ادعای *عدم تفاهم* از هم جدا می شوند.
۳ـ تمام مراحل ازدواج های رایج، بر اساس *عادت ها و رسوم گذشتگان و نظر اقوام* و تحت تأثیر *فیلم ها و هوس ها* » و با «مدیریت مادر شوهر و مادر زن» انجام می شود و هیچکدام از طرفین به *نظر اسلام و تعالیم قرآنی و احکام شرعی* هیچ توجهی ندارند و حتی *سادگی* ازدواج های غربی را هم رعایت نمی کنند.
۴ـ در ازدواج های رایج، عروس و اطرافیان *می پندارند* که پیمان ازدواج با *بله گفتن عروس* منعقد می شود لذا *حق طلاق* را برای «عروس» هم قائل هستند، در حالی که عروس با بله گفتنش، فقط *وکالت وکیل خود* را می پذیرد، اما ازدواجِ اسلامی، با *بله گفتن و پذیرش داماد* رسمیت پیدا می کند و به همین خاطر، «حق طلاق»، به عهده «داماد» است که *زوجیت زن را می پذیرد.*
۵ـ در ازدواج های رایج، عروس با کوله باری از *توقعات و آرزوها و هوس ها* وارد زندگی شوهر می شود و از *مأموریت و نقش و تکلیف* خود و اینکه قرار است با *جهاد همسرداری* خود *آرامش* ایجاد کند، *آگاهی و تصور درست و روشنی ندارد* و پسرها هم از *مسئولیت ها و تعهدات پس از ازدواج* خود (که قرآن آن را میثاق غلیظ نامیده)، *آگاهی و تصور درست و روشنی ندارند.*
۶ـ در ازدواج های رایج، عروس و داماد، *با هم عقد* می بندند و می خواهند *به هم برسند* لذا خیلی زود از هم اشباع می شوند، اما در ازدواج اسلامی، آن دو فقط *با خدا عقد می بندند* و فقط *در برابر خدا، متعهد* می شوند و می خواهند *با هم، به حقیقت برسند.*
۷ـ در ازدواج های رایج، *فرزند، اصل زندگی است* اما در ازدواج اسلامی، *همدل و هماهنگ شدن زن با شوهر اصل است* و فرزند، *فتنه* و اسباب آزمایش زوج است.
۸ـ در ازدواج های رایج، دختران (تحت تأثیر إلقائات برخی از مادران،) خود را *رئیس* خانواده و مرد را *مسئول تدارکات* می پندارند و توقع دارند که شوهر، خود را با آنها *هماهنگ* کند، اما در ازدواج اسلامی، زن، شوهرش را *رئیس می نامد* و خودش هنرمندانه و نامحسوس، *ریاست* می کند.
۹ـ تصور غالب دختران و پسران از ازدواج های رایج، قرار گرفتن دور *سفره ای آماده* است لذا برای برداشتن *میم* از ابتدای *مـــشکلات* و *حل مسائل* و *عبور از موانع* و *صبر بر ناملایمات* ، هیچ آمادگی و مهارت و تمرینی ندارند.
امیدوارم همین موارد برایتان مفید باشد.
💢 سوالات خود را از استاد غفرانی
به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید:
@golestan_quran_admin
@golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#به_قول_قرآن ۱۱
«خداوند وقتی کسی را میبخشد
گناهان او را میپوشاند....»
👌 یک #نکته_قرآنی از:
💢 آیه ۱۹۳ سوره آل عمران
💢 به کلام استاد #سیدرضا_واجدی
@golestan_quran
#اولین_جشنواره_مجازی_قرآن_کریم
💠 سوالات مسابقه "پیام قرآن"
🔶️🔹️ جزء بیست و هشت قرآن کریم
🔹️🔶️ روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان
۱. آیه ۱۹ سوره حشر بیان می کند:
الف: کافران نعمت های خدا را فراموش می کنند.
ب: فراموش کردن خدا نتیجه خود فراموشی است.
ج: فراموشی خدا نتیجه گناهان انسان است.
د: گزینه الف و ج.
۲. آیه ۴ سوره صف بیان می کند:
الف: خدا مجاهدان صف بسته در راهش را دوست دارد.
ب: منافقین از جهاد در راه خدا بیم دارند.
ج: جهاد با متجاوزین واجب است.
د: گزینه ب و ج.
🔷️ نحوه شرکت در مسابقه پیام قرآن
@golestan_quran
سوره مبارکه روم (آیه ۲۱)
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
ﻭ ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ [ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺭﺑﻮﺑﻴﺖ ] ﺍﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻫﻤﺴﺮﺍﻧﻲ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭﺷﺎﻥ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻳﺎﺑﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ؛ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺩﺭ ﺍﻳﻦ [ ﻛﺎﺭ ﺷﮕﻔﺖ ﺍﻧﮕﻴﺰ ] ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎیی ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍی ﻣﺮﺩﻣﻰ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ.
@golestan_quran
#یک_پیشنهاد_خوب ۱۳
🔶️🔹️ معرفی برنامه های کاربردی
💠 نرم افزار «پرسمان های قرآنی»
کاری از پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
لینک نصب برنامه: 👇👇👇
http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.isca.question&ref=share
💠 امکانات نرم افزار:
💢 حاوی ۱۰۰۰۰ پرسش و پاسخ قرآنی
💢 فهرست موضوعی (۲۵۰۰۰ موضوع)
💢 فهرست پرسش ها بر اساس کلید واژه
💢 متن قرآن به همراه چهار ترجمه فارسی
💢 امکان جستجو در موضوعات
💢 امکان جستجو در کلید واژه ها
💢 امکان ذخیره سازی متن در فایل word
💢 تغییر نوع، اندازه و رنگ قلم نرم افزار
😎 شما هم #یک_پیشنهاد_خوب خود را
با ارسال به ادمین کانال "گلستان قرآن" با
دوستانتان به اشتراک بگذارید:
@golestan_quran_Admin
@golestan_quran
#در_محضر_بزرگان ۵
💠 حجت الاسلام علیرضا پناهیان 💠
🔸 بیقرارِ بیقرارِ بیقرار 🔸
” اصل نیاز به برقراری رابطه با خدا در هیچکس ایجاد نمیشود، در وجود همه هست، منتهی باید آن را کشف کرد. انسان تا زمانی که این نیاز را کشف نکند و به آن پاسخ نگوید، بیقرارِ بیقرارِ بیقرار خواهد بود. و این نیازی است که ما هنوز آن را نشناختهایم، هنوز آن را ندیدهایم. ما بیچاره و در به در رابطه با خدا هستیم. ناآرام هستیم و هرجا هم برویم به آرامش نخواهیم رسید. “
@golestan_quran
30.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ستارگان_قرآن_گلستان ۱۲
💠 علی صالح المومنین
💢 قاری و مدرس قرآن کریم
💢 استان گلستان / گرگان
@golestan_quran
#پرسش_و_پاسخ_قرآنی ۱۹
👈 در محضر استاد:
💠 دکتر محمد جعفر غفرانی
#پرسش
💢 اینکه قرآن می فرماید: وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ: إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ «خَليفَةً» ... (بقره/۳۰) و چون خدای تو به ملائکه گفت: من در زمين جانشينى گماردم ... «خلافت الهی و جانشینی» خداوند یعنی چه؟
#پاسخ
🌿 از دورة قاجاریه، واژة «قائم مقام» مطرح شد و آن را به شخصی می گویند که «دقیقاً در جای مقامِ بالاتر از خودش» می نشیند و به «نیابت» از او «تمام إختیارات» او را داراست و به جای او هر قرارِ اداری، سیاسی، اقتصادی و غیره را «تأئید و یا رد» می کند.
اما «خلافت الهی» ، ظاهراً به معنی «قائم مقامی و نیابت» و «جــا» نشینی و «در جای خدا نشستن نیست». چرا؟
زیرا اولاً: جز خدا چیزی نیست که بخواهد یا بتواند در «جایگاه» خدا بنشیند، ثانیاً: هر چه هست از خود اوست، پس چنین احتمالی اصلا «امکان» ندارد، لذا هیچ انسانی «مجاز نیست» و نباید به «جای» خدا بیاندیشد و به «جای» او اظهار نظر و حکم کند و چیزی را بپذیرد یا رد نماید.
بلکه انسان عاقل و مسلمان و مؤمن و عبد صادق، باید در «همان جایگاهی» که خداوند او را در «آنجا» قرار داده، قرار بگیرد و جایگاه خودش را از هر هوا و هوس و ذهنیت و وهم و خیال و نفسانیتی «پاک» کند، زیرا: قرآن میفرماید: لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّــرُونَ (واقعه/۷۹)
انسان مؤمن باید خودش «جـــا شود» تا «خدا» در او «بنشیند» و «نفختُ من روحی» در او تحقق حقیقی پیدا کند:
رواق منظر چشم من آشيانه توست
کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست
عبد مؤمن و صالح باید با «صداقت، طهارت، معرفت، بصیرت و عبادت ...» ، «مثلِ آینــــه ای پاک و شفاف» آنقدر نسبت به «حق» ، «ظرفیت و لیاقت و قابلیت و أهلیت» پیدا کند که «أسماء و صفات الهی» از او به «تجلّی» درآیند و او «جلوه و پرتو و آیتِ الهی» شود؛ در آنصورت، «چنین انسان پاکی» در جایگاه خودش، «واسطة فیض رحمت الهی» و «مظهر بیان و تبیین حق» می شود: يا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ «خَليفَةً» فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَـــقِّ وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ ... (ص/۲۶) اى داوود ما تو را در زمين خليفه قرار داديم پس ميان مردم به حق داورى كن و از هوا و هوس پيروى مكن كه تو را گمراه می کند ...
💢 سوالات خود را از استاد غفرانی
به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید:
@golestan_quran_admin
@golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#به_قول_قرآن ۱۲
«ما در این عالم جلوه خدا هستیم؛
بدانیم مالک هیچ چیز نیستیم....»
👌 یک #نکته_قرآنی از:
💢 آیه ۷۸ سوره مبارکه قصص
💢 به کلام استاد #سیدرضا_واجدی
@golestan_quran
#اولین_جشنواره_مجازی_قرآن_کریم
💠 سوالات مسابقه "پیام قرآن"
🔶️🔹️ جزء بیست و نه قرآن کریم
🔹️🔶️ روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان
۱. آیه ۲ سوره ملک هدف از خلقتِ مرگ و حیات را ..... بیان می کند.
الف: آزمایش انسان.
ب: رحمت و نعمت.
ج: شکرگذاری انسان.
د: گزینه الف و ج.
۲. در آیه ۱۰ سوره ملک، دوزخیان راهکار ایمن بودن از آتشِ جهنم را ..... می دانند.
الف: شنیدن سخن پیامبران
ب: تفکر در آیات الهی
ج: نماز و انفاق در راه خدا
د: گزینه الف و ب
🔷️ نحوه شرکت در مسابقه پیام قرآن
@golestan_quran
#اولین_جشنواره_مجازی_قرآن_کریم
💠 سوالات مسابقه "پیام قرآن"
🔶️🔹️ جزء سی ام قرآن کریم
۱. مطابق آیات ۳۷ تا ۳۹ سوره نازعات، فرمول جهنمی شدن انسان ..... و ...... است.
الف: سرپیچی از فرامین الهی و ترجیح دنیا بر آخرت
ب: خوردن مال یتیم و ترک نماز.
ج: دنیا طلبی و فرار از جهاد در راه خدا
د: هیچکدام
۲. آیات ۴۰ و ۴۱ سوره نازعات، راه بهشتی شدن انسان را ..... و ..... بیان می کند.
الف: حفظ نماز و پرداخت زکات
ب: تدبر در قرآن و تفکر در آیات الهی
ج: ترس از مقام پروردگار و پرهیز از هوا و هوس
د: گزینه الف و ب
🔷️ نحوه شرکت در مسابقه پیام قرآن
@golestan_quran
#اولین_جشنواره_مجازی_قرآن_کریم
💠 سوالات مسابقه پیام قرآن:
💢 شرکت در همه اجزاء آزاد است.
💢 روی جزء مورد نظر کلیک کنید:
(جزء ۱) - (جزء ۲) - (جزء ۳)
(جزء ۴) - (جزء ۵) - (جزء ۶)
(جزء ۷) - (جزء ۸) - (جزء ۹)
(جزء ۱۰) - (جزء ۱۱) - (جزء ۱۲)
(جزء ۱۳) - (جزء ۱۴) - (جزء ۱۵)
(جزء ۱۶) - (جزء ۱۷) - (جزء ۱۸)
(جزء ۱۹) - (جزء ۲۰) - (جزء ۲۱)
(جزء ۲۲) - (جزء ۲۳) - (جزء ۲۴)
(جزء ۲۵) - (جزء ۲۶) - (جزء ۲۷)
(جزء ۲۸) - (جزء ۲۹) - (جزء ۳۰)
🔷️ نحوه شرکت در مسابقه پیام قرآن
@golestan_quran
#اولین_جشنواره_مجازی_قرآن_کریم
💠 سوالات مسابقات 💠
👌 روی عنوان مورد نظر کلیک کنید :
💢 نهج البلاغه
💢 کتابخوانی
💢 تفسیر سوره انبیاء
🔷️ ارسال پاسخ به ادمین "گلستان قرآن" 👇
@golestan_quran_admin
@golestan_quran
🔷️🔸️🔹️ اطلاعیه 🔶️🔹️🔸️
#اولین_جشنواره_مجازی_قرآن_کریم
💢 تمدید شد ! 💢
💠 آخرین مهلت ارسال آثار : ۲۲ خرداد ۹۹
💠 اعلام نتایج و اهداء جوایز : ۱۳ تیر ۹۹
(همزمان با میلاد امام رضا علیه السلام)
@golestan_quran
💠 اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَةِ وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَاَهْلَ الْعَفْوِ (خدایا اى اهل بزرگى و عظمت و اى شایسته بخشش و قدرت و سلطنت و اى شایسته عفو)
وَالرَّحْمَةِ وَاَهْلَ التَّقْوى وَالْمَغْفِرَةِ اَسْئَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْیَومِ الَّذى (و رحمت و اى شایسته تقوى و آمرزش از تو خواهم به حق این روزى که)
جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَلِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ ذُخْراً [وَشَرَفاً] (قرارش دادى براى مسلمانان عید و براى محمد صلى الله علیه و آله ذخیره و شرف)
وَ کرامتا وَمَزِیْداً اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تُدْخِلَنى فى کُلِّ خَیْرٍ (و فزونى مقام که درود فرستى بر محمد و آل محمد و درآورى مرا در هر خیرى که)
اَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تُخْرِجَنى مِنْ کُلِّ سُوَّءٍ اَخْرَجْتَ (در آوردى در آن خیر محمد و آل محمد را و برونم آرى از هر بدى و شرى که برون آوردى)
مِنْهُ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمْ اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ (از آن محمد و آل محمد را - که درودهاى تو بر او و بر ایشان باد - خدایا از تو خواهم)
خَیْرَ ما سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ وَاَعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْه ُعِبادُکَ الْصّالِحُونَ (بهترین چیزى را که درخواست کردند از تو بندگان شایسته ات و پناه برم به تو از آنچه پناه بردند از آن بندگان شایسته ات.)
@golestan_quran
#پرسش_و_پاسخ_قرآنی ۲۰
👈 در محضر استاد:
💠 دکتر محمد جعفر غفرانی
💢 چگونه «جا» شویم؟ چه کنیم تا «أسماء و صفات و ارادة الهی» در ما «بنشینند» و در ما تجلّی پیدا کنند؟
🌿 ظاهراً فقط با «ذکــــــرِ» أسماء و صفات و کلام الهی است که «مذکــــــور» در ما «جا» می گیرد.
وقتی انسان چیزی را عاقلانه و آگاهانه و مشتاقانه «یاد» می کند، در حقیقت به آن چیز اجازه می دهد که (مانند قرار گرفتن باطری در چراغ قوه) در وجود او «جا بگیرد» و او را «پُر کند» و در او «زندگی» و او را «روشن» کند و تا «این» در خدمت «آن» باشد.
پس هر «یاد بی ارزشی» (مانند باطری خالی)، انسان را «بی ارزش» می کند (و روشن نمی کند.) و هر «یاد بزرگ و با عظمتی» انسان را به آن «عظمت» نزدیک می کند و می رساند.
در حقیقت انسان با «ذکر و یاد آگاهانه اش» با «مذکورش» به «وحدت» می رسد؛ پس «موحّد» ذاکری است که می کوشد با «مذکورش» ، «یکی» شود.
وقتی «حی قیوم» را در یاد خود می آوریم در حقیقت حیطة وجودی خودمان را گسترش می دهیم و وقتی هر یک از «أسماء الحُسنی و صفات جمال و جلال الهی» را در «قلبمان» مرور می کنیم، إنگار «شیشه عطر دربازی» را در جیب خود تکان می دهیم.
🌷سئوال: پس این همه تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها و اذکار نماز و غیرو را که هر روز بارها مرور می کنیم، چرا معطر و روشن نمی شویم؟
🌿 زیرا آنها را «به شکل عادت» فقط در «زبان» و در «ذهن» خود خطور می دهیم: يَقُولُونَ بِأَفْواهِهِمْ ما لَيْسَ في قُلُوبِهِمْ در حالی که در «قلبِ غافل و بی توجه» ما چیزهای دیگری مرور می شوند: لاهِيَةً قُلُوبُهُمْ و آن «اذکار»، آگاهانه و مشتاقانه در «قلب» ما جاری نمی شوند و در «باور» ما نمی نشینند، لذا ما را «منقلب» و «انقلابی» و «آسمانی» و «معطر» و «روشن» و «نورانی» نمی کنند.
به عبارت دیگر تا وقتی ما نگذاریم «دارو ، جذب بدن ما شود و با ما یکی شود» و نگذاریم «مذکور» به «قلب» ما متصل شود و در باور ما بنشیند، برکات وجودی «آن دارو یا ذکر» هم در ما ظهور پیدا نمی کند.
پس «مقام خلافت الهی» برای «هر انسانی» ممکن است ؛ مشروط به اینکه «قلب» او «ذاکر» باشد: إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ اما آنهایی که قلبشان بیمار است اگر به موقع استغفار و توبه نکنند از این افتخار محروم می شوند: في قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ ، تَعْمَى الْقُلُوبُ، قُلُوبُهُمْ في غَمْرَةٍ، في قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجاهِلِيَّةِ، وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى، بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ، وَ أُشْرِبُوا في قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِمْ، في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ
رَبَّنا لا تُـــزِغْ قُلُوبَــــنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَـــــنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
💢 سوالات خود را از استاد غفرانی
به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید:
@golestan_quran_admin
@golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#به_قول_قرآن ۱۳
«فقط اعمال شما پسانداز میشود»
👌 یک #نکته_قرآنی از:
💢 آیه ۲۵ سوره مبارکه نازعات
💢 به کلام استاد #سیدرضا_واجدی
@golestan_quran