eitaa logo
گلستان قرآن
2.6هزار دنبال‌کننده
345 عکس
376 ویدیو
23 فایل
سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ ارتباط با ادمین کانال به جهت: 🔸️ارسال اخبار و گزارش ها 🔹️سوالات و پرسش ها 🔸️انتقادها و پیشنهاد ها 🔹️ایده ها و طرح ها و تجربیات 🔸️ارسال آثار جشنواره ها 🔹️پاسخ مسابقات و ... @golestan_quran_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۷ سوره مبارکه نجم (آیه ۲۴) أَمْ لِلْإِنسَانِ مَا تَمَنَّىٰ ﺁﻳﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﺑﻪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺁﺭﺯﻭ ﺩﺍﺭﺩ، ﻣﻲ ﺭﺳﺪ؟ [ﺣﺘّﻰ ﺁﺭﺯﻭﻳﻰ ﭼﻮﻥ ﺷﻔﺎﻋﺖ ﺑﺖ ﻫﺎ؟] @golestan_quran
۷ 💠 شهید مرتضی مطهری 💠 🔸 توبه یعنی آن قیام درونی 🔸 انسان برخلاف آنچه كه خودش خيال مى كند، يك شخص نيست؛ يك شخص واحد است اما يك شخص مركّب نه بسيط؛ يعنى ما كه اينجا نشسته ايم (به همان تعبيرى كه در حديث آمده است) يك جماد اينجا نشسته است، يك گياه هم اينجا نشسته است، يك حيوان شهوانى هم اينجا نشسته است، يك سَبُع و درنده هم اينجا نشسته است، يك شيطان هم اينجا نشسته است و يك فرشته هم در همين حال اينجا نشسته است. گاهى آن حيوان شهوانى كه مظهر آن را خوك مى دانند، زمام امور را به دست مى گيرد و مجال به آن درنده و شيطان و فرشته نمى دهد؛ يك مرتبه در ناحيه يكى از اينها عليه او قيام مى شود، تمام اوضاع به هم مى خورد و يك حكومت جديد بر وجود انسان حاكم مى گردد. انسان گنهكار آن انسانى است كه حيوان وجودش بر وجودش مسلط است يا شيطان وجودش بر او مسلط است يا آن درنده وجودش بر او مسلط است؛ يك فرشتگانى، يك قواى عالى هم در وجود او محبوس و گرفتار هستند. توبه يعنى آن قيام درونى، اينكه مقامات عالى وجود انسان عليه مقامات دانى وجود او (كه زمام امور اين كشور داخلى را در دست گرفته اند) يك مرتبه انقلاب مى كنند، همه اينها را مى گيرند و به زندان مى اندازند و خودشان با قوا و جنود و لشكريان خود زمام امور را در دست مى گيرند. 📚 آزادی معنوی، ص ۱۱۴ 📚 @golestan_quran
۱۵ 🔶️🔹️ معرفی برنامه های کاربردی 💠 نرم افزار «حکیم» 👌 مجموعه آثار آیت الله جوادی آملی 📚 💢 ۱۲۷جلد کتاب با جستجوی پیشرفته 😎 شما هم خود را با ارسال به ادمین کانال "گلستان قرآن" با دوستانتان به اشتراک بگذارید: @golestan_quran_Admin 💢 دانلود و نصب نرم افزار 👇
حکیم.apk
27.74M
💢 دانلود نرم افزار *حکیم* 👆 (آثار آیت الله جوادی آملی) @golestan_quran
41.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۱۳ 💠 جواد شاهینی 💢 مدرس و حافظ قرآن کریم 💢 استان گلستان / گرگان @golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره مبارکه بقره (آیه ۱۸۸) وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ ﻭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺎﻃﻞ [ﻭ ﻧﺎﺣﻖّ] ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻧﺨﻮﺭﻳﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻣﺮﺩم ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ، ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ [ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺭﺷﻮﻩ، ﺑﻪ ﻛﻴﺴﻪ ﻯ] ﺣﺎﻛﻤﺎﻥ ﻭ ﻗﺎﺿﻲ ﻫﺎ ﺳﺮﺍﺯﻳﺮ ﻧﻜﻨﻴﺪ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻴﺪ [ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ، ﮔﻨﺎﻩ ﺍﺳﺖ]. @golestan_quran
۲۲ 👈 در محضر استاد: 💠 دکتر محمد جعفر غفرانی 💢 آیا «محبت» یکطرفه است؟ یا دوطرفه؟ 🌿 با اینکه هر فعل، عمل، ارتباط، جریان، حرکت، ابراز، ظهور و مهر و محبتی، «دو طـــرف» دارد، اما هر فعل، عمل، ارتباط، جریان، حرکت، ابراز، ظهور و مهر و محبتی، حتماً و قطعاً « فقط یکـــــطرفه » ابراز می شود و ظهور پیدا می کند و «ارتباط دو طرفه» ، «محــــــال» است و اصلاً شدنی نیست. پس: بارش، یکطرفه است، رویش، یکطرفه است، تابش، یکطرفه است، آفرینش، یکطرفه است، هر افزایش و کاهشی، یکطرفه است، پرواز، یکطرفه است، شور و نشاط، یکطرفه است، حیات و زندگی، یکطرفه است، هر عبادتی، یکطرفه است، «تشکر»، یکطرفه است، «بوسیدن»، یکطرفه است، «خنده»، یکطرفه است، «لذت»، یکطرفه است، «عشق»، یکطرفه است. 🌷🌷 در ضمیمه آن سوال می شود: اگر انسان این «یکطرفه» بودن «تمام افعال و أعمال» را بفهمد، در تمام رفتارهایش به چه «صفت» بسیار ارزشمندی دست پیدا می کند؟ 🌿🌿 که پاسخ آن (همانطور که اکثراً متوجه شدند)، «اخــــــــلاص» است. «أخلاص» ، عصاره زندگی نورانی و معطر أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه است: از علی آموز إخلاص عمل؛ اگر انسان، عاقلانه و مؤمنانه در رفتارهایش «اخلاص» داشته باشد، از دیگران (با اینکه انتــــــظار واکنش منطقی دارد، اما) از إحسان و إنفاق و إطعام و مهر و محبتش، از دیگران «هیچ توقــــعی» ندارد و برای هیچ یک از تلاشهایش، (از مخلوق) «أجر» نمی خواهد، «رحمه للعالمین» می شود، «جلوه کوثر» می شود و گرفتار «تکاثر» و «مقایسه» و «حسادت» و «بُـــخل» و «حرص» و «حس زشت طلبکاری» نمی شود. لذا انسان مخلص، شخص عاقل و مؤمن و موحّدی است که: از تنگ نظری، اسارت نفس، بردگی ذهن، نوکری غرائز، دنیاگرایی، ظاهربینی، سطحی نگری، و از تمام رذائل، خودش را «خـــــــــلاص» و رها کرده است. پس انسان مخلص می تواند با «جاهلین غرق در جاهلیت»، پیامبری کند و بهترین تمدن را بسازد، انسان مخلص می تواند (مثل حضرت نوح علیه السلام و حضرت لوط علیه السلام) «با زن خائن خود» به پیامبری خود بپردازد و دختران خوبی هم داشته باشد. انسان مخلص می تواند (مانند حضرت آسیه سلام الله علیها) با هر همسر کج و معوج و بداخلاقی برای خودش زیبا زندگی کند و با هر بیماری، طبابت کند، برای کوفیان هم امامت کند؛ خلاصه اینکه انسان مخلص، مثل «آینه ای شفاف»، أسماء و صفات و اراده الهی را «یکطرفه تجلّی» می دهد و هیچ خوف و حزن و غم و غصه ای هم ندارد. اللهم ارزقنا 💢 سوالات خود را از استاد غفرانی به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید: @golestan_quran_admin @golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۵ دنیا جای امتیاز نیست جای مسئولیت است» 👌 یک از: 💢 آیه ۷۶ سوره مبارکه مائده 💢 به کلام استاد @golestan_quran
۸ 💠 حجت الاسلام علیرضا پناهیان 💠 🔸 به آرامش می رسیم، اگر ... 🔸 اگر برای تمام فعالیت‌هایمان یک هدف داشته باشیم؛ به آرامش و یگانگی می‌رسیم؛ ولی اگر اهداف مختلفی در زندگی داشته و نتوانسته باشیم همه اهداف خود را یکی کنیم، روح ناآرام و پریشانی خواهیم داشت. تنها هدفی که می‌تواند تمام اهداف انسان را وحدت ببخشد، قرب به خدا و به دست آوردن رضایت اوست. @golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۸ سوره مبارکه توبه (آیه ۱۱۹) یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ ٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ وَكُونُوا۟ مَعَ ٱلصَّـٰدِقِینَ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! از خدا پروا كنيد و با راستگویان باشيد. @golestan_quran
32.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۱۴ 💠 گروه امیرالمومنین (ع) 💢 تواشیح و مدیحه سرایی 💢 استان گلستان / گرگان @golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره مبارکه حجرات (آیه ۱۲) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ ﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ! ﺍﺯ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﮔﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﺩﻭﺭﻱ ﻛﻨﻴﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﺑﺮﺧﻲ ﮔﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ [ﺩﺭ ﻛﺎﺭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ] ﺗﺠﺴّﺲ ﻭ ﻛﻨﺠﻜﺎﻭﻱ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻏﻴﺒﺖ ﻧﻜﻨﻴﺪ. ﺁﻳﺎ ﻫﻴﭻ ﻳﮏ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﮔﻮﺷﺖ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻣﺮﺩﻩ ﻯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺭﺩ؟ [ﻫﺮﮔﺰ!] ﺑﻠﻜﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ [ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻰ] ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ. ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺗﻮﺑﻪ ﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ. @golestan_quran
۲۳ 👈 در محضر استاد: 💠 دکتر محمد جعفر غفرانی 💢 سلام استاد، عبارت *حسنات الابرار سیئات المقربین* را خوب متوجه نمی شوم، لطفاً توضیح بفرمائید؟ 🌿 سلام و رحمت الهی بر شما، در توضیح عبارت: *حسنات الابرار سیئات المقربین* ، به نظر می رسد: *ابـــرار* ، کارهای *خوب و نیک* را انجام می دهند به خاطر اینکه آن کارها، *خوب و نیک* هستند. اما *مقربین* که به سطح معرفتی بالاتری رسیده اند، ابرار بودن آنان را إقناع و راضی نمی کند، بلکه هر کاری را به خاطر *حبّ و محبت و تقرب به خدا* انجام می دهند. مثال اول: فرض کنید *سخن گفتن ناقص* یک کودک یک ساله را همه *تشویق* می کنند و همه خوشحال می شوند اما اگر یک دانش آموز دبستانی، به *همان شکل سخن بگوید* ، مورد *إعتراض* قرار می گیرد و احتمالاً تنبیه هم می شود و به او می گویند: چرا مثل بچه ها حرف می زنی؟ مثال دوم: کودکان دوست دارند کارهای خوب انجام بدهند تا *جایزه* بگیرند اما همان ها وقتی پدر و مادر می شوند *دوست دارند* به بهانه ای به فرزندانشان *جایزه بدهند.* مثال سوم: اگر *فرزندی* تمام غذایش را بخورد، تشویق می شود، اما اگر *مادری* تمام غذایش را بخورد و به فرزند گرسنه اش غذا ندهد، *تقبیح* می شود. مثال چهارم: جناب سلمان و مقداد و ابوذر، *خیلی مؤمن و خوب بودند* اما گفتار و رفتار و خصوصیات آنان، برای أئمه أطهار صلوات الله علیهم، *قابل قبول نبود* و *عصمت* آنان را خدشه دار می کرد. پس مؤمنین، *درجات و مراتبی* دارند: برخی از *انجام واجبات* خوشحالند، و برخی انجام واجبات برایشان کافی نیست، بلکه از *ترک محرمات* خوشحال می شوند، و برخی دیگر، انجام واجبات و ترک محرمات، آنان را خوشحال نمی کند، و از خداوند می خواهند تا توفیق *انجام مستحبات* را هم پیدا کنند، و گروهی از مؤمنین هستند که رعایت واجبات و ترک محرمات و انجام مستحبات هم آنان را راضی نمی کند بلکه از خداوند مصرانه استعانت می جویند که حتی از تمام *مکروهات* هم بتوانند پرهیز کنند. خداوند متعال، ما و شما را إن شاء الله تعالی به *السابقین* و *مقربین* نزدیک فرماید. 💢 سوالات خود را از استاد غفرانی به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید: @golestan_quran_admin @golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۶ "ناقص‌الخلقه از دنیا نرویم" 👌 یک از: 💢 آیه ۷۲ سوره مبارکه اسراء 💢 به کلام استاد @golestan_quran
سوره مبارکه مطففين (آیه ۱) وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ ﻭﺍﻱ ﺑﺮ ﻛﻢ ﻓﺮﻭﺷﺎﻥ! @golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۹ سوره مبارکه حجرات (آیه ۱۱) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَىٰ أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسَىٰ أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ ﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ! ﻣﺒﺎﺩﺍ ﮔﺮﻭﻫﻲ [ﺍﺯ ﺷﻤﺎ]، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﻛﻨﻨﺪ. ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﻛﻪ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﺷﺪﮔﺎﻥ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﻧﻴﺰ، ﺯﻧﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﻧﻜﻨﻨﺪ، ﺷﺎﻳﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻋﻴﺐ ﺟﻮﻳﻲ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﻭ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻟﻘﺐ ﻫﺎﻱ ﺑﺪ ﻭ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ ﻧﺨﻮﺍﻧﻴﺪ. [ﺯﻳﺮﺍ] ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺶ ﺑﻪ ﻟﻘﺐ ﺯﺷﺖ ﻧﺸﺎﻥ ﻛﻨﻨﺪ، ﺑﺪ ﺭﺳﻤﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ [ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﻋﻤﺎﻝ] ﺗﻮﺑﻪ ﻧﻜﻨﻨﺪ، ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﺘﻤﮕﺮﺍﻧﻨﺪ. @golestan_quran
۹ 💠 آیت الله حائری شیرازی 💠 🔸 دو جاده با عاقبت خیر و شر 🔸 دو جاده ی وسیع را در نظر بگیرید که هر دو یک مقصد دارند و هر دو به یک رودخانه منتهی می شوند، منتها از این دو جاده، تنها یکی به پل متصل می شود و دیگری پلی روی رودخانه ندارد. آن دو جاده دو نوع زندگی در این دنیاست، برای کافر و مؤمن تا آن که به لبه رودخانه برسند؛ مرگ به منزله ورودی پل است و آدم با تقوا ماشین خود را از قبل در جاده ای که به پل منتهی می شود، انداخته است. قرآن هم می فرماید: «وَ العاقِبَة لِلمُتَقین». اما جاده ی سمت چپ پل ندارد تا به آن طرف وصل شود، ابتر و بی عاقبت است. انبیاء و اولیاء الهی آمده اند تا به کسانی که دارند در آن جاده دست چپ می افتند، بگویند: اینجا پل فرو ریخته است، یک قدری سرعت را کم کنید و به اطراف نگاه کنید و ماشین را در جاده ی سمت راست بیندازید و کار شیطان هموار کردن جاده ی دست چپی و رو به راه کردن وسایل سریع السیری است که انسان ها را به رودخانه می اندازد، و از آن طرف سنگ انداختن در این جاده ای که آخرش پل دارد. نان حلالی می خواهی بخوری، شیطان جاده اش را سنگ و کلوخ می کند. نان حرام بخواهی بخوری، جاده اش را شیطان آسفالت می کند. اگر بخواهی راست بگویی و درست باشی و کاسبی کنی، از حرام خوارها عقب می افتی و باید مقداری کسادی را تحمل کنی. جاده تقوی، آخر دارد؛ پل دارد؛ اما راهش بسیار صعب العبور است. آن جاده، اتوبان است، آسفالتش درجه یک است؛ اما وقتی به رودخانه می رسد، پل ندارد و همین عیب برایش کافی است. این دو تا جاده به موازات هم کشیده شده اند و تا یک متر مانده به پل، خدا راه پیچیدن را بازگذاشته است؛ تا لحظاتی که مرگ انسان نرسیده و دو چرخ اول در رودخانه نیفتاده، می توانی دور بزنی بیایی در جاده دست راست؛ ساحرانی را که فرعون برای رقابت با موسی استخدام کرده بود، رزق خدا را می خوردند اما عبادت فرعون می کردند. یک عمر برای عزّت و پیروزی فرعون، هر تلاشی کرده بودند؛ موسی(ع) گفت: شما اول شروع کنید. وقتی برنامه شان را اجرا کردند، موسی(ع) عصایش را انداخت و ناگهان تمام ریسمان های مارنمای آنها را بلعید و چیزی در میدان باقی نگذاشت. یک صحرا تجهیزات جادو را جاروب کرد. فهمیدند که این دیگر سحر نیست. شهادت به حقانیت موسی دادند؛ در قدم های آخر جاده بودند و نزدیک بود در رودخانه پرت شوند اما مسیرشان را به سمت راست تغییر دادند و یک ساعت بعد زیر شکنجه شهید شدند. بعد از چهل سال عبادت شیطان یک ساعت آخر عمرشان، خدا را بندگی کردند. خوش به حالشان که خوش اقبال ترین آدم ها بوده اند و الان جزء اولیاء الله هستند. از آن طرف هم بوده اند کسانی که عمری در جاده دست راست می راندند اما پیش از مرگ به دست چپ پیچیدند. زبیر در روز «اُحد» که حمزه(ع) شهید شد، در کنار امام علی(ع) ایستاد و با چند نفر انگشت شمار دیگر استقامت کرد. در جنگ «حنین» هم همینطور ایستادگی کرد و جزو معدود اصحابی بود که فرار نکرد. در همه ی فتوحات حضور داشت اما در جنگ جمل پسرش اغوایش کرد، و رفیق نااهل در او اثر گذاشت و به این توهم افتاد که علی(ع) سوابق و زحمات او را نادیده گرفته است. عارش شد که به رضای علی راضی بشود و با او کنار بیاید و سرانجام (به جاده چپ رفت و) کشته شد. @golestan_quran
۱۶ 🔶️🔹️ معرفی کتاب 🔸️ 📚 طب اسلامی گنجینه تندرستی 📚 👌 تالیف: دکتر رضا منتظر 💢 بسیار گرانبها و ارزشمند. 💢 دانلود فایل pdf کتاب 👇
Ganjine Tandorosti.PDF
33.63M
💢 دانلود فایل pdf کتاب: 👆 طب اسلامی گنجینه تندرستی @golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره مبارکه صف (آیات ۲ و ۳) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ (اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، چرا چيزى مى‌گوييد كه انجام نمى‌دهيد؟) كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ (نزد خدا سخت ناپسند است كه چيزى را بگوييد و انجام ندهيد.) @golestan_quran
۲۴ 👈 در محضر استاد: 💠 دکتر محمد جعفر غفرانی 💢 مهمترین «رذیلت اخلاقی» که انسان را از «عشق ورزیدن» و از «رشد و شکوفایی و زندگی و شادی و نشاط» باز می دارد، چیست؟ 🌿 آن رذیله و آن بیماری بسیار خطرناک از منظر خداوند، «حسادت» است که در آیه پایانی سوره فلق بیان شده است: وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ و تنها راه درمان آن، «خودشناسی» و فهم «سنت زیبا آفرین تبعیض» است. زیرا طبق این سنت الهی، «هر مخلوقی» و «هر فردی» ، «ویژگی های خاص خودش» را دارد. یعنی «هیچ دو انسانی، هیچ دو رد انگشتی، هیچ دو مورچه یا زنبور یا پشه یا ... پروانه ای مثل هم نیستند» و هر اتم و سلول و گیاه و جانور و جن و ملک و انسانی، «منحصر به فرد» است و «قابلیت و ظرفیت و لیاقت و استحقاق خاص خودش» را دارد. و اینکه «بعضی ها» اینطوری و «بعضی ها» آنطوری هستند، باعث پیدایش «زیبایی و تنوع و برکات بسیار زیادی در جهان» شده است. پس اگر انسان این دو نکته را عاقلانه بفهمد خودش را با هیچ مخلوق دیگری «مقایسه» نمی کند و به راحتی می تواند به «هر جلوه الهی» ، «صادقانه عشق» بورزد. اما افرادی که خود یا والدین یا همسر یا فرزند را با دیگران «مقایسه» می کنند (در اثر تحریک و فوران نفسانیت و منیتشان)، به «رقابت» و «حسادت» و «نفرت» گرفتار می شوند و هرگز نمی توانند «عشق ورزی صادقانه ای» را تجربه کنند. لذا «هیچ حسودی» ، «سالک راه حق» نمی شود. زیرا سالک راه حق، می خواهد برای همگان، «واسطه خیر» باشد و می گوید: خدایا؛ *أجر للناس علی یدی الخیر* (خدایا؛ خیر را از دست من برای مردم جاری کن.) در حالی که «حسود» ، دوست ندارد «خیر» در دست دیگران باشد. خداوند ما و شما را از هر مرتبه ای از حسادت حفظ فرماید. إن شاء الله تعالی 💢 سوالات خود را از استاد غفرانی به ادمین "گلستان قرآن" ارسال کنید: @golestan_quran_admin @golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۷ "دنیا کالای بی‌ارزشی است" 👌 یک از: 💢 آیه ۲۶ سوره مبارکه رعد 💢 به کلام استاد @golestan_quran
سوره مبارکه نحل (آیه ۴۳) وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُّوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ ﻭ ﻣﺎ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻧﻴﺰ، ﺟﺰ ﻣﺮﺩﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻭﺣﻲ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻳﻢ، ﻧﻔﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ. [ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﺁﻣﺪﻥ ﺗﻮ ﺗﻌﺠﺐ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﮕﻮ:] «ﺍﮔﺮ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﻴﺪ، ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﺫﻛﺮ ﺑﭙﺮﺳﻴﺪ.» @golestan_quran
۱۰ 💠 حجت الاسلام قرائتی 💠 🔸 اسماء و صفات الهی 🔸 گرچه همه‌ى نام‌ها و صفات الهى نيكوست و خداوند همه‌ى كمالات را دارد كه قابل احصا و شماره نيست، امّا در روايات، بر ٩٩ اسم تكيه شده، كه در كتب اهل‌سنّت مانند صحيح مسلم، بخارى، ترمذى نيز آمده است. و هركس خدا را با آنها بخواند، دعايش مستجاب مى‌شود. و هركس آنها را شماره كند، اهل بهشت است. البتّه منظور تنها شمردن لفظى و با حركات لب نيست، بلكه توجّه و الهام گرفتن از اين صفات و اتّصال به آنهاست. اين ٩٩ اسم، عبارتند از: « اللّه، اله، الواحد، الاحد، الصّمد، الاوّل، الآخر، السّميع، البصير، القدير، القاهر، العلىّ‌، الاعلى، الباقى، البديع، البارّ، الاكرم، الظاهر، الباطن، الحىّ‌، الحكيم، العليم، الحليم، الحفيظ‍‌، الحقّ‌، الحسيب، الحميد، الحفىّ‌، الربّ‌، الرّحمن، الرّحيم، الذّارء، الرّازق، الرّقيب، الرؤوف، الرّائى، السّلام، المؤمن، المهيمن، العزيز، الجبّار، المتكبّر، السيّد، السُبّوح، الشهيد، الصادق، الصانع، الطاهر، العدل، العفو، الغفور، الغنىّ‌، الغياث، الفاطر، الفرد، الفتّاح، الفالق، القديم، الملك، القدّوس، القوىّ‌، القريب، القيّوم، القابض، الباسط‍‌، قاضى‌الحاجات، المجيد، المولى، المنّان، المحيط‍‌، المبين، المقيت، المصوّر، الكريم، الكبير، الكافى، كاشف الضرّ، الوتر، النور، الوهّاب، الناصر، الواسع، الودود، الهادى، الوفىّ‌، الوكيل، الوارث، البرّ، الباعث، التوّاب، الجليل، الجواد، الخبير، الخالق، خير النّاصرين، الديّان، الشكور، العظيم، اللطيف، الشافى ». در قرآن، اسامى خدا تا ١٤٥ نام آمده و عدد ٩٩ در روايات، يا براى اين است كه برخى نام‌ها قابل ادغام و تطبيق بر بعض ديگر است، يا مراد اين است كه اين نام‌ها در قرآن نيز هست، نه اينكه فقط‍‌ اين تعداد باشد. در بعضى آيات، مضمون اين نام‌ها وجود دارد. مثلاً «صادق»، به عنوان نام خدا در قرآن نيست، ولى آيه‌ى «و من أصدق من اللّه قيلاً» يعنى چه كسى راستگوتر از خداست‌؟ آمده است. در برخى روايات و دعاها مانند دعاى جوشن كبير، نام‌هاى ديگرى هم براى خدا بيان شده است، البتّه بعضى از اسماى حسناى الهى، آثار و بركات و امتيازات خاصّى دارد. فخررازى مى‌گويد: همه‌ى صفات خداوند، به دو چيز بر مى‌گردد: بى‌نيازى او و نياز ديگران به‌ او. امام صادق عليه السلام فرمود: به خدا سوگند، اسماى حسنى ماييم. يعنى صفات الهى در ما منعكس شده است و ما راه شناخت واقعى خداييم. طبق اين احاديث، جمله‌ى «ذروا الّذين يلحدون» ، به ما مى‌گويد كه به ملحدين فضائل اهل‌بيت عليهم السلام تكيه و اعتنا نكنيد. در روايت ديگرى امام رضا عليه السلام فرمودند: ما اهل‌بيت عليهم السلام اسماى حسناى خدا هستيم كه عمل هيچ كس بدون معرفت ما قبول نمى‌شود. « نحن واللّه الاسماء الحسنى الّذى لايقبل اللّه من احد عملاً الاّ بمعرفتنا» عبارت «الاسماء الحسنى»، چهار بار در قرآن آمده است. اسماى حُسنى‌ سه مصداق دارد: صفات الهى، نام‌هاى الهى و اولياى الهى. امام رضا عليه السلام فرمود: هرگاه به شما مشكلات و سختى روى آورد، به وسيله‌ى ما از خداوند كمك بخواهيد و سپس فرمود: « وللّه الاسماء الحسنى فادعوه بها» امام رضا عليه السلام فرمود: «انّ‌ الخالق لا يوصف الاّ بما وصف به نفسه» آفريدگار، جز به آنچه خود توصيف كرده، وصف نمى‌شود. يعنى نمى‌توان از پيش خود بر خدا نام نهاد. مثلاً او را عفيف و شجاع و امثال آن ناميد. اسم، نمايانگر مسمّى است، ذات خداوند مقدّس است، نام او هم بايد مقدّس باشد. بنابراين هم ذات خدا را بايد منزّه شمرد، «سبحانه عمّا يشركون» و هم نام او را تنزيه كرد. «سبّح اسم ربّك الاعلى» لذا قرار دادنِ‌ نام ديگران در رديف نام خدا جايز نيست و نمى‌توان گفت: به نام خدا و خلق. شهيد مطهرى مى‌گويد: نام‌هاى خداوند جنبه علامت ندارند، بلكه نمايان‌گر صفت و حقيقتى از حقايق ذات مقدّس او مى‌باشند. امام صادق عليه السلام ذيل اين آيه ١٨١ اعراف فرمود: غير خدا را با اسم‌هاى الهى نام ننهيد و آنگاه به مناسبت جمله «يلحدون فى اسمائه» فرمود: «يضعونها فى غير مواضعها» آنان نام‌هاى الهى را در غير مورد آن بكار مى‌برند و با اين كار، مشرك مى‌شوند و به همين دليل خداوند فرمود: و ما يؤمن اكثرهم باللّه و هم مشركون» ايمان اكثر مردم با شرك همراه است. @golestan_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوره مبارکه لقمان (آیه ۱۸) 🌷وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ ♦️و از مردم [به نِخوت‌] رُخ برمتاب، و در زمين خرامان راه مرو كه خدا خودپسند لافزن را دوست نمى‌دارد. @golestan_quran