eitaa logo
زندگی بر مدار قرآن
9.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
473 ویدیو
56 فایل
اینجا به زندگی رنگ قرآن می‌دهیم 🕌دارالتفسیر حرم‌ مطهر امام رضا(ع) 📎فهرست عناوین کلی محتویات کانال https://eitaa.com/quranlive/4500 🎥پخش زنده https://rubika.ir/darotafsir اینستاگرام https://instagram.com/darotafsir ارتباط با ما: @AdminQuranlive
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 ➖ 🚩 ➖ 🏴 ➖ 🚩 ➖ 🏴 ➖ 🚩 ◀️ خلاصه مباحث نشست تدبر در زیارت عاشورا (جلسه دهم) 🗓 تاریخ: ۹۹/۶/۹ ⏺ سخنران: حجه الاسلام و المسلمین مهریزیان 🏴 ➖ 🚩 ➖ 🏴 ➖ 🚩 ➖ 🏴 ➖ 🚩 ▪️اللهم لک الحمد حمد الشاکرین لک ... : در این عبارت، گویا زائر از حیث معرفتی به یک مقام و منزلت بالایی رسیده که در پیشگاه خدا اینگونه عرض می‌کند: خدایا حمدها همه مخصوص توست؛ آن هم حمدهایی از جنس حمد انسان‌هایی که بر مصیبت‌هایی که تو بر آنها وارد کردی، شکرگزار هستند. ▪️اللهم ارزقنی شفاعه الحسین یوم الورود ... : خدایا به برکت این شباهتی که من تلاش می‌کنم بین خودم و اهداف و ارزش‌هایم با امام حسین (علیه‌السلام) ایجاد کنم، از تو می‌خواهم که شفاعت امام حسین (علیه‌السلام) را در روز قیامت، روزی من گردانی. بخشی از شفاعت در دنیا اتفاق می‌افتد که امام حسین (علیه‌السلام) واسطه می‌شوند تا ما سوار بر کشتی نجات ایشان شویم و بخش اصلی شفاعت در روز قیامت است که امام حسین (علیه‌السلام) وقتی پرونده ما بررسی می‌شود جایی که از دینداران عقب افتاده‌ایم محبّین خود را شفاعت می‌کنند و خدای مهربان، ما را بر امام حسین (علیه‌السلام) می‌بخشد‌. 📝 نکته: معنای واقعی شفاعت آن است که من در مسیر بندگی خدا تمام تلاش خودم را می‌کنم و اگر در جایی مغلوب نفس، شده و خطا کردم آنجا را به اهل بیت (علیهم‌السلام) می‌سپارم. ▪️و ثبت لی قدم صدق عندک مع الحسین و ... : خدایا هم من را ثابت قدم کن و هم صادق قدم با امام حسین ‌(علیه‌السلام) و اصحاب ایشان؛ همان کسانی که خون قلب‌شان را بخشیدند و جان‌شان را در پیشگاه امام حسین (علیه‌السلام) فدا کردند. اگر از خدا می‌خواهیم که ما را در راه امام حسین (علیه‌السلام) ثابت قدم کند، این دعا زمانی، دعا به معنای واقعی است و خدا به آن توجه می‌کند که همراه با تلاش باشد. پس باید برای اجابت این دعا تلاش کنیم؛ مثلا سبک زندگی ما به سبک زندگی امام حسین (علیه‌السلام) باشد، حضور و غیاب زندگی‌مان با امام تنظیم باشد، مرگ در راه خدا برای‌مان شیرین باشد و ... . 🆔@quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 از تمام همراهان کانال زندگی بر مدارقرآن، به ویژه شرکت‌کنندگان در کرسی درسهایی از نهج البلاغه۱ سپاسگزاریم. حضور شما موجب دلگرمی خادمان قرآنی شمس الشموس،امام رضاعلیه السلام است. 🌺 💠 به پشتوانه این همراهی از فردا ۱۶ شهریور، دومین دوره مجازی کرسی نهج البلاغه آغاز می گردد.امیداست این دوره که با هدف آشنایی بیشتر با سیره امام علی علیه السلام و انس با کلام آن حضرت طراحی شده ،بتواند پاسخگوی بخشی ازنیازهای جامعه شیعی باشد. 🕌 در کنار مضجع شریف امام مهربانیها دعاگوی همه شما عزیزان خواهیم بود. باماهمراه باشیدو کانال را به سایردوستانتان معرفی کنید. 🆔@quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نام خدا ➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖ ◀️ 💬 جلسه: اول 🗓 تاریخ: ۹۹/۶/۱۶ ⏺ موضوع: گوهر وجود ➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖ 📕 حکمت ۸۱: قِیمَهُ کُلّ امرِء مَا یُحسِنُه: قیمت هر کس به انداره کاری است که آن را نیکو انجام می‌دهد. دلیل انحرافات بسیاری از انسانها در دنیا همین است که ارزش خود را نمی‌دانند؛ ولی اگر معیار، چیزی باشد که امیرمؤمنان (علیه‌السلام) می‌فرمایند، هر کاری که انسان به درستی از عهده انجام آن برآید و درست انجام دهد، این ارزش انسان است. 📕 حکمت ۱۴۹: هَلَکَ امرُء لَم یَعرِف قَدرَهُ: هلاک شد هر کسی که قدر خودش را ندانست. منظور، کسی است که قدر خود را نمی‌داند؛ چه نسبت به اصل انسانیت که خدا او را به جای حیوان و گیاه، انسان خلق کرده است و چه در مباحث معرفتی که خدا او را به جای کافر، مسلمان خلق کرده و شیعه اثنی عشری و کنار امام رضا (علیه‌السلام) و ... قرار داده است. 📝 نکته: هر کس، حد و اندازه‌ای دارد که برای او مشخص شده است و اگر خودش را بیش از اندازه ببیند، باز هم قدر خود را نشناخته و هلاک شده است. اگر انسان واقعیت خود را درست بشناسد که در آن صورت است که دنبال رشد و پیشرفت خود، خواهد بود. 📕 حکمت ۴۴۹: مَن کَرُمَت عَلَیه نَفسُهُ هَانَت عَلَیه شَهَواتُهُ: کسی که شخصیتش نزد او گرامی و با کرامت شد، و جایگاه و انسانیتش برای او مهم بود، شهوات در نظرش پست و بی‌اهمیت می‌شود. در این حکمت، امیرمؤمنان (علیه‌السلام) نتیجه شناخت قدر و ارزش را بیان فرموده‌اند. منظور استفاده درست از غرایز و شهوت حلال نیست؛ بلکه منظور، شهوترانی و قوه حیوانی انسان است. هر چقدر که انسان، برای خودش کرامت قائل باشد، دنبال کارهای پست، کوچک و بی‌ارزشی که او را خوار و سرافکنده کند، نمی‌رود. 📕 حکمت ۴۵۶: الَا حُرّ یَدَعُ هَذِه اللُّمَاظَهَ لِاَهلِهَا: آیا نیست آزاده‌ای که دنیا را برای اهلش رها کند. یعنی انسان اگر آزاده باشد، بین دنیا و آخرت، آخرت را انتخاب می‌کند. نه اینکه از دنیا استفاده نمی‌کند؛ بلکه منظور، دل بستن به دنیاست. ❓در اینجا سوال مطرح می‌شود که پس قیمت ما چیست؟ و حضرت جواب می‌فرمایند: ✍️ انَّهُ لَیسَ لِاَنفُسِکُم ثَمَن اِلَّا الجَنَّه فَلَا تَبیعُوهَا اِلَّا بِهَا: بدانید که برای جان شما ارزش و بهایی نیست مگر بهشت. خدا شما را برای آخرت و برای بهشت خلق کرده است، پس خودتان را نفروشید جز به بهشت. 🆔@quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نام خدا 〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖ ◀️ 💬 جلسه: هجدهم 🗓 تاریخ: ۹۹/۶/۱۷ ⏺ موضوع: سوره مبارکه حجرات 〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖ ✅ سوره مبارکه حجرات سه مجموعه دارد: مجموعه اول: آیات ۱ تا ۵ مجموعه دوم: آیات ۶ تا ۱۲ مجموعه سوم: آیات ۱۳ تا ۱۸ ✍️ دسته اول؛ آیه ۱: نهی مومنان از پیشی گرفتن بر خدا و رسولش در گفتار و رفتار. 🔹 آیه ۱: یَا اَیُّهَا الّذِینَ آمَنُوا لاَ تُقَدِّمُوا بَینَ ... : خطاب به مومنان فرموده است: ای مومنان، در انجام هیچ کاری، بر خدا و رسولش پیشی نگیرید و از خدا بترسید از اینکه از دستور خدا و پیامبرش پا را فراتر بگذارید؛ چه در انجام واجبات و چه در ترک محرمات. و بدانید که خدا هم کلام شما را می‌شنود و هم کارهای شما را می‌بیند. ✍️ دسته دوم؛ آیات ۲ تا ۵: لزوم رعایت ادب در لحن گفتار با پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله). 🔹 آیه ۲: یَا اَیُّهَا الّذِینَ آمَنُوا لاَ تَرفَعُوا اَصوَاتَکُم ... : ای مومنان، در گفتگوی با پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) صدای خودتان را از صدای ایشان، بلندتر نکنید و اگر خواستید در حضور ایشان با یکدیگر صحبت کنید، با صدای بلند صحبت نکنید آنگونه که در حضور یکدیگر، با هم صحبت می‌کنید. که اگر چنین کنید، در آن صورت، اعمالتان تباه و حبط می‌شود و شما هم متوجه نیستید. پس: اولا، باید ادب صحبت با پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ثانیا، ادب صحبت در محضر ایشان را رعایت کنید. 🔹 آیه ۳: اِنّ الَّذِینَ یَغُضُّونَ اَصوَاتَهُم عِندَ رَسُولِ الله ... : کسانی که صدای خود را به نشانه احترام، در مقابل پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) پایین می‌آورند و حرمت ایشان را رعایت می‌کنند، اینها همان کسانی هستند که خداوند قلوب آنها را برای تقوا خالص کرده است؛ یعنی رعایت ادب در محضر پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) باعث می‌شود که قلب انسان برای تقوا آماده شود. و برای آنها، آمرزش و پاداش عظیمی در نظر گرفته شده است. 🔹 آیه ۴: اِنَّ الَّذِینَ یُنَادُونَکَ مِن وَرَاءِ الحُجُرَاتِ ... : کسانی که تو را از پشت حجره‌ها با صدای بلند صدا می‌زنند، اکثرشان کسانی هستند که قدرت تعقل ندارند؛ زیرا بی‌ادبی، نشان بی‌عقلی است. این افراد، نقطه مقابل گروه اول هستند. 🔹 آیه ۵: وَ لَو اَنَّهُم صَبَرُوا حَتَّی تَخرُجَ اِلَیهِم ... : اگر صبر می‌کردند تا خودت سراغ‌شان بروی، برای آنها بهتر بود و رحمت و آمرزش و اجر عظیم شامل حال آنان می‌شد؛ ولی از آنجایی‌ که افراد ناآگاه، قبلا دچار چنین عملی شده بودند، و با نزول این آیه به وحشت افتادند که ما چنین بودیم و نمی‌دانستیم، خدای متعال نسبت به کسانی که نادانسته این کار را انجام دادند، غفور است و رحیم و دست‌شان را می‌گیرد. ♻️ جمع‌بندی آیات ۱ تا ۵ سوره مبارکه حجرات: پیشی نگرفتن بر پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در گفتار، رفتار و آداب. 🆔@quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ج8صحیفه-99،6،18.mp3
9.38M
🎙صوت: ☑️موضوع:دعای هشتم صحیفه سجادیه 👤مدرس: 🆔@quranlive
به نام خدا ➗➖➗➖➗➖➗➗➖➗➖➗➖➗ ◀️ 💬 جلسه: هشتم 🗓 تاریخ: ۹۹/۶/۱۸ ⏺ موضوع: دعای هشتم صحیفه سجادیه ➗➖➗➖➗➖➗➗➖➗➖➗➖➗ 🔻🔻دعای هشتم صحیفه سجادیه🔻🔻 و کان من دعائه (علیه‌السلام) فی الاستعاذه من المکاره و سیئ الاخلاق و مذام الافعال ✴️ دومین اخلاق ناپسندی که در دعای هشتم صحیفه سجادیه از آن به خدا پناه می‌بریم، افروختگی غضب است: "سَوْرَةِ الْغَضَبِ" 🔸کلمات: "سَوْرَةِ" در لغت به معنای شدت و افروختگی است؛ مانند زمانی که آتش افروخته شده و زبانه می‌کشد و "الْغَضَبِ" جوش و خروشی است که در نفس آدمی ایجاد می‌شود، برای آنکه انتقام بگیرد، یا اینکه خون انسان به جوش می‌آید و باعث می‌شود که انسان یا انتقام بگیرد یا ضرر و آزاری را از خودش دور کند. 📝 نکته ۱: غضب در معنای اول، مانند حرص، مثبت و منفی ندارد و بستگی دارد انسان برای چه چیزی خشم و ایجاد می‌شود. برای همین امام کلمه "غَضَب" را با "سَوْرَةِ" به کار می‌برند: یعنی پناه می‌برم از این که غضب من از حد خودش خارج شود. 📝 نکته ۲: اینکه خداوند قوه غضب را در انسان قرار داده است نعمت الهی است که به وسیله آن انسان می‌تواند غضبناک شود؛ اما به شرط آنکه در مسیر خودش و تحت حاکمیت قوه عقل او باشد؛ مانند زمانی که به دین و ناموس انسان تعرض می‌شود و او باید غضبناک شود؛ اما جایی‌که انسان از حکم عقل خارج می‌شود، نتیجه‌اش می‌شود برافروختگی غضب و امام زین‌العابدین (علیه‌السلام) از آن به خدا پناه می‌برند. 🔸غضب در روایات: ▫️امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: ۱. اصلا ادب و خشم با یکدیگر جمع نمی‌شوند. ۲. از غضب بپرهیزید که اول آن دیوانگی و آخرش پشیمانی است. ۳. از خشم بپرهیز که لشکری از لشکریان ابلیس است. ۴. خشم و غضب، باعث فساد ایمان می‌شود. ▫️امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: غضب، کلید هر زشتی و پلیدی است. 🔸ریشه غضب: علمای اخلاق می‌گویند: چهار صفت وجود دارد که وقتی با هم جمع می‌شود، ریشه عصبانیت و غضب است: کبر (اینکه انسان، خودش را از دیگران بالاتر بداند؛ عُجب (اینکه انسان، همه کارهای خود را زیبا ببیند)؛ حسد (اینکه انسان از موفقیت دیگران ناراحت شود)؛ کینه (اینکه انسان در وجودش نفرت از دیگران باشد). 🔸درمان غضب: قدم اول: درمان ریشه‌ها (کبر، عجب، حسد، کینه)؛ قدم دوم: فکر کردن به آثار و پیامدهای غضب؛ قدم سوم: تقویت عقل و قوه عاقله؛ قدم چهارم: پرهیز از همنیشنی با افراد عصبانی؛ قدم پنجم: بالا بردن توحید و خداشناسی. 🆔@quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا