eitaa logo
زندگی بر مدار قرآن
10.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
487 ویدیو
56 فایل
اینجا به زندگی رنگ قرآن می‌دهیم 🕌دارالتفسیر حرم‌ مطهر امام رضا(ع) 📎فهرست عناوین کلی محتویات کانال https://eitaa.com/quranlive/7 🎥پخش زنده https://rubika.ir/darotafsir اینستاگرام https://instagram.com/darotafsir ارتباط با ما: @AdminQuranlive
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ج8خا2_99.6.26.mp3
5.14M
🎙صوت: ☑️موضوع: عرصه های تربیت فرزند(تربیت فطری) 👤مدرس: 🤚عذرخواهی بابت عدم کیفیت صوت این جلسه 🆔@quranlive
به نام خدا ➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿ ◀️ 💬 جلسه: هشتم 🗓 تاریخ: ۹۹/۶/۲۶ ⏺ موضوع: عرصه‌های تربیت فرزند (تربیت فطری) ➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿ ♦️ تربیت فطری: فطرت همان وجدان است. هر فرزندی که به دنیا می‌آید خداوند در وجودش فطرت را قرار داده است و این فطرت، یک فطرت توحیدی و خداگرایی است. ولی گاهی اوقات، زنگار می‌گیرد و باید این زنگارها زدوده شود؛ بنابراین باید از بدو تولد روی فطرت کودک کار کرد. ♦️ راهکارهای تربیت فطری: 1️⃣ مناجات و ارتباط با خدا: خواندن برخی دعاها مانند دعای کمیل، ابوحمزه و... برای جلای روح. 2️⃣ یادآوری قصه‌های انبیای الهی و بزرگان: قصه‌های قرآن برای بیدار کردن فطرت‌ها است؛ داستان نجات حضرت یونس (علیه‌السلام) از کام نهنگ، ماجرای نجات حضرت یوسف (علیه‌السلام) از زندان، قصه حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) و ... 3️⃣ بلاها: بلاهای دنیا، برای بیدار کردن فطرت است؛ کرونا، قحطی، زلزله و ... . خداوند فرموده: ما بلا بر شما وارد می‌کنیم تا به سمت ما بیایید. ♦️ تربیت عاطفی: انسان یک موجود عاطفی است. در بدو تولد، کودک علم ندارد، جسم او ضعیف است، ولی عاطفه‌اش فعال است. ♦️ راهکارهای تربیت عاطفی: 1️⃣ تکریم: انسان هم خودش را باید تکریم کند و هم دیگران را. نقطه مقابل تکریم آن است که انسان چه خودش و چه دیگران را تحقیر کند و پست بشمارد. 2️⃣ محبت: اگر برادران حضرت یوسف (علیه‌السلام) تصمیم بر قتل یوسف گرفتند برای این بود که می‌گفتند: یوسف نزد پدر ما محبوب‌تر از ما است، پس او را می‌کُشیم تا پدر به ما توجه کند. نسبت به همه محبت داشته باشیم؛ زیرا اگر به انسان محبت نشود رشد نمی‌کند. 3️⃣ توجه: در رشد عاطفی، رابطه انسان باید همیشه با دیگران عاطفی باشد. نحوه رابطه عاطفی خیلی مهم است؛ همچنانکه حضرت یعقوب (علیه‌السلام) فرزندانش را "دلبندم" خطاب می‌کند. تحقیر و مقایسه کردن نیز ممنوع است. ♦️ تربیت روحانی: یکی از ابعاد انسان روح است. برای رشد روحانی چه باید کرد؟ دعا، قرآن، نماز، عبادت‌ها، حرم و ... در بحث روح، تاثیرگذار است. امام رضا (علیه‌السلام) روزی ده جزء قرآن می‌خواندند، در حال قرآن خواندن می‌خوابیدند. 🔲 احساسات سه دسته هستند: 🔺 امید: انسان یا امیدوار است یا ناامید. انسان امیدوار رفتارهایش بسیار خوب است و به همین دلیل سعی می‌کنیم، همیشه امید بدهیم. امید کاذب داریم و امید صادق. امید کاذب وعده و وعید بی‌اساس است ولی امید واقعی دست خداوند است پس باید خودمان و فرزندانمان را به امید به خدا متصل کنیم. در قرآن هر جا انسان به بن‌بست می‌رسد خدا هست. امید خدا همراه با عمل است. 🔺 شادی: ما باید شاد باشیم و تولید شادی نماییم. شادی کاذب داریم که تخریب‌کننده است؛ مانند موسیقی، مواد و ... . شادی صادق داریم که شادی دینی است؛ مثلا بخشندگی و کمک به دیگران، تولید شادی می‌کند. هدایت شادی می‌آورد. هدایت یعنی انسان، کارش را درست انجام بدهد. 🔺 محبت: چند نکته را در محبت باید دقت کرد: الف‌. اعتدال در محبت داشته باشیم؛ اگر به کسی زیاد محبت شود لوس می‌شود، کم هم محبت شود عقده‌ای می‌شود. ب. عدالت در محبت داشته باشیم. اگر کسی چهار فرزند دارد، محبت او به همه مساوی باشد. ج. به چه کسی محبت کنیم؟ 🆔@quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نام خدا ➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖ ◀️ 💬 جلسه: سوم 🗓 تاریخ: ۹۹/۶/۳۰ ⏺ موضوع: دانش افزایی (قسمت اول) ➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖ 📕 حکمت ۱۴۷: ▫️قالَ كُمَيْلُ بْنُ زِيَادٍ أَخَذَ بِيَدِي أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ... : کمیل‌ بن‌ زیاد می‌گوید: امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) دست مرا گرفت و مرا به سمت بیرون شهر کوفه، برد. حضرت، آه پر دردی کشیدند و فرمودند: کمیل، بدان که قلبها مانند ظرفها هستند. بهترین قلبها ظرفی است که وسیع‌تر باشد. معلوم می‌شود که قلب باید ظرفیت داشته باشد مثل گشایش سینه که حضرت موسی (علیه‌السلام) از پروردگار خواست (رَبِّ اشرَح لِی صَدرِی). پس نگهدار و به خاطر بسپار چیزی را که من برای تو خواهم گفت: ▫️النَّاسُ ثَلاَثَهٌ فَعَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَي سَبِيلِ نَجَاهٍ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ ... : مردم سه دسته‌اند: دانشمند الهی و فقیه دین شناس، دانشجوی در مسیر رستگاری، نادان و فرومایه‌ای پست که پیرو هر بانگ زننده‌ای هستند و به هر طرفی گرایش پیدا می‌کنند (بادی به هر جهت). اینها از روشنایی دانش، نوری را دریافت نمی‌کنند و به هیچ پناهگاه استواری هم چنگ نمی‌زنند، صرفا به دلیل آنکه علم ندارند. 📝نکته ۱: امام (علیه‌السلام) در ظاهر به کمیل و در واقع به همه ما می‌فرمایند: یا عالم ربّانی باش و یا دانشجوی دنبال علم؛ در غیر این صورت چاره‌ای نداری که جزو دسته سوم باشی: بادی به هر جهت. 📝نکته ۲: منظور از عالم ربّانی کسی است که علمش الهی است یا در راه الهی استفاده می‌شود. 📝نکته ۳: حتی برخی با اینکه اهل علم هستند ولی بادی به هر جهت هم می‌باشند. ▫️يا كُمَيْلُ الْعِلْمُ خَيْرٌ مِنَ الْمَالِ ... : کمیل، علم از مال، بهتر است. علم، تو را و دین و باور و جایگاه تو را حفظ می‌کند؛ ولی تو باید مال را حفظ کنی. علم نیازی به نگهداری ندارد و خودش نگهدار توست؛ اما مال نیاز به نگهداری دارد. نفقه که می‌دهی، اموالت کم می‌شود؛ ولی علم رشد می‌کند و زیاد می‌شود با انفاق (همان روایت معروف: زَکَاهُ العِلمِ نَشرُهُ). و کسی که مال، او را ساخته و بزرگ کرده است، با زوال مال، از بین می‌رود. کمیل، بدان که معرفت و آشنایی نسبت به علم، تلاشی است که به آن پاداش تعلق می‌گیرد. ▫️بهِ يَكْسِبُ الإِْنْسَانُ الطَّاعَهَ فِي حَيَاتِهِ وَ جَمِيلَ الأُْحْدُوثَهِ بَعْدَ وَفَاتِهِ: انسان در زمان حیات خودش به واسطه این علم، خدا را اطاعت می‌کند و بعد از اینکه از دنیا می‌رود نام نیک از خودش به جای می‌گذارد. علم، فرمانده است و حکم می‌کند و دستور می‌دهد؛ ولی مال محکوم است است و باید فرمانبردار باشد. منظور امام این است که: مال با اینکه بد نیست؛ اما در مقابل علم، اصلا به حساب نمی‌آید و اصلا نمی‌شود آن را با علم مقایسه کرد. ▫️يا كُمَيْلُ هَلَكَ خُزَّانُ الأَْمْوَالِ وَ هُمْ أَحْيَاءٌ وَ الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ ...: کمیل، ثروت‌اندوزان هلاک شدند و نامی از آنها نیست حتی اگر در بین مردم زندگی هم می‌کنند هلاک شدند؛ ولی دانشمندان، تا دنیا برقرار است باقی‌اند و هستند. از دنیا هم رفته باشند، نامشان بر سر زبان‌ها است. درست است که جسم‌شان مفقود است و خودشان از دنیا رفته‌ اند؛ ولی آثار آنها در دلهای مردم است. ▫️ها إِنَّ هَاهُنَا لَعِلْماً جَمّاً وَ أَشَارَ بِيَدِهِ إِلَي صَدْرِهِ ... : حضرت، اشاره به سینه مبارک‌شان کرده و فرمودند: کمیل، بدان در اینجا علم فراوانی وجود دارد. کاش کسانی را پیدا می‌کردم تا علمی را که در سینه دارم، حمل می‌کردند. منظور ائمه (علیهم‌السلام) نیستند؛ بلکه منظور، افرادی غیر از ائمه هستند که ظرفیت درک این علم را داشته باشند. ▫️بلَي أَصَبْتُ لَقِناً غَيْرَ مَأْمُونٍ عَلَيْهِ ... : چرا من کسانی را پیدا کردند که این علوم را می‌خواستند، تیزهوش و با استعداد بودند؛ اما قابل اعتماد نبودند چون علم دین را برای دنیا می‌خواستند. افرادی بودند که دین را وسیله کسب دنیا قرار داده بودند. با تکیه بر نعمت‌های خدا بر بندگان او و با برهان‌های الهی به اولیای الهی فخر می‌فروختند. هدف‌شان مقدس نبود. پس معلوم می‌شود انسان از علم مقدس هم می‌تواند سوءاستفاده کند. یا عدّه دیگری را یافتم که مطیع و تسلیم حاملان حق بودند؛ اما بصیرت لازم را در شناخت حقیقت نداشتند. اینها اولین شبهه‌ای که به دلشان می‌افتد، نظرشان تغییر می‌کند. ▫️ألاَ لاَ ذَا وَ لاَ ذَاكَ ... : پس ای کمیل، آگاه باش که نه دسته اول و نه دسته دوم، اهلیت علم مرا ندارند. ╭┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔 @quranlive ╰┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╯
به نام خدا ➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖ ◀️ 💬 جلسه: سوم 🗓 تاریخ: ۹۹/۶/۳۰ ⏺ موضوع: دانش افزایی (قسمت دوم) ➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖ 📕 حکمت ۳۶۶: الْعِلْمُ مَقْرُونٌ بِالْعَمَلِ فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ ... : علم و عمل در کنار هم و با هم هستند. پس کسی که دانست، باید عمل کند؛ چون علم ندا می‌دهد و عمل را می‌خواند، پس اگر اجابت کرد که علم می‌ماند و اگر اجابت نکرد، می‌رود. کنایه از اینکه اهل علم باید اهل عمل هم باشند. 📝نکته ۱: منظور از علم فقط علماء، فقها و پزشکان و ... نیستند. اهل علم یعنی کسانی که به علمی رسیده‌اند. 📝نکته ۲: در روایات داریم که هفتاد گناه جاهل بخشیده می‌شود قبل از اینکه یک گناه عالم بخشیده شود، این روایات فقط مخصوص فقها و علماء نیست؛ بلکه شامل کسانی که به طور عموم می‌دانند، هم می‌شود. 📝نکته ۳: آیت‌الله بروجردی می‌فرمودند: من روایات بسیاری را درباره فضیلت و جایگاه علم و عالم مطالعه کرده‌ام و تمام فضیلت‌ها درباره علمی است که همراه عمل باشد، وگرنه علمی که اثربخشی برای خود فرد یا دیگران نداشته باشد، فضیلتی ندارد. 📝نکته ۴: علم را حتی شده از چین، یا از انسان منافق یا ... باید فراگرفت. باید دید "چه می‌گوید" نه اینکه "که می‌گوید". 📚 تکلیف: این جمله امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) را کامل کرده و ترجمه آن را بنویسید: "سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي ..." ╭┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╮ 🆔 @quranlive ╰┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╯