eitaa logo
زندگی بر مدار قرآن
9.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
473 ویدیو
56 فایل
اینجا به زندگی رنگ قرآن می‌دهیم 🕌دارالتفسیر حرم‌ مطهر امام رضا(ع) 📎فهرست عناوین کلی محتویات کانال https://eitaa.com/quranlive/4500 🎥پخش زنده https://rubika.ir/darotafsir اینستاگرام https://instagram.com/darotafsir ارتباط با ما: @AdminQuranlive
مشاهده در ایتا
دانلود
تربیت دینی کودک (۶) تربیت بدنی و ذهنی.mp3
7.1M
🎙صوت: قرآنی_جلسه6 : تربیت بدنی و ذهنی 👤سخنران: حجه الاسلام آبادی 🆔@quranlive
قرآنی به نام خدا ➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿ ◀️ خلاصه مباحث کرسی خانواده قرآنی ۲ 🗓 تاریخ: ۹۹/۰۵/۰۸ ⏺ موضوع: تربیت بدنی و ذهنی ➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿ ✍️ برخی معتقدند انسان یک موجود دو بعدی است و دارای جسم و روح؛ ولی ما معتقدیم انسان موجودی شش بعدی است: جسم، روح، اندیشه، فطرت، احساس و ذهن. اگر انسان بخواهد رشد کند، در تمامی این ابعاد باید رشد کند. در این جلسه، به تربیت بدنی و ذهنی می‌پردازیم. ♦️ تربیت بدنی: هدف مهم از تربیت بدنی، فقط قوی شدن انسان نیست؛ بلکه هدف اسلام این است که فرزندی تربیت کنیم که از نظر جسمی قدرتمند بشود تا در آینده اهل جهاد و مبارزه و فرماندهی باشد؛ مانند حضرت موسی (علیه‌السلام) مدافع مظلوم باشد، مانند حضرت طالوت (علیه‌السلام) رزمنده و مجاهد باشد، مانند حضرت داوود (علیه‌السلام) استکبارستیز باشد. تربیت بدنی توحیدی یعنی این. ♦️ عوامل موثر بر تربیت بدنی: 1️⃣ تغذیه: رعایت نکات مفید در تغذیه، همچون: ▫️و الوالدات یرضعن اولادهن ...: تغذیه نوزاد با شیر مادر به مدت دو سال، بدون دغدغه و با آرامش مادر؛ ▫️طیباً: خوردن غذای موافق طبع بدن و بدون ضرر؛ ▫️لاتسرفوا: پرهیز از اسراف، پرخوری و بدخوری؛ ▫️حرّمَت عَلیکُم ... : پرهیز از حرام‌خواری، مردار، خون، چیزهای نجس و ... ؛ ▫️لهُم رِزقُهُم فِیها بُکرَه وَ عَشِیّاً: خوردن دو وعده غذا در روز: صبح و بعد از ظهر. 2️⃣ ورزش: جسم برای قوی بودن به ورزش نیاز دارد: پیاده‌روی، شنا، تفریح، اردو، کوهنوردی و ... . 3️⃣ خواب شبانه: انسان اگر شب بخوابد، بدن سالمی خواهد داشت. بین الطلوعین، بیدار باشد و خواب قیلوله (قبل از ظهر) را داشته باشد. خواب مناسب و خواب کافی برای کودک لازم است. قرآن کریم می‌فرماید: شب را برای آرامش شما قرار دادیم. 4️⃣ موسیقی: اعصاب انسان با موسیقی ارتباط دارد و وقتی موسیقی‌های تند گوش می‌کند مغز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و برای او ضرر دارد. 5️⃣ بویایی: استفاده از عطرها: روایت داریم پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بیش از خرج خوراک خانه، برای عطر هزینه می‌کردند. حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) بیش از جهیزیه، با خود عطر به همراه بردند. 6️⃣ درمان سریع و به موقع بیماری: تاکید بر درمان سنتی است که درمانش با تغذیه است؛ نه درمان شیمیایی. ♦️ تربیت ذهنی: ذهن با فکر فرق می‌کند. شعر و ریاضی و شیمی و ... مربوط به ذهن کودک است که به آن اطلاعات می‌گوییم. ذهن باید به تدریج رشد کند و اطلاعات او بالا برود. کودک در بدو تولد چیزی نمی‌داند (لا یعلمون شیئا) ولی شروع می‌کند به یادگیری. دانشمندان معتقدند انسان ۹۰٪ اطلاعاتش را تا سن ۵ سالگی یاد می‌گیرد و تا پیری فقط ۵٪ یا ۱۰٪ بر اطلاعات او افزوده خواهد شد. ♦️ عوامل موثر بر تربیت ذهنی: رفتار پدر و مادر، قصه‌گویی، پاسخ به سوالات فرزند، بازی و سرگرمی، آموزش دین و مسائل اخلاقی با زبان شیرین کودکی از جمله مسائلی است که در تربیت ذهنی فرزند، موثر می‌باشد. 🆔@quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تلاوت قرآن سوره ال عمران.آیه61 قاری:شحات محمد انور 🆔@quranlive
43.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙صوت:#نشست قرآنی_جلسه اول #موضوع:شرح زیارت امیرالمومنین(ع)در روز عید غدیر 👤سخنران: #استاد ابوالفضل بهرام پور 🆔@quranlive
زیارت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در روز عید غدیر به نام خدا ✨➖✨➖✨➖✨➖✨➖✨➖✨ ◀️ خلاصه مباحث نشست قرآنی 🗓 تاریخ: 99/5/11 ⏺ موضوع:شرح زیارت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)در روز عید غدیر ✨➖✨➖✨➖✨➖✨➖✨➖✨ امامان در حکومت بنی امیه خیلی آزاد نبودند تا سخنرانی و کلاس رسمی داشته باشند، به جز امام صادق (علیه‌السلام) که ۴۰۰۰ شاگرد داشتند. حضرت امام هادی (علیه‌السلام) را که برای تبعید احضار کرده بودند، در راه که از نجف عبور می‌کردند، زیارت‌ غدیریه را خواندند و در لابلای این زیارت‌نامه، صفات برتر حضرت علی (علیه‌السلام) را آورده‌اند که می‌تواند دلیل امامت و خلافت ایشان باشد. 🔴 آیات ذیل زیارت‌نامه 1️⃣ "هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله": خدا رسولش را با برنامه هدایت و دین حق ارسال کرد تا آن پیامبر را پیروز گرداند. روی ادامه آیه اختلاف است: "علی الدین کله": ۱. یعنی بر تمام ادیان او را پیروز کند. ۲. بر دین اسلام تا کامل نشود و آن را رها نمی‌کند. تا پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، تمام دین اسلام را با ریز و درشت‌اش به پایان برساند، خدا او را موفق خواهد کرد تا این دین را بر کلیتش پیروز گرداند. در آیه مراد، دین اسلام است که خداوند نمی‌گذارد این دین ناقص بماند. 2️⃣ "عم یتساءلون عن النباء العظیم": درباره چه چیزی از یکدیگر پرس و جو می‌کنند؟ درباره آن نباء و قیامت که بسیار باعظمت است. 🔻 مراد از "نباء عظیم": شآن آیه و دو سطر اول سوره نباء درباره انکار معاد است. مخالفان در انکار اصل معاد متحد بودند ولی در شکل انکار، اختلاف داشتند و از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) که آورنده خبر بود، نمی‌پرسیدند تا اختلاف‌شان حل شود. و خداوند می‌فرماید: "کلا سیعلمون" به زودی خواهید دانست ولی زمانیکه دیگر دیر است. سوال آنها بیمارگونه و از روی انکار بود. 🔺ارتباط نباء عظیم با امیرالمؤمنین (علیه‌السلام): ماجرای خلافت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) نیز مانند معاد، مورد اختلاف بود. و چون تشابه تاریخی اختلافی ماجرای ولایت علی (علیه‌السلام) با معاد برابر است، بعضی از تفاسیر گفته‌اند ماجرای امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) یکی از مصادیق نباء عظیم است. 3️⃣ "ثم لتسئلن یومئذ عن النعیم": در زیات‌نامه آمده است که: یا علی سلام بر تو که چه نعمتی هستی که در قیامت از تو سوال می‌شود. در سوره تکاثر نیز آمده است: "ثم لتسئلن یومئذ عن النعیم": از خیلی از نعمت‌ها سوال می‌شود که یکی از آنها و مهمترین‌شان امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) است و درباره ولایت ایشان هم در قیامت سوال می‌شود. 4️⃣ "مخلصا له الدین": سلام بر تو، ای عبادت‌گری که دینت، عبادت و بندگی‌ات خالص برای خداست. "مخلصا له الدین" در تایید نسبتی است که به این بزرگوار داده است. معنایش این است که این بزرگواران به این آیه عمل کرده‌اند و مصداق اتم هستند. 5️⃣ "اولی بالمومنین": ای علی، تو به عنوان ولی امر مسلمین اولی هستی بر مردم که هر چه می‌گویی فدا کنند. معلوم است اولاً پیامبر، "اولی بالمومنین من انفسهم و اموالهم" است و مقدم است؛ حتی حفظ جان پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) مقدم است. به همین دلیل، حضرت علی (علیه‌السلام) در "لیله‌المبیت" به این دستور عمل فرمود که مصداق اتم محافظ رسول می‌شود. نفر دوم به این معنا با اینکه داریم؛ اما کم داریم. "ولی بالمومنین" شآن حضرت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) است؛ ولی در مورد حضرت علی (علیه‌السلام) هم راحت می‌شود گفت و لازم نیست بگوییم مصداق اتم؛ زیرا فقط آنها تعیین شده‌اند. این یک مورد، همه مصداق‌هایش اهل بیت (علیهم‌السلام) هستند و لاغیر. 6️⃣ "ان الله اشتری من المومنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه": این آیه را به خاطر رشادت ایشان خوانده و فرموده است: الله خریدار ست. می‌خرد از مومنان جان و مالشان را. (هر وقت "اشتری" آمد حرف باء، باء مقابله است) چند می‌خرد؟ به قیمت بهشت و در برابر بهشت. در راه خدا کشته می‌شوند و می‌کشند. این وعده‌ای است که نه تنها در قرآن که در تورات و انجیل هم این وعده را داده است ... این فوز و کامیابی عظیم است. در اینجا نمی‌توانیم بگوییم فقط ایشان را می‌گوید، همه شهیدان را می‌گوید؛ ولی مصداق اتم آن اهل بیت (علیهم‌السلام) هستند که نفر اول این معامله می‌باشند. 🆔@quranlive
خطبه غدیر99.5.11.mp3
19.62M
🎙صوت:#نشست قرآنی_جلسه اول #موضوع:شرح خطبه غدیر 👤سخنران: حجه الاسلام#مهریزیان 🆔@quranlive
غدیر به نام خدا ⚡️ ➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️ ◀️ خلاصه مباحث نشست قرآنی 🗓 تاریخ: 99/5/11 ⏺ موضوع: شرح خطبه غدیر ⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️ اگر بخواهیم از ابتدا تا انتهای خطبه غدیر را در یک جمله خلاصه کنیم، آن یک جمله، این است: "امامت ادامه رسالت". در تمام خطبه پیامبر بزرگوار (صلی‌الله‌علیه‌وآله) تلاش می‌کنند تا به مردم بگویند: بعد از من جریان رسالت و نبوت، در قالب یک عنوان جدید به نام امامت ادامه خواهد داشت. 🔴 متن خطبه غدیر ابتدای خطبه با "الحمدلله" آغاز شده است. معمولاً بزرگان، کلام خود را با حمد و سپاس خدا شروع می‌کنند. در اینجا دو سوال مطرح می‌شود. 1️⃣ معنای دقیق الحمدلله چیست؟ الحمدلله یعنی هر چه خوبی در این دنیا است مال خداست و هر چه کار خوب است فعل اوست؛ یعنی خدایا تو هر کاری که انجام می‌دهی بهترین است. همه حمدها مال خداست. 2️⃣ چرا در آغاز سخن الحمدلله می‌‌گوییم؟ الحمدلله یک اثر تربیتی در زندگی ما دارد. اینکه اگر موفقیتی در زندگی ما به وجود آمد، کسی که آن را برای ما رقم زده است، خداست؛ به عبارتی، الحمدلله دو فایده دارد: یکی، درمان غرور؛ و دیگری، درمان یاس و ناامیدی. ✴️ بخش اول؛ صفات خدا: 🔻الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی: حمد و ستایش مخصوص خدایی است که: 🔻علا فی تَوَحُّدِهِ وَ دَنا فی تَفَرُّدِهِ: بلند مرتبه است در عین یکتایی. یکی بودن برای خدا نشانه ضعف نیست و در عین یگانگی، به موجودات نزدیک است. 🔻و جَلَّ فی سُلْطانِهِ وَ عَظُمَ فی اَرْکانِهِ: در سلطنتش شکوهمند است و ارکان قدرتش عظمت دارد. 🔻و اَحاطَ بِکُلِّ شَیءٍ عِلْماً وَ هُوَ فی مَکانِهِ وَ قَهَرَ جَمیعَ الْخَلْقِ بِقُدْرَتِهِ وَ بُرْهانِهِ: به هر چیزی احاطه علمی دارد بدون هرگونه انتقالی. توجه به احاطه خدا بر ما، یکی از عوامل مهم جلوگیری از گناه است. همه آفریدگان مقهور قدرت او هستند. 🔻مجیداً لَمْ یَزَلْ مَحْموداً لایَزالُ: بزرگواری او دائم و مستمر است. دائما او را حمد می‌کنند. 🔻بارِئُ الْمَسْمُوکاتِ وَ داحِی الْمَدْحُوّاتِ وَ جَبّارُ الْأَرَضینَ وَ السّماواتِ: برفرازنده بلندی‌ها و گستراننده سطح زمین است. مسلط بر زمین و آسمان‌ها است. 🔻قدُّوسٌ سُبُّوحٌ رَبُّ الْمَلائکَةِ وَ الرُّوحِ: تسبیح‌شده و پاک و منزه از هر عیب و پرودگار ملائکه و روح است. 🔻متَفَضِّلٌ عَلی جَمیعِ مَنْ بَرَأَهُ مُتَطَوِّلٌ عَلی جَمیعِ مَنْ أَنْشَأَهُ: تفضل‌ کننده‌ای است بر آنچه پدید آورده. افزون بخش است بر هر چه ایجاد کرده است. 🔻یلْحَظُ کُلَّ عَیْنٍ وَ الْعُیُونُ لاتَراهُ: کَریمٌ حَلیمٌ ذُو أَناتٍ: هر چشمی را می‌بیند ولی چشمها او را نمی‌بیند. بزرگواری است که بندگان را مهلت می‌دهد. 🔻قدْ وَسِعَ کُلَّ شَیءٍ رَحْمَتُهُ وَ مَنَّ عَلَیْهِمْ بِنِعْمَتِهِ: رحمت وسیعش همه چیز را فراگرفته و با نعمت فراوانش به آفریده‌هایش احسان کرده است. 🔻لا یَعْجَلُ بِانْتِقامِهِ وَ لایُبادِرُ إِلَیْهِمْ بِمَا اسْتَحَقُّوا مِنْ عَذابِهِ: در انتقام گرفتن از گردنکشان، شتاب نمی‌کند. در عذابی که استحقاقش را یافته‌اند سرعت نگیرد. 🔻قدْفَهِمَ السَّرائِرَ وَ عَلِمَ الضَّمائِرَ: مطالب پنهانی را می‌فهمد و به آنچه در ضمائر افراد است علم دارد. 🔻و لَمْ تَخْفَ عَلَیْهِ اَلْمَکْنوناتُ و لا اشْتَبَهَتْ عَلَیْهِ الْخَفِیّاتُ: نهفته‌ها بر او پوشیده نیست و آنچه مخفی است موجب اشتباه او نمی‌شود. 🔻لهُ الْإِحاطَةُ بِکُلِّ شَیءٍ و الغَلَبَةُ علی کُلِّ شَیءٍ و القُوَّةُ فی کُلِّ شَئٍ و القُدْرَةُ عَلی کُلِّ شَئٍ: او را بر همه چیز، احاطه و غلبه است. توان و نیرویش در هر شئ نافذ و قدرتش بر همه چیز مسلط است. 🔻و لَیْسَ مِثْلَهُ شَیءٌ وَ هُوَ مُنْشِئُ الشَّیءِ حینَ لاشَیءَ: او را هیچ مثل و مانندی نیست و هستی بخش اشیاء است آنگاه که هیچ چیز وجود نداشت. 🔻دائمٌ حَی وَ قائمٌ بِالْقِسْطِ، لاإِلاهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ: جاویدان موجودی است که برپادارنده قسط است، معبودی نیست جز او که عزیز و حکیم است. 🔻جلَّ عَنْ أَنْ تُدْرِکَهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ یُدْرِکُ الْأَبْصارَ وَ هُوَاللَّطیفُ الْخَبیرُ: برتر است از اینکه دیدگان او را دریابند ولی او دیدگان را دریافته می‌بیند که او لطیف و آگاه است. 🔻لایَلْحَقُ أَحَدٌ وَصْفَهُ مِنْ مُعایَنَةٍ وَلایَجِدُ أَحَدٌ کَیْفَ هُوَمِنْ سِرٍ وَ عَلانِیَةٍ إِلاّ بِما دَلَّ عَزَّوَجَلَّ عَلی نَفْسِهِ: هیچ کس با دیدن نمی‌تواند او را وصف کند، احدی چگونگی نهان و آشکار او را نمی‌یابد جز آنچه ذات عزوجل، خود به شناسایی‌اش دلالت فرماید. 🔻و َأَشْهَدُ أَنَّهُ الله ألَّذی مَلَأَ الدَّهْرَ قُدْسُهُ: و شهادت می‌دهم اوست خدایی که آثار قدس و پاکی‌اش سراسر گیتی را پر کرده است. 🆔@quranlive
🆔@quranlive