به نام خدا
➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖
◀️ #خلاصه_کرسی_درسهایی_از_نهج_البلاغه_2
💬 جلسه: دوم
🗓 تاریخ: ۹۹/۶/۲۳
⏺ موضوع: استفاده از فرصتها
➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖
📕 حکمت ۲۱:
وَ الْفُرْصَهُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ: فرصت، مانند رفتن ابر میرود. همانگونه که ابر حرکت میکند و آرام و اهسته از دید ما میرود، فرصت هم آهسته میرود؛ پس باید قدر فرصتهای خوب را بدانیم.
و در قسمت اول این حکمت، چنین آمده: قُرِنَتِ الْهَيْبَهُ بِالْخَيْبَهِ وَ الْحَيَاءُ بِالْحِرْمَانِ؛ دو چیز با یکدیگر همراه هستند: ترس و هراس با ناامیدی و ناکامی؛ خجالت کشیدن با محروم ماندن.
🌀ارتباط قسمت اول و دوم حکمت ۲۱:
حضرت در قسمت اول، دلیل از دست دادن فرصت را میفرمایند که یکی از این دلایل، ترس است و دیگری خجالت کشیدن؛ انسان وقتی میترسد دچار ناامیدی میشود و باید قوت قلب داشته باشد تا نترسد و وقتی خجالت میکشد بیسواد میماند و بسیاری از اوقات، دلیل از دست دادن فرصت، همین خجالت کشیدن است. پس تا وقتی انسان فرصتی برای آموختن دارد نباید با ترس و خجالت و ... فرصت را از دست بدهد.
📕 حکمت ۷۴:
نَفَسُ الْمَرْءِ خُطَاهُ إِلَي أَجَلِهِ: نفس کشیدن انسان، قدمهای او به سوی اجلش میباشد. هر نفسی که میکشی به سوی مرگ، نزدیکتر میشوی.
📕 حکمت ۱۱۸:
إِضَاعَهُ الْفُرْصَهِ غُصَّهٌ: از دست دادن فرصت، غصه و اندوه است. در اینجا حضرت، طبیعت امر را میفرمایند، نه اینکه بخواهند بفرمایند قابل جبران نیست. ممکن است در یک فرصت خوبی عملی را انجام نداده و غصه خورده باشیم؛ ولی بعدها جبران هم بشود. گاهی این غصه در همین دنیاست و گاهی در آخرت.
📕 حکمت ۳۶۳:
مِنَ الْخُرْقِ الْمُعَاجَلَهُ قَبْلَ الإِْمْكَانِ وَ الأَْنَاهُ بَعْدَ الْفُرْصَهِ: از نشانههای حماقت و نادانی است که در کاری عجله کنی پیش از آنکه مقدمات و شرایط آن فراهم شود و سستی کنی، وقتی فرصت و زمان آن کار فراهم شد.
ما گاهی در استفاده از فرصت، دچار افراط و تفریط هستیم. ابتدا کُندی میکنیم تا دیر شود و وقتی دیر شد، عجله میکنیم و دست و پای خود را گم میکنیم، که این خلاف مَشی مومن است. نکند انسانها به اسم استفاده از فرصت، عجول بشوند. باید از فرصت استفاده کرد؛ اما اعتدال مهم است و نباید یک فرصت باعث شود فرصتهای خوب دیگر را از دست بدهیم. باید اولویت سنجی کرد.
🆔@quranlive
سوره حجرات ۶ تا ۱۲ بخش دوم (online-audio-converter.com).mp3
18.97M
🎙صوت:#تدبر_در_قرآن_جلسه_19
☑️موضوع: سوره مبارکه حجرات آیات 6 تا 12
👤مدرس: #حجه_الاسلام_مهریزیان
🆔@quranlive
به نام خدا
〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖
◀️#خلاصه_کرسی_تدبر_در_قرآن_2
💬 جلسه: نوزدهم
🗓 تاریخ: ۹۹/۶/۲۴
⏺ موضوع: سوره مبارکه حجرات
〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖
✅ مجموعه دوم سوره مبارکه حجرات؛ آیات ۶ تا ۱۲: لزوم انسجام در گفتار و رفتار میان مومنان به پیامبر (صلیاللهعلیهوآله).
✍ دسته اول؛ آیات ۶ - ۱۰: لزوم انسجام میان مومنان.
🔹️ آیه ۶:
یَا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اِن جَاءَکُم فَاسِقُُ ... : وظیفه مومنان هنگام شیوع شایعات در جامعه چیست؟ وظیفه اول در این آیه بیان میشود: ای کسانی که ایمان آوردهاید، اگر شخص فاسقی خبری را برای شما آورد تحقیق کنید. نکند که از روی نادانی با گروهی برخورد و درگیری پیدا کنید و به سبب این برخورد جاهلانه با آنها بر رفتاری که با آنان داشتهاید، پشیمان شوید.
🔹️ آیات ۷ - ۸:
وَاعلَمُوا اَنَّ فِیکُم رَسُولَ اللهِ ... : وظیفه دوم این است که بدانید پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) در میان شماست و شما باید در چنین مواردی از ایشان پیروی کنید که اگر قرار باشد ایشان از شما تبعیت کنند، به مشقت و سختی میافتید. اما در میان مومنان کسانی هستند که خدا ایمان را برای آنها محبوب کرده و زینت قلبشان قرار داده و کفر و فسق و عصیان را در آنها ناخوشایند قرار داده است. این افرادند که رشد یافتهگانند. اینها فضل و نعمتی از جانب خداوند است، و خدا دانا و حکیم است.
🔹 ️آیه ۹:
وَ اِن طَائِفَتَانِ مِنَ المُومِنِینَ اِقتَتَلُوا ... : اگر دو گروه از مومنان با یکدیگر وارد نزاع شدند، بی تفاوت نباشید و برای اصلاح آن دو اقدام کنید؛ ولی اگر یکی از این دو گروه نپذیرفت و بر گروه دیگر ستم کرد، با گروه ظالم بجنگید تا زمانی که به پذیرش امر خدا بازگردد و اگر بازگشت و حاضر شد امر خدا را بپذیرد، وظیفه شما این است که دوباره میان آن دو برای ایجاد صلح عادلانه اقدام کنید و حق هر کسی را به او بدهید که خدا عدالتگستران را دوست میدارد.
🔹 ️آیه ۱۰:
اِنَّمَا المُومِنُونَ اِخوَهُ فَاَصلِحُوا بَینَ اَخَوَیکُم ... : مومنان فقط با هم برادرند. پس شما نمیتوانید نسبت به اختلافات جامعه بیتفاوت باشید و وظیفه دارید که میان برادرانتان صلح برقرار کنید و تقوای الهی را رعایت کنید تا از رحمت او برخوردار شوید. اولاً، اقدام برای اصلاح، نشانه تقواست و ثانیا، اگر بخواهید اصلاح کنید، باید تقوا داشته باشید.
✍ دسته دوم؛ آیات ۱۱ تا ۱۲: رعایت آداب گفتاری برای پیشگیری از اختلاف میان مومنان.
🔹 ️آیه ۱۱:
یَا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ یَسخَر قَومُُ مِن قَومِِ ... : ای مومنان، نباید گروهی از شما، گروه دیگر را مسخره کنند، شاید آنهایی که مسخره میشوند از کسانی که مسخره میکنند بهتر باشند؛ و نه زنانی زنان دیگر را مسخره کنند، شاید زنانی که مسخره میشوند از زنانی که مسخره میکنند بهتر باشند؛ و از خودتان عیبجویی نکنید؛ زیرا اگر کسی در جامعه، عیوب دیگران را آشکار کند، در واقع عیوب خود را بر ملا کرده است؛ و همدیگر را با القاب زشت صدا نکنید. چقدر زشت است که بعد از ایمان، به کسی تهمت فسق بزنید؛ و هر کس از این کارها توبه نکند، ظالم است.
🔹️آآیه ۱۲:
یَا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اِجتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ ... : ای مومنان، اجتناب کنید از بسیاری از گمانها؛ زیرا بعضی از گمانها، گناه است؛ و در کار مردم تجسس نکنید؛ و غیبت همدیگر نکنید. آیا کسی از شما دوست دارد گوشت برادر مردهاش را بخورد؟ همه شما کراهت دارید! پس تقوا داشته باشید و توبه کنید که خداوند توبهپذیر و مهربان است.
🆔@quranlive
به نام خدا
➗➖➗➖➗➖➗➗➖➗➖➗➖➗
◀️#خلاصه_کرسی_درسهایی_از_صحیفه_سجادیه
💬 جلسه: نهم
🗓 تاریخ: ۹۹/۶/۲۵
⏺ موضوع: دعای هشتم صحیفه سجادیه
➗➖➗➖➗➖➗➗➖➗➖➗➖➗
🔻🔻دعای هشتم صحیفه سجادیه🔻🔻
وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِالسَّلَامُ فِي الاِسْتِعَاذَةِ
مِنَ الْمَكَارِهِ وَ سَيِّيَ الْأَخْلَاقِ وَ مَذَامِّ الْأَفْعَالِ
✴️ سومین اخلاق ناپسندی که در دعای هشتم صحیفه سجادیه از آن به خدا پناه میبریم، غلبه حسد است: "غَلَبَةِ الْحَسَدِ".
🔸واژگان:
"غلبه" در لغت به معنای چیره شدن است. در اینجا امام میفرمایند: خدایا من از مستولی شدن صفت حسد به تو پناه میبرم. و در اصطلاح، بزرگان اخلاق، "حسد" چنین معنا میکنند: حسد آنست که انسان نعمت و رشد دیگران را ناپسند بداند و آرزو کند این نعمت از آنها زائل شود. در لغت، گفتهاند "حسد" از "حسدل" گرفته شده به معنای "کَنه" (حشره کوچکی که به بدن حیوانات میچسبد و خون میمکد.) حسد وقتی به جان انسان میافتد، شرافت و ایمان و هستی او را میمکد و از بین میبرد.
📝 نکته:
حضرت در اینجا، از غلبه حسد پناه بردهاند نه از خود حسد؛ زیرا اصل حسادت در وجود همه هست؛ اما زمانی که ابراز شود و جنبه عملی پیدا کند، خطرناک است.
🔸ریشه حسد:
حسادت طفل نامشروع دو صفت زشت است: حرص و بخل. انسان حریص و طمعکار نه تنها همه چیز را برای خودش میخواهد؛ بلکه از دیگران هم مانع میشود.
ریشه بسیاری از رذایل اخلاقی از ضعف توحید ماست. ضعف توحیدی سبب میشود انسان حسود خدا را نبیند و خودبین شود. اگر باور کنم که اولا، خدا بر اساس رحمت و حکمت خودش در این دنیا نعمتها را تقسیم کرده است؛ و ثانیا، خزانههای رحمت خدا وسیع است و میتواند آنچه به دیگران داده است به من هم بدهد، در آن صورت حسد ایجاد نمیشود.
🔸پیامدهای حسد:
1⃣ حسود آرامش ندارد: "لاَ رَاحَهَ لِحَسُودِِ". انسانهای حسود همیشه افسرده و پریشان و درگیر مشکلات روحی هستند. در اثر حسادت، حتی مشکلات جسمی نیز، ایجاد میشود: "صِحَّهُ الجَسَدِ مِن قِلَّهِ الحَسَدِ" (نهج البلاغه، حکمت ۲۵۶)؛ هر مقدار حسادت کمتر، سلامتی جسمی بیشتر.
2⃣ حسادت با ایمان جمع نمیشود: "اِنَّ الحَسَدَ یَاکُلُ الاِیمَان کَمَا تَاکُلُ النَّار الحَطَبَ"؛ حسادت ایمان را از بین میبرد همچنانکه آتش هیزم را میخورد.
3⃣ از نظر اجتماعی، انسانهای حسود با حق و حقیقت مبارزه میکنند. قرآن کریم درباره اهل کتاب میفرماید: "وَدَّ کَثِیرُ مِن اَهلِ الکِتَابِ لَو یَرُدُّونَکُم مِن بَعدِ اِیمَانِکُم کُفَّارًا حَسَدًا مِن عِندِ اَنفُسِهِم" (سوره بقره، آیه ۱۰۹): بسیاری از اهل کتاب، به خاطر حسادتی که در دل خود دارند، آرزو دارند که شما بعد از اینکه ایمان در زندگیتان آمده، از ایمانتان برگردید.
4⃣ دست آلوده کردن به بسیاری از بزهها و آلودگیهای اجتماعی: حسود برای از بین بردن موفقیت دیگران، همه تلاش خود را میکند که او را به زمین بزند حتی به قیمت قتل او؛ مانند قتل هابیل به دست قابیل به سبب حسادت.
5⃣ شرّخواهی: شرّ و حسادت، پیوندی تنگاتنگ دارند. انسان حسود دائم دنبال شرّ و بدی است.
6⃣ دوری از رشد و شکوفایی: حسود، هم خودش را از رشد و شکوفایی باز میدارد و هم مانع رشد و پیشرفت دیگران میشود.
🆔@quranlive
ج8خا2_99.6.26.mp3
5.14M
🎙صوت:#خانواده_قرآنی_جلسه8
☑️موضوع: عرصه های تربیت فرزند(تربیت فطری)
👤مدرس: #حجه_الاسلام_فیض_آبادی
🤚عذرخواهی بابت عدم کیفیت صوت این جلسه
🆔@quranlive
به نام خدا
➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿
◀️ #خلاصه_کرسی_خانواده_قرآنی2
💬 جلسه: هشتم
🗓 تاریخ: ۹۹/۶/۲۶
⏺ موضوع: عرصههای تربیت فرزند (تربیت فطری)
➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿
♦️ تربیت فطری:
فطرت همان وجدان است. هر فرزندی که به دنیا میآید خداوند در وجودش فطرت را قرار داده است و این فطرت، یک فطرت توحیدی و خداگرایی است. ولی گاهی اوقات، زنگار میگیرد و باید این زنگارها زدوده شود؛ بنابراین باید از بدو تولد روی فطرت کودک کار کرد.
♦️ راهکارهای تربیت فطری:
1️⃣ مناجات و ارتباط با خدا: خواندن برخی دعاها مانند دعای کمیل، ابوحمزه و... برای جلای روح.
2️⃣ یادآوری قصههای انبیای الهی و بزرگان: قصههای قرآن برای بیدار کردن فطرتها است؛ داستان نجات حضرت یونس (علیهالسلام) از کام نهنگ، ماجرای نجات حضرت یوسف (علیهالسلام) از زندان، قصه حضرت ابراهیم (علیهالسلام) و ...
3️⃣ بلاها: بلاهای دنیا، برای بیدار کردن فطرت است؛ کرونا، قحطی، زلزله و ... . خداوند فرموده: ما بلا بر شما وارد میکنیم تا به سمت ما بیایید.
♦️ تربیت عاطفی:
انسان یک موجود عاطفی است. در بدو تولد، کودک علم ندارد، جسم او ضعیف است، ولی عاطفهاش فعال است.
♦️ راهکارهای تربیت عاطفی:
1️⃣ تکریم: انسان هم خودش را باید تکریم کند و هم دیگران را. نقطه مقابل تکریم آن است که انسان چه خودش و چه دیگران را تحقیر کند و پست بشمارد.
2️⃣ محبت: اگر برادران حضرت یوسف (علیهالسلام) تصمیم بر قتل یوسف گرفتند برای این بود که میگفتند: یوسف نزد پدر ما محبوبتر از ما است، پس او را میکُشیم تا پدر به ما توجه کند. نسبت به همه محبت داشته باشیم؛ زیرا اگر به انسان محبت نشود رشد نمیکند.
3️⃣ توجه: در رشد عاطفی، رابطه انسان باید همیشه با دیگران عاطفی باشد. نحوه رابطه عاطفی خیلی مهم است؛ همچنانکه حضرت یعقوب (علیهالسلام) فرزندانش را "دلبندم" خطاب میکند. تحقیر و مقایسه کردن نیز ممنوع است.
♦️ تربیت روحانی:
یکی از ابعاد انسان روح است. برای رشد روحانی چه باید کرد؟ دعا، قرآن، نماز، عبادتها، حرم و ... در بحث روح، تاثیرگذار است. امام رضا (علیهالسلام) روزی ده جزء قرآن میخواندند، در حال قرآن خواندن میخوابیدند.
🔲 احساسات سه دسته هستند:
🔺 امید:
انسان یا امیدوار است یا ناامید. انسان امیدوار رفتارهایش بسیار خوب است و به همین دلیل سعی میکنیم، همیشه امید بدهیم. امید کاذب داریم و امید صادق. امید کاذب وعده و وعید بیاساس است ولی امید واقعی دست خداوند است پس باید خودمان و فرزندانمان را به امید به خدا متصل کنیم. در قرآن هر جا انسان به بنبست میرسد خدا هست. امید خدا همراه با عمل است.
🔺 شادی:
ما باید شاد باشیم و تولید شادی نماییم. شادی کاذب داریم که تخریبکننده است؛ مانند موسیقی، مواد و ... . شادی صادق داریم که شادی دینی است؛ مثلا بخشندگی و کمک به دیگران، تولید شادی میکند. هدایت شادی میآورد. هدایت یعنی انسان، کارش را درست انجام بدهد.
🔺 محبت:
چند نکته را در محبت باید دقت کرد:
الف. اعتدال در محبت داشته باشیم؛ اگر به کسی زیاد محبت شود لوس میشود، کم هم محبت شود عقدهای میشود.
ب. عدالت در محبت داشته باشیم. اگر کسی چهار فرزند دارد، محبت او به همه مساوی باشد.
ج. به چه کسی محبت کنیم؟
🆔@quranlive
به نام خدا
➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖
◀️ #خلاصه_کرسی_درسهایی_از_نهج_البلاغه_2
💬 جلسه: سوم
🗓 تاریخ: ۹۹/۶/۳۰
⏺ موضوع: دانش افزایی (قسمت اول)
➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖
📕 حکمت ۱۴۷:
▫️قالَ كُمَيْلُ بْنُ زِيَادٍ أَخَذَ بِيَدِي أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ... : کمیل بن زیاد میگوید: امیرالمؤمنین (علیهالسلام) دست مرا گرفت و مرا به سمت بیرون شهر کوفه، برد. حضرت، آه پر دردی کشیدند و فرمودند: کمیل، بدان که قلبها مانند ظرفها هستند. بهترین قلبها ظرفی است که وسیعتر باشد. معلوم میشود که قلب باید ظرفیت داشته باشد مثل گشایش سینه که حضرت موسی (علیهالسلام) از پروردگار خواست (رَبِّ اشرَح لِی صَدرِی). پس نگهدار و به خاطر بسپار چیزی را که من برای تو خواهم گفت:
▫️النَّاسُ ثَلاَثَهٌ فَعَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَي سَبِيلِ نَجَاهٍ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ ... : مردم سه دستهاند: دانشمند الهی و فقیه دین شناس، دانشجوی در مسیر رستگاری، نادان و فرومایهای پست که پیرو هر بانگ زنندهای هستند و به هر طرفی گرایش پیدا میکنند (بادی به هر جهت). اینها از روشنایی دانش، نوری را دریافت نمیکنند و به هیچ پناهگاه استواری هم چنگ نمیزنند، صرفا به دلیل آنکه علم ندارند.
📝نکته ۱:
امام (علیهالسلام) در ظاهر به کمیل و در واقع به همه ما میفرمایند: یا عالم ربّانی باش و یا دانشجوی دنبال علم؛ در غیر این صورت چارهای نداری که جزو دسته سوم باشی: بادی به هر جهت.
📝نکته ۲:
منظور از عالم ربّانی کسی است که علمش الهی است یا در راه الهی استفاده میشود.
📝نکته ۳:
حتی برخی با اینکه اهل علم هستند ولی بادی به هر جهت هم میباشند.
▫️يا كُمَيْلُ الْعِلْمُ خَيْرٌ مِنَ الْمَالِ ... : کمیل، علم از مال، بهتر است. علم، تو را و دین و باور و جایگاه تو را حفظ میکند؛ ولی تو باید مال را حفظ کنی. علم نیازی به نگهداری ندارد و خودش نگهدار توست؛ اما مال نیاز به نگهداری دارد. نفقه که میدهی، اموالت کم میشود؛ ولی علم رشد میکند و زیاد میشود با انفاق (همان روایت معروف: زَکَاهُ العِلمِ نَشرُهُ). و کسی که مال، او را ساخته و بزرگ کرده است، با زوال مال، از بین میرود. کمیل، بدان که معرفت و آشنایی نسبت به علم، تلاشی است که به آن پاداش تعلق میگیرد.
▫️بهِ يَكْسِبُ الإِْنْسَانُ الطَّاعَهَ فِي حَيَاتِهِ وَ جَمِيلَ الأُْحْدُوثَهِ بَعْدَ وَفَاتِهِ: انسان در زمان حیات خودش به واسطه این علم، خدا را اطاعت میکند و بعد از اینکه از دنیا میرود نام نیک از خودش به جای میگذارد. علم، فرمانده است و حکم میکند و دستور میدهد؛ ولی مال محکوم است است و باید فرمانبردار باشد.
منظور امام این است که: مال با اینکه بد نیست؛ اما در مقابل علم، اصلا به حساب نمیآید و اصلا نمیشود آن را با علم مقایسه کرد.
▫️يا كُمَيْلُ هَلَكَ خُزَّانُ الأَْمْوَالِ وَ هُمْ أَحْيَاءٌ وَ الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ ...: کمیل، ثروتاندوزان هلاک شدند و نامی از آنها نیست حتی اگر در بین مردم زندگی هم میکنند هلاک شدند؛ ولی دانشمندان، تا دنیا برقرار است باقیاند و هستند. از دنیا هم رفته باشند، نامشان بر سر زبانها است. درست است که جسمشان مفقود است و خودشان از دنیا رفته اند؛ ولی آثار آنها در دلهای مردم است.
▫️ها إِنَّ هَاهُنَا لَعِلْماً جَمّاً وَ أَشَارَ بِيَدِهِ إِلَي صَدْرِهِ ... : حضرت، اشاره به سینه مبارکشان کرده و فرمودند: کمیل، بدان در اینجا علم فراوانی وجود دارد. کاش کسانی را پیدا میکردم تا علمی را که در سینه دارم، حمل میکردند. منظور ائمه (علیهمالسلام) نیستند؛ بلکه منظور، افرادی غیر از ائمه هستند که ظرفیت درک این علم را داشته باشند.
▫️بلَي أَصَبْتُ لَقِناً غَيْرَ مَأْمُونٍ عَلَيْهِ ... : چرا من کسانی را پیدا کردند که این علوم را میخواستند، تیزهوش و با استعداد بودند؛ اما قابل اعتماد نبودند چون علم دین را برای دنیا میخواستند. افرادی بودند که دین را وسیله کسب دنیا قرار داده بودند. با تکیه بر نعمتهای خدا بر بندگان او و با برهانهای الهی به اولیای الهی فخر میفروختند. هدفشان مقدس نبود. پس معلوم میشود انسان از علم مقدس هم میتواند سوءاستفاده کند. یا عدّه دیگری را یافتم که مطیع و تسلیم حاملان حق بودند؛ اما بصیرت لازم را در شناخت حقیقت نداشتند. اینها اولین شبههای که به دلشان میافتد، نظرشان تغییر میکند.
▫️ألاَ لاَ ذَا وَ لاَ ذَاكَ ... : پس ای کمیل، آگاه باش که نه دسته اول و نه دسته دوم، اهلیت علم مرا ندارند.
╭┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╮
🆔 @quranlive
╰┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╯
به نام خدا
➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖
◀️ #خلاصه_کرسی_درسهایی_از_نهج_البلاغه_2
💬 جلسه: سوم
🗓 تاریخ: ۹۹/۶/۳۰
⏺ موضوع: دانش افزایی (قسمت دوم)
➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖
📕 حکمت ۳۶۶:
الْعِلْمُ مَقْرُونٌ بِالْعَمَلِ فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ ... : علم و عمل در کنار هم و با هم هستند. پس کسی که دانست، باید عمل کند؛ چون علم ندا میدهد و عمل را میخواند، پس اگر اجابت کرد که علم میماند و اگر اجابت نکرد، میرود. کنایه از اینکه اهل علم باید اهل عمل هم باشند.
📝نکته ۱:
منظور از علم فقط علماء، فقها و پزشکان و ... نیستند. اهل علم یعنی کسانی که به علمی رسیدهاند.
📝نکته ۲:
در روایات داریم که هفتاد گناه جاهل بخشیده میشود قبل از اینکه یک گناه عالم بخشیده شود، این روایات فقط مخصوص فقها و علماء نیست؛ بلکه شامل کسانی که به طور عموم میدانند، هم میشود.
📝نکته ۳:
آیتالله بروجردی میفرمودند: من روایات بسیاری را درباره فضیلت و جایگاه علم و عالم مطالعه کردهام و تمام فضیلتها درباره علمی است که همراه عمل باشد، وگرنه علمی که اثربخشی برای خود فرد یا دیگران نداشته باشد، فضیلتی ندارد.
📝نکته ۴:
علم را حتی شده از چین، یا از انسان منافق یا ... باید فراگرفت. باید دید "چه میگوید" نه اینکه "که میگوید".
📚 تکلیف:
این جمله امیرالمؤمنین (علیهالسلام) را کامل کرده و ترجمه آن را بنویسید: "سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي ..."
╭┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╮
🆔 @quranlive
╰┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╯
سوره حجرات ایات13تا181.mp3
17.52M
🎙صوت:#تدبر_در_قرآن_جلسه_20
☑️موضوع: سوره مبارکه حجرات آیات 13 تا 18
👤مدرس: #حجه_الاسلام_مهریزیان
🆔@quranlive
به نام خدا
〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖
◀️#خلاصه_کرسی_تدبر_در_قرآن_2
💬 جلسه: بیستم
🗓 تاریخ: ۹۹/۶/۳۱
⏺ موضوع: سوره مبارکه حجرات (قسمت ۱)
〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖
✅ مجموعه سوم سوره مبارکه حجرات، آیات ۱۳ تا ۱۸ را در بر میگیرد.
در سوره حجرات، چهار بار "یَا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا" داریم و یک بار "یَا اَیُّهَا الَّنَّاس"؛ خطاب به همه مردم قبل از اینکه راه ایمان را انتخاب کنند و مومنین شوند.
🔷 آیه ۱۳:
🔹️يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ ... : خدا به همه مردم خطاب میکند که: ای مردم، ما شما را از یک جنس مذکر و مونث خلق کردیم، که میتواند آدم و حوا باشد؛ یعنی ای مردم، همه شما فرزندان یک مرد و زن هستید. و میتواند اشاره به نظام زوجیت در این عالم داشته باشد؛ یعنی ما همه شما را از ازدواج بین مرد و زن آفریدیم. که نظر اول بهتر است. بعد میفرماید:
🔹️و جَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ... : ما شما را شعبه، شعبه و قبیله، قبیله قرار دادیم. برخی از شما در یک کشور، در یک شهر، در یک محله، در یک خانواده هستید. این شعبه شعبه قرار دادن، برای این نبود که بعضی از شما برتر از دیگران هستید؛ بلکه برای این بود که شما همدیگر را بشناسید و بتوانید تفاوتهای میان همدیگر را تشخیص بدهید. برای این نبود که به نژادپرستی روی بیاورید. برای این نبود که به قبیله، نژاد، ملیت و نسب خودتان افتخار کنید. و بدانید که قطعا ارزشمندترین شما نزد خدا با تقوا ترین شماست. یعنی شعبه و قبیله و رنگ پوست و زبان و ... نشان برتری نزد خدا نیست. بله، شاید شما انسانها این موارد را نشان برتری خود بدانید؛ ولی این تفاوتها نشانه شرافت شما نیست؛ بلکه برای شناخت شما است.
💠ارتباط با آیات قبل:
در آیات قبلی، وجه اشتراک آن شش ویژگی (مسخره کردن، عیبجویی کردن، بد دهانی، سوء ظن، تجسس و غیبت) این بود که یک نفر، خود را از دیگران برتر میداند. این روحیه خود برتربینی مقدمه بسیاری از گناهان است پس برای مقابله با این روحیه، انسان باید توجه کند که خداوند فرموده: ما همه شما را از یک مرد و زن آفریدیم. پدر و مادر همه شما یکی است و نسل همه شما به یک چیز برمیگردد. پس دلیلی ندارد که به خاطر تمایزهای غیر اکتسابی که خدا در شما قرار داده است، نسبت به دیگران احساس خود برتر بینی داشته باشید.
🔹️إنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ: از آنجا که مشخص نیست چه کسی برتر است، انسان برای اینکه به خدا اثبات کند، باید هر چه بیشتر، تقوا را رعایت کند.
❓تقوا چیست؟ تقوا همان روحیهای است که انسان را از گناهان دور میکند و او را در برابر قوانین خدا حساس میکند.
🔹️إنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ: خدای متعال نسبت به رفتار و نیات شما عالم است و او میفهمد که درجه تقوای هر کس چقدر است. پس نیازی نیست، شما برای خودتان یا دیگران، درجه تقوا را مشخص کنید. فقط خدا میداند که هر کسی تقوایش در چه حد است و شرافتش نزد خدا به چه شکلی است. ما باید تلاش کنیم و وظیفه خودمان را انجام دهیم که همان بندگی است و وظیفه ارزیابی تقوای خودمان و دیگران را نداریم.
📝 نکته:
جمله "يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم" مقدمهای است برای جمله "اِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ"؛ و ادامه آن هم تاکیدی است بر اینکه شما اگر میخواهید انگیزه پیدا کنید به رعایت تقوا، بدانید که خدا کاملا به حال شما آگاه است.
این جمله، از جملات کلیدی قرآن است و برای پاسخ به شبهات به ما کمک میکند.
ملاک ارزشمندی انسانها، ثروتها، قدرتها، موقعیتها و ... نیست؛ بلکه، ملاک ارزشمندی تقوا است. اگر ثروت و قدرت انسان در مسیر خدا بود، خوب است و اگر نبود ارزشی ندارد. اگر کسی تقوا داشته باشد، جای نگرانی ندارد؛ اما مشکل انسانها این است که به ارزشمندی از نگاه خدا توجه نمیکنند، از نگاه بندگان خدا توجه میکنند؛ بندگانی که همه جغرافیای فکر و ذهنشان به دنبال دنیا و منافع دنیوی است وگرنه از نگاه انسانهای ارزشمند، قطعا تقوا نشانه ارزش انسان است.
╭┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╮
🆔 @quranlive
╰┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╯