به نام خدا
➗➖➗➖➗➖➗➗➖➗➖➗➖➗
◀️#خلاصه_کرسی_درسهایی_از_صحیفه_سجادیه
💬 جلسه: نهم
🗓 تاریخ: ۹۹/۶/۲۵
⏺ موضوع: دعای هشتم صحیفه سجادیه
➗➖➗➖➗➖➗➗➖➗➖➗➖➗
🔻🔻دعای هشتم صحیفه سجادیه🔻🔻
وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِالسَّلَامُ فِي الاِسْتِعَاذَةِ
مِنَ الْمَكَارِهِ وَ سَيِّيَ الْأَخْلَاقِ وَ مَذَامِّ الْأَفْعَالِ
✴️ سومین اخلاق ناپسندی که در دعای هشتم صحیفه سجادیه از آن به خدا پناه میبریم، غلبه حسد است: "غَلَبَةِ الْحَسَدِ".
🔸واژگان:
"غلبه" در لغت به معنای چیره شدن است. در اینجا امام میفرمایند: خدایا من از مستولی شدن صفت حسد به تو پناه میبرم. و در اصطلاح، بزرگان اخلاق، "حسد" چنین معنا میکنند: حسد آنست که انسان نعمت و رشد دیگران را ناپسند بداند و آرزو کند این نعمت از آنها زائل شود. در لغت، گفتهاند "حسد" از "حسدل" گرفته شده به معنای "کَنه" (حشره کوچکی که به بدن حیوانات میچسبد و خون میمکد.) حسد وقتی به جان انسان میافتد، شرافت و ایمان و هستی او را میمکد و از بین میبرد.
📝 نکته:
حضرت در اینجا، از غلبه حسد پناه بردهاند نه از خود حسد؛ زیرا اصل حسادت در وجود همه هست؛ اما زمانی که ابراز شود و جنبه عملی پیدا کند، خطرناک است.
🔸ریشه حسد:
حسادت طفل نامشروع دو صفت زشت است: حرص و بخل. انسان حریص و طمعکار نه تنها همه چیز را برای خودش میخواهد؛ بلکه از دیگران هم مانع میشود.
ریشه بسیاری از رذایل اخلاقی از ضعف توحید ماست. ضعف توحیدی سبب میشود انسان حسود خدا را نبیند و خودبین شود. اگر باور کنم که اولا، خدا بر اساس رحمت و حکمت خودش در این دنیا نعمتها را تقسیم کرده است؛ و ثانیا، خزانههای رحمت خدا وسیع است و میتواند آنچه به دیگران داده است به من هم بدهد، در آن صورت حسد ایجاد نمیشود.
🔸پیامدهای حسد:
1⃣ حسود آرامش ندارد: "لاَ رَاحَهَ لِحَسُودِِ". انسانهای حسود همیشه افسرده و پریشان و درگیر مشکلات روحی هستند. در اثر حسادت، حتی مشکلات جسمی نیز، ایجاد میشود: "صِحَّهُ الجَسَدِ مِن قِلَّهِ الحَسَدِ" (نهج البلاغه، حکمت ۲۵۶)؛ هر مقدار حسادت کمتر، سلامتی جسمی بیشتر.
2⃣ حسادت با ایمان جمع نمیشود: "اِنَّ الحَسَدَ یَاکُلُ الاِیمَان کَمَا تَاکُلُ النَّار الحَطَبَ"؛ حسادت ایمان را از بین میبرد همچنانکه آتش هیزم را میخورد.
3⃣ از نظر اجتماعی، انسانهای حسود با حق و حقیقت مبارزه میکنند. قرآن کریم درباره اهل کتاب میفرماید: "وَدَّ کَثِیرُ مِن اَهلِ الکِتَابِ لَو یَرُدُّونَکُم مِن بَعدِ اِیمَانِکُم کُفَّارًا حَسَدًا مِن عِندِ اَنفُسِهِم" (سوره بقره، آیه ۱۰۹): بسیاری از اهل کتاب، به خاطر حسادتی که در دل خود دارند، آرزو دارند که شما بعد از اینکه ایمان در زندگیتان آمده، از ایمانتان برگردید.
4⃣ دست آلوده کردن به بسیاری از بزهها و آلودگیهای اجتماعی: حسود برای از بین بردن موفقیت دیگران، همه تلاش خود را میکند که او را به زمین بزند حتی به قیمت قتل او؛ مانند قتل هابیل به دست قابیل به سبب حسادت.
5⃣ شرّخواهی: شرّ و حسادت، پیوندی تنگاتنگ دارند. انسان حسود دائم دنبال شرّ و بدی است.
6⃣ دوری از رشد و شکوفایی: حسود، هم خودش را از رشد و شکوفایی باز میدارد و هم مانع رشد و پیشرفت دیگران میشود.
🆔@quranlive
ج8خا2_99.6.26.mp3
5.14M
🎙صوت:#خانواده_قرآنی_جلسه8
☑️موضوع: عرصه های تربیت فرزند(تربیت فطری)
👤مدرس: #حجه_الاسلام_فیض_آبادی
🤚عذرخواهی بابت عدم کیفیت صوت این جلسه
🆔@quranlive
به نام خدا
➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿
◀️ #خلاصه_کرسی_خانواده_قرآنی2
💬 جلسه: هشتم
🗓 تاریخ: ۹۹/۶/۲۶
⏺ موضوع: عرصههای تربیت فرزند (تربیت فطری)
➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿
♦️ تربیت فطری:
فطرت همان وجدان است. هر فرزندی که به دنیا میآید خداوند در وجودش فطرت را قرار داده است و این فطرت، یک فطرت توحیدی و خداگرایی است. ولی گاهی اوقات، زنگار میگیرد و باید این زنگارها زدوده شود؛ بنابراین باید از بدو تولد روی فطرت کودک کار کرد.
♦️ راهکارهای تربیت فطری:
1️⃣ مناجات و ارتباط با خدا: خواندن برخی دعاها مانند دعای کمیل، ابوحمزه و... برای جلای روح.
2️⃣ یادآوری قصههای انبیای الهی و بزرگان: قصههای قرآن برای بیدار کردن فطرتها است؛ داستان نجات حضرت یونس (علیهالسلام) از کام نهنگ، ماجرای نجات حضرت یوسف (علیهالسلام) از زندان، قصه حضرت ابراهیم (علیهالسلام) و ...
3️⃣ بلاها: بلاهای دنیا، برای بیدار کردن فطرت است؛ کرونا، قحطی، زلزله و ... . خداوند فرموده: ما بلا بر شما وارد میکنیم تا به سمت ما بیایید.
♦️ تربیت عاطفی:
انسان یک موجود عاطفی است. در بدو تولد، کودک علم ندارد، جسم او ضعیف است، ولی عاطفهاش فعال است.
♦️ راهکارهای تربیت عاطفی:
1️⃣ تکریم: انسان هم خودش را باید تکریم کند و هم دیگران را. نقطه مقابل تکریم آن است که انسان چه خودش و چه دیگران را تحقیر کند و پست بشمارد.
2️⃣ محبت: اگر برادران حضرت یوسف (علیهالسلام) تصمیم بر قتل یوسف گرفتند برای این بود که میگفتند: یوسف نزد پدر ما محبوبتر از ما است، پس او را میکُشیم تا پدر به ما توجه کند. نسبت به همه محبت داشته باشیم؛ زیرا اگر به انسان محبت نشود رشد نمیکند.
3️⃣ توجه: در رشد عاطفی، رابطه انسان باید همیشه با دیگران عاطفی باشد. نحوه رابطه عاطفی خیلی مهم است؛ همچنانکه حضرت یعقوب (علیهالسلام) فرزندانش را "دلبندم" خطاب میکند. تحقیر و مقایسه کردن نیز ممنوع است.
♦️ تربیت روحانی:
یکی از ابعاد انسان روح است. برای رشد روحانی چه باید کرد؟ دعا، قرآن، نماز، عبادتها، حرم و ... در بحث روح، تاثیرگذار است. امام رضا (علیهالسلام) روزی ده جزء قرآن میخواندند، در حال قرآن خواندن میخوابیدند.
🔲 احساسات سه دسته هستند:
🔺 امید:
انسان یا امیدوار است یا ناامید. انسان امیدوار رفتارهایش بسیار خوب است و به همین دلیل سعی میکنیم، همیشه امید بدهیم. امید کاذب داریم و امید صادق. امید کاذب وعده و وعید بیاساس است ولی امید واقعی دست خداوند است پس باید خودمان و فرزندانمان را به امید به خدا متصل کنیم. در قرآن هر جا انسان به بنبست میرسد خدا هست. امید خدا همراه با عمل است.
🔺 شادی:
ما باید شاد باشیم و تولید شادی نماییم. شادی کاذب داریم که تخریبکننده است؛ مانند موسیقی، مواد و ... . شادی صادق داریم که شادی دینی است؛ مثلا بخشندگی و کمک به دیگران، تولید شادی میکند. هدایت شادی میآورد. هدایت یعنی انسان، کارش را درست انجام بدهد.
🔺 محبت:
چند نکته را در محبت باید دقت کرد:
الف. اعتدال در محبت داشته باشیم؛ اگر به کسی زیاد محبت شود لوس میشود، کم هم محبت شود عقدهای میشود.
ب. عدالت در محبت داشته باشیم. اگر کسی چهار فرزند دارد، محبت او به همه مساوی باشد.
ج. به چه کسی محبت کنیم؟
🆔@quranlive
به نام خدا
➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖
◀️ #خلاصه_کرسی_درسهایی_از_نهج_البلاغه_2
💬 جلسه: سوم
🗓 تاریخ: ۹۹/۶/۳۰
⏺ موضوع: دانش افزایی (قسمت اول)
➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖
📕 حکمت ۱۴۷:
▫️قالَ كُمَيْلُ بْنُ زِيَادٍ أَخَذَ بِيَدِي أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ... : کمیل بن زیاد میگوید: امیرالمؤمنین (علیهالسلام) دست مرا گرفت و مرا به سمت بیرون شهر کوفه، برد. حضرت، آه پر دردی کشیدند و فرمودند: کمیل، بدان که قلبها مانند ظرفها هستند. بهترین قلبها ظرفی است که وسیعتر باشد. معلوم میشود که قلب باید ظرفیت داشته باشد مثل گشایش سینه که حضرت موسی (علیهالسلام) از پروردگار خواست (رَبِّ اشرَح لِی صَدرِی). پس نگهدار و به خاطر بسپار چیزی را که من برای تو خواهم گفت:
▫️النَّاسُ ثَلاَثَهٌ فَعَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَي سَبِيلِ نَجَاهٍ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ ... : مردم سه دستهاند: دانشمند الهی و فقیه دین شناس، دانشجوی در مسیر رستگاری، نادان و فرومایهای پست که پیرو هر بانگ زنندهای هستند و به هر طرفی گرایش پیدا میکنند (بادی به هر جهت). اینها از روشنایی دانش، نوری را دریافت نمیکنند و به هیچ پناهگاه استواری هم چنگ نمیزنند، صرفا به دلیل آنکه علم ندارند.
📝نکته ۱:
امام (علیهالسلام) در ظاهر به کمیل و در واقع به همه ما میفرمایند: یا عالم ربّانی باش و یا دانشجوی دنبال علم؛ در غیر این صورت چارهای نداری که جزو دسته سوم باشی: بادی به هر جهت.
📝نکته ۲:
منظور از عالم ربّانی کسی است که علمش الهی است یا در راه الهی استفاده میشود.
📝نکته ۳:
حتی برخی با اینکه اهل علم هستند ولی بادی به هر جهت هم میباشند.
▫️يا كُمَيْلُ الْعِلْمُ خَيْرٌ مِنَ الْمَالِ ... : کمیل، علم از مال، بهتر است. علم، تو را و دین و باور و جایگاه تو را حفظ میکند؛ ولی تو باید مال را حفظ کنی. علم نیازی به نگهداری ندارد و خودش نگهدار توست؛ اما مال نیاز به نگهداری دارد. نفقه که میدهی، اموالت کم میشود؛ ولی علم رشد میکند و زیاد میشود با انفاق (همان روایت معروف: زَکَاهُ العِلمِ نَشرُهُ). و کسی که مال، او را ساخته و بزرگ کرده است، با زوال مال، از بین میرود. کمیل، بدان که معرفت و آشنایی نسبت به علم، تلاشی است که به آن پاداش تعلق میگیرد.
▫️بهِ يَكْسِبُ الإِْنْسَانُ الطَّاعَهَ فِي حَيَاتِهِ وَ جَمِيلَ الأُْحْدُوثَهِ بَعْدَ وَفَاتِهِ: انسان در زمان حیات خودش به واسطه این علم، خدا را اطاعت میکند و بعد از اینکه از دنیا میرود نام نیک از خودش به جای میگذارد. علم، فرمانده است و حکم میکند و دستور میدهد؛ ولی مال محکوم است است و باید فرمانبردار باشد.
منظور امام این است که: مال با اینکه بد نیست؛ اما در مقابل علم، اصلا به حساب نمیآید و اصلا نمیشود آن را با علم مقایسه کرد.
▫️يا كُمَيْلُ هَلَكَ خُزَّانُ الأَْمْوَالِ وَ هُمْ أَحْيَاءٌ وَ الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ ...: کمیل، ثروتاندوزان هلاک شدند و نامی از آنها نیست حتی اگر در بین مردم زندگی هم میکنند هلاک شدند؛ ولی دانشمندان، تا دنیا برقرار است باقیاند و هستند. از دنیا هم رفته باشند، نامشان بر سر زبانها است. درست است که جسمشان مفقود است و خودشان از دنیا رفته اند؛ ولی آثار آنها در دلهای مردم است.
▫️ها إِنَّ هَاهُنَا لَعِلْماً جَمّاً وَ أَشَارَ بِيَدِهِ إِلَي صَدْرِهِ ... : حضرت، اشاره به سینه مبارکشان کرده و فرمودند: کمیل، بدان در اینجا علم فراوانی وجود دارد. کاش کسانی را پیدا میکردم تا علمی را که در سینه دارم، حمل میکردند. منظور ائمه (علیهمالسلام) نیستند؛ بلکه منظور، افرادی غیر از ائمه هستند که ظرفیت درک این علم را داشته باشند.
▫️بلَي أَصَبْتُ لَقِناً غَيْرَ مَأْمُونٍ عَلَيْهِ ... : چرا من کسانی را پیدا کردند که این علوم را میخواستند، تیزهوش و با استعداد بودند؛ اما قابل اعتماد نبودند چون علم دین را برای دنیا میخواستند. افرادی بودند که دین را وسیله کسب دنیا قرار داده بودند. با تکیه بر نعمتهای خدا بر بندگان او و با برهانهای الهی به اولیای الهی فخر میفروختند. هدفشان مقدس نبود. پس معلوم میشود انسان از علم مقدس هم میتواند سوءاستفاده کند. یا عدّه دیگری را یافتم که مطیع و تسلیم حاملان حق بودند؛ اما بصیرت لازم را در شناخت حقیقت نداشتند. اینها اولین شبههای که به دلشان میافتد، نظرشان تغییر میکند.
▫️ألاَ لاَ ذَا وَ لاَ ذَاكَ ... : پس ای کمیل، آگاه باش که نه دسته اول و نه دسته دوم، اهلیت علم مرا ندارند.
╭┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╮
🆔 @quranlive
╰┅┅┅┅❀🍃🖤🍃❀┅┅┅┅╯