eitaa logo
زندگی بر مدار قرآن
9.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
473 ویدیو
56 فایل
اینجا به زندگی رنگ قرآن می‌دهیم 🕌دارالتفسیر حرم‌ مطهر امام رضا(ع) 📎فهرست عناوین کلی محتویات کانال https://eitaa.com/quranlive/4500 🎥پخش زنده https://rubika.ir/darotafsir اینستاگرام https://instagram.com/darotafsir ارتباط با ما: @AdminQuranlive
مشاهده در ایتا
دانلود
3 خلاصه مباحث کرسی صحیفه سجادیه (۹۹/۳/۲۷) موضوع: دعا و نیایش جایگاه و حقیقت دعا: از زیباترین مفاهیمی که با روح و جان تمام ادیان الهی تنیده شده، مفهوم دعاست؛ ولی متاسفانه نزد مسلمانان از جایگاه بلند و ملکوتی خود مقداری سقوط کرده و تحریف شده است. مفهوم حقیقی دعا: در حال حاضر، دعا در جامعه ما فقط به معنای طلب کردن چیزی از خدا است؛ ولی در حقیقت، دعا بالاتر از خواستن و به معنای خواندن است. دعا شالوده معارف توحیدی و رشته اتصال بین عبد و معبود است. که البته رسیدن به خواسته ها، نیازها، درمان دردها و آرامش جانها هم در مفهوم حقیقی دعا اتفاق می افتد. جایگاه دعا در قرآن و روایات: ما دعا را به معنای حاجت خواهی و حاجت خوانی تنزل داده ایم؛ اما آیات و روایات چیز دیگری می گوید: ۱. غافر، آیه ۶۰: خداوند در این آیه، دعا را نفس عبادت معنا کرده است: ادعونی استجب لکم ... : مرا بخوانید تا شما را بپذیرم ... . ۲. بقره، آیه ۱۸۶: رشد انسان در بستر دعا شکل می گیرد: اجیب دعوه الداع اذا دعان فلیستجیبوا لی و لیومنوا بی لعلهم یرشدون. ۳. دعا روح و حقیقت عبادت است: الدعاء مخ العباده. ۴. فرقان، آیه ۷۷: ای پیامبر به مردم بگو اگر دعای شما نباشد خدا هیچ بها و ارزشمندی برای شما در نظر نمی گیرد: قل ما یعبئوا بکم ربی لولا دعاوکم. نکته ۱: دعا در لابلای آیات قرآن کریم گستره عظیمی دارد و تمام ابعاد زندگی فرد مسلمان را در بر می گیرد: عقیده، اخلاق، عمل، سیاست، عرفان، خانواده و ...؛ نکته ۲: بیشتر انبیای الهی در ابتدای دعاهای خود از کلید واژه "رب" استفاده کرده اند؛ یعنی خدایا من را تحت تربیت خود قرار بده. و معلوم می شود که دعا پذیرفتن تربیت الهی هم هست که ما در مسیر تربیت خدا قرار بگیریم. نمونه ها: ۱. صحنه سیاسی مواجهه حضرت موسی (ع) با فرعون و دعای حضرت موسی (ع)؛ آیه ۲۵ سوره طه: رب اشرح لی صدری ... ۲. عرصه تنظیم و مدیریت روابط اجتماعی؛ آیه ۱۰ سوره حشر: ربنا اغفرلنا و لاخواننا الذین سبقونا بالایمان ... ۳. عرصه روابط خانوادگی؛ آیه ۷۴ سوره فرقان: ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قره اعین ... ۴. عرصه جهاد و نبرد در داستان طالوت و جالوت؛ آیه ۲۵۰ سوره بقره: ربنا افرغ علینا صبرا و ثبت اقدامنا ... ۵. موضوع نفس انسان؛ آیه ۸ سوره آل عمران: ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا ... ۶. حوزه معرفت؛ آیه ۱۹۳ سوره آل عمران: ربنا اننا سمعنا منادیا ینادی للایمان ... https://eitaa.com/quranlive
نگاهی کوتاه در سیره امام صادق علیه السلام نام مبارک: جعفر - کنیه شریف: ابوعبدالله - لقب مبارک: صادق - ولادت: 17 ربیع الاول سال 83 هجری در مدینه منوره شهادت: 148 هجری به علت مسمومیت با زهر به دستور منصور دوانیقی - مدت عمر با برکت: 65 سال بخش اول: پیش از امامت الف- تاثیرپذیری از مقام علمی و معنوی جد بزرگوارش امام سجاد علیه السلام (12 سال) ب- بهره مندی از مقام علمی و معنوی پدر گرامی اش امام باقرعلیه السلام و پیروی و همراهی با ایشان (19سال) این دوره که 31 سال از عمر شریف امام صادق علیه السلام را دربرمی گیرد، تاثیری جاودانه در شکل گیری شخصیت و روح و جان امام داشت، و ایشان در این دوره به حمایت از جایگاه امامت پرداخت. بخش دوم: دوره امامت امام صادق علیه السلام در مدت 34سال امامتشان با خلافت پنج تن از خلفای اموی و دو تن از خلفای عباسی معاصر بود. در حالیکه حاکمان غاصب سعی داشتند اسلام ناب نبوی را برای همیشه از کره خاکی محو کنند، آن حضرت در ادامه راه پدران بزرگوارش ،هر آنچه توان داشت برای تبیین علمی و فرهنگی اسلام ناب گذاشت. مجموع اقدامات آن حضرت در سه عرصه کلی سیاسی، معارف وحیانی و اجتماعی جای می گیرد https://eitaa.com/quranlive
برخی اقدامات امام صادق علیه السلام در عرصه ولایی سیاسی: امام اقدام نظامی علیه حکومت نکرد چون به خوبی می دانست نتیجه چنین حرکتی بدون تحقق مقدمات آن چیزی جز شکست نیست. الف- زنده نگه داشتن قیام عاشورا و تقویت روحیه جهادی امت با فعالیتهایی نظیر؛ بیان اصول و هدفهای قیام عاشورا ، عزاداری و گریه بر امام حسین علیه السلام ، توجه دادن به مسئله زیارت امام حسین علیه السلام . ب- صیانت از مقام رفیع امامت: در شرایطی که عباسیان با تکیه بر نَسب خود با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ، خود را امام منسوب به رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم معرفی می کردند ،امام صادق علیه السلام برای گمراه نشدن شیعیان در مسئله امامت اقداماتی انجام داد ازجمله؛ معرفی امامان در روز عرفه و در میان حجاج ، تصریح به امامت خود، گواه گرفتن بزرگان شیعه بر مرگ اسماعیل پسر ارشد امام، اعلام امامت امام کاظم علیه السلام در میان خواص، وصیت حکیمانه برای حفظ جان امام کاظم علیه السلام. https://eitaa.com/quranlive
برخی اقدامات امام صادق علیه السلام در عرصه معارف وحیانی: یکی از انحرافات امت، در عصر امام صادق علیه السلام جهل مردم به اسلام ناب بود که در اثر معرفی وارونه اسلام توسط خلفای غاصب به وجود آمده بود.آن حضرت در این شرایط با جهاد علمی به میدان آمد؛ الف- مبارزه با جریان تحریف قرآن و تبیین و تفسیر صحیح قرآن؛ تفسیر به رأی یکی از راههای دستیابی خلفا یا فرقه های انحرافی به منافع خود بود، امام صادق علیه السلام با تفسیر آیات متشابه، با تفاسیر جعلی مبارزه و شاگردانی متخصص در تفسیر تربیت کردند و آحاد مردم را با مفاهیم صحیح قرآنی آشنا کردند. ب- مبارزه با افکار و عقاید انحرافی و بدعت های نوظهور مثل جبریه ، مرجئه و غُلات ج-مبارزه با مکاتب فقهی منحرف از قرآن و سنت نبوی د- تخصصی کردن علوم اسلامی مانند؛ تفسیر، حدیث، فقه ، کلام ، طب و فلسفه و ریاضیات و... امام هر یک از شاگردان خود را با رشته ای که با ذوق و استعداد او سازگار بود، تعلیم می کرد. https://eitaa.com/quranlive
برخی فعالیت های امام صادق علیه السلام در عرصه اجتماعی: تقویت علمی و معرفتی جامعه بهترین خدمت به جامعه است که امام صادق علیه السلام با برپایی نهضت علمی (موسوم به دانشگاه جعفری) به بهترین گونه ممکن بر آن همت گماشت؛ آن حضرت علاوه بر نشست های درسی، ملاقات های خصوصی و عمومی در مسجد نبوی یا منزل یا در مراسم حج داشت که در آنها پرسش های مردم را پاسخ گفته و سخنرانی می کرد. و در راستای گسترش فرهنگ اسلام ناب و بیداری جامعه نقش آفرینی کرد. بدین سان امام صادق علیه السلام در فضای سیاسی پیچیده زمان خود که با انقراض حکومت اموی و روی کار آمدن عباسیان و کارشکنی های خلفا همراه بود ،رسالت خویش را به انجام رساند و تبیین علمی و فرهنگی اسلام ناب را که توسط جدش امام سجاد علیه السلام آغاز، و با تلاش های پدر گرامی اش ادامه یافته بود، تکمیل و عمومی سازی کرد. https://eitaa.com/quranlive
📖 *خانه‌ بی‌قرآن* 💠 *امام صادق(ع)فرمودند:* خانه اى كه درآن قرآن خوانده نمى شودوازخداياد نمی گردد، ۳گرفتاری درآن خانه بوجودمی آید: 1️⃣ *بركتش كم شده،* (دائم مشکل مالی دارند.) 2️⃣ *فرشتگان آن راترك میكنند* (رحمت وفیض خاص خداوندبه آن خانه نازل نمیشود.) 3️⃣ *شياطين درآن حضورمى يابند.* (نزاع وجدال درآن خانه زیاداست.) 🟤خواندن قرآن درخانه این سه گرفتاری رابرطرف میکند. 📚 *كافى،ج 2،ص 499،ح1* https://eitaa.com/quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خلاصه مباحث کرسی خانواده قرآنی۲ (۹۹/۳/۲۸) موضوع: شناخت کودک کودک کیست؟ در تربیت کودک، می خواهیم انسان تربیت کنیم. پس برای شناخت کودک، باید انسان را شناخت. تعریف نخست قرآن از انسان: اولین معرفی خدا از انسان در قرآن کریم این است: (انی جاعل فی الارض خلیفه)؛ من انسان را به عنوان جانشین و خلیفه خودم در زمین قرار دادم. خلیفه یعنی نماینده تام الاختیار خدا در کره زمین. انسان خدا نمی شود؛ اما می تواند کار خدایی کند. سه نکته در آیه فوق: نکته ۱: انسان موجودی است که نماینده خدا در زمین است. نکته ۲: این موجودی که نماینده خداست، مقام او از جانب خدای متعال است، پس انسان آن را خودبخود به دست نخواهد آورد و اگر بخواهد به جایی برسد، خدا باید عنایت کند. نکته ۳: راهکارش این است که خلافت و امامت و ... را خدا با ابزار معنویات به انسان می دهد. تعریف دوم قرآن از انسان: خدا در قرآن می فرماید: (نفخت فیه من روحی)؛ انسان موجودی است که بُعد روحی دارد. و همین بُعد روحانی انسان است که بسیار کلیدی و مهم است. تعریف سوم قرآن از انسان: از نظر ساختار بدنی، خداوند در قرآن می فرماید: (لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم)؛ ما انسان را در بهترین قوام خلق کردیم، چه از نظر فکری، چه جسمی، چه روحی، چه روانی؛ یعنی موجودی بهتر و زیباتر از انسان در عالم نداریم. تعریف چهارم قرآن از انسان: انسان موجودی است که ملائکه بر او سجده کردند. وقتی خدا حضرت آدم (ع) را خلق کرد به ملائکه دستور داد آدم را سجده کنید (اسجدوا لآدم)؛ سجده یعنی تواضع در برابر آدم. لذا تمام دنیا سرباز آدم و در خدمت بشر هستند. تعریف پنجم قرآن از انسان: خداوند فرموده است: (خلق لکم ما فی الارض جمیعا ...)؛ و فرموده: (سخر لکم الشمس ...)؛ خداوند، خورشید و ماه و هر آنچه که در عالم خلق کرده را برای انسان و انسان را برای خودش قرار داد. شناخت کودک: ۱. از نظر عقل و تفکر، در ابتدای تولد، کودک عقل ندارد و به تدریج قدرت تفکر پیدا کرده و عقل او رشد می کند. ۲. از نظر عاطفی، در ابتدای تولد، بُعد عاطفی کودک بسیار قوی است و نیاز به محبت و نوازش و توجه دارد. ۳. از نظر جسمی، کودک در ابتدا ضعیف است و کاری از او ساخته نیست. والدین نسبت به جسم او مسئولیت دارند که چگونه به جسم او رسیدگی کنند. ۴. از نظر ذهنی، ابتدا اطلاعات کودک صفر است و چیزی نمی داند ولی بعد شروع می کند به یادگیری اطلاعات. ۵. از نظر فطری، زمانی که کودک متولد می شود یک موجود الهی است و فطرتی خداگرا و توحیدی دارد؛ زیرا خدا از همان ابتدای انعقاد نطفه از او پیمان فطری و توحیدی گرفته است. نگاه قرآن به انسان و فرزند: نوع نگاه ما در بحث شناخت کودک باید اینگونه باشد: ۱. هدیه الهی است. ۲. باقیات الصالحات آخرت است. ۳. نعمت است و باید شکرگزار آن بود. ۴. امانت است و نباید در آن خیانت کرد. https://eitaa.com/quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹زمان برگزاری مسابقه:14تیرماه 🔸همراه با هدایای متبرک 📚جهت شرکت در مسابقه عکس نوشته های هر روز را مطالعه کنید و سپس برای ارائه محفوظات در تاریخ14تیر به صحن جمهوری اسلامی.اتاق153مراجعه کنید.
🔹زمان برگزاری مسابقه:14تیرماه 🔸همراه با هدایای متبرک 📚جهت شرکت در مسابقه عکس نوشته های هر روز را مطالعه کنید و سپس برای ارائه محفوظات در تاریخ14تیر به صحن جمهوری اسلامی.اتاق153مراجعه کنید.
44.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷جشن قرآنی#سریر# ارتضا 99/4/2 🔹 حدیث/ مقام حضرت معصومه(س) 📝امام رضا علیه السلام : « مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّةُ» کسی که فاطمه معصومه(س) را زیارت کند بهشت برای او خواهد بود». 📚کامل‌الزیارات، ص536، ح826 🔈سخنرانی حجه الاسلام