12.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#علمک
#فیلم_کوتاه
🎥 فیلمی که مورد توجه رهبری قرار گرفت . . .
✍ هر یک از ما در مواجهه با مشکلات و مسائل شخصی، زندگی، جامعه و ... تلاش میکنیم راهکارهای مناسبی بیندیشیم
ولی کدام راهکار بهترین است؟؟
#بصیرت
@qurantehran
ورطه عصيان.mp3
1.57M
💠 ورطه عصیان
🔹 عمل طالح و #گناه دو كار می كند: یكی اینكه علاقه نسبت به اعمال صالح را كم می كند و دستِ این شخص را نسبت به گناهان بازتر می كند مِیلش را بازتر می كند و دیگر اینكه چركی است روی #صحنه_دل در بخش عقل عملی؛ یعنی آینه دل را چركین می كند، دیگر این آینه جایی را نشان نمی دهد.
🔹 تعبیر قرآن كریم نسبت به عمل طالح و سیئه این است كه ﴿كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَی قُلُوبِهِم﴾؛ «رین» همان چرك است، خب اگر روی آینه دل, چرك و غبار بنشیند كه جایی را مشاهده نمی كند. این #عقل_عملی كه نمی خواهد بفهمد، می خواهد ببیند، دیدن بالأخره یك بصیرت درونی می طلبد.
🔹فرمود این رِین است این چرك است (یك) و در بخش دیگر فرمود: ﴿أَفَلاَ یتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَی قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا﴾ (دو)؛ اینها چرا درباره قرآن تدبّر نمی كنند؟ یا اینکه دلشان قفل است. گناه، قفلی است بر درِ دل، این دل می شود بسته، آن وقت چیزی در آن نفوذ نمی كند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه #انسان
🔺 بخش پانزدهم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
﴿إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ تَنْزیلاً (۲۳) فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ وَ لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ کَفُوراً (۲۴)
🔹بخش پایانی سوره مبارکه «انسان» در مکه نازل شد سیاق آن هم نشان میدهد که در مکه نازل شد
صدرش به مناسبت آن سیاقی که مربوط به نذر اهل بیت است یقیناً در مدینه نازل شده است.
🔸 اجمال این ذیل آن است که ما قرآنی که عامل ثبات یک ملت است نازل کردیم ﴿إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنا﴾ با تأکید ﴿إِنَّا نَحْنُ﴾ یعنی ما نازل کردیم .
🔻قبلاً هم ملاحظه فرمودید که تنزیل قرآن از سنخ تجلّی است و نه تجافی یعنی از سنخ نازل کردن باران نیست از سنخ انداختن قطرات باران نیست از سنخ آویختن حبل از بالاست حبل متین را از بالا نازل میکنند به پایین باران را هم نازل میکنند. باران را به نحو تجافی که در بالا هست در پایین نیست در پایین هست در بالا نیست حبل متین را به نحو تجلی القا میکنند به پایین میفرستند که در بالا هست در بالا هست، در پایین هست در بالا هست در وسط هست در بالا
🔺غرض آن است که اگر فرمودند ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً﴾ برای اینکه قرآن را از بالا آویختند نه انداختند؛ نظیر باران نیست که انزال او به نحو انداختن باشد بالایش «أَحَدُ طَرَفَیهِ بِیَدِ اللهِ سُبحَانَهُ وَ تَعَالی» است طرف دیگر به دست شماست ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً﴾ اعتصام به آن حبلی مشکلگشاست که به یک جای بلندی بسته باشد وگرنه طنابی که در گوشه مغازه افتاده اعتصام به آن اثری ندارد او مشکل خودش را حل نمیکند چه رسد به مشکل معتصِم را. وقتی اعتصام سودآور است که این حبل به جای بلند بسته باشد
➖ فرمود این قرآن که حبل متین است به جای بلند که عروه وثقایی است که ﴿لاَ انْفِصامَ لَها﴾ بسته است شما به این حبل، اعتصام بکنید چنین حبلی را میفرماید ما نازل کردیم تو با این قرآن باش با مطالب این قرآن باش و بیگانه چه عاصم چه کفور چه معصیت صغیره چه معصیت کبیره آنها را به حساب نیاور ﴿إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ تَنْزیلاً ٭ فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ﴾ در برابر دستور ذات اقدس الهی صابر محض باش و هیچ کسی که بیراهه میرود یا راه کسی را میبندد چه معصیت صغیره چه معصیت کبیره پیروی نکن ﴿وَ لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ کَفُوراً﴾.
ادامه 👇👇
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه #انسان
🔺 بخش پانزدهم - ادامه 👆👆
🔸وقتی اهل بیت عِدل قرآن باشند هر وصفی که ذات اقدس الهی برای قرآن کریم بفرماید برای اینها هم صادق است اینها که بیگانه نیستند جدا که نیستند؛ اما حرفهای اینها باشد عِدل قرآن است بیگانه که نیست
🔸﴿فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ وَ لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ کَفُوراً ٭ وَ اذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ بُکْرَةً وَ أَصیلاً﴾ اسم خدا را به یاد بیاور! مستحضرید که این اسمها یک سلسله عبادتهای لفظی است ﴿سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الأعْلَی﴾ اسم خدا را تسبیح بکن اما آنچه اساس کار است این است که این اسماء، اسماء الاسماء هستند اینکه میگویند فلان امام مظهر اسم اعظم است یا با فلان اسم ذات اقدس الهی فلان کار را انجام داد تخت بلقیس را از راه دور آورد و مانند آن یا فلان امام با اسم اعظم مردهای را زنده کرد، اسم اعظم لفظ نیست که با این لفظ بشود مرده را زنده کرد. مفهوم این لفظ نیست که با مفهوم ذهنی بشود یک مردهای را زنده کرد حقیقت خارجی است که این اسماءُ الاسماء آن را نشان میدهد این الفاظ، اسماء آن مفاهیم است. آن مفاهیم اسماء آن حقایق است آن حقیقت نزد اهل بیت(علیهم السلام) و مانند آن است با او مرده زنده میشود با او تخت از جایی به جایی آورده میشود با او معجزات انجام میشود با آن نام ذات مقدس حضرت استوار خواهد بود در برابر همه خطرات میتواند مقاوم باشد ﴿وَ اذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ﴾ منتها در شامگاه و بامداد
🔸یک وقت است که میگویند صبح و شام یعنی دو طرف روز، اول روز به نام خدا تا روز تأمین بشود اول شب به نام خدا تا شب تأمین بشود یک وقت است که صبح و شام کنایه از دوام است یعنی هیچ لحظهای از نام خدا و یاد خدا غفلت نکنید ﴿وَ اذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ بُکْرَةً وَ أَصیلاً﴾ نام خدا بر لب و یاد خدا در دل چه صبح چه شام چه بینهما
🔸بعد فرمود ﴿وَ مِنَ اللَّیْلِ﴾ از این ﴿وَ مِنَ اللَّیْلِ﴾ معلوم میشود که ﴿وَ اذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ بُکْرَةً وَ أَصیلاً﴾ یعنی صبح و شام یعنی تمام مدت اما آنجا که با «مِن» تبعیض ذکر شده است برای اینکه لیل یک مقداری باید استراحت کرد در بخشهای دیگر فرمود که ﴿تَقُومُ أَدْنی مِنْ ثُلُثَیِ اللَّیْلِ﴾ و مانند آن لذا با «مِن» تبعیض ذکر میکند فرمود ﴿وَ مِنَ اللَّیْلِ فَاسْجُدْ﴾ برای خدا ﴿وَ سَبِّحْهُ لَیْلاً طَویلاً﴾ در آن آیات قبل فرمود که بخش حالا یا دو سوم یا بیشتر یا کمتر بیدار باش به یاد حق باشد چون ﴿إِنَّ ناشِئَةَ اللَّیْلِ هِیَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قیلاً﴾ هم حواستان جمعتر هم مانع داخلی ندارید هم مانع خارجی ندارید فضا آماده است و بیگانهای مزاحم شما نیست نشئه شب نشئه اقوَم است لذا فرمود اکثر آن شب را بالاخره به نام ذات اقدس الهی به سر ببر این لیل طویل مصادف با همان ﴿أَدْنی مِنْ ثُلُثَیِ اللَّیْلِ﴾ و مانند آن است که بحثش گذشت.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
9.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ماجرای دیدار رهبر انقلاب و شهید طهرانی مقدم در دوران جنگ
🔹 بعدازظهر شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰، یکی از پادگانهای پشتیبانی سپاه در اطراف تهران شاهد حادثهای دردناک بود؛ حادثهای که اگرچه سردار حسن طهرانی مقدم و یارانش را به آرزویشان -شهادت در راه خدا- رساند، اما دلهای بسیاری را در غم فراغ این بزرگمردان اندوهناک کرد.
🔁 به همین مناسبت خاطراتی از دیدارهای شهید طهرانی مقدم با رهبر معظم انقلاب در قالب گفتگو با برادر شهید #بازنشر میشود.
💻 Farsi.Khamenei.ir
🌹خواب عجیب شهید تهرانی مقدم
🌹محمد تهرانیمقدم برادر شهید حسن تهرانیمقدم ، از ارادت ایشان به اقامه عزای امام حسین(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) میگوید: چند روز قبل از شهادت شهید تهرانی مقدم، ایشان آمد منزل ما تا مادر را ببیند. آمد دست مادر را بوسید و گفت: "مادر من دیشب خوابی دیدم. خواب دیدم که از دنیا رفتهام. در یک قبر تنگ و تاریک دو ملک غضبناک به شدت وحشتناک از من سوال میکردند. آنها با همان صورت ترسناک پرسیدند: چیزی هم برای آخرتت داری؟ من هرچه فکر کردم چه بگویم هیچ چیز یادم نیامد. کمی تامل کردم تا اینکه این جمله به ذهنم آمد که بگویم: من اقامه عزای آقا ابا عبدالله(ع) را کردم. و بر امام حسین(ع) گریهها کردم.
🌹 تا این جمله را گفتم. قبر باز و روشن شد و بوستانی در مقابلم ظاهر شد. ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه؛ این موضوع اسباب دستگیری من خواهد شد."
🌹شهید تهرانی مقدم همان روز در آنجا برنامه ریزی کرد و زیر زمین منزل را تبدیل به حسینیه کرد. این حسینیه یادگار شهید ماست و در واقع آن تعظیم به شعائرالهی است که خداوند متعال فرمودند "و من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب". شهید تهرانی مقدم عملا در تکریم اهل بیت(ع) و دفاع و پیروی از ولایت داشتند
🌹شهيد تهراني مقدم همچنین در وصيتنامه خود نوشته بود: «روي قبرم بنويسيد اينجا مدفن كسي است كه مي خواست اسرائيل را نابود كند.»
@qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۴۶۹ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #غافر ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ @qurantehran
#ترجمه (بهرامپور)
17 - امروز هر کسی به [موجب] آنچه انجام داده است جزا داده میشود امروز هیچ ستمی نیست و خدا زود به حسابها میرسد
18 - و آنها را از آن روز قریب الوقوع بترسان، آنگاه که جانها به گلوگاه میرسد در حالی که اندوه خود را فرو میخورند برای ستمگران نه یاوری هست و نه شفاعتگری که مورد اطاعت باشد
19 - [خدا] نگاههای خیانت بار و آنچه را که سینهها پنهان میدارند، میداند
20 - و خدا به حق حکم میکند، و معبودهایی را که در برابر او میخوانند هیچ گونه داوری ندارند همانا خداست که شنوای بیناست
21 - آیا در زمین سیر نکردند تا ببینند عاقبت کسانی که پیش از آنها بودند چگونه شد! آنها از ایشان در قدرت و آثاری که در زمین داشتند نیرومندتر بودند، ولی خدا آنها را به کیفر گناهانشان گرفتار کرد، و در برابر خدا مدافعی نداشتند
22 - این [کیفر] از آن روی بود که پیامبرانشان دلایل آشکار برایشان میآوردند، ولی [آنها] انکار میکردند پس خدا [گریبان] آنها را گرفت همانا او نیرومند سخت کیفر است
23 - و به راستی موسی را با آیات خود و حجّتی آشکار فرستادیم،
24 - به سوی فرعون و هامان و قارون، ولی آنها گفتند: او جادوگری دروغزن است
25 - پس وقتی حقیقت را از جانب ما برای آنان آورد، گفتند: پسران کسانی را که با او ایمان آوردهاند بکشید و زنانشان را [برای بیگاری] زنده بگذارید ولی نیرنگ کافران جز در تباهی نیست
@qurantehran