16.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 #میلاد_حضرت_عباس علیه السلام
♨️وفاداری و تسلیم حضرت عباس علیه السلام
👌 #سخنرانی بسیار شنیدنی
🎙حجت الاسلام #رفیعی
💎 ادب یعنی عباس
ادب، معنای درک مقام حبیب است، یعنی حضور او را به عظمتش ببینی. ادب، یعنی همه رفتارت بجا و به اندازه باشد، نفست تو را لحظه ای از حبیب غافل نکند. ادب، زیبایی روح و عقل در رفتار و گفتار است.
🌺 میلاد حضرت عباس علیه السلام و #روز_جانباز مبارک باد.
http://eitaa.com/qurantehran
7.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫 ویژه #روز_جانباز
📹 نماهنگ | شهادت تدریجی
🔺 رهبر انقلاب، خطاب به جانبازان: زحمات شما و اجر شما پیش خدای متعال، هم محفوظ است و هم انشاءالله روزبهروز رو به افزایش است؛ چون کار شما یکسره تمام نشد؛ بتدریج این ابتلاء و این امتحان بر شما حاکم است...اجر جانبازان روزبهروز رو به افزایش است. هر ساعتی که شما بیشتر عمر کنید، به همان اندازه اجر شما رو به افزایش است.
@qurantehran
🌷 رهبرانقلاب: در كلمات ائمه عليهم السلام، روی دو جمله راجع به حضرت اباالفضل العباس (ع) تاکید شده است:
🌸 یکی بصیرت، یکی وفا.
✍ یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین شخصیتها در طول تاریخ تشیع، حضرت عباس بن علی(ع) است. میلیونها نفر در سراسر جهان شیفته مرام و مکتب و اخلاق و ادب آن سردار سپاه حسین بوده و هستند.
🔹از مهمترین ویژگیهای حضرت عباس علیه السلام «ایمان مستحکم» و «استقامت مدام» در راه حق بود. آن حضرت در سراسر عمر پربرکت خود لحظهای در پیمودن مسیر حق سست نشد و حتی لحظهای از حرکت بازنایستاد؛ بلکه دائماً در حرکتی شتابنده و رو به جلو، بر معرفت و ادب و بصیرت خود نسبت به جایگاه ولایت افزود.
🔹در زیارتنامة حضرت عباس چنین میخوانیم:
أَشْهَدُ أَنَّكَ لَمْ تَهِنْ وَ لَمْ تَنْكُل؛ شهادت میدهم که تو نه سستی ورزیدی و نه بازایستادی.
🔻و این درسی است که شیفتگان آن حضرت، در روزگار حاضر، که نظام اسلامی تحت شدیدترین تهدیدها و تحریمها واقع شده است، بیش از هر زمان دیگری به آن نیازمندند.
#روز_جانباز
https://eitaa.com/qurantehran
💢فریادهای بابا همسایهها رو پشت در خونه جمع کرد! ما از ترس سیلی و ترکش چیزایی که بابا میشکنه، پناه بردیم به اتاق، زانو بغل کردیم و در گوشامونو گرفتیم! ولی صدای اشکهای مامان میاد! خودشو سپر بابا میکنه که به خودش آسیب نزنه ...
روزت مبارک باباجانم
پ.ن: فرزند جانباز اعصاب و روان
#روز_جانباز
🔻تفسیر سوره مبارکه #منافقون
🔺 بخش سوم
🌸🍃بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم🍃🌸
... اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ (۲) ذلِکَ بِأَنَّهُمْ آمَنُوا ثُمَّ کَفَرُوْا فَطُبِعَ عَلَی قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لاَ یَفْقَهُونَ(۳)
💠 فرمود منافقین کاذب هستند و أیمان و سوگندشان را سپر قرار دادند و راه بدی هم انجام دادند، چرا راه بد را رفتند؟ ﴿ذلِکَ بِأَنَّهُمْ آمَنُوا﴾، اوّل به حسب ظاهر ایمان آوردند، دیدند که منافعشان تأمین نمیشود، ﴿ثُمَّ کَفَرُوْا﴾، اینها مرتدّینی هستند که به بهانه ضعیف ایمان آوردند و به بهانه دیگر از ایمان بیرون آمدند.
🔹 ﴿فَطُبِعَ عَلَی قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لاَ یَفْقَهُونَ﴾،
🔹ذات اقدس الهی به همه قلبی داد که انسان چیز بفهمد. اگر کسی از این هوش و استعداد الهی استفاده کرد، علمش اضافه میشود، آن فتح باب میشود، این ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾ اختصاصی به مسائل مالی یا درجات بهشت ندارد. اگر کسی واقعاً این استعدادش را در راه صحیح مصرف کرد، قبلاً اگر یک مطلب را با یک ساعت میفهمید حالا با یک ساعت بیش از یک مطلب را میفهمد، ده مطلب را میفهمد. ﴿مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْهَا﴾ نسبت به یک عده، ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾ نسبت به یک عده. این استعداد را در راه صحیح که مصرف بکند، همان یک ساعت مطالعهای را که قبلاً میکرد الآن ده تا مطلب را میفهمد. این اختصاصی به ثواب «یوم القیامة» ندارد، اینها فیض است و اگر ـ خدای ناکرده ـ این را در بیراهه مصرف کند، درِ این دل را میبندد. درِ دل را که میبندد فرمود: ﴿فَطُبِعَ عَلَی قُلُوبِهِمْ﴾، چاپ میشود. چیزی مثل کفر وقتی که چاپ شد، قابل زوال نیست!
🔺 گاهی دارد: ﴿فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ﴾ که در سوره «صف» بود یا بعد از بیان بسیاری از نقشههای مشئوم اینها دارد که ﴿خَتَمَ اللّهُ عَلَی قُلُوبِهِمْ﴾، چه موقع خدا ختم میکند؟ ختم یعنی مُهر. وقتی کلّ این صفحه دل را اینها با سوء اختیار خود از کفریات پر کردند.
➖ فرمود ما آخرش را مُهر میکنیم امضا میکنیم، مُهر میکنیم، وقتی مهر شد قابل نوشتن نیست. کجا را بنویسند؟ اینها با سوء اختیار خودشان قلبشان را پر از کفریات کردند، دیگر ﴿خَتَمَ اللّهُ عَلَی قُلُوبِهِمْ﴾. این طَبع، این ختم، امثال آن، یعنی #ما_دیگر_فیضمان_را_برداشتیم.
در بحث اضلال کیفری هم ملاحظه فرمودید چیزی خدا به اینها بدهد به عنوان ضلالت که نیست. این که فرمود: ﴿یُضِلُّ مَن یَشَاءُ وَ یَهْدِی مَن یَشَاءُ﴾، این را اوّل سوره مبارکه «فاطر» مشخص کرد که فرمود ما اضلال ابتدایی که نداریم، آنچه داریم هدایت ابتدایی است که ﴿شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدی لِلنَّاسِ﴾؛ هدایت فراوان است. اصلاً انبیا آمدند برای هدایت، این هدایت ابتدایی است. اگر کسی به این هدایت ابتدایی پاسخ مثبت داد، هدایت پاداشی که گرایش قلب است، امکانات بیشر است، وسایل است، آن نصیب او میشود.
🔺 فرمود: ﴿یَهْدِی مَن یَشَاءُ﴾،
﴿إِن تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا﴾،
﴿هُدیً لِلْمُتَّقینَ﴾
این هدایت پاداشی است، هدایت ابتدایی که نیست. هدایت ابتدایی شامل حال اینها شد اینها اهل تقوا شدند.
❗️ببینید کسی اصلاً گرایش دارد دلش میتپد که نمازش را اوّل وقت بخواند و اگر پیشنهاد خلاف بدهند اصلاً حاضر نیست که مذاکره بکند. اینها فیض خداست. قلب او هدایت میشود، میل او، گرایش او به این سمت میافتد. اینها هدایتهای پاداشی است؛
❌ اما اضلال کیفری یعنی آن #توفیق را برمیداریم. لذا در اوّل سوره مبارکه «فاطر» فرمود: ﴿مَّا یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلاَ مُمْسِکَ﴾؛ دری را که خدا از روی رحمت باز کند، کسی نمیتواند ببندد. ﴿وَ مَا یُمْسِکْ فَلاَ مُرْسِلَ لَهُ﴾؛
این در را خدا میبندد، همین! نه اینکه ضلالت بدهد به کسی! این لطف و فیضی که تا حال میداد حالا میبندد! این شخص را به حال خودش رها میکند. این شخصی که به حال خودش رها شد، از هر جهت نیازمند است سقوط میکند.
ادامه👇👇
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه #منافقون
🔺 ادامه بخش سوم 👆
🔸منافقین در مدینه این راه را طی کردند که از راه اسلام ظاهری گذشته از اینکه ﴿اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً﴾، به مقصد هم برسند به برنامههایی برسند؛ ولی کارشکنیهایشان را هم داشتند. تقریباً یک سوم مردم مدینه اعمّ از مهاجر و انصار اینها منافق بودند، به دلیل اینکه در جریان جنگ اُحد که هزار نفر حرکت کردند بروند به صحنه اُحد، تقریباً سیصد و اندی در برابر پیغمبر برگشتند! این را شما اگر به عنوان رسولِ الله پذیرفتید، این خودش پیشاپیش شما دارد حرکت میکند به طرف اُحد. شما حالا تقریباً سیصد و خوردهای از منزل درآمدید، در بین راه، در همین راه مدینه برگشتید، یعنی چه؟
پس آیات فراوانی هم در سورههای مدنی درباره نفاق و منافقین و کارشکنیهای اینها هم هست. اینها سعی میکردند که اسلام شکست بخورد برابر آیه ۵۲ سوره «مائده» که این هم در مدینه نازل شد که ارتباطشان تنگاتنگ با بیگانهها بود.
🔹در جریان سفر #تبوک که شبانه در کنار آن درّه، سنگر گرفتند تا اینکه شتر حضرت را برمانند و ـ خدای ناکرده ـ حضرت سقوط بکند، این هم که نشد!
▪️ قصّه إفک که در آیه یازده به بعد سوره «نور» آمده که پستترین کار اینها بود که با حیثیت پیغمبر مبارزه بکنند، آن هم که نشد.
❗️ پس کاری از دست منافقین برنیامد که بر علیه پیامبر نکنند. رقمشان هم که کم نبود. سیصد و اندی نفر بودند. حیثیتی هم برای پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نگذاشتند، چون ممکن است همسر پیغمبر #کافر باشد، این ننگ نیست. این لوط بود که همسرش کافر بود، این نوح بود که همسرش کافر بود؛ اما اگر ـ خدای ناکرده ـ آلوده بشود آبروی آن پیغمبر از بین میبرد؛ لذا قرآن کریم میگفت زن پیغمبر ممکن است کافر باشد، مثل لوط، اما ممکن نیست آلوده بشود!
❌این #منافقین این إفک را به راه انداختند. فرمود این إفک قصه عظیمی است: ﴿تَحْسَبُونَهُ هَیِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظیمٌ﴾ این هم آیه سوره مبارکه «نور» است. پس هر کاری از دست اینها برآمد کردند.
🍃 یک بیان نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) در نهج البلاغه دارد که حضرت فرمود: «النَّاسُ مَعَ الْمُلُوکِ وَ الدُّنْیَا»
عدهای از مردم که گرایش نفاقی دارند، اینها با دستگاه حکومتی نزدیک میشوند که منافعشان حفظ بشود.
🔹استاد طباطبایی در المیزان یک تحلیل خیلی عمیق دارد؛ میفرماید تقریباً یک سوم مردم مدینه منافق بودند. اینها در کارشکنیهای سیاسی حضور داشتند. در بیادبیها و حرمتشکنیها قصه إفک را راه انداختند ، در جریان ترور کردن و فتک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در قصّه برگشت از تبوک که آن هم قابل انکار نیست. جمعیتشان قابل توجه، دسیسهشان قابل انکار نیست، بدطینتی اینها، بیحیثیتی اینها مشخص است. همین که حضرت رحلت کرده است و سقیفه به پا شد، تمام کارشکنیهای نفاق منافقان رخت بربست!
حالا یا باید بگوییم این جمعیت زیاد یک روزه از بین رفتند، اینکه نیست.
یا برگشتند مثل سلمان و اباذر مؤمن شدند، این هم که نیست.
یا با سقیفه ساختند و این هم همه هست؛ لذا بعد از تشکیل سقیفه ما #منافقی در مدینه نداشتیم. این تحلیل خیلی ارزنده است. گرچه متنش در نهج البلاغه است که «النَّاسُ مَعَ الْمُلُوکِ وَ الدُّنْیَا»؛ اما تحلیل خیلی حکیمانه است. فرمود اینها کجا رفتند؟ جمعیتشان یک نفر و دو نفر نبودند که ما بگوییم مُردند! یک سوم این طور بودند شما هیچ یعنی هیچ! هیچ اثری از نفاق بعد از سقیفه نمیبینید. همه آنها سر کار آمدند، این خطر هست.
❗️غرض این است که این جمعیت زیادی که هیچ خلافی نبود که اینها نکنند و کارشکنی نبود که اینها نکنند، همین که سقیفه به پا شد، تمام کارشکنیها برطرف شد...
«اعاذنا الله من شرور انفسنا».
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
🌺امشب زمین و آسمان سجده گذارند
که میلاد علی ابن الحسین است
🌺همان که سیدی بر ساجدین است
و سجاد است و زین العابدین است
🍃میلاد سید الساجدین حضرت علی ابن الحسین امام زین العابدین علیه السلام بر تمامی شیعیان جهان مبارک باد.🍃🌺
🌸ای نور چشم حضرت آقای کربلا
🌺بعد از حسین دلبر دیوانگان تویی
🌸این افتخار ماست که فامیلتان شدیم
🌺پس شاهزاده ی همه ایرانیان تویی
eitaa.com/qurantehran