eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
3.4هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺صفحه ۴۷۰ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه (مؤمن) ‌ @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر آیه ۲۶ - سوره مبارکه (مؤمن) 📚 مفسر: آیت الله شیرازی (تفسیر نمونه) 🔸درگيرى و نزاع ميان موسى (ع) و پيروانش از يك سو، و فرعون و طرفدارانش از سوى ديگر بالا گرفت، و حوادث بسيارى در اين ميان واقع شد كه قرآن در اين مقطع از ذكر آنها صرفنظر مى ‏كند، و براى رسيدن به هدف خاصى به سراغ اين نكته مى ‏رود كه وقتى كار بجاى باريكى كشيد فرعون براى جلوگيرى از پيشرفت موسى (ع) تصميم بر قتل او گرفت، ولى گويا مشاوران و ملاء او مخالفت مى‏ كردند. 🔹قرآن مى‏ گويد:" فرعون گفت: بگذاريد من موسى را به قتل برسانم و او پروردگارش را بخواند تا نجاتش دهد"! (وَ قالَ فِرْعَوْنُ ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسى‏ وَ لْيَدْعُ رَبَّهُ‏). 🔸از اين تعبير استفاده مى‏ شود كه اكثريت مشاوران كه مانع قتل موسى بودند يا لا اقل بعضى از آنان به اين امر استدلال مى ‏كردند كه با توجه به كارهاى خارق العاده موسى ممكن است نفرينى كند و خدايش عذاب بر ما نازل كند، اما فرعون مغرور مى‏ گويد: من او را مى ‏كشم هر آنچه باداباد! 🔹 البته معلوم نيست انگيزه واقعى اطرافيان و مشاوران در اين ممانعت چه بود؟ ➖نخست ترس از عذاب احتمالى پروردگار. ➖دوم ترس از اينكه موسى بعد از كشته شدن به عنوان يك شهيد و قهرمان در هاله ‏ى از قدس فرو رود و آئين او مؤمنان و هواخواهان بسيارى پيدا كند، مخصوصا اگر اين ماجرا بعد از داستان مبارزه موسى با ساحران و غلبه عجيب و خارق العاده او بر آنان رخ داده باشد. 🔸خلاصه اينكه آنها معتقد بودند موسى شخصا يك" " است، اما اگر در آن شرايط كشته شود تبديل به يك "" خواهد شد، جريانى بزرگ و پر شور كه كنترل آن بسيار مشكل خواهد بود. 🔹بعضى ديگر از اطرافيان فرعون كه دل خوشى از او نداشتند مايل بودند موسى زنده بماند و فكر فرعون را به خود مشغول دارد، تا آنها آسوده خاطر زندگى كنند و دور از چشم فرعون به سوء استفاده مشغول باشند، چرا كه اين يك برنامه هميشگى است كه اطرافيان شاهان مايلند هميشه فكر آنها مشغول كارى باشد و آنها آسوده خاطر به تامين منافع نامشروع خود بپردازند، لذا گاهى دشمنان خارجى را تحريك مى ‏كردند تا از شر فراغت" شاه" در امان بمانند! 🔸سپس فرعون براى توجيه تصميم قتل موسى دو دليل براى اطرافيانش ذكر مى‏ كند: 1⃣ جنبه به اصطلاح دينى و معنوى دارد، مى‏ گويد:" من از اين مى‏ ترسم كه آئين شما را عوض كند! و دين نياكانتان را بر هم زند"! (إِنِّي أَخافُ أَنْ يُبَدِّلَ دِينَكُمْ‏). 2⃣ جنبه دنيوى و مادى: يا اينكه فسادى بر روى زمين آشكار سازد (أَوْ أَنْ يُظْهِرَ فِي الْأَرْضِ الْفَسادَ) 🔹اگر سكوت كنم آئين موسى به سرعت در اعماق قلوب مردم مصر نفوذ مى‏ كند، و آئين مقدس بت پرستى كه حافظ قوميت و منافع شما است جاى خود را به يك آئين توحيدى بر ضد شما مى ‏دهد! و اگر امروز سكوت كنم و بعد از مدتى اقدام به مبارزه با موسى نمايم‏ هواخواهان بسيارى پيدا مى‏ كند و درگيرى شديدى به وجود مى‏ آيد كه مايه خونريزى و فساد و ناآرامى در سطح كشور خواهد بود، بنا بر اين مصلحت اين است كه هر چه زودتر او را به قتل برسانم. 🔸البته"فساد" از دريچه فكر" فرعون" به وجود آمدن يك انقلاب ضد استكبارى براى آزاد ساختن توده ‏هاى اسير و در بند و محو آثار بت پرستى و احياى توحيد بود. @qurantehran
6.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💡اشتباهی رایج در قرآن خواندن 💠 استاد ابوالفضل بهرام پور @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14-javadi-h.zeynab(www.rasekhoon.net)5.mp3
1.2M
⭕️ شجاعت حضرت زینب سلام الله علیها (حفظه الله) 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🏴 السلام علیک یا زینب کبری سلام الله علیها ▪️رحلت جانگداز بزرگ بانوی صبر و استقامت زینب کبری سلام الله علیها بر همه عاشقان و علاقمندان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام تسلیت و تعزیت باد. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 السَّلامُ عَلَیْکِ ایَّتُهَا الصِّدیقَهُ الْمَرْضِیَّهُ السَّلامُ عَلَیْکِ ایَّتُهَا الْفاضِلَهُ الرَّشیدَهُ السَّلامُ عَلَیْکِ ایَّتُهَا الْکامِلَهُ الْعالِمَهُ الْعامِلَهُ، السَّلامُ عَلَیْکِ ایَّتُهَا الْکَریمَهُ النَّبیلَهُ السَّلامُ عَلَیْکِ ایَّتُهَا التَّقِیَّهُ النَّقِیَّهُ السَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ اظْهَرَتْ مَحَبَّتَها لِلْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ فی مَوارِدَ عَدیدَهٍ وَتَحَمَّلَتِ الْمَصائِبَ المُحْرِقَهِ لِلْقُلُوبِ مَعَ تَحَمُّلاتٍ شَدیدَهٍ السَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ حَفِظَتِ الْامامَ فی یَوْمِ عاشُوراءَ فی الْقَتْلی وَبَذَلَتْ نَفْسَها فی نَجاهِ زَیْنِ الْعابِدینَ مِنْ مَجْلِسِ اشْقَی الْاشْقِیاءِ وَنَطَقَتْ کَنُطْقِ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلامُ فی سِکَکِ الْکُوفَهِ وَحَوْلُها کَثیرٌ مِنَ الْاعْداءِ السَّلامُ عَلَیْکِ یا تالِیَ الْمَعْصُومِ السَّلامُ عَلَیْکِ یا مُمْتَحَنَهُ فی تَحَمُّلِ الْمَصائِبِ کَالْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ وَرَحْمَهُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@dars_akhlaq.mp3
4.26M
🔈 کلیپ صوتی (حفظه الله) ▪️موضوع : پیرامون شخصیت والای حضرت زینب سلام الله علیها ▫️▪️◾️◼️ ⬛️ ⬜️ ⬛️ ◼️◾️▪️▫️ پيشكش عمه جانمون، بانوی صبر و شجاعت، حضرت زينب سلام الله عليها: پس از ،جهان بر سرش خراب شده برای حفظ حرم، انتخاب شده نشاند بوسه به حلق بريده، از آن رو به خون تشنه لبی، معجرش خضاب شده كسي كه داغ دو فرزند بر جگر دارد نشسته سنگ صبورِ دلِ شده چه رفته بر دل ،كسی نمی‌داند دمی كه وارد مهمانی شراب شده اگرچه خطبه خودش خوانده بود اما شهر پر از صدای رسای ابوتراب شده هزار مرتبه تا روز آخِرَت، نفرين به شام و بزم می و كوفهٔ خراب-شده به صبر عمهٔ سادات، شيعه مديون است كه شرح كرب و بلا، مانده و كتاب شده.... @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۴۷۱ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه (مؤمن) ‌ @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر آیه ۳۴و۳۵ - سوره مبارکه (مؤمن) 📚 مفسر: آیت الله شیرازی (تفسیر نمونه) 🔸در اين آيات هم چنان سخنان مؤمن آل فرعون ادامه مى‏ يابد: در يك بررسى اجمالى در آيات گذشته و آينده و آيات مورد بحث چنين به نظر مى‏ رسد كه" مؤمن آل فرعون" براى نفوذ در قلب تيره فرعون و فرعونيان و زدودن زنگار كبر و كفر از آنها سخنان خود را در پنج شكل و مقطع مطرح كرد: 🔹" مقطع اول" سخنان دو جانبه و احتياط آميز و دعوت آن قوم كافر طغيانگر به پرهيز از ضرر محتمل بود دائر بر اينكه" اگر موسى دروغ بگويد دامن خودش را مى‏ گيرد، و اگر راست بگويد دامان ما را مى‏ گيرد، بترسيد و احتياط را از دست ندهيد". 🔸در" مقطع دوم" آنها را به سير و مطالعه در احوال اقوام پيشين دعوت مى‏ كند، و از اينكه آنها نيز گرفتار چنان سرنوشت شومى شوند آنها را بر حذر مى ‏دارند. 🔹در" مقطع سوم" كه در آيات مورد بحث مطرح شده قسمتى از تاريخ خودشان را متذكر مى‏ شود، تاريخى كه چندان فاصله از آنها ندارد و روابط و پيوندهاى آن به هم نخورده است، و آن مساله نبوت" يوسف" است كه از اجداد موسى بود، و طرز برخورد آنها با دعوت او را مطرح مى‏ كند. 🔸در آيه اول مى‏ گويد:" پيش از اين، يوسف با دلائل روشن براى هدايت شما آمد" (وَ لَقَدْ جاءَكُمْ يُوسُفُ مِنْ قَبْلُ بِالْبَيِّناتِ‏) " اما شما هم چنان در دعوت او شك و ترديد داشتيد" (فَما زِلْتُمْ فِي شَكٍّ مِمَّا جاءَكُمْ بِهِ‏). نه از اين جهت كه دعوت او پيچيدگى داشت، و نشانه ‏ها و دلائل او كافى نبود، بلكه به خاطر ادامه خودكامگي ها، سرسختى نشان داديد، و پيوسته اظهار شك و ترديد نموديد. 🔹سپس براى اينكه خود را از هر گونه تعهد و مسئوليت خلاص كنيد و به خودكامگى و هوسرانى خويش ادامه دهيد" هنگامى كه يوسف از دنيا رفت گفتيد هرگز خداوند بعد از او رسولى مبعوث نخواهد كرد" (حَتَّى إِذا هَلَكَ قُلْتُمْ لَنْ يَبْعَثَ اللَّهُ مِنْ بَعْدِهِ رَسُولًا). 🔸و به خاطر اين روش نادرستتان مشمول هدايت الهى نشديد، آرى"اينگونه خداوند هر اسرافكار ترديد كننده وسوسه‏ گر را گمراه مى ‏كند" (كَذلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُرْتابٌ‏). 🔹شما از يك سو راه اسراف و تجاوز از حدود الهى را پيش گرفتيد، و از سوى ديگر در همه چيز شك و ترديد و وسوسه نموديد، و اين دو كار سبب شد كه خداوند دامنه لطفش را از شما بر گيرد، و شما را در وادى ضلالت رها سازد، و جز اين سرنوشتى در انتظارتان نبود. @qurantehran