eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
3.5هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
بازتاب عمل.mp3
2.44M
💠 بازتاب عمل 🔹 هیچ ممکن نیست که کسی به دیگری خیر برساند و هیچ ممکن نیست که کسی به دیگری شرّ برساند «الا بالعرض»؛ یعنی چه؟ یعنی هر کار خیری که انسان انجام می ‌دهد، نود درصد یا ۹۵ درصد برای خودش است، سایه این کار خیر به دیگری می ‌رسد؛ مثل اینکه کسی در خانه خودش درخت میوه ‌ای غرس بکند، منظره برای او، میوه برای او، سایه برای او، فضای سبز برای اوست، گاهی هم نسیمی می ‌وزد و بوی این درخت را یا بوی این میوه را به شامه رهگذر می ‌رساند، همین! این شخص نسبت به دیگری چه کار خیری کرد؟ فقط پنج درصد که آن پنج درصد را خودش هم بهره می ‌برد و اگر ـ خدای ناکرده ـ کنیفی در همین منزل حفر بکند، تمام بوی بدش دامنگیر او و عائله او می ‌شود، گاهی هم که بادی بوزد ممکن است رهگذر را برنجاند. 🔹 این یک است؛ آیه هفتم سوره مبارکه «اسراء» این است: ﴿إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ﴾ _ این «لام» برای اختصاص است _ یعنی کار خوب برای خود شماست ﴿وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها﴾ یعنی اگر کار بد کردید این هم مخصوص خود شماست. عمل، مخصوص عامل است، اگر چیزی از عمل به غیر می ‌رسد «من الخیر أو الشّر»، می ‌شود «بالعرض». این را به صورت اصل کلّی فرمود که هر کاری که می ‌کنید مخصوص خود شماست، بعد این قانون کلّی را در موارد گوناگون تبیین کرد؛ در آیه ۲۶۵ بقره فرمود کسی که در راه خدا انفاق می ‌کند گذشته از آن اجرهای فراوانی که دارد، پایگاه خود را تثبیت کرده است:﴿وَ مَثَلُ الَّذِینَ ینْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللّهِ وَ تَثْبِیتَاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾. @qurantehran
💠آیت الله ناصری دولت آبادی رحمةالله؛ 🔸مؤمنین شاکر خدا هستند، یعنی نعمتهای خدا را در نظر می آورند، و از او تشکر می‌کنند و خدا هم از ما تشکر می کند. تشکر خدا به این است که نعمتت را اضافه می‌کند. 🔸شکر هر چیزی به حسب خودش است، شکر چشم تنها به گفتن الحمدلله نیست بلکه شکرش این است که به آنجا که مولا راضی است نگاه کنی و به جایی که خدا رضایت ندارد نگاه نکنی. گوش هم همینطور است آقاجان... 📌جهت شادی روح عالم گرانقدر آیت الله ناصری رحمةالله فاتحه‌ای قرائت نمایید... @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1126776287.mp3
31.09M
🎤 : با نوای استاد گرسویی 🌺و بی شکیب نوشتیم السلام علیک 🌿الی‌الحبیـب نوشتیم السلام علیک 🌺به انتظار‌ جوابیم صبحِ اولِ وقت 🌿الی‌الغریب نوشتیم السلام علیک ‌‌‌‌ ✨اَلسَّلامُ عَلَیْڪَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِڪَ عَلَیْڪَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِڪُمْ.✨ 🌷اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ 🌷وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ 🌷وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ 🌷وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ @qurantehran
✅ تاریخ تکرار می‎شود ✍آیت الله بهجت (ره): انسان هر راهی را بدون تقید و پایبندی به قرآن و سنت برود، روزبه‎روز تنزل می‎کند و تاریخ، ازجمله قضایای سقیفه و پیامدهای آن، مانند واقعۀ طَف (کربلا)، هر روز تکرار می‎شود؛ زیرا هر روز حقی غصب یا احقاق می‎شود و همیشه حق و باطل مثل حسین و یزید وجود دارد و کار مردم هم یا جنگ در کنار یزید یا در رکاب امام‎حسین علیه‌السلام است. بنابراین، انسان باید هر روز موضع خود را مشخص کند که آیا اهل حق است یا باطل و پیرو آن. 📚رحمت واسعه، ص١۴٧ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻تفسیر سوره 🔺بخش هفتم ـ ایه هشتم 🌸 سوره مبارکه «انسان» طبق شواهدی که در متن سوره است در مدینه نازل شد. سرّ آنکه مدنی بودن آن را می‏توان از متن آیه به استثنای روایات معتبر اهل بیت(علیهم السلام) که در مدینه نازل شد استفاده کرد این است که فرمود: ﴿وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً﴾؛ ولی مسلمین در مکه اسیر نداشتند، در مدینه اسیر داشتند و این اسیر هم ظاهراً مسلمان نبود. این ذوات قدسی می‎گویند اسیر حالا اسیر است، حالا این اسیر خواه مسلمان خواه غیر مسلمان،این شخص کافر بود، مشرک بود، در جنگ بدر یا غیر بدر،... اسیر بود! امروز در حکومت اسلامی ماست نباید گرسنه باشد این معیار است. ✅ این ابرار که مادون مقربان‏اند به دلیل این است که فضه(سلام الله علیها) هم در اینجا سهمی دارد حسنین هم در دوران کودکی اینجا سهمی دارند در این جریان نمی‏شود گفت این عالی‏ترین درجه اهل بیت(علیهم السلام) است؛ لذا اینها مقام ابراری دارند. ⬅️ آن وقت اهل بیت(علیهم السلام) آن روزه را که گرفتند با آن وامی که گرفتند با آن دستاسی که صدیقه کبری(سلام الله علیها) کرد، شب اول مقداری از این افطاریه را به یتیم، مقداری را به مسکین، مقداری را به این کافری که آمده بود اصلاً دین را و رهبران دین را از بین ببرد، داد! این می‎شود ! که حالا می‎گوید این اسیری که کافر است و در کشور اسلامی به سر می‎برد و به نام کشور اسلامی دارد زندگی می‎کند نباید گرسنه باشد... 🔹 ﴿وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‏ حُبِّهِ﴾ اگر به حسب سیاق آیه باشد؛ این ﴿حُبِّهِ﴾ ضمیر به طعام برمی‎گردد که با ابرار بودن اینهاست اما اگر به لحاظ واقعیت باشد که اینها هیچ چیزی را دوست ندارند «إلا وجه الله» را، این ضمیر ﴿حُبِّهِ﴾ به الله برمی‎گردد که «یطعمون الطعام علی حبّ الله»، اینها حبیب الهی‎اند با محبت کار می‎کنند؛ اول محب الهی‎اند بعد در اثر پیروی رسول خدا محبوب الهی‎اند. در این کریمه محور کمالات انسانی، سیرت و سنت رسول خداست که حبیب خداست. در این آیه می‎فرماید که شما اگر محب خدا هستید می‎خواهید منتقل بشوید از محب بودن به محبوب بودن که خدا هم محب شما باشد پیرو حبیب الله باشید ﴿قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ﴾؛ این «قُل» را ذات اقدس الهی به حبیب خودش می‎فرماید. به حبیب خود می‎فرماید: ﴿قُلْ﴾ به مردم بگو ﴿إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏﴾ من که حبیب الله هستم در محور من بگردید ﴿یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ﴾؛ اگر بخواهید از محب بودن به محبوب بودن منتقل بشوید باید در مدار حبیب الله بگردید. اینها هم در مدار حبیب الله می‎گشتند «و علی حبّ الله» این إطعام را دادند. حالا برای اینکه با ابرار هماهنگ باشد، این ضمیر ﴿حُبِّهِ﴾ به طعام برگردد به لحاظ ابرار بودن اینهاست. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۳۹۲ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ @qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۳۹۲ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #قصص ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ @qurantehran
(بهرامپور) 51 - و ‌به‌ راستی‌ ‌برای‌ ‌ایشان‌، سخن‌ ‌از‌ پی‌ سخن‌ آوردیم‌ ‌به‌ امید ‌آن‌ ‌که‌ پند گیرند 52 - کسانی‌ ‌که‌ پیش‌ ‌از‌ ‌این‌ [قرآن‌] کتابشان‌ دادیم‌ ‌آنها‌ ‌به‌ ‌آن‌ ایمان‌ می‌آورند 53 - و چون‌ [قرآن‌] ‌بر‌ ‌ایشان‌ تلاوت‌ شود می‌گویند: بدان‌ ایمان‌ آوردیم‌ ‌که‌ ‌آن‌ درست‌ ‌است‌ و ‌از‌ طرف‌ پروردگار ماست‌ ‌ما پیش‌ ‌از‌ ‌آن‌ ‌هم‌ تسلیم‌ بوده‌ایم‌ 54 - آنان‌ ‌به‌ پاس‌ ‌آن‌ ‌که‌ صبر کردند، و بدی‌ ‌را‌ ‌با‌ نیکی‌ دفع‌ می‌کنند و ‌از‌ آنچه‌ روزی‌شان‌ کرده‌ایم‌ انفاق‌ می‌کنند، دوبار پاداش‌ داده‌ می‌شوند 55 - و چون‌ سخن‌ بیهوده‌ بشنوند ‌از‌ ‌آن‌ روی‌ ‌بر‌ می‌تابند و می‌گویند: اعمال‌ ‌ما ‌از‌ ‌آن‌ ‌ما و اعمال‌ ‌شما‌ ‌از‌ ‌آن‌ شماست‌ سلام‌ ‌بر‌ ‌شما‌، ‌ما طالب‌ [معاشرت‌] جاهلان‌ نیستیم‌ 56 - ‌در‌ حقیقت‌ تو ‌هر‌ ‌که‌ ‌را‌ دوست‌ داری‌ نمی‌توانی‌ [‌به‌ اجبار] هدایت‌ کنی‌، لیکن‌ خداست‌ ‌که‌ ‌هر‌ کس‌ ‌را‌ بخواهد هدایت‌ می‌کند، و ‌او‌ هدایت‌ پذیران‌ ‌را‌ بهتر می‌شناسد 57 - و گفتند: ‌اگر‌ ‌با‌ تو ‌از‌ هدایت‌ پیروی‌ کنیم‌ ‌از‌ سرزمین‌ ‌خود‌ ربوده‌ [و تبعید] خواهیم‌ شد آیا ‌آنها‌ ‌را‌ ‌در‌ حرمی‌ امن‌ جای‌ نداده‌ایم‌ ‌که‌ فرآورده‌های‌ ‌هر‌ چیزی‌ ‌که‌ رزقی‌ ‌از‌ جانب‌ ماست‌ ‌به‌ سوی‌ ‌آن‌ سرازیر می‌شود! ولی‌ بیشترشان‌ نمی‌دانند 58 - و چه‌ بسیار شهرهایی‌ ‌را‌ ‌که‌ [‌از‌ شدّت‌ رفاه‌] ‌در‌ زندگی‌ خویش‌ طغیان‌ کرده‌ بودند هلاک‌ کردیم‌، و ‌این‌ خانه‌های‌ آنهاست‌ ‌که‌ ‌بعد‌ ‌از‌ ‌ایشان‌ جز اندکی‌ مورد سکونت‌ قرار نگرفت‌، و وارثان‌، ‌خود‌ ‌ما بودیم‌ 59 - و پروردگار تو هرگز ویرانگر شهرها نبوده‌ ‌است‌ ‌تا‌ آن‌گاه‌ ‌که‌ ‌در‌ مرکز ‌آنها‌ پیامبری‌ برانگیزد ‌که‌ آیات‌ ‌ما ‌را‌ ‌بر‌ ‌ایشان‌ تلاوت‌ کند و ‌ما ویران‌ کننده‌ی‌ شهرها نبودیم‌ مگر ‌آن‌ ‌که‌ مردمش‌ ستمکار بودند @qurantehran
📖 السَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمانِ‏... 🌱سلام بر تو ای مولایی که آینه مهربانی خدا هستی. سلام بر تو و بر روزی که زمین و زمینیان را از محبت، سیراب خواهی کرد. ما به جز اینکه به هجران تو عادت کردیم غافل از یاد تو ماندیم، خیانت کردیم...! @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا