__شبهه.mp3
2.52M
🔹شبهه را دستِکم نباید گرفت. بودند افرادی که در مقابل نیزه و شمشیر ایستادند، در مقابل شبهه و تردید زمین افتادند، نتوانستند بِایستند.
▪️بیانات در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور
۱۴۰۱/۰۵/۰۵
@qurantehran
📣🎊📣 توجه 🌺 توجه 📣🎊📣
🍂 با عرض سلام و ادب
🌸ضمن شکرگزاری به درگاه خداوند برای پایان یافتن تقریبی همهگیری بیماری کرونا، مؤسسه در نظر دارد کلاسهای خود را بار دیگر به صورت #حضوری و با شرکت پرشور قرآنپژوهان و علاقمندان به معارف دینی به شرح زیر 👇👇برگزار نماید.
🔸 #آموزش_فقه ⬅️ یکشنبه - ساعت ۸:۲۰ تا۹:۵۰
🧕: خانم دولت آبادی
🔸 ادامه مباحث #تاریخ_اسلام ⬅️ یکشنبه - ساعت ۱۰:۱۰ تا ۱۱:۳۰
👨⚕آقای دکتر قنبری
🔸 #جهادبانفس ⬅️ دوشنبه - ساعت ۸:۲۰ تا ۹:۴۰)
🔸 #اخلاقدرقرآن ⬅️ دوشنبه - ساعت ۱۰:۱۰ تا ۱۱:۳۰
👳♂ حجتالاسلام رضا محمدی
✅ #ثبت_نام به صورت غیر حضوری (هر کلاس مبلغ #صدهزار تومان برای ۱۰ جلسه) به روش زیر انجام خواهد شد:👇
1⃣ #واریز هزینه ثبت نام به کارت ⬇️
۵۰۲۲ - ۲۹۷۰ - ۰۰۱۲ - ۰۹۲۸
به نام مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت علی بن موسی الرضا
2⃣ ارسال فیش واریزی به همراه
3⃣ #نام و #نام_خانوادگی
4⃣ شماره #تلفن_همراه
5⃣ کلاس مورد نظر به آیدی
https://eitaa.com/yazahra1442
🔺 و #حضوری شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۱۲
📌آدرس: خیابان ایران ـ خیابان شهید مهدوی پور ـ شماره ۱۲۱- مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
🔸شروع کلاسها: از روز #یکشنبه (۱۵ آبان ۱۴۰۱)
🤝 منتظر حضور گرمتان هستیم.
eitaa.com/qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه #انسان
🔺 بخش دوازدهم
سوره مبارکه «انسان» که بخش مهم آن درباره #أبرار هست اوصافی را ذکر میکند که صلاحیت انطباق بر خیلی از افراد را دارد اما محور اصلی شأن نزول است و مصداق آن منحصر است؛ نظیر ﴿یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ﴾ لفظ در فرد استعمال نشد اما مصداق آن منحصر در حضرت امیر(سلام الله علیه) است.
🔹حضرت امیر(سلام الله علیه) در آن نامهای که برای مالک اشتر مرقوم فرمودند نوشتند مالک! «فَإِنَّ هَذَا الدِّینَ قَدْ کَانَ أَسِیراً فِی أَیْدِی الْأَشْرَارِ اولین کاری که بعد از رحلت حضرت کردند دین را به اسارت گرفتند؛ یعنی قرآن و سنت قطعی را به اسارت گرفتند کسی حقِ نقل نداشت مگر به اجازه این اسیرگیرندهها. این از بیانات نورانی حضرت است که در عهدنامه مالک در نهج البلاغه آمده که مالک! ما گرفتار اسیرگیری بودیم «فَإِنَّ هَذَا الدِّینَ» تنها شخص نبود دین را به اسارت گرفتند، وقتی دین به اسارت گرفته شد #سقیفه به جای #غدیر نشست! بعد فرمود دست مرا بستند من با دست بسته #بیعت کردم و اگر عموی من حمزه و برادرم جعفر بود من هرگز سقیفه را امضا نمیکردم، منتها عمویِ دیگر من عباس و برادر دیگر من عقیل اینها بودند که از اینها کاری ساخته نبود. حضرت از عموی خود عباس به نیکی یاد نمیکند میگوید این تا فتح مکه تا آخرین لحظه در ردیف مشرکین مکه بود در زمان فتح مکه که آخر عمر حضرت بود مسلمان شد و برادرم عقیل هم که همهاش به دنبال مال میگشت که سرانجام از دربار معاویه سر درآورد؛ ولی اگر عموی من حمزه بود و برادرم جعفر بود هرگز سقیفه را امضا نمیکردم.
🔹 «فَإِنَّ هَذَا الدِّینَ قَدْ کَانَ أَسِیراً فِی أَیْدِی الْأَشْرَارِ یُعْمَلُ فِیهِ بِالْهَوَی وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْیَا».
این را عرض میکنم برای اینکه هم جریان انکار عنودانه برخی از مفسران اهل سنت بازگو بشود، یک؛ و اینکه جریان عظمت اربعین که در آستانه آن هستیم مشخص بشود این دو؛ که حسین بن علی چه کار کرد؟
🔺اصل دین را اینها به اسارت گرفتند اینکه میبینید #اربعین به این عظمت به لطف الهی دارد باشکوه خودش را نشان میدهد، برای اینکه حسین بن علی(سلام الله علیه) یک کار جهانی کرد تنها این نبود که بگوید من این بیعت این تعهد و ولایتعهدی را امضا نمیکنم من این ظالم را نمیپذیرم یک جنگ شخصی نبود اولاً حضرت فرمود: «مِثْلِی لَا یُبَایِعُ مِثْلَ یزید بن معاویة» نفرمود «إنی لا ابایع»؛ نفرمود من بیعت نمیکنم فرمود هر کس حسینی فکر میکند زیر بار ذلت نمیرود. «مِثْلِی لَا یُبَایِعُ مِثْلَ یزید بن معاویة»؛ بعد آنها را معرفی کرد ...
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه #انسان
🔺 بخش دوازدهم - ادامه 👆👆👆
🔺 مستحضرید حضرت از همان اول وقتی که عازم مکه بود قصد عمره مفرده داشت نه اینکه حج را تبدیل به عمره کرد!
🔻 ائمه(علیهم السلام) فرمودند از همان اول حسین بن علی قصد عمره داشت و میخواست بعد از عمره مفرده که تمام شد فوراً از مکه بیرون بیاید؛ (نه اینکه اول قصد حج داشت بعد حج را تبدیل به عمره کرد تا مکافاتی باشد که مصحّح این تبدیل چه بود؟) و میخواست جمعیت را آگاه کند و از جمعیت بیرون بیاید تا مردم بفهمند که چه خبر است؟
✅ این جریان حسین بن علی تا جریان مکه؛ وقتی هم که خواست بیاید با چه گروهی؟ همه را روشن کرد که مردم بدانند که اموی قصدش این نیست که فقط با حسین بن علی مبارزه کند. قبل از جریان کربلا بیان نوارنی امیر المؤمنین این است که در آن عهدنامه مالک است که «فَإِنَّ هَذَا الدِّینَ قَدْ کَانَ أَسِیراً»؛ بعد از جریان #کربلا این اصل کاملاً مشخص شد.
❌ مستحضرید ابن زبیر، نه با حسین بن علی(سلام الله علیهما) موافق بود نه با قطام؛ او داعیه خاص داشت. این ابن زبیر در مکه ماند بود تبلیغ کرد فضای مکه را تقریباً آماده کرد دستگاه اموی دید اگر بخواهد راه مکه را باز بگذارد در جریان حج و عمره ممکن است بیایند تبلیغات ابن زبیر در اینها اثر کند اینها راه مکه رفتن را بستند گفتند پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود سفر به سه جا خوب است یا سفر نکنید مگر به این سه جا: یکی #مسجدالنبی، یکی #مسجدالحرام، یکی هم #قدس.
❗️ بروید قدس، به جای مکه. اینها به جای اینکه بیایند مکه و حج و عمره انجام بدهند سفر قدسی داشتند تا اینجا خیلی خطر روشن نیست ابن زبیر برای اینکه از شرّ آنها در امان باشد درون کعبه رفت و متحصّن شد به هر حال آدم چند روز میتواند در درون کعبه بماند؟ بعد از چند روز به هر حال خسته میشود در میآید اینها چه کار کردند؟ کسانی که قبل از انقلاب، مکه مشرف شدند میدانند کوه ابوقبیس مشرف بر بیت شریف بود؛ اینها روی کوه ابوقبیس منجنیق گذاشتند و با سنگ این قدر ریختند که کعبه را ویران کردند و ابن زبیر را گرفتند و کشتند. کعبه ویران کردن یعنی چه؟ مگر کعبه یک مسجد عادی است؟ این اصلاً کاری با دین ندارد؛ معلوم میشود که دین را به اسارت گرفتند. آن قبل از کربلا و این بعد از کربلا، معلوم میشود که اصلاً اموی و مروانی کاری با دین نداشتند. قیام کردند برای هدم دین؛ آن وقت حسین بن علی در این شرایط قیام کرد که دین را زنده کرد. دست مبارک امام سجاد به عنوان اسیر در شام بسته است یکی از شامیهای بیادب برای طعن و نیشزدن به وجود مبارک امام سجاد عرض کرد در این صحنه چه کسی پیروز شد؟ فرمود ما! عرض کرد چطور؟ فرمود: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ، فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِم» اگر خواستی بفهمی چه کسی پیروز شد موقع نماز اذان و اقامه بگو ببین در اذان و اقامه ما نام چه کسی را میبریم؟ ما رفتیم این نام را زنده کردیم و برگشتیم چون معاویه قبلاً گفته بود که تا این نام هست ما نمیتوانیم حکومت بکنیم.
⬅️ سخن از اصل #دین بود؛ این است که میبینید میلیونها نفر در آنجا جانفشانی میکنند. این را باید همه بدانند که عظمت حسین بن علی تنها این نبود که یک مظلومی در برابر ظالم مقاومت کرد نخیر، این تمام دین را از اسارت درآورد دین زنده شد. خود آن سنیها هم الآن مدیون کربلا هستند.
🔹 همه باید بدانند که کل دین به برکت حسین بن علی زنده شد. این نکاتی که عرض کردیم برای اینکه فخر رازی در همین آیه نام بسیاری از اکابرشان را میبرد که اینها اصلاً جریان ﴿وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ﴾ که مربوط به اهل بیت (علیهم السلام) است ذکر نکردند. بله، ذکر نکردند اما چون دین را به اسارت گرفتند.
🔸 خیلیها که به مجرد رحلت پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) که حضرت مشغول جمعآوری قرآن کریم بود اینها دین را به اسارت گرفتند. فرمود مالک! «فَإِنَّ هَذَا الدِّینَ قَدْ کَانَ أَسِیراً فِی أَیْدِی الْأَشْرَارِ یُعْمَلُ فِیهِ بِالْهَوَی وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْیَا»، هر چه که آنها میگفتند دین بود، نه هر چه قرآن و سنت بود. خیلی این حرف، حرف بلندی است. این جمله در تمام نهج البلاغة است، اگر عموی من و برادرم بود؛ ولی آن در خود نهج البلاغه سید رضی هم هست که «فَإِنَّ هَذَا الدِّینَ قَدْ کَانَ أَسِیراً فِی أَیْدِی الْأَشْرَارِ یُعْمَلُ فِیهِ بِالْهَوَی وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْیَا» هر چه که میخواستند بگویند به نام دین میگفتند ...
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۴۴۸ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #صافات ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ @qurantehran
#ترجمه (بهرامپور)
52 - [که به من] میگفت: آیا واقعا تو [هم] از باور دارندگانی!
53 - آیا وقتی مردیم و خاک و استخوان شدیم آیا واقعا [زنده شده] مجازات میشویم!
54 - گوید: آیا شما سر بلند میکنید ببینید [او کجاست]!
55 - پس سر بلند میکند و او را در وسط آتش میبیند
56 - میگوید: به خدا سوگند چیزی نمانده بود که مرا به هلاکت اندازی
57 - و اگر رحمت پروردگارم نبود، بیتردید من نیز از احضار شدگان [در آتش] بودم
58 - [و از روی شوق میگوید:] آیا ما را دیگر مرگی نیست!
59 - جز همان مرگ نخستین ما! و ما عذاب نخواهیم شد!
60 - به راستی این همان کامیابی بزرگ است
61 - اهل عمل برای چنین [آیندهای] باید عمل کنند
62 - آیا این برای پذیرایی بهتر است یا درخت زقوم!
63 - همانا ما آن [درخت] را برای ستمگران، عذاب قرار دادهایم
64 - [و] آن درختی است که در اعماق جهنم میروید
65 - میوهاش گویی سرهای دیوان است
66 - پس [دوزخیان] حتما از آن میخورند و شکمها را از آن پر میکنند
67 - سپس برای ایشان بر روی آن [زقوم] مخلوطی از آب جوشان است
68 - سپس بازگشتشان بیگمان به جانب آتش دوزخ است
69 - همانا آنها پدران خود را گمراه یافتند
70 - و [با این حال] با سرعت در پی آنها کشانده میشوند
71 - و البته پیش از آنها بیشتر پیشینیان گمراه شدند
72 - و حال آن که ما هشدار دهندگانی در میانشان فرستادیم
73 - پس ببین فرجام هشدار داده شدگان چگونه شد
74 - به استثنای بندگان خالص شدهی خدا
75 - و همانا نوح ما را ندا داد و چه نیکو اجابت کننده بودیم
76 - و او و کسانش را از آن محنت بزرگ رهانیدیم
@qurantehran
#سلام_امام_زمانم
« السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْخَلَفُ الصَّالِحُ لِلْأَئِمَّةِ الْمَعْصُومينَ الْمُطَهَّرينَ...»
🌱سلام بر تو ای صاحب علم علی علیه السلام و ای آیینه دار صبر حسن علیه السلام و ای وارث شجاعت حسین علیه السلام و ای میراث دار غربت فرزندان حسین علیهم السلام .
🍃با هر نفسی سلام کردن عشق است
🍃آقا به تو احترام کردن عشق است
🍃اسم قشنگت به میان چون آید
🍃از روی ادب قیام کردن عشق است
#الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیکَالْفَرَج
@qurantehran
حيات مطلوب.mp3
2.68M
💠 حیات مطلوب
🔹 فرمود: ﴿إِنْ یریدا إِصْلاحاً یوَفِّقِ اللَّهُ بَینَهُما﴾؛ ما یک وقت دعا می کنیم، ناله می کنیم، گریه می کنیم، از خدا چیزی می خواهیم ـ إن شاء الله ـ مستجاب هم می شود اما اولاً این از بیانات نورانی این آیه است و ثانیاً روایات که شارح و تبیین کننده این است که اگر کسی آدم خوب باشد، کار او همیشه تأمین است، لازم نیست مرتب ناله بکند، مدام حرم برود؛ این #قانون_اساسی است! بیراهه نرود، عوام فریبی نکند، عوام زده هم نباشد، ﴿إِنْ یریدا إِصْلاحاً یوَفِّقِ اللَّهُ بَینَهُما﴾؛ خدای سبحان کار آدم درست را هرگز لنگ نمی گذارد!
آدم خوب یعنی نه به دنبال عوام برود نه عوام فریبی کند، نه فریب بدهد نه کسی او را فریب بدهد، مستقیم دارد کار خودش را انجام می دهد، چنین کسی یقیناً کارش به مقصد می رسد.
🔹 گریه نمی خواهد! حالا گریه و ناله و آنها برای ترفیع درجات سر جایش محفوظ است؛ اما اگر می خواهیم زندگی ما لنگ نباشد، همین #آدم_خوب_بودن کافی است.
🔹 یک بیان نورانی از #امام_مجتبیٰ_سلام_الله_علیه رسیده است که منِ حسن بن علی ضامن هستم که اگر کسی #قلب_صاف داشته باشد نه عوام فریب باشد، نه فریب بدهد، نه دنبال کسی بگردد، نه کسی را به دنبال خودش بیاورد، هر چه بخواهد، وقتی مصلحت او باشد، خدا هرگز آبروی او را رها نمی کند و #آبروی_او_را_حفظ_می_کند: «أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ یهْجُسْ فِی قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ یدْعُوَ اللَّهَ فَیسْتَجَابَ لَهُ»؛ فرمود من ضامن هستم. این را از همین آیه نورانی می گوید ...
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran