#قرائت_روزانه_قرآن_کریم
🌺صفحه ۴۵۴ مصحف شریف
🌸 سوره مبارکه #ص
━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━
@qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۴۵۴ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #ص ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ @qurantehran
#ترجمه (بهرامپور)
17 - بر آنچه میگویند صبر کن، و داود بندهی ما را که دارای قدرت بود یاد کن آری، او بسیار رجوع کننده [به سوی خدا] بود
18 - ما کوهها را با او مسخر ساختیم که شامگاهان و بامدادان [خدا را] نیایش میکردند
19 - و پرندگان را [بر او] گرد آوریم که همه به سوی او باز میگشتند [و در فرمانش بودند]
20 - و حاکمیتش را استوار کردیم و او را حکمت و داوری قاطع عطا کردیم
21 - و آیا خبر شاکیان که از دیوار محراب [او] بالا رفتند، به تو رسید!
22 - وقتی [به طور ناگهانی] بر داود در آمدند، پس او از آنها به هراس افتاد گفتند: نترس [ما] دو نفر شاکی هستیم که یکی از ما بر دیگری تجاوز کرده، پس میان ما به حق داوری کن و ستم روا مدار، و ما را به راه راست هدایت کن
23 - این برادر من است، او را نود و نه میش و مرا یک میش است، پس میگوید: آن را هم به من واگذار، و در سخن بر من چیره شده است
24 - [داود] گفت: قطعا او در مطالبه میش تو که بر میشهای خود بیفزاید بر تو ستم کرده است، و در حقیقت بسیاری از شریکان به یکدیگر ستم روا میدارند، مگر کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کردهاند، و اینها هم اندکند و داود فهمید که او را [با این ماجرا] آزمودهایم، پس از پروردگارش آمرزش خواست و خاکسارانه به رو در افتاد و توبه کرد
25 - پس بر او بخشیدیم و بیشک او را نزد ما تقرّب و سر انجامی نیکوست
26 - ای داود! ما تو را در زمین جانشین [و نمایندهی خود] کردیم، پس میان مردم به حق داوری کن و زنهار از هوس پیروی مکن که تو را از راه خدا به در کند البته کسانی که از راه خدا به در میروند، به سزای آن که روز حساب را از یاد بردهاند عذابی سخت خواهند داشت
@qurantehran
﷽
▫️تمسّک به #قرآن_کریم
▪️شاید اتّفاقات سخت تری در راه باشد!
▫️قالَ رَسُولُ الله صَلَّی اللهُ عَلَیه وَ آله: اِذَا التَبَسَت عَلَیکُمُ الفِتَنُ کَقِطَعِ الَّیلِ المُظلِمِ فَعَلَیکُم بِالقُرآنِ. کتاب اصول کافی ج ۲ ص ۴۵۹
▪️رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: هنگامی که فتنه ها همچون پاره های شب تاریک شما را در خود پیچید، بر شماست که به #قرآن تمسّک جویید.
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
@qurantehran
📖 السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا رُکْنَ الْإِیمَانِ...
✨چه سست خانه ای است ایمان بدون یاد امام حیّ و حاضر!
سلام بر تو و بر بلندای حضور تو که جز بر آن عمارت، ایمان استوار نمی ایستد.
#سلام_امام_زمانم
عوض خانه ی ماها به بیابان رفتی
شدی از قوم، دل آزار... نوشتیم بیا
درد دین نیست دگر... درد گرانی داریم
دل سپردیم به اغیار نوشتیم بیا...
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@qurantehran
🔻 "دین" در حاشیه نیست!
🔴 در جامعۀ اسلامی، اصالت از آنِ امر فرهنگی و بهطور خاص، «فرهنگ دینی» است؛ چراکه مقوّم انسانیتِ انسان و ملاک سعادت و شقاوت او، نسبتش با ایمان دینی است و انسان اگر در عالیترین مراتب رفاه مادی قرار داشته باشد، اما از وصول به مقامات معنوی بازمانده باشد، در حقیقت، دچار خسران شده و هیچ یک از بهرهمندیهای مادی به کارش نخواهد آمد و موجبات سعادت و رستگاری او را فراهم نخواهند کرد.
🔴 از این رو، باید برای وضع معنوی و روحی فرد و جامعه نیز چارهای اندیشید و توجه به خدای متعال و ارزشهای الهی را در جامعه، هر چه بیشتر شکوفا و مسلط کرد.
🔻 دین، امر فرعی و در حاشیه نیست که بتوان آن را از عرصۀ سیاستگذاری و تدبیر رسمی بیرون راند، بلکه اصل و اساس است و حیات ابدی انسان، بهطور مطلق به آن وابسته است.
📖 درآمدی بر اندیشه فرهنگی آیتالله خامنهای(مُد ظلّه)
@qurantehran
9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
↙️ حکمرانی مجازی
🔻لزوم تجهیز جوانان در جنگ نرم
⛔️ هیچ گاه در جنگ نرم، عکس العملی و انفعالی عمل نکنید
🔴 آیا می دانید در #جنگ_جهانی_رسانهای اخیر،
#نیلوفر_حامدی، خبرنگاری که روایت دروغ کشته شدن مهسا امینی رو برای اولین بار منتشر کرد، آموزش دیده دورههای «جنگ ترکیبی و براندازی نرم» که توسط آمریکا برگزار میشده بوده است؟
🔸️ چگونگی موضعگیری سیاستمدارن آمریکایی و غربی و پوشش رسانههای وابسته به آنان در حادثه تروریستی حرم حضرت احمد بن موسی علیهماالسلام، به خوبی سیاست یک بام و دوهوا و استاندارد دوگانه غرب را در عرصه تروریسم و حقوق بشر نشان میدهد.
امروز دشمن در جنگ ترکیبی، به دست عدهای جنایتکار، سلاح میدهد و جوی خون به راه میاندازد و در دیگر سو با شگردهای رسانه ای و دستگاه تبلیغاتی، خود را تطهیر کرده و حتی اشک تمساح میریزد. در این تناقضهای عجیب و غریب و جنگ پیچیده، باید دشمن را دقیق بشناسیم
⬅️ مقام معظم رهبری: ایران، یده واحده در مقابل جریان نفاق و تباهی
«همه در مقابله با دست دشمن آتشافروز و عوامل خائن یا جاهل و غافل او وظائفی برعهده داریم؛ از دستگاههای حافظ امنیت و قوهی قضائیه تا فعالان عرصهی فکر و تبلیغ و تا آحاد مردم عزیز باید ید واحدهئی باشند در مقابل جریانی که به جان مردم و امنیت آنان و مقدسات آنان بیاعتنائی و بیاحترامی روا میدارد.» ۱۴۰۱/۸/۵
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 امام خامنه ای:
⬅️ تبیین و تفسیر حدیث معروف امام علی علیهالسلام و تذکر وظیفه ما در قبال فتنه
#بصیرت
#عماروار
#لبیک_یا_خامنه_ای
@qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه #انسان
🔺 بخش سیزدهم
بیان شد که در خصوص این کریمه ﴿وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ﴾ درباره این چهار نفر هست درباره همه معصومین از چهارده معصوم نیست؛ ولی دو دلیل هست که تساوی اینها را بیان میکند:
⬅️ دلیل اجمالی این است که فرمود اینها نور واحدند، اگر یک نور هستند پس تفاوتی نیست چون کثرتی در کار نیست.
⬅️ دلیل تفصیلی آن تصریح وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) است به اسمای کل واحد واحد اینها که اینها امام معصوماند، اینها حجت بالغه الهیاند، فرقی هم بین اینها نیست و مانند آن. بنابراین اگر یک جا وصف بعضی از اینها ذکر شد و جای دیگر وصف دیگران ذکر شد همه اینها در آن فضایل شریکاند، این طور نیست که حالا مثلاً یک خصیصهای برای سید الشهداء(سلام الله علیه) باشد که وجود مبارک حضرت امیر فاقد آن خصیصه باشد حالا ظهور و بروز فرق میکند. ممکن است یک خصیصهای در ائمه دیگر باشد و ظاهر نشده باشد نه اینکه آنها فاقد باشند.
💠 مطلب دیگر این است که اهل سنت در عین حال که برخی از این فضایل را نقل میکنند اما آن عناد مستورشان را نمیتوانند همواره پنهان کنند گاهی به صورت «قیل» گاهی به صورت «و فیه»، گاهی «شاید»، گاهی به اینکه بعضیها اشکال کردند، بیان میکنند. حتی جریان اینکه چرا در این سوره در عین حال اینکه از بسیاری از نِعَم بهشتی یاد شد از حوری یاد نشد آن برای حرمت وجود مبارک #فاطمه_زهرا(سلام الله علیها) است این را نقل میکند، اما این طور نیست که خودش بگوید؛ از دیگران نقل میکند! این طور نیست که سالم بگذرد به هر حال یک نیشی، یک طعنی، یک شبههای در آن هست!
سرّ اینکه نامی از فرشته در این سوره برده نشده به رعایت حرمت وجود مبارک فاطمه زهرا(سلام الله علیها) است اصل اینکه درباره آنهاست آن به صورت «قیل» و «قال» رد میشود و اصل اینکه چرا از حور العین در اینجا سخنی به میان نیامده این را هم گرچه بازگو میکند، اما با یک کنایههایی عبور میکند.
🔹اما سؤال دیگر این است که این آیه دارد که از «کأس» یعنی از لیوان، ظرف پرآب، ظرفی که ﴿کَانَ مِزَاجُهَا زَنجَبِیلاً﴾ اگر منظور این بود که طعم زنجبیل دارد، «کان» نبود؛ لذا آنهایی که فکر میکردند منظور این است که طعمش طعم زنجبیل است میگفتند این «کان» زائده است. اما وقتی که ما شواهد داریم که این «کان»، ﴿کَانَ مِزَاجُهَا﴾ یعنی این شرابی که در این کأس است مقداری از زنجبیل در آن ممزوج شده است؛ البته ممکن است که طعمش طعم زنجبیل باشد اما زنجبیل که یک طعم گوارایی نیست که قرآن وعده داده باشد ولی مزاج یعنی مقداری از چشمه زنجبیل به او دادند
❓زنجبیل چیست؟ یک چشمهای است به نام #سلسبیل. ﴿عَیْناً﴾ این بدل زنجبیل است ﴿کَانَ مِزَاجُهَا زَنجَبِیلاً ٭ عَیْناً فیها تُسَمَّی سَلْسَبیلاً﴾؛ این ﴿عَیْناً﴾ بدل زنجبیل است، چشمه که بدل طعم نمیشود! آیه پنج این است ﴿إِنَّ الْأَبْرارَ یَشْرَبُونَ مِنْ کَأْسٍ کانَ مِزاجُها کافُوراً﴾،
❓کافور چیست؟ ﴿عَیْناً﴾ این ﴿عَیْناً﴾ بدل کافور است ﴿عَیْناً یَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ یُفَجِّرُونَها تَفْجیراً﴾ تا نسبت به مسئله زنجبیل هم همین طور است؛ آیه ۱۷می فرماید: ﴿وَ یُسْقَوْنَ فیها کَأْساً کانَ مِزاجُها زَنْجَبیلاً﴾؛ آن وقت ﴿عَیْناً﴾ این ﴿عَیْناً﴾ بدل زنجبیل است چشمه که بدل طعم نمیشود. زنجبیل اسم چشمهای است ﴿عَیْناً﴾ که آن عین به نام سلسبیل است مشابه این درباره مقرّبین هم که ابرار یک سلسله آبهایی مینوشند که مقرّبین مرحله بالاتر آنها را دارند در سوره مبارکه «عبس» و مانند آن آنجا هم همین معنا آمده است، کاری که آنها میکنند چشمهای است که مزاجش از آن هست، ولی اصلش را مقرّبین مینوشند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran