🔻تفسیر سوره مبارکه #انسان
🔺 بخش سیزدهم
بیان شد که در خصوص این کریمه ﴿وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ﴾ درباره این چهار نفر هست درباره همه معصومین از چهارده معصوم نیست؛ ولی دو دلیل هست که تساوی اینها را بیان میکند:
⬅️ دلیل اجمالی این است که فرمود اینها نور واحدند، اگر یک نور هستند پس تفاوتی نیست چون کثرتی در کار نیست.
⬅️ دلیل تفصیلی آن تصریح وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) است به اسمای کل واحد واحد اینها که اینها امام معصوماند، اینها حجت بالغه الهیاند، فرقی هم بین اینها نیست و مانند آن. بنابراین اگر یک جا وصف بعضی از اینها ذکر شد و جای دیگر وصف دیگران ذکر شد همه اینها در آن فضایل شریکاند، این طور نیست که حالا مثلاً یک خصیصهای برای سید الشهداء(سلام الله علیه) باشد که وجود مبارک حضرت امیر فاقد آن خصیصه باشد حالا ظهور و بروز فرق میکند. ممکن است یک خصیصهای در ائمه دیگر باشد و ظاهر نشده باشد نه اینکه آنها فاقد باشند.
💠 مطلب دیگر این است که اهل سنت در عین حال که برخی از این فضایل را نقل میکنند اما آن عناد مستورشان را نمیتوانند همواره پنهان کنند گاهی به صورت «قیل» گاهی به صورت «و فیه»، گاهی «شاید»، گاهی به اینکه بعضیها اشکال کردند، بیان میکنند. حتی جریان اینکه چرا در این سوره در عین حال اینکه از بسیاری از نِعَم بهشتی یاد شد از حوری یاد نشد آن برای حرمت وجود مبارک #فاطمه_زهرا(سلام الله علیها) است این را نقل میکند، اما این طور نیست که خودش بگوید؛ از دیگران نقل میکند! این طور نیست که سالم بگذرد به هر حال یک نیشی، یک طعنی، یک شبههای در آن هست!
سرّ اینکه نامی از فرشته در این سوره برده نشده به رعایت حرمت وجود مبارک فاطمه زهرا(سلام الله علیها) است اصل اینکه درباره آنهاست آن به صورت «قیل» و «قال» رد میشود و اصل اینکه چرا از حور العین در اینجا سخنی به میان نیامده این را هم گرچه بازگو میکند، اما با یک کنایههایی عبور میکند.
🔹اما سؤال دیگر این است که این آیه دارد که از «کأس» یعنی از لیوان، ظرف پرآب، ظرفی که ﴿کَانَ مِزَاجُهَا زَنجَبِیلاً﴾ اگر منظور این بود که طعم زنجبیل دارد، «کان» نبود؛ لذا آنهایی که فکر میکردند منظور این است که طعمش طعم زنجبیل است میگفتند این «کان» زائده است. اما وقتی که ما شواهد داریم که این «کان»، ﴿کَانَ مِزَاجُهَا﴾ یعنی این شرابی که در این کأس است مقداری از زنجبیل در آن ممزوج شده است؛ البته ممکن است که طعمش طعم زنجبیل باشد اما زنجبیل که یک طعم گوارایی نیست که قرآن وعده داده باشد ولی مزاج یعنی مقداری از چشمه زنجبیل به او دادند
❓زنجبیل چیست؟ یک چشمهای است به نام #سلسبیل. ﴿عَیْناً﴾ این بدل زنجبیل است ﴿کَانَ مِزَاجُهَا زَنجَبِیلاً ٭ عَیْناً فیها تُسَمَّی سَلْسَبیلاً﴾؛ این ﴿عَیْناً﴾ بدل زنجبیل است، چشمه که بدل طعم نمیشود! آیه پنج این است ﴿إِنَّ الْأَبْرارَ یَشْرَبُونَ مِنْ کَأْسٍ کانَ مِزاجُها کافُوراً﴾،
❓کافور چیست؟ ﴿عَیْناً﴾ این ﴿عَیْناً﴾ بدل کافور است ﴿عَیْناً یَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ یُفَجِّرُونَها تَفْجیراً﴾ تا نسبت به مسئله زنجبیل هم همین طور است؛ آیه ۱۷می فرماید: ﴿وَ یُسْقَوْنَ فیها کَأْساً کانَ مِزاجُها زَنْجَبیلاً﴾؛ آن وقت ﴿عَیْناً﴾ این ﴿عَیْناً﴾ بدل زنجبیل است چشمه که بدل طعم نمیشود. زنجبیل اسم چشمهای است ﴿عَیْناً﴾ که آن عین به نام سلسبیل است مشابه این درباره مقرّبین هم که ابرار یک سلسله آبهایی مینوشند که مقرّبین مرحله بالاتر آنها را دارند در سوره مبارکه «عبس» و مانند آن آنجا هم همین معنا آمده است، کاری که آنها میکنند چشمهای است که مزاجش از آن هست، ولی اصلش را مقرّبین مینوشند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه #انسان
🔺 بخش سیزدهم - ادامه 👆👆
🔹عمده آن است که نظم اساسی این سوره مبارکه از مراحل نازل شروع میشود تا آن مرحله عالیه. در قرآن کریم فرمود بهشتیها هر چه بخواهند برایشان حاصل است ﴿لَهُمْ ما یَشاؤُنَ فِیها﴾ یعنی مشیئت اینها در طول علل و اسباب نِعَم بهشتی است هر چه بخواهند حاضر است؛ منتها در آنجا بد خواسته نمیشود به نحو نفی جنس که ﴿لَا لَغْوٌ فِیهَا وَ لاَ تَأْثِیمٌ﴾. عمده آن است که هر چه بخواهند حاصل است، نه هر چه حاصل است اینها میخواهند. بعضی از نِعَم در بهشت است که اینها نمیخواهند نه برای اینکه اینها مایل نباشند برای اینکه نمیدانند. اینکه فرمود: ﴿لَهُمْ ما یَشاؤُنَ فِیها وَ لَدَیْنَا مَزِیدٌ﴾ چند بار این ذکر شده که این فوق مشیئت آنهاست برای اینکه درک نمیکنند تا بخواهند. آن نمونههایی که بارها عرض میشد از همین قبیل است؛ الآن مؤمنین نعمتهای فراوانی میخواهند اما هیچ کشاورزی، هیچ دامداری از خدا درخواست نمیکند ای کاش من نسخه خطی و مصحّح تهذیب شیخ طوسی را داشته باشم، این نعمت را او درک نمیکند، نه اینکه آن نعمت نباشد. بعضی از نِعَم است که اهل بهشت درک نمیکنند تا بخواهند.
تاکنون آن شراب مشخص شد که از کدام چشمه است، آن کاسه مشخص شد که چگونه است، آن ظرف مشخص شد ساقی مشخص شد که ﴿یَطُوفُ عَلَیْهِمْ وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ﴾؛ ساقی مشخص، شراب مشخص، کاسه مشخص، اقسام حریر هم مشخص؛
حریر نازک که زیرپوش است و حریر ضخیم که روپوش است، آن حریر نازک زیرپوش به نام #سُندس است، آن حریر ضخیم روپوش به نام #استبرق است، همه اینها مشخص شد؛ اما در آیات در جمعبندی نهایی میفرماید یک سلسله چیزهایی است که اینها حالا نمیخواهند تاکنون این چیزهایی بود که اینها درک میکردند ﴿وَ إِذا رَأَیْتَ ثَمَّ رَأَیْتَ نَعیماً وَ مُلْکاً کَبیراً﴾ و مانند آن.
🔻 از آن به بعد ساقی را خدا مشخص نکرد خودش فرمود من ساقی هستم. شراب را مشخص نکرد که از چه چشمهای است؟ به چه گروهی میدهند؟ به دست چه کسی میدهند؟ آنها را هیچ ذکر نکرد. ظاهرش این است که خودش شخصاً دخالت میکند که فرمود: ﴿وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً﴾.
🔻روایت نورانی مرحوم امین الاسلام در مجمع البیان نقل کرد که اگر از آن شراب نوشیدند از ماسوی الله فارغ هستند «إذ لا طاهر من تدنّس من الأکوان إلا الله» اگر کسی به دَنَس، به غبار و چرک خودخواهی، بهشتخواهی، حوریخواهی و مانند آن متدنّس و آلوده است پاک نیست. این شراب، شراب طهور است «إذ لا طاهر من تدنَّس بغیر الله» این خیلی حرف بلندی است. بعد دارد «رووه» نه تنها یک نفر و دو نفر، «رووه عن جعفر بن محمد الصادق(علیهما السلام)».
❓ این مقام چه مقامی است؟ آنجا که #ساقی خود خدا باشد. چشمهاش #کافور جایش مشخص شد #زنجبیل مشخص شد #تسنیم مشخص شد اما این نامی ندارد! ساقی هم آنها نیست آنها به دست آنها خدا سقی نمیکند ﴿وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً﴾ این آخرین قله است، این ﴿لَدَیْنَا مَزِیدٌ﴾ است، آن ﴿لَهُمْ ما یَشاؤُنَ فِیها﴾ است، این ﴿لَدَیْنَا مَزِیدٌ﴾. این البته برای همین ذوات قدسی است بعید است دیگران به این مقام برسند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه #انسان
🔺 بخش سیزدهم - ادامه 👆👆
🔹بنابراین در اینجا که فرمود اینها شراب طهور دادند و از غیر خدا اینها غافلاند در سوره مبارکه «صافات» دارد که هیچ کسی حق مدح خدا را ندارد مگر یک گروه خاص. آیه ۱۵۹ به بعد سوره مبارکه «صافات» ﴿سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ﴾ خدا منزه است از چیزی که هر کسی او را وصف بکند؛ چون به هر حال یک حقیقت نامتناهی را چه کسی میتواند وصف بکند؟ هر موجودی خدا را وصف بکند به اندازه فکر خود، خدا را وصف میکند و خدا از او منزه است قابل وصف نیست ﴿سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ ٭ إِلاَّ عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصینَ﴾ این عباد مخلَص به زبان خدا، خدا را مدح میکنند؛ اینها که طاهر شدند «عما سوی الله» به زبان الهی خدا را وصف میکنند؛ لذا خدا تسبیح اینها را امضا کرده است. فرمود: ﴿سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ﴾ خدا منزه است از آنچه دیگران خدا را وصف میکنند؛ چون هر وصفی که انسان میکند به مقدار فهم خودش وصف میکند یعنی یک موجود محدود؛ اما اگر عباد مخلصین اگر وصف بکنند، این وصف را خدا امضا میکند چون اینها از آن شراب طهور نوشیدند و لسان اینها شده لسان الهی و به لسان الهی سخن میگویند و به لسان الهی تکلم دارند و دعا میکنند و مانند آن.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
27.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 مهمترین معیار #دین_داری چیست؟
🔷چه کنیم تا در زمره جبهه حق قرار بگیریم؟!
‼️ #تاریخ چگونه ما را قضاوت میکند؟
🔸 در حوادث گوناگون موضعگیریمان باید چگونه باشد؟
🔶 کار خارقالعاده امیرالمومنین علیه السلام در دوران حکومتش چه بود؟
🔻برای مایی که از تاریخ آنچنان نمیدانیم، حکومت حضرت را نهایتا در سه جنگ داخلی خلاصه میکنیم اما ...
💠تاریخ همواره تکرار میشود!
🔺بررسی وقایع تاریخی بعد از ماجرای حکمیت در جنگ صفین و دوران امامت و ولایت امیرالمؤمنین امام علی علیهالسلام موضوع کلاس #تاریخ_اسلام است که در ادامه مباحث تاریخ از میلاد پیامبر اکرم صلواتاللهعلیه آغاز شده و در این ترم ادامه خواهد یافت.
⬅️ ثبت نام شنبه تا چهارشنبه
⏰ ساعت ۹-۱۲
☎️ ۳۳۵۴۵۸۵۹-۶۰
📌موسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا علیهالسلام
eitaa.com/qurantehran
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم
🌺صفحه ۴۵۵ مصحف شریف
🌸 سوره مبارکه #ص
━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━
@qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۴۵۵ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #ص ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ @qurantehran
#ترجمه (بهرامپور)
27 - و آسمان و زمین و آنچه را که میان این دو است به باطل نیافریدیم این گمان کسانی است که کافر شدند، پس وای بر کافران از آتش!
28 - آیا کسانی را که ایمان آورده و کارهای شایسته کردهاند، همانند مفسدان در زمین میکنیم، یا پرهیزکاران را چون فاجران قرار میدهیم!
29 - [این] کتابی مبارک است که آن را به سوی تو نازل کردیم تا در آیات آن بیندیشند و خردمندان پند گیرند
30 - و سلیمان را به داود عطا کردیم، چه نیکو بندهای! به راستی او بسیار رجوع کننده [به سوی خدا] بود
31 - آنگاه که نزدیک غروب، اسبهای اصیل تندرو را به او عرضه کردند
32 - [سلیمان] گفت: واقعا من دوستی و توجه به اسبان را بر یاد پروردگارم مقدم داشتم تا این که [اول وقت نماز گذشت و خورشید] در پرده نهان شد
33 - [گفت:] اسبها را نزد من باز آورید، آنگاه بنا کرد به دست کشیدن بر ساقها و گردن آنها [به علامت وقف کردن]
34 - و همانا سلیمان را آزمودیم و بر تخت او جسد [بیجان فرزندش] را بیفکندیم، سپس به توبه باز آمد
35 - گفت: پروردگارا! مرا ببخش و حکومتی به من ارزانی دار که هیچ کس را پس از من سزاوار نباشد همانا این تویی که بسیار بخشندهای
36 - پس باد را در اختیار او قرار دادیم که به فرمان او هر جا میخواست به نرمی روان میشد
37 - و دیوان را که بنّا و غواص بودند [مسخر او کردیم]
38 - و دیگر دیوان [متمرد] را به زنجیر بسته [تحت فرمانش در آوردیم]
39 - [گفتیم:] این عطای ماست، پس بیحساب [به هر کس خواهی] ببخش و یا امساک کن
40 - و قطعا برای او در پیشگاه ما تقرب و فرجامی نیکوست
41 - و بندهی ما ایوب را یادآور، آنگاه که پروردگارش را ندا داد که: شیطان مرا به رنجوری و عذاب افکنده است
42 - [به او گفتیم:] با پای خود [به زمین] بکوب، اینک این [چشمهسار] شستشوگاهی است خنک و نوشیدنی
@qurantehran
#سلام_امام_زمانم
📖✨ السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْإِمَامُ الْوَلِیُّ الْمُجْتَبَی وَ الْحَقُّ الْمُنْتَهَی...
🌱✨سلام بر تو ای گوهری که خدا تو را برای خودش آفریده است.
سلام بر تو که تمام حقایق عالم، پرتویی از خورشید توست.
سلام بر تو و بر روز طلوعت...✨🍃
🍂مگر میشود در گرداب غم غرقه باشیم
وقتی شما ناخدای کشتی نجاتید؟
مگر میشود ساکن هموارهی پاییز باشیم وقتی بهار،
وامدار نگاه شماست؟
مگر میشود
اسیر اضطراب و حیرانی شویم
وقتی آرامش از شما
معنا می یابد؟
گوشهی چشمی کنید عزیز زهرا ...
هَرچَندڪآفِرَمبهخیالِتَمامِشَهر
امــابرایِآمَدَنَتنَذرمیڪُنَم
#الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیکَالْفَرَج
@qurantehran
🌸آن کس که راه پوی حریم کریم شد
از جان غلام حضرت عبدالعظیم شد
🌸باید سلام و عرض ادب کرد با خلوص
بر حضرتش که وارث خلق عظیم شد
💐السلام علیک ایها السید الکریم
🌷السَّلامُ عَلَيْكَ يا مَنْ بِزِيارَتِهِ ثَوابُ زِيارَةِ سَيِّدِ الْشُّهَدآءِ يُرْتَجي
🌿🌸چهارم ربیع الثانی سالروز ولادت #حضرت_عبدالعظیم حسنی علیه السلام مبارک باد.
🔴 حضرت عبدالعظيم حسني(ع) فرمود: بر سرورم حضرت جوادالائمه(ع) وارد شدم؛
تصميم داشتم از او بپرسم كه آيا «قائم» شما همان مهدي است يا غير او؛ پيش از آنكه سخن بگويم،
🔷 فرمود: اي ابا القاسم! قائم ما همان مهدي است كه بايد در زمان غيبتش منتظر او بود و در زمان ظهورش وي را اطاعت كرد و او سومين فرزند من است.
🌸به امید فرج فرزند دلبند جوادالائمه علیه السلام ؛
#الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیکَالْفَرَج
@qurantehran