02.Baqara.044.mp3
1.89M
🌸 تفسیر صوتی سوره مبارکه #بقره
آیه ۴۴- استاد #قرائتی
🍃 أَ تَأْمُرُونَ النّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْکِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ
⬅️آیا مردم را به نیکی دعوت کرده و خودتان را فراموش می نمایید؟ با اینکه شما کتاب(آسمانی)را می خوانید، آیا هیچ فکر نمی کنید؟
🔻 در روایات آمده است: دانشمندی که دیگران را به بهشت دعوت کند، ولی خودش اهل جهنّم باشد، #بزرگترین وسخت ترین #حسرت ها را خواهد داشت.
🔻حقّ تلاوت، #عمل است.امام صادق علیه السلام فرمود:«کونوا دعاه النّاس باعمالکم و لاتکونوا دعاهً بالسنتکم»
با اعمال خودتان مردم را دعوت کنید، نه تنها با گفتار.
🔻عالم بی عمل در قرآن، به الاغی تشبیه شده است که بار کتاب حمل می کند، ولی خود از آن بهره ای نمی برد.
🔺رسول خدا صلی الله علیه و آله: عالم بی عمل، مثل چراغی است که خودش می سوزد، ولی نورش به مردم می رسد.
🔻امام صادق علیه السلام: موعظه ی عالم بی عمل، چون باران بر روی سنگ است که در دلها نفوذ نمی کند.
https://eitaa.com/qurantehran
⁉️چرا در #نماز همیشه سوره حمد را میخوانیم
🔸امام رضا علیه السلام فرمودند : اگر کسی بپرسد: چرا به مردم دستور داده شده تا در نماز قرآن بخوانند؟ در جواب گفته میشود: این دستور براى این است که قرآن متروک و مهجور نشود، بلکه با خواندن و شنیدن در نماز، در جامعه منتشر شود و از گزند فراموشی در امان بماند.
🔸اگر بپرسد: چرا در هر قرائتى باید حتماً سوره حمد خوانده شود و نه سوره دیگری؟ در جواب گفته میشود: براى اینکه هیچ سورهاى از سورههاى قرآن مثل سوره حمد مشتمل بر جوامع خیر و حکمت نیست
🔸در بین سورههای قرآن، فقط سوره حمد است که انسان با خواندن آن، خدا را مورد خطاب قرار میدهد و با او صحبت میکند. از این رو، این سوره بیشترین مناسب برای خوانده شدن در نماز دارد زیرا حقیقت نماز، سخن گفتن و راز و نیاز کردن با پروردگار عالم است
📚شیخ صدوق، علل الشرائع، ج ۱، ص ۲۶۰
https://eitaa.com/qurantehran
#سلام_امام_زمانم
📖 السَّلامُ عَلَيْكَ يا إِمامَ الْمُسْلِمينَ...
🌱سلام بر تو ای پیشوای اهل اسلام؛
ای مولایی که هرکس دلش را تسلیم تو کند به مقصدش خواهی رساند.
🌱سلام بر تو و بر آن روزی که جهان و جهانیان تسلیم امر تو خواهند بود.
📚 صحیفه مهدیه، زیارت حضرت بقیة الله ارواحنا فداه در سختیها
#مولایغریبم!
وقت است که از چهرهی خود پردهگشایی
«تا با تو بگویم غم شب های جدایی»
اسپندم و در تاب و تب از آتش هجران
«چون عودم و از سوختنم نیست رهایی»
ای پرسشِ بی پاسخِ هر جمعه ی عشّاق
آقا تو کجایی؟ تو کجایی؟ تو کجایی؟
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
https://eitaa.com/qurantehran
82648835_1620878507.mp3
978.9K
🔊 علت اصلی قدرت شیطان
🔵 برشی از منبر شیطان شناسی (استعاذه)
━═━🍃❀🌺❀🍃━═━
🔷️ در ﻗﻴﺎﻣﺖ، #ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﺍﺯ ﭼﻬﺎﺭ ﮔﺮﻭﻩ ﺍﺳﺘﻤﺪﺍﺩ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ:
1️⃣ #ﺍﺯ_ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ_ﺧﻮﺩ
«فَقَالَ الضُّعَفَاءُ لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا إِنَّا كُنَّا لَكُمْ تَبَعًا فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذَابِ اللَّهِ...»ابراهیم(۲۱)
ﺁﻳﺎ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﺷﻤﺎ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﻫﻴﺪ، ﻭﻟﻲ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﻨﻔﻲ ﻣﻲ ﺷﻨﻮﻧﺪ.
2️⃣ #ﺍﺯ_ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ
«انْظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ»حدید(۱۳)
میخواهند فرصتی داده شود تا از نور شان روشنایی برگیرند
3️⃣ #ﺍﺯ_ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥِ_ﻣﺄﻣﻮﺭ_ﺩﻭﺯﺥ
«وَقَالَ الَّذِينَ فِي النَّارِ لِخَزَنَةِ جَهَنَّمَ ادْعُوا رَبَّكُمْ يُخَفِّفْ عَنَّا يَوْمًا مِنَ الْعَذَابِ»غافر(۴۹)
ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﻛﻪ ﻳﻚ ﺭﻭﺯ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﺎ ﻛﺎﺳﺘﻪ ﺷﻮﺩ، ﻭﻟﻲ ﺑﺎﺯ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﻨﻔﻲ ﺍﺳﺖ.
4️⃣ شیطان را #ملامت می کنند و #او_به_آنها می گوید:
«...فَلَا تَلُومُونِي وَلُومُوا أَنْفُسَكُمْ..» ابراهیم(۲۲)
ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻠﺎﻣﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﻮ ﻣﺎ ﺭﺍ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻛﺮﺩﻱ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺩﻭﺵ ﺗﻮﺳﺖ، ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ:ﻣﺮﺍ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﻧﻜﻨﻴﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺳﺮﺯﻧﺶ کنید.
https://eitaa.com/qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه #منافقون
🔺 بخش سیزدهم
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم
﴿یَقُولُونَ لَئِن رَجَعْنَا إِلَی الْمَدِینَةِ لَیُخْرِجَنَّ الأعَزُّ مِنْهَا الأذَلَّ وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لاَ یَعْلَمُونَ (۸) یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تُلْهِکُمْ أَمْوَالُکُمْ وَ لاَ أَوْلاَدُکُمْ عَن ذِکْرِ اللَّهِ وَ مَن یَفْعَلْ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ (۹) وَ أَنفِقُوا مِن مَا رَزَقْنَاکُم مِن قَبْلِ أَن یَأْتِیَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ فَیَقُولَ رَبِّ لَوْلاَ أَخَّرْتَنِی إِلَی أَجَلٍ قَرِیبٍ فَأَصَّدَّقَ وَ أَکُن مِنَ الصَّالِحِینَ (۱۰) وَ لَن یُؤَخِّرَ اللَّهُ نَفْساً إِذَا جَاءَ أَجَلُهَا وَ اللَّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ (۱۱)﴾
🔹 این سوره که در مدینه نازل شد، فضای آن سوره و جوّ آن زمان را کاملاً تبیین میکند. گروهی به عنوان منافق در جامعه اسلامی ظهور کردند که باطناً کافر و ظاهراً مسلمان هستند. نه تنها باطناً کافر هستند و ظاهراً مسلمان، چون اصل انسان باطن است و فرع انسان ظاهر او، تمام اندیشه و انگیزه آنها در مدار کفر است؛ لذا قرآن کریم فرمود: ﴿هُمْ لِلْکُفْرِ یَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلاِْیمَانِ﴾؛ یعنی در روزهای آزمون اینها به مرز کفر نزدیکتر از مرز ایمان هستند، چون اصل انسان قلب اوست. وقتی قلب تیره شد و آلوده شد و کافر بود، در روز خطر اینها در مدار قلب حرکت میکنند نه در مدار زبان. پس درصدد براندازی نظام بوده و هستند.
🔸 آنگاه براساس اینکه «الْمُنَافِقُ کَافِر»، نفاق به کفر نزدیکتر است تا به اسلام و منافق به کفّار نزدیکتر هستند تا به مسلمین.
همین گروه گفتند: ﴿لَئِن رَجَعْنَا إِلَی الْمَدِینَةِ لَیُخْرِجَنَّ الأعَزُّ مِنْهَا الأذَلَّ﴾، اینها قدرت زندان کردن نداشتند، چون زندان در اختیارشان نبود. قدرت قتل و کشتن نداشتند چون اسلحه به دست مؤمنین هم بود. فقط توطئه برای تبعید و اخراج که از سرزمین ما باید خارج بشوید شما وارد مِلک ما شدید، به این بهانهها وادارشان کنند که همان طوری که کفّار وادار کردند مسلمانها از مکه به مدینه بیایند، اینها که باطناً کافر هستند تلاش و کوشش میکنند که مسلمانها از مدینه بیرون بروند. این ﴿لَیُخْرِجَنَّ الأعَزُّ مِنْهَا الأذَلَّ﴾، ناظر به این است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه #منافقون
🔺 ادامه 👆بخش سیزدهم
پس «فتحصّل أنّ النفاق کفرٌ و أنّ المنافق کافر» و اینکه کفر ملّت واحده است و کفّار در صدد زندان یا اعدام یا تبعید رهبران الهی بودند. بخشی از اینها را صریحاً گفتند، بخشی از اینها را سریعاً عمل کردند که ﴿یَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ حَقٍّ﴾، اگر فرمود بسیاری از انبیا را همین کفّار کشتند، بسیاری از نبیین را همینها کشتند، حرفهای آنها هم حرفهایی بود که منافقین صدر اسلام میزدند، میشود: «الکفر ملّةٌ واحدة». آن وقت این را ذات اقدس الهی تبیین کرد. فرمود اینها براساس چه مداری میگویند؟ نگفتند ما که #مالک مدینه هستیم #اهل_مدینه هستیم مهاجرین را بیرون میکنیم. میگفتند ما عزیز هستیم اینها ذلیل. هر عزیزی باید ذلیل را از سرزمین خود بیرون کند قرآن کریم از اینها به عنوان مدعیان #عزت یاد میکند بعد میفرماید عزت دو قسم است:
1⃣ عزت صادق
2⃣ عزت کاذب
اینکه دارد: ﴿وَ إِذَا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإِثْمِ﴾، یعنی عزیز بیجهت. این عزیز بیجهت در فرهنگ فارسی ما هم هست؛ یعنی دروغ، عزیز نیست. وقتی به کسی بگویید مواظب وظیفهات باشد، باتقوا باش ﴿وَ إِذَا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإِثْمِ﴾؛ یعنی این در اثر گناه خود را عزیز پنداشت. اینجا هم ﴿لَیُخْرِجَنَّ الأعَزُّ مِنْهَا الأذَلَّ﴾، شما ببینید اسمای حُسنای الهی در قرآن کریم فراوان است از بیشترین اسمای حُسنای الهی مسئله عزیز بودن اوست. او عزیز است، عزت مختصّ به اوست، برای اینکه کار را عزیز انجام میدهد. بیگانه خیال نکند که توان کاری دارد.
🔸 عزیز به معنای محبوب نیست، عزیز به معنای قادر نیست، عزیز به معنای مقتدر که بالاتر از قادر است نیست، عزیز به معنای نفوذناپذیر است. چون نفوذناپذیر است میتواند هر کاری را انجام بدهد. آن زمین سختی که کلنگ در آن نفوذ ندارد میگویند: «ارضٌ عزاز»؛ یعنی نفوذ نمیپذیرد. شما میخواهی با کلنگ این زمین را سوراخ کنید نمیشود. «#عزت»؛ یعنی نفوذناپذیری. چون نفوذناپذیر است در مبارزات پیروز است. با چه چیزی شما میخواهی او را از صحنه خارج کنی؟ او که نفوذناپذیر است.
🔹 ذات اقدس الهی خودش را به عنوان عزیز معرفی میکند؛ بعد میفرماید اگر دین مرا یاری کردید مظهر عزیز من هستید، در همین سوره دارد که ﴿لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنینَ﴾، این مسلمان در سایه دین میشود عزیز
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
02.Baqara.045.mp3
1.99M
🌸 تفسیر صوتی سوره مبارکه #بقره
آیه ۴۵ - استاد #قرائتی
🍃 وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاهِ وَ إِنَّها لَکَبِیرَهٌ إِلاّ عَلَی الْخاشِعِینَ
⬅️ واز صبر ونماز یاری جویید واین کار جز برای خاشعان،گران وسنگین است.
🔸 مخاطب این آیه همه ی مردم هستند. در روایات می خوانیم که حضرت علی علیه السلام هرگاه مسئله ی مهمی برایشان رخ می داد به نماز می ایستادند واین آیه را تلاوت می کردند.
🔹 نمازِ با توجّه، انسان را به یاد قدرت بی نهایت خدا می اندازد و غیر او را هر چه باشد کوچک جلوه می دهد.
مِهر او را در دل زیاد می کند،
روحیّه ی توکّل را تقویت می کند
انسان را از وابستگی های مادّی می رهاند.
همه ی این آثار، انسان را در برابر مشکلات مقاوم می سازد.
https://eitaa.com/qurantehran