#مشاوره
#پرسش_١۴٣
#کلاسداری
سلام خسته نباشید کلاس حفظ قرآن نوجوانان دختر رو از 3سال پیش شروع کردیم ولی چون همزمان ن بچه ها هم درس میخوانند هم حفظ میکنند سر عتشان خیلی کم بود دراین مدت بعضی 5جز بعضی کمتر بعضی بیشتر حفظ کرده اند الان هم ماه رمضان هست میزان حفظ روزانه شون رو خیلی کم کردم ولی در عین حال کلاس خیلی خلوت شده وریزش داشته حس میکنم بچه ها از طولانی شدن دوره خسته شدن آیا لازم هست اصرار بر ادامه حفظ داشته باشم هرترتيب که به ذهنم میرسید انجام دادم از بازی های سرگرم کننده گرفته تا جذاب سازیها حفظ و....دیگر راهکاری به ذهنم نمیاد.
☘☘☘
سلام و عرض ادب و آرزوی قبولی طاعات
خدا قوتتان در مسیر پربرکت پرورش نوجوانان قرآنی. 💐
🌳 تبریک صمیمانه مارا بپذیرید که به لطف الهی توانسته اید ٣سال مداوم رنگ قرآنی به لحظه های نوجوانانی ببخشید که در این دنیای رنگارنگ از گناه، اگر دستشان بر دامن قرآن نبود می توانستند طعمه هر فضای اغواکنده و گناه آلود باشند.
🌼 شما به عنوان استاد، ستون کلاس و منبع الهام بخش شاگردانتان هستید.
مراقب باشید انگیزه و انرژی خودتان تحلیل نرود.
🍃ماه مبارک رمضان، ایام امتحان، ایام تعطیلات عید و... هر کدام شرایط خاص خود را دارند که ممکن است مدتی باعث بی نظمی در شاگردان علی الخصوص محصلان شوند
اما
مادامی که استاد محکم و قوی و پرانگیزه باقی باشد کلاس و شاگردان هم می توانند این شرایط و چالش ها را پشت سر بگذارند و به شرایط مطلوب برگردند.
💐 نگاه خود و شاگردانتان را به کار پر ارزشی که به آن مشغولید اصلاح کنید.
اگر در کار حفظ قرآن، تعریف موفقیت را منحصر در «حفظ کل» بدانیم، پیمودن مسیر سخت می شود و این تصور ایجاد می شود که
«دوره بیش از حد طولانی شده»
✍ هدف در حفظ قرآن، انس با این کتاب شریف است
پس شاگردان شما به اندازه هر یک آیه ای که حفظ می کنند موفق هستند
حفظ ۵جزء یا بیشتر و کمتر، در ٣ سال یعنی هزاران موفقیت.
لازم نیست همه در ٢یا٣ سال حافظ کل شوند.
❗️حفظ، یک مسابقه دو نیست که همه به دنبال رسیدن به خط پایانش باشیم.
پس
🔰موفقیت «حفظ کل» را به موفقیتهای کوچکتر تقسیم کنید.
هدف کلی را به اهداف جزئی تقسیم کنید و شاگردانتان را از صمیم قلب برای دستیابی به این موفقیت های کوچک تشویق کنید.
☘باور کنید و بباورانید که همه این مراحل ارزشمندند و هرچه پیش بروند ذخیره و گنجینه شان پربارتر می شود.
این طور در شادی به دست آوردن این پیروزی های کوچک آرام آرام می بینند که به پیروزی و موفقیت بزرگ حفظ کل هم دست پیدا کردند.
✍ محکم و استوار باشید.
لازم نیست بر کاری اصرار کنید اما خود و کلاستان را هم نبازید.
با تمام توان کلاس را پیش ببرید و به شاگردانتان انرژی و انگیزه ببخشید.
بعد از آن دیگر ناراحتی و نگرانی نداشته باشید.
ما مأمور به وظیفه ایم نه مأمور به نتیجه.
🌷خداوند مهربان همه خدماتتان را به احسن وجه قبول بفرماید🌷
✍ مشاور حفظ اهل القرآن
@mqurani
#رسم_عاشقی
انس هر روز با کلام محبوب حقیقی؛ به نیت توفیق عمل و تعجیل در فرج امام مهربانی ها مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه
صفحه 325 قرآن
@mqurani
#رسم_زندگی
🌹امام حسن مجتبی (علیه السلام):
🍁 کسی که #قرآن بخواند، دیر یا زود دعایی مستجاب دارد.
📕 بحارالانوار، ج۹۲، ص۲۰۴
@mqurani
#عاشقانه_با_معلم_سجده_کنندگان
فرازی از دعای 52 صحیفه سجادیه
سُبْحَانَكَ! أَخْشَى خَلْقِكَ لَكَ أَعْلَمُهُمْ بِكَ، وَ أَخْضَعُهُمْ لَكَ أَعْمَلُهُمْ بِطَاعَتِكَ، وَ أَهْوَنُهُمْ عَلَيْكَ مَنْ أَنْتَ تَرْزُقُهُ وَ هُوَ يَعْبُدُ غَيْرَكَ
خدایا ترساننده ترین خلق تو در پیشگاه جلالت داناترین آنها نسبت به توست و... (تصویر باز شود👆)
@mqurani
#یک_جرعه_تدبر
ما و قرآن 4
✅وظیفه سوم :تذکر
کِتابٌ اَنْزَلْناهُ اِلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ وَ لِیَتَذَکَّرَ أُولُوا الاَلْبابِ
کس که قرآن را خوب قرائت کند و خدب تدبر نماید، مسلمان باشد یا کافر به این نتیجه میرسد که این کتاب بشری نیست و حرف هایش منسجم و حساب شده - و نه گزاره های پراکنده اخلاقی- و با هدف هدایت است، چه نتیجه ی مبارکی! این یعنی اتمام حجت!
تا اینجا مؤمن و کافر یکی بودند تا اینکه حجت تمام شد، حالا افراد دو گروه میشوند، یا خردمندند و متذکر میشوند؛ یا نیستند و کافر میمانند؛
*این کتابی مبارک است که آن را به سوی تو نازل کردیم تا در آیات آن تدبر کنند و خردمندان پند گیرند.
پس تدبر با تذکر فرق دارد، همه تدبر میکنند یا باید بکنند، اما فقط گروهی تذکر میابند، آنهایی که قابلیتش را دارند، خدا کند که ما تا این مرحله سوم برسیم...
@mqurani
#والدین_قرآنی
کودکان در صورت کتک خوردن کنترل درون خود را از دست داده و توانایی تشخیص خوب و بد را از دست می دهند
و همیشه برای تشخیص درست از غلط چشمشان به تصمیم و عکس العمل والدین خواهد بود.
پدر و مادر قرآنی هرگز کودکشان را کتک نمیزنند🌹
@mqurani
#معلمی_یعنی_مهربونی
آموزگارِ واقعی ڪیست؟
آموزگار واقعی ڪسی نیست ڪه بیشتر از شاگردانش می داند، بلڪه ڪسی است ڪه بیشتر از شاگردانش می تواند یاد بگیرد و بیاموزد. به عبارت دیگر، تفاوت استاد (آموزگار) و شاگرد، نه یڪ «تفاوت ماهوی»، ڪه یڪ «تفاوت درجه ای» است: استاد شاگردترین شاگرد است.
از نظر هایدگر، استاد تنها یڪ محصّل بهتر است؛ برای یاد گرفتن مشتاق تر و ڪوشاتر است. به زبانِ سپهری، می توان او را تنها دونده ای بهتر در پی آواز حقیقت دانست و البته ویتگنشتاین، به ما می آموزد ڪه در این عرصه دونده بهتر ڪسی است ڪه دیرتر یا هرگز به مقصد (حقیقت) نمی رسد!
باری، استاد بودن یعنی «همیشه آغازگر» بودن، «همیشه در راه» بودن، «همیشه شاگرد» بودن. از همین رو است ڪه مونتنی، فیلسوف و ادیب فرانسوی قرن شانزدهم، می گوید "ترجیح می دهم در شصت سالگی شاگرد باشم تا اینڪه در ده سالگی استاد باشم".
@mqurani