💠 آشنائی با کتاب مکیال المکارم
🔹 کتاب « مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم(ع) » ، بنا بر آنچه که آیت الله سید محمدعلی روضاتی در مقدمة کتاب درباره آن نگاشته اند:
«کتابی است ارزنده، ابتکاری و مهم ، مؤلف بسیاری از مطالب مربوط به عقیدة مهدویت و موضوع حضرت حجت(ع) را تحت عنوان «دعا برای آن حضرت و تضرع به درگاه الهی برای حفظ وجود شریف امام عصر(ع) از ناملایمات و آفات» مورد بررسی قرار داده است.»
🔹 این کتاب مشتمل بر بحث های مختلف و بسیار با اهمیت در زمینه های فقه، حدیث، کلام، رجال، تفسیر و ادبیات است که با اسلوبی بدیع و سبکی جالب و نتیجه گیری هایی درست همراه می باشد.
🔹 در این کتاب با دلایل عقلی و نقلی ثابت شده که دعا برای امام عصر(ع) از مهم ترین وسائل برای رسیدن به مراحل عالی کمال و نیل به درجات برجستة معنوی است و آثار دنیوی بسیاری را نیز در پی دارد.
🔹 این اثر به شهادت صاحب نظران، از نظر جامعیت و ژرف اندیشی و بهره گیری از علوم عقلی و نقلی و استنباطات دقیق و اجتهادات عمیق از آیات و روایات بی نظیر بوده و به خوبی می توان دست عنایت مولا که مؤلف را هدایت و دلالت می کند، دید.
🔹 آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ازمراجع عظام تقلید) دربارة این کتاب می نویسد:
این کتاب گویای حوصلة فراوان مؤلف و گستردگی تحقیق و تفکر و تلاش اوست و در موضوع خود بی نظیر است و جز این کتاب، در موضوع مهدویت و آداب دعای بر حضرت مهدی(ع) و فواید آن، کتابی سراغ ندارم
🔹 مؤلف بنا به آنچه که در مقدمة کتاب آورده، انگیزه تألیف کتاب را چنین می نویسد:
ما نمی توانیم حقوق آن حضرت را ادا نماییم و شکر وجود و فیوضاتش را آن طور که شایسته است به جای آوریم.
پس بر ما واجب است آن تعداد از ادای حقوق آن حضرت را که از دستمان ساخته است انجام دهیم، و بهترین امور در زمان غیبت، انتظار فرج آن بزرگوار و دعا کردن برای تعجیل فرج او، و اهتمام به آنچه مایة خشنودی آن جناب و مقرب شدن در آستان او است.
و من در باب هشتم کتاب ابواب الجنّات فی آداب الجمعات هشتاد و چند فایده، از فوائد دنیوی و اخروی دعا کردن برای فرج آن حضرت(ع) را ذکر کرده بودم اما بعد به فکر افتادم که کتاب جداگانه ای در این باره بنگارم که آن فواید را در برگیرد، و به سبک جالبی آن را به رشتة تحریر درآوردم. اما حوادث زمان و رویدادهای دوران و ناراحتی های بی امان، مانع از انجام اینکار می شد
🔺 تا این که کسی را در خواب دیدم که با قلم و سخن نتوان او را توصیف نمود؛ یعنی مولا و حبیب دل شکسته ام و امامی که در انتظارش هستیم او را به خواب دیدم که با بیانی روح انگیز چنین فرمود:
«این کتاب را بنویس و عربی هم بنویس و نام او را مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم(ع) بگذار!»
🔹 همچون تشنه ای از خواب بیدار، و در پی اطاعت فرمانش شدم ولی توفیق یاریم نکرد، تا این که در سال گذشته ۱۳۳۰ هجری قمری به مکة معظمه سفر کردم و چون در آن جا بیماری وبا شیوع یافت، با خداوند عزّوجلّ عهد بستم که هر گاه مرا از گرفتاری ها نجات دهد و بازگشتم را به وطن آسان گرداند تألیف کتاب را شروع نمایم. پس خداوند بر من منت نهاد و مرا به سلامت به وطن بازگرداند، پس به تألیف کتاب اقدام نمودم تا به عهدی که با خداوند بسته بودم، عمل کرده باشم...
اعلام میزان فطریه از سوی آیتالله مکارمشیرازی
🔹بر اساس نظر آیتالله مکارم شیرازی زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ شصت و پنج هزار تومان (۶۵٠.٠٠٠ ریال) و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ یکصد و هشتاد هزار تومان (١.٨٠٠.٠٠٠ ریال) است.
🔸کفاره روزه غیر عمد مبلغ شانزده هزار تومان (١۶٠.٠٠٠ ریال) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ نهصد و شصت هزار تومان (٩.۶٠٠.٠٠٠ ریال) است.
➖➖➖➖➖
🔴 دفتر آیت الله سیستانی مبلغ فطریه ۱۴۰۳ را اعلام کرد؛ از ۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان
🔹از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد هفتاد (۷۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی صد و هشتاد (۱۸۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و بیست (۱۲۰) هزار تومان تعیین شده است.
🌾 قیمت فطریه رمضان ۱۴۴۵ از سوی دفتر رهبر انقلاب اعلام شد
◻️ قیمت گندم برای هر نفر ۶۵۰۰۰ تومان و قیمت برنج برای هر نفر ۱۸۰۰۰۰ تومان میباشد.
🔻همچنین لیست وجوهات شرعی که از سوی دفتر معظم له اعلام شده، بدین شرح است:
یک سال نماز قضا: ۸.۰۰۰.۰۰۰ تومان
یک ماه روزه: ۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان
کفاره یک روز روزه عمد: ۹۶۰.۰۰۰ تومان
کفاره یک روز روزه عذر: ۱۶.۰۰۰ تومان
حداقل فطریه هر نفر: ۶۵.۰۰۰ تومان (گندم)
کفاره عهد برای هر مورد (اطعام ۶٠ فقیر): ۹۶۰.۰۰۰ تومان
کفاره قسم یا نذر برای هر مورد (اطعام ۱۰ فقیر): ۱۶۰.۰۰۰ تومان
۲۷ ماه #رمضان ، مصادف است با سالروز رحلت بزرگ مرد تاریخ تشیع ، زنده کنندهی معارف حقّهی الهیّه، فقیه و محدّث عظیمالشان و نابغهی دوران، احیاگر اخبار و آثار، غوّاص بحار علوم اهل بیت علیهم السلام ، فخر شیعه علامه محمد باقر مجلسی قدّس الله سرّه القدّوسی.
✅شادی روح مطهرش، صلوات
🔹 علامه مجلسی با توجه به نیاز فرهنگی مردم زمان خود دست به تالیف کتابهای گوناگونی میزد آثار فارسی او به سود دین و دنیای مردم بود و زمینه هدایت مردم را فراهم میساخت. کمتر خانهای از شیعیان بود که از کتابهای وی در آن یافت نشده و مورد بهرهوری قرار نگرفته باشد. کتابهای او چنان بود که عرب و فارسی، جاهل و عارف مردان و زنان و حتی کودکان هم استفاده میکردند.
🔹 علامه مجلسی در عمر ۷۳ ساله خویش، بیش از یکصد کتاب به زبان فارسی و عربی نوشت که تنها یک عنوان آن بحار الأنوار است با ۱۱۰ جلد و عنوان دیگر مرآة العقول با ۲۶ جلد ، اولین تألیف علامه را کتاب الأوزان و المقادیر یا میزان المقادیر دانستهاند که در سال ۱۰۶۳ تألیف شدهاست. آخرین تألیف او هم کتاب حقالیقین است مربوط به سال ۱۱۰۹ هجری، یعنی یک سال قبل از رحلتش
🔹 علامه مجلسی که همه عمر پر برکت خویش را وقف احیای علوم اهل بیت (علیهم السلام ) و خدمتگزاری خالصانه در محضر امام زمان (عجل الله فرجه ) کرده بود ، با تالیف کتاب « توقیعات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف » به همراه ترجمه فارسی آنها ، همگان را با توصیه های امام عصر خود آشنا ساخت
🔹 علامه محمدباقر مجلسی در شب ۲۷ رمضان سال ۱۱۱۰ق و در ۷۳ سالگی در اصفهان رحلت فرمود و عالم بزرگوار آقا جمال خوانساری بر پیکر مطهرش اقامه نماز نمود و بنا بر وصیت ایشان در کنار مسجد جامع اصفهان و در جوار پدرش به خاک سپرده شد
✍قال الامام الهادی(علیه السلام )
⚜«لَولا مَنْ يَبْقى بَعْدَ غَيْبَةِ قائِمِكُمْ(عليه السلام) مِنَ الْعُلَماءِ الدّاعينَ اِلَيْهِ وَ الدّالّينَ عَلَيْهِ وَ الذّابّينَ عَنْ دينِهِ بِحُجَجِ اللّه ِ وَ المُنْقِذينَ لِضُعَفاءِ عِبادِ اللّه ِ مِنْ شِباكِ اِبْليسَوَ مَرَدَتِهِ وَ مِنْ فِخاخِ النَّواصِبِ لَما بَقىَ اَحَدٌ اِلاَّ ارْتَدَّ عَنْ دينِ اللّه ِ وَ لكِنَّهُمُ الَّذينَ يُمْسِكونَ اَزِمَّةَ قُلوبِ ضُعَفاءِ الشّيعَةِ كَما يُمْسِكُ صاحِبُ السَّفينَةِ سُكّانَها اُولئِكَ هُمُ الاَفْضَلونَ عِندَ اللّه ِعَزَّوَجَلَّ ».
🔹امام هادی علیه السلام فرمودند:
✨«اگر پس از غايب شدن حضرت قائم(عليه السلام) دانشمندان الهى كه مردم را به سوى او دعوت مى كنند و راهنمايى مى نمايند و از دينش دفاع مى كنند و بندگان ناتوان خداوند را از دام شيطان و دام هاى دشمنان اهل بيت عليهم السلام نجات مى دهند، نبودند، هيچ كس نمى ماند مگر اين كه از دين باز مى گشت!، ولى آنان اند كه زمام دل هاى شيعيان ضعيف را مانند سُكّان در دست ناخداى كشتى به دست گرفته اند. اينان همان انسان هاى برتر نزد خداوند عَزَّوَجَلَّ هستند».
📗احتجاج، ج۲، ص ۲۶۰
#قرآن_وَ_عترت
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
JOIN🔜 💥@quranvaatrat
💠اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ💠
❇️ شرایط وجوب #زکات_فطره
بر هر مکلفی که در غروب🌄 شب #عید_فطر شرایط ذیل را دارا باشد، پرداخت #زکات فطره 💵 خود و کسانی که عرفاً #نان_خور او محسوب میشوند، واجب است :
1⃣ بالغ باشد
2⃣ عاقل باشد
3⃣ بیهوش نباشد
4⃣ فقیر نباشد
5⃣ بنده و عبد نباشد
#فطریه
📚 منبع :کتاب "#جامع_احکام_نموداری ص 392"
8.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مشترک گرامی
بستە ۳۰ روزە شما رو بە اتمام است⌛️⏳
پس از
بە پایان رسیدن حجم باقیماندە
عبــادات شما بانرخ #عادی محاسبە خواهد شد.⏱
دیگر قرائت یک آیە قرآن برابر ختم قرآن نخواهد بود.😞
دیگر نفس هایتان، تســبیح پروردگار محاســـبە نمی شود.😞
دیگر خوابتــان عبادت شمردە نخواهد شد.😒
تمدید این بستە تاسال دیگر امکانپذیر نیست.🥺
از فرصت باقی ماندە استفادە کنید😇
هیچکس تنهــا نیست! 👈همراە اول وآخر شما خداوند مهربان است👉
🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸
⏰ زمان پرداخت #فطره
❓سوال:
مهلت پرداخت #زکات فطریه 💶 تا چه زمانی است؟
⚜ کسی که #نماز_عید 🌙 میخواند:
🟢 امام، رهبری، سیستانی، وحید، صافی، نوری، بهجت، فاضل، گلپایگانی، تبریزی، خویی: بنا بر احتیاط واجب پیش از #نماز عید بپردازد.
🟢 زنجانی، مکارم:
پیش از نماز #عید بپردازد.
⚜ کسی که نماز عید 🌙 نمیخواند:
🟢 زنجانی:
در روز عید🌸 بدهد.
🟢 بقیه مراجع:
میتواند دادن #فطریه💸 را تا ظهر 🌞تاخیر بیاندازد.
📚 منبع: کتاب "#جامع_احکام_نموداری/ صفحه ۴۰۷"
💠 فرازی از دعای ۴۵ صحیفه سجادیه
🔹اَللَّهُمَّ وَ مَنْ رَعَى هَذَا الشَّهْرَ حَقَّ رِعَايَتِهِ وَ حَفِظَ حُرْمَتَهُ حَقَّ حِفْظِهَا وَ قَامَ بِحُدُودِهِ حَقَّ قِيَامِهَا وَ اتَّقَى ذُنُوبَهُ حَقَّ تُقَاتِهَا،
بار خدايا، اگر كسى از بندگان تو، حق اين ماه را آن چنان كه شايسته اوست رعايت كرده و حرمتش را نگه داشته و وظايف خود و احكام آن را به جاى آورده و از گناهان پرهيز كرده،
🔸أَوْ تَقَرَّبَ إِلَيْكَ بِقُرْبَةٍ أَوْجَبَتْ رِضَاكَ لَهُ وَ عَطَفَتْ رَحْمَتَكَ عَلَيْهِ،
و به تو تقرب جسته، آن سان كه خشنودى تو نصيبش شده و رحمت تو بر او روى نهاده،
🔹فَهَبْ لَنَا مِثْلَهُ مِنْ وُجْدِكَ وَ أَعْطِنَا أَضْعَافَهُ مِنْ فَضْلِكَ فَإِنَّ فَضْلَكَ لاَ يَغِيضُ،
اى خداوند، همانند مزدى كه او را میدهى، از خزانه بى نيازيت به ما نيز ارزانى دار و چند برابر آن از فضل خود عطا فرماى، كه خزاين فضل تو را نقصان نيست،
🔸اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اكْتُبْ لَنَا مِثْلَ أُجُورِ مَنْ صَامَهُ أَوْ تَعَبَّدَ لَكَ فِيهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ،
بار خدايا، بر محمد و خاندانش درود بفرست و براى ما مزدى بنويس چونان مزد كسى كه اين ماه را تا روز قيامت روزه داشته و تو را عبادت كرده است.
📗 صحیفه سجادیه، دعای چهل پنجم
8.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 آخرین لحظه های ضیافت الهی را قدر بدانیم و برای امام مهربانمان هم دعا کنیم.
💠 زکات فطره مهمان
❓سوال:
کسی که در افطار شب عید فطر، میهمان دیگری باشد، فطریهاش به عهدۀ کیست؟خودش یا صاحبخانه؟ آیا فرقی میکند که قبل از اذان مغرب به میهمانی رفته باشد یا بعد از آن؟
✅ پاسخ:
🌷آیت الله خامنه ای:
فطره مهمانى كه پيش از غروب شب عيد فطر با رضايت صاحب خانه وارد شده و نان خور او حساب مىشود، بر او واجب است؛ و فطره مهمانى كه بعد از غروب شب عيد فطر وارد مىشود بر صاحبخانه واجب نيست، اگرچه پيش از غروب او را دعوت كرده باشد و در خانه او هم افطار كند.
⚠️نکته: با یک شب مهمان نان خور حساب نمی شود.
🌷آیت الله مکارم شیرازی:
مهماني که پيش از غروب شب عيد فطر با رضايت صاحبخانه وارد شده، اگر فقط براي شب عيد دعوت شده فطره او بر ميزبان واجب نيست ولي اگر نان خور او محسوب شود (يعني تصميم دارد حداقل چهار پنج روز نزد او بماند) دادن زکات فطره او واجب است. در صورتي که بدون رضايت صاحبخانه باشد نيز بنابر احتياط واجب فطره او را بدهد، همچنين فطره کسي که انسان را مجبور کرده است که خرجي او را بپردازد.
🌷آیت الله سیستانی:
فطریه مهمانی كه پیش از غروب شب عید فطر وارد بر میزبان شده و نانخور وی - هرچند موقّتاً - محسوب میشود، بر میزبان واجب است مثل مهمانی كه قبل از غروب آفتاب وارد منزل میزبان شده و شب نیز در منزل او میماند و میزبان هم امكانات رفاهی لازم را برایش فراهم نموده و عهدهدار مخارج او شده است هرچند مهمان چیزی نخورد یا با غذای خودش افطار نماید؛
اما به مهمانی كه تنها برای افطاری دعوت شده و شب نمیماند، نانخور صدق نمیكند و زكات فطرهاش بر عهده میزبان نیست.
👈🏼 فطریه مهمانی كه بعد از غروب آفتاب در شب عید فطر وارد بر میزبان میشود در صورتی كه نانخور او محسوب نشود، بر ميزبان واجب نيست و اگر نانخور او حساب شود (بنا بر احتياط واجب) مراعات مقتضای احتياط ترک نشود مانند اين كه يكی با اجازه ديگری فطريه را بدهد.
🌷آیت الله وحید خراسانی:
چنانچه پیش از غروب آفتاب شب عید فطر با رضایت صاحب خانه وارد شود و تا صبح نزد او بماند فطره او بر صاحب خانه واجب است و اگر تا صبح نزد او نماند بر او واجب نیست.