-----------🥀🍃🥀🍃🥀🍃🥀----------
نشست بصیرتی همراه اساتید روشنگری همراه ما باشید
ساعت ۱۴
با نشست روشنگری #اقتصاد#عدالت
----------🥀🍃🥀🍃🥀🍃🥀---------
هدایت شده از پایگاه الغدیر ح کوثر
درنشست بصیرتی همراه اساتید روشنگری همراه ما باشید.
🔰موضوع: عدالت و مبارزه با فساد در بیانات امام خامنه ای مدظله العالی
#عدالت چیست؟
#چگونه عدالت را برقرار کنیم ؟
#چیستی و مفهوم عدالت
#چرا عدالت خواه باشیم
# چگونگی تحقق عدالت
#باید ها و نباید های عدالت خواهی
#دستاوردهای نظام در عرصه ی عدالت
#اقدامات امام خامنه ای مدظله العالی در حوزه عدالت
🔰با هادی سیاسی حوزه کوثر سرکار خانم معین
🔰در ساعت ۱۴ با ما همراه شوید .
سوالات خود را به آیدی بنده ارسال نمایید:
🔰@m_rashed56
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
آیا داشتن سهمیه اعضای هئیت علمی که برای فرزندان خود (برای ورود به دانشگاه)دارند بر اساس عدالت است؟
چرا باید این گونه باشد؟
مگر چه فرقی بین فرزندان اعضای هیئت علمی و دیگران وجود درد؟
جواب
ما از قوانین و مقررات مربوط به ورود فرزندان اعضای هیئت علمی به دانشگاه ها اطلاعی نداریم . در این خصوص با مراکز و نهاد های مربوطه تماس بگیرید . در ضمن این گونه نیست که فرزندان اعضای هیئت علمی بدون شرایط و مقررات وارد دانشگاه شوند. جمهوری اسلامی در این خصوص شرایط و مقررات دارد . شاید یکی از مقررات و شرایط این باشد - که جهت ارج نهادن به جایگاه علم در جامعه - ورود فرزندان اعضای هیئت علمی به دانشگاه ، اولویت داشته باشد.
عدالت فردی به چه معناست
عدالت امری دوسويه است که به سه دسته تقسيم می شود:
1- عدالت ميان خدا و خلق ؛ 2- عدالت ميان بندگان ؛ 3- عدالت ميان زندگان و مردگان
اول: عدالت ميان خالق و مخلوق، حقى واجب از براى خدا بر بندگان ثابت است، كه بايد به ازاى آن، عدالت فى الجمله حاصل شود، زيرا كه: از هر كه فيضى و نعمتى به ديگرى رسد، و او درمقابل نوع مكافاتى (10) به عمل نياورد، البته ظالم خواهد بود، و ليكن مكافات نسبت به اشخاص مختلف مىشود. بر بندگان واجب است كسب معرفت و تحصيل محبت او، و سعى در بجاآوردن فرمان، و تلاش در اطاعت پيغمبران او. و گردن نهادن احكام شريعت و امتثال آداب دين و ملت، هر چند كه توفيق اينها نيز از جمله نعمتهاى اوست. از دست و زبان كه بر آيد كز عهده شكرش به در آيد
(پس عدالت ميان خدا و بندگان آن است که خدا به اندازه توان بندگان آنان را مواخذه نمايد و بندگان نيز او را به خاطر نعمتهای وی، به قدر توانش شناخته، اطاعت نموده و محبت ورزد)
دوم: عدالتى كه در ميان مردم است، از ادا كردن حقوق و رد امانات، و انصاف دادن در معاملات، و تعظيم بزرگان، و احترام پيران، و فرياد رسى مظلومان و دستگيرى ضعيفان.
و مقتضاى اين قسم از عدالت، آن است كه: آدمى به حق خود راضى بوده و ظلم به احدى روا نداشته باشد، و به قدر استطاعت و امكان، حقوق برادران دينى خود را بجا آورد، و بداند كه هر كسى را از جانب پروردگار حقى لازم است، و به اداى آن بشتابد. و در حديث «نبوى» وارد شده كه: از براى برادران مؤمن بر يكديگر سى حق است كه آدمى برىءالذمه نمىشود مگر با بجا آوردن آنها، و يا آنكه از او عفو نمايد و از تقصير او در اداء حقش در گذرد.
(پس عدالت ميان همنوعان را می توان همان آداب معاشرت و رعایت حقوق شهروندی دانست که مهترين آنها همان 30 موردی بود که در کلام پيامبر بدان اشاره شد.)
سوم: از اقسام عدالت، عدالتى است كه ميان زندگان و ذوى الحقوق ايشان است ازاموات، مثل اينكه قروض مردگان خود را ادا كنند، و وصيتهاى ايشان را به جا آورند وايشان را ياد كنند به تصدق و دعا.
(پس عدالت میان خود و درگذشتگان آن است که به سفارشهای آنان عمل کنمی و برایشان خیرات کرده، آنها را یاد از یاد نبریم. )
سوال
*بیمارستانها لبریزند و مساجد خالی!*
*کدام یک ارزش هزینه کردن را داشت؟!*
پاسخ
1️⃣در شبهات دینی که مطرح می شود، نکته مهمی که باید توجه کرد، این است که، مبنای فکر افراد ضددین که شبهات را مطرح می کنند این هست که، فقط ظاهر، مادیت و جسم را نگاه میکنند و کاری به باطن، معنویت و روح ندارند و به دنبال آن، فقط به دنیا توجه دارند و کاری به آخرت ندارند. درحالیکه در اسلام اصل بر روح، معنویت و آخرت هست، وقتی شبهه های این افراد رو نگاه میکنیم کاملا این نکات مشهود است.
2️⃣فارغ از اینکه این شبهه اطلاعات غلط می دهد چرا که مساجد تعطیل نشده بلکه آن ها در حال فعالیت های جهادی و حل مشکلات مردم هستند؛ این شبهه به امور ظاهری و دنیایی توجه کرده.
چرا که هیچ کس در هیچ زمانی مسجد را به عنوان بیمارستان معرفی نکرده و مسجد اصلا برای مسائل مادی نیست، بلکه اصل کارکرد مسجد برای معنویت است و از دیدگاه اسلام و انسان های دیندار، اصل بر معنویت و توجه به روح هست.
3️⃣بله بیمارستان تعطیل شود، مردم میمیرند، خیلی بیمارستان مهم هست، ولی مقایسه مسجد و بیمارستان یک قیاس مع الفارق هست. هر دو مهم هستند و وجود هرکدوم منافاتی با وجود دیگری ندارد، هرکدام کارکرد خودشان را دارند. بیمارستان برای درمان بیماری جسمی هست و مسجد و حرم برای مسائل روحی. برای همین کسی که فقط به دنیا و ماده توجه دارد مشخص است که متوجه کارکرد اماکن مقدس نمی شود. البته اگر تعطیلی اماکن مقدس طولانی شود کم کم خلا وجودی آن ها نیز در جامعه مشخص خواهد شد وقتی که جامعه کم کم از اخلاق و معنویت خالی شود آن وقت دیگر امنیت اخلاقی و روانی لازم برای زندگی اجتماعی از بین خواهد رفت.
4️⃣متدینین ذهن خود را درگیر این *«این بهتر است یا آن»،* یا *«این به جای آن»* نمیکنند و فریب شیاطین را برای انجام دادن کار خیر نخواهند خورد و سعی میکنند با اخلاص و بصیرت، از هر صوابی (کار خیری) بهرهای ببرند؛ چه برای کمک به مسجد و حسینیه و سفر حج و اربعین باشد، و چه برای کمک به مدرسه و دانشگاه و درمانگاه و بیمارستان و راه و جاده و آبسرد کن و حمام و توالت عمومی و غیره.
504.8K
سوال 1️⃣
🔴آیا قانون در کشور اسلامی ما رعایت میشود؟
مگر قانون بانکها ربوی نیست؟
چرا باید چنین قوانینی در کشور اسلامی تصویب شود
قوانین طلاق آیا منصفانه است؟
انقلاب اسلامی تا چه میزان در تحقق عدالت اجتماعی موفق بوده است
پاسخ از استاد امین زاده
عدالت به عنوان یكی از اهداف اجتماعی- فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: عدالت دارای ابعاد اجتماعی و اقتصادی است. من فكر می كنم در زمینه عدالت اجتماعی تلاش های بسیاری صورت گرفته و ما نیز در این زمینه موفق تر از تحقق عدالت در مفهوم اقتصادی آن بودیم. اگر چه در زمینه عدالت اقتصادی تلاش های بسیاری صورت گرفت اما بسیاری از آنها دارای نواقص بودند. به عنوان مثال پرداخت یارانه به یك میزان و بین همه عادلانه نبود و به نظر من پرداخت یارانه به افراد دارا مثل ندار عین بی عدالتی محسوب می شود. از طرفی بی توجهاتی كه به تولید های داخلی و تجهیزات داخلی صورت گرفت سبب گردید بسیاری از آنها در رقابت با تولید كننده های خارجی عقب بمانند. دلیل این امر هم به این بر می گردد كه حركت هایی كه در زمینه اقتصادی صورت گرفت حساب شده نبود و در جهت تولید و توانمندی افراد نبود. به نظر من در این مورد هنوز خیلی جای كار داریم.
اكرمی در این خصوص گفت: اگرچه به لحاظ تدوین برنامه و ذكر اهداف روی كاغذ مشكلی وجود ندارد اما به عمل درآوردن اهداف مد نظر، دشوار است و مردم باید در جهت عملی ساختن آن تلاش نمایند. اصولا جمهوری اسلامی بر اساس خانواده شكل گرفته یعنی ما در حدود 20 میلیون خانواده داریم. بنابراین در جهت تحقق اهداف و آرمان های عدالت محور ابتدا باید خانواده را مد نظر داشته باشیم و بعد به سراغ دانشگاه ها و در گام بعدی به سراغ آموزش و پرورش و دیگر ارگان ها و نهادها برویم تا همه با تلاش هم زمینه تحقق این اهداف را فراهم كنیم.