eitaa logo
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
9.9هزار دنبال‌کننده
497 عکس
483 ویدیو
18 فایل
در این کانال می خوام بهتون کمک کنم با رسانه، سینما و فضای مجازی آشنا بشید. ✅کنشگر فضای مجازی ✅دکتری فرهنگ و ارتباطات ✅ رئیس موسسه شناخت ✅ هیات علمی دانشگاه راه ارتباطی ما و شما: @R_o_esmaeili
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 کار رسانه‌ای بدون مطالعه نمی‌شود 🖇من همواره مردم و به‌خصوص جوانان را به خواندن کتاب توصیه می‌کنم اما امروز تاکید ویژه‌ای بر لزوم کتابخوانی و مطالعه برنامه سازان رسانه‌ای، فعالان در عرصه هنری و هنرهای نمایشی و اهالی مطبوعات دارم. 📌بازدید رهبر انقلاب اسلامی از سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۴۰۲/۲/۲۴ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🔗 @r_esmaeili
سلبریتی ها چرا سلبریتی می شوند.mp3
21.84M
🎙 | سلبریتی‌ها چرا سلبریتی می‌شوند؟ 👤دکتر رفیع الدین اسماعیلی 👤دکتر احسان شاه قاسمی 🖇برنامه نقد و نظر از رادیو معارف 📅22 تیر 1401 🔗 @r_esmaeili
💠 قدرت بالای سینما در الگوسازی و تأثیرگذاری ▫️سینما به‌سبب بهره‌گیری از جذابیت‌های بصری و عنصری چون:رنگ، تصویر، موسیقی، صدا و حتی ستاره‌های هنری، قادر به الگوسازی و تأثیرگذاری است. ▫️گارت‌ جوت معتقد است: «سینما، همانند دیگر شکل‌های ارتباط جمعی، قادر است نهادهای جامعه پذیری سنّتی مثلِ مدرسه، کلیسا و والدین را پشت سر بگذارد و ارتباطی مستقیم با افراد برقرار کند.» 📕 سینما، دین و سیاست، صفحه۳۲ 🔗 @r_esmaeili
💢 وضعیت در ایران امروز ⭕️متأسفانه فرایند سلبریتیسم که در غرب اتفاق افتاد به ایران هم آمد و غالبا سلبریتیها از نقاط ضعف و عرصه هایی که میان مدیران و حاکمیت و مردم فاصله‌ای هست سوءاستفاده می‌کنند و بر نقاط ضعف سوار می‌شوند. ⭕️به طور کلی سلبریتی در پی دیده شدن است و دیده شدن به هر قیمتی برایش اهمیت دارد. ⭕️برخی از سلبریتیها در بزنگاه ها دچار اشتباه محاسباتی میشوند؛ در اخیر هم این اتفاق افتاد. آنها چون با عینک غرب و یا از دریچه غربی به ایران نگاه می‌کنند و به این عادت کرده‌اند، غالبا در چنین مقاطعی در اشتباه می‌افتند. به همین دلیل هم در نگاه آنها «مردم» به همان کسانی محدود می‌شود که رسانه‌های غربی معرفیشان می‌کنند. این اشتباه بارها تکرار شده و بعضی از سلبریتی‌هایی هم که مرتکب اشتباه شدند، بعدا به اشتباه خودشان پی بردند. ⭕️متأسفانه در فضای و پیشروی به سوی ، سلبریتی هر روز پر رنگ و جدی تر می‌شود. به طور طبیعی بخشی از سلبریتی ها هم سعی می‌کنند از این فضا بهره ببرند و به جایگاه و نان و نوایی برسند. اتفاقا اغلب افرادی که معروف هم نیستند، سعی دارند تا یک معامله در این فضا راه بیندازند. ⭕️به این ترتیب که موضع گیری هایی را اتخاذ کنند تا امکان رفتن و کار در دیگر کشورها برایشان فراهم شود. مثل «احسان کرمی» که خودش را به تلویزیون بیگانه رساند و یا مسیح و ... به ویژه اینکه چنین افرادی، عرق ملی و عرق دینی هم ندارند و سود و لذت برایشان اصالت دارد. 🔗 @r_esmaeili
💠 سینما و فیلم از چه جنبه‌هایی بررسی شده است؟ 🖇 تاکنون پژوهشگران سینما را به شیوه‌های گوناگونی بررسی کرده‌اند که به شرح ذیل است؛ ۱) بسیاری فیلم را برحسب این موضوع مطالعه کرده‌اند که به منزله شکلی از «هنر»، واجد چه توان‌مندی‌های بالقوه‌ای است. ۲) عده‌ای فیلم را برحسب تاریخ آن مطالعه کرده‌اند؛ تاریخی که به صورت برهه‌ای از یک سنت ریشه‌دار بازگفته شده است. ۳) برخی برحسب این که مهمترین فیلم‌ها یا هنرپیشه‌ها و کارگردانان مشهور کدام بوده‌اند، فیلم را مورد بررسی قرار داده‌اند. ۴) پژوهشگرانی فیلم را از نظر فناوری بی‌ثبات تولید آن، بررسی تحلیلی کرده‌اند. ۵) تعدادی فیلم را به منزله مصداقی از صنعت فرهنگ سازی تقبیح کرده‌اند. ۶) و در نهایت برخی نیز فیلم را به عنوان حوزه اصلی تولید ذهنیت فردی و هویت ملّی مورد بحث قرارداده اند. 🔗 @r_esmaeili
💠 مخاطب در خوش‌بینانه‌ترین حالت مستعمره کارگردان است 🔹سینما مرز خیال و واقیعت را از بین برده است. انسان در قرن بیستم و بیست‌و‌یکم دیگر می‌تواند خواب‌‌های خود را بر پرده ببیند، درحالی که ناخودآگاه خود را مستعمره کارگردان [در خوشبینانه‌ترین حالت] و سیاست‌مداران و سرمایه‌داران [در بدبینانه‌ترین حالت] کرده است. 🔹سینما امکانی دیگر است؛ جایی که در آن می‌توان فارغ از محدودیت‌های بشری، موضوعات و تخیلاتی را طرح کرد؛ ایده‌هایی که بعدها می‌توانند در واقعیت نیز اجرا شوند. 📕 سینما، دین و سیاست، صفحه۳۴ 🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 در جنگ نرم هدف تغییر نگرش افراد است؛ بنابر این باید هم در شناخت، هم در رفتار و هم در احساسات افراد تأثیر گذاشت. 🔗 @r_esmaeili
💠 اشغال اندیشه غربی توسط نظریه‌ی ساختاری 🔺به موازات و همراه شکل‌گیری و قوام نظریات معاصر فیلم در دهه‌های شصت و هفتاد میلادی، سلسله‌ای از نظریات ساختاری(در شکل‌اا و زمینه‌های گوناگون) ساحت اندیشه غربی را تا حدود بسیار زیادی به اشغال خود در آورد. 🔺نشانه‌شناسی، زبان‌شناسی، فلسفه علم، نظریه اجتماعی، مردم‌شناسی، روان‌کاوی، نقد ادبی، تئوری فیلم و... همه تنها بخشی از طیف وسیع تأثیرگذاری نظریات ساختارگرایانه را به خود اختصاص داده‌اند. 📕 سینما، دین و سیاست، صفحه۳۸ 🔗 @r_esmaeili
وقتی گلوگاه‌های فرهنگی جامعه‌ای به دنیای مدرن سپرده شود و سیاست‌های فرهنگی آن نیز برای سالیان متمادی مطابق با اصول این دنیا ترسیم شود، به‌طور طبیعی اعضای این جامعه نیز محصول دنیای مدرن خواهند بود که شهوتشان بر عقلانیتشان سوار شده و به چنین افراطی دچار می‌شوند. 🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 رقاصی و روسپیگری؛ عمده‌ترین شغل زنان در فیلم‌های قبل از انقلاب ▪️ توصیف جذاب و بی‌پرده روابط نامشروع و فحشای میان زن و مرد مهم‌ترین شاخصه بسیاری از فیلم‌های عصر پهلوی به‌شمار می‌آید. برخی آثار سینمایی این دوره به‌طرز شرم‌آوری به نمایش سنت‌شکنی‌‌ها و خیانت می‌پرداختند و اساسا مسئله‌ خیانت موضوع اصلی این فیلم‌ها بوده است. در این فیلم‌ها وقتی مرد خیانت می‌کرد، زن هم به مقابله به مثل می‌پرداخت و به مردش خیانت می‌‌کرد؛ جالب اینکه هر دو با هم به زندگی ادامه می‌دادند. 🔚 هر چند این روند پس از انقلاب با یک تغییر اساسی روبه‌رو شد و موانع بسیاری پیش روی خود یافت، اما به‌مرور طرفداران این جریان که عمدتا سینماگران و سرمایه‌گذاران بودند، نفوذ خود را در سینمای پس از انقلاب محکم کرده و به این مسیر ادامه دادند. 🔗 @r_esmaeili
📽 پرداختن به واقعیت‌های جامعه، یکی از مهم‌ترین کارکردهای سینما 🔸 یکی از مهم‌ترین کارکردهای سینما، پرداختن به واقیعت‌های محض اجتماعی، از معضلات سیاسی گرفته تا خصیصه‌ها و عادات روزمره و مشکلات اقتصادی است. یعنی در واقع به تصویر کشیدن واقیعت‌ها به صورت واقعی؛ البته با در نظر گرفتن محدودیت‌های هنری، سینمایی و زیباشناختی برای انجام دادن این کار. 📕سینما، دین و سیاست صفحه ۳۳ 🔗 @r_esmaeili
امروزه رسانه‌های اجتماعی تنها یک ابزار نیستند، بلکه بیان ملموس تعهد سازمانی به و در روابط جامعه هستند که «قلب اصیل اجتماعی» نامیده می‌شود. 🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🪴 لحظه‌ای چشم از تو برنداشتیم؛ درمانده‌ایم و دست تمنای‌ما دراز... ولادت با سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت، حضرت علی ابن موسی الرضا المرتضی مبارکباد. 🔗 @r_esmaeili
💠 دال و مدلول، دوجزء سازنده نشانه‌ها 🔹 دالّ و مدلول، دوجزءِ سازنده زبان یا به تعبیری عام‌تر همه‌ی انواع نشانه‌ها هستند؛ دو جزئی که در مجموع باعث شکل‌گیری پیکره‌ای در ورای خود می‌شوند. 🔸 دال همان علامت موجود، اصوات مربوط به یک کلمه یا صورت مادی نشانه است و مدلول مفهومی است که دالّ بدان اشاره دارد؛ مثل کلمه و صوت اسب در مقام دال و تصور ذهنی‌ای که ما از کلیتی به نام اسب داریم که همان مدلول است. 📕 سینما، دین و سیاست، صفحه۴۱ 🔗 @r_esmaeili
تبلیغ یک شرکت مواد غذایی که دال و مدلول‌هایش حاوی پیام توهین‌آمیز نسبت به مردم جنوب کشور می‌باشد و زن را یک ابزار تبلیغاتی قرار داده است. 🔗 @r_esmaeili
تکنیک‌های پلیدی که رسانه معاند برای دور کردن ذهن مخاطب از جنایت‌های اشرار و ضد انقلاب به کار می‌برند. آن‌ها حتی حاضرند به آنچه قبول ندارند نظیر اسلام و پیامبر اسلام استناد کنند تا به اهداف و مطامعشان برسند. 🔗 @r_esmaeili
📊 آخرین آمار کاربران فعال پیام‌رسان‌های ایرانی 🔗 @r_esmaeili
🧩 اهمیت همذات‌پنداری مخاطب با شخصیت‌های فیلم 🔸 همذات‌پنداری از خصیصه‌های فیلم است که در حوزه روانشناسی سینما قرار می‌گیرد. این مفهوم به معنای همدلی و سمپاتی با شخصیت‌ها و البته عموما با قهرمان‌های شکست‌ناپذیر فیلم است. 🔹 گونه‌های روایت نیازهای ریشه‌دار و پنهانی مخاطب را برآورده می‌سازند و به همین سبب، همذات‌پنداری با نوع داستان از اهمیت فراوانی برخوردار می‌شود. 🔸این امر باعث می‌گردد مخاطب برای پاره‌ای شکل‌های داستانی، مثل فیلم‌های جنگی، وسترن، موزیکال یا فیلم‌های عاشقانه و رمانس، اولویت بیشتری قائل شود و پیوندهای عمیقی با آن‌ها برقرار سازد. 📕 سینما، دین سیاست، صفحه۳۳ 🔗 @r_esmaeili
🔰 شرایط اجتماعی تاثیرگذار در پساساختارگرایی 🔘 در شکل‌گیری اندیشه‌های مرتبط با پساساختارگرایی و پست مدرنیسم شرایط اجتماعی، اشخاص و نحله‌های متعددی تأثیرگذار بوده‌اند. 🔘 اما از میان زمینه‌های گوناگون تأثیرگذار بر این اندیشه، شاید بتوان چنین گفت که نارسایی‌های موجود در تبیین‌های اگزیستانسیالیستی، مارکسیستی و ساختاری از شرایط نوظهور جوامع جدید، مهم‌ترین دلیل اتفاقی [به تعبیری فوکویی] شکل‌گیری پساساختارگرایی است. 📕 سینما، دین و سیاست، صفحه۵۴ 🔗 @r_esmaeili
مامور با خودرو برخورد کرده !!! وقاحت بی‌بی‌سی @r_esmaeili
54.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 خطرات بت‌‌پرستی مدرن را بشناسیم 🔹 این ویدئوها را ببینید تا متوجه واکنش عجیب دختران ایرانی به ازدواج محمدرضا گلزار و نوع جدید رویکرد غیر کلاسیک پنتاگون در جنگ‌های احساسی پسا هیبریدی را بشناسید که شروع آن با ماجرای ززآ در ایران بود. 🔗 @r_esmaeili
📌 شبکه‌های اصلی سیما در ۶ ماه اخیر فیلم های سینمایی‌ کدام کشورها را پخش کردند؟ آیا نتیجه این حجم از نمایش آثار خارجی در تلویزیون، ترویج سبک زندگی غربی نخواهد بود؟ 🔗 @r_esmaeili
📌 مسؤولان فعلی صداوسیما در توجیه چرایی ابتذال حاکم بر سریال‌های شبکه‌نمایش خانگی و عدم برخورد ساترا با آن‌ها می‌گویند که مجوز و پروانه ساخت این سریال‌ها پیش از دوره مدیریتی آن‌ها داده شده است و چاره‌ای ندارند... حال سؤال اینجاست که آیا این موضوع در قبال سریال‌های صداوسیما هم قابل پذیرش است؟ آیا طبیعی است سریالی مثل نیکان که در ساعت طلایی و پرمخاطب شبکه سه سیما پخش می‌شود، تا این حد از نمادگرایی علیه ارزش‌های انقلابی برخوردار باشد؟ واقعا این موارد قابل نظارت و اصلاح نبوده است؟ 🔗 @r_esmaeili