📖 چرا باید ما سواد رسانهای داشته باشیم؟
🖇 منظور از سواد رسانه این است که ما میخواهیم راه نفوذ را ببندیم. یعنی زمانی که ما میگوییم آب وارد خانه شد متوجه نشدهایم از کجا نفوذ پیدا کرده است. بنابراین ما باید یک آموزشی ببینیم، یک سوادی پیدا کنیم که بتواند جلوی نفوذ را بگیرد.
🖇 سواد رسانه اینگونه تعریف میشود که ما بتوانیم با دید شفاف مرز بین دنیای واقعی و دنیایی که رسانه ها میسازند را تشخیص بدهیم. در حقیقت سواد رسانه مثل یک نقشه میماند. این نقشه بدیها و خوبیها را از همدیگر تفکیک میکند و این تفکیک کردن است که به ما کمک میکند.
🗣 دکتر رفیعالدین اسماعیلی
🔗 @r_esmaeili
سیر خارج شدن جنگ از فضای نظامی.mp3
1.66M
🎙 #بشنوید | سیر خارج شدن جنگ از فضای نظامی
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایت جالب رهبر انقلاب حفظه الله از واکنش مردم به درخواست چند سال قبل رئیس جمهور آمریکا در نزدیکی انتخابات خطاب به مردم ایران
#انتخابات
🔗 @r_esmaeili
📜 #برشی_از_مقاله | نگاه دانشمندان تکاملگرا به جهانهای اجتماعی
🖇 برخی دانشمندان تکاملگرا همچون، کنت اسپنسر دور کیم هگل مارکس تفاوتهای قابل ملاحظه جهانهای اجتماعی را دلیل بر تنوع جهانهای اجتماعی نمیدانند بلکه آنها را از نوع تفاوتهایی میدانند که در طول فرایند رشد یک موجود زنده رخ میدهد.
🖇 از نظر آنان جهان اجتماعی، یکی بیش نیست، کثرت آن از نوع کثرت عددی در افراد یک نوع است. تغییرات درون جهان اجتماعی همچون سیر یک جامعه از سادگی به پیچیدگی از نوع تغییراتی است که در یک جهان واحد، بر حسب مراحل مختلف رشد آن پدید میآید.
📖 جریان شناسی سینمای پس از انقلاب اسلامی
🔗 @r_esmaeili
راهکار های مقابله با نفوذ فرهنگ غرب.mp3
2.54M
🎙 #بشنوید | راهکار های مقابله با نفوذ فرهنگ غربی
🗣 دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای منتقم خون حسین(ع) بیا آقا...
#امام_زمان
🔗 @r_esmaeili
📌 مقایسه جنگ شناختی با عملیات روانی
🧷 جنگ شناختی: نگاهی بلند مدت دارد و در پی تغییر نگرش و باورهای شخص است. جنگ شناختی هدفش این است که باورهای بنیادین ذهن را عوض کند. برای مثال یک خانم چادری در طی دو سال تبدیل به یک خانم مانتویی میشود، در یک بازه چهار ساله تبدیل میشود به خانم کم حجاب و در یک بازه ده ساله اون خانم کلا بیحجاب شود. به این عمل جنگ شناختی میگوییم.
🧷 عملیات روانی: نگاهی کوتاه مدت دارد و در پی به دست آوردن رفتار زودبازده است. عملیات روانی به دنبال این است که از یک اتفاق به هر طریقی یک واکنش بگیرد و این واکنش باید در طی یک یا دو روز اتفاق بیفتد و اگر نه، نمیتواند به هدف خود برسد. عملیات روانی به دنبال کار کوتاه مدت است و برایش همین که یک نفر بیاید و شیشه هارا بکشند و خیابان هارا ببندد کافی است.
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️ فیلمساز و خبرنگار لبنانی از توطئه پشتپرده تحریم انتخابات ایران میگوید؛ میخواهند ایرانیان را به جان هم بیندازند!
🔶«غدی فرانسیس» خبرنگار لبنانی:
🔺"اینکه برخی رسانهها در مورد انتخابات ایران میگویند: رأی ندهید برای این است که ایرانیها با هم بجنگند و ساختار اجتماعی و امنیت خود را از دست دهند!"
#انتخابات
#امامت_امت
🔗 @r_esmaeili
بررسی رابطه هنر و دین از منظر سیدحسین نصر و سیدمرتضی آوینی.pdf
396.1K
📖 #مقاله| بررسی راﺑﻄﻪ هنر و دین از منظر سیدحسین نصر و سیدمرتضی اوینی
🖇 دین و هنر از آغاز تاریخ همراه و هم عنان هم بودهاند. هنر را با محتوای فرامادی و هویت آسمانی آن، نمیتوان جدای از دین فرض نمود. به همین دلیل، رابطه میان آن دو همواره چالش برانگیز بوده است.
🖇 اندیشمندان و متفکران مسلمان، تلاش زیادی برای بررسی ارتباط میان این دو انجام دادهاند. هدف از این مقاله بررسی و مقایسه رابطه دین و هنر از منظر سیدحسین نصر و شهید آوینی میباشد. این مقاله تلاش دارد با بررسی مبانی این دو اندیشمند دیدگاههای آنان را در این موضوع بیان کند.
🖇 سیدحسین نصر، با توجه به تعریفی که از سنت و حکمت خالده دارد، تلاش کرده است منشأ هنر اسلامی را مطابق با تعریف سنت، ریشه در آموزههای وحیانی بداند. بر همین اساس، به هنر قدسی اعتقاد دارد که درون هنر سنتی است.
🖇شهید آوینی نیز با تأثیرپذیری از فردید و هایدگر، مکتب انتقادی فرانکفورت و به طور جدیتر نگاه حکمی و عرفانی امام خمینی رویکرد جدیدی را در عرصه هنر در ایران پایه ریزی میکند.
🔗 @r_esmaeili
📌 تعریف نگاه نسبیگرایانه
🖇نگاه نسبی هم میتواند در معرفت اتفاق بیفتد، هم در اخلاق اتفاق بیفتد، هم در فضای فکر و دینی اتفاق بیفتد.
🖇 نگاه نسبیگرایی به هیچ چیزی نگاه مطلق ندارد. یعنی هرچیزی را میتوان خوب برداشت کرد. در این نگاه در زمانهای مختلف میتوان نگاه خود را داشت، هرکسی میتواند برداشت خودش را از دین داشته باشد، میتواند حجاب یک زمان خوب باشد یک زمان میتواند بد باشد.
👤 دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔗 @r_esmaeili
📖 #برشی_از_مقاله | ارتباط دین و هنر «بخش اول»
🖇 دین و هنر در مرحلهای از تاریخ خود، چنان با یکدیگر متحد میشوند که تمایز آنها از یکدیگر به آسانی ممکن نیست. اما با سر بر آوردن ادیان توحیدی و طرد ادیان شرک پیوند دوباره دین و هنـر بـه مسئله ای دشوار تبدیل شد. بخش بزرگی از کوششهای متفکران جهان اسلام، معطوف به کسب مشروعیت دوباره برای هنر میشود.
◽️ برخی نظریه پردازان هنر، دست کم پنج روش را برای تعریف رابطه میان دین و هنر مطرح کردهاند:
1⃣ اقتدارگرایانه: آن دسته از روابطی است که در آنها دین بر هنر چیره میشود؛ یعنی جایی که به هنر جایگاهی ثانوی میدهند تا در خدمت دین باشد «اقتدارگرایانه» توصیف می شود.
🖇 در چنین
رابطهای هیچ جایی برای خلاقیت و اصالت هنری وجود ندارد، بلکه هنر و هنرمندان ابزاری هستند که مقتدری بالاتر آنها را به کار میگیرد. در اینجا هنر را میتوان تبلیغات دیداری تعریف کرد.
2⃣ تقابلی: هنگامی که هنر و دین، هر دو قدرت برابر دارند؛ یعنی وقتی هیچ یک فرمانبردار دیگری نیست. این رابطه از مقولهٔ تقابل است. در چنین مواردی هنر و دین به هم وابستهاند و هـر یـک میخواهد بر دیگری چیره شود.
📚 بررسی رابطه هنر و دین از منظر سیدحسین نصر و مرتضی آوینی
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖇 صحبتهای کارشناس شبکه الجزیره در مورد انتخابات ایران!!!
...انتخابات در ایران، آرزوی خیلی از کشورها است.
🔗 @r_esmaeili
اشکال در گفتمان انقلاب اسلامی.mp3
1.89M
🎙 #بشنوید | اشکال در گفتمان سینمای انقلاب اسلامی
🗣 دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔗 @r_esmaeili
📌 دفاع مقدس برترین ژانر سینمای ایران
🖇 خیلی ها اعتقاد دارند که، تنها ژانر اصیل و ویژه سینمای ایران، سینمای دفاع مقدس است. که در دیگر کشورها نمونهای ندارند و با سینمای جنگ بسیار متفاوت است. یک سری ویژگیها و مولفههایی دارد که خود را از سینمای جنگ متمایز میکند. که برای دیگر ملت ها بسیار جذاب است زیرا یک سری مولفههایی را میبینند که در سینمای جنگ نمیتوان آن هارا دید.
🖇بسیاری از اشخاص، سینمای انقلاب اسلامی را سینمای دفاع مقدس میدانند به این دلیل که جنگ بلافاصله از انقلاب رخ داد و سینماگرانی که وارد این عرصه شدند مانند: حاتمیکیا، ملاقلیپور، درویش و.... همه با سینمای جنگ شروع کردند. همین باعث شد که این ژانر از اول انقلاب خودش را بتواند نشان بدهد و هنوز بهترین فیلمها برای همان زمان است.
🗣 دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔗 @r_esmaeili
صحبت امام خمینی درباره سینمای ایران.mp3
1.38M
🎙 #بشنوید | صحبت های امام خمینی درباره سینما
🖇 امام خمینی: ما با سینما مخالف نیستیم ما با مرکز فحشا مخالفیم ما با رادیو مخالف نیستیم ما با فحشا مخالفیم...
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️ شکست اپوزیسیون در انتخابات و چرخش ۱۸۰ درجهای اینترنشنال؛ حالا همه آنهایی هم که شرکت کردند حامی نظام نیستند!
🔗 @r_esmaeili
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
📖 #برشی_از_مقاله | ارتباط دین و هنر «بخش اول» 🖇 دین و هنر در مرحلهای از تاریخ خود، چنان با یکدیگر
📖 #برشی_از_مقاله | رابطه دین و هنر «بخش دو»
3⃣ دوسویه: صورت دیگر رابطه به هم وابسته را میتوان دوسویه توصیف کرد؛ یعنی زمانی که دین و هنر که در فرهنگ جایگاهی برابر دارند در همزیستی تغذیه و الهام معنوی، با هم کار میکنند.
4⃣ جداییخواهانه: رابطه دین و هنر به صورت جداییخواهانه زمانی رخ میدهـد کـه دیــن و هنر مستقل از هم و بیتوجه به هم عمل کنند. آن دسته از سنتهای دینی که شمایلشکن نام میگیرند، یافرهنگهایی که هنرشان غیر مذهبی (سکولار) معرفی میشود نمونۀ این جدایی هستند.
5⃣ یکپارچه: سرانجام در رابطه یکپارچه دین و هنر در هم ادغام شده، تشخیص اینکه هنر کجا آغاز میشود و سنت دینی کجا پایان مییابد دشوار میگردد.
🖇 چنانچه از پنج روش فوق روشن است هیچ یک از این روشها نمیتواند هنر دینی مد نظر ما را تأمین کند؛ زیرا دین و هنر دو موضوع و دو مقوله بنیادین مرتبط با ساحتهای مختلف حیات انسان هستند.
📚 بررسی رابطه دین و سینما از منظر سید حسین نصر و سید مرتضی آوینی
🔗 @r_esmaeili
دیالوگ؛ بخش مهم و اصلی فیلم.mp3
907.5K
🎙 #بشنوید| دیالوگ؛ بخش مهم و اصلی فیلم
🖇دوره نقد و تحلیل فیلم در مؤسسه استاد فرجنژاد
🔗 @r_esmaeili
تأثیر ناخودآگاهِ تولیدکننده در آثارش.mp3
1.78M
🎙 #بشنوید| تأثیر ناخودآگاهِ تولیدکننده در آثارش
🖇 فضای فکری و اندیشهای و ناخودآگاه ذهنی کارگردان بدون اینکه خودش بفهمد بر فیلم اثر میگذارد.
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱کاشت درخت زیتون یک اقدام نمادین برای ابراز سلام به ملت مقاوم فلسطین بود
🍃رهبر معظم انقلاب: برای اعلام همبستگی و همدلی با مردم مظلوم و و بسیار مقاوم فلسطین، یکی از درختهایی که امروز کاشته شد، درخت زیتون بود و این اقدام نمادین در واقع برای ابراز سلام به آنها بود و اینکه بگوییم همواره حتی در کاشت درخت نیز به یاد مردم فلسطین هستیم. ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
🍃درخت زیتون: نمادی از مقاومت، تاریخچه مالکیت زمین و روحیه پایدار مردم فلسطین است. این درخت حتی در برابر خشکی و شرایط خاک نامناسب نیز توانایی بقا و رشد دارد و نمادی از اراده بینهایت فلسطینیهاست و با هویت فرهنگی و تاریخی این ملت نیز گره خورده است.
🔗 @r_esmaeili
📖 #برشی_از_مقاله| هنر همواره آمیخته با جهانبینی است
🖇 جهانبینی، اساس شکلگیری رفتارها و جهتگیریهای فرد میباشد. اساسا کسانی که هنر را عنصری جوشان، مهارنشده و حاصل خیال هنرمند میدانند، همواره رگههایی از جهانبینی در اثر هنری آنان آشکار است. در واقع جهانبینی، زیربنا و اساس نوع نگرش به فعالیتهای ذهنی و عملی انسان را تشکیل میدهد.
📚 برگرفته از مقاله «بررسی رابطه هنر و دین از منظر سید حسین نصر و سیدمرتضی آوینی»
🔗 @r_esmaeili
تحلیل نشانهشناسی گفتمانی جریان سینمای روشن فکری (مطالعه موردی فیلم سینمایی خانهای روی آب).pdf
834K
📖 #مقاله| تحلیل نشانهشناسی گفتمانی جریان سینمای روشن فکری
💯 مطالعه موردی فیلم سینمایی خانهای روی آب
🔹 در سده اخیر کمابیش بین ایران و غرب چالشی فرهنگی وجود داشته است و پس از انقلاب اسلامی، این مسأله در قالب نوعی غیریتسازی به وضوح زمینهساز نوعی تنش گفتمانی بوده است؛ به نحوی که در امتداد این چالش در درون ایران نیز گفتمان سکولار در برابر «گفتمان اسلامی» قرار گرفته است.
🔸 تفکر تک خطیِ رویکرد سکولار به جهان، زمینهساز شکلگیری گفتمان روشن فکری در امتداد جریان فیلم فارسی میشود. این گفتمان با توجه به مبانی جهان سکولار تلاش دارد که تعریف و عناصر جدیدی را ارائه کند.
🖇 در مقاله فوق تلاش میشود عناصر مرکزی و پیرامونی سینمای روشن فکری، تبیین شود. سپس با روش جدید نشانه شناسیِ گفتمانی که تلفیقی از روش تحلیل گفتمان فرکلاف و روش نشانه شناسی است، به تحلیل فیلم سینمایی خانهای روی آب که نمایندهای مناسب برای گفتمان سینمای روشن فکری است پرداخته شود.
🔚 طبق یافتههای این تحقيق، عنصر مرکزی این گفتمان اصالت دادن به غرب است و عناصر پیرامونی آن شامل؛ اصالت فرم، سیاهنمایی و ناامیدی، سوبژکتویسم،
عدم توجه به احساسات فطری مخاطب، نگاه کارکردی به دین، عدم توجه به مذهب و نسبیگرایی میباشد.
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | ابراهیمخان صحافباشی کیست؟
🔗 ابراهیمخان صحافباشی تاسیس کننده اولین سالن عمومی سینما در ایران است...
🔖 دوره دین و سینما انجمن سواد رسانه طلاب
#سینما
🔗 @r_esmaeili
📌 الگوهای تغییر نگرش
🖇 الگوها در نگرش به سه شکل «یادگیری»، «شناختی» و «کارکردی» هستند. مسئله بسیار مهم در الگوی یادگیری این است که الگوهای تقویتکننده را تغییر دهیم.
▪️ مسئله مهم این است که الگویی که میخواهیم تغییر دهیم و آن نگرشی را که میخواهیم بهعنوان جایگزین مطرح کنیم، قطعا باید قویتر از نگرشهای وضع موجود باشد؛ در غیر این صورت نمیتوان تغییری ایجاد کرد.
👤 رفیع الدین اسماعیلی
🔗 @r_esmaeili