هدایت شده از کانال خبری ، تحلیلی گردباد نیوز
جنگ شناختی و استعمار پلتفرمی
✍سید علیرضا آلداود
⭕️جنگ شناختی به عنوان سلاح افکار عمومی با هدف دستکاری گفتمان عمومی توسط عناصر خارجی تعریف میشود که به دنبال تضعیف وحدت اجتماعی یا آسیب رساندن به اعتماد عمومی به نظام سیاسی، بی ثبات سازی و عادی سازی موضوعات متضاد با ارزشها و هنجارهای یک کشور هستند، در این جنگ پاشیدن بذر بی اعتمادی بر روی افکار عمومی از اهداف اصلی به حساب می آید.
⭕️ جنگ شناختی تلاش می کند ادراکات و سپس رفتار مردم را تغییر دهد، ادراک محصول شناخت است که «مکانیسمی» است که تلاش می شود در این جنگ از آن بهره ببریم.
⭕️برای درک جنگ شناختی، شروع با مفهوم شناخت مفید است، که احتمالاً به عنوان «فرایند ذهنی کسب و درک دانش، که متضمن مصرف، تفسیر و درک اطلاعات است» تعریف میشود (اتول، 2020). در نتیجه، یک درک ممکن این است که حوزه شناختی شامل «ادراک و استدلالی است که در آن مانور با بهرهبرداری از محیط اطلاعاتی برای تأثیرگذاری بر باورها، ارزشها و فرهنگ افراد، گروهها و/یا جمعیت به هم پیوسته حاصل میشود».
⭕️ بر اساس تفسیر حوزه شناختی ارائه شده در بالا، پل اوتول (2020) جنگ شناختی را به عنوان "مانورهایی در حوزه شناختی برای ایجاد یک ادراک از پیش تعیین شده در بین مخاطبان هدف به منظور کسب مزیت نسبت به طرف دیگر" تعریف می کند.
⭕️ با توجه به تعاریف بالا بستر این جنگ در حال حاضر در سطح کشور ما که دشمن می تواند بر روی ادراک و رفتار سرمایه اجتماعی کشور تاثیرگذاری حداکثری داشته باشد سرویسهای فضای مجازی عمدتا خارجی است که متاسفانه کاملا رهاشده و بدون هیچ گونه ضابطهای مجری این جنگ شدهاند.
⭕️ در شرایط کنونی اتفاق دیگری که در کشور ما رخ داده و بسیار آزاردهنده است تجربه عجیب #استعمار_پلتفرمی در سال ۲۰۲۲ است که تقریبا در هیچ کدام از کشور های پیشرفته آنرا در این سطح نمیبینیم.
⭕️ تجربه اتحادیه اروپا مخصوصا از سال ۲۰۱۲ و پس از افشاگریهای اسنودن که بخشی از مقابله این اتحادیه ضد جنگ شناختی-ترکیبی آمریکاییهاست اکنون در برابر ماست: راه اندازی شبکه اروپایی با هدف جلوگیری از سرقت دادههای اروپاییها توسط پلتفرمهای آمریکایی(جلوگیری از شنود NSA و جاسوسی GCHQ(مصاحبه مرکل))، تصویب قوانین GDPR، آنتی تراست و اخیرا DMA برای جلوگیری از این استعمار پلتفرمی و...
⭕️ نکته آخر اینجاست که پلتفرمهای پرمخاطب خارجی حاضر در کشور ما یعنی همان بستر جنگ شناختی در حال اجرای طرح صیانت خودشان در کشور بدون هیچ مانعی هستند و حال این سوال از مخالفان قانونمند شدن فضای مجازی در داخل مطرح است که در برابر این میزان خسارت به سرمایه اجتماعی کشور بخصوص کودکان و نوجوانان، ولنگاری، بی قانونی، سانسور ارزشهای مردم ایران در این پلتفرمها پیشنهادشان غیر از تخریب دلسوزان و برچسب زنی و حملات کور به آنان چیست؟
ادامه دارد...
🔰 تعریف عملیات روانی و جنگ روانی
💠اصطلاح عملیات روانی (psychological operation) نخستین بار در سال ۱۹۴۵، از سوی کاپیتان الیس ام. زاچاریاس به کار برده شد. اما این واژه دارای تعریف جامعی نیست، شاید ازآنرو که فعالیتی آمیخته با چندین رشته است و پدیدارهای اجتماعی را از منظر #علم_روانشناسی، #علوم_اجتماعی، #علوم_ارتباطات، #علوم_سیاسی، و #جغرافیای_سیاسی_رسانه بررسی میکند.
💠با این وجود، «عملیات روانی» در تعریفی جامع چنین بیان میشود: «مجموعه اقدامات تبلیغی - روانی یک کشور یا گروه به منظور اثرگذاری و #نفوذ بر #عقاید و #رفتار دولتها و مردم در جهت مطلوب، با اتکا به زمینهها و ابزارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی».
💠گروهی نیز #عملیات_روانی را شامل جنگ روانی میدانند. در تعریف واژه «جنگ روانی» باید اذعان نمود که نخستین بار، نویسنده آمریکایی، پل لاینبرگر، به طور رسمی این عنوان را برای کتاب خود انتخاب نمود و در سال بعد از آن، کتاب تحت عنوان جنگ روانی علیه آلمان از سوی دانیل لرنز منتشر شد.
💠اما شاید جامع ترین و کامل ترین تعریف از #جنگ_روانی تعریف صلاح نصر باشد: جدیدترین سلاح جنگی که علیه «فکر»، «عقیده»، «شجاعت»، «اطمینان» و «میل به جنگیدن» عمل میکند. به طور کلی نقطه تمایز #جنگ و #عملیات در نوع عملکرد آن است؛ اولی تخاصم به صورت آشکارا از سوی دشمن، و دمی که به شکلی پنهانی صورت میپذیرد.
🔗 @r_esmaeili
جنگ رسانه ای
🔰 تعریف عملیات روانی و جنگ روانی 💠اصطلاح عملیات روانی (psychological operation) نخستین بار در سال ۱
☑️اهداف و ابزارهای اصلی عملیات روانی
🔘اهداف و ابزارهای اصلی عملیات روانی را میتوان به دو مقوله #مدیریت_افکار و #مدیریت_احساس تقسیم نمود که هر یک - به ترتیب - به هدف تسخیر قوه عاقله و تسخیر قلوب انجام میشود.
🔘چارچوب اهداف عملیات روانی در ایجاد «جنگ جهانبینی» (weltan - Schauungskrieg) به معنای بهکارگیری علمی #پروپاگاندا، وحشتآفرینی و فشار دولتی بهمثابه ابزاری برای تضمین پیروزی ایدئولوژیک بر دشمنان است که اصلیترین هدف آن امحای نرم و کامل نظام و دولتهاست.
🔘در جهت بهکارگیری راهبرد #تغییر_نگرش به خود و دیگران شیوههایی همچون تمسخر و تحقیر ارزشها، ارائه شبهه در اعتقادات مذهبی و وابستهسازی ایجاد میشود که با مدیریت افکار، یقین را به شک و در نهایت، #واگرایی_اعتقادی تبدیل میکند.
🔘اما در حیطه مدیریت احساس، شیوههای عملیات روانی همچون ترس، یأس و تحریک احساسات به کار گرفته میشود، به گونهای که حب را به بغض و در نهایت، راهبرد #تغییر_رفتار را ایجاد میکند.
🔘شکلگیری #شناختها و #نگرشها فرایندی پیچیده است و به ارزشها و همچنین عواطف فرهنگی و شخصیتی بستگی دارد. این عملیات به نوعی، «غیر» یا «دیگری» را در برابر «خود» و یا «ما» قرار میدهد و از آن نزد #مخاطب تصویرسازی مینماید، به گونهای که هویت تنها در پرتو غیر یا خصم شناخته میشود و نوعی غیریتسازی میکند.
🔗 @r_esmaeili
هدایت شده از فکرت
10.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | #سینما
✅ «سینما»؛ عرصه انتقال تجربه
🎙بهروز افخمی، کارگردان سینما
▪️سینما ابزاری در جهت گسترش دادن تجربه انسان است. سینما، تجربه کردن حیطههایی میباشد که به طور معمول در زندگی نمیتوانید تجربه کنید. سینما بدون اینکه آسیبهای بزرگی بر شما تحمیل شود، شما را باتجربهتر میکند.
💢 تماشای فایل با کیفیت در:
🔗 آپــارات | 🔗 یوتیــوب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
📌 استفاده از جنگ سخت برای اهداف شناختی
🔻درمیان جنگ سخت و نرم، جنگ شناختی نوعی جنگ نرم محسوب میشود. با این حال میتوان از جنگ سخت برای رسیدن به اهداف شناختی نیز استفاده کرد.
🔻آشوبهای اخیر که هدفی شناختی داشت مثالی از بکارگیری جنگ سخت برای اهداف شناختی است که با وجود استفاده از تمام رسانهها، در کنارش از عملیات فیزیکی یا همان آشوبها نیز بهرهگیری شد. بعضی اوقات برای رسیدن به هدف در جنگ شناختی، نیاز به استفاده از محیط میدانی است.
📎 دکتر رفیعالدین اسماعیلی، #دوره رسانه و #جنگ_شناختی
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 rubika.ir/faraj_nejad
🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
🔰 مهمترین معیارهای مردمداری
🔹 یکی از مهمترین معیارهای مردمداری مدیر، احترام به نظر و رای مردم است. مدیر باید در ارتباط با مردم، از دیدگاه و نظرات و پیشنهادات آنان استفاده کند. مدیر نمیتواند با زور و استبداد، با مردم برخورد کند و این برخلاف سیره پیشوایان دین است.
🔸 حضرت علی در نامهای به اشعث بن قیس، فرماندار آذربایجان، بهشدت این عمل را محکوم میکنند و به او میفهمانند که اگر میخواهی فرماندار خوبی برای مردم باشی نباید با مردم مستبدانه برخورد کنی.
🔹 از طرفی عدم اجحاف به مردم نیز یکی دیگر از معیارهای مهم مردمداری است؛ زیرا وقتی فرمانروا به مردم اجحاف نمود، اختلاف بهوجود میآید و آثار ظلم و ستمگری پدیدار میشود و فریبکاری در دین فراوان میگردد و سنت و روش عالی ترک میشود.
🔸 در نتیجه این اتفاقات مردم مطابق میل و هوای نفس خود عمل میکنند و احکام تعطیل میگردد و عذر و بهانهتراشی فراوان میشود و کسی باکی ندارد از اینکه حقی ضایع شود یا باطلی صورت گیرد، در چنین زمانی پاکمردان خوار میشوند و مردمان شرور و ناپاک عزت مییابند.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#غرب_شناسی
🔗 @r_esmaeili
12.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بازنشر | مقایسه سینمای قبل و بعد از انقلاب توسط علی نصیریان
🔹علی نصیریان دراختتامیه جشنواره چهلم فیلم فجر: سینما و تئاتر در جشنوارههای بینالمللی میدرخشد. خدا را شکر میکنم که از تمرین در خرابهها و خیابانها رسیدیم به اینجا
@rafi_esmaeili
💢والفجر💢
✅توانمند سازی و اعزام طلاب در راستای جهاد تبیین
✳️ویژه طلاب فعال فرهنگی برادر و خواهر
⏰زمان: پنجشنبه ۲۰ بهمن لغایت جمعه ۲۱ بهمن ماه 1401
🇮🇷 مکان: قم، جمکران، اردوگاه یاوران مهدی(عج)
🔰ثبت نام اولیه و کسب اطلاعات بیشتر:
📲https://formafzar.com/form/mmwy9
🔗 @r_esmaeili
5.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بیتابی شخصیت اصلی فیلم سرهنگ ثریا
🔹ثریا عبداللهی که داستان این فیلم براساس خاطرات او ساخته شده، پس از تماشای «سرهنگ ثریا» در جشنواره فجر، با بیتابی زیاد به جمع اصحاب رسانه آمد و از رسانهها درخواست کرد که وضعیت و دزدیدهشدن فرزندش توسط سازمان منافقین، پیگیری شود.
#فجر۴۱
@r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بچه زرنگ: یک فیلم ایرانی افتخار برانگیز.
واقعا باید از کارگردان و تهیه کننده این فیلم تشکر کرد.
این فیلم توانست از همه جهت افتخار برانگیز باشد
به نظرم تمامی کسانی که از سالن بیرون آمدند به فیلم بچه زرنگ افتخار کردند
حتما توصیه می کنم این انیمیشن رو ببینید
چقدر خوب است که انیمیشن های ایرانی در سطح اول جهانی تولید می کنند
#فجر۴۱
@r_esmaeili
📋شاخصههای عملیات روانی
1. هدف
عملیات روانی دو هدف عمده دارد: «راهبرد تغییر نگرش» و سپس «تغییر رفتار». این نوع عملیات بیش از هر عامل دیگری میتواند بر اراده تأثیر بگذارد. این نوع راهبرد تغییر با شعار «بی طرفی» فرستنده پیام، برای کنترل، مدیریت و نفوذ در اذهان و قلوب و احساسات مخاطب یا مخاطبان به سمت فرستنده و با نیات او صورت میپذیرد. به بیان صریح تر، هدف عملیات روانی، کنترل افکار عمومی و شکلدهی به آن و یادآور «مثلث کورت» است؛ مثلت آموزش، مهندسی و ضمانت اجرا که نتیجه آن حرکت سریع به سوی «دهکده جهانی» مک لوهان است.
2. ابزار
جنگ کلمات است که در پوشش اطلاعات پیدرپی با مهارتی خاص در کنار یکدیگر قرار میگیرد و با پیوند حوزههای روانشناسی و جامعهشناسی و در نتیجه شناخت جامعه هدف ایجاد میگردد و در گردونه ارسال اطلاعات آمیخته به پیامهای درست و نادرست به مخاطب یا جامعه هدف در ابزارهای رسانهای عرضه میگردد. این پیامها به زعم برخی، در تبلیغات ازپیش طراحیشده جای میگیرد، و به اعتقاد برخی دیگر، در برقراری ارتباط عاطفی و یا اقناعی قرار داده میشود.
3. جامعه هدف
مخاطب هدف یا جامعه هدف نسبت به پیام، تأثیرپذیری بالقوه دارد. پیام تبلیغ برای مخاطبان به گونهای که تأثیر مطلوبی داشته باشد، ارسال میشود و به احتمال زیاد، این پیام برای تبلیغکننده هم مفید واقع خواهد شد.
4. روش
در روش عملیات روانی میتوان به دو شاخصه «مخفی» و یا «آشکار» بودن پیام و نیز «کتبی» یا «شفاهی» بودن آن توجه نمود.
🔗 @r_esmaeili