#مناسبتها
#شب_اول_ماه_ربیع
#لیله_المبیت
✍ تاریخ
شب اوّل ربیع به نام «#لیلةالمبیت» مزیّن است، در این شب یک حادثه مهمّ تاریخى واقع شد و آن این که در سال سیزدهم بعثت، رسول خدا (صلى الله علیه وآله) از مکّه به قصد هجرت به سوى مدینه، از شهر خارج شد و در «غار ثور» پنهان گردید و امیر مؤمنان على (علیه السلام) براى اغفال دشمنان، فداکارانه در بستر رسول خدا (صلى الله علیه وآله) خوابید.
✍ قرآن:
آیه شریفه «وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْرِى نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبادِ; بعضى از مردمِ (با ایمان و فداکار) جان خود را در برابر خشنودى خدا مى فروشند; و خداوند نسبت به بندگان مهربان است» در حقّ آن حضرت نازل شد.
✍ #اعمال_و_آداب #روز_اول_ربیع
1⃣ اعمال عمومی اول ماه
2⃣ علما گفته اند مستحب است، به شکرانه #هجرت موفّقیت آمیز رسول خدا (صلى الله علیه وآله) این روز را #روزه بگیرند و صدقه و انفاق و احسان نمایند، و همچنین #زیارت آن بزرگوار، در این روز مناسب است.
📚 مفاتیح نوین
✍ سوال:
🔒 میخواستم بدونم کوبیدن درب هفت مسجد در آستانه ورود به ماه ربیع الاول بدعت یا واقعیت؟
🔑 _ در سالهای اخیر برخی از افراد در پایان شب ماه صفر و ورود به ماه ربیع الاول اقدام به «دق الباب کردن ۷ مسجد» میکنند که نه در روایات و نه در بیان بزرگان دین هیچ مستندی در خصوص این رفتار وجود ندارد.
لذا مراقب باشیم گرفتار #خرافات نشویم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پوشش من به شما چه ارتباطی دارد؟
بدن خودم است ، من دوست دارم اصلا بروم به جهنم ! به شما چه ارتباطی دارد؟
پاسخ استاد حسن رحیم پورازغدی به این شبهه.
📝 #یادداشت_هفته | جوانی و فرصت زندگی
👈 الزامات برنامهریزی جوانان برای فرصت زندگی از نگاه رهبر انقلاب اسلامی
🔹«ستارهی جوانی ستارهی بسیار درخشان و خوشطالعی است.» ۱۳۷۷/۲/۷ جوانی را باید قدر دانست. «جوانی یک پدیدهی درخشان و یک فصل بیبدیل و بینظیر از زندگی هر انسانی است.» ۱۳۷۹/۲/۱ زیرا از یک سو «دل جوان حقیقتپذیر است، دل جوان به فطرت الهی نزدیک است.» ۱۳۹۵/۵/۳۱ و از سوی دیگر «در وجود او انرژیهای متراکمی وجود دارد و تواناییهایی را، هم از لحاظ جسمانی و هم از لحاظ فکری و ذهنی، در خود احساس میکند.» ۱۳۷۹/۲/۱ یعنی جسم و روح او در اوج توانایی است. «انرژی، امید، ابتکار؛ اینها سه خصوصیّت برجسته در جوان است.» ۱۳۷۷/۲/۷ اگر این تواناییها از دست رفت، معلوم نیست در فرصتهای بعدی موفّقیّت حاصل شود. «میدان وسیعی در مقابل شما است. انشاءاللّه شصت سال دیگر، هفتاد سال دیگر شما در این دنیا حضور خواهید داشت و کار خواهید داشت؛ از این فرصت استفاده کنید.» ۱۴۰۳/۶/۴
🔸در قیامت، از جوانی ما سؤال میکنند
🔹همانگونه که رهبر انقلاب خطاب به جوانانِ کشور میفرمایند؛ «گوهر گرانبهای جوانی در اختیار شما است و این همان گوهر گرانبهایی است که خدای متعال در قیامت از ما سؤال میکند که جوانیتان را چهجوری گذراندید؟» ۱۳۹۶/۷/۲۶ جوانی فرصت مغتنمی است که برای بهره بردن از آن برنامهریزی لازم است. «برای این فرصت طولانی برنامهریزی کنید؛ برای اینکه برنامهریزیتان درست از آب دربیاید فکر کنید.» ۱۴۰۳/۶/۴
«حرب لمن حاربکم» چیست؟ آیا فقط تفنگ به دست گرفتن است؟
رهبر انقلاب در جمع عزاداران هیئتهای دانشجویی اربعین حسینی:
در زیارت عاشورا شما عرض میکنید به امام حسین علیهالسلام: یا اباعبدالله انّی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم الی یوم القیامة. «انی سلم لمن سالمکم» یعنی با هر کسی که در جبهه شماست من خوبم، «حرب لمن حاربکم» یعنی با هر کسی که با جبهه شما میجنگد، میجنگم.
این جنگ اشکال مختلفی دارد. در دوران شمشیر و نیزه یک جور است، در دوران اتم و هوش مصنوعی و امثال اینها یک جور دیگر است، ولی هست. در دوران تبلیغات به وسیله شعر و قصیده و حدیث و بیان کلمات یک جور است، در دوران اینترنت و کوانتوم و امثال اینها هم یک جور است، ولی هست. در دوران دانشجو بودن انسان یک جور است، در دوران مدیر شدن و مسئول شدن یک جور دیگر است، در همه احوال هست.
«حرب لمن حاربکم» همیشه به معنای تفنگ به دست گرفتن نیست، به معنای درست اندیشیدن، درست سخن گفتن، درست شناسایی کردن، دقیق به هدف زدن است. بدانید وظیفه چیست، بشناسید راهی را که باید بپیمایید. اگر اینجور فکر و شناسایی و همت کردیم، زندگی معنا و هدف پیدا میکند.
پول و مقام و قدرت و موقعیتهای اجتماعی حقیرتر از آنند که هدف زندگی انسان قرار بگیرد. هدف زندگی، بندگی و رسیدن به خداست، راهش هم فقط همین است: سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم. ۱۴۰۳/۶/۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مرکاوا افسانهای که به تاریخ پیوست!
🔹 قبرستانی از تانکهای اسرائیلی هدف قراره گرفته شده توسط نیروهای مقاومت در غزه!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#لحظاتی_با_احکام
💠 همه #نمازهای_مستحبی دارای احکامی هستند:🔰
1⃣➖ مخیر هستیم آنها را بلند بخوانیم یا آهسته (۱)
2⃣➖ نمازهای مستحبی را به جماعت نمی شود خواند.
مگر چهار نماز: نماز باران و عید فطر و عیدقربان. (۲) و نمازی که فرادا خوانده بعد جماعت منعقد شده است.
3⃣➖ مخیر هستیم که ایستاده بخوانیم یا نشسته یا در حال حرکت که در این صورت (درحال راه رفتن) رکوع و سجود را با اشاره سر انجام می دهیم و نیز در این صورت لازم نیست رو به قبله باشیم و شرط آرامش بدن نیز ساقط است. (۳)
4⃣➖ نمازهای مستحبی را در هر جا می شود خواند بجز نافله ظهر و عصر در سفر، زیرا مسافری که نمازهای چهار رکعتی را باید دو رکعتی بخواند نباید نافله ظهر و عصر بخواند ولی نافله عشا (دو رکعت وتیره) را رجاء می تواند بخواند (به امید این که صحیح باشد). (۴)
5⃣➖ در نمازهای مستحبی انسان مخیر است بنا را بر رکعت اول بگذارد و یک رکعت دیگر بخواند و می تواند بنا را بر رکعت دوم بگذارد و سلام دهد. ولی اگر در نماز مستحبی شک کرد رکعت دوم است یا سوم، حتما بنا را بر دوم می گذارد زیرا نماز مستحبی سه رکعتی نداریم. (۵)
6⃣➖ کم شدن رکن ، نماز مستحبی را باطل می کند اما اضافه شدن رکن باطل نمی کند. مثلا کسی در نماز مستحبی سوره حمد را فراموش کرد و به رکوع رفت باید برگردد حمد را بخواند و دو مرتبه به رکوع برود و این اضافه شدن رکن (رکوع) نماز را باطل نمی کند در صورتی که در نماز واجب نمی شود این کار را کرد یعنی اگر کسی در نماز واجب حمد را فراموش کند و به رکوع برود باید نماز را ادامه دهد و اگر برگردد برای خواندن حمد و دو مرتبه به رکوع رود نمازش باطل است. (۶)
7⃣➖ اگر گمان کردیم باید گمان را بگیریم مثلا گمان کردیم رکعت اول هستیم باید حتما بنا بگذاریم که رکعت اول هستیم. این حکم درنمازهای واجب نیز جریان دارد. (۷)
➖➖➖➖➖
📎(۱) موسوعة الامام الخوئی (م۱۴۱۳) ج۱، ص۹۹.
📎(۲) مناهج الاحکام ،میرزای قمی (م۱۲۳۲) ص۴۲۱.
📎(۳) مجمع الرسا ئل ،ج۱،ص۲۴۱.
📎(۴) توضیح المسائل محشی، ج۱،ص۴۲۷.
📎(۵) همان، ص۶۴۸.
📎(۶) و (۷) توضیح المسائل محشی، ج۱، ص۶۴۸.
#نهج_البلاغه
▫️مَنْ لَانَ عُودُهُ، كَثُفَتْ أَغْصَانُهُ.
🟤كسى كه درخت شخصيّت او نرم و بى عيب باشد، شاخ و برگش فراوان است.
✍ اشاره به این است که افراد متواضع و با محبت دوستان فراوانى را گرد خود جمع مى کنند و به عکسْ افراد خشن و غیر قابل انعطاف دوستان را از گرد خود پراکنده مى سازند.مى دانیم شاخه ها از کنار ساقه ها جوانه مى زند; ساقه اى که خشک و کم آب باشد شاخه هاى کمترى از آن مى روید و ساقه اى که نرم است، از گوشه و کنارش شاخه هاى فراوانى مى روید. انسان نیز به منزله درختى است که اگر نرمش از خود نشان بدهد و خشونت را کنار بگذارد و محبت را به جاى آن بنشاند افراد زیادى به سوى او جذب مى شوند در حالى که اگر خشن و انعطاف ناپذیر باشد، نزدیک ترین بستگان و خویشاوندان و دوستان نیز از او فاصله مى گیرند.
📘#حکمت_214
✅ این ۴ اکانت فیک هستند و کارشان لجن پراکنی در قالب طلبه ی انقلابی است.
عکس طلاب را گذاشتند تا مردم فکر کنند طلبه هستند ، عکس و اسم رو هم هرزگاهی تغییر میدهند.
آقای یثربی قبلا به ادمین پیام داده بود که از عکسش سوء استفاده شده است، عکس اکانت سید عماد هم شهید سیدعلی زنجانی است که رفیق بنده بودند، یادش بخیر اوایل طلبگی باهم کتاب دروس شهید را مباحثه میکردیم، بعدا رفتند سوریه و شهید شدند.
۴ اکانت دست یک گروه یا یک نفر است و باهم تعامل توییتری دارند که ظاهرا از اکانت های سازمان منافقین هستند.
✌️ لطفا همه #منتشر کنید تا اطلاع رسانی شود.
🔴 پاسخی به شبهات پایان صفر...
❓آیا مژدهی پایان صفر به حضرت رسول اکرم(ص) و دقالباب مساجد؛ دلیل روائی دارد؟
♦️یکی از خرافات و شایعاتی که در پایان ماه صفر در برخی نقاط کشورمان رونق گرفته، «مژدهی پایان صفر به حضرت رسول اکرم(ص)» و«دقالباب کردن 7 مسجد» و «روشن کردن شمع پشت در 7 مسجد» بعد از نماز مغرب آخرین شب صفر و قبل از اولین اذان صبح ماه ربیعالاول است.که عده ای ناآگاه این عبارت روائی «فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» را مستمسک عمل خرافی خود گرفته اند درحالی که اگر این روایت صحیح هم باشد لکن معنا و دلالت آن مطلب دیگری را افاده میکند.
♦️هدف از روایت، تضمین یا بشارت بر بهشت در مقابل خبر خروج از ماه نیست، بلکه این گفتوگو نشانهای برای معرفی شخصیت صحابی ارجمند رسولخدا(ص)، ابوذر غفاری است.
🔴روایت وارده چنین است:
♦️«از ابن عباس نقل شده که گفت روزی پیامبر (ص) به همراه تعدادی از اصحابشان در مسجد قبا نشسته بودند،رسول خدا (ص) فرمود: اولین کسی که الان بر شما وارد میشود، مردی از اهالی بهشت است،[مردم عوام گمان کردند که این ورود به مسجد سبب بهشتی شدن است، لذا] برخی از اصحاب تا این سخن را شنیدند، برخاسته و از مسجد خارج شدند، تا دوباره وارد شده و اولین کسی باشند که بهشت بر او واجب میشود،پیامبر (ص) متوجه شده، و به بقیه اصحاب که نزد ایشان بودند، فرمودند: اکنون جماعتی در حال سبقت گرفتن از یکدیگر، بر شما وارد میشوند، (ولی از میان آنها) کسی که پایان یافتن ماه آذار (نام یکی از ماههای رومی معادل ماه خرداد و در آن زمان معادل ماه صفر) را بر من بشارت بدهد، اهل بهشت است، آن جماعت برگشتند و وارد شدند و ابوذر رضی الله عنه نیز همراهشان بود، پیامبر به آنها فرمود: ما در کدامیک از ماههای رومی هستیم؟ابوذر گفت: یا رسول الله! ماه آذار به پایان رسیده است. پیامبر فرمود: ای اباذر! من این مسأله را میدانستم ولی دوست داشتم قوم من بدانند که تو مردی از اهالی بهشتی، و چطور اینگونه نباشد، در حالی که تو بعد از من به دلیل محبتت به اهل بیتم، از حرم من طرد (تبعید) میشوی، تنها زندگی میکنی و تنها میمیری، و قومی که امر کفن و دفن تو را انجام میدهند، به واسطهی تو خوشبخت میشوند، آنها دوستان من در بهشتی هستند که به پرهیزگاران وعده داده شده است.»
📚علل الشرایع شیخ صدوق (ج 1 / ص 175)
🔴چنانچه ملاحظه کردید، این روایت در مقام بیان جایگاه و منزلت این صحابی خستگیناپذیر است و خبردادن از پایان یک ماه فقط نشانهای است تا دیگران بفهمند او اهل بهشت است، نه به سبب یک بشارت ساده، بلکه به خاطر ایستادگی بر مودت اهل بیت پیامبر(ص) و موضوع اصلاً ماه صفر نبوده، بلکه ماه رومی آذار بوده است.
♦️همچنین در «مفاتیحالجنان» شیخ عباس قمی آداب خاصی برای پایان ماه صفر ذکر نشده و تنها به ذکر اعمال شب اول ماه بسنده شده است. .
♦️اکنون که با رشد شبکه های اجتماعی هم این باور در فضای مجازی به شدت افزایش پیدا کرده است بر اهل ولاء فرض است که بدعت آشکار را به سمع و نظر همگان برسانند
🔴دق الباب مساجد:
♦️این خرافه، از خرافهی مژده پایان صفر بی سندتر و بی منطقتر است و به همین دلیل شاهدیم که بیشتر بازیچه و دستآویز کسانی شده است که حتی برای حضور در مقابل مساجد، تقیّدی نداشته و شئون مسجد را نیز رعایت نمیکنند. حتی دیده شده که دختر و پسر نامحرم، در کنار هم و با بدحجابی کامل، نصف شب مقابل مساجد میایستند که مثلاً دق الباب کرده و مژده دهند و در عین حال که در همان حالت نیز غرق در گناه هستند، وارد بهشت شوند!
♦️این رفتارها که بیشتر تقلید از فرهنگ و رسوم کلیسایی میباشد، نه تنها در اسلام و بالتبع عقلانیت جایی ندارد و خرافه است، بلکه موجب وهن (اهانت) اسلام نیز میشود و به همین دلیل شاهد ترویج آن از سوی کسانی هستیم که گرایش و تقید خاصی هم به اسلام ندارند. لذا مردم مسلمان، مسئولین مساجد و هم چنین دوایر ذیربط باید به شدت این گونه خرافات را تکذیب کرده و اجازه انجام و رواجش را ندهند. چنان چه مقام معظم رهبری در پاسخ استفتایی در مورد دق الباب مساجد، ضمن نهی، امر به جلوگیری از آنان نمودند:
🔲«عمل فوقالاشاره مستند روایی ندارد و شیوه قابل تأیید نیست، اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده است، لیکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است. آقایان علماء اعلام - دامت افاضاتهم - و مؤمنین - ایدهم الله تعالی - با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایی که چه بسا ممکن است منتهی به وهن مذهب شود، جلوگیری کنند»
.
✅با روابط عمومی فرماندهی انتظامی شهرستان سربیشه همراه شوید 👇👇👇👇
https://eitaa.com/r_f_e_khj_sarbishe