💐✨...عیدتون مبارک...✨💐
#گزارش_اختصاصی
#گزارش_خبری
❇️نشست هماندیشی بانوان تاریخپژوه حوزه و دانشگاه
🔹دکتر صفری فروشانی به درونیسازی تولید علم تصریح کرد و گفت: دغدغۀ درونیسازی و درونیزایی را جدی بگیریم. قواعد خودمان را خودمان تعبیه کنیم و این امکان وجود دارد که در تاریخ و تاریخپژوهی، هم درونیسازی کنیم هم درونیزایی کنیم. خودمان باید فکر کنیم که نقش زنان در تولید فکر چه مقدار است؟ نقش اساتید در تولید فکر چه مقدار است؟
❇️به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جهانبانو، هماندیشی بانوان تاریخ پژوه حوزه و دانشگاه با حضور دکتر صفری فروشانی عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی ؛ دکتر ناهید طیبی مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه مطالعات اسلامی و مدیر دانشنامه زن مسلمان؛ خانم زهرا کبیری پور (دانشجوی دکتری تاریخ تشیع) و اساتید تاریخپژوه در سالن همایشهای انجمن تاریخ پژوهان حوزه به دبیری خانم دکتر اعظم ابوالحسنی عراقی استاد حوزه و دانشگاه برگزار شد.
این نشست با هدف گفتگو و تبادل نظر میان بانوان فعال در حوزه مطالعات تاریخی برگزار شد.
💠عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی گفت: نکتۀ دیگر در بحث ارتقا است. منظورم از ارتقا هم ارتقای دانش است یعنی هم دانشجویان را ارتقا بدهید و هم خودتان را ارتقا بدهید و هم دانش را ارتقا بدهید. هرکدام از شما باید به یکرشته یا یک موضوع شناخته شوید.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
1403-10-12.mp3
28.64M
#نشست_علمی
📌جایگاه فلسفهِعلمِتاریخ در مطالعات تاریخ تحلیلی
🔹ارائهدهنده:دکتر مجید کافی
🔸ناقد:دکتر نعمتالله صفری فروشانی
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#تامل_تاریخی
🔺نادرستی گزارش تولد امام جواد علیه السلام در10 رجب
🔸نگارندگان كهن شيعه؛ مانند اشعرى، كلينى، مسعودى، حسن بن محمد قمى، شیخ مفيد و شیخ طوسی بر تولد امام جواد ع در نیمه ماه رمضان تأكيد دارند. (المقالات و الفرق، ص99 – 96. الكافى، ج1، ص492 . اثبات الوصية، ص183، تاريخ قم، ص200. مسارالشيعة، ص24، المقنعة، ص482. تهذيب الأحكام، ج6، ص102.)
❗️تنها ابن عیاش گفته که تولد امام جواد ع، در ماه رجب بوده و این هم درست نیست؛
🔸 چراكه
✅ اولاً به گفته شيخ طوسى و نجاشى (رجال، ج1، ص225) حافظۀ ابن عياش در پايان عمر ناتوان شد و تعبيرها و مطالب را جابهجا گزارش مىكرد و گزارش او دربارۀ تولد امام¬ جوادع نيز، در این شرایط بوده است، به همین دلیل شيخ طوسى در تهذيب¬الأحكام، به این گزارش او اعتنا نكرده و تولد آنحضرت را در نیمه ماه رمضان دانست.
نجاشى نیز مىگويد: به دلیل فراموشی ابن عیاش از نقل روايت او پرهيز كردم.
✅ثانیاً دعای اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالْمَوْلُودَيْنِ فِي رَجَبٍ .... نیز نسخه صحیح آن 👇
اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالْمَوْلُودَيْنِ فِي رَجَبٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الأول وَ ابْیهِ عَلِيِّ الْمُنْتَجَبِ وَ أَتَقَرَّبُ بِهِمَا إِلَيْكَ ... است و مقصود از آن دو امام، حضرت امیر و امام باقر ع است؛ زیرا تنها همین دو امام هستند که تولد آنان در ماه رجب رخ داده است نه امام جواد و امام هادی،
چراکه بر اساس منابع معتبر، تولد امام هادی ع در نیمه ذیحجه است،
تولد امام جواد ع هم در نیمه ماه رمضان، و نسخه ذکر شده این دعا در مفاتیح الجنان، هم خطا و تصحیف نساخ است.
ر.ک: کتاب بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان ع. و تسترى، قاموس الرجال، ج1، ص622، و انتهای ج12.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#در_گذر_تاریخ
🔺تصاویری از جنایات رضاپهلوی و اعدام سران عشایر لر
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#نکات_تاریخی
🌀گودرت از مطهرات است
🔸️#صدرالممالک_اردبیلی (مالک و موسس #قلعه_صدری قم)، شخصی صوفی و عارفمسلک بود. بعضی از آخوندها همیشه به دلیل مشرب عرفانیاش، او را #لعن و طرد و نفرین میکردند.
🔹️تا آن که #محمدشاه قاجار، لقب صدرالممالکی به او داد و او را در رأس علمای #آذربایجان قرار داد. از همان ساعت، بسیاری از علمای لعنکننده، به تعظیم و تکریم وی پرداختند و در تقرّب به او نه تنها دستش را میبوسیدند، بلکه ته لیوان آبخوری او و باقیماندۀ غذای بشقاب او را به قصد #شفا، از یکدیگر میربودند.
🔸️ روزی که همه علما حضور داشتند، بالای منبر رفت و پرسید: آقایان علماء! بفرمایید بدانم #مطهرات (پاککنندهها) در فقه اسلام چندتاست؟
آنان همه را برشمردند: آب، زمین، آفتاب، استحاله، انتقال، اسلام، تبعیت، برطرف شدن عین نجاست، استبراء حیوان نجاستخوار، غائب شدن مسلمان، خارج شدن خون متعارف از ذبیحه و کم شدن دو سوم آبانگور.
🔹️اما ایشان قبول نکرد و گفت: نه! یکی را کم گفتید. چندبار دیگر هم پرسید و #علما، همان جواب را دادند ولی ایشان قبول نمیکرد و در نهایت گفت: نه! یکی را کم گفتید.
🔸️آخر خودش با لهجۀ شیرین #تركی گفت: و آن که شما نگفتید، #گودرت [قدرت] است. من تا دیروز که آدمی عادی و بدون صاحب مقام بودم، شما مرا صوفی و عارف و #نجس میدانستید.
اما حالا که به حکم حکومتی محمدشاه، #حاجیصدرالممالک شدهام، پاک و مطهَّر شدهام. پس «گودرت» (قدرت) از مطهرات است.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
روی خط تاریخ و تمدن...
#عبرت_تاریخی | کالیفرنیا (لس آنجلس)
#سنت_الهی
سوره مبارکه قلم:
📝إِذَا تُتْلَى عَلَیْهِ آیَاتُنَا قَالَ أَسَاطِیرُ الأوَّلِینَ ﴿١٥﴾ سَنَسِمُهُ عَلَى الْخُرْطُومِ ﴿١٦﴾ إِنَّا بَلَوْنَاهُمْ کَمَا بَلَوْنَا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ إِذْ أَقْسَمُوا لَیَصْرِمُنَّهَا مُصْبِحِینَ ﴿١٧﴾ وَلا یَسْتَثْنُونَ ﴿١٨﴾ فَطَافَ عَلَیْهَا طَائِفٌ مِنْ رَبِّکَ وَهُمْ نَائِمُونَ ﴿١٩﴾ فَأَصْبَحَتْ کَالصَّرِیمِ ﴿٢٠﴾ فَتَنَادَوْا مُصْبِحِینَ ﴿٢١﴾ أَنِ اغْدُوا عَلَى حَرْثِکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صَارِمِینَ ﴿٢٢﴾ فَانْطَلَقُوا وَهُمْ یَتَخَافَتُونَ ﴿٢٣﴾ أَنْ لا یَدْخُلَنَّهَا الْیَوْمَ عَلَیْکُمْ مِسْکِینٌ ﴿٢٤﴾ وَغَدَوْا عَلَى حَرْدٍ قَادِرِینَ ﴿٢٥﴾ فَلَمَّا رَأَوْهَا قَالُوا إِنَّا لَضَالونَ ﴿٢٦﴾ بَلْ نَحْنُ مَحْرُومُونَ ﴿٢٧﴾ قَالَ أَوْسَطُهُمْ أَلَمْ أَقُلْ لَکُمْ لَوْلا تُسَبِّحُونَ ﴿٢٨﴾ قَالُوا سُبْحَانَ رَبِّنَا إِنَّا کُنَّا ظَالِمِینَ ﴿٢٩﴾ فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ یَتَلاوَمُونَ ﴿٣٠﴾ قَالُوا یَا وَیْلَنَا إِنَّا کُنَّا طَاغِینَ ﴿٣١﴾ عَسَى رَبُّنَا أَنْ یُبْدِلَنَا خَیْرًا مِنْهَا إِنَّا إِلَى رَبِّنَا رَاغِبُونَ ﴿٣٢﴾ کَذَلِکَ الْعَذَابُ وَلَعَذَابُ الآخِرَةِ أَکْبَرُ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ ﴿٣٣﴾
----------------------------------------
✍ هنگامی که آیات ما بر او خوانده میشود میگوید: «اینها افسانههای خرافی پیشینیان است!» (۱۵) (ولی) ما بزودی بر بینی او علامت و داغ ننگ مینهیم! (۱۶) ما آنها را آزمودیم، همان گونه که «صاحبان باغ» را آزمایش کردیم، هنگامی که سوگند یاد کردند که میوههای باغ را صبحگاهان (دور از چشم مستمندان) بچینند. (۱۷) و هیچ از آن استثنا نکنند؛ (۱۸) امّا عذابی فراگیر (شب هنگام) بر (تمام) باغ آنها فرود آمد در حالی که همه در خواب بودند، (۱۹) و آن باغ سرسبز همچون شب سیاه و ظلمانی شد! (۲۰) صبحگاهان یکدیگر را صدا زدند، (۲۱) که بسوی کشتزار و باغ خود حرکت کنید اگر قصد چیدن میوهها را دارید! (۲۲) آنها حرکت کردند در حالی که آهسته با هم میگفتند:» (۲۳) «مواظب باشید امروز حتی یک فقیر وارد بر شما نشود!» (۲۴) (آری) آنها صبحگاهان تصمیم داشتند که با قدرت از مستمندان جلوگیری کنند. (۲۵) هنگامی که (وارد باغ شدند و) آن را دیدند گفتند: «حقّاً» ما گمراهیم! (۲۶) (آری، همه چیز از دست ما رفته) بلکه ما محرومیم!» (۲۷) یکی از آنها که از همه عاقلتر بود گفت: «آیا به شما نگفتم چرا تسبیح خدا نمیگویید؟! (۲۸) گفتند: «منزّه است پروردگار ما، مسلّماً ما ظالم بودیم!» (۲۹) سپس رو به یکدیگر کرده به ملامت هم پرداختند، (۳۰) (و فریادشان بلند شد) گفتند: «وای بر ما که طغیانگر بودیم! (۳۱) امیدواریم پروردگارمان (ما را ببخشد و) بهتر از آن به جای آن به ما بدهد، چرا که ما به او علاقهمندیم!» (۳۲) این گونه است عذاب (خداوند در دنیا)، و عذاب آخرت از آن هم بزرگتر است اگر میدانستند! (۳۳)
========================
سوره مبارکه ملک:
✍ او کسی است که زمین را برای شما رام کرد، بر شانههای آن راه بروید و از روزیهای خداوند بخورید؛ و بازگشت و اجتماع همه به سوی اوست! (۱۵) آیا خود را از عذاب کسی که حاکم بر آسمان است در امان میدانید که دستور دهد زمین بشکافد و شما را فرو برد و به لرزش خود ادامه دهد؟! (۱۶) یا خود را از عذاب خداوند آسمان در امان میدانید که تندبادی پر از سنگریزه بر شما فرستد؟! و بزودی خواهید دانست تهدیدهای من چگونه است! (۱۷) کسانی که پیش از آنان بودند (آیات الهی را) تکذیب کردند، امّا (ببین) مجازات من چگونه بود! (۱۸) آیا به پرندگانی که بالای سرشان است، و گاه بالهای خود را گسترده و گاه جمع میکنند، نگاه نکردند؟! جز خداوند رحمان کسی آنها را بر فراز آسمان نگه نمیدارد، چرا که او به هر چیز بیناست! (۱۹) آیا این کسی که لشکر شماست میتواند شما را در برابر خداوند یاری دهد؟ ولی کافران تنها گرفتار فریبند! (۲۰) یا آن کسی که شما را روزی میدهد، اگر روزیش را بازدارد (چه کسی میتواند نیاز شما را تأمین کند)؟! ولی آنها در سرکشی و فرار از حقیقت لجاجت میورزند! (۲۱)....... بگو: «به من خبر دهید اگر خداوند مرا و تمام کسانی را که با من هستند هلاک کند، یا مورد ترحّم قرار دهد، چه کسی کافران را از عذاب دردناک پناه میدهد؟!» (۲۸) بگو: «او خداوند رحمان است، ما به او ایمان آورده و بر او توکّل کردهایم؛ و بزودی میدانید چه کسی در گمراهی آشکار است!» (۲۹) بگو: «به من خبر دهید اگر آبهای (سرزمین) شما در زمین فرو رود، چه کسی میتواند آب جاری و گوارا در دسترس شما قرار دهد؟!» (۳۰)