eitaa logo
روی خط تاریخ و تمدن...
680 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1.1هزار ویدیو
1.1هزار فایل
📝فعالیت: رصد کارهای دانشجویی | طلبگی | تاریخی و تمدنی ارتباط با ادمین و دبیر انجمن تاریخ | تبادل : 🆔 @h_fatemirad
مشاهده در ایتا
دانلود
30.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
محمد رسول الله (ص) 🔻پاسخ به شبهه: آب بستن در 🎙توسط : حجت الاسلام مصطفی (دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن اسلامی) 📌 کیفیت متوسط ⏱ ۴ دقیقه ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔖بازگشایی کتابخانه‌های عمومی از ۲۹ اردیبهشت 📚کتابخانه‌های عمومی کشور بعد از حدود ۳ ماه تعطیلی اضطراری با موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا به صورت پلکانی و مرحله به مرحله از ۲۹ اردیبهشت ماه بازگشایی می‌شوند. ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🎞برگزاری اولین دوره آموزش مجازی سواد رسانه و فضای مجازی برای طلاب سراسر کشور ♨️لینک ثبت نام و اطلاعات دوره ها: 🌐 savadrasane.ir/ziafatmajazi ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📝 ابن ملجم آن یهودی زادۀ پست لعین کشت از تیغ جفا آقا امیرالمؤمنین در میان مسجد و محراب در ماه صیام بوتراب افتاده بر روی زمین از تیغ کین ناله «تَهَدَّمَت والله ارکان الهدی» از سما آید ز داغ حضرت یعسوب دین یعنی از بهر علی مرتضی در آسمان آسمانی‌ها به غم بنشسته در عرش برین آدم و نوح و خلیل آیند بهر تسلیت نزد احمد، کشته شد داماد ختم المرسلین آنکه از تیغ کجش شد قامت اسلام راست قامتش خم شد به حین ذکر رب العالمین ای حسن برخیز دستاری به روی او گذار تا نبیند زینب محزونه باب خود چنین یا حسین شو مانعِ زینب که تا خیزد علی او ندارد تاب بیند باب خود خونین جبین زینبا کم گریه کن زیرا تو داری گریه ها از جفای ملحدین در داغهایی بعد از این زینبا اینجا فقط یک زخم دارد باب تو کربلا بینی هزاران زخم بر جسمی حزین اتقیا اینجا همه دور علی بگرفته اند اشقیا در کربلا با نیزه دور شاهدین زیر بازوی علی بگرفته اند اینجا بسی قتلگه بینی حسین افتاده بی یار و معین هیچ کس اینجا طمع بر چند انگشتر نکرد لیک می بُرّند دستی را برای یک نگین یک قبا و یک عبا اینجا به تن دارد علی یک تنی حتی ندارد کهنه پیراهن ز کین مرتضی شد غسل و کفْن و دفن با صد احترام پیکری بی غسل و کفْن و دفن افتد بر زمین کوفیان امروز آیند از برای تسلیت روزی آیی با اسیری باز در این سرزمین «محسنی» بس کن که زهرا را دگر طاقت نماند فاطمه باشد عزادار امام المتقین ✍🏼شاعر: حجت الاسلام مصطفی محسنی (دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن اسلامی) ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
◼️◾️ایام تسلیت◾️◼️😔 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ أَخِي نَبِيِّكَ وَ وَلِيِّهِ وَ صَفِيِّهِ [وَ وَصِيِّهِ‏] وَ وَزِيرِهِ وَ مُسْتَوْدَعِ عِلْمِهِ وَ مَوْضِعِ سِرِّهِ وَ بَابِ حِكْمَتِهِ وَ النَّاطِقِ بِحُجَّتِهِ وَ الدَّاعِي إِلَى شَرِيعَتِهِ وَ خَلِيفَتِهِ فِي أُمَّتِهِ وَ مُفَرِّجِ الْكُرَبِ [الْكَرْبِ‏] عَنْ وَجْهِهِ قَاصِمِ الْكَفَرَةِ وَ مُرْغِمِ الْفَجَرَةِ الَّذِي جَعَلْتَهُ مِنْ نَبِيِّكَ بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصْرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ وَ الْعَنْ مَنْ نَصَبَ لَهُ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ صَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْصِيَاءِ أَنْبِيَائِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📙نام کتاب: ✍🏼 تالیف : دکتر 📝تمدن اسلامی و دست آوردهای آن، بخش اساسی هویت تاریخی مسلمانان است. دگرگونی ها و تحولات منبعث از این تمدن، مجالی برای تأمل در آفت های موجود در آن نگذاشت. این آفت ها بیشتر به مبانی آن و ناسازگاری هایی که با ریشه های معرفتی اسلام داشت، مربوط است. خلق تمدن جدید اسلامی بدون بازشناسی انتقادی و آسیب شناسی سیر تمدن تاریخی مسلمانان و جهت فرهنگی آن میسر نیست. 🔸این اثر با درک چنین ضرورتی در پی بررسی نقادانه این سیر تاریخی با تمرکز بر جریان های فکری مؤثر در شکل گیری مبانی فرهنگی تمدن اسلامی از جاهلیت تا آغاز دوره دوم عباسی است. 🔹نقد مبانی نظری تمدن شناسی مدرن و کالبدشناسی زمینه ها و تبیین ویژگی دوره های شکل گیری تمدن تاریخی مسلمانان در این راستا بخشی از فصول کتاب را تشکیل می دهد. 🔖کتاب توسط انتشارات بوستان قم در ۱۳۹۲ به چاپ رسیده است. ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔖فراخوان ۲۲ کتاب سال حوزه 🔖فراخون چهارمین جشنواره علمی حوزه 📌تا پایان خرداد ۱۳۹۹ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📌موقعیت شغلی دکتری درباره تاریخ جهان، دانشگاه مونیخ، https://tumarandishe.ir/fa/post/1332 ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
35.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مناسبتی 🔖 وقتی خود اهل سنت هم از ادله ی مضحک غصب خلافت به ستوه می آیند... 📌[سخنان این عالم سنی در باره امیر المؤمنین علیه السلام شنیدنی است!!] 🎙 چطور بن سلمان ۲۸ ساله که به یک لنگه کفش علی علیه السلام نمی‌ارزد، می‌تواند حاکم شود، ولی علی ۳۳ ساله با آن همه علم و معرفت جوان است و نمی تواند خلیفه و حاکم شود؟!!! ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔖 ویروس کرونا حرکت تاریخی تمدن‌ها را می‌بخشد . (از Kyle Harpper) 🔖(بخش ۱) 📝ابن خلدون نظریۀ جدیدی در مورد تحولات تاریخی مطرح کرده که در آن ساحت‌های اجتماعی و سیاسی با تحولات اقتصادی و جمعیتی مرتبط می‌شود. از این نظر، بیماری‌های عفونی در این تحولات به طور جد نقش‌آفرینی می‌کند. ابن‌خلدون که خود با فاجعۀ مرگ سیاه زندگی کرده است، «آفت» را جزء لاینفک فرایند فروپاشی تمدن بود، ولی بیماری‌ها و آفت‌ها صرفا نتیجه فعل تصادفی خدا یا طبیعت نیستند، بلکه آنها تحولاتی با نظم مشخص و تبیین‌پذیری منطقی هستند. یک تمدن توانمند با یک دولت کارآمد افزایش جمعیت را تسهیل می‌کند، لیکن افزایش جمعیت هم در مقابل موجب بیماری‌های همه‌گیر و تجزیه‌های اجتماعی می‌شود. هرچند کوید 19 همان مرگ سیاه نیست، ولی چیزی شبیه به آن و شبیه به تحولاتی مانند سقوط دیوار برلین یا انفجار برج‌های دوقلوی آمریکا در 11 سپتامبر هست که نشان می‌دهد زندگی ما دَوَرانی است و ارتباطی هست بین گذشته و اکنون و آینده. بدین‌سان تاریخ نیز در کنار علوم پژشکی در باب دلایل بیماری‌های همه‌گیر و پیامدهای آن نکته آموزنده‌ای دارد. از این منظر، اپیدمی‌ها نه یک تصادف بلکه یک امر مداوم و مستمر در تاریخ بشر بوده و اختلال‌های منظمی را در دوره‌های تاریخی گذشته ایجاد کرده است. به بیان دیگر، در بازه‌های طولانی، اپیدمی‌های دارای قافیه و دلیل است و بیماری‌های انسان در طول تاریخ در دنیای قدیم و سپس در دنیای جدید دوره‌های تکاملی داشته است... ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb
🔖(ادامه پست قبل / بخش ۲) 📝...در این بین همه‌گیری‌های پیشامدرن ویرانگر بودند، چرا که جوامع پیشامدرن بیشتر در معرض مرگ و میر بودند. این جوامع فقیر بودند، افرادی که در این جوامع زندگی می‌کردند استعداد ابتلا به بیماری را داشتند، و زمینه‌های درمانی در آنها نیز کمتر بوده است. ولی در دنیای جدید کنترل بیماری‌های عفونی از ویژگی‌های بارز تجدد است. دانش، فن‌آوری و سیاست، بشریت را از ویرانی های مرگ و میر ناشی از اپیدمی تا حدی دور نگاه داشته است. علم كشاورزي و سياست‌هاي عمومي ميزان بروز و شدت قحطي را كاهش داده است. شاید به همین سبب باشد که تاکنون هیچ جامعه کاملاً مدرنی یک واقعه مرگ و میر از جنس مرگ سیاه را تجربه نکرده است، هرچند البته تضمینی برای جلوگیری از یک چنین واقعه‌ای در آینده هم وجود ندارد. نکته دیگر اینکه، از اواخر قرن نوزدهم ، بیماریهای عفونی جای خود را به اختلالات قلبی و عروقی و سرطانها بعنوان علل اصلی مرگ و میر داده‌اند. در اواخر سال 1900 ، بیشتر مرگ و میرها در ایالات متحده ناشی از بیماری عفونی بود که البته این روند به دلایل تغذیه بهتر ، بهداشت مناسب و مجموعه ای از واکسن ها و آنتی بیوتیک‌ها تغییر یافت. با این همه، حتی در جوامع بسیار پیشرفته ، نمی‌توان گفت كه بیماریهای عفونی کاملا كنترل یا تسخیر شده است... ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir