#درک_تمدنی
#مصائب_عاشورا
#مسائل_عاشورا
➖ افسوس که شیعه بیشتر بر #مصائب_عاشورا گریست و کمتر در #مسائل_عاشورا اندیشید. شیعه عاشورا را نگاه داشت، اما درست نشناساند...
هر قطرهای از اقیانوس عاشورا، یک شعور ناب قوی و یک محتوای ژرف غنی و یک مکتب آموزنده انسانی، و یک ترتیل خونبار آیات قرآنی، و یک سجده مترتم نورانی، و یک سیال حیات آفرین اخلاقی، و یک حماسه پویا در صیرورتهای بلند آهنگ بشری است...🏴
✍علامه محمدرضا حکیمی
📚قیام جاوید
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#مرور_تاریخ
#حوادث_کربلا
🏴سوم محرم الحرام
1⃣ نامه امام حسین علیه السّلام برای اهل کوفه
در این روز امام حسین علیه السّلام برای بزرگان کوفه نامه ای نوشتند و آن را به قیس بن مسهّر صیداوی دادند که به کوفه برساند. مأمورین در بین راه قیس را گرفتند، و پس از آنکه او بر ضد یزید و ابن زیاد سخن گفت، او را به شهادت رساندند.
📚 (قلائد النحور: ج محرم و صفر، ص 41)
۞ ۞ ۞
2⃣ ورود عمر بن سعد به کربلا
در این روز عمر بن سعد با شش هزار یا نه هزار سوار برای قتل پسر پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله وارد کربلا شد و در مقابل آن حضرت لشکرگاه ساخت و خیمه برافراخت. ورود ابن سعد به کربلا در روز چهارم هم نقل شده است.
📚 (قلائد النحور: ج محرم و صفر، ص 40. از مدینه تا مدینه: ص 343. معالی السبطین: ج 1، ص 301. فیض العلام: ص 143)
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#فراخوان_یادداشت
📌 «حــافظه تــــاریخـــی»
رسانه فکرت متناسب با پرونده اخیر خود از پژوهشگران و نویسندگان برای نگارش یادداشت رسانهای پیرامون موضوع «حافظه تاریخی ایرانیان» دعوت به عمل میآورد.
🟩 بررسی 8 محور کلیدی پیرامون طرح حافظه تاریخی؛
🔹یادداشتهای ارسالی باید حداکثر ۱۵۰۰ کلمه و حتیالامکان دارای ارجاعدهی مناسب باشند.
🔹حقالزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق اِشِل وزارت علوم پرداخت خواهد شد.
📩 مهلت ارسال آثار: آخر تیرماه ۱۴۰۳
🌐 لینک ارسال آثار: @Rasoul1414
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📲ویژه نامه #محرم منتشر شد.
🌷▪️ شب اول: مسلم بن عقیل
https://btid.org/fa/vmsh1
🌷▪️ شب دوم: ورود کاروان به کربلا
https://btid.org/fa/vmsh2
🌷▪️ شب سوم: حضرت رقیه
https://btid.org/fa/vmsh3
🌷▪️ شب چهارم: طفلان حضرت زینب
https://btid.org/fa/vmsh4
🌷▪️ شب پنجم: حضرت عبدالله بن حسن
https://btid.org/fa/vmsh5
🌷▪️ شب ششم: قاسم بن الحسن
https://btid.org/fa/vmsh6
🌷▪️ شب هفتم: علی اصغر
https://btid.org/fa/vmsh7
🌷▪️ شب هشتم: علی اکبر
https://btid.org/fa/vmsh8
🌷▪️ شب نهم: عباس بن علی
https://btid.org/fa/vmsh9
🌷▪️ شب دهم: عاشورای حسینی
https://btid.org/fa/vmsh10
🌷▪️ شب یازدهم: شام غریبان
https://btid.org/fa/vmsh11
🌷▪️ شب دوازدهم: امام سجاد
https://btid.org/fa/vmsh12
#کربلا_مستشرقان
🔺روایت شرقشناس انگلیسی از آرزوی مسلمانان برای تدفین در کربلا
🔹ویلیام کنت لافتوس، شرقشناس انگلیسی قرن نوزدهم، در سفرنامه خود، توصیفات جالب توجهی از اوضاع اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کربلا در این قرن ارائه داده است و میگوید: پیوسته جنازهها را برای دفن به کربلا میآوردند زیرا آرزوی دفن شدن در اینجا یعنی در خاکی که خون امام حسین(ع) با آن آمیخته شده، یکی از آرزوهای بزرگ مسلمانان و برتر از همه ارزشهاست.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#درک_تمدنی
#عاشورا
🖇 «عاشورا همواره نقطهی آغاز حرکتهای عظیم در تاریخ اسلام بوده است. عاشورا مشعل بزرگ زندگی و آزادگی است. در حرکت اخیر ملت ایران نیز از نیروی توفانگر عاشورا استفاده بسیار شد، لیکن سخن اصلی عاشورا، یعنی نماز و عدالت، چنانکه باید مطرح نگشت و اگر گاه گفته شد از حد حرف نگذشت. نماز توجه به بینیازهای خداست و عدالت توجه به نیازهای خلق خداست... ما نسبت به عاشورا مدیونیم؛ و ادای دین جز از راه تحققبخشی به اهداف عاشورا عملی نخواهد شد. »
✍ علامه محمدرضا حکیمی
📚قیام جاوید ، ص 133
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
13.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#درس_تاریخ
#حوادث_کربلا
🎥 روایت رهبر انقلاب از ماجرای گفتوگوی حضرت امام حسین و عمر سعد در کربلا
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#مرور_تاریخ
#حوادث_کربلا
🏴چهارم محرم الحرام :
🔰تحریک مردم به جنگ با امام حسین(ع) با فتوای شریح قاضی
🔸در روز چهارم ماه محرمالحرام سال 61 هجری قمری «ابن زیاد» با استناد به فتوایی که از «شریح قاضی» گرفته بود، مردم را به کشتن امام حسین (ع) تحریک کرد.
🔸در روز چهارم ماه محرمالحرام سال 61 هجری قمری «ابن زیاد» با استناد به فتوایی که از «شریح قاضی» گرفته بود، مردم را به کشتن امام حسین (ع) تحریک کرد.
🔸در این روز عبیدالله بن زیاد با استناد به فتوایی که از شریح قاضی گرفته بود، در مسجد کوفه خطبه خواند و مردم را به کشتن امام حسین (ع) تحریک و تحریص کرد.
🔸معروف است که شریح قاضی به دستور عبیدالله بن زیاد، فتوا داد که « چون حسین بن علی بر خلیفه وقت خروج کرده، دفع او بر مسلمانان واجب است».
◽به دنبال آن 13 هزار نفر در قالب 4 گروه که عبارت بودند از:
1⃣. شمر بن ذی الجوشن با چهار هزار نفر
2⃣. یزید بن رکاب کلبی با دو هزار نفر
3⃣. حصین بن نمیر با چهار هزار نفر
4⃣. مضایر بن رهینه مازنی با سه هزار نفر
◽به سپاه عمر بن سعد پیوستند. بهم پیوستن نیروهای فوق از این روز تا روز عاشورا بوده است
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
سياه_پوشي_در_سوگ_ائمه_نور_ع_030170094331.PDF
5.98M
#دانلود_رایگان
#کتاب
⚫️ نسخه PDF
🔺 کتاب «سیاهپوشی در سوگ ائمه نور (ع)»
✍ به خامه استاد مرحوم #علی_ابوالحسنی_منذر
💥 ریشههای تاریخی و مبانی فقهی سیاهپوشی در سیره اهل بیت (ع) |چاپ قدیم، سال ۱۳۷۵
🔰 اشاره: این کتاب علمی با انبوهی از اسناد تاریخی و حدیثی محکم، از مبانی سیاهپوشی در عزای اهل بیت (ع) به دفاع بر می خیزد و یک دور تاریخ عزاداری در اسلام را نشان می دهد. طبق تحقیقات استاد منذر، شایعاتی که سیاهپوشی در مصائب آل الله (ع) را از اساس، سنت بنی عباس قلمداد می کند، فاقد وزانت علمی است.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir