#در_گذر_تاریخ
🔻میدونستید ۲۸۶ سال پیش گرجستان، ارمنستان، آران، بحرین، پاکستان و افغانستان و مناطق شیعهنشین عربستان جزئی از خاک ایران بودن و نقشه ایران عزیزمون این شکلی بود؟!
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 historyonline.ir
#تمدن_اسلامی
#خواجه_نصیرالدین_طوسی
📌برج رادکان
📎این برج واقع در خراسان رضوی، تنها برجی قديميست که توانایی تعیین چهار فصل، سال کبیسه و آغاز نوروز را دارد. این برج اثر دانشمند بزرگ ایرانی، خواجه نصیرالدین طوسی می باشد!
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 historyonline.ir
6.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سلوک_تمدنی
📌 کنش گری تمدنی علامه طباطبایی
🎙علامه جوادی آملی
▪️ #علامه_طباطبایی نه تنها نگذاشت مکتب های وارداتی مادی گری از دو بلوک شرق و غرب به ایران بیاید،
بلکه کوشید با مصاحبه ها، با پیام، با نامه، با جوابِ سوال، با اعزام شاگردهای تربیت شده مکتبی، #فلسفه_اسلامی را به دو بلوک، مخصوصاً غرب برساند.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 historyonline.ir
15.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پرسمان_تاریخی
🏴 مروری بر مصائب فاطمیه:
تاریخ دقیق شورای سقیفه، غصب فدک، آتش زدن خانه حضرت زهرا ..
🎙 دکتر محمد رضا جباری
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 historyonline.ir
3.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تمدن_اسلام
📎هر چی از فرهنگ و تمدن ایران اسلامی بگیم، کم گفتیم...
🔸حیا و اعتماد متقابل، جزء لاینفک زندگی سنتی مردم ایران زمین بوده و هست.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 historyonline.ir
#در_گذر_تاریخ
📎تصویر مدرک تحصیلی،پایان دوره ابتدایی در زمان شاه با امضاء وزیر
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 historyonline.ir
#هفته_کتاب
#تخفیف_کتاب
📎فرهیخته ارجمند
ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و گرامیداشت سالروز تاسیس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، از تاریخ 24 آبان ماه لغایت 1 آذرماه کلیه آثار این مجموعه با 20 تا 40 درصد تخفیف به صورت حضوری و اینترنتی عرضه می گردد.
📌کدتخفیف: AstanOFF1404
📌سایت آستان کتاب www.astanbook.ir
📌تلفن 05132230803
#اطلاع_رسانی
#کارگاه_آموزشی
#نگارش_مقاله_علمی_پژوهشی
📌کارگاه آموزشی «روش نگارش مقاله علمی - پژوهشی(مرحله اول)» اختصاصی دانشجویان دکتری رشته مدرسی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی برگزار میگردد.
🎙مدرس کارگاه:
دکتر سید ضیاء الدین میرمحمدی
📌تذکرات:
۱. همراه داشتن یک مقاله نوشته شده توسط دانشجو در کارگاه الزامی است.
۲. حضور در کارگاه برای دانشجویان دکتری ورودی ۱۴۰۳ این رشته #الزامی است.
۳. در پایان دوره به مخاطبین #گواهی شرکت در کارگاه اعطا خواهد شد.
۴. نحوه برگزاری فقط به صورت #حضوری می باشد.
۵. به بزرگوارانی که بیش از سی دقیقه تأخیر داشته باشند گواهی تعلق نمی گیرد.
۶. در صورت داشتن هر گونه سؤال با شماره تلفن ۳۲۱۱۰۲۰۱ ـ ۰۲۵ جناب آقای مهربخش تماس بگیرید.
🗓 زمان: چهارشنبه ۲۸ آبان ماه، از ساعت ۱۴ تا ۱۸
🏢مکان: دانشگاه معارف اسلامی، طبقه ۴، سالن امام رضا(علیهالسلام).
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 historyonline.ir
📢 مؤسسۀ مطالعات امامیه با همکاری مؤسسۀ باستانشناسی دانشگاه تهران و کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران برگزار میکند:
🔻نمایشگاه «ایران و ایمان: سکههای شیعی ایران پیشاصفوی»🔻
🗓 آیین گشایش:
شنبه 1 آذر ۱۴۰۴ – ساعت 10
🗣 سخنرانان افتتاحیه:
🎙دکتر حمیدرضا آذرینیا
🎙حسین محسنی (دانشجوی دکتری تاریخ اسلام، دانشگاه تربیت مدرس)
🕐 زمان بازدید:
1 آذر تا ۸ دی ۱۴۰۴ – ساعت ۸ تا ۱۴
🏛 نشانی:
کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران، طبقه همکف، اتاق شورا
💻 لینک پخش زندۀ سخنرانیها
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 historyonline.ir
#سلوک_تمدنی
🔻امامِ کتابخوان
(نگاهی کوتاه به سیرهی کتابخوانی «امام خامنهای» به مناسبت هفتهی کتاب و کتابخوانی)
🔸واقعاً حیرتانگیز است این میزان مطالعه از رهبری هشتاد و چند ساله با آن همه از مشغولیتهای ملی و منطقهای و جهانی و تمدنی!
حیرتانگیزتر اما کیفیت مطالعات ایشان است که بخشی کوتاه از آن تقدیمتان:
📌۱) خوبخوانی؛
خواندن کتب ارزشمند و دستاول از نویسندگان زبردست در علوم مختلف از مهمترین ویژگیهای مطالعاتی «آقا»ست.
📌۲) بهروزخوانی؛
دکتر موسی نجفی با تعجب از «آقا» پرسید: «شما کتاب «صلحی که همهی صلحها را بر باد داد» خواندهاید؟!»
و این در حالی بود که کتاب تازه از چاپ بیرون آمده بود!
«پنجرههای تشنه» آقای قزلی ۱۶ اردیبهشت ۹۳ چاپ شد و «آقا» ۲۸ اردیبهشت ۹۳ بر آن تقریظ زدند!
📌۳) دقیقخوانی؛
گلعلی بابائی میگفت: «آقا» هر روز مطالعهی دفاع مقدس دارند[تا جایی که] میفرمایند: «آن صفحهی کتاب قابلیت فیلم دارد!»
📌۴) مداوم خوانی؛
«در منزل من همهی افراد هرشب در حال مطالعه خوابشان میبرد؛ خود من هم همینطورم!»
📌۵) متعددخوانی؛
شاید هیچ رشتهای از علوم پیدا نشود که «آقا» در آن مطالعه نداشته باشند!
📌۶) فعالخوانی؛
بیان ایرادات کتابها و نوشتن تقریظ بر بهترینها، شیوهی فعال و ثابت «آقا» در مطالعه است.
📌۷) جمعخوانی؛
«فرهنگ جبهه را تا آخر خواندم، دیدم کافی نیست؛ به خانواده گفتم همه بنشینید این کتاب را بخوانید.»
«آقا» درمورد کتاب دیگری فرمودند: «در جمع خانواده جاهایی از کتاب را خود من بازکردم و خواندم!»
📌۸) کوتاه خوانی
«بنده دورههای بیست و چند جلدی کتابها را در همین فاصلههای ده دقیقه، بیست دقیقه، یکربع ساعت خواندهام!»
📌۹) تندخوانی؛
قبل انقلاب «آقا» رمانهای کرایهای را یکشبه تمام میکردهاند! یعنی مهارت تندخوانی را از همان اوان جوانی فراگرفتهاند!
📌۱۰) عمیقخوانی؛
سپردن مطالب فراوان کتابها به حافظه و یادآوری آنها در بزنگاههایی که نیازمند آنانی، نتیجهی عمیقخوانی است.
📎در تاریخ چندهزارسالهی ایران بزرگ، رهبری اینچنین پیدا نمیشود که علیرغم سیرهی فوقالعاده در کتابخوانی، تا این میزان دغدغهی کتابخوانشدن امتش را داشته باشد.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 historyonline.ir
#معرفی_کتاب
#مستشرقان
#تاریخ_اسلام
📌 معرفی کتاب «جانشینی حضرت محمد ص»
✍ مائده کشوردوست (دانشجوی کارشناسی ارشد مدرسی تاریخ و تمدن اسلامی)
📎کتاب: " جانشینی حضرت محمد؛ پژوهشی در خلافت نخستین" اثر برجسته: ویلفرد مادلونگ، اسلامشناس آلمانی است که با ترجمه احمد نمایی، محمدجواد مهدوی و حیدررضا ضابط به فارسی منتشر شده است.
🔹 این کتاب با رویکردی تحلیلی و انتقادی به مسئله حساس جانشینی پیامبر اعظم (ص) میپردازد و با بهرهگیری از منابع تاریخی معتبر، تصویری دقیق از تحولات سیاسی و اجتماعی صدر اسلام ارائه میدهد. مادلونگ برخلاف بسیاری از مستشرقان، تلاش کرده است تا با نگاهی مستند و منصفانه، جایگاه علی بن ابیطالب (ع) و دیگر خلفای نخستین را بررسی کند. او نشان میدهد که چگونه رقابتهای قبیلهای، منافع سیاسی و برداشتهای متفاوت از سنت پیامبر(ص)، مسیر خلافت را شکل دادهاند.
🔹 نقاط قوت کتاب:
۱. دقت علمی،
۲. استفاده از منابع معتبر،
۳. نگاه انتقادی و بیطرفانه به تاریخ خلافت.
🔹 نقدهای وارد بر کتاب:
۱. استفاده محدود از منابع شیعی و بیتوجهی به روایات صریح امامت.
۲. تمرکز شدید بر جنبههای سیاسی و تاریخی، در نتیجه کمرنگ شدن ابعاد فرهنگی و معنوی.
۳. نادیده گرفتن یا تضعیف دلالت برخی آیات و روایات (مانند آیه ولایت و حدیث غدیر).
-
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 historyonline.ir
✍️انجمن مطالعات تمدنی حوزه علمیه با همکاری انجمن مطالعات غرب شناسی و اداره کل پژوهش دانشگاه باقرالعلوم ع برگزار میکند:
🏢 نشست علمی:
🔺"بررسی مواجهه تمدنی با بیانیه یکصد سالگی حوزه"
🔸عناوین ارائه اساتید محترم به شرح ذیل میباشد:
۱. دکتر احمد آکوچکیان:
"رهسپاری به تاریخیت تمدن آفرین و در این راستا بازخوانی بیانیۀ یکصدسالگی حوزه"
۲. دکتر محسن الویری:
"نظام موضوعات تمدنی بیانیه حوزه پیشرو و سرآمد"
۳. دکتر علی الهی تبار:
"حوزههای علمیه شیعه به مثابه پیشران معرفتی تمدن نوین اسلامی"
۴. دکتر حبیب الله بابایی:
"حوزه و جهانی سازی اسلام"
۵. دکتر علیرضا پیروزمند:
" حوزه پیشرو وحکم رانی اسلامی"
۶. دکترمحمدحسین دانش کیا:
"حوزه و نقش آن در گذر از مرحله دولت اسلامی"
۷. دکتر امیرمحسن عرفان:
"حوزه پيشرو و سرآمد و سیاست گذاری در مقیاس تمدنی"
۸. دکتر سیدضیاء الدین میرمحمدی:
"جایگاه حوزه سرآمد در فرآیند تمدن نوین اسلامی"
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 historyonline.ir