2. به رغم این که حدیث کساء در کتاب المنتخب، بدون سند بوده، در نقلى که در حاشیه کتاب «عوالم العلوم» آمد، به صورت مسند ذکر گردیده است. [19] ولی این ذکر سند دارای اشکالاتی است:
یک. با فرض این که شیخ عبداللَّه بن نوراللَّه بحرانى این سند را در حاشیه عوالم نوشته باشد، بر اساس چه ملاک و معیارى تشخیص داده است که آنچه مشاهده نموده، همان خط سید هاشم بحرانى باشد؟
دو. سند از ناحیه برخى راویان مانند «قاسم بن یحیى» مشکل داشته و معتبر نیست. [20]
سه. با این که سید هاشم بحرانى در دو کتاب خود به نام هاى «تفسیر البرهان» و «غایة المرام» اهتمام خاصّى به جمع آورى احادیث دارد [نه تصحیح احادیث]، چرا دلیل این حدیث را در آنها ذکر ننموده است؟!
چهار. محدّثان بزرگى مانند شیخ کلینى، شیخ طوسى، شیخ مفید و... که در سلسله سند وجود دارند، هیچ کدام این حدیث را در کتاب هاى خود ذکر نکردهاند!
در نتیجه، حدیثى که در برخى منابع به فاطمه زهرا (ع) نسبت داده مى شود، نمى تواند معتبر باشد، به ویژه، متن حدیث با سایر متن هاى معتبر، متفاوت است؛ گر چه با چشم پوشى از اشکال در سند و متن آن، برخی از مطالبی که در این حدیث آمده، در باره مقام اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ذکر است و از این جهت با سایر روایات، بلکه آیات قرآن کریم منافاتی ندارد.
د. زمان نزول آیه تطهیر
نزول آیه تطهیر و داستان کساء در ماه ذی الحجه بوده است، امّا این که دقیقاً در چه روزی از این ماه بوده، چیزی در منابع اسلامی یافت نشد، ولی این قطعی است که نزول آیه تطهیر و داستان کساء پیش از روز مباهله بود، و در باره روز تحقق مباهله دیدگاه های مختلفی نقل شده [21] که مشهور میان دانشمندان، این است که 25 ماه ذى الحجّه، روز مباهله است.
[1] . مانند: علامه حلّی، حسن بن یوسف، نهج الحقّ و کشف الصدق، ص 228 و 229، دارالکتاب اللبنانی، بیروت، چاپ اول، 1982م؛ بحرانی اصفهانی، عبدالله بن نورالله، عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال (مستدرک سیدة النساء إلی الإمام الجواد)، محقق و مصحح: موحد ابطحی اصفهانی، محمدباقر، ج 11، قسم 2، فاطمه (س)، ص 930 – 934، مؤسسة الإمام المهدى (عج)، قم، چاپ اول، 1413ق؛ مظفر نجفى، محمد حسن، دلائل الصدق لنهج الحق، ج 6، ص 251، مؤسسة آل البیت (ع)، قم، چاپ اول، 1422ق؛ ابن طاووس، على بن موسى، الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف، محقق و مصحح: عاشور، على، ج 1، ص 113، نشر خیام، چاپ اول، 1400ق؛ مجلسى، محمد باقر، بحارالانوار، ج 25، ص 237 – 240، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق.
. [2] مانند: احمد بن حنبل، مسند، باب بدایة مسند عبدالله بن العباس و باب حدیث واثلة بن الاسقع؛ سنن الترمذی، باب «من سورة الاحزاب»؛ آلوسى، سید محمود، روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم، تحقیق: عبدالبارى عطیة، على، ج 11، ص 195، دارالکتب العلمیة، بیروت، چاپ اول، 1415ق؛ حسکانى، حاکم، شواهد التنزیل لقواعد التفضیل، ج2، ص17، نشر مؤسسه طبع و نشر، تهران، 1411 ق.
[3] . حمیری، عبد الله بن جعفر، قرب الإسناد، ص 129، مؤسسه آل البیت (ع)، قم، چاپ اول، 1413ق؛ کلینى، محمد بن یعقوب، کافی، محقق و مصحح: غفارى على اکبر ؛ آخوندى، محمد، ج 8، ص 93، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.
[4] . شوشترى، نور الله بن شریف الدین، الصوارم المُهرقة فی نقد الصواعق المُحرقة، بخش الصوارم المهرقة، ص 146، مطبة النهضة، تهران، چاپ اول، 1367ق؛ دلائل الصدق لنهج الحق، ج 5، ص 372.
[5] . ر.ک: نمایه «اهل بیت»، سؤال 829 (سایت: 898) .
[6] . احزاب، 33 : «خداوند فقط مىخواهد پلیدى و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملًا شما را پاک سازد».
[7] . طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 16، ص 311، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، 1417 ق.
[8] . همان؛ امینى، ابراهیم، بررسى مسایل کلى امامت، ص 192 و 193، مؤسسه بوستان کتاب، قم، چاپ چهارم، 1386ش.
[9] . «وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا اَخى و یا وَصِیّى وَ خَلیفَتى، وَ صاحِبَ لِوائى»؛ عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال، ج 11، قسم 2، فاطمه (س)، ص 932.
[10] . همان.
[11] . نجم، 3 و 4: «و هرگز از روى هوى و هوس سخن نمى گوید، آنچه مى گوید چیزى جز وحى که بر او نازل شده، نیست».
[12] . منتهی الآمال، ج 2، ص 1018.
[13] . «اللَّهُمَ هَؤُلَاءِ أَهْلُ بَیْتِی وَ خَاصَّتِی فَأَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهِّرْهُمْ تَطْهِیراً».
[14] . بحارالانوار، ج 35، ص 224.
[15] . شیخ طوسى، محمد بن الحسن، الأمالی، ص 251،دار الثقافة، قم، چاپ اول، 1414ق؛ روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم، ج 8، ص 592.
[16] . «عَصَمَکُمُ اللَّهُ مِنَ الزَّلَلِ وَ آمَنَکُمْ مِنَ الْفِتَنِ وَ طَهَّرَکُمْ مِنَ الدَّنَسِ وَ أَذْهَبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ طَهَّرَکُمْ تَطْهِیراً»؛ شیخ صدوق، محمد بن علی، من لایحضره الفقیه،محقق و مصحح: غفارى، على اکبر، ج 2، ص 611، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ دوم، 1413ق.
[17] . مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج 17، ص 297 و 298 ، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374 ش.
[18] . شیخ عباس قمى، منتهی الآمال، ج 2، ص 1018، نشر دلیل ما، قم، چاپ اول، 1379ش.
[19] . عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال، ج 11، قسم 2، فاطمه (س)، ص 930 و 931:«رأیت بخطّ الشیخ الجلیل السید هاشم، عن شیخه السیّد ماجد البحرانى، عن...، عن علىّ بن ابراهیم، [عن ابیه ابراهیم] بن هاشم، عن أحمد بن محمّد بن أبى نصر البزنطى، عن قاسم بن یحیى الجلاء الکوفى، عن...، عن جابر بن عبداللَّه الأنصارى، عن فاطمة الزهرا (ع)، بنت رسول اللَّه (ص)، قال: سمعت فاطمة، انها قالت: دخل علىّ أبى رسول اللَّه (ص) فی بعض الایّام، فقال: السلام علیک یا فاطمة ...».
[20] . برخی «قاسم بن یحیی»، را ضعیف دانسته و او را توثیق نکرده اند؛ هر چند این شخص در سند برخی از روایات در کتاب «کامل الزیارات» وجود دارد، ولی این یک توثیق عامّی است که تردید و شک را درباره او برطرف نمی کند؛ ر.ک: حائری یزدى، مرتضى بن عبد الکریم، خلل الصلاة و أحکامه، ص 215، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1420ق؛ شهید صدر، سید محمدباقر، بحوث فی شرح العروة الوثقی، محقق و مصحح: هاشمی، سید محمود، ج 4، ص 349، نشر مجمع الشهید آیة الله الصدر العلمی، قم، چاپ دوم، 1408ق؛ امام خمینی، سید روح الله، المکاسب المحرّمة، ج 1، ص 267، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى (قدس سرّه)، قم، چاپ اول، 1415ق؛ فاضل لنکرانی، محمد، تفصیل الشریعة فی شرح تحریرالوسیلة- القضاء و
الشهادات، محقق و مصحح: واثقى، حسین و مقدادی، محمد مهدى، ص 529، مرکز فقهى ائمه اطهار (ع)، قم، چاپ اول، 1420ق؛حلّی، حسن بن علی بن داود، رجال ابن داود، ص 494، انتشارات دانشگاه تهران، 1383ق؛ علامه حلّی، حسن بن یوسف بن مطهر، خلاصة الاقوال فی معرفة أحوال الرجال، ص 248، منشورات المطبعة الحیدریة، نجف اشرف، چاپ دوم، 1381ق.
[21] . مانند این که شیخ مفید روز 24 ماه ذی الحجة را روز مباهله می داند،(شیخ مفید، مسار الشیعة، ص 41، نشر کنگره شیخ مفید، قم، چاپ اول، 1413ق)؛ شیخ طوسی نیز روز 24 از این ماه را روز مباهله دانسته و دعایی را در این زمینه نقل می نماید، (شیخ طوسی، محمد بن حسن، مصباح المتهجد، ج 2، ص 759، مؤسسة فقه الشیعة، بیروت، چاپ اول، 1411ق)؛ همچنین برای بحث تحلیلی در زمینه این مسئله ر.ک به: سبحانی، جعفر، فروغ ابدیت، ص 911 – 919، نشر بوستان کتاب، قم، چاپ بیست و یکم، 1385ش.
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین (ع)
۱) روزى را زیاد مى كند.
۲) عمر را طولانى مى كند.
۳) خطرات را دفع مى كند.
۴) گناهان گذشته و آینده را مى آمرزد.
۵) مى تواند پنجاه نفر را شفاعت كند.
۶) حاجت او كنار قبر مستجاب است .
۷) ملائكه براى زوار دعا مى كنند.
۸) نام او را در اعلى علیین مى نویسند.
۹) هنگام خروج از خانه از گناه خارج مى شود.
۱۰) ثواب هزار حج مقبول دارد.
۱۱) ملائكه مأمور حفظ او و مالش هستند تا برگردد.
۱۲) روز قیامت خداوند بهترین حافظ اوست .
۱۳) در قدم اول آمرزیده و در قدمهاى بعدى شیعه، امام را مقرب درگاه خدا مى داند
و با توسل به او قربى به خداوند پیدا مى كند، همانطور كه خودش در قرآن مجید فرمود:
«به سوى او وسیله بگیرید» امام را وسیله الهى مى داند.
زیرا توسل و شفاعت، بُعدى از ابعاد زیارت است
كه زائر از این طریق خود را به درگاه الهى نزدیك مى كند
تقدیس مى شود.
۱۴) به هر درهمى ده هزار درهم در دنیا و آخرت به او عوض مى دهند.
۱۵) در قیامت همه آرزو مى كنند از زوار آن امام حسین علیه السلام باشند.
۱۶) زوار امام حسین علیه السلام بر سفره هاى نور هستند در قیامت .
۱۷) زوار امام حسین علیه السلام در جوار
پیامبر خدا و امام على و حضرت فاطمه علیهم السلام هستند.
۱۸) زوار امام حسین علیه السلام چهل سال قبل از دیگران به بهشت داخل مى شوند.
۱۹) خداوند مهمات دنیوى زائر را بر آورده مى كند.
۲۰) زائر امام حسین علیه السلام شهید مى میرد.
۲۱) ثواب دو ماه اعتكاف و روزه در مسجدالحرام را دارد.
۲۲) زیارت هر ماه امام حسین علیه السلام ثواب هزار شهید دارد.
۲۳) هر یك قدم كه با پاى پیاده بردارد موجب هزار حسنه
و آمرزش هزار گناه و بالا رفتن هزار درجه ، براى زائر مىشود.
۲۴) هر قدم كه پیاده بردارد ثواب آزاد كردن یك بنده از فرزندان اسماعیل دارد.
۲۵) هر یك روز اقامت نزد حضرت معادل هزار ماه است .
۲۶) هر قدم كه مى گذارد ثواب یك حج و هر قدم كه بر مى دارد ثواب یك عمره دارد،
به شرط آنكه بخاطر ریا و شنیدن مردم و بیهوده نباشد.
۲۷) زیارت سیدالشهداء علیه السلام ثواب هزار شهید از شهداى بدر دارد.
۲۸) زیارت سیدالشهداء علیه السلام ثواب هزار صدقه مقبوله دارد.
۲۹) و ثواب هزار روزه دار به زائر مى دهند.
۳۰) و ثواب هزار بنده آزاد كردن دارد.
۳۱) زائر امام حسین علیه السلام اگر از اشقیاء باشد، جزء سعادتمندان نوشته مى شود.
۳۲) ثواب آماده كردن هزار اسب با زین و لجام در راه خدا دارد.
۳۳) زیارت امام حسین علیه السلام، زیارت خداست .
۳۴) ثواب هزار جنگ همراه با پیامبر مرسل یا امام عادل دارد.
۳۵) ثواب زیارت امام حسین علیه السلام قابل شمارش نیست .
۳۶) زیارت حضرت در عرفه ثواب یك میلیون حج و یك میلیون عمره دارد.
۳۷) زیارت امام حسین علیه السلام بهترین عمل است .
۳۸) خداوند به زائر امام حسین علیه السلام مباهات مى كند.
۳۹) پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام براى او دعا مى كنند.
۴۰) پیامبر صلی الله علیه و آله و ملائكه در قیامت با زائر مصافحه مى كنند
و با امام حسین علیه السلام محشور مىشود.
منبع: جلد دهم كتاب شریف وسائل الشیعة
اللهم صل علی محمدوآل محمد وعجل فرجهم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️عواقب وحشتناک تمسخر کردن و نیش زدن !
#نهج_البلاغه
▫️اللسان سَبُع، إن خُلّى عنه عَقر.
🟤زبان، درنده اى است كه اگر رها شود زخم زند.
📘#حکمت_60
🎙حجت الاسلام والمسلمین استاد #قرائتی
❣#سلام_امام_زمانم❣
🔅 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ اللَّهِ فِي خَلْقِهِ...
🌱سلام بر تو ای چشم بینای پروردگار...
که همه عالم در نظر توست و نظر همه عالم به سوی تو....
📚زیارت امام زمان عجل الله در روزجمعه_مفاتیح الجنان
#اللهمعجللولیکالفرج
زیارت+عاشورا+با+صدای+علی+فانی.mp3
28.44M
#جهاد_تبیین
🎵زیارت عاشورا صوتی
🔸با نوای دلنشین علی فانی
🌹در ثواب نشر سهیم باشیم🌹
نشدکهزائرِکربلاشوم،باشد ..
دلمخوشاستمیانِدلمحرمدارم !💔'
5.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#جهاد_تبیین
🌷 تشکر ویژه از شبکه ی سه بابت این تبلیغ مهم
⛔️ حکم #کاشت_ناخن برای آدمی که ناخن میذاره و آرایشگری که این کار رو انجام میده....
🌷 حتما ببینید و برای همه دوستان صمیمی واقوام خودتان بفرستید
🌹در ثواب نشر سهیم باشیم🌹
👇
🍃✨⚘🍃⚘﷽⚘🍃⚘✨🍃
✿↶ #حـــسآرامـــشنـــــابــــــ ↷✿
❀✵نـیــایـــش بــا خــ♡ــدا✵❀
🌸 خـدایا
امروز تمام نا امیدیام را
پشت در میگذارم و به سمت تو میآیم
🌸 خـدای من
گاهی چقدر از تو دور میشوم
از توئی که حتی در سخت ترین لحظات
به دادم رسیدی و من با تو عهد بستم
تا جز به راه خودت راه دیگری نروم
اما باز هم من ماندهام و عهدهایی که
یک به یک شکستم
اما امروز میخواهم
«یا غافِرَ الخَطیئاتْ» صدایت بزنم
و بخواهم ببخشی گناهانم را
که فقط تو «غَفّارَالذُنوبْ» هستی
🌸 خـدایا
با من حرف بزن
از زیباترین شعر هستی بگو
با من سخن بگو
از بهشت، از دلخوشی
از سعادت، لبخند و امید
با من از راز و نیازی مه آلود بگو
🌸 خـدایا
درکم رو قدری بالا ببر
که به زبانی که سخن میگویی بدانم
و به گویشی که میگویی بفهمم
《تُدْرِكُهُ الأَبْصَارُ وَ هُوَ یُدْرِکُ الأَبْصَارَ
وَ هُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ》
◽️او را هیچ چشمی درک ننماید
◽️و او همه بینندگان را مشاهده میکند
◽️و او لطیف و نامرئی و به همه چیز خلق
آگاه است
📖 سوره انعام، آیه ۹۹
✧✾════✾✰✾════✾✧