eitaa logo
🌺انس با قرآن کریم🌺۱۴۰۰/۱/۲۶
70 دنبال‌کننده
7هزار عکس
2.9هزار ویدیو
96 فایل
💖هرروزبرنامه ای برای قرآن خوندن داشته باشیم💖 🌟خانه ای که در آن قران کریم تلاوت شود🌟 🌟1ملائکه مهمان آن خانه شوند 🌟2شیاطین از انجا دور باشند 🌟3خیرو برکت فراوان باشد 🌟4اهل آن خانه از تنگدستی و ناخوشنودی دور باشند ✔سراج الشیعه ص 262 📚قران بخوانیم📚
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَإِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فِی الْبَحْرِ ضَلَّ مَنْ تَدْعُونَ إِلَّا إِيَّاهُ ۖ فَلَمَّا نَجَّاكُمْ إِلَى الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ ۚ وَكَانَ الْإِنْسَانُ كَفُورًا{۶۷} و هرگاه در دريا به شما محنت و رنج رسد هر كه را جز خداوند مى‌خوانيد، محو و گم مى‌شود پس چون شما را نجات دهد و به خشكى رساند از او رو مى‌گردانيد و انسان بسيار ناسپاس است(۶۷) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ يكى از دلايل فطرى بودن توحيد اين است كه انسان در حالت درماندگى و نااميدى از همه وسايل مادّى، متوجّه یک نقطه غيبى مى‌شود كه او را نجات دهد شخصى منكر خدا از امام صادق عليه السلام دليلى بر اثبات خدا مى‌خواست حضرت پرسيد: آيا تاكنون سوار كشتى شده‌اى كه دچار حادثه شود؟ گفت: آرى، یک بار در سفرى دريائی كشتى ما متلاشى شد و من بر تخته پاره‌اى سوار شدم امام پرسيد: آيا در آن هنگام دل تو متوجّه قدرتى بود كه تو را نجات دهد؟ گفت: آرى فرمود: همان قدرت غيبى خداست ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ ايمان و توبه موسمى و موضعى ارزشى ندارد «مَسَّكُمُ الضُّرُّ» ⓶ در گرداب خطر انسان يكتاپرست مى‌شود «إِلَّا إِيَّاهُ» و نارسائی همه اسباب ظاهرى و پندارى روشن مى‌گردد «ضَلَّ مَنْ تَدْعُونَ» ⓷ فاصله گرفتن از وسايل مادّى عامل درک بهتر حقايق است «مَسَّكُمُ الضُّرُّ فِی الْبَحْرِ ضَلَّ مَنْ تَدْعُونَ إِلَّا إِيَّاهُ» ⓸ جز خداوند هر معبودى محو و نابود مى‌شود «ضَلَّ مَنْ تَدْعُونَ إِلَّا إِيَّاهُ» ⓹ دعاى خالصانه مستجاب مى‌شود «إِلَّا إِيَّاهُ فَلَمَّا نَجَّاكُمْ» ⓺ آسايش عامل غفلت است «نَجَّاكُمْ إِلَى الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ» ⓻ جاذبه‌هاى دنيا به قدرى دلفريب است كه انسان پس از ساعتى نجات از مهلكه همه چيز را فراموش مى‌كند «فَلَمَّا نَجَّاكُمْ‌ ... أَعْرَضْتُمْ‌» ⓼ فراموش كردن خداوند پس از نجات جلوه روشن كفران است «وَ كانَ الْإِنْسانُ كَفُوراً» ↲تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨أَفَأَمِنْتُمْ أَنْ يَخْسِفَ بِكُمْ جَانِبَ الْبَرِّ أَوْ يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حَاصِبًا ثُمَّ لَا تَجِدُوا لَكُمْ وَكِيلًا{۶۸} پس آيا ايمن شده‌ايد از این که شما را در ناحیه خشكى (چبه قهر خود فرو برد يا باران ريگ بر شما بباراند سپس نگهبانى براى خود نيابيد؟(۶۸) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ هلاكت اقوام پيشين به گونه‌هاى متفاوت بوده است خداوند برخى متجاوزان و دشمنان را در زمين فرو برد بعضى را در دريا غرق كرد بعضى را سنگباران و با صاعقه آسمانى نابود كرد پس دست خداوند براى هلاكت كفّار باز است اگر امروز شما را از دريا به سلامت به ساحل رساند گمان نكنيد راهى براى تنبيه شما نيست يا ديگر عذاب نمى‌شويد ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ به نعمت‌هاى الهى مغرور نشويم «نَجَّاكُمْ‌ ... أَ فَأَمِنْتُمْ‌» نجات از یک حادثه نشانه نجات ابدى نيست شايد در وقتى ديگر يا نقطه‌اى ديگر دچار مصيبت شويم ⓶ احساس امنيّت از عقوبت زمینه ساز غفلت و تجاوز است «أَ فَأَمِنْتُمْ» ⓷ انسان در هر لحظه و هر جا كه باشد در دست قدرت خداست و خشكى و دريا براى قهر خدا فرق نمى‌كند «يَخْسِفَ بِكُمْ جانِبَ الْبَرِّ» ⓸ در برابر قهر خدا هيچ قدرت و تكيه‌گاهى نيست «ثُمَّ لا تَجِدُوا لَكُمْ وَكِيلًا» ↲تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨أَمْ أَمِنْتُمْ أَنْ يُعِيدَكُمْ فِيهِ تَارَةً أُخْرَىٰ فَيُرْسِلَ عَلَيْكُمْ قَاصِفًا مِنَ الرِّيحِ فَيُغْرِقَكُمْ بِمَا كَفَرْتُمْ ۙ ثُمَّ لَا تَجِدُوا لَكُمْ عَلَيْنَا بِهِ تَبِيعًا{۶۹} يا اينكه ايمن شده‌ايد از اينكه خداوند دوباره شما را به دريا ببرد و طوفانى شكننده بر شما بفرستد پس شما را به خاطر كفرتان غرق كند آنگاه براى خودتان هيچ دادخواه و پيجوئی در برابر قهر ما نيابيد!؟(۶۹) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «حاصب» به طوفان در خشكى و «قاصف» به طوفان دريائى گفته مى‌شود «تبيع» از كلمه «تبع» به كسى كه خون بها و انتقام را پيگيرى و دادخواهى كند گفته مى‌شود ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ به آرامش‌هاى موقّت مغرور نشويم خطر هميشه در كمين است «أَمِنْتُمْ أَنْ يُعِيدَكُمْ فِيهِ تارَةً أُخْرى‌» با نجات از مهلكه‌اى خطر براى هميشه رفع نشده است ⓶ كيفر برخى ناسپاسى‌ها در همين دنياست «فَيُغْرِقَكُمْ بِما كَفَرْتُمْ» ⓷ غفلت از خدا پس از نجات نمونه‌اى از كفر و كفران است «بِما كَفَرْتُمْ» ⓸ عامل هلاكت و بدبختى انسان گرايش او به كفر و عملكرد خود اوست «فَيُغْرِقَكُمْ بِما كَفَرْتُمْ» ⓹ هيچ قدرتى نمى‌تواند در برابر خداوند قرار گيرد و خداوند در برابر هيچ كس مسئول نيست «لا تَجِدُوا لَكُمْ عَلَيْنا بِهِ تَبِيعاً» ↲تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَ رَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا{۷۰} و همانا فرزندان آدم را گرامى داشتيم و آنان را در خشكى و دريا بر مركب‌ها حمل كرديم و چيزهاى پاكيزه روزیشان داديم و آنان را بر بسيارى از آفريده‌هاى خود برترى كامل داديم(۷۰) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ کرامت گاهى كرامت معنوى و اكتسابى و نزد خداست مثل كرامتى كه خاصّ اهل تقواست «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ» ↲سوره حجرات، آیه ۱۳ و گاهى كرامت در آفرينش است نظير «أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ» كه در خلقت انسان آمده است ↲سوره تین، آیه ۵ مراد از «كَرَّمْنا» در اين آيه احتمالًا وجه دوّم باشد كرامت‌ انسان هم در خلقت و هوش و عقل و استعداد است، و هم در دارا بودن قانون آسمانى و رهبرى معصوم و مسجود فرشتگان واقع شدن ⬅️ انسان برتر از فرشته است زيرا: ◽️الف: انسان مسجود فرشتگان است ◽️ب: فرشته عقل محض است و شهوت ندارد و از اين رو كمالش به ارزش كمال انسان نيست هر كه عقلش را بر شهوتش غلبه دهد برتر از فرشته است ◽️ج: در شب معراج جبرئيل به پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله گفت: تو امام باش تا به تو اقتدا كنم زيرا خداوند شما را بر ما برترى داده است ↲تفسیر نورالثقلین ⬅️ با آنكه خداوند بشر را بر همه موجودات حتّى فرشتگان برترى داد «فَضَّلْناهُمْ عَلى‌ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا» ولى سوء انتخاب و عمل ناپسند انسان او را به پست‌ترين درجه‌ «أَسْفَلَ سافِلِينَ» ↲سوره تین، آیه ۵ و به مرتبه حيوانات و پست‌تر از آن پائین مى‌آورد «كَمَثَلِ الْحِمارِ» ↲سوره جمعه، آیه ۵ «كَمَثَلِ الْكَلْبِ» ↲سوره اعراف، آیه ۱۷۶ «كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ» ↲سوره اعراف، آیه ۱۷۹ «كَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ» ↲سوره بقره، آیه ۷۴ ⬅️ در آيه براى انسان هم كرامت مطرح است هم فضيلت «كَرَّمْنا فضلنا» شايد تفاوت اين دو عبارت باشد از: ◽️الف: كرامت امتيازى است كه در ديگران نيست امّا فضيلت امتيازى است كه در ديگران نيز هست ◽️ب: كرامت اشاره به نعمت‌هاى خدادادى در وجود انسان است بدون تلاش ولى فضيلت اشاره به نعمت‌هائی است كه با تلاش خود انسان همراه با توفيق الهى بدست آمده است ◽️ج: كرامت مربوط به نعمت‌هاى مادّى است ولى فضيلت مربوط به نعمت‌هاى معنوى است سفر يكى از لوازم زندگى بشر براى رفع نيازها و كسب تجربه‌هاست كه خداوند اسباب آن را در خشكى و دريا در اختيار بشر قرار داده و آن را به عنوان يكى از نعمت‌هاى خود برشمرده است به گفته بعضى مفسّران «حمل در خشكى و دريا» اشاره به تسخير تمام قواى زمينى و دريايى به دست بشر است نه فقط سوار شدن بر كشتى و الاغ و مانند آن ⬅️ «طيبات»، اقسامى دارد: حيات طيّبه، ذرّیه طيّبه و رزق طيّب و امام باقر عليه السلام مى‌فرمايد: رزقِ طيّب همان علم مفيد است ↲تفسير كنزالدقائق ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ توجّه انسان به مقام و كرامت خود سبب شكر و دورى از كفران است «بِما كَفَرْتُمْ‌ ... وَ لَقَدْ كَرَّمْنا» ⓶ نه تنها حضرت آدم بلكه نسل انسان مورد كرامت و برترى و گراميداشت است «كَرَّمْنا بَنِی آدَمَ» ⓷ تفاوت انسان با جانداران ديگر و برترى او بسيار زياد است «لَقَدْ كَرَّمْنا ... فَضَّلْناهُمْ‌ ... تَفْضِيلًا» ⓸ زمينه‌هاى رشد و كمال انسان از سوى خداست «كَرَّمْنا، حملنا، رزقنا، فضلنا، خَلَقْنا» ↲تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ ۖ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَٰئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا{۷۱} روزى كه هر گروهى از مردم را با پيشوايشان فرا مى‌خوانيم پس هر كس نامه عملش به دست راستش داده شود پس آنان نامه خود را با شادى مى‌خوانند و كمترين ستمی بر آنان نمى‌شود(۷۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «فتيل» رشته باریک ميان شكاف هسته‌ى خرماست، كنايه از چيز بسيار اندک و کوچک و حقير مى‌باشد قرآن از دو گونه پيشوا نام برده است: يكى امام نور و هدايت «أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا» ↲سوره انبياء، آیه ۷۳ ديگرى امام نار و ضلالت «أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ» ↲سوره قصص، آیه ۴۱ كه گروه دوّم، با زور و تهديد و تطميع و تحقير، مردم را به اطاعت خود وامى‌دارند ابوبصير به امام صادق عليه السلام گفت: «أشهد أنک امامى» گواهى مى‌دهم كه تو امام من هستى امام فرمود: در قيامت هر گروهى با امامشان محشور مى‌شوند خورشيدپرستان با خورشيد و ماه پرستان با ماه ↲تفسیر نورالثقلین ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ① قيامت را فراموش نكنيم «يَوْمَ نَدْعُوا» ② تقسيم بندى مردم در قيامت براساس رهبرانشان خواهد بود «كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ» ③ انسان، ناگزير الگو و رهبرى را براى خود انتخاب مى‌كند «كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ» ④ مسلمان نبايد در مسائل رهبرى، منزوى و بی تفاوت باشد «نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ» زيرا در قيامت به همراه او محشور مى‌شود ⑤ آثار مسأله انتخاب رهبرى و اطاعت از او تا دامنه قيامت ادامه دارد «نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ» ⑥ قيامت نه تنها دادگاه افراد بلكه محكمه بزرگ امّت‌ها و ملّت‌ها و احزاب و مكتب‌ها و حكومت‌ها نيز هست «نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ» ⑦ امامت و ولايت در متن زندگى مطرح است نه آنكه صرفاً موضوعى اعتقادى و در حاشیه زندگى باشد رهبر زمینه ساز سعادت يا شقاوت مردم مى‌باشد «كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ» ⑧ در قيامت نيكان از خواندن نامه عمل خود شاد مى‌شوند «يَقْرَؤُنَ كِتابَهُمْ» و يكديگر را صدا مى‌زنند كه بيائید نامه مرا بخوانيد. «هاؤُمُ اقْرَؤُا كِتابِيَهْ» سوره حاقه، آیه ۱۹ ⑨ انسان عملكرد خود را به صورت مكتوب دريافت خواهد كرد «كِتابَهُ» ⑩ محاكمه انسان‌ها در قيامت بر اساس دلائل و اسناد مكتوب است «وَ لا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا» ⑪ كيفر و پاداش در قيامت صددرصد عادلانه است «وَ لا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا» ↲تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا