👈🏻 فراز مهدوی از زیارت جامعه کبیره
حضرت امام هادی علیهالسلام میفرمایند:
... وَ يَكُرُّ فِي رَجْعَتِكُمْ وَ يُمَلَّكُ فِي دَوْلَتِكُمْ وَ يُشَرَّفُ فِي عَافِيَتِكُمْ وَ يُمَكَّنُ فِي أَيَّامِكُمْ وَ ...
مرا از کسانی قرار بده ... که در رجعت شما باز می گردد، در دولت شما به فرمانروایی رسد و در عافیت شما گرامی گردد و در روزگار شما تمکّن یابد ...
🌱 من لا يحضره الفقيه، ج۲ ص ۳۷۳
امام رضا (علیه السلام) می فرماید:
لَیسَ مِنّا مَن تَرَکَ دُنیاهُ لِدِینِهِ و دِینَهُ لِدُنیاهُ
از ما نیست آن که دنیای خود را برای دینش و دین خود را برای دنیایش ترک گوید.
🌱بحار الأنوار، ج ۷۸، ص ۳۴۶
روح الله رستمیان
امام رضا (علیه السلام) می فرماید: لَیسَ مِنّا مَن تَرَکَ دُنیاهُ لِدِینِهِ و دِینَهُ لِدُنیاهُ از
همان گونه که بیتوجهی به معاد بیراهه رفتن است، غفلت از زندگی و معاش نیز راه نکوهید و ناپسند میباشد. امامان معصوم علیهمالسلام که شاخصهای هدایت و رهنمون در زندگی میباشند، هر دو خطر را هشدار میدهند. انسان مؤمن باید معتدل باشد. انسان مؤمن نباید دنیا طلب و دنیا زده شود که کار و تلاش روزمره، وی را از انجام مسؤولیتهای دینی باز دارد، و نباید آن گونه از تلاش باز ایستد که نتواند زندگی دنیایی خویش را فراهم سازد. امام کاظم علیه السلام این گونه رهنمون عرشی میدهند: کسی که دنیایش را به خاطر دینش ترک کند و نیز کسی که دین خود را به خاطر دنیا رها کند از ما نیست، لیس منا من ترک دنیاه لدینه او ترک دینه لدنیاه.
👈🏻اثرات خوابیدن در شبانه روز
قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله:
النَّوْمُ مِنَ أَوَّلِ النَّهَارِ خُرْقٌ وَ الْقَائِلَةُ نِعْمَةٌ وَ النَّوْمُ بَعْدَ الْعَصْرِ حُمْقٌ وَ بَیْنَ الْعِشَاءَیْنِ یَحْرِمُ الرِّزْقَ
امام صادق علیه السّلام به نقل از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت میکند که فرمود: خواب اول روز کم خردی و خواب در میان روز (قیلوله) نعمت و خواب پس از عصر حماقت است، و خواب میان مغرب و عشاء، انسان را از روزی محروم سازد.
🌱بحارالانوار ج ۷۳ ص ۱۸۵
👈🏻شب قدر کدام یک از سه شب است؟
عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام التَّقْدِيرُ فِي لَيْلَةِ تِسْعَةَ عَشَرَ وَ الْإِبْرَامُ فِي لَيْلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ- وَ الْإِمْضَاءُ فِي لَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ.
زراره از امام صادق علیه السلام نقل می کند:
برآورد ومقدر شدن اعمال در شب نوزدهم انجام مى گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و امضای آن در شب بيست و سوم است.
🌱وسایل الشیعه ج ۱۰ ص ۳۵۴
👈🏻 احیای شب مشکوک به شب قدر ! ...
رَوَى عَلِيُّ بْنُ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ : كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فَقَالَ لَهُ أَبُو بَصِيرٍ اللَّيْلَةُ الَّتِي يُرْجَى فِيهَا مَا يُرْجَى فَقَالَ فِي إِحْدَى وَ عِشْرِينَ أَوْ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ قَالَ فَإِنْ لَمْ أَقْوَ عَلَى كِلْتَيْهِمَا فَقَالَ مَا أَيْسَرَ لَيْلَتَيْنِ فِيمَا تَطْلُبُ قَالَ قُلْتُ فَرُبَّمَا رَأَيْنَا الْهِلَالَ عِنْدَنَا وَ جَاءَنَا مَنْ يُخْبِرُنَا بِخِلَافِ ذَلِكَ فِي أَرْضٍ أُخْرَى فَقَالَ مَا أَيْسَرَ أَرْبَعَ لَيَالٍ تَطْلُبُهَا فِيهَا...
از ابوبصیر اسدی روایت شده که از حضرت امام صادق صلوات الله علیه در مورد شب امید به تقدیر ها پرسید ، حضرت فرمودند : شب بیست و یکم و بیست و سوم (از ماه رمضان). ابوبصیر پرسید اگر نتوانم (احیا و عبادت) هر دو شب را درک کنم؟ پس فرمود : دو شب برای این خواسته بزرگ چیز اندک و آسانی است! ابو بصیر پرسید : گاهی اوقات ما در محل زندگی خود هلال (اول) ماه رمضان را روزی می بینیم ، و از سرزمین های دیگر خبر خلاف آن به ما می رسد. پس فرمود : چهار شب برای این خواسته بزرگ چیز اندک و آسانی است!
🌱اصول کافی جلد ۴ صفحه ۱۵۶
#شب_قدر #شب_های_قدر
👈🏻عبادت از روی ایمان در شب قدر ...
قَالَ سَيِّدُ اَلْمُرْسَلِين رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ : مَن قامَ لَیلَةَ القَدرِ إیماناً وَ احتِساباً ، غُفِرلَهُ ما تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ.
حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند : هر که از روی ایمان و برای رسیدن به ثواب الهی ، شب قدر را به عبادت بگذراند ، گناهان گذشته اش آمرزیده می شود.
🌱فضائل الأشهر الثلاثه ص ۱۳۶
👈🏻شب قدر کدام یک از سه شب است؟
عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام التَّقْدِيرُ فِي لَيْلَةِ تِسْعَةَ عَشَرَ وَ الْإِبْرَامُ فِي لَيْلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ- وَ الْإِمْضَاءُ فِي لَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ.
زراره از امام صادق علیه السلام نقل می کند:
برآورد ومقدر شدن اعمال در شب نوزدهم انجام مى گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و امضای آن در شب بيست و سوم است.
🌱وسایل الشیعه ج ۱۰ ص ۳۵۴
👈🏻صد آیه به همراه هفت مرتبه یا الله
قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام: مَنْ قَرَأَ مِائَةَ آیَةٍ مِنْ أَیِّ الْقُرْآنِ شَاءَ ثُمَّ قَالَ سَبْعَ مَرَّاتٍ یَا اللَّهُ فَلَوْ دَعَا عَلَی الصُّخُورِ فَلَقَهَا.
امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس صد آیه از هر کدام از آیات قرآن که بخواهد بخواند، سپس هفت مرتبه بگوید یا الله؛ اگر بر سنگها دعا کند، آنها را میشکافد.
🌱مکارم الاخلاق ص ۴۱۸
🌱بحارالانوار ج۸۹ ص ۱۷۶
👈🏻کتاب های خود را بسوزان!
( حکم بر اساس طالع بینی جایز نیست)
عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنِّي قَدِ ابْتُلِيتُ بِهَذَا الْعِلْمِ فَأُرِيدُ الْحَاجَةَ فَإِذَا نَظَرْتُ إِلَى الطَّالِعِ وَ رَأَيْتُ الطَّالِعَ الشَّرَّ جَلَسْتُ وَ لَمْ أَذْهَبْ فِيهَا وَ إِذَا رَأَيْتُ طَالِعَ الْخَيْرِ ذَهَبْتُ فِي الْحَاجَةِ فَقَالَ لِي تَقْضِي؟ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ أَحْرِقْ كُتُبَكَ.
عبدالملک بن اعین می گوید به به امام صادق علیه السلام عرض کردم: من به نگريستن در نجوم مبتلی شده و هر گاه خواستهاى داشته باشم به طالع مىنگرم. اگر به آن نگريستم و طالع را شر ديدم متوقف شده و به دنبال خواسته خود نمىروم و هرگاه طالع را خوب ديدم به دنبال كار خود مىروم. حضرت فرمود: «آيا براساس نجوم نيز حكم مىكنى»؟
گفتم: بلى،فرمود: «كتاب هايت را بسوزان».
🌱وسائل الشیعه ج ۱۷ ص ۱۴۱