eitaa logo
راه و رسم طلبگی
102 دنبال‌کننده
11 عکس
7 ویدیو
6 فایل
نشر محتوا با موضوع راه و رسم طلبگی با محوریت آثار استاد محمد عالم‌زاده نوری
مشاهده در ایتا
دانلود
13981223_maeeshat.mp3
13.69M
🔉 ❇️ تأمین رزق و تدبیر معیشت در پرتوی آموزه‌های دینی 🔹قواعد رزق و روزی در زندگی طلبه 🔰 استاد محمد عالم‌زاده نوری ⌛️ ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ 🔵سخنرانی در هیئت خانه طلاب 🔸 @raahorasm
13891223_تامین رزق و تدبیر معیشت.docx
173.4K
📑 ❇️ تأمین رزق و تدبیر معیشت در پرتوی آموزه‌های دینی 🔹قواعد رزق و روزی در زندگی طلبه 🔰 استاد محمد عالم‌زاده نوری ⌛️ ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ 🔵سخنرانی در هیئت خانه طلاب 🔸 @raahorasm
بیانیه بسیج محمد عالم‌زاده نوری.docx
172.9K
📑 ✍ بیانیه بالندگی های علمیه در گام دوم انقلاب 🔹ایده تحولی 🔰 به‌قلم استاد محمد عالم‌زاده نوری ⌛️ تابستان ۱۴۰۰ 🔵 به‌همراه متن فرمان حضرت امام بر تشکیل بسیج دانشجو و طلبه ☑️اهم عناوین: 🔘ماهیت و ارکان بسیج 🔘تمایز بسیج حوزه با بسیج سایر اقشار 🔘ویژگی‌های بسیج طلاب 🔘وظایف بسیج طلاب 🔘الزامات تحول و تعالی بسیج طلاب و روحانیون 🗞نشر برای نخستین بار به‌مناسبت هفته 🔸 @raahorasm
j 00 09 01 Final.mp3
16.32M
🔉 ❇️ بسیج؛ معیت مؤمنان با جریان پیامبران الهی 🔰 استاد محمد عالم‌زاده نوری ⌛️ ۱ آذر ۱۴۰۰ 🔵سخنرانی در هیئت فقه و شهادت، مدرسه علمیه معصومیه (به مناسبت هفته ) 🔸 @raahorasm 🔸 @masoumieh_ir
معرفی منابع مطالعاتی هویت صنفی روحانیت ۱۴۰۰۰۷۲۵ (1).pptx
24.31M
📑 (نسخه PowerPoint) 💠 منابع مطالعاتی روحانی و ☑️ معرفی ۱۱۱ عنوان کتاب پیرامون 🔘طلبه و هویت طلبگی 🔘طلبه؛ اخلاق و خودسازی 🔘طلبه و علم‌آموزی 🔘طلبه و انقلاب اسلامی 🔘طلبه و رسالت‌های اجتماعی 🔘طلبه و زندگی خانوادگی 🔘طلبه و... 🔰 به‌کوشش معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه ⌛️پاییز ۱۴۰۰ 🔸 @raahorasm 🔸 @nedaye_tahzib
درباره مشاوره - محمد عالم‌زاده نوری.docx
61.7K
📑 💠 ارزیابی پدیده مشاوره حوزوی در نسبت با رسالت‌های روحانیت ☑️ آسیب‌شناسی مراکز مشاوره حوزوی 🔘 رسالت حوزه؛ اقامه دین، ادامه رسالت پیامبران 🔘 ریزش‌های پنهان در حوزه 🔘 روان‌درمان‌گری به روش غربی؛ ریزش مخفی در حوزه 🔰 حجة‌الاسلام والمسلمین، محمد عالم‌زاده نوری معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه ⌛️ دی‌ماه ۱۴۰۰ 🔵 سخنرانی در جلسه مدیران گروه‌های تخصصی مراکز مشاوره اسلامی سماح 🔸 @raahorasm 🔸 @mohammad_nooori
راه و رسم طلبگی
📑 #بخوانید 💠 ارزیابی پدیده مشاوره حوزوی در نسبت با رسالت‌های روحانیت ☑️ آسیب‌شناسی مراکز مشاوره حو
📑 🔰 واکنش معاون تهذیب حوزه‌های علمیه به سوء برداشت‌ها از سخنان اخیر ایشان در جمع مدیران مرکز مشاوره سماح ✍ صمیمانه با فرزندان حوزوی تمدن اسلامی؛ بسم الله الرحمن الرحیم سخنان اخیر این‌جانب که در فضای مجازی منتشر شد، در کنار بازخوردهای مثبت فراوان، موجب سوء برداشت برخی فرزندان انقلابی حوزه در عرصه‌های جهادی و مشاوره - که قدرشناس تلاش‌ها و مجاهدت‌های آنان هستم - گردید. این‌جانب به‌عنوان یک پژوهشگر دغدغه‌مند عرصه‌ی هویت طلبگی بر خود لازم می‌بیند توضیحات تکمیلی زیر را برای تنویر افکار دوستان بیفزاید. این بیان را با ذکر یک مثال آغاز می‌کنم: در سنجش فعالیت‌های یک خانم خانه‌دار، یعنی در مقیاس اداره منزل و برقراری نظم و نظافت در آن، یکی از نشانه‌های موفقیت، برداشتن خس و خاشاک و زدودن گرد و غبار است؛ درحالی‌که در سنجش فعالیت‌های یک قرارگاه بزرگ عمرانی در مقیاس کشوری، تبدیل کشور به یک کارگاه مملو از خاک و ماسه و مصالح و انواع بی‌نظمی‌های بصری، نشانه موفقیت در جریان امور است. در بحث رسالت طلبگی، اولین پرسش این است که روحانیت قرار است در چه مقیاسی، پیرامون خود را متحول کند؟ پاسخ صحیح به این پرسش، روشن خواهد کرد که روحانیت چه مأموریت‌هایی را از باب «وظائف اصیل خود» و چه‌کارهایی را از باب «مقدمات و لوازم» و چه‌کارهایی را از باب «اضطرار» و چه‌کاری را با «انحراف از مأموریت‌های اصیل خویش» دنبال می‌کند. این اصل مسلم را باید پذیرفت که مقیاس طلبگی، تحقق آرمان تمدن اسلامی است و کارکردهای دیگر، به تناسب سازگاری با آن، ارزش‌گذاری می‌شوند. نظیر کسی که مأمور انتقال به موقع و سالم سازه‌های یک نیروگاه هسته‌ای از بندر به مقصد است. این راننده وظیفه‌شناس، اگر پیش از سفر زمانی را برای اطلاع از معیوب نبودن وسیله نقلیه و احیاناً تعمیر خودروی خود صرف کند یا در طول سفر، بخشی از فرصت خود را به سوخت‌رسانی یا نصب نرم‌افزارهای مسیریاب بپردازد، از باب مهیا کردن مقدمات و لوازم مأموریت اصلی خود شماتت نمی‌شود. اما همین راننده اگر در بین راه به درخواست مسافران فراوانی که برایش دست تکان می‌دهند و از او تقاضا می‌کنند که آنها را به مقصد برساند اعتنا کند، مذمت می‌شود؛ چون مأموریت او مسافرکشی نیست. بله؛ تنها در صورتی مجاز است خواسته مسافری را اجابت کند که آن مسافر در معرض خطر جانی و اضطرار شدید باشد. امروزه جامعه حوزوی به‌عنوان یک نهاد دغدغه‌مند و مسئول نسبت به نیازهای انقلاب، پیرامون خود فعالیت‌های برزمین‌مانده متنوعی می‌بیند که به خاطر بحران نیروی انسانی با همان سبک و الگوی غلط گذشته انجام می‌شود؛ و بر زمین ماندن این خرده‌بارها، برای روحانیون دردمند، آزارنده و غیرقابل‌تحمل است. مثلا اگر در طول این سال‌ها نظامِ سلامتِ چابک و عدالت‌محوری شکل گرفته بود که ظرفیت‌های پزشکی را به درستی در جهت رفع آلام و اسقام مردم به کار می‌گرفت، نیاز به حضور گروه‌های جهادی از پزشکان و پرستاران به حداقل می‌رسید. یا اگر نظام تأمین اجتماعی، شفافیت در عرصه‌های اقتصادی و اصلاح دیوانسالاری اداری به سامان می‌رسید بسیاری از جنبش‌ها و جریان‌های خرد و کلان، نیروهای متراکم خود را در فعالیت‌های پایدارتر و غیر اورژانسی صرف می‌کردند و سرعت تحول در انقلاب بالاتر می‌رفت. این نیازهای روزانه، پرداختن به مأموریت‌های اضطراری و موقت را به روند مستمر تبدیل کرده و لحظه‌به‌لحظه ریل حوزوی‌ها را عوض کرده و آنان را به روزمرگی دچار نموده است. درست است که حوزویان در فعالیت‌های فوری مانند سیل و زلزله و کرونا بنا به ضرورت‌های ایمانی پای کار آمدند و تبصره‌ای به وظایف اصلی‌شان زدند و در بازه‌ای زمانی، به خاطر اینکه انقلاب در کوتاه‌مدت لطمه نخورد و مضیقه‌های کمرشکن مردم را نابود نکند، مأموریت‌های محوری‌شان را تعطیل کردند؛ اما نیازهای درازمدت و بنیادین انقلاب مانند تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، و پدید آوردن نظامات صحیح حکمرانی و دستیابی به علوم انسانی اسلامی و اقامه دین در جامعه هم متولی می‌خواهد. چه کسی باید زمین و بستر صحیحی برای این بازی طراحی کند تا بازیگران آن بی‌تکلف و خودبه‌خود به نفع مردم عمل نمایند؟ حوزه علمیه احتیاج به فراغت، تمرکز، تفکر و جهاد در مقیاس تمدنی دارد و باید سرمایه‌ها و نیروی انسانی خود را به گونه‌ای آرایش دهد که در بازه زمانی طولانی زمین بازی را به درستی طراحی کنند نه اینکه مکرر واکنش سریع انجام دهد. خلاصه اینکه وظایف حوزویان به چهار بخش تقسیم می‌شود: وظایف اصلی، وظایف مقدمی، وظایف اضطراری، و وظایف انحرافی! 👇ادامه دارد...
آنچه با عنوان در جمع کارگروه‌های مشاوره بیان کرده بودم ناظر به نگرش بود نه ناظر به میدان. ممکن است کسی اضطرارا در یک کار غیر اصیل، زمان موسعی را خرج کند ولی نگرش درستی نسبت به وظیفه اصیل خود داشته باشد و به محض از بین رفتن اضطرار به خط اصلی بازگردد. این شخص مخاطب آن بحث نیست. ممکن است کسی برای اقامه دین، حدی از ورود میدانی را از باب مقدمه لازم بداند و با این هدف به سمت اقدام برود. این شخص نیز از حدود طلبگی بیرون نرفته است. اما آن کس که بدون خودآگاهی صنفی و بی‌توجه به مقصد اصلی و رسالت حوزوی، به فعالیت‌های متفرقه می‌پردازد (فعالیت‌هایی که ربطی به علوم اسلامی و تخصص حوزوی ندارد) از وظایف اصلی بیرون رفته است. این دغدغه در عرصه روانشناسی و مشاوره هم وجود دارد. جامعه حوزوی به‌عنوان متولیان تبیین، ترویج و اقامه دین، وظیفه محوری‌اش استنباط مدل بهداشت و سلامت قلبی، ایمانی و روانی از متن دین و سپس اقامه و تحقق آن است؛ در حالی که آنچه هم‌اکنون جاری است مدل بومی نیست و مدل‌های مبتنی بر وحی نیز عمدتاً متمرکز بر اهداف، اصول، کلیات و قوانین عام است و در جزییات تکنیک‌ها و روش‌ها، خلأهای فراوانی دارد. نگرش صحیح این است که به خاطر کارآمدی ظاهری نسخه‌های روانشناسی، به رتوش کردن دانش موجود و الصاق و انضمام چند آیه و روایت به نسخه‌های غربی، اکتفا نکنیم و از تولید و تحقق یک نظام سلامت روان دینی ناامید نگردیم و در حرکت‌های اضطراری غرق نشویم. مشاوران جوان حوزوی که در پی خدمت به اسلام و انقلاب و تمدن اسلامی هستند، نباید در راحت‌ترین راه که اخذ تکنیک‌های روانشناختی غربی و حداکثر اصلاح برخی ظواهر است متوقف شوند. طلبه تمدن‌ساز به عدم مخالفت قطعیه با دین بسنده نمی‌کند؛ بلکه به موافقت حداکثری با دین می‌اندیشد. نظام روانشناسی غربی، هم در روش‌ها و تکنیک‌ها و هم در مبانی، سست‌اندیشی‌هایی دارد که البته فرزندان انقلابی حوزه در بخشی از دستورالعمل‌ها یا سنجه‌ها و آزمون‌های آن، اصلاحاتی ایجاد کرده‌اند ولی این حرکت باید پرشورتر ادامه یابد و جایگزین اسلامی آن کشف و محقق شود. تعبیر ریزش‌های پنهان حاصل این نگرش است و نافی زحمات مشاوران و روانشناسان انقلابی جهت پالایش این علوم از انگاره‌های انحرافی نیست. از همین رسانه، فرزندان حوزوی تمدن اسلامی را به ژرف‌اندیشی و فراخ‌دیدن مقیاس رسالت‌های حوزوی و توسعه دغدغه‌ها از نیازهای اورژانسی دعوت می‌کنم و درخواست دارم از اکتفا به نیازهای استعجالی جز در حد ضرورت بپرهیزند. وفّقکم اللّه و إیّانا لمرضاته محمد عالم‌زاده نوری ۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ 🔸 @raahorasm 🔸 @mohammad_nooori
شاخص‌های هویت روحانی؛ ریزش‌ها و رویش‌های صنفی.docx
66.1K
📑 ✍ شاخص‌های ؛ ریزش‌ها و رویش‌های صنفی 🔹نگاهی تحلیلی به حوزه 🔰 یادداشت ویژه حجة‌الاسلام والمسلمین محمد 🌀 به‌بهانه حواشی ایجاد شده در پی سخنان ایشان در جمع مدیران مراکز مشاوره حوزوی ⌛️ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ 🔘تعریف هویت 🔘هویت صنفی روحانی 🔘ریزش یا خروج از هویت صنفی روحانی 🔘ارزش فعالیت‌های طلبگی 🔸 @raahorasm 🔸 @mohammad_nooori
هدایت شده از خبرگزاری رسا
💢 شاخص‌های هویت روحانیت و ریزش‌ها و رویش‌های صنفی 🔹 حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم‌زاده نوری، معاون تهذیب حوزه های علمیه طی یادداشتی به شاخص‌های هویت روحانیت و ریزش‌ها و رویش‌های صنفی پرداخته است. متن کامل در 👇👇👇 https://rasanews.ir/002wcX 🆔 @rasanewsagency
📑 💠 گزارش مشروح دیدار عمومی معاون تهذیب حوزه با طلاب ⌛️ ۱۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ 🔵 حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام 🔸 @raahorasm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🔹الگوی صحیح فعالیت‌های طلبگی ▫️کار جهادی از جنس طلبگی 🔸 حجة‌الاسلام والمسلمین ، معاون تهذیب حوزه‌های علمیه ➖ در دیدار با گروه‌های جهادی استان البرز 🔸 @raahorasm 🔸 @nedaye_tahzib
📃 اسلامی یا غربی؟! ✍ علی حسین‌پناه ▪️اسلام با تحقق بخشیدن به تمدنی عظیم، شایستگی خود را برای «به کمال رساندن انسان در زندگی دنیا و آخرت» به ظهور رسانید. ▫️شاید رکن رکین این دستاورد شگرف بشری، اهتمام به علم‌آموزی در اسلام باشد؛ اما آنچه در صفحات بعدی تاریخ رقم خورد «افول تمدن اسلامی و به تاراج رفتن دستاوردهای آن» بود و به دنبال آن «رحل اقامت گزیدن اهل علم و اندیشه در غرب» که بعدها به «قد علم کردن تمدن مادی غرب» منجر شد. ▫️غرب در اولین اقدامش «زدودن هر آنچه که رنگ و بوی خدا و ملکوت می‌داد در علم» و «یکسره مُلکی کردن علم» را وجهه همت خود قرار داد و محصول این دین‌زدایی از یافته‌های علمی، ساخت و پرداخت دانشی نوین با باورها و ارزش‌های مورد قبول انسان دنیانگر شد و همین به جامعه‌سازی و تحقق تمدنی متفاوت منجر شد. ▫️علوم انسانی برآمده از این رویکرد غربی، تمشیت همه امور زندگی انسان را در همه جوامع به عهده گرفت و نرم‌افزار اداره زندگی انسان در ابعاد جهانی شد. ▫️الحق و الانصاف هم ارزش افزوده‌ای برای یافته‌های اولیه اسلامی پدید آورد. ▫️«۱. پژوهش‌مداری، ۲. تخصص‌گرایی، ۳. گسترده‌نگری، ۴. نظریه‌پردازی، ۵. نظام‌وارگی» از اهم این دستاوردهاست. 📄 مشاهده متن کامل 🔸 @raahorasm
«راهنمای تهذیبی» و «مشاور روان‌شناس»؛ دو رکن سازه تهذیبی مدارس علمیه 🔹در فرایند تربیت جامع طلبه در مدارس علمیه، عناصر گوناگونی ایفای نقش می‌کنند؛ از جمله مدیر مدرسه، اساتید، معاون تهذیب و تربیت و سایر معاونان، استاد اخلاق، مشاور و نیز مربی یا راهنما در یک تعامل هماهنگ، تهذیب و تربیت طلاب را در مدرسه رقم میزنند. 🔸در این نوشته، ابتدا ضمن توصیف این کارویژه‌های تربیتی، به مختصات هرکدام اشاره خواهد شد. سپس نقاط تمایز «راهنما یا مربی» و «مشاور» و اهمیت هرکدام بیان می‌گردد. 📃 مشاهده متن کامل 🔸@raahorasm
🔰سخنرانی استاد 🔷 ماه مبارک رمضان 🔷بعد از فریضه عصر 🔷مسجد حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام معاونت فرهنگی تربیتی حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام 🆔👉@Hemamkazem
هدایت شده از ندای تهذیب
🔶🔸سلسله نشست های تهذیبی-تربیتی رهیافت 🔸ویژه فعالان تهذیب و تربیت در حوزه های علمیه (مدیران، معاونان تهذیب، اساتید و مشاورین تربیتی مدارس علمیه) 🔸نشست اول: تبیین ساحت های تربیت جامع طلبگی با ارائه استاد عالم زاده نوری 📣📣 زمان: پنجشنبه 25 فروردین، ساعت 10 صبح 🏢🏢 مکان: مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام، سالن سلمان فارسی 🔴توجه: علاقمندان می توانند برای شرکت حضوری و یا مجازی در نشست از طریق ارتباط با نام کاربری @tahzib_rahyaft در پیام رسان ایتا در نشست ثبت نام فرمایند. 🔸لینک حضور مجازی در بستر اسکای روم برای ثبت نام کنندگان ارسال خواهد شد. اداره اخلاق و تربیت معاونت تهذیب حوزه های علمیه ✅ به بپیوندید:🔻 https://eitaa.com/nedaye_tahzib
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | حسرت مرحوم نادر طالب‌زاده از نرفتن به حوزه علمیه @Hawzahnews| خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از رهیافت
🔶🔸سلسله نشست های تهذیبی-تربیتی رهیافت 🔸ویژه فعالان تهذیب و تربیت در حوزه های علمیه(مدیران، معاونان تهذیب، اساتید و مشاوران تربیتی مدارس علمیه) 🔸نشست دوم: نقش و کارکرد مربی در تربیت 🎤 با ارائه استاد عالم زاده نوری ⏰ زمان: پنج شنبه 5 خرداد، ساعت 10:30 صبح مکان: مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام، سالن سلمان فارسی 🔴علاقه مندان می توانند برای شرکت حضوری و یا مجازی در نشست از طریق ارتباط با نام کاربری @rahyaft_ad در پیام رسان ایتا در نشست ثبت نام فرمایند. 🔸لینک حضور مجازی برای ثبت نام کنندگان ارسال خواهد شد. 💠 اداره اخلاق و تربیت معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه💠 https://eitaa.com/tahzib_rahyaft
هدایت شده از ندای تهذیب
🔶🔸سلسله نشست های تهذیبی-تربیتی رهیافت 🔸ویژه فعالان تهذیب و تربیت در حوزه های علمیه(مدیران، معاونان تهذیب، اساتید و مشاوران تربیتی مدارس علمیه) 🔸نشست سوم: آینده فضای مجازی و مسائل تربیتی آن در مدارس علمیه 🎤 با ارائه استاد انبیایی ⏰ زمان: پنج شنبه 26 خرداد، ساعت 10 الی 13 مکان: ساختمان مرکز مدیریت جمکران (دارالولایة)، طبقه دوم، سالن آیت الله حائری (ره) 🔴علاقه مندان می توانند برای شرکت حضوری و یا مجازی در نشست از طریق ارتباط با نام کاربری @rahyaft_ad در پیام رسان ایتا در نشست ثبت نام فرمایند. 🔸لینک حضور مجازی برای ثبت نام کنندگان ارسال خواهد شد. 💠 اداره اخلاق و تربیت معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه💠 https://eitaa.com/tahzib_rahyaft
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅کلان پروژه تاریخی خدا به سخن استاد عالم زاده نوری افتتاحیه دوره اسلام ناب طلبگی 💠دوره معرفتی_تشکیلاتی اسلام ناب طلبگی 💠 @eslamenaab_tollab
🎙حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری؛ معاون تهذیب حوزه‌های علمیه 🔸در برنامه این هفته تلویزیون اینترنتی پاسخ؛ با موضوع «لباس روحانیت و جایگاه آن در جامعه» ✔️چرا در جامعه اشتباه یک روحانی معمم را به همه روحانیون تعمیم می دهند؟ ✔️ مقصود بزرگان دین از اینکه می گویند لباس روحانیت لباس پیغمبر (ص) است یعنی چی؟ ✔️ آیا توهین و جسارت به روحانیون در حوادث اخیر توسط معاندین، در انگیزه طلاب و حضور آنها در اجتماعات و استقبال جوانان و خانواده ها به حوزه علمیه تأثیرگذار است؟ ⏱ زمان پخش: 📆 چهارشنبه، ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۰ 🔸پخش با اینترنت رایگان در تلویزیون اینترنتی پاسخ: 🖇 https://heyatonline.ir/pasokh.tv ➡️ @spasokh