01_13951117_فلسفه_اجتماعی_حکمت_متعالیه.MP3
10.45M
📚 درس گفتار
🔊 فایل صوتی سلسله جلسات #فلسفه_اجتماعی_حکمت_متعالیه
🎙دکتر سید مهدی امامی جمعه
⏰ 17 بهمنماه 1395
💠 با موضوع: فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه و چرایی طرح آن
♻️آدرس کانال:
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 #آموزش_حکمت_اشراق
✍️ استاد یزدانپناه
💢بخش هفدهم
❇️ مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق
🔘 مقدمه 2. تقسیم های نور و ظلمت
🔺 سهروردی پس از آنکه در میان مادّه و مادیات و عالم ابعاد _که وجودهای غیر ادراکی اند_ وجود نوری و ادراکی موجودات مافوق نفس را به اثبات رساند، به نظامی در تبیین هستی دست می یابد که می توان آن را «نظام نور و ظلمت» نام داد.
🔘 تقسیمات نور
🔺 نور چون وجود به دو قسم «نور فی نفسه لنفسه» و «نور فی نفسه لغیره» منقسم می شود.
1️⃣ انوار جوهری
🔺 «نور فی نفسه لنفسه» همان نورهای جوهری اند، نورالانوار، انوار طولی و عَرضی، نفوس فلکی و انسانی همگی نورهای جوهری اند. سهروردی از نورهای جوهری به نور «نور محض» یاد می کند.
2️⃣ انوار عرضی
🔺 «نور فی نفسه لغیره» نورهای عرضی اند که شیخ از آنها به « نور عارض» تعبیر می کند. نورهای عارض نیز دو قسم اند؛ « نور عارض مجرد» نورهایی هستند که از نورهای جوهری عالی بر نورهای جوهری پایین دست می تابند و اشراق می شوند. این نورها نسبت به جواهر نوری سافل، نورهای عرضی محسوب می شوند که موجب ازدیاد روشنائی آنان می شود. سهروردی از این نورهای عارض مجرد به «نور سانح» یاد کرده است.
🔺 قسم دیگر از نورهای عارض، «نورهای عرضی مادی» هستند. همه نورهایی که در عالم ماده قرار دارند مثل نور خورشید و نور چراغ ها و نور شمع همگی نورهای عارض بر جوهر تاریک جسم اند و بدین ترتیب، تقسیم حوزۀ نورها به پایان می رسد.
🔘 تقسیمات ظلمت
1️⃣ ظلمت جوهری
🔺 حوزه ظلمت نیز دو گونه است. گونه نخست ظلمت جوهری است. ظلمت جوهری، همان جسم است که در اصطلاح خاص اشراقی از آن به «برزخ» یاد می شود. جوهر ظلمانی به علت غیبتی که سراسر آن را فراگرفته، هیچ گونه نور، ادراک و شهودی در آن وجود ندارد.
2️⃣ ظلمت عرضی
🔺 غیبت و احتجاب جسم، موجب غیبت و احتجاب همه اعراض جسم، همانند سفیدی، سیاهی، اضافات _به غیر از نور عرضی مادی_ می شود و با این حساب، عالم ماده یکپارچه هویتی غیرادراکی یافته و در تاریکی و ظلمت غوطه ور است.
🔘 چالش های نظام نور و ظلمت
1️⃣ مشکلات ظلمت محض دانستن عالم ماده
🔺 ظلمت دانستن عالم ماده مشکلات فلسفی، عرفانی و دینی به همراه دارد؛ چراکه اگر نظام عالم براساس نظم تشکیکی شکل گرفته باشد، نمی توان عالم ماده را که ضعیف ترین مراتب موجودات است به کلی از نور بی بهره دانست. به تعبیر صدرالمتألهین اگر عالم ماده _به جهت امتداد مقداری_ سراسر غیبت است، از جهتی دیگر _که همان جهت وحدت اتصالی است_ دارای حظّ نوری است.
🔺 عرفان نیز با توجه به مبنای وحدت شخصیه وجود، همه عالم را یکسره نور تلقی می کنند و تعبیرهای آنها درباره ظلمت عالم ماده در فضای نسبیت معنا و تفسیر می شود. از منظر دینی تسبیح گویی همه موجودات حتی ذرات عالم ماده با تحلیل شیخ اشراق از ظلمت عالم ماده ناسازگار است.
2️⃣ ناهماهنگی قائل شدن به نور عرضی مادی با مبنای فلسفی نظریه نور و ظلمت
🔺 تحلیل شیخ اشراق از نور عرضی مادی و جای دادن آن در حوزه نور با تفسیر فلسفی ای که وی از نور مطرح کرده، کاملاً ناهماهنگ است. تفسیر فلسفی نور به ظهور و حضور و ادراک باز می گردد. این در حالی است که نور مادی هیچ گونه ادراکی برای خود یا دیگران همراه ندارد؛ جز آنکه جزء شرایط اشراق ابصاری نفس به موجودات در عالم ماده است.
3️⃣ نامشخص بودن جایگاه موجودات مثالی در این طرح
🔺 با آن که شیخ شهاب الدین سهروردی کاشف عالم مثال است، ولی جایگاه این عالَم و موجودات مثالی در نمودار ارائه شده روشن نیست. آیا موجود مثالی در حوزه اقسام نور قرار دارد، یا در حوزه عالم ظلمت است، یا حقیقتی میانه دارد و نیمه نورانی و نیمه ظلمانی است؟ و اگر بعدها در دستگاه فلسفی ملاصدرا مشخص شده و موجود مثالی را نیمه تجردی محسوب داشته اند و فرض اخیر را درباره موجود مثالی بپذیریم، تبیین حقیقت نیمه نوری چگونه خواهد بود؟
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 56_59
♻️آدرس کانال:
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
02_13951124_ارائه_الگویی_برای_نگاه.MP3
10.45M
⏺ فایل صوتی سلسله جلسات #فلسفه_اجتماعی_حکمت_متعالیه
🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه
⏰ 24 بهمنماه 1395
💠 با موضوع: ارائه الگویی برای نگاه نوین به فلسفه اسلامی
♻️آدرس کانال:
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
19.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️ نسل سوم روشنفکری
🎙استاد شهریار زرشناس
🔹نسل سوم روشنفکری در دوره رضا شاه بسیار متنوع، پر تعداد و فعال است. این نسل یک بخش تکنوکرات بروکرات دارد که عملاً دولت را در دست میگیرد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#روشنفکری
#نسل سوم
#رضا_شاه
#محمد_علی_فروغی
#تاریخ
♻️آدرس کانال:
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
May 11
📖 #آموزش_حکمت_اشراق
✍️ استاد یزدانپناه
💢بخش هجدهم
◾️ مقدمات متافیزیک حکمت اشراق
🔘 مقدمه 3. احکام کلی نور
🔺 اگر وجود در دستگاه های دیگر فلسفی احکام کلی دارد، یعنی احکامی که وجود از آن جهت که وجود است، آنها را داراست، نور نیز احکام کلّی دارد.
1️⃣ بداهت نور
🔺 در فلسفۀ مشایی و صدرایی محور مباحث وجود است. از همین رو، فلاسفه نخست به این مفهوم پرداخته و آن را بدیهی می شمارند و سپس مباحث فلسفی را پی می گیرند. در فلسفه اشراق، نور محوری ترین جایگاه را دارد؛ از این رو، در آغاز باید تکلیف این مفهوم از لحاظ معنایی و تصوری روشن شده و پس از آن نظام مبتنی بر نور پی ریزی شود.
🔺 از نظر شیخ اشراق همه اشیائی که دو شرط محسوس بودن و بساطت را داشته باشند، بی نیاز از تعریف و بدیهی اند.
🔺شیخ اشراق می گوید: نور واقعیتی بدیهی و مفهومی آشکار است و نیازمند هیچ گونه تعریفی نیست؛ بلکه از آنجا که نور آشکارترین مشهود و محسوس است، بدیهی ترین امر نیز هست. نور نه تنها آشکار ترین چیز هاست، بلکه آشکار کننده دیگر اشیا نیز هست؛ از این رو، روشن تر و بدیهی تر از نور وجود ندارد.
2️⃣ تشکیکی بودن نور
🔺 ابداع کننده تشکیک درون ذاتی در فلسفۀ اسلامی ، شیخ اشراق است.
🔺 سهروردی بر اساس دستگاه فلسفی خود ماهیت نور را حقیقتی تشکیکی دانسته و باور دارد که میان نورها رابطۀ تشکیکی برقرار است. بنابراین، اگر واجب الوجود نور است و عقول طولی و عَرضی و نفوس هر یک نور هستند، هرگز بدان معنا نیست که واجب الوجود به اضافه امری غیر از نور، نورالانوار شده و عقل نخست به اضافه چیز دیگری، یا کم شدن چیزی، متمایز از نورالانوار شده است؛ بلکه شدت یا ضعف موجود در خود نور موجب می شود یک نور، نورالانوار و واجب الوجود شود و نوری دیگر، در مرحله ای دیگر قرار گرفته و حقیقت عقل نخست را تشکیل دهد و شدت گرفتن جهات ضعف در دیگر مراحل، بقیه انوار جوهری حتی نورهای عرضی مجرد را سامان می دهد تا جایی که به نظر سهروردی نور عرضی مادی نیز از ضعفِ بسیار شدیدِ حقیقت نور تحقق یافته است.
🔺 با آنکه تعریف نور و مفهوم نور _بدون هیچ کم و کاستی _ بر همه نورها صادق است، حقیقت خارجی نورها به حسب شدت و ضعف شان که عین حقیقت خارجی آنهاست، از یکدیگر مختلف خواهد بود.
🔘 چالش نظریه تشکیک شیخ اشراق
🔺سهروردی به شدت بر ظلمانی محض بودن عالم ماده پافشاری دارد و عالم ماده را سراسر ظلمت می شمارد و چنین دیدگاهی نظام تشکیکی را دچار چالش ساخته و موجب گسست شدیدی میان عالَم ماده و عوالم برتر دیگر می شود.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 59-62
♻️آدرس کانال:
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
هو الحکیم
🎙سخنرانی و گفتگو با:
دکتر ابراهیم آزادگان, رییس دانشکده فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف
💠 عنوان: چگونه جهان میتواند به آگاهی از خود برسد؟
📅 تاریخ: پنجشنبه ۲۷ آبانماه، ساعت ایران ۱۹:۳۰
پلتفورم آنلاین دانشگاه صنعتی شریف
🌐 https://vc.sharif.edu/ch/philsci-speech
🔹چکیده: نظریه تکاملی در تعبیر مادهگرایانهاش (که نئوداروینیسم خوانده میشود)، بر این ادعاست که بعضی ترتیبیافتگیهای خاص مولکولی، در میان تعداد زیادی از ترتیبیافتگیهای ممکن، میتوانند به سیستمهای زنده دارای تعقل و خودآگاهی تکامل یابند، سیستمهایی که قادرند بر استدلال، شناخت، ادراک متفکرانه، انتخاب بین امکانات مختلف، فهم، ارزیابی مکانیسمهای منطقی حافظ حقیقت، و خود را در لوای قوانین جهانشمول قرار دادن.
🔹اینجانب استدلال خواهم کرد که این قوه تعقل و شناخت شگفت را نمیتوان در یک چارچوب طبیعتگرایانه از نظریه تکامل شرح داد.
🔹 هم از منظر تاریخ تکاملی امکان پدید آمدن قوه عقلانیت و هم از نظر متافیزیکی امکان تقلیل طبیعتگرایانه این قوه مورد بررسی قرار میگیرد.
♻️آدرس کانال:
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
⏺ مؤلفههای روشنفکری
🔻ویژهگی که این سه مؤلفه دارد این است که آنها نسبت به مقوله دین ورزی و دین ناباوری، بی طرف و خنثاست، یعنی میتواند هم معرّف روشنفکر سکولار باشد و هم روشنفکر دین باور.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#روشنفکری
#باز_اندیشی
#نظریه_پردازی
#سنت
#اندیشه
♻️آدرس کانال:
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📝 به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، بزرگداشت روز جهانی فلسفه با عنوان «#دیگری» در روز 25 آبان ماه 1400 به صورت مجازی برگزار میشود.
🔹در این بزرگداشت اندیشمندان و پژوهشگران حوزه مختلف به طرح دیدگاههای خود پیرامون موضوع «دیگری» میپردازند.
🎙 سخنرانان:
غلامرضا زکیانی؛ غلامحسین ابراهیمی دینانی؛ سیّدمصطفی محقق داماد؛ شهرام پازوکی؛ سیّدحمید طالبزاده؛ علیاصغر مصلح؛ شهین اعوانی؛ جلیل امیدی؛ جبّار رحمانی؛ حسین اسکندری؛ رضا کوهکن؛ کاوه بهبهانی؛ علی حسینخانی؛ اسماعیل رادپور؛ سعید ماخانی؛ راضیه زینلی؛ زهرا دنیایی.
💠لینک شرکت در همایش
🌐 www.irip.ac.ir/u/138
♻️آدرس کانال:
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 #آموزش_حکمت_اشراق
✍️ استاد یزدانپناه
💢بخش نوزدهم
◾️ مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق
🔳 مقدمه3. احکام کلی نور
3️⃣ شهود انوار نسبت به یکدیگر
🔺 تحلیل سهروردی از پدیده شهود آن است که هویت نوری در کنار نبودن حجاب ، ادراک و شهود را رقم می زند. در عالم انوار همۀ هویت ها، نوری و ادراکی اند؛ افزون بر آنکه هیچ مانع و حجابی نیز در آنها وجود ندارد.
🔺 این همه، بستر را برای شهود همه انوار نسبت به یکدیگر فراهم می سازد. نورالانوار همه نورها را شهود می کند و هر نوری نورالانوار و دیگر نورها را مشاهده می کند. نورهایی که علت دیگران هستند معلول های خود را شهود می کنند و معلول های نوری، علت های خود را شهود می کنند و شدت نور علت، تنها موجب ضعف ادراک نور معلول می شود و اصل ادراک و شهود نور علت را از آن سلب نمی کند. همه نورهای جوهری _اگرچه در عداد علت نباشند_ نسبت به ماده و مادیات نیز ادراک شهودی دارند.
🔺 هرنور جوهری همه چیز عالم از نورالانوار تا موجودات عالم ماده را البته با تفاوت هایی، ادراک می کند و تنها آنچه قدرت ادراک دیگر چیزها را ندارد جواهر مادی و ظلمانی هستند که نه خود را درک کرده و نه موجودات دیگر را ادراک می کنند.
🔺 چرا نفس انسانی همچون خود ما با آنکه هویت نوری و ادراکی دارد، امور فراوانی بر او مخفی هستند و بسیاری از انوار حتی گاهی نورالانوار، بر او پنهان هستند و امور گسترده ای از عالم ماده نیز بر او پوشیده است؟
🔺 پاسخ شیخ اشراق آن است که اگرچه نفس هویت ادراکی و نوری دارد و حقیقت مقدار که حجاب است در او وجود ندارد، ولی آنچه در «حکم حجاب» است در نفس انسانی تا هنگام مفارقت از بدن، موجود است و آن اشتغال به بدن و جسم و جسمانیات است و این اشتغال موجب التفات نفس انسان از دیگر حقایق عالم و مانع ادراک آنها می شود و موجب احتجاب انسان می شود.
🔺 شیخ اشراق علم حقایق نوری به یکدیگر و به عالم ماده را از سنخ علم حضوری و شهودی به شمار می آورد و در غیر نفس که به جهت ارتباط با بدن علم حصولی نیز در آن راه دارد، در بقیه نورها تنها علم حضوری جریان دارد.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 63_64
♻️آدرس کانال:
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
❇️ روایت تحصيل و پژوهش در زمينه هوش مصنوعي؛ نگاهی به مطالعات میان رشته ای و کاربرد هوش مصنوعی در علوم گوناگون
🔰هسته هوش مصنوعی مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه با همکاری مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری به صورت مجازی برگزار میکند:
🎙با حضور:
#محمدحسین_امیرحسینی
⏰ چهارشنبه 26 آبان ماه، ساعت 18:00
📡 ثبت نام از طریق:
🌐 iict.ac.ir/events
📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی)
♻️آدرس کانال:
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
29.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ روشنفکر بوروکرات-تکنوکرات
🔻مراد از روشنفکر بوروکرات-تکنوکرات کسانی هستند که بیشتر کار مدریتی می کنند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#روشنفکری
#محمدعلی_فروغی
#مدریت
#فرهنگ
#اندیشه
♻️آدرس کانال:
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat