eitaa logo
گروه فرهنگی تبلیغی رائد اردکان_یزد
113 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
2.1هزار ویدیو
784 فایل
‼مطالب کانال با لینک ارسال شود‼ آیدی گروه : @raede_ardakan آیدی مدیر : @Khatibyazdi110amirebayanyazdi
مشاهده در ایتا
دانلود
💯خانم های محترم متن زیر را مطالعه فرمایید، تا به خود ببالید! 🔹شخصیت زینب کبری منحصر در بُعد غمگساری و پرستارىِ آن بزرگوار نیست. زینب کبری (سلام‌اللَّه‌علیها) یک نمونه‌ی کامل از زن مسلمان است؛ یعنی الگویی که اسلام برای تربیت زنان، آن را در مقابل چشم مردم دنیا قرار داده است. زینب کبری دارای شخصیت چند بُعدی است؛ دانا و خبیر و دارای معرفت والا و یک انسان برجسته است که هر کس با آن بزرگوار مواجه میشود، در مقابل عظمتِ دانایی و روحی و معرفت او احساس خضوع میکند. شاید مهمترین بُعدی که شخصیت زن اسلامی میتواند آن را در مقابل چشم همه قرار دهد - تأثیری که از اسلام پذیرفته - این بُعد است. 🔹شخصیت زن اسلامی به برکت ایمان و دل سپردن به رحمت و عظمت الهی، آن‌چنان سعه و عظمتی پیدا میکند که حوادث بزرگ در مقابل او، حقیر و ناچیز میشود. در زندگی زینب کبری، این بُعد از همه بارزتر و برجسته‌تر است. حادثه‌ای مثل روز عاشورا نمیتواند زینب کبری را خرد کند. شکوه و حشمت ظاهری دستگاه ستمگر جباری مثل یزید و عبیداللَّه‌بن‌زیاد نمیتواند زینب کبری را تحقیر کند. زینب کبری در مدینه - که محل استقرار شخصیت باعظمت اوست - و در کربلا - که کانون محنتهای اوست - و در کاخ جبارانی مثل یزید و عبیداللَّه‌بن‌زیاد، همان عظمت و شکوه معنوی را با خود حفظ میکند و شخصیت‌های دیگر در مقابل او تحقیر میشوند. یزید و عبیداللَّه‌بن‌زیاد - این مغروران ستمگر زمان خود - در مقابل این زنِ اسیر و دست‌بسته، تحقیر میشوند. 🔹زینب کبری شور عاطفه‌ی زنانه را همراه کرده است با عظمت و استقرار و متانت قلب یک انسان مؤمن، و زبان صریح و روشن یک مجاهد فی‌سبیل‌اللَّه، و زلال معرفتی که از زبان و دل او بیرون میتراود و شنوندگان و حاضران را مبهوت میکند. عظمت زنانه‌اش، بزرگان دروغین ظاهری را در مقابل او حقیر و کوچک میکند. 🔹عظمت زنانه ، یعنی این؛ یعنی مخلوطی از شور و عاطفه‌ی انسانی، که در هیچ مردی نمیتوان این عاطفه‌ی شورانگیز را سراغ داد؛ همراه با متانت شخصیت و استواری روح که همه‌ی حوادث بزرگ و خطیر را در خود هضم میکند و روی آتش‌های گداخته، شجاعانه قدم میگذارد و عبور میکند؛ در عین حال، درس میدهد و مردم را آگاهی میبخشد؛ در عین حال، امام زمان خود - یعنی امام سجاد - را مانند یک مادر مهربان آرامش و تسلا میبخشد؛ در عین حال، با کودکان برادر و بچه‌های پدر از دست داده‌ی آن حادثه‌ی عظیم، در میان آن طوفان شدید، مثل سد مستحکمی برای آنها امنیت و آرامش و تسلا ایجاد میکند. بنابراین زینب کبری (سلام‌اللَّه‌علیها) یک شخصیت همه‌جانبه بود. اسلام زن را به این طرف سوق میدهد. 🔹زن با نقاط قوّت زنانه‌ی خود - که خدای متعال در وجود او به ودیعه گذاشته و مخصوص زن است - همراه با ایمان عمیق، همراه با استقرار ناشی از اتکاء به خداوند، و همراه با عفت و پاکدامنی - که فضای پیرامون او را نورانیت میبخشد - میتواند در جامعه یک نقش استثنایىِ این‌گونه ایفا کند؛ هیچ مردی قادر به ایفای چنین نقشی نیست. مثل کوه استواری از ایمان، در عین حال مثل چشمه‌ی جوشانی از عاطفه و محبت و احساسات زنانه، تشنگان و محتاجان نوازش را از چشمه‌ی صبر و حوصله و عاطفه‌ی خود سیراب میکند. انسانها در چنین آغوش پُربرکتی میتوانند تربیت شوند. اگر زن با این خصوصیات در عالمِ وجود نبود، انسانیت معنا پیدا نمیکرد. این، معنای ارزش زن و تشخص زن است؛ چیزی که مغز متحجرِ مادی غربیها نمیتواند آن را بفهمد. کسانی که از دین و معنویت بهره‌ای نبرده‌اند، نمیتوانند چنین عظمتی را درک کنند. آنهایی که شاخصه‌ی زن را در زیور و آرایش و سبکسری و بازیچه قرار گرفتن در دست مردان میدانند، نمیتوانند اساس هویت زنانه را در منطق اسلام و در نظر اسلام درک کنند. 🔹زینب کبری برای زنان ما در طول تاریخ یک الگوست؛ عقل و متانت، قدرت و شجاعت، شور و احساس عاطفی، صراحت زبان، متانت دل، استواری روح؛ در عین‌حال، مادرانه، خواهرانه، با همه‌ی انسانها برخورد کردن، در محیط خانه شمع محبت را روشن نگه داشتن، همسر و فرزندان را بر سر سفره‌ی محبت و عاطفه‌ی خود دور هم جمع کردن؛ اینها خصوصیات زن مسلمان است. مقام معظم رهبری. ۱۳۸۴/۳/۲۵
♦️امام خمینی رحمه الله علیه 📝بهترین خلق الله در عصر خودش حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) و بهترین جوانان بنی هاشم و اصحاب او شهید شدند و از این دنیا رفتند. با شهادت لکن وقتی که در آن مجلس پلید یزید صحبت می شود حضرت زینب سلام الله علیها قسم می خورد که (ماراینا الا جمیلا) رفتن یک انسان کامل شهادت یک انسان کامل در نظر اولیاء خدا جمیل است نه برای این که جنگ کرده و کشته شده برای این که جنگ برای خدا بوده است قیام برای خدا بوده است. 📚صحیفه نور جلد ۲۰ صفحه ۶۴
♽موضوع:غیبت ....وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ ...ﺍﺯ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻏﻴﺒﺖ ﻧﻨﻤﺎﻳﻴﺪ،ﺁﻳﺎ یکی ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﮔﻮﺷﺖ ﺑﺮﺍﺩﺭ ﻣﺮﺩﻩ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺭﺩ؟بی ﺗﺮﺩﻳﺪ[ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ]ﻧﻔﺮﺕ ﺩﺍﺭﻳﺪ،ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺗﻮﺑﻪ ﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ. 📚سوره مبارکه حجرات آیه ۱۲ وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ ﻭﺍی ﺑﺮ ﻫﺮ ﻋﻴﺐ ﺟﻮی ﺑﺪﮔﻮی! 📚سوره مبارکه همزه آیه ۱ لَّا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَن ظُلِمَ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا ﺧﺪﺍ ﺍﻓﺸﺎی ﺑﺪی ﻫﺎی ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ،ﺟﺰ ﺑﺮﺍﻱ کسی ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺘﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ [ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺳﺘﻤﺪﻳﺪﻩ ﺑﺮﺍی ﺩﻓﻊ ﺳﺘﻢ،ﺍﻓﺸﺎﻱ ﺑﺪی ﻫﺎی ﺳﺘﻤﻜﺎﺭ ﺟﺎﻳﺰ ﺍﺳﺖ ] ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ. 📚سوره مبارکه نساءآیه ۱۴۸ پیامبر صلّی الله و علیه و آله وسلّم ۱.هل تَدْرُونَ مَا الْغِيبَةُ؟ قَالُوا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ قَالَ ذِكْرُكَ أَخَاكَ بِمَا يَكْرَهُ قِيلَ أَ رَأَيْتَ إِنْ كَانَ فِي أَخِي مَا أَقُولُ قَالَ ص إِنْ كَانَ فِيهِ مَا تَقُولُ فَقَدِ اغْتَبْتَهُ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ فِيهِ فَقَدْ بَهَتَّه آيا مى دانيد غيبت چيست؟عرض كردند: خدا و پيامبر او بهتر مى دانند،فرمودند:اين كه از برادرت چيزى بگويى كه دوست ندارد. عرض شد:اگر آنچه مى گويم در برادرم بود چه؟ فرمودند: اگر آنچه مى گويى در او باشد، غيبتش كرده اى و اگر آنچه مى گويى در او نباشد،به او تهمت زده اى. 📚مجموعه ورام جلد ۱ ص ۱۱۸ ۲.يُؤْتَى بِأَحَدٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يُوقَفُ بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَ يُدْفَعُ إِلَيْهِ كِتَابُهُ فَلَا يَرَى حَسَنَاتِهِ فَيَقُولُ إِلَهِي لَيْسَ هَذَا كِتَابِي فَإِنِّي لَا أَرَى فِيهَا طَاعَتِي فَيُقَالُ إِنَّ رَبَّكَ لَا يَضِلُّ وَ لا يَنْسى ذَهَبَ عَمَلُكَ بِاغْتِيَابِ النَّاسِ ثُمَّ يُؤْتَى بِآخَرَ وَ يُدْفَعُ إِلَيْهِ كِتَابُهُ فَيَرَى فِيهِ طَاعَاتٍ كَثِيرَةً فَيَقُولُ إِلَهِي مَا هَذَا كِتَابِي فَإِنِّي مَا عَمِلْتُ هَذِهِ الطَّاعَاتِ فَيَقُولُ إِنَّ فُلَاناً اغْتَابَكَ فَدُفِعَتْ حَسَنَاتُهُ إِلَيْكَ.   روز قيامت فردى را مى آورند و او را در پيشگاه خدا نگه مى دارند و كارنامه اش را به او مى دهند،اما حسنات خود را در آن نمى بيند،عرض مى كند:الهى! اين كارنامه من نيست!زيرا من در آن طاعات خود را نمى بينم!به او گفته مى شود:پروردگار تو نه خطا مى كند و نه فراموش،عمل تو به سبب غيبت كردن از مردم بر باد رفت،سپس مرد ديگرى را مى آورند و كارنامه اش را به او مى دهند،در آن طاعت بسيارى را مشاهده مى كند،عرض مى كند: الهى! اين كارنامه من نيست! زيرا من اين طاعات را بجا نياورده ام!گفته مى شود:فلانى از تو غيبت كرد و من حسنات او را به تو دادم. 📚جامع الأخبار (شعیری)ص۱۴۷ امام على عليه السّلام اَلسامِعُ لِلغيبَةِ كَالمُغتابِ شنونده غيبت،مانند غيبت كننده است. 📚تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۲۲۱،ح۴۴۴۳ انس بن مالك مى‌گوید:روزى رسول خدا صلّى الله علیه و آله وسلّم  امر به روزه فرمود و دستور داد كسى بدون اجازه من افطار نكند،مردم روزه گرفتند،چون غروب شد هر روزه‌دارى براى اجازه افطار به محضر آن جناب آمد و آن حضرت اجازه افطار داد. در آن وقت مردى آمد و عرضه داشت دو دختر دارم که تاكنون افطار نكرده‌اند و از آمدن به محضر شما حیا مى‌كنند،اجازه دهید هر دو افطار نمایند،حضرت جواب نداد،آن مرد گفته‌اش را تكرار كرد،حضرت پاسخ نگفت،چون بار سوم گفتارش را تكرار كرد حضرت فرمود:آنها که روزه نبودند،چگونه روزه بودند در حالی كه گوشت مردم را خورده‌اند،به خانه برو و به هر دو بگو قِی (استفراغ) كنند،آن مرد به خانه رفت و دستور قی کردن داد،آن دو قی كردند در حالی كه از دهان هر یک قطعه‌اى خون لخته شده بیرون آمد،آن مرد در حال تعجب به محضر رسول خدا صلّى الله علیه و آله و سلّم آمد و داستان را گفت،حضرت فرمود:به آن كسى كه جانم در دست اوست اگر این گناه غیبت بر آنان باقى مانده بود اهل آتش بودند!! 📚عرفان اسلامی(شرح جامع مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه)،حسین انصاریان،ج ۱۰ 
علیرضا پناهیان: 🔰کارِ سخت را تحمل کن تا به آسودگی برسی 🔰خودت را به سختیِ کار بینداز تا فاسد نشوی 💎 ؟ (ج۸) 🔸 دانستن «فلسفۀ رنج» به آسودگیِ انسان کمک می‌کند. یک دلیل برای ضرورت رنج این است که اگر انسان در این دنیا رنج و سختی نکشد، فاسد می‌شود. 🔸علی(ع) می‌فرماید: قلب فارغ(بیکار) دنبال فکرِ گناه است و دست بیکار دنبال عملِ گناه است (شرح ابن‌ابی‌الحدید/20/303) برای اینکه جلوی فساد خود را بگیری، خود را به سختیِ کار بینداز! 🔸سختی‌نکشیدن فساد می‌آورد، بخشی از سختی‌ها در رنج‌های تقدیری است و بخشی از سختی‌ها در رنج‌های تکلیفی. کسی که نمی‌تواند با رنج دنیا خوب کنار بیاید، با دین هم بد برخورد می‌کند. 🔸 کارِ سخت را تحمل کنید؛ این راه صلاح آدمی است. آیا شادترین لحظات شما لحظاتی نیست که حسابی کار کرده‌اید؟! آدم آسودگی را این‌طوری به‌دست می‌آورد! 👤علیرضا پناهیان ۹۶.۷.۷ 🚩حسینیۀ آیت‌الله حق‌شناس
شیوه اجرا✍ 👨👩👧👦چند نفر رو انتخاب میکنیم یه بادکنک🎈 رو با نخ محکم به طول نیم متر به پای راست شخص می بندیم. به محض اینکه زمان شروع🕐🕐 شد هر شخص علاوه بر محافظت از بادکنک خودش با پای دیگر باید بادکنک طرف مقابل را بترکاند😂 در انتها شخصی که بتونه بادکنش رو نگه داره به عنوان برنده اعلام میشه 😜😜😜😜 کلی خنده دار و مهیج خواهد بود یه بار هم که شده امتحان کنید
هابیلیان(پاسخی به کانال های ضد دین): 📸شخصیت واقعی آقای چطوری ایرانی ایشونه عُمَر الشیشانی یا عُمَر چچنی دست راست ابوبکر البغدادی. او وزیرجنگ داعش بود ما به لطف مدافعان حرم خوبیم، شما در جهنم چه طوری؟
خبرگزاری حوزه: ✅ دستور مدیر جامعه الزهرا(س) برای استفاده از حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی گفت: همه مجموعه‌ها در جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) موظفند از کالاهای ایرانی استفاده کنند و هرجا بشود از کالای داخلی استفاده کرد مجوز شرعی برای خرید و استفاده از کالای خارجی وجود ندارد. hawzahnews.com/detail/News/445708@HawzahNews |خبرگزاری‌حوزه
کشکول مذهبی محراب: 🔹 زیاد قندی گوید : به امام کاظم – که بر او درود باد- نوشتم، دعایی به من بیاموز که به امر سختی دچار گردیده ام، و زیاد قندی به خاطر متهم شدن در امور مالی در بغداد زندانی بود، امام علیه السلام در پاسخ او نوشتند : هرگاه نماز گزاردی سجده را طولانی نما سپس آن قدر بگو : ( یاأحد من لا أحد له ) تا اینکه نفست قطع شود. سپس آن قدر بگو : (یا من لا یزیده کثرة الدعاء إلا جودا وکرما ) تا اینکه نفست قطع شود. سپس بگو : (یارب الارباب أنت أنت أنت الذی انقطع الرجاء إلا منک یا علی یا عظیم) زیاد میگوید : من اینگونه دعا کردم و خداوند برای من فرجی رساند و راه بر من گشوده شد. 📚 منبع : کافی، جلد ۳، صفحه ۳۲۸
عمو روحانی: درسهایی درباره امام علیه السلام ویژه کودکان و نوجوانان
دکتر حجت الله عبدالملکی: ✳️🖊 سلسه مباحث "" - شماره (۲): ""شبهات مصرف کالای داخلی (۲): اصرار بر مصرف کالای داخلی باعث کاهش کیفیت این محصولات می شود!!!"" 🚦تبیین شبهه: اصرار بر مصرف کالای داخلی باعث می شود تولیدکنندگان داخلی به ارتقاء کیفیت خود توجه نکنند و کیفیت این کالاها در مقایسه با مشابه خارجی بهبود نیابد! 📚 پاسخ: تقویت تولید ملی (هم در بعد کمیت و هم کیفیت) نیازمند شش عامل است: 📌 1) سرمایه، 2) مواد اولیه مناسب، 3) دانش و فن آوری، 4) نیروی کار توانمند، 5) بازار کافی و 6) فرهنگ تولید؛ 📌 فقدان هریک از حلقه های این زنجیره شش بندی باعث تضعیف تولید ملی (هم کیفیت و هم کمیت) خواهد شد؛ 📌 حلقه پنجم مستلزم تقویت بازار است. بدون وجود یک بازار مناسب و مقیاس تولید کافی، امکان ارتقاء کیفیت برای تولیدکننده فراهم نمی شود، زیرا بهبود کیفیت معمولا مستلزم هزینه ها و سرمایه گذاری بیشتر است که در صورت عدم وجود بازار مطمئن، تولیدکننده از انجام آن اجتناب خواهد نمود. از سوی دیگر مصرف داخلی تامین کننده موثرترین بازار برای تولید ملی است؛ 📛 اینکه دیده می شود با وجود اصرار بر مصرف کالاهای داخلی (فرهنگ سازی، تعرفه گذاری بر واردات و ...) کیفیت محصولات داخلی در برخی موارد نامناسب باقی مانده است، نه به دلیل اشتباه در حمایت از مصرف داخلی، بلکه به جهت عدم توجه کافی به پنج عامل دیگر است. به عنوان مثال مادامی که برنامه ای برای تقویت دانش و فن آوری در صنعت وجود نداشته باشد، منابع مالی با نرخ های بسیار بالا عرضه شود (35 درصد!) و اقدامی برای توانمندسازی نیروی کار و تقویت فرهنگ تولید صورت نگیرد و بر همه اینها (و از جمله بر کیفیت) نظارت صورت نگیرد، کیفیت محصولات به شکل مناسبی ارتقاء نخواهد یافت. 🎯 پس تامین بازار (از طریق مصرف داخلی) شرط لازم برای تقویت کیفیت تولید است، اما شرط کافی نیست! 🎯 عموم کشورهای پیشرفته برای تقویت کیفیت تولید ملی خود تشویق و ترغیب به مصرف کالای داخلی نموده اند، البته در کنار توجه به پنج عامل دیگر ... 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ✳️ دکتر حجت الله عبدالملکی
❤️خواستند یوسف را بکشند، یوسف نمرد... خواستند آثارش را از بین ببرند، ارزشش بالاتر رفت... خواستند او رابفروشند که برده شود،پادشاه شد... خواستند محبتش از دل پدرخارج شود، محبتش بیشتر شد... از نقشه های بشر نباید دلهره داشت... چرا که اراده ی خداوند بالاتراز هر اراده ای است... یوسف میدانست، تمام درها بسته هستند، اما به خاطر خدا ؛حتی به سوی درهای بسته هم دوید... و تمام درهای بسته برایش باز شد... اگر تمام درهای دنیا هم به رویت بسته شد،به دنبال درهاي بسته برو چون خدای "تو"و "یوسف" یکی ست.... ‌‌
کالاهای اسرائیلی... نظر آیت الله مکارم
دکتر حجت الله عبدالملکی: ✳️🖊 سلسه مباحث "" - شماره (۳): ""شبهات مصرف کالای داخلی (۳): اصرار بر مصرف کالای خارجی توسط مردم تنها به جهت کیفیت بالاتر یا قیمت پایین تر آنهاست!!!"" 🚦تبیین شبهه: علت مصرف کالای خارجی، صرفا بالاتر بودن کیفیت یا پایین تر بودن قیمت نسبت به کالای مشابه داخلی است و با بهبود کیفیت و قیمت کالاهای ایرانی، دیگر شاهد مصرف کالاهای مشابه خارجی نخواهیم بود! 📚 پاسخ: بخش زیادی از مصرف کالای خارجی به جهت صرفه اقتصادی آن (کیفیت بهتر یا قیمت کمتر) نیست!!! 👈 مردم کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند را به یکی از چهار دلیل ذیل مصرف می کنند: 📌 1) به جهت صرفه اقتصادی بالاتر کالای خارجی (کیفیت یا قیمت بهتر). با این موضوع فعلا مشکلی نداریم؛ ⭕️❌⭕️ اما سه دلیل دیگر برای مصرف کالای خارجی (منهای کیفیت و قیمت بهتر): 📌 2) برندگرایی: اینکه فلان نشان بر کالا درج شده است (با وجود اینکه کیفیت واقعی یا قیمت در بسیاری موارد از مشابه داخلی بدتر است)! 📌 3) تحت تاثیر تبلیغات: آنگاه که تبلیغات زیبا و جذاب تنها "توهم" کیفیت بهتر را ایجاد می کند! 📌 4) غفلت: نگاهی به کالاهای مصرفی خود (در منزل یا محل کار) بیاندازید. بی شک ده ها کالا را پیدا می کنید که خارجی هستند، بی آنکه قصد خرید کالای خارجی را کرده باشید! وقتی مردم تاکید بر خرید کالای داخلی ندارند، در اغلب موارد فروشنده برای سود بیشتر کالای خارجی ارائه می کند، بدون اینکه خریدار متوجه شود! 📛 پس بخش زیادی از مصرف کالای خارجی توجیه اقتصادی ندارد، بلکه به لحاظ اقتصادی به ضرر مصرف کننده است؛ 🎯 پیشنهاد: برای خرید، به دنبال کالای ایرانی با کیفیت باشید. به احتمال خیلی زیاد پیدا می کنید. اگر نشد، آنگاه در مورد کالای خارجی فکر کنید؛ 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ✳️ دکتر حجت الله عبدالملکی
setare.com طریقه خواندن نماز اول ماه قمری + دعای اول ماه 7-8 minutes نماز اول ماه قمری دو رکعت بوده، در ركعت اول پس از خواندن سوره حمد، سى مرتبه سوره توحيد و در ركعت دوم بعد از حمد، سى مرتبه سوره قدر خوانده شود. در کتب دینی از جمله کتاب مفاتیح الجنان اعمالی را برای آغاز هر ماه قمری ذکر نموده اند و انجام آن را مستحب موکد دانسته اند. در ادامه این مطلب با طریقه خواندن نماز اول ماه و سایر اعمال روز اول ماه آشنا شوید. طریقه خواند نماز اول ماه قمری نماز اول ماه همانند سایر نمازهای مستحبی دو رکعت است. در ركعت اول پس از خواندن سوره حمد سى مرتبه سوره توحيد و در ركعت دوم بعد از قرائت سوره حمد، سى مرتبه سوره قدر خوانده شود و در بعضی روایات و به سند معتبر از حضرت امام محمّد تقى منقول است که، بهتر است پس از اتمام نماز، صدقه داده شود به آنچه برای فرد ميسّر است و دعای اول ماه را بخواند که چون چنين كند، سلامتى اش را در آن ماه از خدا خريده است. وقت نماز اوّل ماه وقت خواندن نماز اول ماه، از اوّل طلوع فجر که اوّل روز شرعى میباشد، تا پایان غروب همان روز است. خواندن نماز اول ماه دعای اول ماه قمری بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرا مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْدا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ به نام خدا كه رحمتش بسيار و مهربانی اش هميشگى است، هيچ جنبنده اى در زمين نيست، مگر اينكه روزى او بر خدا است و قرارگاه و امانگاهش را خدا میداند، همه اينها در كتابى روشن است. به نام خدا كه رحمتش بسيار و مهربانی اش هميشگى است، اگر خدا به تو زيانى رساند، جز او كسى برطرف كننده آن نيست، و اگر خيرى را براى تو بخواهد، فضل او را بازگرداننده اى نيست، آن را به هركس از بندگانش بخواهد میرساند، و او آمرزنده و مهربان است. به نام خدا كه رحمتش بسيار و مهربانی اش هميشگى است، خدا به زودى پس از دشوارى آسانی قرار می دهد، آنچه خدا خواست همان شود، نيرويى نيست مگر به خدا، خدا ما را بس است و نيكو كارگشايى است، كارم را به خدا وامى گذارم كه خدا بيناى به بندگان است، معبودى جز تو نيست، من از ستم كاران بودم، پروردگارا من به آنچه از خير برايم فرود آرى نيازمندم، پروردگارا مرا تنها مگذار، كه تو بهترين وارثانى. دعای اول ماه اعمال اول ماه قمری اعمال شروع هر ماه قمری بر طبق آنچه در روایات دینی آمده است شامل موارد زیر میگردد: هنگام حلول هلال ماه نو خواندن دعا و دعا کردن در حق خود و دیگران است و بهترین آنها دعاى چهل وسوّم صحیفه کامله است. این دعا در ۷ فراز تنظیم شده و دعایی است کهامام سجاد(ع) هنگام رویتهلال ماه نو می‌خواند. متن و ترجمه دعا در ادامه آورده شده است. أَيُّهَا الْخَلْقُ الْمُطِيعُ، الدَّائِبُ السَّرِيعُ، الْمُتَرَدِّدُ فِي مَنَازِلِ التَّقْدِيرِ، الْمُتَصَرِّفُ فِي فَلَكِ التَّدْبِيرِ. آمَنْتُ بِمَنْ نَوَّرَ بِكَ الظُّلَمَ، وَ أَوْضَحَ بِكَ الْبُهَمَ، وَ جَعَلَكَ آيَةً مِنْ آيَاتِ مُلْكِهِ، وَ عَلَامَةً مِنْ عَلَامَاتِ سُلْطَانِهِ، وَ امْتَهَنَكَ بِالزِّيَادَةِ وَ النُّقْصَانِ، وَ الطُّلُوعِ وَ الْأُفُولِ، وَ الْإِنَارَةِ وَ الْكُسُوفِ، فِي كُلِّ ذَلِكَ أَنْتَ لَهُ مُطِيعٌ، وَ إِلَى إِرَادَتِهِ سَرِيعٌ سُبْحَانَهُ مَا أَعْجَبَ مَا دَبَّرَ فِي أَمْرِكَ! وَ أَلْطَفَ مَا صَنَعَ فِي شَأْنِكَ! جَعَلَكَ مِفْتَاحَ شَهْرٍ حَادِثٍ لِأَمْرٍ حَادِثٍ فَأَسْأَلُ اللَّهَ رَبِّي وَ رَبَّكَ، وَ خَالِقِي وَ خَالِقَكَ، وَ مُقَدِّرِي وَ مُقَدِّرَكَ، وَ مُصَوِّرِي وَ مُصَوِّرَكَ: أَنْ يُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَنْ يَجْعَلَكَ هِلَالَ بَرَكَةٍ لَا تَمْحَقُهَا الْأَيَّامُ، وَ طَهَارَةٍ لَا تُدَنِّسُهَا الْآثَامُ هِلَالَ أَمْنٍ مِنَ الْآفَاتِ، وَ سَلَامَةٍ مِنَ السَّيِّئَاتِ، هِلَالَ سَعْدٍ لَا نَحْسَ فِيهِ، وَ يُمْنٍ لَا نَكَدَ مَعَهُ، وَ يُسْرٍ لَا يُمَازِجُهُ عُسْرٌ، وَ خَيْرٍ لَا يَشُوبُهُ شَرٌّ، هِلَالَ أَمْنٍ وَ إِيمَانٍ وَ نِعْمَةٍ وَ إِحْسَانٍ وَ س
َلَامَةٍ وَ إِسْلَامٍ. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَرْضَى مَنْ طَلَعَ عَلَيْهِ، وَ أَزْكَى مَنْ نَظَرَ إِلَيْهِ، وَ أَسْعَدَ مَنْ تَعَبَّدَ لَكَ فِيهِ، وَ وَفِّقْنَا فِيهِ لِلتَّوْبَةِ، وَ اعْصِمْنَا فِيهِ مِنَ الْحَوْبَةِ، وَ احْفَظْنَا فِيهِ مِنْ مُبَاشَرَةِ مَعْصِيَتِكَ وَ أَوْزِعْنَا فِيهِ شُكْرَ نِعْمَتِكَ، وَ أَلْبِسْنَا فِيهِ جُنَنَ الْعَافِيَةِ، وَ أَتْمِمْ عَلَيْنَا بِاسْتِكْمَالِ طَاعَتِكَ فِيهِ الْمِنَّةَ، إِنَّكَ الْمَنَّانُ الْحَمِيدُ، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ. ‌ای آفریده مطیع،‌ ای - رونده کوشا و شتابان،‌ ای رفت - و آمد کننده در منازل معین شده،‌ ای متصرف در چرخ گردان تدبیر، ایمان آوردم به آن کس که به سبب تو تاریکی‌ها را روشن کرد، و آنچه را که به سختی می‌توان یافت آشکار فرمود، و تو را علامتی از علائم چیرگی و استیلای خود، و نشانی از نشانه‌های قدرت خویش قرار داد، و تو را گاهی به نقص و گاهی به کمال، و وقتی به طلوع و زمانی به غروب، و حالتی پر نور و حالتی گرفته مسخر خویش نمود، در تمام این حالات فرمانبردار اویی، و به سوی اراده‌اش شتابانی، منزه است او، چه عجیب است تدبیری که در حق تو به کار برده، و چه دقیق است آنچه درباره تو انجام داده، تو را کلید ماهی نو برای برنامه‌ای نو ساخته، پس از پروردگار که ربّ من و توست، و آفریننده من و توست، و مهار مقدّرات من و تو در کف قدرت اوست، و صورتگر من و صورتگر توست می‌خواهم که بر محمد و آلش درود فرستد، و تو را ماه برکتی قرار دهد که گذشت روزگاران آن را از بین نبرد، و ماه پاکیی که گناهان آن را آلوده ننماید، هلال ایمنی از آفات، سلامتی از زشتی‌ها، هلال خوش طالعی برکنار از نحسی، و میمنت بدون گرفتاری، و آسایش بدون دشواری، و خیر بدون شرّ، هلال ایمنی و ایمان، و نعمت و احسان، و سلامت و اسلام باشد. بارالها بر محمد و آلش درود فرست، و ما را از خشنودترین (یاپسندیده‌ترین) کسانی قرار ده که این ماه برآنان طلوع کرده، وپاکیزه‌ترین کسانی که به آن نظر نموده، و سعادتمندترین کسانی که در آن به بندگی تو کوشیده، و ما را در این ماه توفیق توبه عنایت کن، و از گناه حفظ فرما، و از دست زدن به نافرمانیت بازدار، و ادای شکر نعمتت را به ما ارزانی دار، و لباسهای عافیت و سلامت بر ما بپوشان، و به سبب انجام طاعت کامل نعمتت - را در این ماه بر ما کامل گردان، زیرا که تو بس بخشنده و ستوده‌ای، و درود خدا بر محمد و آل پاک و پاکیزه‌اش باد. خواندن هفت مرتبه سوره حمد براى دفع درد چشم. اندکى پنیر خوردن که در این باره در روایات آمده است، هرکه خود را به خوردن آن در اول هر ماه مقیّد کند، امید است در آن ماه حاجتش ردّ نشود. در شب اوّل ماه، دو رکعت نماز بجا آورد، کیفیت نماز شب اول ماه به این صورت است که در هر رکعت پس از سوره حمد سوره انعام را بخواند، و از خدا بخواهد او را از هر ترس و دردى ایمن گرداند، و در آن ماه حادثه اى را نبیند که ناپسند او باشد. خواندن نماز اول ماه در روز اوّل و دعای روز اول ماه است که کیفیت آن در بالا ذکر گردید. منابع: مفاتیح الجنان، صحیفه سجادیه
سبک زندگی اسلامی: آیا پول حاصل از تعویض طلا به طلا ربا محسوب میشود ؟. طلا فروشان برای خرید طلامستعمل به پول یک قیمت میپردازند وبرای معاوضه طلای مستعمل به طلای نو یک قیمت دیکر. که ما به التفاوت این دوقیمت بسیار زیاد و قابل توجه است . دوستان میگویند این پول ربا محسوب میشود  حکم شرعی آن چیست؟ پاسخ : بله ربا محسوب می گردد معاوضه طلا به طلا زمانی بدون ربا است که بصورت هم وزن معاوضه گردند همچنین پولی به منظور تعویض پرداخت نگردد . و اگر چنانچه وزن طلای یک طرف مقداری اضافه باشد تفاوتی نمی کند مشتری باشد یا فروشنده و یا پولی به منظور تعویض طلای کهنه با طلای نو پراخت شود این ربا محسوب می گردد و حرام است . راه حل برای تعویض طلای کهنه به طلای نو این است که صاحب طلای کهنه طلای خودرا ابتدا به جواهر فروش بفروشد و در همان مجلس قیمت طلای فروخته شده را تحویل بگیرد ، سپس اقدام به خرید طلای نو کند . توجه داشته باشید که تحویل گرفتن قیمت طلای فروخته شده در همان مجلس الزامی است .