eitaa logo
گروه فرهنگی تبلیغی رائد اردکان_یزد
112 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
2.1هزار ویدیو
784 فایل
‼مطالب کانال با لینک ارسال شود‼ آیدی گروه : @raede_ardakan آیدی مدیر : @Khatibyazdi110amirebayanyazdi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از متن | علیرضا پناهیان
⭕️مهم‌ترین اثر روش تربیتیِ تقوا، استقلال روحی انسان است ⭕️نظام «نمره‌ای» چگونه خلاقیت بچه‌ها را نابود می‌کند؟ 💎 -ج۲ 📌تقوا روشی است که مهم‌ترین اثرش استقلال روحی انسان است؛ خلاقیت هم از استقلال روحی برمی‌‌آید 🔻تقوا بیشتر «فرایندمحور» است تا «نتیجه‌محور»؛ در روش تقوا مهم این است که با چه روشی خودت را انگیزه‌مند کرده‌ای؟ 📌برخی از مدارس به فرایند تربیت، کاری ندارند بلکه صرفاً به نتیجه کار دارند؛ این روش درستی نیست 🔻دانش‌آموزی که فرایند تحصیلش درست نبوده و فقط نمرۀ خوب گرفته است؛ تبدیل به آدمِ باسوادی می‌شود که مولّد نیست؛ بلکه مقلّد و وابسته است 📌در روش تقوا برای انگیزه‌مندشدنِ افراد «تشویق و تنبیه فوری» زیاد جایی ندارد؛ حیوانات هم به این روش تربیت می‌شوند! _________________ : 🔻 تقوا بیشتر «فرایند‌محور» است تا «نتیجه‌محور»؛ یعنی در روش تقوا، فقط انجام کارِ خوب ملاک نیست، بلکه این خیلی مهم است که «شما با چه انگیزه‌ای، کار خوب را انجام داده‌ای؟ و با چه روشی خودت را برای انجام کارِ خوب، انگیزه‌مند کرده‌ای؟» 🔶 نمی‌توانی به خدا بگویی: «شما چه‌کار داری که من چطوری این کار را کرده‌ام! این کارِ خوب را می‌خواستی؛ من هم انجامش دادم! بفرما؛ این محصولش مال شما باشد!» خدا می‌فرماید: من با محصول فعالیت‌های تو کاری ندارم، بلکه با فرایند انگیزه‌مندشدنِ تو کار دارم! 🔻خیلی از پدر و مادرها در تربیت فرزند، کاری به «تقوا» ندارند و فقط به «نتیجه» اهمیت می‌دهند، مثلاً می‌گویند: «بچۀ ما باید درس بخواند و نمره بگیرد، باید کنکور قبول شود؛ ما پیش فامیل آبرو داریم...» اما توجه نمی‌کنند که فرزندشان با چه فرایند و روشی درس می‌خوانَد؟ نمی‌بینند که فرایند تحصیلش از اول درست نبوده و فقط نمره گرفته است ولی اصلاً اهل تحلیل نیست، آدمِ باسوادی است که مولّد نیست، مقلّد است؛ یک عنصر وابسته است، چنین کسی بعداً هیچ‌چیزی نمی‌شود! 🔶برخی از مدرسه‌ها به فرایند تربیت، کاری ندارند بلکه به نتیجه کار دارند. مثلاً می‌گویند: «ببینید بچه‌های این مدرسه چقدر منظم می‌روند نماز می‌خوانند!» اینکه دلیل نمی‌شود! می‌گوییم: چه‌کار کرده‌اید که این بچه می‌رود سر صفِ نماز می‌ایستد؟ می‌گویند: ما این‌قدر به او محبت کرده‌ایم که اصلاً با یک اشارۀ ما اهل نماز شده است! «درس معلم ار بود زمزمۀ محبتی؛ جمعه به مکتب آورد طفل گریزپای را!» با ضرب‌المثل، برای مدرسه برنامه‌‌ریزی می‌کنند! 🔻ما دربارۀ این شیوۀ تربیتی می‌گوییم: در این سنّ، محبت معلم باعث شده است که بچه به حرف او گوش بدهد(و بچه‌ها هم غالباً دوست دارند شبیه معلم‌ها و بزرگترها بشوند) اما چندسال بعد(یعنی در حدود سن بلوغ) که محبتشان به معلم خاموش شد، دوست دارند شبیه رفیقشان بشوند؛ آن‌وقت چطور می‌خواهید، او را نمازخوان نگه‌دارید؟! 🔶تقوا روشی برای انگیزه‌مندشدن انسان است که او را با نوعی خودکنترلی(نه با کنترلِ بیرونی) برای انجام رفتارهای خوب، انگیزه‌مند می‌کند. در روش تقوا برای انگیزه‌مندشدن «تشویق و تنبیهِ فوری» زیاد جایی ندارد؛ با این روش، حیوانات هم تربیت می‌شوند! شما می‌خواهید فرزند خودتان را با همین روش تربیت کنید؟! مثلاً وقتی نماز خواند، زود یک شکلات به او بدهید؟! تشویق پدر و مادر، تا یک زمانی اثر دارد؛ بعدش دیگر نه تشویق و نه تهدیدِ آنها، اثر نخواهد داشت. 🔻باید بچه را طوری بار بیاورید که فعالیت‌هایش زیاد تحت تأثیر تشویق و تنبیه نباشد. اگر تشویق و تنبیهِ دیگران روی فرزندتان اثر نگذاشت، یعنی بچۀ شما مستقل بارآمده است؛ آن‌وقت به خلاقیت و شکوفایی می‌رسد، شکوفایی از «استقلال» برمی‌‌آید. کسی که به تشویق دیگران وابسته باشد، او در واقع ریشۀ خلاقیت خودش را سوزانده است. 🔶شاید بپرسید: «پس دانش‌آموزانی که خلاقیت دارند ولی با همین روشِ تشویق و تنبیه فوری تربیت شده‌اند، چه؟» در پاسخ می‌گوییم: آنها فقط یک بخشی از خلاقیت خودشان را بروز داده‌اند؛ هنوز نتوانستند تمام خلاقیتشان را نشان دهند. 🔻تقوا روشی است که مهم‌ترین اثرش «استقلال روحی» انسان است. برای اینکه آدم‌ها «خودشان باشند» نباید تشویق و تنبیهِ‌ فوری کنیم! معلم به دانش‌آموزانش بگوید: «بچه‌ها! می‌خواهم شما را مستقل بار بیاورم» اگر این بچه‌ها در دبستان، مستقل بار بیایند، در دوران راهنمایی از تمسخرِ دیگران، تأثیر منفی نمی‌گیرند، هیچ رفیقی هم نمی‌تواند آنها را با چهارتا لبخند، خراب کند؛ به رفیقش می‌گوید: «تو یک نظری داری، من هم یک نظری دارم...» 🔶دانش‌آموزان برای اینکه استقلال روحی پیدا کنند و انسانیت خود را حفظ کنند و خباثت وجودشان را فرانگیرد، یک بخشی از زندگی خود را بدون تأثیر از دیگران، برنامه‌ریزی کنند، مثلاً بگویند: «می‌خواهم درس بخوانم، اما نه برای نمره گرفتن!» 🚩 هیئت نور - ۹۶.۰۶.۳۱ 📢صوت در: @Panahian_mp3 @Panahian_text
هدایت شده از متن | علیرضا پناهیان
⭕️چرا «کارت‌ساعت‌زنی» خلاف روش تقواست؟ ⭕️تقوا برترین روشِ انگیزه‌مندشدن برای رفتار است 💎 -ج۳ 🔻در روش تقوا، به آدم‌ها مهلت می‌دهیم تا خودشان باشند؛ لذا تشویق و تنبیهِ فوری زیاد نداریم 📌در مدیریت به روش تقوا، هیچ‌کسی را تحت تأثیر پول و مقام، کنترل نمی‌کنیم 🔻تقوا فقط موعظۀ اخلاقی و معنوی نیست؛ روشی است که شیوۀ زندگی و قوانین ما را تغییر می‌دهد 📌برخی مقررات و آئین‌نامه‌های موجود، کرامت انسان‌ها را از بین می‌برد و افراد را بی‌شخصیت بار می‌آورد _______________ : 🔻تقوا روشی است برای «انگیزه‌مندشدنِ انسان برای عمل». کلمۀ «انگیزش» یا «انگیزه‌مندشدن» کاربرد بسیاری در علم اقتصاد، سیاست و مدیریت دارد. یکی از پرسش‌های بنیادی در علم مدیریت، دربارۀ روش ایجاد انگیزه در افرادِ سازمان است. مدیران به‌دنبال این هستند که آیین‌نامه‌ها و قانون‌هایی وضع کنند تا انگیزۀ‌ کارمندان را تقویت و محکم کنند. لذا انگیزه‌مندشدن انسان، بیشتر یک مسئلۀ اجتماعی است تا فردی، و تقوا برترین ‌روش برای انگیزه‌مندشدن انسان است. 🔶تقوا فقط یک موعظۀ اخلاقی و معنوی نیست، بلکه یک روش است که شیوۀ زندگی و حتی قوانین ما را دستخوش تغییرات اساسی می‌کند. 🔻برخی از مقررات موجود، با روش تقوا مغایرت دارد، مثلاً دستگاه کارت‌ساعت‌زنی را دمِ در کارخانه یا اداره می‌گذارند و به‌ازای یک دقیقه تأخیر، حقوق فرد را کم می‌کنند، یا به‌ازای یک دقیقه اضافه‌کار، حقوقش را اضافه می‌کنند. با انسان‌ها هم مثل «سگ پائولف» (روشی مشهور برای شرطی‌کردن سگ از طریق دادنِ پاداش) برخورد می‌کنند؛ این خلاف تقواست. آن‌وقت می‌خواهند در این اداره، آدم رشد کند! در چنین فضای نظارتی و تشویق و تنبیه فوری، امکان خدمت حداکثری و به‌حداقل‌رسیدن فساد، از بین می‌رود، زیرا نگاه قانون‌گذار به افراد مجموعۀ خودش، نگاه مجرمانه است؛ یعنی اصل بر این است که به هیچ‌کسی نمی‌توان اعتماد کرد و همه غیرقابل‌اعتماد هستند! 🔶به امیرالمؤمنین(ع) می‌گفتند: «شما مدیریت بلد نیستی! چرا مثل معاویه آدم‌ها را خریدوفروش نمی‌کنی؟!» مگر شیوۀ امیرالمؤمنین در اداره جامعۀ خودش چگونه بود؟ حضرت می‌فرمود: «من به روش تقوا مدیریت می‌کنم؛ اگر تقوا نبود، من زیرک‌ترین فرد در میان عرب بودم؛ لَوْ لَا التُّقَى لَكُنْتُ أَدْهَى الْعَرَب» (کافی/8/24) 🔻در روش تقوا، تشویق و تنبیه فوری نداریم؛ به آدم‌ها «مهلت» داده می‌شود تا خودشان باشند. در روش تقوا، هیچ‌کسی را تحت تأثیر پُست و پول، مدیریت نمی‌کنند. کافی بود امیرالمؤمنین(ع) از روش تقوا دست برمی‌داشت و با دادن پول یا مقام، آدم‌ها را می‌خرید، آن‌وقت چه‌بسا معاویه هم با حضرت همراهی می‌کرد! ولی این روش، خلاف تقواست. 🔶در غرب و برخی از کشورهای شرقی، به‌تازگی متوجه شده‌اند که در شیوۀ مدیریت، نباید با آدم‌ها و کارکنان، برخورد غیرانسانی کرد. در برخی شرکت‌های ژاپنی اعلام کرده‌اند: «هرکسی خسته‌ است و می‌خواهد فردا نیاید، لازم نیست اجازۀ مرخصی بگیرد، اگر خودش تشخیص داده که نیاید، خُب نیاید؛ فقط خبر بدهد، ولی اجازه‌گرفتن نیاز نیست.» آنها با روش تجربی به این نتیجه رسیده‌اند، کارگری که این‌طوری به مرخصی می‌رود، چون خودش می‌خواهد به خودش اجازه بدهد، انرژی پیدا می‌کند که فردا دو برابر کار کند و غیبت روز گذشته‌اش را جبران کند. این استقلال‌بخشی و شخصیت‌دادن، به او احساس خوبی می‌دهد و از کارش بیشتر لذت می‌برد. این یعنی باکرامت برخوردکردن با انسان‌ها و حفظ شخصیت آنها. 🔻خداوند به ما کرامت داده است: «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني آدَمَ» (اسراء/70) ما می‌توانیم این کرامتی که به ما داده شده را به‌وسیلۀ تقوا، ادامه بدهیم، چون می‌فرماید: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ؛ هرکه باتقواتر است، باکرامت‌تر است» (حجرات/13) ولی ما با آئین‌نامه و مقرراتمان، این کرامت را از بین می‌بریم و افراد را بی‌شخصیت بار می‌آوریم. 🔶شاید بعضی از کارمندان و کارگران در صورت حذف روش کارت‌ساعت‌زنی، سوء استفاده کنند؛ البته تعداد آنها کم است. به کسانی که تخلف کردند و تقوا را رعایت نکردند، مهلت داده می‌شود تا خودشان را اصلاح کنند و به روش تقوا مقید شوند، اگر اصلاح نشدند، مدیر مجموعه، آنها را قاطعانه اخراج می‌کند. همچنین به‌جای «مدیریت از بالا» تذکر همکاران به فردِ بی‌انضباط، جایگزین کارت‌ساعت‌زنی و نظارتِ شدید بشود. همۀ افراد در اداره و کارخانه، باید احساس مسئولیت کنند که اگر یک نفر از سرِ تنبلی و بی‌انضباطی تأخیر کرد یا بی‌جهت غیبت کرد، به او تذکر بدهند تا متوجه اشتباهش بشود و خودش را اصلاح کند. 🚩 هیئت نور - ۹۶.۰۷.۰۱ 📢صوت در: @Panahian_mp3 @Panahian_text
تحلیلی بر سیره اقتصادی امام جواد (ع) بهمن زینلی مهناز امیری بهمن زینلی, مهناز امیری تاریخ / تاریخ معصومان(ع) / امام جواد(ع) منبع: مجموعه مقالات همایش سیره و زمانه امام جواد (ع) - جلد دوم (صفحات 370 تا 388) مکان چاپ: قم ناشر: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم تاریخ چاپ: ۱۳۹۵ هجری شمسی زبان: فارسی
سيره اقتصادى امام جواد (ع)، تجسم عينى احكام، آرمانها و ارزشهاى اسلامى و فعاليتهاى اقتصادى آن حضرت براساس يك برنامه كامل اقتصادى است. امام جواد (ع) با دريافت اموال از طريق خمس، درآمد ناشى از موقوفات، هدايا و تجارت، كسب كار و توزيع مناسب اموال دريافتى به وسيله وكلا، نقش مهمى در بهبود وضعيت اقتصادى شيعيان، داشتند مخصوصاً آنانى كه از ناحيه دستگاه حكومت زير فشار اقتصادى قرار گرفته بودند. اين نوشتار، با استناد به منابع اصلى و به روش تحليلى- توصيفى، با تحليل اوضاع اقتصادى حاكم بر جامعه دوران امام جواد (ع)، اقدامات اقتصادى آن حضرت در جهت سلسله دستورها و تكاليف اقتصادى و عبادى اسلام و اداره جامعه تشيع را مطالعه و بررسى مىكند. به نظر مىرسد كه مهمترين اين اقدامات، در دو فرايند تأمين منابع مالى و توزيع آن قابلبررسى و تحقيق باشد.
خانه داری بی کلاسی نیست.mp3
2.4M
✅صوت خانه داری بی کلاسی نیست! استادپناهیان 🌸یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇 @yekmorabbi
بهترین مرد.mp3
2.46M
✅صوت بهترین مرد درخانواده کیست؟! استادپناهیان 🌸یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇 @yekmorabbi
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر براتون سواله چطوری میشه که مجلسی ها امضای استیضاح وزرا رو پس میگیرن ،ببینید :)) @BisimchiMedia
🚩 آیت‌الله‌ علم‌الهدی: دلار ۳۰۰۰ تومانی با مذاکره "۱۰۰۰۰ تومان" شد، بازهم می‌خواهید مذاکره کنید؟/ با مدیریت اقتصادی مشکلات را حل کنید 🔹 رفتید و مذاکره کردید؛ دلار ۳۰۰۰ تومان را ۱۰۰۰۰ تومان کردید، کار دیگری کردید؟ بازهم می‌خواهید مذاکره کنید؟ 🔹 آمریکا و اروپا نیز امروز دشمن قسم‌خورده هستند و اروپا نیز می‌خواهد همان کار آمریکا را صورت دهد اما هر کدام با یک روش جلو آمده‌اند. 🔹مسلمانان در زمان جنگ احزاب قوت لایموت هم نداشتند اما وضع امروز ما از آن موقع خیلی بهتر است. 🔹متشکریم که انبار احتکار را کشف کردید اما انبار احتکاری که صدها و هزارها خودرو که با پول دزدی احتکار شده را نیز بگیرید و فقط انبار سیمان را نگیرید. 🔹 اگر بناست با مفسد اقتصادی برخورد شود در رأس مفسد اقتصادی دستگاه‌های زیر نظر وزارت صنعت است که تولید خودرو دارند اما سایت‌شان خاموش است و خودروی 30 تومانی 50 تومان شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از بیداری ملت
4_438945988363681977.mp3
5.23M
🎧 🌹استاد پناهیان🌹 📣آخرین پادگان تربیت یاران عج... 🍃🌹🍃🌹 🔴به کمپین بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
🔴 چه کسانی در آب زمزم ادرار کردند؟ 🔹حاتم طایی که به دلیل سخاوت و بخشندگی شهره خاص و عام شده بود مورد رشک و حسد برادرش قرار گرفت ولی به دلیل این که از ملکه سخاوت برخوردار نبود از راه دیگری به شهرت دست یافت و نام او را در تاریخ ماندگار کرد! وی در چاه زمزم ادرار کرد! 🔹در دولت اصلاحات که برخی به دنبال کسب شهرت از نوع اصلاحاتی اش بودند ناگهان مشی سیاسی اعتقادی خود را تغییر دادند و حرف های عجیب و غریب می زدند تا گوی سبقت از دیگران بربایند یکی از این افراد که شعارهای اصلاح طلبانه می داد رسما بهائیان این فرقه ضاله را رسمیت بخشید و آن ها را شهروندان ایران دانست و گفت باید از حقوق مسلمانان برخوردار شوند! 🔹زمانی که این گزارش را به مرحوم آیت الله حاج شیخ جواد تبریزی ارائه کردیم ایشان فرمودند این قصه ادرار کردن در آب زمزم است! 🔹اخیرا نیز علی مطهری که می خواست نام او نیز در زمره سوال از وزرا و رییس جمهور ثبت شود به جای وزرای اقتصادی و رییس جمهور، از وزیر دادگستری سوال کرد که چرا سران فتنه از حصر آزاد نمی شوند؟ هر چند مجلس با توضیحات وزیر قانع شد و مطهری سنگ روی یخ گردید ولی نام او شهره خاص و عام شد که ... ✅ دست‌نوشته‌های قاسم روانبخش: http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f