eitaa logo
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
348 دنبال‌کننده
99 عکس
35 ویدیو
17 فایل
ارتباط با ما @olfat_1372
مشاهده در ایتا
دانلود
ماجرای فلسطین و استراتژی جمهوری اسلامی ایران یکم - بیش از هفتاد سال پیش فلسطین یک کشور با اکثریت مسلمان بود که تنها سه درصد جمعیت آن یهودی بود. مسجدالاقصی قبله اول مسلمانان و نیز مورد تقدیس همه ادیان به مثابه محور وحدت مسلمانان و نیز محور همگرایی با سایر ادیان الهی در آن قرار داشت . به همین دلیل فلسطین و مسجدالاقصی هیچگاه جز دارای اهمیت درجه اول برای مسلمانان نبوده است . دوم ـ روح تمدن غرب با محوریت انگلستان و امریکا از آن رو که هیچ رقیب فکری را برنمی تابد ـ چنانچه با بیش از هفتاد سال جنگ با شوروی و با فتح کرملین آنرا ساقط کرد ـ به هدف جنگ با اسلام و نابودی آن با کشف ظرفیت یهود در ایجاد صهیونیسم در صدد برآمدند تا در کنار تلاش های فرهنگی و سیاسی یک پادگان فوق پیشرفته نظامی به نام « اسرائیل » را در متن جامعه و جغرافیای اسلامی ایجاد کنند . سوم – قبل از جنگ فعلی اسرائیل در طی سه جنگ بزرگ قبلی که اعراب در آن به صورت جدی نیز نقش ایفا می کردند ـ حتی یکی از جنگ ها، معروف به جنگ شش روزه، که با محوریت جمال عبدالناصر رهبر شجاع مصر شکل گرفت ـ اسرائیل به نحو بسیار پر قدرتی پیروز هر سه نبرد مذکور بود . این در حالی بود که عبدالناصر در پس گرفتن همه آنچه که از مصر در دست انگلستان داشت قبلا پیروز شده بود واقعا چرا در جنگ با اسرائیل چنین نشد ؟ واقعیت روشن این است که اسرائیل یک کشور برآمده از حاصل جمع یهودیان مهاجر و ساکن در اراضی اشغالی نبوده و نیست اسرائیل یک پادگان پیشرفته نظامی است شبیه عین الاسد و .... در عراق و.... که غرب با محوریت امریکا برای جنگ با کشورهای اسلامی تاسیس کرده است. چرا ؟ زیرا یهودیان با ساکن شدن در اراضی اشغالی در حالی که دائما درحال جنگ و گریز با مسلمانان و مسیحیان بوده اند از یک اقتصاد پیشرفته در تراز سایر اقتصادهای پیشرفته جهان ، تکنولوژی پیشرفته در سطح پیشرفته ترین کشورهای تکنولوژیک جهان و....... برخوردار شده اند . خیلی روشن است که اگر همه یهودیان از نوابغ علمی و اقتصادی جهان هم بوده اند تحقق چنین پدیده ای در این فاصله زمانی و با این شرایط سیاسی وامنیتی محال بود . واقعیت آن است که غرب با همه ظرفیت علمی ، فناوری و اقتصادی این مجموعه نظامی با عقبه اقتصادی پیشرفته را بوجود آورده است . این واقعیت به طرز بسیار روشنی اخیرا از زبان بایدن شنیده شده که گفت : اگر اسرائیل وجود نداشت آنرا بوجود می آوردیم چهارم – انقلاب اسلامی در بدو شکل گیری در چهارچوب مبانی دینی به موازات اهتمام برای نجات ایران از استبداد داخلی و استعمار خارجی با مبارزه با اسرائیل هویت سازی کرد، چرا ؟ چون انقلاب اسلامی یک انقلاب اسلامی بود که در آن مرز جغرافیایی معنا نداشت. مرز آن اسلام و کفر که نه استضعاف و استکبار بود. اما ایران عزیز دارای این خصوصیت فوق العاده بود که توانسته بود و هست که بالاترین ظرفیت تحقق، تجلی و ظهور اسلام عزیز را در جهان معاصر داشته باشد . به همین دلیل مبارزه برای آزادی فلسطین به مثابه مبارزه با مرکز فوق پیشرفته غرب برای مبارزه با جهان اسلام هیچگاه از اهمیت غیر از درجه یک در ایران معاصر نبوده است. این هم طبیعی بود زیرا در غیر این صورت انقلاب اسلامی به مقتضای ذات خود عمل نکرده بود . پنجم ـ پس از پیروزی انقلاب اسلامی بخش قابل توجهی از مجاهدان بزرگ به این نتیجه رسیده بودند که باید در اولین فرصت ممکن وارد مبارزه حضوری و عملی با اسرائیل شوند و بر آن بودند که ایران آزاد شده است و باید با همان مبنا و همت برای آزادی فلسطین اقدام شود . به همین دلیل بزرگترین جشن پیروزی انقلاب که در اولین سالگرد پیروزی انقلاب برگزار شد با حضور یاسر عرفات که به عنوان نماد فلسطین آنروز بود برگزار شد .شهید محمد منتظری تلاش کرد تا مجموعه ای را برای مبارزه با اسرائیل سازمان دهی نماید.... و اما امریکا علاوه بر استفاده از همه ظرفیت ها از جمله پادگان صهیونسیتی اسرائیل از طریق سفاک دیگری به نام صدام جنگ مستقیمی را علیه انقلاب اسلامی رقم زد ، با همه ای اوضاع برخی از فرماندهان جنگ نظیر احمد متوسلیان راهی نبرد با اسرائیل شدند و همه اینها به معنای این بود که هیچگاه مساله فلسطین یک مساله درجه دو برای ایران و انقلاب اسلامی نبوده است . اما جمهوری اسلامی ایران نقش استراتژیک خود را چگونه ایفاد نموده است و می نماید ؟این مهمترین پرسشی است که پاسخ می طلبد . از همان روزهاس نخست پیروزی برخی نظیر جاوید الاثر احمد متوسلیان بر آن بودند که حتی با وجود درگیری کشور در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران جنگ اصلی آنجاست بنابراین ما باید وارد یک نبرد مستقیم با اسرائیل شویم . اما امام ( ره ) با فهم الهی همیشگی استراتژیک خود مثل همه موارد دیگر به درستی تشخیص دادند که به جای حضور مستقیم نظامی اولا باید به تربیت نیروی انسانی لبنانی و فلسطینی و......... این جهاد بزرگ را بر عهده خود
آنها گذاشت، بنابراین فرماندهی ولایت فقیه در این نبرد با تربیت نیروی مجاهد عربی و اسلامی هویت پیدا کرد ، ثانیا این مجاهدت بزرگ باید تا حد توان مورد حمایت مادی و معنوی جمهوری اسلامی ایران قرار داشته باشد و با این استراتژی حزب الله در لبنان بوجود آمد بوسیله حزب الله کشور لبنان ـ که تا آغاز پیروزی انقلاب تحت تصرف رژیم صهیونستی قرار داشت ـ کاملا آزاد شد و در فلسطین نیز در حالی که برخی از ضعفای فلسطینی دائما در حال یافتن یک راه حل سازش کارانه بی نتیجه بودند ، انقلاب اسلامی در حال تربیت نیروی انسانی در منطقه بود که بتواند غده سرطانی صهیونیستی یا همان پادگان نظامی پیشرفته غرب در منطقه را نابود کند. و جالب توجه این است که این رویکرد توانسته پس از نجات لبنان و سوریه و اینک در آستانه نجات فلسطین قرار داشته باشد . اما روشن است که این رویکرد به معنای آن نیست که جمهوری اسلامی ایران تا همیشه اینگونه عمل خواهد کرد و مهمتر از این به معنای نگرانی جمهوری اسلامی از بابت ترس از آسیب رسانی غرب و رژیم صهیونیستی به ایران نبوده و نیست بلکه به این دلیل بوده است که این رویکرد مردمان منطقه را برای برقراری امنیت و همه آرمانهای اسلامی و انسانی به نحو درونزا و بی پایانی توانمند می سازد. این منطق یک دستاورد عقلائی امروزین را نیز در پی داشته است که: اگر جمهوری اسلامی بیش از این ورود کند این جنگ به جنگ ایران و آمریکا تبدیل خواهد شد و در آن صورت این حمایت جهانی از فلسطین شکل نمی گرفت. حمایتی که انشاالله اراده خدای بزرگ را برای نابودی اسرائیل محقق خواهد کرد. جمهوری اسلامی فعلا بیش از آنکه با سلاح و نیروی نظامی خود با رژیم صهیونیستی و امریکا بجنگد با انسان‌هایی که در مکتب فکری خود در فلسطین و لبنان و.... تربیت کرده با آنها مبارزه می کند.البته روشن است که صبر و خویشتنداری متضمن در این رویکرد نیز حدی خواهد داشت. عطاالله رفیعی آتانی
💢💢💢ماجرای فلسطین و استراتژی جمهوری اسلامی ایران ✍️به قلم دکتر عطاالله رفیعی آتانی لینک مرتبط: B2n.ir/y25842 .
✳در چارچوب فلسفه اسلامی، انسان برابر با آگاهی است. یعنی انسان هر اندازه آگاه تر باشد، انسان تر است، و هر اندازه ناآگاه تر باشد از زندگی انسانی به دور است. این را اصول محکمی از فلسفه اسلامی مثل اتحاد علم و عالم می گوید که ما با علم متحد می‌شویم، یعنی هر قدر علم پیدا می‌کنیم توسعه وجودی پیدا می‌کنیم. وجودمان توسعه پیدا می‌کند. کانال رسمی دکتر رفیعی آتانی: https://eitaa.com/rafeieatani
دکتر عطاءالله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه جامعه‌پذیر کردن برخی موضوعات از رسالت‌های رسانه است، گفت: برخی مباحث و تصمیمات بسیار مهم، نیاز به جامعه‌پذیری دارد و رسانه باید با تبیین درست موضوعات، امید و نشاط را با نگاه دینی در جامعه تزریق کند. لینک کامل خبر: B2n.ir/u66953 کانال رسمی دکتر رفیعی آتانی: https://eitaa.com/rafeieatani
بازنشر: متن کامل سخنرانی دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در همایش «فرهنگ و برنامه هفتم توسعه؛ تحول برای پیشرفت». دکتر رفیعی آتانی در این همایش گفته بود: تلقی ما بعد از دفاع مقدس این بود که اگر اقتصاد را درست کنیم همه چیز درست می شود و الگوی رسیدن به این مهم اقتصاد آزاد است و رویکرد برنامه توسعه ای برنامه اول و دوم با اتخاذ تصمیمات اقتصاد آزاد انجام شد. این در حالی بود که مردم ایران آماده زندگی در چارچوب اقتصاد آزد نبودند، مردمی که همواره در آن سالها برای باورهای جمعی خود از جان و مال خود گذشته بودند نمی توانستند خود را با یک اقتصاد فردگرایانه و آزاد تطبیق دهند. انسان اقتصاد آزاد در آن زمان جامعه ایران وجود نداشت و برای اینکه این انسان به وجود آید شروع به تحولات و دستکاری‌های فرهنگی کردند. این تحولات این بود که تا می توانیم آنها را حسابگر، منفعت طلب و بر اساس یک اقتصاد منفعت گرایانه بار بیاوریم. این تجربه تا حدود زیادی موفق شد و تهاجم فرهنگی همین بود. این چالش تا امروز ادامه پیدا کرده است. متن کامل: B2n.ir/p43461
📍دکتر عطاء الله رفیعی آتانی: |پایان تاریخ کجاست؟| 🔸دستاورد های بشری در ظرف نهادهای اجتماعی ذخیره می شود. یعنی نهاد علم، نهاد ثروت، نهاد حکومت و همه نهادهایی که بشر ساخته؛ این دستاوردها در آن ها ذخیره می شود. 🔸وقتی این دستاوردها در نهادهای اجتماعی ذخیره می شود، آن ها دچار محدودیت هایی می شود. اساساً ذات هر چیزی که ماهیت چسبنده دارد، با محدودیت هایی رو به رو می شود. مثلاً وقتی علم بشر در یک روند رو به تکامل قرار می گیرد، نهاد علم خود به خود دچار فروپاشی می شود. اگر فروپاشی نشود، نمی تواند در خدمت تعالی و رشد بشر قرار بگیرد. یعنی فرض کنیم اگر مکتب خانه های قدیمی بود الان دیگر علم به این معنا شکل نمی گرفت. مکتب خانه های قدیم باید فروپاشیده و دچار این تحول می شد تا این اتفاق بیفتد و این مسیر هم ادامه دارد. 🔸مطمئن باشید دانشگاه شریف صد سال آینده مثل مکتب خانه های قدیم در امروز است. یعنی حتماً وقتی که صد سال آینده به دانشگاه شریف نگاه می کنند مثل امروز که ما داریم به مکتب خانه نگاه می کنیم نگاه خواهند کرد. یعنی این تحول حتماً اتفاق می افتد و این به سمت بی نهایت ادامه دارد. 🔸وقتی می گوییم که به سمت بی نهایت ادامه دارد، بی نهایت چیزی است که ما به آن نمی رسیم، چون اگر به آن می رسیدیم که دیگر بی نهایت نبود. اما این به سمت بی نهایت در حال شکل گیری است. پایان تاریخ جایی است که این فروپاشی مشمول همه عالم می شود. یعنی ما الان درباره فروپاشی زندگی اجتماعی صحبت می کنیم و آن موقع در مورد فروپاشی همه عالم صحبت می کنیم. 🔸یعنی همه چیز باید در هم شکسته شود و ما وارد سطح بالاتری از حیات بشویم. چرا که این سطح حیات موجود، ظرفیت ندارد که زمینه تکامل انسان را فراهم کند، پس انسان باید وارد وادی و حیات دیگری شود؛ آنجا دنیایی است که دیگر محدویت های این دنیا را ندارد و آن ظرفیت فرای خودش را در آن می تواند ببیند.
🖋 اندر احوالات یک کتاب نجیب و کارساز ... 📕 کتابی که می تواند مبنای نظریات جدید باشد... با شجاعت می توان ادعا کرد کتاب «عطاءالله رفیعی» کتابی ، مؤدب، عمیق و کارساز است. نجابت، بدان دلیل که این کتاب 300 صفحه ای، بدون هوچی گری و بی هیچ نواختن طبل و دهل در عالم نشر، یک مضمون جدید علمی، خلق کرده است. 📍این کتاب است به آن دلیل که ضمن ارجاعات متعدد به آراء اندیشمندان و مشاهیر اهل نظر، وامداری خود را نسبت به انباشت علمی قدما، اعلام می دارد؛ اما شجاعانه و با صراحت ادب ورزانه، دیدگاه های آنان را به بوته نقد می کشاند. نظیر نقدهای جدی که عطاءالله رفیعی در زمینه علم اسلامی، بر آراء بزرگانی چون آیت الله جوادی آملی، علامه مصباح یزدی و شهید صدر بیان داشته است. 📍کتاب «کنش انسانی» کتابی و است، آنچنانکه در هیچ کدام از صفحات و سطرهای خود، مقام استدلال و استناد را فراموش نکرده و همواره یک خط روشن و محکم را برای تولید یک نظریه نوین اسلامی، تعقیب کرده است. 📍این کتاب با و ، مخاطب صبور خود را به سطح جدیدی از فهم می رساند. آنچنان که خود رفیعی در جای جای کتاب و در چارچوب نظری حکمت صدرایی، بیان می دارد «علم است که موجودیت انسان را می سازد» و اساساً انسان به مثابه علم است. جالب آنکه مضامین این کتاب فراتر از یک توصیف علمی، به طور همزمان بر مخاطب خود مؤثر واقع شده و با اصلاح نگاه ها و نگرش های او، احتمالا وی را به سطح جدیدی از وجود و هستی ارتقاء می دهد. پس این کتاب، کارساز است؛ ضمن آنکه این تألیف در لایه پیامدهای آتی خود نیز اثرآفرین خواهد بود. مؤلف در صفحات آخر کتاب، ادعای جالب و دلپذیری دارد: «یکی از مهم ترین دستاوردهای سیاستی این پژوهش علمی را باید راهگشا بودن آن برای سیاست گذاری و برنامه ریزی توسعه و پیشرفت دانست». 📍پس آنان که عزم و اراده خالصی برای امر پیشرفت در این سرزمین دارند، حتما باید در ساخت و ساز منظومه ذهنی و عملی خود، سراغی از این کتاب بگیرند....❗️ 📍کتاب «واقعیت و روش تبیین کنش انسانی در چهارچوب فلسفه اسلامی» به قلم عطاءالله رفیعی آتانی، به تازگی توسط مرکز علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شده است. مؤلف که عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت است، در مراسم رونمایی از کتاب می گوید مفاهیم و مباحث این کتاب را سال هاست که در جمع دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه های کشور و طلاب و اندیشمندان فاضل حوزه علمیه قم ارائه و در معرض مباحثه و چکش کاری قرار داده ام. برای همین انتشار آن سال های مدید به تعویق افتاده است. 📍شاید اصلی ترین رسالت این کتاب آن است که به طور تئوریک و مبتنی بر مبانی فلسفه اسلامی، «کنش های انسان» را توضیح داده و تبیین کند. مؤلف مبتنی بر نظریه اسلامی پیشرفت، معتقد است ما پیش از آنکه به شناخت آینده محتاج باشیم، به ساختن آینده اضطرار داریم و این انسان و جامعه در حال تغییر و صیرورت، به قواعدی برای مدیریت تغییر نیازمند است. به نظر می رسد این کتاب برای تولید آن قواعد، گام محکم، معتبر و قابل اتکایی برداشته است. 🖍 سید مهدی سیدی ✳️ کانال رسمی دکتر رفیعی آتانی: https://eitaa.com/rafeieatani
✳ دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس: 📌اگر قرار است ما برای مسائل اقتصادی پیدا کنیم که باید هم پیدا کنیم، باید بدانیم که آن‌ها راه‌حل‌های اقتصادی نیستند، بلکه هستند. 📌چنانچه در جنگ هشت ساله که یک جنگ نظامی خیلی سخت، سنگین و خونین بود هم با یک پیروز شدیم و تربیت کردیم...❗️ انسان‌هایی که در متن فرهنگ و مبانی انقلاب اسلامی تربیت شدند، وقتی نظامی شدند، جنگ را به پیروزی رساندند...❗️ ✳️ کانال رسمی دکتر رفیعی آتانی: https://eitaa.com/rafeieatani