📍دکتر عطاء الله رفیعی آتانی:
|پایان تاریخ کجاست؟|
🔸دستاورد های بشری در ظرف نهادهای اجتماعی ذخیره می شود. یعنی نهاد علم، نهاد ثروت، نهاد حکومت و همه نهادهایی که بشر ساخته؛ این دستاوردها در آن ها ذخیره می شود.
🔸وقتی این دستاوردها در نهادهای اجتماعی ذخیره می شود، آن ها دچار محدودیت هایی می شود. اساساً ذات هر چیزی که ماهیت چسبنده دارد، با محدودیت هایی رو به رو می شود. مثلاً وقتی علم بشر در یک روند رو به تکامل قرار می گیرد، نهاد علم خود به خود دچار فروپاشی می شود. اگر فروپاشی نشود، نمی تواند در خدمت تعالی و رشد بشر قرار بگیرد. یعنی فرض کنیم اگر مکتب خانه های قدیمی بود الان دیگر علم به این معنا شکل نمی گرفت. مکتب خانه های قدیم باید فروپاشیده و دچار این تحول می شد تا این اتفاق بیفتد و این مسیر هم ادامه دارد.
🔸مطمئن باشید دانشگاه شریف صد سال آینده مثل مکتب خانه های قدیم در امروز است. یعنی حتماً وقتی که صد سال آینده به دانشگاه شریف نگاه می کنند مثل امروز که ما داریم به مکتب خانه نگاه می کنیم نگاه خواهند کرد. یعنی این تحول حتماً اتفاق می افتد و این به سمت بی نهایت ادامه دارد.
🔸وقتی می گوییم که به سمت بی نهایت ادامه دارد، بی نهایت چیزی است که ما به آن نمی رسیم، چون اگر به آن می رسیدیم که دیگر بی نهایت نبود. اما این به سمت بی نهایت در حال شکل گیری است. پایان تاریخ جایی است که این فروپاشی مشمول همه عالم می شود. یعنی ما الان درباره فروپاشی زندگی اجتماعی صحبت می کنیم و آن موقع در مورد فروپاشی همه عالم صحبت می کنیم.
🔸یعنی همه چیز باید در هم شکسته شود و ما وارد سطح بالاتری از حیات بشویم. چرا که این سطح حیات موجود، ظرفیت ندارد که زمینه تکامل انسان را فراهم کند، پس انسان باید وارد وادی و حیات دیگری شود؛ آنجا دنیایی است که دیگر محدویت های این دنیا را ندارد و آن ظرفیت فرای خودش را در آن می تواند ببیند.
🖋 اندر احوالات یک کتاب نجیب و کارساز ...
📕 کتابی که می تواند مبنای نظریات جدید باشد...
با شجاعت می توان ادعا کرد کتاب «عطاءالله رفیعی» کتابی #نجیب، مؤدب، عمیق و کارساز است. نجابت، بدان دلیل که این کتاب 300 صفحه ای، بدون هوچی گری و بی هیچ نواختن طبل و دهل در عالم نشر، یک مضمون جدید علمی، خلق کرده است.
📍این کتاب #مؤدب است به آن دلیل که ضمن ارجاعات متعدد به آراء اندیشمندان و مشاهیر اهل نظر، وامداری خود را نسبت به انباشت علمی قدما، اعلام می دارد؛ اما شجاعانه و با صراحت ادب ورزانه، دیدگاه های آنان را به بوته نقد می کشاند. نظیر نقدهای جدی که عطاءالله رفیعی در زمینه علم اسلامی، بر آراء بزرگانی چون آیت الله جوادی آملی، علامه مصباح یزدی و شهید صدر بیان داشته است.
📍کتاب «کنش انسانی» کتابی #عمیق و #منضبط است، آنچنانکه در هیچ کدام از صفحات و سطرهای خود، مقام استدلال و استناد را فراموش نکرده و همواره یک خط روشن و محکم را برای تولید یک نظریه نوین اسلامی، تعقیب کرده است.
📍این کتاب با #متانت و #آرامش، مخاطب صبور خود را به سطح جدیدی از فهم می رساند. آنچنان که خود رفیعی در جای جای کتاب و در چارچوب نظری حکمت صدرایی، بیان می دارد «علم است که موجودیت انسان را می سازد» و اساساً انسان به مثابه علم است. جالب آنکه مضامین این کتاب فراتر از یک توصیف علمی، به طور همزمان بر مخاطب خود مؤثر واقع شده و با اصلاح نگاه ها و نگرش های او، احتمالا وی را به سطح جدیدی از وجود و هستی ارتقاء می دهد. پس این کتاب، کارساز است؛ ضمن آنکه این تألیف در لایه پیامدهای آتی خود نیز اثرآفرین خواهد بود. مؤلف در صفحات آخر کتاب، ادعای جالب و دلپذیری دارد: «یکی از مهم ترین دستاوردهای سیاستی این پژوهش علمی را باید راهگشا بودن آن برای سیاست گذاری و برنامه ریزی توسعه و پیشرفت دانست».
📍پس آنان که عزم و اراده خالصی برای امر پیشرفت در این سرزمین دارند، حتما باید در ساخت و ساز منظومه ذهنی و عملی خود، سراغی از این کتاب بگیرند....❗️
📍کتاب «واقعیت و روش تبیین کنش انسانی در چهارچوب فلسفه اسلامی» به قلم عطاءالله رفیعی آتانی، به تازگی توسط مرکز علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شده است. مؤلف که عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت است، در مراسم رونمایی از کتاب می گوید مفاهیم و مباحث این کتاب را سال هاست که در جمع دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه های کشور و طلاب و اندیشمندان فاضل حوزه علمیه قم ارائه و در معرض مباحثه و چکش کاری قرار داده ام. برای همین انتشار آن سال های مدید به تعویق افتاده است.
📍شاید اصلی ترین رسالت این کتاب آن است که به طور تئوریک و مبتنی بر مبانی فلسفه اسلامی، «کنش های انسان» را توضیح داده و تبیین کند. مؤلف مبتنی بر نظریه اسلامی پیشرفت، معتقد است ما پیش از آنکه به شناخت آینده محتاج باشیم، به ساختن آینده اضطرار داریم و این انسان و جامعه در حال تغییر و صیرورت، به قواعدی برای مدیریت تغییر نیازمند است.
به نظر می رسد این کتاب برای تولید آن قواعد، گام محکم، معتبر و قابل اتکایی برداشته است.
🖍 سید مهدی سیدی
✳️ کانال رسمی دکتر رفیعی آتانی:
https://eitaa.com/rafeieatani
✳ دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:
📌اگر قرار است ما برای مسائل اقتصادی #راهحل پیدا کنیم که باید هم پیدا کنیم، باید بدانیم که آنها راهحلهای اقتصادی نیستند، بلکه #فرهنگی هستند.
📌چنانچه در جنگ هشت ساله که یک جنگ نظامی خیلی سخت، سنگین و خونین بود هم با یک #تحول_فرهنگی پیروز شدیم و #انسان تربیت کردیم...❗️ انسانهایی که در متن فرهنگ و مبانی انقلاب اسلامی تربیت شدند، وقتی نظامی شدند، جنگ را به پیروزی رساندند...❗️
✳️ کانال رسمی دکتر رفیعی آتانی:
https://eitaa.com/rafeieatani
✳ دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی:
📌 #دانش_فقه، مهمترین دانش در اداره کشور ماست. زیرا فقه بسیار روشن از آنچه باید انجام داد و از آنچه نباید انجام داد سخن میگوید. علوم انسانی اسلامی هم اگر #صورتبندی_فقهی نداشته باشد آن اثر را نخواهد داشت.
📌اگر بتوانیم دستاوردهای علوم انسانی اسلامی را با ظرفیت و روش فقه که ظرفیتی عملی و اثرگذار است بیان کنیم برای کسانی که در میدان عمل هستند بسیار مفید خواهد بود.
📌 همه گامهایی که عرض شد بسیار با اهمیت هستند اما تا شکل و شمایل فقهی پیدا نکنند نتیجه مطلوب را نخواهند داشت❗️
✳️ کانال رسمی دکتر رفیعی آتانی:
https://eitaa.com/rafeieatani
♦️مشکل اصلی همه برنامههای توسعه، #فقر_نظریه است❗️
دکتر رفیعی آتانی در جمع پژوهش گران موسسه امام خمینی:
🔻امروزه در حوزههای مختلف پیشرفت، عدالت، اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و مهمتر از همه #میزان_مداخله_دولت در زندگی مردم به یک #نظریه_مبنا نیاز داریم که دلالتهای اثرگذار خود را در عرصههای زندگی ارائه دهند❗️
🔻از منظر سیاستگذاری و قانونگذاری هنوز معلوم نیست دولت تا چه اندازه باید در ابعاد گوناگون زندگی مردم دخالت داشته باشد، در اکثر موارد مانند عفاف و حجاب، اقتصاد، فرهنگ و سیاست این #بلاتکلیفی وجود دارد❗️متاسفانه در زمینه #عدالت هم #نظریه_مبنایی مشخص نداریم، در حالی که این از نیازمندهای اصلی نظام قانونگذاری و سیاستگذاری است تا معیار و ملاک تخصیصها باشد❗️اگر #نظریه_عدالت نباشد معلوم نیست ملاک یا میزان تخصیص بودجه در بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی فرهنگی کشور بر چه اساسی تعیین خواهدشد❗️ بسیاری از آرمانها و مبانی بلند ما مانند عدالت، در ذیل تعیین تکلیف میزان مداخله دولت نیز روشن خواهد شد.
🔻تمام نقدهایی که به برنامه های دولت های گذشته از نظر مبانی داشتیم همه ناشی از #فقر_نظریه است و ارتباط زیادی به اعتقاد و ایمان افراد ندارد❗️
🔻داشتن نظریه مبنا در حوزه های پیشرفت، عدالت، میزان مداخله دولت در اقتصاد، اجتماع، فرهنگی و ... مقدم بر #مسئله_شناسی است.
🔻بعد از شناسایی مساله واقعی و اساسی از طریق دستگاه فکری، نیازمند #شواهد_میدانی هستیم. اولویتها، نیازمندی ها و کلان مسالهها را تنها با مطالعات میدانی می توان به دست آورد.
🔻علوم انسانی به خاطر اینکه در متن مسائل نیست، اصلی را نمی فهمد و درک درستی از مسئله ندارد. ما به تاثیر اثباتی دین و معارف آن در زندگی اجتماعی نیاز داریم...
🆔 @rafeieatani
دکتر رفیعی آتانی در جمع پژوهش گران موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره):
✳از منظر سیاستگذاری و قانونگذاری هنوز معلوم نیست دولت تا چه اندازه باید در ابعاد گوناگون زندگی مردم دخالت داشته باشد، در اکثر موارد مانند عفاف و حجاب، اقتصاد، فرهنگ و سیاست این بلاتکلیفی وجود دارد.
✳متاسفانه در زمینه عدالت هم نظریه مبنایی مشخص نداریم، در حالی که این از نیازمندهای اصلی نظام قانونگذاری و سیاستگذاری است تا معیار و ملاک تخصیصها باشد.
✳️ کانال رسمی دکتر رفیعی آتانی:
https://eitaa.com/rafeieatani
نظام تعلیم و تربیت کشور مسئول پیشرفت و انحطاط کشور است..... معلمان و اساتید توجه داشته باشند .....
بهطور خلاصه، اگر بهجای نظام اقتصادی، نظام علم و نظام تعلیم و تربیت محور الگوی پیشرفت قرار گیرد؛ یعنی اگر بهجای نظام اقتصادی، نظام تعلیم و تربیت به نظام کُر، نظام لیدر، نظام رهبرِ پیشرفت تبدیل شود، الگوی توسعه کشور از یک الگوی غربی به یک الگوی اسلامی تبدیل خواهد شد.