✳ دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:
📌اگر قرار است ما برای مسائل اقتصادی #راهحل پیدا کنیم که باید هم پیدا کنیم، باید بدانیم که آنها راهحلهای اقتصادی نیستند، بلکه #فرهنگی هستند.
📌چنانچه در جنگ هشت ساله که یک جنگ نظامی خیلی سخت، سنگین و خونین بود هم با یک #تحول_فرهنگی پیروز شدیم و #انسان تربیت کردیم...❗️ انسانهایی که در متن فرهنگ و مبانی انقلاب اسلامی تربیت شدند، وقتی نظامی شدند، جنگ را به پیروزی رساندند...❗️
✳️ کانال رسمی دکتر رفیعی آتانی:
https://eitaa.com/rafeieatani
✳ دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی:
📌 #دانش_فقه، مهمترین دانش در اداره کشور ماست. زیرا فقه بسیار روشن از آنچه باید انجام داد و از آنچه نباید انجام داد سخن میگوید. علوم انسانی اسلامی هم اگر #صورتبندی_فقهی نداشته باشد آن اثر را نخواهد داشت.
📌اگر بتوانیم دستاوردهای علوم انسانی اسلامی را با ظرفیت و روش فقه که ظرفیتی عملی و اثرگذار است بیان کنیم برای کسانی که در میدان عمل هستند بسیار مفید خواهد بود.
📌 همه گامهایی که عرض شد بسیار با اهمیت هستند اما تا شکل و شمایل فقهی پیدا نکنند نتیجه مطلوب را نخواهند داشت❗️
✳️ کانال رسمی دکتر رفیعی آتانی:
https://eitaa.com/rafeieatani
♦️مشکل اصلی همه برنامههای توسعه، #فقر_نظریه است❗️
دکتر رفیعی آتانی در جمع پژوهش گران موسسه امام خمینی:
🔻امروزه در حوزههای مختلف پیشرفت، عدالت، اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و مهمتر از همه #میزان_مداخله_دولت در زندگی مردم به یک #نظریه_مبنا نیاز داریم که دلالتهای اثرگذار خود را در عرصههای زندگی ارائه دهند❗️
🔻از منظر سیاستگذاری و قانونگذاری هنوز معلوم نیست دولت تا چه اندازه باید در ابعاد گوناگون زندگی مردم دخالت داشته باشد، در اکثر موارد مانند عفاف و حجاب، اقتصاد، فرهنگ و سیاست این #بلاتکلیفی وجود دارد❗️متاسفانه در زمینه #عدالت هم #نظریه_مبنایی مشخص نداریم، در حالی که این از نیازمندهای اصلی نظام قانونگذاری و سیاستگذاری است تا معیار و ملاک تخصیصها باشد❗️اگر #نظریه_عدالت نباشد معلوم نیست ملاک یا میزان تخصیص بودجه در بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی فرهنگی کشور بر چه اساسی تعیین خواهدشد❗️ بسیاری از آرمانها و مبانی بلند ما مانند عدالت، در ذیل تعیین تکلیف میزان مداخله دولت نیز روشن خواهد شد.
🔻تمام نقدهایی که به برنامه های دولت های گذشته از نظر مبانی داشتیم همه ناشی از #فقر_نظریه است و ارتباط زیادی به اعتقاد و ایمان افراد ندارد❗️
🔻داشتن نظریه مبنا در حوزه های پیشرفت، عدالت، میزان مداخله دولت در اقتصاد، اجتماع، فرهنگی و ... مقدم بر #مسئله_شناسی است.
🔻بعد از شناسایی مساله واقعی و اساسی از طریق دستگاه فکری، نیازمند #شواهد_میدانی هستیم. اولویتها، نیازمندی ها و کلان مسالهها را تنها با مطالعات میدانی می توان به دست آورد.
🔻علوم انسانی به خاطر اینکه در متن مسائل نیست، اصلی را نمی فهمد و درک درستی از مسئله ندارد. ما به تاثیر اثباتی دین و معارف آن در زندگی اجتماعی نیاز داریم...
🆔 @rafeieatani
دکتر رفیعی آتانی در جمع پژوهش گران موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره):
✳از منظر سیاستگذاری و قانونگذاری هنوز معلوم نیست دولت تا چه اندازه باید در ابعاد گوناگون زندگی مردم دخالت داشته باشد، در اکثر موارد مانند عفاف و حجاب، اقتصاد، فرهنگ و سیاست این بلاتکلیفی وجود دارد.
✳متاسفانه در زمینه عدالت هم نظریه مبنایی مشخص نداریم، در حالی که این از نیازمندهای اصلی نظام قانونگذاری و سیاستگذاری است تا معیار و ملاک تخصیصها باشد.
✳️ کانال رسمی دکتر رفیعی آتانی:
https://eitaa.com/rafeieatani
نظام تعلیم و تربیت کشور مسئول پیشرفت و انحطاط کشور است..... معلمان و اساتید توجه داشته باشند .....
بهطور خلاصه، اگر بهجای نظام اقتصادی، نظام علم و نظام تعلیم و تربیت محور الگوی پیشرفت قرار گیرد؛ یعنی اگر بهجای نظام اقتصادی، نظام تعلیم و تربیت به نظام کُر، نظام لیدر، نظام رهبرِ پیشرفت تبدیل شود، الگوی توسعه کشور از یک الگوی غربی به یک الگوی اسلامی تبدیل خواهد شد.
⭕️ متولیان #تعلیم_و_تربیت، متولیان #پیشرفت و #انحطاط کشورند❗️ این طیف باید سازمانهای برنامهریزیکنندۀ برنامههای توسعه و پیشرفت کشور را به سامان برسانند. رئیس سازمان برنامهریزی کشور باید متولی تعلیم و تربیت باشد. یعنی فردی جامع، حکیم و صاحبنظر که رشد و تربیت فردی و پیشرفت اجتماعی را فهم میکند و میداند که با پروژهای جامع روبهروست؛ نه اینکه فکر کند وقتی از تعلیم و تربیت سخن در میان است، منظور فقط مهدکودک و مدرسه است؛ هر چند آن هم مهم است بلکه منظور #مدرسه_جامعه، یعنی مدرسهای به بزرگی زندگی اجتماعی است. منظور از تحول و پیشرفت نیز، تحولات و پیشرفتهای همه جانبه جامعه است. در این رویکرد، روشن است که نقش نظام تعلیم و تربیت چقدر بزرگ، نوع نگاه به این مقوله چقدر متفاوت از رویکرد فردی و غربی است.
🆔 @rafeieatani
✳دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی:
اگر به دنبال افزایش اقتدار ملی، استقلال کشور و بالابردن وزن نسبی در نظام بینالملل هستیم،راهکار آن علم است، چرا که قدرت هم خود محصول علم است. «العلم سلطان».
کانال رسمی دکتر رفیعی آتانی:
https://eitaa.com/rafeieatani