هیئت هفتگی راه فاطمه (س)
📖 #سلسله_بحثهای_نهج_البلاغه 🛑 عهدنامه مالکاشتر(شرح نامه ۵۳) جلسه نهم ۱۴۰۱/۰۷/۱۵ 💥 هیئت راه فاطمه(
📖 #سلسله_درسهای_نهج_البلاغه
جلسه نهم شرح نامه ۵۳ / ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
💥هیات راه فاطمه(س) قم
• قاعده طلایی حکمرانی (وَ لیَکُن اَحَبُّ الاُمُورِ الیکَ: اُوسَطَها فِی الحقِّ وَ اَعمَّها فِی العَدلِ و اَجمَعَها لِرضا الرعیَّه)
▫️ قالب معیار برای دستورات حکومت مردمی
• درک درست قاعده نیازمند درک درست بستره واقعی جامعه و هم درک فراز قبل و بعد است.
- در فراز قبل از انصاف با مردم در مقابل خود/ خویشان نزدیک/ هواداران و طرفداران فرمود!
- در فراز بعد از چند بدی خواص سخن می گوید(پرخرج ترین در رفاه/ کم یاری ترین در سختی/بیزارترین از انصاف/ اصرار کننده تر در خواسته ها/ کم سپاس تر در وقت بخشش/عذرناپذیرترین در هنگام منع بخشش/ بی صبرتر در رویدادها)
- بعد به قاعده طلایی دیگر متصل به این اوصاف می رسد: "انما عِمادُ الدینِ و جِماعُ المسلمینَ و العُدَّهُ للاعداءِ، العامَهُ مِنَ الاُمهِ...: جز این نیست که ستون دین و جمعیت مسلمین و ساز و برگ در برابر دشمنان، جمهور مردمند. پس باید توجه و تمایلت به آنان باشد". (یعنی نقطه مقابل نخبه گرایی و خواص خواهی)
⬅️ برای حفظ جمهور مردم (با آن ۳ثمره یاد شده) مقابل آن خواص و حلقه های نخبه (با ۷عارضه منفی)، قاعده طلایی مورد بحث را بعنوان یک قالب معیار برای همه دستورات حکومتی طرح می کند و در تعلیل آن می فرماید: "زیرا خشم عموم مردم خشنودی خواص را از بین می برد و خشم خواص در صورت خشنود بودن عموم مردم، اهمیتی ندارد".
▫️ عناصر سه گانه قالب معیار
اول باید دانست که با فعل امر (لیکن احب الامور...) دارد این قالب معیار را برای حاکم واجب می کند. "الامور" یعنی اوامر حکومتی.
چرا از افعل تفضیل(احب الامور) استفاده کرد؟!
چون غیر از علم غیب خود حاکم است و دستش در کار است می داند میدان اجرا، سرای تزاحمات است. حاکم ناچار به معدل گیری بین همین سه عنصر است(توضیح می دهم)
1⃣ اوسطها فی الحق
حق اینجا یعنی استحقاق و حقوق نه یعنی حقیقت! چون حقیقت، وسط برایش معنا ندارد مقابلش باطل است.
رکن اول قالب معیار: رعایت میانگین استحقاق هاست.
2⃣ اعمّها فی العدل
رکن دوم: رعایت عدالت فراگیر تر است.
چون نزد حضرت، عدالت رعایت استحقاق هاست. بطور طبیعی و در نُرم معمول اوسطها فی الحق، نتیجه اش اعمّها فی العدل است.
3⃣ اجمعها لرضا الرعیه
رکن سوم قالب معیار: رعایت رضایت عمومی است. باز در نُرم معمول این نتیجه دوتای قبل است.
• توجه: رضایت عمومی مردم از تصمیمات، از اول جزو ارتکاذات و ذهنیت شیعی بوده است. شیعیان کوفه در نامه به سیدالشهدا(ع) در اعتراض به اموی ها نوشتند: "تَاَمَّرَ علیها بغیر رضیً منهم: معاویه بر امت بدون رضایتشان حکمرانی و امارت می کرد"
مسلم بن عقیل هم هنگام دستگیر همین را در استیضاح ابن زیاد به کار برد: "تَاَمَّرتُم علی الناس بغیرِ رضیً منهم"!
⬅️ پس نه فقط در اصل پیدایش حکومت اسلامی رضایت مردم شرط است بلکه دستورات حکومتی هم باید: اجمعها لرضا الرعیه باشد!
▫️ چرا قالب سه گانه تعریف شد ❓
عرض شد چون میدان اجرا، سرای تزاحم است. نُرم معمول در همه شرایط برقرار نیست گاهی رعایت همین سه عنصر با هم تزاحم دارند؛ حقی که نارضایتی می آفریند یا...
⬅️ شاید بتوان گفت سه گانگی قالبِ معیار بخاطر این است که در چنین شرایط تزاحمی، به دستوری عمل شود که اقلا دو عنصر را داشته باشد (و آن یک عنصر به لحاظ کیفی بر ایندو نچربد)!
• مثلا در روایت صحیح سلیم بن قیس در جلد۸ کافی مواردی از حق الله را می شمارد که بخاطر عدالت و رضایت عمومی، موقتا (توجه: موقتا) به تاخیر می اندازد.
یا مثلا قیمت گذاری در نُرم تعریف شده بازار اسلامی، حق فروشندگان و مشتریان است اما گاهی برای عدالت عمومی و رضایت همگانی حضرت وادار به نرخ گذاری می شود.
• در جانب دیگر مثلا عدالت اجتماعی تراز علی(ع) با قضاوت شریح و حاکم بودن ابوموسی محقق نمی شود لکن رعایت حق مشورت دوستان و رضایت عمومی مردم به این دو، او را وامی دارد ایندو را ابقاء کند(البته با آشکار شدن تخلف ابوموسی در ماجرای جمل، او را عزل می کند).
• گاهی رضایت عمومی را بخاطر حق یا عدلی قید می زند! مثلا برخی معابر عمومی کوفه که زن و مرد به هم می خوردند با وجود نبودن نارضایتی مردم، بخاطر رعایت عدالت و حق الهی، تفکیک می شود. یا نشستن مردان سر معابر که عادت آنها بوده را مشروط به شرایط چندگانه ای میکند تا حق الهی و عدالت درباره رهگذران را تامین کند.
* مثالها ممکن است با نگاه دقیّ قابل مناقشه باشد اما خود قاعده و قالب و رعایت وزن بیشتر از آن یک اصل است.
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید!
🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇
🌐 @rah_fatemeh
نهج البلاغه استاد امامی ج 18.mp3
12.59M
📖 #سلسله_بحثهای_نهج_البلاغه
جلسه هجدهم
۱۴۰۱/۰۷/۲۲
💥 هیئت راه فاطمه(س) قم
#حجت_الاسلام_امامی
🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇
🌐 @rah_fatemeh
🏳️ گزارش تصویری توسل هفتگی
🔰 سلسله بحث های نهجالبلاغه
جمعه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۱
قم، میدان روح الله، حسینیه هنر
هیئت راه فاطمه(سلام الله علیها)
@rah_fatemeh
🔻🔻🔻
#اطلاعیه
#جلسه_هفتگی
#سلسله_بحث_های_نهج_البلاغه
🔸قال المهدی عجل الله تعالی فرجه: وفي ابنة رسول الله صلى الله عليه وآله لي أسوةٌ حسنةٌ
🔹مراسم هفتگی هیئت راه فاطمه(سلام الله علیها)
🎙 باسـخـنـرانـی
💠 حجتالاسلام محسن قنبریان
🎤 بـانـوای
💠 کربلایی حسین آل حبیب
📅 جمعه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۱، سـاعـت ۱۹:۳۰
🕌 قم، میدان روح الله، نبش کوچه ۱۲ معلم، حسینیه هنر
✅ برادران - خواهران
#هیئت_راه_فاطمه (سلام الله علیها)
🆔 @rah_fatemeh
نهج البلاغه استاد قنبریان ج 36.mp3
14.61M
📖 #سلسله_بحثهای_نهج_البلاغه
🛑 عهدنامه مالکاشتر(شرح نامه ۵۳)
جلسه دهم
۱۴۰۱/۰۷/۲۹
💥 هیئت راه فاطمه(س) قم
#حجت_الاسلام_قنبریان
🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇
🌐 @rah_fatemeh
هیئت هفتگی راه فاطمه (س)
📖 #سلسله_بحثهای_نهج_البلاغه 🛑 عهدنامه مالکاشتر(شرح نامه ۵۳) جلسه دهم ۱۴۰۱/۰۷/۲۹ 💥 هیئت راه فاطمه(
📖 #سلسله_درسهای_نهج_البلاغه
جلسه دهم شرح نامه ۵۳ / ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
💥هیات راه فاطمه(س) قم
• قاعده طلایی دیگرحکمرانی (انما عِمادُ الدین... فَلیَکُن صِغوُکَ لهم و میلُک معهم)
#بخش_اول
▫️ سیاق بحث
• این بخش از عهدنامه رسید به وجوب انصاف حاکم؛ خدا و مردم یکطرف نزدیکان و هوداران یک طرف، بین این دو باید انصاف رعایت کند والا ظالم و در جنگ با خداست...
• بعد قاعده طلایی پیشین را طرح فرمود که باید اوامر حکومتی با سه رکن قالب گیری شود: میانگین استحقاق ها، عدالت عمومی تر، رضایت فراگیرتر مردم.
این راه عملی رعایت آن انصاف هم هست
• در مقام تعلیل این قاعده -که روح اش جانب عموم مردم گرفتن است- به مقایسه بین آن خواص (خاصه اهلک/ من لک فیه هویً من رعیتک) با عامه و جمهور مردم می پردازد.
• در آخر به قاعده دیگر می رسید. بخاطر ۷خصلت بد نخبگان و خواص و ۳خصوصیت برتر جمهور و عامه مردم باید گوش حاکم به خواست مردم باشد(فلیکن صغوک لهم و میلک معهم).
▫️ هفت خصلت بد خواص:
فرق حکیم با عالم طبیعیات، اقتصاد، روان شناسی این است که پدیده را فقط در حصه ی موجود و عوارض کنونی ملاحظه نمی کند. این قضاوتهای علمی زمان مند و مکان مند است. مثلا در چنین بازاری فلان نسبت بین فلان عناصر هست نه در مطلق بازار.
حکیم وقتی از خصلتهای نورچشمی های حکومت می گوید، کلی آنرا دیده و حکم حقیقی و همیشگی می گوید.
۷خصلت منفی این نورچشمی ها چنین است:
1⃣ اثقَل عَلی الوالی مَوونهً فی الرَّخَاء: در دوره رفاه خرج و هزینه اش از همه مردم سنگین تر است.
2⃣ اَقَلَّ مَعوُنهً له فِی البَلاء: در ابتلا و سختی، یاری اش برای والی(و حکومت) از همه کمتر است.
3⃣ اَکرَهَ لِلاِنصاف: بیش از همه بیزار از انصاف اند(همان انصافی که خدا از حاکم درباره اینان با عموم مردم خواسته است. منافع موجب میشود از انصاف حاکم بیزار باشند)
4⃣ اَساَلَ بالاِلحاف: در خواسته هایش اصرار می ورزد.(مثل مردمی نیست که به یک وعده خالی زود راضی می شوند)
5⃣ اَقَلَّ شُکراً عند الاعطاء: کم سپاس تر از همه وقتی به او عطا شود(در وقت تخصیصی بری ها هم از تشکر و اظهار نعمت نیست. یکبار هم نمی گوید مثلا جمهوری اسلامی برای او چه کرده؟)
6⃣ اَبطَاءَ عُذراً عند المنع: هنگام منع (از عطا) از همه عذر ناپذیرتر است.
7⃣ اَضعفَ صبراً عند مُلِمّات الدهر: در رویدادهای بزرگ از همه کم صبرتر است.
▫️ سه خصلت خوب جمهور مردم:
1⃣ عمادُ الدین: ستون دین اند
2⃣ جماعُ المسلمین: جمعیت اصلی مسلمین اند
3⃣ العُدّهُ للاعداء: ساز و برگ در برابر دشمنان اند.
✔️ کمی توضیح این فقره مهم
❓ستون دین بودن مردم یعنی چه؟!
همانطور که "الصلاه عمودُ الدین" در حوزه فرد هست "انما عماد الدین... العامهُ من الامه" در حوزه تحقق اجتماعی دین هست. نماز، تیرک خیمه دینداری در ماست "اِن قُبلَ قُبل ماسواها" (اگر قبول شود بقیه دین قبول می شود) یعنی نماز بقیه ارزشهای دینی را می کشاند.
حالا اگر تحقق اجتماعی دین را بخواهیم ، ستون چیست؟
حضرت می فرماید: فقط جمهور مردم است!
تحقق اجتماعی دین، اقامه نماز و همه ارزشهای دیگر را دارد
🔘 شاهد قرآنی۱:
آیه۴۱ حج اقانه نماز و ایتاء زکات و امر به معروف (و بالتبع سایر ارزشها) را مشروط به: "ان مَکَّنَّاهُم فی الارض" می کند.
این تمکین مومنان به پول و ثروت و ... نیست، همان "تشکیل مجتمع صالح اسلامی" است. یعنی وقتی است که همان عامه و جمهور پای دین بیایند.
علامه طباطبایی در المیزان ذیل این آیه آورده: "اگر در زمین تمکنی پیدا کنند و در اختیار هر قسم زندگی که بخواهند، حریتی داده شوند، در میان همه انواع و انحاء زندگی، یک زندگی صالح را اختیار می کنند و جامعه صالح به وجود می آورند..."
⬅️ فراز مورد بحث عهدنامه ریشه در این آیه دارد. مکنت و تمکینی که موجب تحقق اجتماعی دین میشود همان جمهور مردمند وقتی اختیاراً دین را انتخاب و مجتمع اسلامی (و حکومت اسلامی) تشکیل دهند.
🔘 شاهد قرآنی۲
آیه۴۱ نحل (والذین هاجروا فی الله من بعد ظُلموا لنُبَوَئَنَّهُم فی الدنیا حسنه...) هم بر همان حقیقت دلالت دارد.
کسانی که از مناسبات ظالمانه به خدا و رسول مهاجرت می کنند برایشان حسنه دنیا تدارک می کنیم.
❓حسنه دنیا چیست؟ (که در قنوت ها می خوانیم: ربنا آتنا فی الدنیا حسنه...)!
هم به لحاظ تفسیری و هم شواهد تنزیلی معلوم است این حسنه دنیا همان مجتمع صالح اسلامی است. به تعبیر علامه طباطبایی در المیزان:" هدف و غرض از حسنه ای که وعده داده شدند در دنیا به آن برسند، همین مجتمع صالح بوده است"
یک حکومت مردمسالار دینی قطعا حسنه دنیا است.
⬅️ چه از طاغوت هجرت جمعی و آزادانه کنند و به ولیّ برسند(هجرت از مکه و سایر نقاط حجاز به مدینه) و چه با ولیّ بیعت آزادانه و طاغوت را براندازند(مثل انقلاب اسلامی ایران) در هردو جمهور مردمند که تیرک برپایی این حسنه دنیا می شوند.
🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇
🌐 @rah_fatemeh
📖 #سلسله_درسهای_نهج_البلاغه
جلسه دهم شرح نامه ۵۳ / ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
💥هیات راه فاطمه(س) قم
• قاعده طلایی دیگرحکمرانی (انما عِمادُ الدین... فَلیَکُن صِغوُکَ لهم و میلُک معهم)
#بخش_دوم
▫️ قاعده درباره این مردم:
در جلسات اول توضیح دادیم مذمت های اکثریت در قرآن (اکثرهم لایعقلون و...) همه برای جامعه طاغوت زده است از بعد هجرت و بیعت آزادانه با ولیّ و تشکیل مجتمع صالح اسلامی دیگر مردم متهم به اکثرهم لایعقلون نمیشوند(قبلا گفتیم به کار بردن این تعبیر پس از اسلام و حکومت مردمی اش، خودبرانداز است چون انتخاب نبی و ولی شان را هم زیر سئوال و از مصادیق بی عقلی می کند!)
• حضرت به مالک و مثل او درباره این مردم می فرماید: "فلیکن صغوک لهم و میلک معهم"
- اولا واجب است نه مستحب(فلیکن)
- ثانیا برای شنیدن سه تعبیر داریم: سماع(به گوش خوردن صوتی)/ استماع(گوش دادن با توجه)/ اصغی(گوش دادنی که همراه با اطاعت و بعث و حرکت است)
امام جواد(ع) فرمود: من اصغی الی ناطق فقد عبده! اگر کسی به نوع سوم به کسی گوش دهد او را پرستش کرده است(چون پرستش یعنی اطاعت بی چون و چرا کردن)
⬅️ حضرت امیر(ع) چنین گوش دادنی به جمهور مردمی که ستون دین اند را از حاکم می خواهد: واجب است صغو و گوش دادن با طاعتت برای آنها و میل ات با آنها باشد.
وای اگر خدای نکرده "استماعِ" درخواست مردم نشود! بدترش جوری فاصله بافتد که به گوش حاکمان هم نرسد(سماع)!
🔺 آیت الله جوادی آملی۱۴۰۰/۴/۲۱ در دیدار با رئیس جمهور با استناد به همین فراز فرمودند: "این مردم، ستون دین اند. با ستون دین نمی شود بد رفتاری کرد. نام این مردم را بی وضو نمی شود برد. اگر خدای نکرده با این مردم بدرفتاری شود، مثل این است که با نماز بدرفتاری شده است"!
▫️ نسبت این فراز با "انما یستدل علی الصالحین..."
جلسات اول بحث شد نسبت ایندو ثبوت و اثبات است. "انما عماد الدین..." مجرای اراده خداوند در جوامع و تاریخ است. "انما یستدل علی الصالحین..." مجرای زبان الهی برای کشف صالحین است. در هردو تاکید بر جمهور امت است.
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇
🌐 @rah_fatemeh
🏳️ گزارش تصویری توسل هفتگی
🔰 سلسله بحث های نهجالبلاغه
جمعه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۱
قم، میدان روح الله، حسینیه هنر
هیئت راه فاطمه(سلام الله علیها)
@rah_fatemeh
🔻🔻🔻
⚫ #اطلاعیه
"انّا لله وانّا الیه راجعون"
🔘 با عرض تسلیت به مناسبت حادثه دلخراش حرم حضرت شاهچراغ علیه السلام و گرامیداشت یادشهدای زیارت، خدمت مخاطبین محترم هیئت راه فاطمه(س) قم
🔻بدینوسیله به اطلاع میرساند بنابر ابلاغ وزارت کشور مبنی بر منع برگزاری هرگونه مراسم و اجتماع در روزهای جاری به دلیل ملاحظات امنیتی، باعرض پوزش، جلسه هفتگی ششم آبان لغو گردید.
🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇
🌐 @rah_fatemeh
#اطلاعیه
#جلسه_هفتگی
#سلسله_بحث_های_نهج_البلاغه
🔸قال المهدی عجل الله تعالی فرجه: وفي ابنة رسول الله صلى الله عليه وآله لي أسوةٌ حسنةٌ
🔹مراسم هفتگی هیئت راه فاطمه (سلام الله علیها) به مناسبت وفات حضرت معصومه(سلام الله علیها)
🎙 باسـخـنـرانـی
💠 حجت الاسلام مهدی امامی
🎤 بـانـوای
💠 کربلایی حسین آل حبیب
📅 جمعه ۱۳ آبان ماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۹:۳۰
🕌 قم، میدان روح الله، نبش کوچه ۱۲ معلم، حسینیه هنر
✅ برادران - خواهران
به کانال #هیئت_راه_فاطمه (سلام الله علیها) بپیوندید:
👇👇👇
🆔 @rah_fatemeh
نهج البلاغه استاد امامی ج 19.mp3
18.05M
📖 #سلسله_بحثهای_نهج_البلاغه
جلسه نوزدهم
۱۴۰۱/۰۸/۱۳
💥 هیئت راه فاطمه(س) قم
#حجت_الاسلام_امامی
🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇
🌐 @rah_fatemeh
✅ چگونگی حمایت مالی از هیأت راه فاطمه
#حدیث_قدسی
پیامبر اکرم(ص):
... هیچ بنده ای نیست که دِرهمی از مالش را در راه محبت پسر دختر رسول خدا، به صورت غذا یا غیر از آن انفاق کند، مگر اینکه برای او در دنیا به ازای هر دِرهم، هفتاد دِرهم برکت قرار میدهیم و بهشت را به او بخشیده و از گناهانش می گذریم. (مستدرک الوسایل، ج۱۰، ص۳۱۹)
#سهم_عاشقی_شما
✅باکمک های شماست که این خیمه برپاست
#چگونگی حمایت های نقدی از استمرار فعالیت های دینی و فرهنگی👇
کارت به کارت(علیرضا کوثرنیا - بانک تجارت):
🔸شمارۀ کارت
5859831100292779
#تشکر
🙏 از همۀ عزیزانی که تاکنون به هر طریق مادی و معنوی از فعالیت های راه فاطمه قم حمایت کرده اند، صمیمانه #سپاسگزاریم. خدا به عمر، تلاش و اموالتان برکت بدهد.
#انفاق
#جهاد_فرهنگی
💠 مدیریت مالی هیئت راه فاطمه(سلام الله علیها)
➖➖➖➖➖
🆔 @rah_fatemeh
#اطلاعیه
#جلسه_هفتگی
#سلسله_بحث_های_نهج_البلاغه
🔸قال المهدی عجل الله تعالی فرجه: وفي ابنة رسول الله صلى الله عليه وآله لي أسوةٌ حسنةٌ
🔹مراسم هفتگی هیئت راه فاطمه(سلام الله علیها)
🎙 باسـخـنـرانـی
💠 حجتالاسلام محسن قنبریان
🎤 بـانـوای
💠 کربلایی حسین آل حبیب
📅 جمعه ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۱، سـاعـت ۱۹:۳۰
🕌 قم، میدان روح الله، نبش کوچه ۱۲ معلم، حسینیه هنر
✅ برادران - خواهران
به کانال #هیئت_راه_فاطمه (سلام الله علیها) بپیوندید:
👇👇👇
🆔 @rah_fatemeh
نهج البلاغه استاد قنبریان ج 37.mp3
18.42M
📖 #سلسله_بحثهای_نهج_البلاغه
🛑 عهدنامه مالکاشتر(شرح نامه ۵۳)
جلسه یازدهم
۱۴۰۱/۰۸/۲۰
💥 هیئت راه فاطمه(س) قم
#حجت_الاسلام_قنبریان
🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇
🌐 @rah_fatemeh
هیئت هفتگی راه فاطمه (س)
📖 #سلسله_بحثهای_نهج_البلاغه 🛑 عهدنامه مالکاشتر(شرح نامه ۵۳) جلسه یازدهم ۱۴۰۱/۰۸/۲۰ 💥 هیئت راه فا
📖 #سلسله_درسهای_نهج_البلاغه
جلسه یازدهم شرح نامه ۵۳ / ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
💥هیات راه فاطمه(س) قم
• تکمله ای قرآنی بر قاعده طلائی گذشته
#بخش_اول
▫️ آیه۶۱ توبه
1⃣ اُذُن خیر بودن پیامبر(حاکم)
منافقان می گفتند او گوش است! قل اُذُنُ خَیر لکم
• دو وجه تفسیری این فراز:
الف) اضافه (اُذُن) به (خیر)، اضافه حقیقی باشد که معنا می شود: او بسیار شنواست ولی آنچه خیر است را می شنود. یعنی "مسموع" خیر است.
ب) اضافه موصوف به صفت باشد که معنا می شود: او گوش است لکن گوشی با این وصف که برای شما خیر است؛ یعنی "استماع" خیر است. حتی پاره ای از حرفهایی که برای مسلمانان خیر نیست (از منافقین و...) را گوش می دهد.
⬅️ علامه طباطبایی همین وجه دوم را مناسب سیاق آیه می شمارد.
2⃣ یُؤمِنُ بالله و یُؤمِنُ للمومنین
ایمان یعنی تصدیق/ در یؤمن بالله، متعلق تصدیق معلوم است یعنی پیامبر خداوند (وحی) را تصدیق می کند.
❓اما یُؤمن للمومنین یعنی چه؟!
مومنین حقیقی منظور است یا همه جامعه ایمانی؟!
خودشان را تصدیق می کند یا سخن شان را هم تصدیق می کند؟!
❓گستره تصدیق و گستره مومنین در این آیه تا کجاست؟!
• در یؤمن للمومنین متعلق تصدیق معلوم نشده با (لام) آمده یعنی این تصدیق به نفع مومنین است.
علامه طباطبایی: "همین قدر فرموده به نفع مومنین تصدیق می کند و تصدیقی که حتی در خبرهای زیان آور به نفع مومنین تمام شود این است که شنونده، مخبر را تصدیق کند نه خبری را که آورده؛ به این معنا که به مخبر وانمود کند که من تورا راستگو می دانم هرچند در واقع خبر او را خبر نادرستی بداند و آثار صدق بر خبرش بار نکند".
• گستره مومنین در آیه شامل همه افراد جامعه ایمانی است نه مومنین حقیقی.
علامه طباطبایی: "بعید نیست که مقصود از (مومنین)، جامعه مومنین باشد هرچند در آن جامعه افراد منافقی هم باشند..."
❗️علامه صورتی که همه یا اکثریت این جامعه چیزی بگویند را طرح نکرده است.
▫️ روایات ذیل آیه۶۱ توبه
• حماد بن عثمان می گوید خواستم کالایی را بعنوان امانت همراه فلانی به یمن بفرستم. نزد امام صادق(ع) آمدم و گفتم: می خواهم چنین کنم! فرمود: نمی دانی که او مشروب می خورد؟! گفتم: از جانب مومنین به من رسیده که چنین است(قد بلغنی من المومنین انهم یقولون ذلک)
امام فرمود: صَدِّقهُم فَاِنَّ اللهَ یَقولُ: "یُؤمنُ بالله و یُؤمنُ للمومنین". فقال یعنی: یُصَدِّقُ اللهَ و یُصَدِّقُ المومنینَ لاَنَّه کان رئوفاً رحیماً بالمومنین: مومنین را تصدیق کن! بدرستیکه خداوند فرموده: یؤمن بالله و یؤمن للمومنین یعنی خدا را و مومنین را تصدیق می کند چون او(پیامبر) بر مومنین مهربان است.(الکافی ج۶ص۳۹۷)
• حُرَیز نیز ماجرای شبیه به این از اسماعیل فرزند امام صادق(ع) نقل می کند با این تفاوت که اسماعیل می گوید: انما سمعت الناسَ یقولون یعنی از مردم شنیده ام که او مشروب خوار است.
باز امام نهی سابق را دارد و وقتی اسماعیل نهی [ارشادی]۱ امام(ع) را واگذاشته دینار به آن مشروب خور می دهد و از دستش می رود؛ وقتی از خداوند اجر عوض می خواهد امام می فرماید حجتی برخدا نداری...! اسماعیل می گوید: من او را در حال شراب خوردن ندیده ام بلکه از مردم شنیده ام!
امام می فرماید: "پسرم همانا خدای عزوجل در کتابش می فرماید: یُؤمن بالله و یؤمن للمومنین! یقول یُصَدِّقُ الله و یُصَدِّقُ للمومنین. فاذا شهد عندک المومنون فَصَدِّقهُم: هر وقت مومنین شهادتی نزدت دادند، تصدیقشان کن!(الکافی ج۵ص۲۹۹)
⬅️ در این روایت مومنین همان گستره جامعه ایمانی است.
مضمون این روایات به همان قاعده "انما یُستدل علی الصالحین..." عهدنامه مطابق است: هم برای تاجر و هم برای حاکم این قاعده هست.
▫️ الهیات دموکراسی غربی و ضرب المثلی مدرن
دکتر سروش هم در بیانیه اخیرش بدان استناد کرده: "صدای مردم، صدای خداست"!(vox populi vox dei)
❗️این حرف به اطلاقش مورد قبول نیست!
بارها به عرض رسیده گفتمان انقلاب اسلامی (مردم سالاری، آزادی، عدالت و...) دو دیگری دارد:
الف) متحجرین / ب) غربزدگان
• متحجرین زمانه را خوب نمی شناسند و اسلام را در اجرا متهم به نتوانستن می کنند
• غربزدگان روی اصالت های دینی نمی ایستند و جای "عصر دینی"، "دین عصری" را تئوریزه می کنند.
🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇
🌐 @rah_fatemeh
📖 #سلسله_درسهای_نهج_البلاغه
جلسه یازدهم شرح نامه ۵۳ / ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
💥هیات راه فاطمه(س) قم
• تکمله ای قرآنی بر قاعده طلائی گذشته
#بخش_دوم
• اولی؛ در حکومت، مردم را نقش نمی دهد. یا بخاطر اشتباه محاسباتی (که مردم را برگشته از ارزشها و اسلام می پندارد) یا بخاطر عدم درک منظومه ای و کامل از اسلام، "اکثرهم لایعقلون" را بر جامعه دینی در عهد با ولیّ تطبیق می دهد! و مردم هراس است! مشارکت کمتر برایش دوست داشتنی تر است و...
• دومی؛ باز بخاطر اشتباه محاسباتی، اسلام را در این عصر غیر قابل اجرا می داند. مثل اعلامیه حقوق بشر را اصل قرار می دهد و فتاوا را مطابق آن می کند! این یکی اصلا "اکثرهم لایعقلون" برای مردم تصور نمی کند و در هر صورت اصالت را به مردم می دهد!
گفتمان انقلاب اسلامی در کلمات امام و شاگردان اصیلش (مطهری و بهشتی و خامنه ای و...) نه جامعه ایمانی را متصف به اکثرهم لایعقلون می کند (چنانچه همه آیات هم از این موضوع منصرف است) و نه در همه حالات اصالت را فقط به مردم می دهد.
• دو جا حرف مردم حرف خدا نیست:
- یکی وقتی به استکبار طاغوتی راضی هستند و هجرت و قیام نمی کنند.
- یکی وقتی ولاء منفی تزویری پذیرفته اند.
• فرعون مثال طاغوت است (که با سلطه و غلبه بر مردم چیره است) و سامری مثال ولاء منفی است (که بدون زور و غلبه، اهواء اکثریت بنی اسرائیل را برد).
• از اینرو مثل شهید بهشتی در کنار مردم، ولیّ را هم می نشاند تا از هردو اصالت برخوردار و صدای جامعه، صدای خدا شود:
"در جامعه مسلکی کسانی باید به مقام رهبری برسند و رهبران جامعه باشند که قبل از هرچیز همه ابتکارها و استعدادها و لیاقتهایشان در خدمت مسلکی قرار بگیرد که جامعه آن مسلک را بعنوان زیر بنای اول پذیرفته است [انتخاب آزادانه اول: اسلام] دقت کنید که در اینجا هم حکومت بر خلاف اکثریت بر سرکار نیست اما اکثریت وقتی می خواهد حکومت را انتخاب کند با این ملاک انتخاب می کند. انتخاب رهبر با خواست اکثریت است [انتخاب آزادانه دوم: انتخاب رهبر] ؛ اما عمل رهبر ممکن است با خواست و تمایلات اکثریت متناسب نباشد. عمل رهبر در اینجا با مصلحت اکثریت متناسب است [همان نکته لام در للمومنین آیه ۶۱توبه] نه با تمایلات اکثریت؛ این است که حکومت و رهبر در یک جامعه مسلکی در درجه اول مربی و در درجه دوم مدیر است. اداره آن جامعه آهنگ تربیت دارد لذا امام و رهبر در چنین حکومتی مرشد و راهنما نیز هست"(ولایت، رهبری، روحانیت ص۱۹۰و۱۹۱)
- توجه: هم دین آزادانه انتخاب شده بود و هم حکومت و رهبر با خواست اکثریت شکل می گرفت؛ اما در حکمرانی اصل بر مصلحت اکثریت است نه تمایلات اکثریت.
نکته مهم اینکه همین مخالفت با تمایلات اکثریت باز نباید به حکومت استبدادی بیانجامد و خواست اکثریت در اصل حکومت آسیب ببیند! شهید بهشتی برای وجهی که تمایلات مردم خلاف مصلحت تشخیص داده شده حکومت شود راهکار و سنجه ای سه تایی دارد که کاملا مردم سالار و در عین حال دینی است.۲
❗️انقلابی گری به تند سخن گفتن نیست به شناختن درست و دقیق این گفتمان اصیل مقابل دو دیگری اش هست. شباهت ریش و عمامه و تسبیح کثیرا جریان تحجر را جای جریان اصیل جا زده است و محافظه کاری مانع تمایز گذاری های واضح است!
❗️امام تا سال آخر از جریان تحجر نالید و در مثل منشور حوزویان بشدت برآنان شورید. آیا بلافاصله بعد از امام همه آنها انقلابی با تفکر اصیل مطهری و بهشتی شدند؟!!
برخی از قفل شدگی های کنونی حاصل این خلط (جریان اصیل انقلاب و متحجرین) در تبیین و رویه هاست...
.......................................
۱. فرق بین حکم مولوی و ارشادی در فایل صوتی توضیح داده شده است.
۲. درباره این سنجه شهید بهشتی چند بار سخن گفته شده؛ اینجا را ببینید:
https://t.me/m_ghanbarian/4177
*بحث مهم این جلسه بدون گوش دادن به فایل صوتی و دیدن مباحث قبل بخصوص سه جلسه ذیل کامل فهم نمی شود:
https://t.me/m_ghanbarian/3893
https://t.me/m_ghanbarian/3903
https://t.me/m_ghanbarian/4181
🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇
🌐 @rah_fatemeh