نهج البلاغه استاد قنبریان ج 65.mp3
10.73M
📖 #سلسله_بحثهای_نهج_البلاغه
🛑 خطبه ۱۲۷ در خطاب به خوارج
🔰با موضوع: بررسی ماهیت و ابعاد تفرقه و اختلاف
جلسه اول
۱۴۰۳/۰۷/۰۶
💥 هیئت راه فاطمه(س) قم
#حجت_الاسلام_قنبریان
🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇
🌐 @rah_fatemeh
🏳️ گزارش تصویری توسل هفتگی
🔰 سلسله بحث های نهجالبلاغه
⏱ جمعه ۶ مهرماه ۱۴۰۳
🏠 قم، بلوار معلم شرقی(حدفاصل میدان بسیج و میدان معلم)، خیابان شهیدان عابدی، فرعی چهارم، پلاک ۱۴، بیت الکریمه(علیها السلام)
هیئت راه فاطمه(سلام الله علیها)
@rah_fatemeh
🔻🔻🔻
#جلسه_هفتگی
#سلسله_بحث_های_نهج_البلاغه
🔸قال المهدی عجل الله تعالی فرجه: وفي ابنة رسول الله صلى الله عليه وآله لي أسوةٌ حسنةٌ
🔹مراسم هفتگی هیئت راه فاطمه(سلام الله علیها) به مناسبت بزرگداشت شهید سید حسن نصر الله و سردار نیلفروشان
🎙 باسـخـنـرانـی
💠 حجتالاسلام محسن قنبریان
🎤 بـانـوای
💠 حجت الاسلام علی فخری
📅 جمعه ۱۳ مهرماه ۱۴۰۳، سـاعـت ۱۹:۳۰
🕌 قم، بلوار معلم شرقی(حدفاصل میدان بسیج و میدان معلم)، خیابان شهیدان عابدی، فرعی چهارم، پلاک ۱۴، بیت الکریمه(علیها السلام)
🔰لوکیشن بیت الکریمه
https://nshn.ir/967bsVHOVxvQaj
♻️ باکمک های شماست که این خیمه برپاست
🔰حمایت مالی از هیأت راه فاطمه:
🔸شمارۀ کارت هیات نزد بانک ملی
(رو شماره کارت بزنید کپی میشه)
۶۰۳۷۹۹۷۷۵۰۰۰۹۹۲۱💢به مکان مراسم دقت شود💢 ❇️برای پارک وسایل نقلیه، از فضای نبش کوچه استفاده بفرمایید.❇️ ✅ برادران - خواهران به کانال #هیئت_راه_فاطمه (سلام الله علیها) بپیوندید: 👇👇👇 🆔 @rah_fatemeh
هیئت هفتگی راه فاطمه (س)
#جلسه_هفتگی #سلسله_بحث_های_نهج_البلاغه 🔸قال المهدی عجل الله تعالی فرجه: وفي ابنة رسول الله صلى الله
💢اطلاعیه💢
بخاطر ضرورت حضور همگانی در نماز جمعه تهران به امامت رهبر انقلاب، مراسم این هفته، برگزار نمی شود.
انشاءالله مراسم بعدی هیات، هفته آینده خواهد بود.
#جلسه_هفتگی
#سلسله_بحث_های_نهج_البلاغه
🔸قال المهدی عجل الله تعالی فرجه: وفي ابنة رسول الله صلى الله عليه وآله لي أسوةٌ حسنةٌ
🔹مراسم هفتگی هیئت راه فاطمه(سلام الله علیها) به مناسبت جشن میلاد امام حسن عسکری(علیه السلام)
🎙 باسـخـنـرانـی
💠 حجتالاسلام محسن قنبریان
🎤 بـانـوای
💠 حاج مهدی تدینی
📅 جمعه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳، سـاعـت ۱۹:۳۰
🕌 قم، بلوار معلم شرقی(حدفاصل میدان بسیج و میدان معلم)، خیابان شهیدان عابدی، فرعی چهارم، پلاک ۱۴، بیت الکریمه(علیها السلام)
🔰لوکیشن بیت الکریمه
https://nshn.ir/967bsVHOVxvQaj
♻️ باکمک های شماست که این خیمه برپاست
🔰حمایت مالی از هیأت راه فاطمه:
🔸شمارۀ کارت هیات نزد بانک ملی
(رو شماره کارت بزنید کپی میشه)
۶۰۳۷۹۹۷۷۵۰۰۰۹۹۲۱💢به مکان مراسم دقت شود💢 ❇️برای پارک وسایل نقلیه، از فضای نبش کوچه استفاده بفرمایید.❇️ ✅ برادران - خواهران به کانال #هیئت_راه_فاطمه (سلام الله علیها) بپیوندید: 👇👇👇 🆔 @rah_fatemeh
هیئت هفتگی راه فاطمه (س)
📖 #سلسله_بحثهای_نهج_البلاغه 🛑 خطبه ۱۲۷ در خطاب به خوارج 🔰با موضوع: بررسی ماهیت و ابعاد تفرقه و اخت
📖 #سلسله_درسهای_نهج_البلاغه
جلسه اول خطبه ۱۲۷ در خطاب به خوارج
با موضوع: بررسی ماهیت و ابعاد تفرقه و اختلاف💢۱۴۰۳/۰۷/۰۶
💥هیات راه فاطمه(س) قم
• اختلاف: تفرّق از حیث فکری و اعتقادی
تفرقه: اختلاف و تشتت از حیث بدنها و تقابل اجتماعی (ر.ک: ترجمه المیزان ج۳ص۵۷۹)
• اختلاف تا جایی طبیعی است؛ بخاطر تفاوت های طبیعی آدمها و...
اما به تعبیر قرآن، اختلاف بعد از بیّنات و علم مذموم است و ملازم تفرقه است (آیه۱۰۵ آل عمران)
بیّنات هم تشکیکی است چیزی که روزی استدلالی است یک زمانی برای جامعه روشن و بی نیاز از استدلال می شود.
• رابطه تفرقه و اختلاف دو سویه است: جدایی بدنها و کناره گیری ها از اکثریت، موجب اختلاف آراء و افکار می شود. از طرف دیگر هم اختلاف فکری و سیاسی، گاهی همراه با تفرقه و خروج و بغی می شود!
• جامعه ایده آل
در یک سطح برتر می توان اختلاف هم نداشت و اختلاف میل به صفر کند؛ که این فرآیندی دارد.
لکن در بدترین شرایط -که اختلاف آراء فکری سیاسی هست- باید کاری کرد که به تفرقه و اختلاف بغی آلود (علیه بیّنات) نیانجامد.
⬅️ پس دو چیز داریم: "حل اختلاف" / "مدیریت اختلاف" تا به تفرقه نیانجامد.
• راه های ناقص برای مدیریت اختلاف:
- ناقص غیر از معیوب است؛ ناقص یعنی همراه کمبود نه دارای آسیب.
- راه ناقص در مدیریت اختلاف این است که فقط بگویی حول محور قرآن و عترت (حبل الله) !
- اعتصام به حبل الله، مانع تفرقه هست اما مانع اختلاف نیست!
آیه هم می فرماید: ولا تفرقوا!
خطبه فدکیه هم می فرماید: امامتنا اماناً من الفرقه
- اما می دانیم بر سر خود قرآن و عترت، اختلاف شده است (از بدیهیات تاریخ و هم اشاره خطبه۱۲۷)
- قرآن ناقص نگفته ما کامل نمی گیریم!
❓مدیریت این اختلاف و اختلافات دیگر باید چگونه باشد تا به تفرقه نیانجامد؟! و از سوی دیگر اختلاف هم به نفع "حق" حل شود؟!
• ما معمولا در مرحله ثبوتی (که قرآن و عترت رافع اختلاف و مانع تفرقه است) به لحاظ الهیاتی نگهش داشته ایم! لذا در مدیریت اختلاف ناکارآمدیم!
• غرب هم در مرحله اثبات افراط کرده، اصلا اختلاف را ذاتی گرفته و حق و حقیقت ثابت را منکر شده(پلورالیزم)؛ جایش به شکل تکنیکال به مدیریت اختلافات به جای حل اختلاف به نفع حق بسنده کرده است! انتخابات و دموکراسی را راهی برای مدیریت اختلافات گرفته است و آموزش داده چگونه اختلافات سیاسی می تواند جامعه بهتری بسازد؟!۱
⬅️ راه درست کدام است؟ که اختلاف قهری و عمدی مدیریت شود و به تفرقه نیانجامد + اختلاف حل شود و به ظهور دین حق و حقیقت بیانجامد؟!
• خطبه۱۲۷ در احتجاج با خوارج است که کارشان به بالاتر از اختلاف -یعنی تفرقه- انجامیده است...
- دو هلاکت درباره خود علی(ع): غالیان/ ناصبیان
وسط ایندو جامعه ای است تشکیکی که برخی او را فقط خلیفه می دانستند و برخی او را امام حق.
- بهترین گروه درباره علی(ع): نمط اوسط است. نمط: گروهی از مردم که دارای هدف واحدی هستند. نمط اوسط: گروه وسط است که روایت دیگری بهترین شیعه می شمارد: "الا انّ خیر شیعتی النمط الاوسط الیهم یرجع الغالی و بهم یلحق التالی" (بحار ج۶ص۱۷۸)
این گروه وسط غالی و ناصبی را بر می گرداند.
❓آیا سواد اعظم و جماعت مورد اشاره همین نمط اوسط است؟! آنها که همه امیر(ع) را امام حق نمی دانستند فقط ناصبی نبودند !
❓ نمط اوسط و شیعیان در چه فرایندی اختلاف را حل می کنند و غالی و ناصبی را بر می گردانند؟!
⬅️ با ملازمت با سواد اعظم و جماعت، فرقه نشدن و تفرقه پیدا نکردن از اجتماع!
لذا می فرماید: الزموا السّواد الاعظم فان یدالله مع الجماعه و ایاکم و الفرقه!
آن نمط اوسط باید در جماعت بماند از بینات شروع کند و تبیین نماید تا اختلاف اول مدیریت و بعد حل شود.
آن کمبود در فرآیند مدیریت اختلاف، ملازم جماعت بودن است.
بحث برای مطلق اختلاف و تفرقه است نه اختلاف شیعه و سنی!
• بیان علامه طباطبایی در جلد۳ المیزان:
همانطور که این بروز اختلاف ضروری است بر طرف شدن آنهم به وسیله اجتماع ضروری است... (ترجمه المیزان ص۵۸۰)
⬅️ جریان حق در تقاطع های جامعه باید بماند و اختلاف فکری را اول مدیریت و بعد به نفع حقیقت حل کند نه عملا از میادین اجتماعی کناره گیری کند و زمینه تفرقه را فراهم کند!
۱. برای نمونه بخوانید: B2n.ir/f99807
*برای قضاوت بهتر جلسه بعد را هم بشنوید!
🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇
🌐 @rah_fatemeh
نهج البلاغه استاد قنبریان ج 66.mp3
18.35M
📖 #سلسله_بحثهای_نهج_البلاغه
🛑 خطبه ۱۲۷ در خطاب به خوارج
🔰با موضوع: بررسی ماهیت و ابعاد تفرقه و اختلاف
جلسه دوم
۱۴۰۳/۰۷/۲۰
💥 هیئت راه فاطمه(س) قم
#حجت_الاسلام_قنبریان
🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇
🌐 @rah_fatemeh
#جلسه_هفتگی
#سلسله_بحث_های_نهج_البلاغه
🔸قال المهدی عجل الله تعالی فرجه: وفي ابنة رسول الله صلى الله عليه وآله لي أسوةٌ حسنةٌ
🔹مراسم هفتگی هیئت راه فاطمه(سلام الله علیها)
🎙 باسـخـنـرانـی
💠 حجتالاسلام محسن قنبریان
🎤 بـانـوای
💠 حجت الاسلام علی فخری
📅 جمعه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۳، سـاعـت ۱۹:۳۰
🕌 قم، بلوار معلم شرقی(حدفاصل میدان بسیج و میدان معلم)، خیابان شهیدان عابدی، فرعی چهارم، پلاک ۱۴، بیت الکریمه(علیها السلام)
🔰لوکیشن بیت الکریمه
https://nshn.ir/967bsVHOVxvQaj
♻️ باکمک های شماست که این خیمه برپاست
🔰حمایت مالی از هیأت راه فاطمه:
🔸شمارۀ کارت هیات نزد بانک ملی
(رو شماره کارت بزنید کپی میشه)
۶۰۳۷۹۹۷۷۵۰۰۰۹۹۲۱💢به مکان مراسم دقت شود💢 ❇️برای پارک وسایل نقلیه، از فضای نبش کوچه استفاده بفرمایید.❇️ ✅ برادران - خواهران به کانال #هیئت_راه_فاطمه (سلام الله علیها) بپیوندید: 👇👇👇 🆔 @rah_fatemeh
نهج البلاغه استاد قنبریان ج 67.mp3
18.53M
📖 #سلسله_بحثهای_نهج_البلاغه
🛑 خطبه ۱۲۷ در خطاب به خوارج
🔰با موضوع: بررسی ماهیت و ابعاد تفرقه و اختلاف
جلسه سوم
۱۴۰۳/۰۷/۲۷
💥 هیئت راه فاطمه(س) قم
#حجت_الاسلام_قنبریان
🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇
🌐 @rah_fatemeh
هیئت هفتگی راه فاطمه (س)
📖 #سلسله_بحثهای_نهج_البلاغه 🛑 خطبه ۱۲۷ در خطاب به خوارج 🔰با موضوع: بررسی ماهیت و ابعاد تفرقه و اخت
📖 #سلسله_درسهای_نهج_البلاغه
جلسه دوم خطبه ۱۲۷ در خطاب به خوارج
با موضوع: بررسی ماهیت و ابعاد تفرقه و اختلاف💢۱۴۰۳/۰۷/۲۰
💥هیات راه فاطمه(س) قم
• چکیده جلسه قبل را بخوانید!
• نمط اوسط (گروه دارای حرف حق) باید ملازم و مصاحب با جماعت و اکثریت بماند و فرقه نشود(تفرقه نکند) ولو اختلاف فکری و سیاسی دارد!
این اختلاف باید "مدیریت" و به نفع ظهور حق، "حل" شود.
▫️بررسی دو دسته حدیث:
1⃣ مذمت اختلاف قضات (خطبه ۱۸)
2⃣ حدیث و روایات "اختلاف علماء امتی رحمة"
❓آخرش اختلاف علماء خوب است یا بد؟!
⬅️ • دسته اول، اختلاف بعد از علم و بینات است که مذموم است.
قاضیان معاصر امیرالمومنین در عصر شارع و با آیات و بینات روشن و احادیث نبوی، از سر هوای نفس اختلاف می کردند؛ این قابل قیاس برای عصر غیبت و بسته شدن باب علم نیست. نمی توان اختلاف فقهاء در فتاوا و حتی اعلام عید را از این قبیل دانست!
• دسته دوم اختلاف قبل از علم و بینات است که ممدوح است. هم برهم وارد شدن علماء و مباحثه و مذاکره موجب روشن شدن مطالب و مدیریت اختلاف می شود و هم اختلاف حاصل از بسته بودن باب علم، عملا (با مدیریت درست) می تواند به حفظ کیان شیعه بیانجامد(روایت امام کاظم) نه بالعکس(دقت کنید)
- خاطره ای از تقسیم کار امام خمینی و مرحوم آیت الله خوانساری در نهضت؛ در حالیکه به ظاهر اختلاف می آمد!
• فرآیند مدیریت اختلاف: حق و حقیقت(حبل الله) + تعامل اجتماعی(لا تفرقوا)
- اعتصام جمیع + لاتفرقوا در آیه هم مفید همین است...
• گروهی که خود را حق می داند، حق جدایی(به هیچ نحوش) از جامعه و اجتماع را ندارد؛ "درون اجتماع" با "مدیریت اختلاف" باید به "حل اختلاف" و "وحدت" برسد.
- گونه های جدید جدایی و تفرقه با فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی مدرن!
• دستور به جدایی و برائت و... در کلمات اهلبیت، نه از جماعت و سواد اعظم بلکه از ائمه جور و دستگاه ظلمه بوده است!
• نه فقط مصاحب و ملازم جماعت بلکه در مفاصل و جایگاه های اثر گذار آن باید بود تا بتوان اختلاف فکری و سیاسی را به سمت ظهور حق مدیریت کرد.
- روایت شیخ صدوق در کتاب ارزشمند "صفات الشیعه/ ص۲۸ روایت۳۹" از امام صادق(ع) در اینباره خواندنی است!
🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇
🌐 @rah_fatemeh
هیئت هفتگی راه فاطمه (س)
📖 #سلسله_بحثهای_نهج_البلاغه 🛑 خطبه ۱۲۷ در خطاب به خوارج 🔰با موضوع: بررسی ماهیت و ابعاد تفرقه و اخت
📖 #سلسله_درسهای_نهج_البلاغه
جلسه سوم خطبه ۱۲۷ در خطاب به خوارج
با موضوع: بررسی ماهیت و ابعاد تفرقه و اختلاف💢۱۴۰۳/۰۷/۲۷
💥هیات راه فاطمه(س) قم
• فرآیند مدیریت اختلاف به گونه ای که به تفرقه نیانجامد، و حل اختلاف با ظهور حق و حقیقت باشد...
• تکنیک های امان از تفرقه:
۱. حکمیت:
اختلاف درونی امت اگر به سمت تفرقه و جدا شدن از جماعت و بغی رفت، یک راه حکمیت است.
- نامه۵۴ به طلحه و زبیر؛ معصوم حاضر میشود متخلفین از بیعت و هم جمل را حَکَم بین خود و جمل یان کند؛ تا کار به تفرقه و جدایی نیانجامد!
- در صفین، اصل حکمیت باطل نبود؛ وقت آن و حَکَم آن و حُکم آن (که باید مطابق کتاب و سنت باشد) خطا بود.
- با نهروانی ها طرح نشد چون آنها از اساس کفر پنداشتند!
۲. نفی سبّ و خشونت های زبانی:
مدیریت اختلاف فکری و سیاسی به این است که اجازه خشونت زبانی داده نشود والا کار به تفرقه می کشد!
• خطبه۲۰۶ نهی از سب اهل صفین!
حضرت امیر(ع) با آنها هم اصلاح ذات البین خواست گرچه ترک جنگ با شخص معاویه و حزبش را جحود به ماجاء به النبی می دانست!
۳. مخالطه و مراوده
• صحیحه عمربن ابان از امام صادق(ع)؛ حتی با مستضعفین عقیدتی هم مخالطه و مراوده نباید ترک شود.
- کسانی که بهتر بتوانند جامعه را هم بزنند و جدا جدا ماندنها را پایان دهند، برای امور مقدم اند!
۴. ماندن امر سیاسی در صحن اجتماعی:
به بهانه اختلاف نکردن نباید امر سیاسی و حق و باطل را از صحنه عمومی دور کرد و آنرا صرفا فکری و علمی قلمداد و مختص نخبگان و محافل علمی کرد!
حل اختلاف ، فقط با فکر نیست ؛ گرایش ها هم در اختلافات سهیم اند ؛ پس بعد از تبیین و روشن شدن حق -در فرآیند اجتماعی- باید نصرت حق و توهین(=سست کردن، نه سبّ کردن) باطل انجام شود.(خطبه ۱۶۶)
⬅️ در غیر این صورت (که حق روشن شده اما یاری نشده و باطل سست نشده) ، جامعه دچار سرگردانی و تیه می شود!
- تعابیر عجیب حضرت در خطبه ۱۶۶
۵. صندوق رای و انتخابات:
بعکس دمکراسی لیبرال در تفکر اسلامی صندوق تعیین کننده حق و حقیقت (نه حق بمعنای حقوق) نیست؛ لذا حق و باطل به رای گذاشته نمی شود، بلکه در چارچوبه حق (اسلام) طرح ها و برنامه های متعدد از سوی احزاب و کاندیداها میتواند به رقابت و انتخاب مردم واگذار شود.
مثلا اصل حجاب باشد یا نباشد را رای و صندوق معلوم نمی کند اما طرح تحقق حجاب این لایحه باشد یا لایحه ای با تمایزات دیگر ، میتواند تفاوت دولتها و مجلسها و عنصر رقابت های انتخاباتی باشد.
• جمله مهم رهبر انقلاب اسلامی در نقش انتخابات در تحول (۲دی۱۴۰۲)
🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇
🌐 @rah_fatemeh
#جلسه_هفتگی
#سلسله_بحث_های_نهج_البلاغه
🔸قال المهدی عجل الله تعالی فرجه: وفي ابنة رسول الله صلى الله عليه وآله لي أسوةٌ حسنةٌ
🔹مراسم هفتگی هیئت راه فاطمه(سلام الله علیها)
🎙 باسـخـنـرانـی
💠 حجتالاسلام محسن قنبریان
🎤 بـانـوای
💠 کربلایی حسین آل حبیب
📅 جمعه ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۳، سـاعـت ۱۹:۳۰
🕌 قم، بلوار معلم شرقی(حدفاصل میدان بسیج و میدان معلم)، خیابان شهیدان عابدی، فرعی چهارم، پلاک ۱۴، بیت الکریمه(علیها السلام)
🔰لوکیشن بیت الکریمه
https://nshn.ir/967bsVHOVxvQaj
♻️ باکمک های شماست که این خیمه برپاست
🔰حمایت مالی از هیأت راه فاطمه:
🔸شمارۀ کارت هیات نزد بانک ملی
(رو شماره کارت بزنید کپی میشه)
۶۰۳۷۹۹۷۷۵۰۰۰۹۹۲۱💢به مکان مراسم دقت شود💢 ❇️برای پارک وسایل نقلیه، از فضای نبش کوچه استفاده بفرمایید.❇️ ✅ برادران - خواهران به کانال #هیئت_راه_فاطمه (سلام الله علیها) بپیوندید: 👇👇👇 🆔 @rah_fatemeh
وجوب جهاد دفاعی (درباره فلسطین و لبنان).mp3
18.62M
📖 #سلسله_بحثهای_نهج_البلاغه
🛑 خطبه های ۵، ۲۷، ۲۹ و ۱۴۶
🔰با موضوع: وجوب جهاد دفاعی
۱۴۰۳/۰۸/۱۱
💥 هیئت راه فاطمه(س) قم
#حجت_الاسلام_قنبریان
🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇
🌐 @rah_fatemeh
هیئت هفتگی راه فاطمه (س)
📖 #سلسله_بحثهای_نهج_البلاغه 🛑 خطبه های ۵، ۲۷، ۲۹ و ۱۴۶ 🔰با موضوع: وجوب جهاد دفاعی ۱۴۰۳/۰۸/۱۱ 💥 هی
📖 #سلسله_درسهای_نهج_البلاغه
خطبه های ۵، ۲۷، ۲۹ و ۱۴۶
با موضوع: وجوب جهاد دفاعی💢۱۴۰۳/۰۸/۱۱
💥هیات راه فاطمه(س) قم
▫️ سه مبارزه ای که نباید بین شان خلط کرد!
1⃣ قیام درون جامعه اسلامی علیه جائر یا غاصب برای تشکیل حکومت ولایی
• وجوبش منوط به شرائط و نداشتن توالی فاسد
• خطبه۵ در اینباره (افلح من نهض بجناح اواستسلم فاَراح)
- شرائط مثل یار و ناصر
- توالی فاسد مثل ارتداد عمومی (ر.ک: ولایه اللهیه الاسلامیه/ آیت الله مومن/ ج۱ص۱۷۲الی۱۷۸)
⬅️ روایات تقیه و احلاس بیوت و مانند آن متعلق به این نوع مبارزه است.
2⃣ جهاد ابتدایی با مشرکان
• منوط به حضور و اذن امام (بنابر مشهور)
• واجب کفایی بر مردان سالم و توانا
• صدر خطبه۱۴۶ در اینباره است...
⬅️ الان محل ابتلاء ما نیست!
3⃣ جهاد دفاعی؛ که برخی فقهاء تا ۴قسم شمرده اند:
۱. برای حفظ اساس اسلام دربرابر هجوم کفر، به هدف محو اسلام
۲. برای دفع متجاوزان به خون و ناموس مسلمانان(چه کافر چه ناصبی)
- غارات در زمان امیر(ع)، داعش در زمان ما
۳. برای دفاع از مسلمانانی که با گروهی از کفار درگیرند و ترس مسلط شدن کفار بر آنان است (ولو اساس اسلام در خطر نیست)
- دیروز جنگ ایران و روس، الان لبنان و اسرائیل
۴. بیرون راندن کافران اشغالگر از سرزمین اسلامی
- مثل الان فلسطین
- این قسم را کاشف الغطاء افضل از همه و کشته اش را مثل شهید در رکاب حسین(ع) می شمارد!
• اغلب صور این جهاد : بی نیاز اذن امام و فقیه/ واجب بر مرد و زن، کوچک و بزرگ، سالم و بیمار، دور و نزدیک!/ جواز همکاری با سلطان جائر در آن/ و...
• ذیل خطبه۱۴۶ و خطبه های ۲۷ و ۲۹ در اینباره است.
*⃣ گلایه ای از حوزه در اینباره
🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇
🌐 @rah_fatemeh
#جلسه_هفتگی
#سلسله_بحث_های_نهج_البلاغه
🔸قال المهدی عجل الله تعالی فرجه: وفي ابنة رسول الله صلى الله عليه وآله لي أسوةٌ حسنةٌ
🔹مراسم هفتگی و روضه حضرت زهرا(سلام الله علیها)
🎙 باسـخـنـرانـی
💠 حجتالاسلام محسن قنبریان
🎤 بـانـوای
💠 حجت الاسلام عیسی شحیطاط
📅 جمعه ۲ آذر ماه ۱۴۰۳، سـاعـت ۱۹:۳۰
🕌 قم، بلوار معلم شرقی(حدفاصل میدان بسیج و میدان معلم)، خیابان شهیدان عابدی، فرعی چهارم، پلاک ۱۴، بیت الکریمه(علیها السلام)
🔰لوکیشن بیت الکریمه
https://nshn.ir/967bsVHOVxvQaj
♻️ باکمک های شماست که این خیمه برپاست
🔰حمایت مالی از هیأت راه فاطمه:
🔸شمارۀ کارت هیات نزد بانک ملی
(رو شماره کارت بزنید کپی میشه)
۶۰۳۷۹۹۷۷۵۰۰۰۹۹۲۱💢به مکان مراسم دقت شود💢 ❇️برای پارک وسایل نقلیه، از فضای نبش کوچه استفاده بفرمایید.❇️ ✅ برادران - خواهران به کانال #هیئت_راه_فاطمه (سلام الله علیها) بپیوندید: 👇👇👇 🆔 @rah_fatemeh
نهج البلاغه استاد قنبریان ج 69.mp3
15M
📖 #سلسله_بحثهای_نهج_البلاغه
🛑 شرح خطبهی ۲۱۶
🔰 جلسه اول
۱۴۰۳/۰۹/۰۲
💥 هیئت راه فاطمه(س) قم
#حجت_الاسلام_قنبریان
🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇
🌐 @rah_fatemeh
هیئت هفتگی راه فاطمه (س)
📖 #سلسله_بحثهای_نهج_البلاغه 🛑 شرح خطبهی ۲۱۶ 🔰 جلسه اول ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ 💥 هیئت راه فاطمه(س) قم #حجت_ال
📖 #سلسله_درسهای_نهج_البلاغه
شرح خطبه ۲۱۶
نمای کلی خطبه
جلسه اول 💢 ۱۴۰۳/۰۹/۰۲
💥هیات راه فاطمه(س) قم
• این خطبه مکمل نامه مالک اشتر (مربوط به کارگزاران) و به روابط متقابل حاکم و مردم می پردازد.
در کافی ج۸ ص۳۶۲ تا ۳۶۰ هم آمده
که ۲نفر توثیق ندارد.
🔸 خطبه پنج بخش اصلی دارد
1⃣ حق و فلسفه آن
نسبت من له الخق و من علیه الحق
و رابطه حق و تکلیف:
لاَ يَجْرِي لِأَحَدٍ إِلاَّ جَرَى عَلَيْهِ وَ لاَ يَجْرِي عَلَيْهِ إِلاَّ جَرَى لَهُ
حق در ذات خودش نوعی مساوات دارد.
2⃣ بزرگترین این حقوق:
حق متقابل مردم و والی
البته در فقه ما سهم چندانی ندارد
در حالی که باید همواره خوب، موشکافی و بهروزرسانی شود.
وَ أَعْظَمُ مَا اِفْتَرَضَ سُبْحَانَهُ مِنْ تِلْكَ اَلْحُقُوقِ حَقُّ اَلْوَالِي عَلَى اَلرَّعِيَّةِ وَ حَقُّ اَلرَّعِيَّةِ عَلَى اَلْوَالِي
فَرِيضَةٌ فَرَضَهَا اَللَّهُ سُبْحَانَهُ لِكُلٍّ عَلَى كُلٍّ فَجَعَلَهَا نِظَاماً لِأُلْفَتِهِمْ وَ عِزّاً لِدِينِهِمْ
فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ اَلرَّعِيَّةُ إِلاَّ بِصَلاَحِ اَلْوُلاَةِ
وَ لاَ تَصْلُحُ اَلْوُلاَةُ إِلاَّ بِاسْتِقَامَةِ اَلرَّعِيَّةِ
قدرت در آن نه از بالاست نه از پایین؛
بلکه رابطه کاملا متقابل است.
حتی کلمه "قدرت" خیلی گویا نیست
و ادبیات خاصی را میطلبد.
وقتی از فرض و واجب خدا میگوید،
چرا از آثار و کارکردش هم سخن میگوید؟
با اینکه در خطبه قاصعه میفرماید خدا عمدا فلسفه احکامش را معلوم نکرده تا بنده را از غیر بنده مشخص کند.
ایمان اسلامی: علم قطعی پیشین + ابهام پسین در متعلقات.
ایمان مسیحی: از اول ابهام است. عقل پذیر نیست چنانچه نزد ایمان گرایانی مثل کی یررکگارد اخلاق پذیر هم نیست!
ایمانش عقلستیز و علمستیز نیست.
حالا کسی که استاد آموزش بندگی است،
اینجا کارکردهای این حکم مهم اجتماعی سیاسی را بیان میکند.
3⃣ حالت خروج از اعتدال در روابط میان والی و مردم
عهدنامه بیشتر زبان توصیه و هنجاری است
اما اینجا بیشتر توصیف، که نشاندهندهی اهمیت روایت در تشخیص مسئله از نامسئله است.
4⃣ توصیهها:
فَعَلَيْكُمْ بِالتَّنَاصُحِ فِي ذَلِكَ وَ حُسْنِ اَلتَّعَاوُنِ عَلَيْهِ فَلَيْسَ أَحَدٌ وَ إِنِ اِشْتَدَّ عَلَى رِضَا اَللَّهِ حِرْصُهُ وَ طَالَ فِي اَلْعَمَلِ اِجْتِهَادُهُ بِبَالِغٍ حَقِيقَةَ مَا اَللَّهُ سُبْحَانَهُ أَهْلُهُ مِنَ اَلطَّاعَةِ لَهُ
قلب رآکتور اینجاست؛ که از تحلیلهای قبلی گرفته و در جای خود توضیح خواهم داد.
5⃣ مواجهه با مدح والی:
اینجا کسی مفصل حضرت را مدح میکند:
فَأَجَابَهُ عليهالسلام رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِهِ بِكَلاَمٍ طَوِيلٍ يُكْثِرُ فِيهِ اَلثَّنَاءَ عَلَيْهِ وَ يَذْكُرُ سَمْعَهُ وَ طَاعَتَهُ لَهُ
و حضرت مدح والی را دردی میداند که درمانش میکند:
فَلاَ تُكَلِّمُونِي بِمَا تُكَلَّمُ بِهِ اَلْجَبَابِرَةُ وَ لاَ تَتَحَفَّظُوا مِنِّي بِمَا يُتَحَفَّظُ بِهِ عِنْدَ أَهْلِ اَلْبَادِرَةِ وَ لاَ تُخَالِطُونِي بِالْمُصَانَعَةِ ...
فَلاَ تَكُفُّوا عَنْ مَقَالَةٍ بِحَقٍّ أَوْ مَشُورَةٍ بِعَدْلٍ ...
در این موارد شکسته نفسی، اغراء به جهل مخاطب است؛ حضرت علیرغم عصمت دارد سبک حکمرانی بیان می کند.
🔹 گلایه از جبهه انقلاب
موقف هیچ یک از بزرگان این جبهه با حضرت آقا، موقف خود آیت الله خامنه ای با امام نیست!
امام با آنها می اندیشید و اینها فهم و درک خود را به تفکر امام عرضه می کردند، تصحیح و رشد می کردند.
وقتی شدیم فقط شارحان لفظی، شارحان خوبی هم نمی شویم!
لذا هرکس کنجی از حرف را می گیرد و فصل الخطاب بودنش را از دست می دهد و از قضا محل اختلاف ها می شود!
🔹 روضه
نامه 28 - جواب نامه معاويه
وَ قُلْتَ إِنِّي كُنْتُ أُقَادُ كَمَا يُقَادُ اَلْجَمَلُ اَلْمَخْشُوشُ حَتَّى أُبَايِعَ وَ لَعَمْرُ اَللَّهِ لَقَدْ أَرَدْتَ أَنْ تَذُمَّ فَمَدَحْتَ وَ أَنْ تَفْضَحَ فَافْتَضَحْتَ
و گفتهاى كه مرا چونان شتر مهار كرده به سوى بيعت مىكشاندند. سوگند به خدا! خواستى نكوهش كنى، امّا ستودى، خواستى رسوا سازى كه خود را رسوا كردهاى
وَ مَا عَلَى اَلْمُسْلِمِ مِنْ غَضَاضَةٍ فِي أَنْ يَكُونَ مَظْلُوماً مَا لَمْ يَكُنْ شَاكّاً فِي دِينِهِ وَ لاَ مُرْتَاباً بِيَقِينِهِ وَ هَذِهِ حُجَّتِي إِلَى غَيْرِكَ قَصْدُهَا وَ لَكِنِّي أَطْلَقْتُ لَكَ مِنْهَا بِقَدْرِ مَا سَنَحَ مِنْ ذِكْرِهَا
مسلمان را چه باك كه مظلوم واقع شود، ما دام كه در دين خود ترديد نداشته، و در يقين خود شك نكند، اين دليل را آوردهام حتّى براى غير تو كه پند گيرند، و آن را كوتاه آوردم به مقدارى كه از خاطرم گذشت.
🔴 به کانال هیئت بپیوندید👇
🌐 @rah_fatemeh