📣اکثر فیلمهای جشنواره چهلم ایدئولوژیک هستند
⭕️گفتگوی میان اهل سینما و فلسفه، سینما را عقلانیتر میکند
♦️نشست تخصصی با عنوان «سینما، دین و ایدئولوژی» با حضور حجتالاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه (فیلسوف) در خانه جشنواره برگزار شد.
🎤#عبدالحسین_خسروپناه، فیلسوف:
🔸همان چیزی که فیلمنامهنویس مینویسد و تفکری پشت آن است، ایدئولوژی است. در واقع تصویری از خیال در سازنده وجود دارد که آن را در فیلمش نشان میدهد. سینمای بیایدئولوژی وجود خارجی ندارد.
🔸باید گفتوگویی میان اهل فلسفه و کسانی که سینما را میشناسند شکل گیرد تا سینما را عقلانیتر کنیم. اصلاح برنامه درسی و رشتههای هنر سینما در دانشگاه نیز راهکار برونرفت از این وضعیت است؛ موضوعات نه تنها بهروز نیستند بلکه عقبه عقلانی ندارند.
🔸آنچه به نام #سینمای_دینی مطرح است، سینمای تاریخ دین است که شبیه آن در هالیوود هم ساخته شده است اما گاهی ممکن است آیه و روایتی به فیلم تبدیل شود و اینگونه هم سینمای دینی محقق میشود و دقیقتر است.
🔸اکثر فیلمهای امسال ایدئولوژیک بودند. مثلا در «ملاقات خصوصی» سخن از ظلم و بیعدالتی است و این فیلمی ایدئولوژیک است. در فیلم «نگهبان شب» و «علفزار» نیز موضوع عدالت است و مقوله ایدئولوژیک وجود دارد. «مرد بازنده» هم بر همین منوال است.
🔸کارگردانهای ما خیلی فیلم میسازند؛ گاهی باید برای یک فیلم چند سال اندیشهورزی کرد.
✅مطالعه کامل گفتگو:
🌐b2n.ir/d92359
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
📣۲۸۸۸ ؛ لطفا دور بزنید
💢راهنمای فیلم – ۲۸۸۸
✍🏻محمدرضا پورصفار
📝معمولا هیچ فیلمی را در جشنواره نصفه و نیمه رها نمی کنم، اما ۲۸۸۸ را بیشتر از ۴۰ دقیقه نتوانستم تاب بیاورم.
فیلمساز نه تنها تکلیفش با سوژه مشخص نبوده بلکه با خودش هم در بلاتکلیفی بود.
فیلم قرار بوده تا درباره ارتش و فداکاری هایشان باشد اما در بازی فرمی کارگردان غرق شده و به اثری تبدیل شد که مخاطب نه تنها قصه اش را متوجه نمی شود بلکه تصویر درست و حسابی هم نمی بیند.
✅مطالعه مطلب در راه نوشت:
🌐b2n.ir/u53095
#فجر_چهلم
#2888
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
📣در دیدار آیت الله رئیسی با هنرمندان چه گذشت؟
⭕️تأکید بر اهمیت بهرهگیری از نظر اهالی هنر در مسیر رونق اقتصاد هنر
🔹آیت الله سید ابراهیم #رئیسی امروز با جمعی از #هنرمندان هنرهای تجسمی کشور در موزه هنرهای معاصر ایران دیدار کردند.
🎤آیتالله رئیسی:
🔸رونق بخشیدن به #اقتصاد_هنر مساله مهمی برای بالندگی هنر در جامعه است. از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میخواهم با بهرهگیری از نظر خودِ هنرمندان سازوکارهای مناسب برای رونق یافتن اقتصاد هنر طراحی شود.
🔸هنرمندان کسانی را که ظرفیتها و توانمندیهای هنری دارند کشف و به آنان برای متبلور کردن استعدادهایشان کمک کنند.
🔸سفارتخانههای ایران در خارج از کشور، ادارات، سازمانها، مراکز گردشگری و پارکها و همه مراکزی که محل مراجعه عمومی مردم هستند میتوانند مرکزی برای عرضه و به نمایش گذاشتن آثار هنری باشند تا هنر بیش از پیش در بطن جامعه حضور داشته باشد.
🔸توجه به #دیپلماسی_هنر نکته مهم دیگری است که در سخنان هنرمندان در این جلسه مطرح شد.
🔸مقام معظم رهبری #جهاد_تبیین را یکی از مهمترین وظایف همه آحاد اجتماع معرفی کردهاند و هنر یکی از مهمترین و اصلیترین جلوههای تبیین در جامعه است.
✅مطالعه کامل خبر:
🌐b2n.ir/b13853
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
5.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣کاش این فیلم به اندازه «اشک» کارگردانش اثر داشت
⭕️انتقادها به کیفیت پایین فیلم ۲۸۸۸
🔆چقدر احترامبرانگیز بود لحظهای که #کیوان_علیمحمدی یکبهیک از پیشکسوتان نیروی هوایی ارتش که در سالن نشست رسانهای فیلمش حاضر شده بودند، نام میبرد و اصحاب رسانه با تشویق، این بزرگان نامآور دوران دفاع مقدس را تجلیل میکردند.
🔆نشست رسانهای فیلم سینمایی «۲۸۸۸» به همان اندازه که فرصتی برای تکریم این قهرمانان فراموششده بود، تبدیل به تریبونی برای انعکاس یک «افسوس» و «حسرت» جمعی هم بود؛ حسرت به هدر رفتن فرصت این تکریم، بر پرده نقرهای سینما!
🔆کیوان علیمحمدی به کارش باور داشته و گواه این باور اشکهای ناخواستهای بود که در زمان یادآوری حماسهآفرینی بزرگانی چون #شهید_دوران، امکان ادامه حضور در نشست رسانهای را از او گرفت؛ اما افسوس بابت از دست رفتن فرصت خلق فیلمی ماندگار از بلندپروازان #نیروی_هوایی_ارتش در سالهای دفاع مقدس را دو چندان کرد!
✅مطالعه کامل خبر:
🌐b2n.ir/a65236
#2888
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🎥شهرک؛ تلاشهای نافرجام برای نجات یک ایده
📌راهنمای فیلم – شهرک
✍🏻محمدرضا پورصفار
📝فیلم با ایده خیرهکنندهای آغاز میشود و تا دقایقی هم در حد بضاعت خود رفته رفته مخاطب را با خود همراه میکند.
#شهرک محسور ایده خود شده و از دقیقه ۲۰ به بعد نمیتواند فضایی که در حال خلق آن است را تکمیل و سناریویی در خور شأن ایده اولیهاش ارائه دهد.
فیلم توانسته با کارگردانی خوب و بازیهای متوسط قدری مخاطب را همراه کند و صد حیف از این ایده بکر که هدر رفت.
شهرک درباره جوان علاقهمند به بازیگریست که در تست یک فیلم سینمایی بزرگ قبول میشود و برای پیوستن به پروژه باید شرایط ویژه و تمرینهای روحی و روانی گروه بازیگران در شهرکی ایزوله شده را بپذیرد.
✅مطالعه مطلب در راهنوشت:
🌐b2n.ir/j33251
#فجر_چهلم
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
📣برخی تلاش دارند بگویند سینمای ایران نیاز به قهرمان ندارد / هنوز درک درستی از واژه قهرمان در سینما نداریم
🔷نشست فرهنگی «قهرمانگرایی در سینمای ایران» با حضور دکتر روحالله رجبی، پژوهشگر فلسفه هنر و مدیر شبکه امید، و دکتر عبدالحسین پیروز، مدرس دانشگاه و پژوهشگر فرهنگ و هنر در خانه چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
🔹دکتر #عبدالحسین_پیروز:
🔸فیلسوفان معتقدند نظریه قهرمانگرایی باعث بهبود شرایط جامعه میشود. نظریهها با این که در یک دوره تاریخی ایجاد شدند اما هنوز در جامعه جاری هستند.
🔸ما هنوز در مفهوم #قهرمان مشکل داریم. ما هیچ چیزی نداریم که نشان دهنده درک درستی این مفهوم باشد و این پیش از آن است که بخواهیم از قهرمان پردازشی انجام دهیم. مشکل اصلی ما استفاده از واژه قهرمان است. ما این واژه را به هر کسی نسبت میدهیم. الزاما هر آدم خوبی قهرمان نیست.
🔹دکتر #روحالله_رجبی:
🔸جریان روشنفکری پس از انقلاب تمام تلاشش بر این است که بگوید سینمای ایران و انقلاب نیاز به قهرمان ندارد و توجیحاتی را برای بیان این موضوع به کار میگرفتند؛ قصه باید روایت قهرمان باشد.
🔸باید روی نیاز ردههای سنی کار کنیم و پایه کار ما مدیریت نسل باشد. قهرمان هایی را در ریل سینما قرار دهیم که دارای ویژگی های قهرمانانه باشد حالا اگر مثل رستم خیالی باشند مشکلی ندارد؛ اما روی چهار یا پنج قهرمان سرمایهگذاری دقیق کنیم.
✅مطالعه کامل گفتگو:
🌐b2n.ir/n86408
#قهرمان_در_سینما
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
⭕️ جدول امتیاز دهی و راهنمای تماشای آثار چهلمین جشنواره فیلم فجر منتقدین راه نوشت
🔆۵ فیلم برتر فجر تا روز هشتم
💡۵ فیلم برتر تا این لحظه از نگاه #منتقدین_راه_نوشت عبارتند از:
۱- #موقعیت_مهدی (میانگین نمره: ۴.۷۸)
۲- #بدون_قرار_قبلی (میانگین نمره: ۳.۹۳)
۳- #ملاقات_خصوصی (میانگین نمره: ۳.۶۳)
۴- #ضد (میانگین نمره: ۳.۲۵)
۵- #نگهبان_شب (میانگین نمره: ۳)
📋این جدول با تماشای فیلمهای روزهای آینده تکمیل میشود.
#فجر_چهلم
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🎥ضد: «چه» یا «چگونه»؛ مسئله این است
⭕️راهنمای فیلم – ضد
✍🏻محمدرضا پورصفار
📝#ضد به سراغ سوژهای رفته که عمده انرژیاش بر روی «چگونه» است نه «چه»، و از همین زاویه دید ضد بیشترین ضربه را از شخصیتپردازی میخورد و خرده قصهها و مکملها هم نتوانسته به شخصیتپردازی شخصیتهای اصلی کمکی کند.
در این سالها که آثار زیادی از دهه ۶۰ به خصوص منافقان ساخته شده، ضد میبايست برگههای جدیدی برای مخاطب رو میکرد.
کارگردانی و بازیها چیزی از متوسط جلو نمیرود و فیلم علیرغم تلاش برای نزدیکی به تریلر سیاسی نتوانسته چندان لحظات دلهرهآوری را خلق کند.
✅مطالعه مطلب در راهنوشت:
🌐b2n.ir/a54854
#فجر_چهلم
#امیرعباس_ربیعی
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
7.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣کاراکتر ناصر فیلم یا مهدی افتخاری مسئول عملیات فرار بنیصدر و رجوی بوده
⭕️ریز و درشت از انطباق ماجراهای فیلم ضد با واقعیتها
🎤#جواد_موگویی، مشاور تاریخی #فیلم_ضد:
🌀ما حدود ۶۰–۷۰ مصاحبه با شاهدین و عوامل انفجار #حزب_جمهوری داشتیم.
🌀آقای سعید شاهسوندی، عضو مرکزیت سازمان که الان در آلمان زندگی می کنند، بخشی از ماجرای انفجار حزب جمهوری را کامل برای ما تعریف کردند.
🌀کاراکتر ناصر فیلم، شخصیت مهدی افتخاری هست. مهدی افتخاری مسئول نفوذی های سازمان بوده و همانی است که مسعود رجوی و بنی صدر را از ایران فراری میدهد.
🌀آن پلانی که کلاهی در حال چرخیدن در حیاط است و همه را دعوت میکند بیایند داخل تا تعداد کشتهها را بیشتر کند، این را هم شهید باهنر گفتند و هم آقای جواد منصوری.
🌀تک تک سکانس ها براساس همین خاطرات جمع آوری شدند. این ها اسنادش وجود دارد و با جستجوهای کوتاهی در اینترنت هم میتوانید اینها را پیدا کنید.
✅ مطالعه کامل خبر:
🌐b2n.ir/d86759
#ضد
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
📣اگر سینما فرمان تمدنسازی را در دست بگیرد آن اتفاقی که میخواهیم رخ میدهد
♦️در دهمین روز از برگزاری جشنواره فیلم فجر، نشست تخصصی «#سینمای_تمدنی، تعریف و چشمانداز نظری» با حضور دکتر محمدهادی همایون (عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق) در خانه جشنواره برگزار شد.
🔺#محمدهادی_همایون:
💬ما در تمدنی که امروز به سمت آن میرویم، جغرافیا و پیوست دینی داریم اما سینما نداریم. ما باید رسانه ویژه خود را اختراع کنیم. ما کجای خلق رسانهای ویژه خود هستیم؟
💬ارکان تمدن سازی زمانی معنا دارند که جنبه مردمی داشته باشند. سینمایی تمدنساز است که #مردمی باشد حتی اگر نام آن سینمای روشنفکری باشد.
💬اگر ما بگذاریم سینما به معنای فرهنگساز فرمان #تمدن_سازی را در دست بگیرد آن اتفاقی که میخواهیم رخ میدهد.
💬جایی موفق بودهایم که عالممان هنرمند بود. باید اندیشه را وارد #هنر کنیم و زمانی که اهالی هنر اندیشمند شوند غوغا میکنند.
💬کره جنوبی سینمای خود را تمدنی دیده و نیازی ندارد که خود را مانند هالیوود کند. ما در صنایع موشکی پیش رفتیم چون افقمان را بلند دیدیم اما در سینما، هنر و رسانه خودمان را ابزار دیدیم و منتظر ماندیم تا ببینیم که دیگر ابزارها چطور جلو رفتند.
✅مطالعه کامل گفتگو:
🌐b2n.ir/z92617
#سینما_و_تمدن
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe