#شرحی_بربیانیه_گام_دوم_انقلاب
💠۳۰_زمینه های لغزش برخی از یاران حضرت علی علیه السلام:
💮زبیر، از شخصیتهای برجسته ی صدر اسلام بود.برجستگی اوفقط به خاطر حضور در میادین جنگی نبود،
بلکه اواهل علم و معرفت نیز بود. تعاریف و قصیده هایی که او در مقام و فضیلت امیرالمومنین علیه السلام سروده بود، هنوز هم کم نظیر و عجیب است. از زمان اخذ بیعت توسط رسول اعظم صلوات الله علیه و آله از همگان در غدیر خم و سپس رحلت ایشان و گذر از ماجراهایی چون سقیفه و...،تا زمان تقاضای مردم از امیرالمومنین علیه السلام برای پذیرفتن خلافت و حکومت حدود ۲۵ سال طول کشید و تمامی ریزش ها و رویش ها برای مردمان آن دوران ،در همین فاصله صورت گرفت.
با این حال در تمامی این دوران ،طلحه و زبیر جزو تنها کسانی بود که بیعت شان با حضرت (ص) را نشکستند، بدان وفادار ماندندو در تمامی بحرانها ،در کنار امیرالمومنین "علیه السلام" و خاندان ایشان بودند،والبته زبیربیشتر.
💮اما نکته ی قابل توجه برای همگان، حکمت الهی است که نمیگذارد عارضه قلبی کسی مخفی بماند،خداوند متعال در قرآن کریم تصریح نموده است، و عمده ی امتحانات به مال و مقام واولاداست. چرا که از سویی بهترین نعمت ها هستند و از سوی دیگر مهم ترین محورهای آزمایش می باشند.
《المالُ و البِنُون زینَه الحیاه الدُّنیا وَ الباقیاتُ و الصالِحاتُ خَیرعِندَرَبک
ثواباً وَخَیرامَلاً》(الکهف، ۴۶).
#ادامه دارد...
💠رَهبَرَم سَیِّد عَلی💠
🇮🇷 @rahbaram_seyed_ali
#ادامه...
💮امتحان به اولاد، به مراتب حساس تر، ظریف تر و سخت تر از امتحان به مال و مقام است، چرا که دلبستگی و تعلق به آنها شدیدتر است .امیر المومنین" علیه السلام "می فرمایند :"ماَزالَ الزُّبَیر رَجُلاً مِنَّااهل البَیتِ حَتَّی نَشَاابنُهُ المشئومُ عبدُالله_ زبیر همواره با ما بود تا آن که فرزند نام مبارکش عَبدُالله ،پا به جوانی گذاشت_ (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید جلد ۲۰ ص ۱۰۲ حکمت ۴۶۱)"
روزی پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، به زبیر متذکر شده بود که تو در چنین شرایط و مکانی به روی امام علی"
علیه السلام "شمشیر می کشی، در آن روز مراقب باش و دقت کن که حق با اوست؛ وقتی زبیرباتحریک عایشه و سایرخوارج، جنگ جمل را به راه انداخت و سپاهیان مقابل یک دیگر صفآرایی کردند،امیرالمومنین علیه السلام، زبیر را فراخواند و این هشدار را به او یادآوری کردند.
💮زبیربه یادش آمد،خواست از جنگ دست بردارد که پسرش شروع به رجزخوانی علیه پدر و تحریک اوبه تر سویی و... نمود،سپس خودش صحنه را ترک کرد، اما پسرش به جنگ ادامه داد .این بیماری درونی در طلحه و زبیر ،پس از به حکومت رسیدن امیرالمومنین "علیه السلام" آشکار شد. برای اخذپست و مقام از یک سو و مطالبه ی حق بیشتر از بیت المال از سوی دیگر، نزد ایشان آمدند و چون از همان ابتدا با پیام [خاموش کردن شمع بیت المال و روشن کردن شمع شخصی برای گفتگوی شخصی] مواجه شدند و پس از طرح درخواست نیز پاسخ مساعد نگرفتند، معترض شدند که "چرا حق ما را با دیگران در بیت المال مساوی قراردادی؟!"
💠رَهبَرَم سَیِّد عَلی💠
🇮🇷 @rahbaram_seyed_ali
#شرحی_بربیانیه_گام_دوم_انقلاب
💠۳۱_لزوم مقابله با فساد، نفی فساد سیستمی:
💮 فساد یک اژدهای هفت سر است که باید با آن به طور کامل وجدی مقابله شود، ضمن اینکه وقتی با فساد و مفسد مقابله می شود، قطعاً جیغ و داد هایی از گوشه و کنار بلند میشود. و بیانِ علنی این موضوع برای این است که همه بدانند، بنای نظام، برخورد قاطع و بدون ملاحظه با مفسد است.
💮برخی در خصوص فساد به گونهای صحبت میکنند که گویا همه نظام فاسد است و ادعای فساد سیستمی و فراگیر می کنند در حالی که اینگونه نیست و ما در کشور، مدیران پاکدست و مومن فراوانی داریم و اینگونه سخن گفتن، ظلم به این افراد و ظلم به نظام اسلامی است. افراط و تفریط غلط است .برخی در صحبت ها و نوشته های خود بی ملاحظه هستند.نمیتوان فساد در برخی دستگاهها و یا در میان برخی افراد را به کل کشور تعمیم داد. (بیانات رهبر معظم انقلاب،۹۷/۵/۲۲)
💠رَهبَرَم سَیِّد عَلی💠
🇮🇷 @rahbaram_seyed_ali
#شرحی_بربیانیه_گام_دوم_انقلاب
💠۳۲_عدالت،فاصله بین وضع موجود و وضعیت مطلوب:
💮مقام معظم رهبری در سلسله نشست های هم اندیشی راهبردی که در سال ۱۳۹۰ با موضوع عدالت برگزار شد، با تاکید بر ضرورت تلاش جدی و تضارب آرای اندیشمندان و متفکران برای دستیابی به نظریه اسلامی ناب در باب عدالت، کارهای انجام شده برای تحقق عدالت اجتماعی را در سه دهه اخیر خوب ارزیابی کردند اما افزودند:
وضع فعلی، مطلقاً راضیکننده نیست چرا که نظام اسلامی به دنبال اجرای حداکثر عدالت و تحقق کامل عدالت به مفهوم یک ارزش مطلق و همگانی است.
💮 این کارهای خوب، راضی کننده نیست چرا که ما بر اساس نگاه اسلامی، تحقق کامل عدالت و محوهر گونه ظلم را هدف قرار داده ایم که برای پر کردن فاصله وسیع وضع موجود و تحقق عدالت اجتماعی، باید تلاش مستمر، جدی و همه جانبه انجام داد. در سه دهه اخیر در موارد زیادی، در باب عدالت به صورت آزمون و خطا عمل کرده ایم اما از این پس باید، بر اساس تعاریف و روشهای متقن حرکت کنیم. ادامه این حرکت پرشتاب، نیازمند تصمیم گیری های بزرگ است و اگر در این تصمیم گیری ها از عنصر عدالت و 《ارتباط عدالت و پیشرفت 》غفلت شود، خسارات فراوانی به بار خواهد آمد.. باید از متون اسلامی ،نظریه ناب اسلامی درباره عدالت را پیدا کرد.(۱۳۹۰/۲/۲۷)
💠رَهبَرَم سَیِّد عَلی💠
🇮🇷 @rahbaram_seyed_ali
#شرحی_بربیانیه_گام_دوم_انقلاب
💠۳۳_استقلال وآزادی ارزشهای اسلامی و عطیه الهی برای انسان ها:
💮پس از انقلاب، استقلال جمهوری اسلامی ایران از شرق و غرب شاخصه ای متمایز بوده و نظام توانسته است در سطحی وسیع خود را از یوغ شرق و غرب رها سازد. شاید بتوان دفاع مقدس را بعنوان نماد اصلی استقلال در دوران پس از انقلاب مطرح کرد که با وجود تلاش بسیاری از کشورها در براندازی نظام ،کوچکترین خدشهای به نظام و کشور وارد نشد؛ نکته مهم در این زمینه آن است که تصمیمات اتخاذ شده در جمهوری اسلامی تحت فشار و اجبار هیچ قدرت خارجی صورت نمی گیرد؛ البته به این معنا نیست که کارگزاران جمهوری اسلامی تحولات بین المللی را در بخش تصمیمسازی و تصمیمگیری محاسبه نمی کنند و رویکردهای عقلانی و مصلحت گرایانه را مورد توجه قرار نمی دهند، بلکه سخن اساسی آن است که فرآیند طراحی راهبردها بر اساس منافع ملی سنجیده می شود.
#ادامه دارد...👇
💠رَهبَرَم سَیِّد عَلی💠
🇮🇷 @rahbaram_seyed_ali
#ادامه...
💮بنابراین استقلال سیاسی برای جمهوری اسلامی در زمان کنونی در دو بُعد داخلی و خارجی ظهور و بروز می یابد.استقلال سیاسی در بُعد داخلی در انحصار اتخاذ تصمیمات توسط دولت تجلی می یابد؛ بدین معنا که دولت با برخورداری از حاکمیت مطلق، برای مردم ایجاد حق و تکلیف میکند و هیچ امری نمی تواند برای آن محدودیت ایجاد نماید؛ در بُعد خارجی، استقلال سیاسی بدین معناست که ابتکار تعیین و اداره ی روابط با دیگر کشورها در دست دولت قرار دارد.
💮با این توضیحات درباره استقلال ،اینک امروز جمهوری اسلامی از حیث استقلال سیاسی و امنیت در چه جایگاهی قرار دارد؟نیاز به توضیح و تحلیل ندارد. مردم به چشم خویش مشاهده میکنند که همه تصمیمات کشور در درون کشور گرفته می شود. این را نیز باید دوباره مورد تاکید قرار داد که استقلال آنگونه که امروزه عده ای مطرح میکنند به معنای قطع روابط با دنیا و عدم نقشآفرینی در مناسبات سیاسی و اقتصادی دنیا نیست بلکه مقصود اصلی در استقلال یعنی اینکه فرآیند تصمیم سازی ها، تصمیم گیری ها و اعمال اقدامات بر اساس شرایط و اقتضائات داخلی صورت گیرد ونه اجبار و تحمیل و خواست قدرت های خارجی.
💠رَهبَرَم سَیِّد عَلی💠
🇮🇷 @rahbaram_seyed_ali
#شرحی_بربیانیه_گام_دوم_انقلاب
💠۳۴_وضعیت آزادی سیاسی در دوره پهلوی:
💮برای آشنا شدن با فضای استبدادی و ضد آزادی دوران پهلوی کافی است به سخنان شاه در ۱۳۵۳/۱۲/۱۱ هنگام اعلام تاسیس حزب رستاخیز نگاهی داشته باشیم :"کسی که وارد این حزب سیاسی جدید نشود یا فردی است که به یک سازمان غیر قانونی تعلق دارد، یا به حزب غیرقانونی توده وابسته است و
یا به عبارت دیگر یک خائن است .چنین فردی یا جایش در زندان های ایران است و یا اگر مایل باشد، می تواند همین فردا کشور را ترک کند؛ زیرا او ایرانی نیست؛ وطن ندارد و فعالیتهایش غیرقانونی است و بر اساس قانون میتوان او را مجازات کرد"،
💮اما انقلاب اسلامی همچنان آرمان آزادی و مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی خود، علیرغم فرازوفرودهایی که در طول چهل سال از انقلاب اسلامی پدید آمده، را هیچ گاه تعطیل نکرده است و از لحاظ ساختاری توانسته است، نهادهاوسازوکارهای آزادی مردم سالاری را تشکیل دهدو
تعمیق ببخشد.
💠رَهبَرَم سَیِّد عَلی💠
🇮🇷 @rahbaram_seyed_ali
#شرحی_بربیانیه_گام_دوم_انقلاب
💠۳۵_عزت واقتداربی نظیرانقلاب اسلامی درروابط خارجی:
💮موضوع حضورمقتدرانه و عزتمندانه انقلاب اسلامی در صحنه جهانی و مقابله با نظام سلطه به حدی حائز اهمیت است که به "برژینسکی"، استراتژیست آمریکایی، انقلاب اسلامی را پدیدهای توصیف میکند که در صحنه شطرنج جهانی، بزرگترین مانع بر سر راه استقرار کامل جهان آمریکایی و سلطه کامل آمریکا بر جهان است؛به خصوص که توانست در منطقه مهم و راهبردی غرب آسیا، سد محکمی در برابر غرب شکل دهد.
💮"الکس وطن خواه"،کارشناس ایرانیتبار موسسه خاورمیانه در ایالات متحده آمریکا نیز طی تحلیل های پیاپی خود به مقامات آمریکایی نسبت به تشکیل آینده اقتدار منطقهای ایران هشدار داده و به خوبی اقتدار و عزت ملی در سیاست خارجی ایران را به تصویر کشیده است .وی در تحلیلی که بررسی مدل دسترسی منطقهای ایران پرداخته است،به نکات مهمی درباره رشد بالندگی قدرت و اقتدار منطقهای ایران در غرب آسیا میپردازد. #ادامه دارد...
💠رَهبَرَم سَیِّد عَلی💠
🇮🇷 @rahbaram_seyed_ali
ادامه👇
💮وی می نویسد:" سیاستمداران و نظامیان ایرانی، تلاش میکنند تا محیط امنیت غرب آسیا را با راهبرد منطقه ای ایران سازگار کنند.در واقع ایران تلاش میکند تا نبرد با دشمنان خود را در فراسوی مرزهای خویش انجام دهد. ایران از سال ۲۰۰۳ و پس از اشغال عراق توسط آمریکا، به طور نظاممند تلاش کرده تا دستور کار آمریکا و متحدان منطقهای آن را با حمایت از گروه های مخالف آمریکا، تضعیف کند. الگوی دسترسی های نیابتی، راهبرد موفقیت آمیزی برای ایران بوده است.به نظر میرسد تا زمانی که هزینههای این راهبرد کمتر از منافع آن باشد آیتالله خامنهای همچنان تصمیمگیرنده اصلی در این زمینه است، راهبرد دسترسی نیابتی در آینده نیز همچنان با قوت ادامه خواهد یافت.
💮 تلاش ایران برای دستیابی به یک قدرت متعارف نظامی،نشان میدهد که این کشور هنوز قدرت تدافعی است. از این منظر باید گفت منازعه میان ایران و رقبای این کشور کمتر ناشی از اهداف توسعه طلبانه ایران است. ایران تکه ای جدایی ناپذیر از این منطقه است که نمیتوان آن را از منطقه،بیرون نگاه داشت. همسایگان ایران و همچنین ایالات متحده باید بیش از پیش با این کشور در مورد مسائل منطقهای مانند آینده بحران یمن،سوریه و عراق تعامل کنند".
💠رَهبَرَم سَیِّد عَلی💠
🇮🇷 @rahbaram_seyed_ali
#شرحی_بربیانیه_گام_دوم_انقلاب
💠۳۶_اهمیت #سبک_زندگی_اسلامی درپیشرفت مادی ومعنوی جامعه:
💮رهبرمعظم انقلاب در جمع جوانان استان خراسان شمالی در تاریخ ۹۱/۷/۲۳ در خصوص "سبک زندگی" فرمودند: "در انقلاب، در این بخش( سبک زندگی)، پیشرفت ما چشمگیر نیست؛ باید آسیبشناسی کنیم؛ چرا ما در این بخش پیشرفت نکردیم؟ بنابراین باید آسیبشناسی کنیم؛ یعنی توجه به آسیبهایی که در این زمینه وجود دارد و جستجو از علل این آسیبها. البته ما اینجا نمی خواهیم مسئله را تمام شده فرض کنیم؛ فهرستی مطرح میکنیم :چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟ این یک آسیب است.
💮با اینکه کار جمعی را غربیها به اسم خودشان ثبت کردهاند، اما اسلام خیلی قبل از این ها گفته است :"تعاونوا علی البّر والتّقوی"، یا:"واعتصموابحبل الله جمیعا".یعنی حتّی اعتصام به حبل الله هم باید دسته جمعی باشد؛"ولاتفرّقوا".
چرا در برخی از بخشهای کشورمان طلاق زیاد است؟ چرا در برخی از بخشهای کشورمان روی آوردن جوان
ها به مواد مخدر زیاد است؟ چرا در روابط همسایگی مان رعایت های لازم را نمی کنیم؟چرا صله رحم در بین ما ضعیف است؟ چرا در زمینه ی فرهنگ رانندگی در خیابان،ما مردمان منظبطی به طور کامل نیستیم؟ این آسیب است. رفت و آمد در خیابان،یکی از مسائل ماست؛ مسئله کوچکی هم نیست، مسئلهی اساسی است. آپارتماننشینی چقدر برای ما ضروری است؟چقدر درست است؟
#ادامه دارد...👇
💠رَهبَرَم سَیِّد عَلی💠
🇮🇷 @rahbaram_seyed_ali
#ادامه...
💮چه الزاماتی دارد که باید آنها را رعایت کرد؟ چقدر آن الزامات رارعایت میکنیم؟ الگوی تفریح سالم چیست؟ نوع معماری در جامعه ی ما چگونه است؟ ببینید چقدر این مسائل متنوع و فراگیرِ همه ی بخشهای زندگی، داخل در این مقوله ی سبک زندگی است؛ در این بخش اصلی و حقیقی و واقعی تمدن،که رفتارهای ماست.چقدر نوع معماری کنونی ما متناسب با نیازهای ماست؟ چقدر عقلانی و منطقی است؟ طراحی لباس مان چطور؟ مسئله ی آرایش در بین مردان و زنان چطور؟ چقدر درست است ؟چقدر مفید است؟ آیا ما در بازار، در ادارات، در معاشرت های روزانه،به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟ در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
💮چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟ بعضیها با داشتن توان کار، از کار می گریزند؛ علت کارگریزی چیست؟ در محیط اجتماعی،برخیها پرخاشگری های بی مورد میکنند؛ علت پرخاشگری و بی صبری و نابردباری در میان بعضی از ماها چیست؟حقوق افراد راچقدر مراعات می کنیم؟ در رسانه ها چقدر مراعات میشود؟در اینترنت چقدر مراعات میشود؟ چقدر به قانون احترام می کنیم؟علت قانونگریزی_ که یک بیماری خطرناکی است_ در برخی از مردم چیست ؟وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟ انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟
محکم کاری در تولید چقدر وجود دارد؟ تولید کیفی در بخشهای مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟ چرا برخی از حرف های خوب، نظر های خوب، در حد رویا و حرف باقی میماند؟ که دیدید اشاره کردند. #ادامه دارد...
💠رَهبَرَم سَیِّد عَلی💠
🇮🇷 @rahbaram_seyed_ali
۳۶_💠ادامه شرحی بر #بیانیه_گام_دوم_انقلاب
💮چرابه ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاههای اداری ما کم است؟ هشت ساعت کار باید به قدر هشت ساعت فایده داشته باشد؛ چرا به قدر یک ساعت یا نیم ساعت یا دو ساعت؟ مشکل کجاست؟چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف گرایی رواج دارد؟ آیا مصرف گرایی افتخار است؟ مصرف گرایی یعنی اینکه ما هرچه گیر می آوریم، صرف اموری کنیم که جزو ضروریات زندگی ما نیست.چه کنیم که ریشه ربا در جامعه قطع شود؟ چه کنیم که حق همسر _حق زن،حق شوهر_ حق فرزندان رعایت شود؟ چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
💮 چه کنیم که زن در جامعه ی ما،هم کرامتش حفظ شودو عزت خانوادگیاش محفوظ بماند، هم بتواند وظایف اجتماعی اش را انجام دهد، هم حقوق اجتماعی و خانوادگی اش محفوظ بماند؟ چه کنیم که زن مجبور نباشد بین این چند تا،یکی اش را انتخاب کند؟ اینها جزو مسائل اساسی ماست. حد زاد و ولد در جامعه ما چیست؟من اشاره کردم؛ یک تصمیم زمان دار و نیاز به زمان و مقطعی را انتخاب کردیم، گرفتیم،بعد زمانش یادمان رفت! مثلاً فرض کنید به شما بگویند آقا این شیر آب را یک ساعت باز کنید. #ادامه دارد...👇
💠رَهبَرَم سَیِّد عَلی💠
🇮🇷 @rahbaram_seyed_ali