eitaa logo
خط رهبری
2.4هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.4هزار ویدیو
97 فایل
🔰«خط رهبری»: صفحه ویژه تولیدات مربوط به رهبر انقلاب در خبرگزاری #فارس ✔️ تبیینِ شخصیت، مواضع، مطالبات و نظام فکری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای
مشاهده در ایتا
دانلود
📷 | تصاویری از دیدار نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی @rahbari_plus
تصویری از گفتگوی صمیمانه‌ی رهبر انقلاب با نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در حاشیه دیدار امروز @rahbari_plus
🖼 | اسوه صبر و تدبیر ➕ به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) @rahbari_plus
🖼 | اسوه صبر و تدبیر @rahbari_plus
🖼 | پرستار اسلام ➕ به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) @rahbari_plus
🖼 | پرستار اسلام @rahbari_plus
🖼 | یاد شهدای مقاومت را گرامی می‌داریم @rahbari_plus
🖼 | شهید نصرالله و شهدای مقاومت به اسلام عزت دادند @rahbari_plus
خط رهبری
🔰 | «درس‌هایی از ولایت فقیه»: سلسله گفتارهایی از پرچمدار مقاومت «شهید سید حسن نصرالله» - ۱۶ ❇️ حفظ دین اسلام در گروی تعیین امام عادل و قادر است 📝 پرچمدار مقاومت «شهید سید حسن نصرالله» در مجموعه جلسات آموزشی‌ای با موضوع «نظریه ولایت فقیه»، به شرح و تبیین اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) پرداخته است. «خط رهبری» طی سلسه گفتارهایی محتوای این جلسات که تحت عنوان «درس‌هایی از ولایت فقیه» برگزار شده را به صورت مشروح منتشر می‌کند. 🔸 از (ع) پرسیدند که چرا خداوند امام تعیین کرده است؟! فرمود: اگر امامی عادل برای آنها تعیین نمی‌کرده است دین شما از بین می‌رفت. پس حفظ و نگهداری دین اسلام تنها به داشتن امامی که را بلد باشد نیست؛ بلکه امامی، رهبر، قادر و دارای قدرت که بتواند این ملت را یاری فرماید و این شخص است که می‌تواند دین اسلام را نگهداری نماید. احکام بسیاری وجود دارد که مردم می‌آیند می‌پرسند و دلالیش را می‌خواهند و حتی شاید در ادیان دیگر مورد تمسخر قرار گیرد؛ این وظیفه علماست که اینها را کشف کنند و برای مردم توضیح دهند تا شکی باقی نماند. فقها امینان پیامبران هستند؛ یعنی جایگاه فقیهان در حد است. 🔹 روایتی دیگر: روایت توقیع: شخصی به امام زمان(ع) نامه‌ای نوشت و از او سوالاتی پرسید امام زمان(ع) به این سوالات پاسخ داد؛ نویسنده نامه می‌گوید از نائب دوم امام زمان(ع) «محمد‌بن عثمان عمری» سوال کردم و نامه‌ای به او دادم که در آن نامه سوالاتی داشتم که برای من شک و شبهه‌ای به وجود آوردند و جواب آنها را با خط مبارک (ع) دریافت کردم. 🔸 و او در جواب نوشته بود «اگر اتفاقی افتاد که نتوانستید آن را حل کنید به من رجوع کنید. و من حجت خدا هستم. بر شما و راویان حدیث من بر شما هستند». در این حدیث منظور از راویان حدیث، فقها هستند؛ یعنی آن کسی که بتواند احادیث را تمیز دهد. حوادث واقعه یا همان اتفاقات؛ یعنی همان فتنه‌ها و مشکلاتی است که در طی سالها برای مسلمانان اتفاق می‌آفتد، زیرا هر چه زمان بگذرد مسلما اتفاقات جدید‌تری خواهد افتاد! اگر نتوانیم به امام دسترسی پیدا کنیم در این صورت ما چیست؟ به چه کسی رجوع کنیم؟ جواب: به راویان حدیث من رجوع کنید که آنها حجت من بر شما هستند و من حجت خدا هستم. امام صادق(ع) می‌فرماید همانا خداوند به شما امر می‌کند که امکانات را به صاحبان آنها پس دهید اگر بین مردم حکم کردید با عدل و قسط حکم نمایید ای کسانی که ایمان آوردید خدا و رسولش را اطاعت کنید و همچنین را نیز اطاعت نمایید. 🔹 «اگر در چیزی اختلافی داشتید؛ باید آن را نزد خدا و رسولش بیاورید اگر به آخرت اعتقاد داشته باشید» و در جایی دیگر می‌فرماید «آیا ندیده‌ای کسانی وا نمود می‌کنند به تو ایمان آوردند و در حالی که به دستورات عمل می‌کردند». منظور این است که آنها به خدا و رسولش داشته باشند و این اعتقاد باید در تمام زمینه‌ها باشد چه اقتصادی چه سیاسی و غیره باشد. باید مرجع آنها خداوند، رسولش و اولی‌الامر باشد. عمر ابن حنطه می‌گوید: «از امام صادق(ع) پرسیدم که در بین دو نفر از ما اختلافی در مال به وجود آمد آنها برای دادخواهی پیش ملک و سلطان رفتند ایا این عمل آنها جایز است؟ 🔸 امام فرمود: هر کس پیش آنها چه در زمینه حق و یا باطل برود؛ مثل اینست که پیش طاغوت رفته است حتی اگر من حق داشته باشم و پیش طاغوت رفتم این حکم باطل است و است. هر چیزی که به حکم طاغوت به دست آمده است حرام است راوی می‌پرسد پس باید چه کار کنیم؟ فرمودند: باید پیش راویان حدیث خود برویم زیرا راوی حدیث ما احادیث روایت و احکام ما را می‌داند و من او را بعنوان بر شما منصوب کردم» @rahbari_plus
🔰 | زینب کبری (س)، الگویی برای قهرمانان تاریخ 📝 «خط رهبری» به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب کبریٰ (سلام‌ الله‌ علیها) بخشهای برگزیده‌ی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره‌ی ایشان را بازخوانی می‌کند. 🔸زینب كبری از اولیاءالله است؛ او عزّت اسلام است؛ را عزیز كرد، قرآن را عزیز كرد.۱۳۹۲/۰۸/۲۹ 🔹زینب کبریٰ (سلام‌ الله‌ علیها) توانست به همه‌ی تاریخ و همه‌ی جهان نشان بدهد ظرفیّت روحی و عقلی عظیمِ جنس را؛ این خیلی مهم است. به کوری چشم آن کسانی که چه در آن زمان، چه در دوره‌ی ما هر کدام به نحوی جنس زن را تحقیر میکردند و میکنند، توانست نشان بدهد علوّ مرتبه‌ی زن و عظمت قدرت روحی و عقلانی و معنوی زن را. ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ 🔸حوادث گوناگون بعد از در واقع قیام زینبی است. حرکت عظیم زینب کبریٰ در درجه‌ی اوّل، و امام سجّاد (علیه السّلام) و بقیّه‌ی زنان باعظمت آل‌الله در این دورانِ یکی دو ماهه‌ی بعد از آن، یک به معنای حقیقی کلمه است. کارهای بزرگی را انجام دادند، کربلا را و این شهادت بزرگ را ماندگار کردند، تثبیت کردند.۱۳۹۹/۰۶/۱۱ 🔹زینب کبریٰ (سلام ‌الله‌ علیها)، دو نکته را نشان داد: یک نکته اینکه زن میتواند اقیانوس عظیمی باشد از و تحمّل؛ دوّم اینکه زن میتواند قلّه‌ی بلندی باشد از خردمندی و ؛ اینها را عملاً زینب کبریٰ (سلام الله علیها) نشان داد؛ نه فقط به آن عدّه‌ای که در کوفه و شام بودند؛ به تاریخ نشان داد، به همه‌ی بشر نشان داد.۱۴۰۰/۰۹/۲۱ 🔸زینب کبرا (سلام‌الله‌علیها) همان کسی است که ماجرای را زنده نگه داشت، مانع شد از اینکه این ماجرا در خلال افسونهای سیاسی دستگاه حاکم آن روز از بین برود و فراموش شود یا در تاریخ کهنه شود؛ مسئله را زینب کبرا (سلام‌الله‌علیها) نگه داشت۱۳۹۴/۰۸/۱۲ 🔹حماسه‌ای که بی‌بی زینب کبری (سلام الله علیها) به‌وجود آورد، و نگه‌دارنده‌ی حماسه‌ی عاشورا شد. عظمت کار زینب کبری (علیهاالسّلام) را نمیشود در مقایسه‌ی با بقیّه‌ی حوادث بزرگ تاریخ سنجید؛ باید آن را در مقایسه‌ی با خود حادثه‌ی سنجید؛ و انصافاً این دو عِدل یکدیگرند. ۱۳۹۲/۰۸/۲۹ 🔸مجسّمه‌ی است زینب كبری، همچنانكه حسین بن علی (علیهالسّلام) در كربلا، در روز عاشورا مجسّمه‌ی عزّت بود.۱۳۹۲/۰۸/۲۹ 🔹به همان اندازه که حسین‌بن‌على (علیه السّلام) سخت بود و برخورد داشت با موانع، به همان اندازه مجاهدت زینب (علیها السّلام) ... دشوار بود. البتّه صحنه، صحنه‌ی نظامى نبود؛ صحنه‌ی بود، صحنه‌ی فرهنگى بود.۱۳۶۸/۰۶/۲۹ 🔸تلاش حضرت زینب سلام‌اللَّه‌علیها فقط این نیست که از امام بیماری در کربلا حراست و کرده است. حضرت زینب از روح کلّی اسلام و آن روز مسلمین پرستاری کرد؛ پرستاری بزرگ او آن‌جاست. ۱۳۸۰/۰۵/۰۳ 🔹روز ، سالروز ولادت حضرت زینب است؛ این هشدار به زنان ماست: نقش خودتان را پیدا کنید. عظمت بودن را در آمیختن حجب و حیا و زنانه با عزت مسلمانانه و مؤمنانه، درک کنید.۱۳۸۹/۰۲/۰۱ 🔸حضرت زینب کبریٰ (سلام ‌الله علیها) یک بانوی برجسته‌ی در تاریخ بشریت است، نه فقط تاریخ اسلام؛ واقعاً این جور است. آن شخصیّت و قوی، آن انسان بزرگ، آن انسانی که «زن نگر دست خدا در آستین»؛ آنچنان که او عمل میکند کمتر انسانی -چه مرد، چه زن- میتواند با این ، با این استحکام وارد میدانهای دشوار بشود.۱۳۹۸/۱۰/۱۱ 🔹شخصیتهای بزرگ، قهرمانهای تاریخی، دانشمندان برجسته و همه‌ی رهبران جوامع بشری باید از زینب کبری بگیرند.۱۳۷۴/۰۷/۱۲ 🔸زینب کبری برای زنان ما در طول تاریخ یک ؛ عقل و متانت، قدرت و شجاعت، شور و احساس عاطفی، صراحت زبان، متانت دل، استواری روح؛ در عین‌حال، مادرانه، خواهرانه، با همه‌ی انسانها برخورد کردن، در محیط خانه شمع محبت را روشن نگه داشتن، همسر و فرزندان را بر سر سفره‌ی محبت و عاطفه‌ی خود دور هم جمع کردن؛ اینها خصوصیات است.۱۳۸۴/۰۳/۲۵ 🔹زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) یک نمونه‌ی کامل از است؛ یعنی الگویی که اسلام برای زنان، آن را در مقابل چشم مردم دنیا قرار داده است.۱۳۸۴/۰۳/۲۵ 🔸 سلام‌الله‌علیها برای زنان ما یک الگوست. نه این‌که فقط زنان باید از حضرت زینب یادبگیرند؛ چون شخصیتی مثل زینب کبری سلام‌الله علیها، با این و برجستگی، مال یک جنس و قشر خاص نیست. او الگوست تا همه‌ی برجستگان دنیا از وی درس بگیرند.۱۳۷۴/۰۷/۱۲ @rahbari_plus
🔰 | خمس کمک هزینه تحصیلی @rahbari_plus
| نکات مهم بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۴۰۳/۰۸/۱۷ 🚩 «جایگاه رهبری» عامل جلوگیری از انحراف، توقّف و عقبگرد نظام اسلامی است 🔸 به لحاظ مفهومی، به لحاظ آن عنوانی که در قانون اساسی و در نظام تعریف شده، یکی از نهادهای جمهوری اسلامی است. 🔹هدف انقلاب اسلامی را اگر بخواهیم به طور خلاصه عرض بکنیم، عبارت است از محقّق کردن «» در زندگی مردم در کشور... این مفهوم باید در زندگی محقّق بشود؛ [یعنی] توحید تحقّق پیدا کند در جامعه؛ چون توحید همه‌ی دین است. 🔸مسئله‌ی و توقّف و بازگشت به عقب مسئله‌ی کوچکی نیست... یک عاملی لازم است برای اینکه جلوی این [عقبگرد] را بگیرد؛ در نظام اسلامی این عامل «جایگاه » است؛ بایستی جلوی این انحراف به وسیله‌ی رهبری گرفته بشود؛ این خیلی اهمّیّت دارد. 🔹اهمّیّت به خاطر این است که متصدّی تعیین مأمور برای این مأموریّت بسیار مهم است؛ [یعنی] متصدّی تعیین رهبری است؛ اهمّیّت این مجلس به خاطر این است. 🔸مجلس خبرگان و جعلِ مجلس خبرگان، معنایش این است که حرکت توقّف ندارد؛ یعنی در او وقفه حاصل نمیشود، به وجود نمی‌آید. 🔹نظام اسلامی و وابسته‌ی به شخص نیست؛ اشخاص نقش دارند، مأموریّتهایی دارند که باید انجام بدهند...لکن به آنها وابسته نیست و میتواند به راه خودش ادامه بدهد، ولو آن شخصِ معیّن در میان آنها نباشد. 🔸اهمّیّت [مجلس خبرگان] ، وظیفه‌ی بزرگی را هم بر دوش مجلس خبرگان میگذارد و آن، این است که بایستی در گزینش خودش، نهایت دقّت و توجّه را به کار ببرد؛ نهایت دقّت و توجّه باید به کار برود. 🔹این روزها مصادف است با اربعین شهادت مجاهد بزرگ زمان ما...مرحوم آقای آسیّدحسن (رضوان الله علیه و رفع الله قدره و اعظم الله اجره)؛ مصادف با ایشان است. ما یاد ایشان را گرامی میداریم؛ یاد شهید هنیّه، شهید صفی‌الدّین، شهید یحیی السّنوار، شهید نیلفروشان و دیگر را گرامی میداریم. 🔸یاد شهدای این مجلس، (رضوان الله علیه) و (رضوان الله علیه) را هم گرامی میداریم و درجات عالیه‌ی الهی را برای همه‌ی این شهدای بزرگوار مسئلت میکنیم. 🔹مرحوم آقای و دیگرِ این شهدای عزیزِ این روزها، اینها حقّاً و انصافاً به اسلام عزّت دادند، به جبهه‌ی هم عزّت دادند و توانایی و قدرت مضاعف دادند. 🔸سیّد عزیز ما...به مقامات عالیه‌ی شهدا عروج کرد و او خود به آنچه آرزوی آن را داشت رسید، لکن یک ماندگاری هم در اینجا گذاشت و آن «» است. 🔹«» به برکت شجاعت سیّد و درایت سیّد و صبر و توکّل عجیبی که او داشت، کرد؛ رشد فوق‌العاده‌ای کرد و حقیقتاً تبدیل شد به یک تشکیلاتی که مجهّز مسلّح به انواع سلاحهای مادّی و بیانی و تبلیغی و رسانه‌ای و غیره، نتوانسته بر آن بیاید و ان‌شاءالله نخواهد توانست فائق بیاید. 🔸 حقیقتاً دستهای دولت خون‌آلود است. با جنایاتی که در غزّه و در لبنان انجام گرفت، آمریکا واضحی است که همه امروز دیگر میدانند. 🔹 این مجاهدتها که امروز بحمدالله با قوّت و قدرت تداوم دارد ــ هم در ، هم در غزّه و فلسطین ــ قطعاً به دنبال خود حق را، پیروزی جبهه‌ی حق را، پیروزی جبهه‌ی را به دنبال خواهد داشت. 🔸[] از یک جمعِ کوچکِ مجاهدِ فی‌سبیل‌الله تبدیل شده‌اند به یک تشکیلات عظیمی که یک چنین قدرتی دارد... که میتواند در نوبتهای مختلف این دشمنی را که مسلّح به سلاح نظامی، سلاح تبلیغاتی، سلاح سیاسی، سلاح اقتصادی است... [را] به وادار کند و آن را شکست بدهد. 🔹 امروز هم مقاومتِ بر رژیم صهیونیستی غلبه پیدا کرده؛ برخلاف آنچه در ظاهر امر، انسان سطحی مشاهده میکند. برای خاطر اینکه او مقصودش این بود که را ریشه‌کن کند، نتوانسته بکند. 🔸حالا یک عدّه‌ای در خود و جاهای دیگر، به گمان اینکه حزب‌الله ضعیف شده، زبان به قَدْح کارهای باز کرده‌اند؛ اشتباه میکنند، اینها دچار توهّمند. حزب‌الله است و دارد مبارزه میکند. 🔹 شخصیّت برجسته و مهمّی مثل جناب سیّدحسن یا جناب سیّدهاشم صفی‌الدّین و امثال اینها در بین آنها [حزب الله] نیستند امّا [این] تشکیلات با مردان خودش، با خودش، با روحیه‌ی خودش بحمدالله حضور دارد و نتوانسته بر این تشکیلات فائق بیاید. 🔸ان‌شاءالله دنیا و منطقه روزی را خواهد دید که به طور واضح از دست این مجاهدین فی‌سبیل‌الله بخورد. @rahbari_plus
🔰 | زینب (س)، پرچمدار جهاد زنانه در میدان مقاومت ✏️ نویسنده: زهره صابر 🔸 ورق می‌خورد، حادثه‌ در پی حادثه؛ و زمان می‌گذرد، در این میان آنچه از انسان باقی می‌ماند اثر شگرفی است که در عالم وجود از خود برجای میگذارد. هرچه انسان مومن‌تر، صبورتر و مقاوم‌تر باشد، قدرت اثرش بیشتر میشود. آنچنان که نور حضورش به روح لایزال و روشن الهی متصل میگردد؛ نوری که خاموش شدنی نیست. « ، نور توحید، نور عدالت، نور احساس شرف به عبودیت خداوند، وقتی در دل انسان‌هایی، ملتی درخشید هیچ دستی نمیتواند آن را خاموش کند.» ۱۳۸۸/۰۱/۲۶ 🔹 از علی علیها السلام چراغدانی بر زمین باقی مانده؛ درخشان و پر فروغ و آن چراغ در میان قندیل بلورین؛ نوری است بر فراز نور، انگار که ستاره‌ای تابان باشد تا را به قیام‌کردگان موحد همه‌ی اعصار بنمایاند. حضرت زینب سلام‌الله‌علیها پیامبری است که بار امانت هفت آسمان را به دوش کشید. پیامبری است که «توانست نشان بدهد علوّ مرتبه و عظمت قدرت روحی و عقلانی و معنوی زن را، و نشان داد که زن می‌تواند اقیانوس عظیمی باشد از صبر و تحمّل و می‌تواند قلّه بلندی باشد از خرمندی و تدبیر.» ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ او پیغام جاودانگی خون و را به رساترین شکل ممکن به گوش آزادگان تاریخ رساند و عقول را به تفکر و تبیین و روشنگری، و قلب‌ها را به صبر و استقامت و ضمایر روشن عالم را به تماشای حقیقت زیبای دعوت کرد. 🔸 زینب پیامبری است به وسعت همه‌ی تاریخ، در همه‌ی زمان‌ها و هرجا که قطره‌ای از خون مظلومی بر خاک بریزد؛ زینب حامی و مدافع است؛ نخواهد گذاشت آن خونِ جاریِ گواه بر جهاد در راه حق، برای تعالی انسان و برپایی و نابودی ستم، برکف شود و پایمال، و نیز حقیقتی است که جان می‌بخشد به کلمات و توان می‌دهد به صبر و در پهن‌دشتِ حوادث، طنین صدای باصلابتش، آهنگ قدم‌های چون میخ استوارِ بلندهمتان میشود. زینب (س) کسی است که همه آزادگان تاریخ، شرف جاودانه آزادگی‌شان را به او مدیون‌اند. به او که حماسه عاشوراییان را با جانش حفظ کرد تا «کهیعص» در قلب ما به ودیعه گذاشته شود و محبت و أنس به اشرف اولاد در قلب‌مان بشکفد و با شان و شکوه زنانه‌اش، با قدم‌های استوار و مومنانه‌اش به تپش‌های مدام و کوبنده با همه فصاحت بیانی که از امیر مومنان علیه السلام به ارث برده بود؛ ایستاد در برابر و هراس انداخت در دل هر ستمگر و هر چشم‌بسته، بر خون‌های سرخ به ناحق ریخته شده بر هامون حقیقت. 🔹 نام همه زنان آزاده‌ی تاریخ زینب است. نام هر مادری که بالای پیکر فرزند شهیدش لب به رجز گشوده و نه آه. نام هر دختری که و را مشق میکند. نام هر زنی در جستجوی زیبایی و زیبایی‌آفرینی در صحنه جهاد و مقاومت است. زینب عظیم‌الشان آنگونه است که نه فقط به آیینه جمال و جلال خدا، که به مردان نیز می‌آموزد چگونه زیستن و چگونه بودن را. او اول کربلاست. اول روایت‌گر حماسه آزادگی و شرف. «زینب کبری سلام‌الله‌ علیها را، جهاد روایت را راه انداخت؛ نگذاشت و فرصت نداد که روایت دشمن از حادثه غلبه پیدا کند؛ کاری کرد که روایت او بر افکار عمومی غلبه پیدا کند.» ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ 🔸 او مصداق اتم و اکمل انسان مسلمان انقلابی است. مظهر ایستادگی و اقتدار روحی است. الگوی تمام عیار مقاومت است و همه مادرانی که به فرزندانشان دلداگی به حزب‌الله را می‌آموزند. او پرچمدار جهاد زنانه در میدان است. جهادی که در آن زنان نقش‌آفرین‌اند و اثربخش. منفعل و ساکت و مغموم و بی‌رنگ نیستند. پشتیبان مقاومت‌اند با طلا و توکل و تربیت نسل مقاوم . دعوت‌کننده به صبر اند و سعی و نه سکون و عقب‌نشینی. جهان، زنی خردمندتر، لطیف‌تر، مومن‌تر و صبورتر از او، مادرش و مادربزرگِ عزتمند‌ش به خود ندیده است. @rahbari_plus
🖼 | رشد فوق العاده حزب‌الله به برکت شهید نصرالله @rahbari_plus
🖼 | حزب‌الله قوی است @rahbari_plus
🔰 | مرجفون؛ لرزه‌اندازان بر امنیّت روانی جامعه - ۱ 📝 نگاهی به آیه‌ی ۶۰ سوره‌ی مبارکه‌ی احزاب با موضوع «امنیّت روانی» بر اساس بیانات حضرت آیت‌اللّه خامنه‌ای 🔸 امنیّت مهم‌ترین نیاز یک جامعه است. از میان انواع آن، امنیّت روانی نقش بسزایی در پیشرفت جامعه دارد. «امنیّت روانی جامعه یعنی دچار اضطراب نکردن مردم، دچار ترس و تردید نکردن مردم.» (۱۴۰۳/۸/۶) یکی از مهم‌ترین آیات قرآن کریم که به‌صراحت درباره‌ی این موضوع سخن می‌گوید، آیه‌ی ۶۰ سوره‌ی مبارکه‌ی احزاب است. خداوند در این آیه به سه جریان «منافقان»، «بیماردلان» و «شایعه‌افکنان» اشاره کرده و می‌فرماید: «لَئِن لَم یَنتَهِ المُنافِقونَ وَ الَّذینَ فی قُلوبِهِم مَرَضٌ وَ المُرجِفونَ فِی المَدینَةِ لَنُغرِیَنَّکَ بِهِم ثُمَّ لا یُجاوِرونَکَ فیها اِلّا قَلیلًا»؛ اگر منافقان و بیماردلان و آن‌ها که اخبار دروغ و شایعات بی‌اساس در مدینه پخش می‌کنند دست از کار خود برندارند، تو را بر ضدّ آنان می‌شورانیم، سپس جز مدّت کوتاهی نمی‌توانند در کنار تو در این شهر بمانند.از میان این سه گروه، جریان «مرجفون» ناشناخته‌تر بوده و کمتر مورد بحث قرار گرفته است. از آنجا که شناخت این جریان ارتباط مستقیمی با امنیّت روانی جامعه دارد، در این یادداشت، ابعاد مهمّ این آیه را با توجّه به همین موضوع بررسی می‌کنیم. * ماهیت جریان «مرجفون» الف) تشکیلات ترسوهای بیکاره 🔸 «مرجفون» از نظر شخصیّتی افرادی هستند که «در هنگام سختی‌ها، وقتی با دشمن مواجه میشوند، بیکاره‌اند، ترسو، کناره‌گز که وق و عافیت‌طلبند؛ وقتی که یک ملّت در شداید و سختی‌ها قرار میگیرد، از اینها هیچ اثری نیست! ... امّا وقتی که میدان، میدانی است که خطری ــ علی‌الظّاهر ــ آن را تهدید نمیکند، می‌بینید که زبانشان بر روی مؤمنان دراز است.» ۱۳۷۷/۳/۲۱ این جریان «وقتی دشمن را می‌بینند، تنشان مثل بید میلرزد؛ بنا میکنند به مؤمنینِ باللّه و زحمت‌کشانِ در راه خدا عتاب و خطاب و اذیّت کردن و فشار آوردن: «آقا چرا این‌جوری میکنید؟ چرا کوتاه نمی‌آیید؟ چرا سیاستتان را این‌جوری نمیکنید؟» همان کاری که دشمن میخواهد، انجام میدهند.» ۱۳۹۱/۷/۱۹ ب) تحلیلگران ضدّ امنیّت روانی 🔹 کارویژه‌ی این جریان ضربه به امنیّت روانی جامعه است؛ آنها «در دل مردم اضطراب ایجاد میکنند، ترس ایجاد میکنند.» ۱۴۰۳/۸/۶ ««مرجف» یعنی آن کسی که با سخن خود، با شایعه‌پراکنی خود، با موضع‌گیری خود، با اظهارنظر خود، جوّ عمومی جامعه را به تشنّج میکشاند.» ۱۳۶۶/۲/۱۸ این‌گونه افراد «کسانی هستند که میخواهند محیط را متشنّج و فضا را مغشوش کنند، میخواهند این کارها نشود، میخواهند کشور ساخته نشود، میخواهند برنامه‌ریزان و مدیران کشور موفّق نشوند.» ۱۳۸۲/۳/۲۲ این جریان «همان کسانی هستند که امنیّت روانی جامعه را به هم میزنند، شایعه‌سازی میکنند؛ بعضی‌ها از روی غرض، از مسائل گوناگون تحلیل‌های غلط ارائه میدهند.» ۱۴۰۳/۸/۶ آن‌ها دائماً با تحلیل‌های خود «مردم را میترسانند: آقا بترسید؛ مقابله‌ی با آمریکا مگر شوخی است؟ پدرتان را درمی‌آورند! آن جنگ نظامی‌شان، این تحریمشان، این فعّالیّتهای تبلیغی و سیاسی‌شان. ... "مرجفون" همینها هستند.» ۱۳۹۱/۷/۱۹ ج) ستون‌پنجم دشمن بیگانه 🔸 دشمنان بیگانه و «دشمنانِ ملّتها و کشورها که طمع می‌ورزند به منافع کشورهایی که میتوانند طمع بورزند، فقط با سلاح گرم، با جنگ گرم و سخت وارد نمیشوند، با جنگ نرم وارد میشوند. یکی از بخشهای جنگ نرم، همین ناایمن‌سازی روانی جامعه است.» ۱۴۰۳/۸/۶ اساساً «تلاش جریانهاى سیاسىِ ضدّ جمهورى اسلامى و ضدّ این حرکت عظیم اسلامىِ ملّت ایران و ملّتهاى منطقه ... در جهت ایجاد تلاطم ــ هم تلاطمهاى اجتماعى و هم تلاطم روحى ــ است؛ یعنى دلها را مضطرب کردن، نگران و ترسان کردن، که امروز سیاست کلّى امپراتورى خبرى در دنیا این است.» ۱۳۸۲/۳/۷ جریان «مرجفون» به خاطر ویژگی‌های شخصیّتی خاصّ خود، به‌راحتی در دام این سیاست دشمن گرفتار شده و به این اهداف دشمن کمک می‌کنند؛ لذا «هر کس فضای تهمت‌زنی در داخل کشور و جنگ روانی علیه نظام را تقویت و تشدید کند، مزدور آمریکا است و برای آمریکا کار کرده است؛ چه از آمریکا پول بگیرد، چه نوکر بی‌مزدومواجب آمریکا باشد.» ۱۳۸۲/۳/۲۲ به عنوان نمونه، در دوران دفاع مقدّس و جنگ تحمیلی، گزارش‌های متعدّدی وجود داشت که «عوامل مزدور دست‌نشانده‌ی خائن بی‌وطن، آن کسانی که حتّی یک لحظه دلشان با اسلام و جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی و امام و عناصر فداکار و روحانیّت نرم نشده است، مشغول تضعیف روحیه و پراکندن خبرهای دروغ هستند.» ۱۳۵۹/۷/۱۸ @rahbari_plus
🔰 | مرجفون؛ لرزه‌اندازان بر امنیّت روانی جامعه - ۲ 🔹 بر همین اساس، قرآن کریم هشدار می‌دهد که «اگر ستون‌پنجم دشمن و مزدور و عامل جاسوس دشمن از خرابکاری و بدکاری و ضربه زدن خود در این موقع ویژه و حسّاسِ زمانی دست برندارد، باید بداند که فرمان و دستور نمیخواهد؛ مردم، با شدّت، چنین عوامل و عناصری را سرکوب خواهند کرد.» ۱۳۵۹/۷/۱۸ د) آشوبگرانِ شهر 🔹 جریان «مرجفون»، در کنار جریان «نفاق» و «بیماردلان»، به دنبال آشوب در جامعه هستند. قرآن کریم، در این آیه، به پیامبر می‌فرماید که «اگر منافقان و کسانی که در دل مرض دارند و کسانی که شهر را به آشوب میکشانند دست برندارند، ما تو را علیه آنان تحریک خواهیم کرد. خدای متعال منافقان و مریض‌دلان، این دو گروه خطرناک را میگذارد در کنار "مرجفون فی المدینة"؛ یعنی آشوب و بلوا ایجادکنندگان در جامعه‌ی اسلامی.» ۱۳۵۹/۱۲/۲۲ حکم این جریان در زمان کنونی نیز مشخّص است: «در زمان ما، آنهایی که آشوب و بلوا ایجاد میکنند یا زمینه‌ی آن را به وجود می‌آورند، محکوم حکم این آیه هستند.» ۱۳۵۹/۱۲/۲۲ * خطر کمک به جریان «مرجفون» 🔸 شایان ذکر است گاهی افراد عادی، ناخواسته به اهداف جریان «مرجفون» کمک می‌کنند. متأسّفانه برخی افراد جامعه، بدون تفکّر و توجّه، هر آنچه به ذهن می‌رسد در فضای مجازی منتشر می‌کنند، در‌حالی‌که «همه چیز را ــ هر چه به ذهن انسان میرسد ــ در فضای مجازی نبایستی منتشر کرد؛ ملاحظه کنید اثرش چیست؛ ببینید روی مردم، روی فکر مردم، روی روحیه‌ی مردم چه تأثیری میگذارد.» ۱۴۰۳/۸/۶ این افراد مطالب و تحلیل‌های دیگران را بدون آگاهی از اثرات آن بازنشر می‌کنند و به امنیّت روانی جامعه ضربه می‌زنند. 🔹 از طرفی دیگر، تحلیلگران و تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران جامعه نیز باید «توجّه کنند که چطور ممکن است در فضای مجازی، یک تحلیل غلط، یک خبر غلط، یک برداشت غلط از یک مسئله مردم را دچار اضطراب کند، دچار تردید کند، دچار ترس کند. اینها چیزهایی است که امنیّت روانی جامعه را از بین میبرد.» ۱۴۰۳/۸/۶ در نتیجه، این آیه به یک اصل مهم در روش تحلیل سیاسی اشاره دارد و آن اینکه هر تحلیلی که نتیجه‌ی آن، ترس، اضطراب و ناامیدی جامعه باشد، قطعاً تحلیل نادرستی است. «بعضی‌ها با خبری که میدهند، با تحلیلی که میکنند، با تفسیری که از وقایع میکنند، در مردم تردید ایجاد میکنند، ترس ایجاد میکنند؛ این از نظر خدای متعال مردود است.» ۱۴۰۳/۸/۶ * دو مغالطه‌ی جریان «مرجفون» 🔸 جریان «مرجفون» برای پیشبرد اهداف خود به دو مغالطه‌ی مهم دست می‌زند: «آزادی بیان» و «عقلانیّت»؛ این در حالی است که «اساساً آزادی برای هدایت افکار است، برای رشد افکار است، برای پیشرفت جامعه است.» ۱۳۶۶/۲/۱۸ «آزادی بیان» مرز دارد. «یکی از مرزها تشنّج عمومی در جامعه است. در قرآن، ... برای آزاد نبودن بیان در موارد تشنّج عمومی، [این آیه] دلیل واضحی است.» ۱۳۶۶/۲/۱۸ 🔹 از طرفی دیگر، اساساً «عقلانیّت» با روحیّه‌ی ترس و ناامیدی که شاخصه‌ی جریان «مرجفون» است، سازگاری ندارد؛ لذا «ترسوها حق ندارند اسم عقلانیّت را بیاورند. ترسیدن و فرار کردن و میدان را خالی کردن، اسمش عقلانیّت نیست، اسمش همان ترس و فرار و مانند اینها است؛ عقلانیّت یعنی محاسبه‌ی درست.» ۱۳۹۹/۷/۲۱ این در حالی است که قرآن کریم به پیامبر می‌فرماید که «اگر دست برندارند این شایعه‌پراکن‌ها، این تشنّج‌آفرین‌ها، این کسانی که جامعه را از سلامت و از سکون و آرامشِ خودش میخواهند خارج کنند، ما تو را "اغراء" خواهیم کرد به آنها؛ یعنی تو را به جان آنها خواهیم انداخت تا انتقام مردم را بگیری.» ۱۳۶۶/۲/۱۸ «تو را مأمور میکنیم که به سراغ اینها بروی و مجازاتشان کنی. این‌قدر این مسئله‌ی امنیّت روانی مهم است.» ۱۴۰۳/۸/۶ لذا «باید در زمان خود و با شیوه‌ی لازم، "مرجفون فی المدینة" ادب بشوند تا این امنیّتِ دشواربه‌دست‌آمده و این وحدت کلمه از بین نرود.» @rahbari_plus
🖼 | حزب‌الله به تشکیلات عظیمی تبدیل شده است @rahbari_plus
🖼 | پیروزی جبهه مقاومت قطعی است @rahbari_plus
41.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | مستند کوتاه «نصر من الله» 🔸 گوشه هایی از دیدارهای منتشر نشده «مجاهد خستگی ناپذیر»، شهید سید حسن نصرالله با رهبر انقلاب اسلامی @rahbari_plus
📷 | تصاویری از دیدار پرستاران با رهبر انقلاب در سال‌های گذشته @rahbari_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | تصاویری خاص و دیدنی از حضور شهید نصراالله در محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای @rahbari_plus