eitaa logo
خط رهبری
2.4هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.4هزار ویدیو
97 فایل
🔰«خط رهبری»: صفحه ویژه تولیدات مربوط به رهبر انقلاب در خبرگزاری #فارس ✔️ تبیینِ شخصیت، مواضع، مطالبات و نظام فکری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | حزب‌الله قوی است @rahbari_plus
🔰 | مرجفون؛ لرزه‌اندازان بر امنیّت روانی جامعه - ۱ 📝 نگاهی به آیه‌ی ۶۰ سوره‌ی مبارکه‌ی احزاب با موضوع «امنیّت روانی» بر اساس بیانات حضرت آیت‌اللّه خامنه‌ای 🔸 امنیّت مهم‌ترین نیاز یک جامعه است. از میان انواع آن، امنیّت روانی نقش بسزایی در پیشرفت جامعه دارد. «امنیّت روانی جامعه یعنی دچار اضطراب نکردن مردم، دچار ترس و تردید نکردن مردم.» (۱۴۰۳/۸/۶) یکی از مهم‌ترین آیات قرآن کریم که به‌صراحت درباره‌ی این موضوع سخن می‌گوید، آیه‌ی ۶۰ سوره‌ی مبارکه‌ی احزاب است. خداوند در این آیه به سه جریان «منافقان»، «بیماردلان» و «شایعه‌افکنان» اشاره کرده و می‌فرماید: «لَئِن لَم یَنتَهِ المُنافِقونَ وَ الَّذینَ فی قُلوبِهِم مَرَضٌ وَ المُرجِفونَ فِی المَدینَةِ لَنُغرِیَنَّکَ بِهِم ثُمَّ لا یُجاوِرونَکَ فیها اِلّا قَلیلًا»؛ اگر منافقان و بیماردلان و آن‌ها که اخبار دروغ و شایعات بی‌اساس در مدینه پخش می‌کنند دست از کار خود برندارند، تو را بر ضدّ آنان می‌شورانیم، سپس جز مدّت کوتاهی نمی‌توانند در کنار تو در این شهر بمانند.از میان این سه گروه، جریان «مرجفون» ناشناخته‌تر بوده و کمتر مورد بحث قرار گرفته است. از آنجا که شناخت این جریان ارتباط مستقیمی با امنیّت روانی جامعه دارد، در این یادداشت، ابعاد مهمّ این آیه را با توجّه به همین موضوع بررسی می‌کنیم. * ماهیت جریان «مرجفون» الف) تشکیلات ترسوهای بیکاره 🔸 «مرجفون» از نظر شخصیّتی افرادی هستند که «در هنگام سختی‌ها، وقتی با دشمن مواجه میشوند، بیکاره‌اند، ترسو، کناره‌گز که وق و عافیت‌طلبند؛ وقتی که یک ملّت در شداید و سختی‌ها قرار میگیرد، از اینها هیچ اثری نیست! ... امّا وقتی که میدان، میدانی است که خطری ــ علی‌الظّاهر ــ آن را تهدید نمیکند، می‌بینید که زبانشان بر روی مؤمنان دراز است.» ۱۳۷۷/۳/۲۱ این جریان «وقتی دشمن را می‌بینند، تنشان مثل بید میلرزد؛ بنا میکنند به مؤمنینِ باللّه و زحمت‌کشانِ در راه خدا عتاب و خطاب و اذیّت کردن و فشار آوردن: «آقا چرا این‌جوری میکنید؟ چرا کوتاه نمی‌آیید؟ چرا سیاستتان را این‌جوری نمیکنید؟» همان کاری که دشمن میخواهد، انجام میدهند.» ۱۳۹۱/۷/۱۹ ب) تحلیلگران ضدّ امنیّت روانی 🔹 کارویژه‌ی این جریان ضربه به امنیّت روانی جامعه است؛ آنها «در دل مردم اضطراب ایجاد میکنند، ترس ایجاد میکنند.» ۱۴۰۳/۸/۶ ««مرجف» یعنی آن کسی که با سخن خود، با شایعه‌پراکنی خود، با موضع‌گیری خود، با اظهارنظر خود، جوّ عمومی جامعه را به تشنّج میکشاند.» ۱۳۶۶/۲/۱۸ این‌گونه افراد «کسانی هستند که میخواهند محیط را متشنّج و فضا را مغشوش کنند، میخواهند این کارها نشود، میخواهند کشور ساخته نشود، میخواهند برنامه‌ریزان و مدیران کشور موفّق نشوند.» ۱۳۸۲/۳/۲۲ این جریان «همان کسانی هستند که امنیّت روانی جامعه را به هم میزنند، شایعه‌سازی میکنند؛ بعضی‌ها از روی غرض، از مسائل گوناگون تحلیل‌های غلط ارائه میدهند.» ۱۴۰۳/۸/۶ آن‌ها دائماً با تحلیل‌های خود «مردم را میترسانند: آقا بترسید؛ مقابله‌ی با آمریکا مگر شوخی است؟ پدرتان را درمی‌آورند! آن جنگ نظامی‌شان، این تحریمشان، این فعّالیّتهای تبلیغی و سیاسی‌شان. ... "مرجفون" همینها هستند.» ۱۳۹۱/۷/۱۹ ج) ستون‌پنجم دشمن بیگانه 🔸 دشمنان بیگانه و «دشمنانِ ملّتها و کشورها که طمع می‌ورزند به منافع کشورهایی که میتوانند طمع بورزند، فقط با سلاح گرم، با جنگ گرم و سخت وارد نمیشوند، با جنگ نرم وارد میشوند. یکی از بخشهای جنگ نرم، همین ناایمن‌سازی روانی جامعه است.» ۱۴۰۳/۸/۶ اساساً «تلاش جریانهاى سیاسىِ ضدّ جمهورى اسلامى و ضدّ این حرکت عظیم اسلامىِ ملّت ایران و ملّتهاى منطقه ... در جهت ایجاد تلاطم ــ هم تلاطمهاى اجتماعى و هم تلاطم روحى ــ است؛ یعنى دلها را مضطرب کردن، نگران و ترسان کردن، که امروز سیاست کلّى امپراتورى خبرى در دنیا این است.» ۱۳۸۲/۳/۷ جریان «مرجفون» به خاطر ویژگی‌های شخصیّتی خاصّ خود، به‌راحتی در دام این سیاست دشمن گرفتار شده و به این اهداف دشمن کمک می‌کنند؛ لذا «هر کس فضای تهمت‌زنی در داخل کشور و جنگ روانی علیه نظام را تقویت و تشدید کند، مزدور آمریکا است و برای آمریکا کار کرده است؛ چه از آمریکا پول بگیرد، چه نوکر بی‌مزدومواجب آمریکا باشد.» ۱۳۸۲/۳/۲۲ به عنوان نمونه، در دوران دفاع مقدّس و جنگ تحمیلی، گزارش‌های متعدّدی وجود داشت که «عوامل مزدور دست‌نشانده‌ی خائن بی‌وطن، آن کسانی که حتّی یک لحظه دلشان با اسلام و جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی و امام و عناصر فداکار و روحانیّت نرم نشده است، مشغول تضعیف روحیه و پراکندن خبرهای دروغ هستند.» ۱۳۵۹/۷/۱۸ @rahbari_plus
🔰 | مرجفون؛ لرزه‌اندازان بر امنیّت روانی جامعه - ۲ 🔹 بر همین اساس، قرآن کریم هشدار می‌دهد که «اگر ستون‌پنجم دشمن و مزدور و عامل جاسوس دشمن از خرابکاری و بدکاری و ضربه زدن خود در این موقع ویژه و حسّاسِ زمانی دست برندارد، باید بداند که فرمان و دستور نمیخواهد؛ مردم، با شدّت، چنین عوامل و عناصری را سرکوب خواهند کرد.» ۱۳۵۹/۷/۱۸ د) آشوبگرانِ شهر 🔹 جریان «مرجفون»، در کنار جریان «نفاق» و «بیماردلان»، به دنبال آشوب در جامعه هستند. قرآن کریم، در این آیه، به پیامبر می‌فرماید که «اگر منافقان و کسانی که در دل مرض دارند و کسانی که شهر را به آشوب میکشانند دست برندارند، ما تو را علیه آنان تحریک خواهیم کرد. خدای متعال منافقان و مریض‌دلان، این دو گروه خطرناک را میگذارد در کنار "مرجفون فی المدینة"؛ یعنی آشوب و بلوا ایجادکنندگان در جامعه‌ی اسلامی.» ۱۳۵۹/۱۲/۲۲ حکم این جریان در زمان کنونی نیز مشخّص است: «در زمان ما، آنهایی که آشوب و بلوا ایجاد میکنند یا زمینه‌ی آن را به وجود می‌آورند، محکوم حکم این آیه هستند.» ۱۳۵۹/۱۲/۲۲ * خطر کمک به جریان «مرجفون» 🔸 شایان ذکر است گاهی افراد عادی، ناخواسته به اهداف جریان «مرجفون» کمک می‌کنند. متأسّفانه برخی افراد جامعه، بدون تفکّر و توجّه، هر آنچه به ذهن می‌رسد در فضای مجازی منتشر می‌کنند، در‌حالی‌که «همه چیز را ــ هر چه به ذهن انسان میرسد ــ در فضای مجازی نبایستی منتشر کرد؛ ملاحظه کنید اثرش چیست؛ ببینید روی مردم، روی فکر مردم، روی روحیه‌ی مردم چه تأثیری میگذارد.» ۱۴۰۳/۸/۶ این افراد مطالب و تحلیل‌های دیگران را بدون آگاهی از اثرات آن بازنشر می‌کنند و به امنیّت روانی جامعه ضربه می‌زنند. 🔹 از طرفی دیگر، تحلیلگران و تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران جامعه نیز باید «توجّه کنند که چطور ممکن است در فضای مجازی، یک تحلیل غلط، یک خبر غلط، یک برداشت غلط از یک مسئله مردم را دچار اضطراب کند، دچار تردید کند، دچار ترس کند. اینها چیزهایی است که امنیّت روانی جامعه را از بین میبرد.» ۱۴۰۳/۸/۶ در نتیجه، این آیه به یک اصل مهم در روش تحلیل سیاسی اشاره دارد و آن اینکه هر تحلیلی که نتیجه‌ی آن، ترس، اضطراب و ناامیدی جامعه باشد، قطعاً تحلیل نادرستی است. «بعضی‌ها با خبری که میدهند، با تحلیلی که میکنند، با تفسیری که از وقایع میکنند، در مردم تردید ایجاد میکنند، ترس ایجاد میکنند؛ این از نظر خدای متعال مردود است.» ۱۴۰۳/۸/۶ * دو مغالطه‌ی جریان «مرجفون» 🔸 جریان «مرجفون» برای پیشبرد اهداف خود به دو مغالطه‌ی مهم دست می‌زند: «آزادی بیان» و «عقلانیّت»؛ این در حالی است که «اساساً آزادی برای هدایت افکار است، برای رشد افکار است، برای پیشرفت جامعه است.» ۱۳۶۶/۲/۱۸ «آزادی بیان» مرز دارد. «یکی از مرزها تشنّج عمومی در جامعه است. در قرآن، ... برای آزاد نبودن بیان در موارد تشنّج عمومی، [این آیه] دلیل واضحی است.» ۱۳۶۶/۲/۱۸ 🔹 از طرفی دیگر، اساساً «عقلانیّت» با روحیّه‌ی ترس و ناامیدی که شاخصه‌ی جریان «مرجفون» است، سازگاری ندارد؛ لذا «ترسوها حق ندارند اسم عقلانیّت را بیاورند. ترسیدن و فرار کردن و میدان را خالی کردن، اسمش عقلانیّت نیست، اسمش همان ترس و فرار و مانند اینها است؛ عقلانیّت یعنی محاسبه‌ی درست.» ۱۳۹۹/۷/۲۱ این در حالی است که قرآن کریم به پیامبر می‌فرماید که «اگر دست برندارند این شایعه‌پراکن‌ها، این تشنّج‌آفرین‌ها، این کسانی که جامعه را از سلامت و از سکون و آرامشِ خودش میخواهند خارج کنند، ما تو را "اغراء" خواهیم کرد به آنها؛ یعنی تو را به جان آنها خواهیم انداخت تا انتقام مردم را بگیری.» ۱۳۶۶/۲/۱۸ «تو را مأمور میکنیم که به سراغ اینها بروی و مجازاتشان کنی. این‌قدر این مسئله‌ی امنیّت روانی مهم است.» ۱۴۰۳/۸/۶ لذا «باید در زمان خود و با شیوه‌ی لازم، "مرجفون فی المدینة" ادب بشوند تا این امنیّتِ دشواربه‌دست‌آمده و این وحدت کلمه از بین نرود.» @rahbari_plus
🖼 | حزب‌الله به تشکیلات عظیمی تبدیل شده است @rahbari_plus
🖼 | پیروزی جبهه مقاومت قطعی است @rahbari_plus
41.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | مستند کوتاه «نصر من الله» 🔸 گوشه هایی از دیدارهای منتشر نشده «مجاهد خستگی ناپذیر»، شهید سید حسن نصرالله با رهبر انقلاب اسلامی @rahbari_plus
📷 | تصاویری از دیدار پرستاران با رهبر انقلاب در سال‌های گذشته @rahbari_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | تصاویری خاص و دیدنی از حضور شهید نصراالله در محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای @rahbari_plus
خط رهبری
🔰 | «درس‌هایی از ولایت فقیه»: سلسله گفتارهایی از پرچمدار مقاومت «شهید سید حسن نصرالله» - ۱۷ ❇️ امام صادق(ع) ولی‌فقیه عادل را به عنوان حاکم بر انسان‌ها معرفی می‌کند 📝 پرچمدار مقاومت «شهید سید حسن نصرالله» در مجموعه جلسات آموزشی‌ای با موضوع «نظریه ولایت فقیه»، به شرح و تبیین اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) پرداخته است. «خط رهبری» طی سلسه گفتارهایی محتوای این جلسات که تحت عنوان «درس‌هایی از ولایت فقیه» برگزار شده را به صورت مشروح منتشر می‌کند. 🔸 امام خمینی(ره) از این روایات استفاده می‌کند و آن را بعنوان یک روایت واضح و کامل می‌داند؛ امام صادق(ع) را به عنوان حاکم بر انسان‌ها معرفی کرده است. 🔹 پس در اینجا فقط به معنی حاکم نیست بلکه باید او مردم را کند و احکام الهی را اجرا کند.امام خمینی(ره) می‌فرماید شاید کسی پیدا شود و بگوید که روایت توقیع از کجا معلوم است از امام زمان است؟ امام می‌فرماید مشکلی نیست روایت عمر‌بن حنظله را به عنوان روایت کامل و مطلق بیان می‌دارد؛ یعنی حتی اگر روایتی پیدا نکنیم که لزوم وجود آنها را اثبات کند کافی است به این فکر کنیم که روایتی هم نیست که وجود را نفی کرده باشد و این بیانات و دلایل تا ظهور مهدی موعود(ع) قائم است. 🔸 پس از این می‌توانیم بفهمیم که رسول خدا و امامان ولی فقیه را بعنوان جانشینان خود معرفی کردند و به او در تمام زمینه‌ها ولایت دادند. @rahbari_plus
1_14795701459.pdf
291.4K
🔰 | قطع آخرین رشته وابستگی 🔸 «خط رهبری» در این یادداشت تبیینی به بررسی زمینه‌ها، علل و دستاوردهای تسخیر سفارت آمریکا بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب می‌پردازد. ✏️ نویسنده: «عارفه بنکدارزاده» ➕نسخه pdf @rahbari_plus
🖼 | رضایت ولی‌ امر @rahbari_plus
🖼 | رضایت ولی‌ امر ▪️ نسخه استوری @rahbari_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هدیۀ ویژه مادر شهید لبنانی به رهبر معظم انقلاب @Farsna
🔰 | همزمان با هفته کتاب تقریظ های رهبر انقلاب بر کتاب‌های «هواتو دارم»، «مجید بربری» و «بیست سال و سه روز» منتشر می‌شود اصغر حاج علی اکبری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان: 🔸هفدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و و اولین رویداد قهرمان ملی با هدف انتشار تقریظ های رهبر معظم انقلاب بر کتاب‌های «هواتو دارم»، «مجید بربری» و «بیست سال و سه روز» و همچنین تقدیر از کتب مرتبط با قهرمانان جبهه مقاومت، شهدا و رزمندگان مدافع حرم و قدس در روز چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ همزمان در ۳۱ استان برگزار می شود. 🔹مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: این رویداد در ایام و همزمان با روز قهرمان ملی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد. @rahbari_plus
🔰 | چرا مبارزه با استکبار یک رفتار منطقی است؟ 🔸 «مبارزه [ایران با استکبار]، یک مبارزه‌ی عقلانی، خردمندانه و منطبق با است. افراد کوته‌بین و کوته‌نظر ــ نمیگویم خائن، متّهم نمیکنم به تعمّد و خیانت؛ حدّاقلّش این است که کوته‌بین هستند ــ سعی نکنند حرکت ملّت ایران در مقابل را یک حرکت غیر منطقی جلوه بدهند؛ نخیر، حرکتی منطقی و درست و منطبق با منطق صحیح عُقلایی و انسانی و بین‌المللی است.» ۱۴۰۳/۰۸/۱۲ 📝 رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با با دانش‌آموزان و دانشجویان بر منطقی بودن مبارزه‌ی با استکبار تأکید کردند. ⏪ «خط رهبری» به همین مناسبت در این مطلب براساس بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ابعاد عقلانی و منطقی بودن این را تبیین می‌کند. ➕ اینجا بخوانید. @rahbari_plus
🔰 | زائران امام رضا(ع) صحن قدس را طلاباران کردند 🔸 تکیه زده بود به واکرش و یک‌پایش را دنبال خود تا صحن قدس می‌کشید. نوجوان بود و معلول، آن‌طور که در هیاهوی حرم متوجه شدم والدینش را ازدست‌داده بود و با مادربزرگش زندگی می‌کرد. چند وقتی می‌شد که پول‌توجیبی‌هایش را جمع کرده بود تا آرزوی دیرینه‌اش برآورده شود و سفر کربلایش را بگیرد. حساب و کتاب کارت‌بانکی‌اش رسیده بود به یک میلیون تومان و دلش هم هوایی بود که آقا دستور کمک به مردم لبنان را صادر کردند. 🔹 برایش مهم نبود که می‌تواند آن پولی که اسکناس به اسکناس جمع کرده را به زخم‌های پرشمار زندگی‌اش بزند یا رؤیای دیرینه‌اش را محقق کند، برای امیر بهادر بیشتر از همه سهمش از و اهمیت داشت. حالا پس‌اندازش را آورده بود تا جنگ، رؤیای راه‌رفتن و دویدن را از کودکان و نوجوان‌های هم‌سن‌وسال لبنانی او نگیرد. می‌گفت خودم را که گذاشتم جای بچه‌های لبنان دیدم خدا را خوش نمی‌آید من بروم و نسبت به کربلای لبنان بی‌تفاوت باشم. 🔸 راستش را بخواهید نمی‌دانم زائر بود یا مجاور اما چیزی درون قلبم می‌گفت اگرچه امیر بهادر آرزویش را بخشید اما علیه‌السلام کربلای ویژه او را امضا کرده و کربلایی‌اش کرد. 🔹البته مثل امیر بهادر کم نیستند. از سه روز پیش که پویش لبنان در پناه امام رئوف در صحن قدس حرم رضوی کلید خورد و باران زائران از ایران به لبنان رسید کم زائر و مجاورانی مثل او ندیدم که آماده بودند از صحن قدس به برسند. زائران و مجاورانی که قصه بخشش بزرگانه‌شان زیر سایه امام رئوف روایت امروز ماست. @rahbari_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | هدیه روز پرستار بانوی ایرانی هزینه درمان مجروحان مقاومت شد 🔸 پنجشنبه که حرم مطهر رضوی آذین‌بندی شد و چشم جهان روشن به جشن میلاد سلام‌الله‌علیها بود، پرستاری از خدام حرم آمده بود تا رسالتش را تمام کند. چندوقتی می‌شد که تصاویر تن‌های زخمی کودکان و جوانان و که از قاب تلویزیون پخش می‌شد عمیقاً قلبش را آزرده بود، دلش می‌خواست در آن کربلا، زینب‌وار پرستاری کند و محافظ آن جان‌های عزیز و بی‌گناه باشد اما تقدیر فعلاً این‌طور برایش رقم خورده بود که کیلومترها دورتر در پشت‌جبهه‌های مقاومت بماند. 🔹 هرچند نمی‌توانست آن تن‌های بیمار را تیمار کند و عمر آن جان‌های عزیز را طولانی اما خانم روز میلاد حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در صحن قدس دینش را به انسانیت طور دیگری ادا کرد. او ۱۰ ‌میلیون تومان هدیه‌ای که در روز پرستار گرفته بود را به‌حساب واریز کرد تا دست پرستاران لبنانی برای درمان زخمی‌ها خالی نباشد و هدیه او تحفه‌ای شود از جنس دارو و تجهیزات پزشکی برای . @rahbari_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | خاطره‌ای شنیده نشده از دیدار سران حزب الله با رهبر انقلاب به مهدی فضائلی @rahbari_plus
خط رهبری
🔰 | «درس‌هایی از ولایت فقیه»: سلسله گفتارهایی از پرچمدار مقاومت «شهید سید حسن نصرالله» - ۱۸ ❇️ مقام تشریع و قانون‌گذاری در زمان غیبت کبری بر عهده ولایت فقیه است 📝 پرچمدار مقاومت «شهید سید حسن نصرالله» در مجموعه جلسات آموزشی‌ای با موضوع «نظریه ولایت فقیه»، به شرح و تبیین اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) پرداخته است. «خط رهبری» طی سلسه گفتارهایی محتوای این جلسات که تحت عنوان «درس‌هایی از ولایت فقیه» برگزار شده را به صورت مشروح منتشر می‌کند. 🔸 پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) دارای ولایت تشریعی هستند که دارای مراتب و درجاتی هستند و ولایت آنان بر دو نوع است: نوع اول، ابلاغ احکام و دستورات الهی و نوع دوم بودن است که دارای حق حکومت و رهبری هستند، یعنی با تشکیل حکومت به اجرای احکام الهی می‌پرداختند. 🔹 در زمان غیبت امام زمان (عج)، مقام تشریع و قانون‌گذاری برعهده ولایت فقیه است و از طرفی فقیه، مسئول احکم شرعی و آنها و آنهاست؛ علم امامان معصوم(ع) و پیامبر اکرم (ص) علمی الهی است اما علم فقیه، علمی اکتسابی است که با تلاش و کوشش، آن را به دست می‌آورد و علم اکتسابی ولی‌فقیه می‌تواند درست یا نادرست باشد، اما علم امامان(ع) و پیامبر اکرم(ص)، الهی است و در صحت و درستی آن، جای شکی نیست. در زمان امام زمان(ع) که دسترسی به امام معصوم(ع) نیست، وظیفه مردم این است که به ولی‌فقیه مراجعه کنند و به دستورات او عمل نمایند. 🔸 زمانی که خداوند می‌فرماید: خدا و پیامبرش و اولی‌الامر را اطاعت کنید، منظور اطاعت از است، بنابراین زمانی که رسول اکرم(ص) ولی امر مسلمانان بود، جهاد می‌کردند، فرماندهی سپاه را بر عهده داشتند و یا فرمانده سپاه را تعیین می‌کرد، دستور به آتش‌بس یا ادامه جنگ می‌دادند، عهدنامه صلح امضاء می‌کردند مانند صلح حدیبیه؛ وقتی رسول خدا(ص) این کار را انجام می‌دادند، به عنوان ولی امر مسلمانان که دارای قدرت و حکومت بود به الهی می‌پرداخت. بنابراین در زمان غیبت کبری این وظیفه بر عهده ولایت فقیه است. 🔹 پیامبر اکرم(ص) در زمان حیات خویش برای بعضی از قبایل یمن، والی تعیین می‌کردند؛ علی(ع) نیز والیانی را برای شهرهای مختلف اسلامی تعیین می‌کردند؛ اما زمانی که رسول اکرم(ص) یک والی برای این شهر یا شهر دیگری تعیین می‌کردند، در حقیقت به اداره سیاسی می‌پرداختند. وقتی یک برای شهری تعیین می‌شد، علاوه بر ابلاغ احکام و دستورات الهی، به اجرای احکام الهی می‌پرداخت، یعنی ولی امر باشد. @rahbari_plus